Hampaan poisto ja epämääräinen kipuilu

Anonyymi

Terve!

Meikäläisen ongelma tässä. Alaviisaudenhammas poistettiin pari viikkoa sitten, ja itse poisto-operaatio onnistui suhteellisen hyvin. Eli hammasta tarvinnut paloitella, eikä puukkoa käyttää. Mutta siihen loppuikin lysti.

Nyt hampaan ympäristö laajalta alueelta (ei ehkä kuitenkaan monttu itsessään) on kipuillut poistosta lähtien. Välillä kipu on erittäin epämääräistä, ja tuntuu koko saman puolen alahammasrivistössä, välillä leviää säteilykipuna ylähammasrivin viimeisiin hampaisiin, välillä koko alaleuan puolikkaaseen, välillä tuntuu korvassa ja välillä kaulalla. Hammaslääkäri määräsi antibioottikuurin, kun olin kipuillut yhä pahenevan korva- ja kaulakivun kanssa muutaman päivän, ja nieleminen alkoi sattumaan. En tiedä johtuuko antibiootista vai mistä, mutta em. alueen kipuilut ovat sittemmin lieventyneet, ja nyt voi ruokaakin nieleskellä normaalisti.

Mut joo, muutoin kipuja kyllä piisaa. Buranaa on mennyt noin 1000 mg joka päivä poistosta lähtien. Kipu on kaikkein kovinta leukaluussa poistetun hampaan ja viereisen hampaan välimaastossa. Kun siitä painaa sormella, niin selkeästi huomaa asian. Olenkin alkanut pelätä että viereinen hammas on jotenkin tuhoutunut poisto-operaatiossa, ja tulehtunut sisältäpäin. Tai vaihtoehtoisesti tulehdus on päässyt leukaluuhun, ja siihen ei määrätty antibiootti pure. Aikamoista tuskaa tämä joka tapauksessa.

Että mitähän tämän kanssa tekisi? Kokemuksia palstalaisilla? Uusi hampilääkäriaika varmaan venyy aika pitkälle, ja mitä siinä nyt toimenpiteeksi osaa pyytää, viereisen hampaan poiston tai juurihoidon?

4

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Että mitähän tämän kanssa tekisi?
      Turha kysymys, aloittaja on näemmä tehnyt aloituksen !!

• Anonyymi

Uutta hammaslääkäriaikaa ei ole vielä varattu, vaikka vakavasti harkinnassa on. Kun ei tiedä onko tämä normaalia vai ei. Ensimmäinen hampaanpoisto, ja mitään ohjeistusta asiasta ei hammaslekurilta tullut. Vanutuppoa piti purra puolituntia poiston jälkeen, ja antibiootit sain kun valitin nielun kipua. Netistä googlaillessa moni sivusto kertoo että hampaan poisto sattuu päivän-pari, ja sitten helpottaa. T. Ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uutta hammaslääkäriaikaa ei ole vielä varattu, vaikka vakavasti harkinnassa on. Kun ei tiedä onko tämä normaalia vai ei. Ensimmäinen hampaanpoisto, ja mitään ohjeistusta asiasta ei hammaslekurilta tullut. Vanutuppoa piti purra puolituntia poiston jälkeen, ja antibiootit sain kun valitin nielun kipua. Netistä googlaillessa moni sivusto kertoo että hampaan poisto sattuu päivän-pari, ja sitten helpottaa. T. Ap

Eiköhän olisi kohtuullista päästä hammaslääkäriin heti, eikä puolen vuoden odottelun jälkeen, jos on ongelmaa poiston jäljiltä?

Itselläni toki oudolta on tuntunut aina hampaan poiston jälkeen, mutta ajan myötä tottunut. Ei erityisemmin kipuja, korkeintaan puudutuksen poistuttua.

Paikkaamisten jälkeen sen sijaan on ollut runsaastikin vihlomisia yms, kunnes uusi purennan tasapaino on löytynyt. Nyt paikkaamisista reilu kuukausi, ja niihinkin on jo hyvin tottunut.

Minun mielestä kova kipu pitkän aikaa ei kuulu asiaan. Joku on vikana. Pienet vihlaisut ovat asia erikseen.

• Anonyymi

Aloittajalle, soita oitis päivystykseen aamulla tai iltapäivä päivystykseen, kuulostaa että pitäisi kuvata uudestaan mitä siellä näkyy , mulla edessä hampaan leikkaus ja olen saanut trauman lapsena asiasta joten aikuisenakin ahdistaa tuleva pakkopoisto.se on tulehtunut ja mitä pikemmin asia hoidetaan sen parempi.OLEN perunut useita aikoja poistoon,,ja alkaa sydän hakata kun kutsutaan,tämä pelko toimenpdettä kohtaan ihan pyörryttää,jeesia muilta miten lataan henkisesti itseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7788
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1432
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1220
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1039
    Aihe