Mistä uudet 27,5" kiekot?

santtu_1975X

Kuukauden verran koittanut etsiä uusia 27,5" maastokiekkoja jotka olisivat QR akselilla, Shimanon HG vapaarattaalla, sisäleveys 21-26mm. välillä ja yhteispaino jossain 1800gr. tietämillä. (ja maksimihinta saisi olla jossain 300€:ssa, taikka jonkin verran yli).
Koittanut eri verkkokaupat (ulkomaiset ja kotimaiset) käydä läpi huonolla menestyksellä ja Fillaritorin ilmoituksia pitänyt jatkuvasti silmällä, mutta sieltäkään ei ole löytynyt (tai pari mahdollista ollut, mutta oli myyty jo ennen kuin ilmoituksen huomasin).
Kenelläkään ideoita mistä kannattaisi etsiä?

24

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt on lunta niin paljon että osta sukset. Kunnon eräsukset ja karvat pohjiin🤣

    • Anonyymi
      • Ihan mielenkiintoinen valmistaja mistä en ollut aikaisemmin kuullut.
        Mutta noista 27,5" maastokiekoista sielläkin näyttäisi olevan aika vähäinen valikoima.
        Tuo heidän Trail Wide MTB Wheelset olisi se lähimpänä (ja myös halvin) tarkoituksiin oleva vaihtoehto, mutta siinäkin hintaa 479€ ja vielä tarvitsisi sivujen mukaan QR-adaptorit joita pitäisi olla saatavilla, mutta heidän sivuilta ei niitä kuitenkaan löydy ja hinnoista ei tietoa. Mutta carmaan yli 500€:n setiksi menisi.
        Ja lisäksi on 30mm. sisäleveydellä, joka on hieman liikaan sille rengastukselle mikä suunnitteilla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen valmistaja mistä en ollut aikaisemmin kuullut.
        Mutta noista 27,5" maastokiekoista sielläkin näyttäisi olevan aika vähäinen valikoima.
        Tuo heidän Trail Wide MTB Wheelset olisi se lähimpänä (ja myös halvin) tarkoituksiin oleva vaihtoehto, mutta siinäkin hintaa 479€ ja vielä tarvitsisi sivujen mukaan QR-adaptorit joita pitäisi olla saatavilla, mutta heidän sivuilta ei niitä kuitenkaan löydy ja hinnoista ei tietoa. Mutta carmaan yli 500€:n setiksi menisi.
        Ja lisäksi on 30mm. sisäleveydellä, joka on hieman liikaan sille rengastukselle mikä suunnitteilla.

        Niin juu, itselle tuli tuon valmistajan kiekot polkupyörän mukana. Mutta mitä olen asiaa ymmärtänyt niin kiekkojen mukana pitäisi tulla myös qr- vaihtoehto ja läpiakselin vaihtaminen tuohon vieläpä poikkeuksellisen yksinkertaista. Tiedä häntä, kun siitä ole kokemusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin juu, itselle tuli tuon valmistajan kiekot polkupyörän mukana. Mutta mitä olen asiaa ymmärtänyt niin kiekkojen mukana pitäisi tulla myös qr- vaihtoehto ja läpiakselin vaihtaminen tuohon vieläpä poikkeuksellisen yksinkertaista. Tiedä häntä, kun siitä ole kokemusta.

        Siis käsittääkseni varsinaiseen toimitus-sisältöön nuo QR-adaptorit ei sisälly, sivuilta löytyy seuraava teksti:
        "110x15mm or 100mm spacing. Rock Shox Torque Caps for Boost and QR options available - just add a comment in the notes section on the cart page."

        Eli saatavilla mutta hieman epämääräiseksi sanottu onko lisähintaan vaiko tuleeko tuohon hintaan...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis käsittääkseni varsinaiseen toimitus-sisältöön nuo QR-adaptorit ei sisälly, sivuilta löytyy seuraava teksti:
        "110x15mm or 100mm spacing. Rock Shox Torque Caps for Boost and QR options available - just add a comment in the notes section on the cart page."

        Eli saatavilla mutta hieman epämääräiseksi sanottu onko lisähintaan vaiko tuleeko tuohon hintaan...

        Tuossa on jotain tietoa toimituksesta https://eu.huntbikewheels.com/collections/spares jos latautuu oikein. Ainakin annetaan ymmärtää että kassalla voi valita akselijärjestelmän. .


      • Anonyymi

      • Tuo setti on 110/148 Boost navoilla, joten edes adapterien avulla noita vanteita ei pysty muuttamaan QR-akseleiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin voisi olla harkinnan arvoinen jos olet ajatellut gravel tyyppistä ajoa:

        https://www.rosebikes.fi/shimano-grx-wh-rx570-disc-gravel-wheels-2680541?product_shape=schwarz&article_size=27,5"

        Yksi Gravel-tyyppiseen käyttöön speksattu pyörä (Trek Domane , gravel vanteilla/renkailla) löytyy, joten tuohon pyörään mihin vannesarja tarkoitettu, olisi ehkä kuitenkin enemmän "maastovanne" hakusessa. Ja tuokin vannesarja tarvitsisi sekin tietysti QR-muunnossarjan ja en tiedä onko saatavilla.


    • Anonyymi

      Pikalinkulliset alkaa olla aika harvinaisia nykyään mutta tämmöset löytyy:

      https://www.bikester.fi/shimano-wh-mt500-mtb-etupyora-275-disc-cl-clincher-qr-M460984.html?vgid=G707810&cgid=84907

      https://www.bikester.fi/shimano-wh-mt500-mtb-etupyora-275-disc-cl-clincher-qr-M460984.html?vgid=G707810&cgid=84907

      Jos on oikein paljon vaatimuksia niin täytyy melkein kasata itse tai maksaa kasaamisesta. Kannattaa myös kysyä pyöräliikkeistä siilä tietoa saatavissa olevista tuotteista löytyy vaikkei olisikaan omassa varastossa.

      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja se takapyörä:

        https://www.bikester.fi/shimano-wh-mt500-mtb-takapyora-275-disc-cl-clincher-qr-M460987.html?vgid=G707819&cgid=84907

        Minulla on itseasiassa tuo mt500 nyt vanteena siinä sarjassa minkä tilalle olisin uuden kiekkosarjan tekemässä (takavanne saanut senverran osamaa, että tuon hintaista vannetta ei kannat viedä ammattipajaan korjattavaksi). Eli vaihtoehtona olisi tuon uuden mt500:n takavanteen osto, mutta ajattelin että olisin tehnyt kokonaan uuden sarjan 300-400gr. kevyemmillä kiekoilla, kun tuo mt500:n ei mikään "keijukainen" ole.

        Ja tosiaan huomannut että tuota 27,5" rengasta QR akselilla alkaa olemaan haastavaa löytää, siksi tuota täältäkin kyselen...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Minulla on itseasiassa tuo mt500 nyt vanteena siinä sarjassa minkä tilalle olisin uuden kiekkosarjan tekemässä (takavanne saanut senverran osamaa, että tuon hintaista vannetta ei kannat viedä ammattipajaan korjattavaksi). Eli vaihtoehtona olisi tuon uuden mt500:n takavanteen osto, mutta ajattelin että olisin tehnyt kokonaan uuden sarjan 300-400gr. kevyemmillä kiekoilla, kun tuo mt500:n ei mikään "keijukainen" ole.

        Ja tosiaan huomannut että tuota 27,5" rengasta QR akselilla alkaa olemaan haastavaa löytää, siksi tuota täältäkin kyselen...

        Ehkä parasta tyytyä vaihtamaan pelkkä takakiekko ja jossain vaiheessa hankkia kokonaan uusi pyörä. Tai sitten teettää uudet kiekot. Hintahan ei ole ihan päätähuimaava jos on valmis maksamaan siitä että saa juuri sellaiset mitä haluaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä parasta tyytyä vaihtamaan pelkkä takakiekko ja jossain vaiheessa hankkia kokonaan uusi pyörä. Tai sitten teettää uudet kiekot. Hintahan ei ole ihan päätähuimaava jos on valmis maksamaan siitä että saa juuri sellaiset mitä haluaa.

        Tuo kyseinen pyörä on omassa valikoimassani enemmän yleis/hyöty/talvi pyörä, kun lisäksi löytyy vielä neljä muuta enemmän taikka vähemmän ”harrastepyörää”, joten sen takia en haluaisi ihan kauheasti rahaa laittaa keikkoihin tuon pyörän osalta (se 300€ olisi mielestäni hyvä kattohinta jos tosiaan sillä löytyisi jotkut hyvät, luokkaa 1800gr olevat maastovanteet).
        Kiire vielä ei ole, koska nyt alla nasta/talvirenkaat omilla kiekoilla ja uusia ei tarvitse ennen kuin lumi maa alkaa tulemaan esille lumen alta.


    • Anonyymi
    • Tuli sitten hankittua (kun yksi pari löytyi tarjouksesta) Mavic:n Crossride (takapää suoraan QR ja etunapaan tulee mukana QR sovitteet) joka ei ihan tuonne 1800gr. luokaan pääse, painoa 19xxgr. mutta kun hinta toimituskuluineen 199€, niin noilla sitten kasataan seuraava setti (ei se halppis-pyörässä jää jostain 150gr. painoerosta kiinni).

      • Anonyymi

        Mistä ostit? Juu ei tosiaan tuollaissa kiekoissa ja käytössä parisataa grammaa merkkaa mitään kun rengasvalinnalla on suurempi vaikutus ajettavuuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ostit? Juu ei tosiaan tuollaissa kiekoissa ja käytössä parisataa grammaa merkkaa mitään kun rengasvalinnalla on suurempi vaikutus ajettavuuteen.

        Alltricks:ltä Ranskasta tilasin. Näytti olleen viimeinen "koko setti", nyt joutuu ostamaan erillisinä kappaleina, mutta sittenkään näyttäisi hinnaksi vain 209€.
        Tuo Crossride on tuo Mavic:n maastopuolen hinnat alkaen malli, ja malli-ikääkin alkaa olemaan joku 6-7v. mutta vaikuttaisi kyllä hinta/laatu suhteeltaan ihan hyvältä vanteelta.
        Tosin sisäleveyttä vain 21mm. joten suositeltu maksimi rengasleveys olisi Mavicin mukaan 2.5", mutta itsellä tulossa rullaavahkoa, 2.1"-2.2" leveät kumit, joten tuolla leveydellä noinkin kalea vanne pitäisi vielä toimio ihan ok.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Alltricks:ltä Ranskasta tilasin. Näytti olleen viimeinen "koko setti", nyt joutuu ostamaan erillisinä kappaleina, mutta sittenkään näyttäisi hinnaksi vain 209€.
        Tuo Crossride on tuo Mavic:n maastopuolen hinnat alkaen malli, ja malli-ikääkin alkaa olemaan joku 6-7v. mutta vaikuttaisi kyllä hinta/laatu suhteeltaan ihan hyvältä vanteelta.
        Tosin sisäleveyttä vain 21mm. joten suositeltu maksimi rengasleveys olisi Mavicin mukaan 2.5", mutta itsellä tulossa rullaavahkoa, 2.1"-2.2" leveät kumit, joten tuolla leveydellä noinkin kalea vanne pitäisi vielä toimio ihan ok.

        Viikko siinä toimituksessa ranskasta meni. Eli tänäin hain nuo uudet kiekot. Kyllähän sen osittain niistä huomaa että ovat "hinnat alkaen" kiekot, pinnoissa oli isoimmillaan yli 10%:n heittoja niiden tiukkuuksissa (sain kyllä aika hyvin tiukattua kohtuullisenlähelle toisiaan), eikä työnjälti luonnollisestikkaan vastaa kalliimman luokan kiekkojen laatutasoa.
        Mutta saa nähdä kun laitan renkaat kiinni ja jossain vaiheessa pyörän alle, että miltä vaikuttavat ajossa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Viikko siinä toimituksessa ranskasta meni. Eli tänäin hain nuo uudet kiekot. Kyllähän sen osittain niistä huomaa että ovat "hinnat alkaen" kiekot, pinnoissa oli isoimmillaan yli 10%:n heittoja niiden tiukkuuksissa (sain kyllä aika hyvin tiukattua kohtuullisenlähelle toisiaan), eikä työnjälti luonnollisestikkaan vastaa kalliimman luokan kiekkojen laatutasoa.
        Mutta saa nähdä kun laitan renkaat kiinni ja jossain vaiheessa pyörän alle, että miltä vaikuttavat ajossa.

        Eilennä sitten rakentelin nuo valmiiksi, punnittu paino jätti setin painoksi juuri hiuksenhienosti alle 4kg rajan (3980gr.).

        Noiden Crossride vanteiden lisäksi kokoonpanuun tuli:
        Shimanon XT CS-M770 9s. takapakka.
        2*Shimano (XT) SM-RT76 180mm. jarrulevyt
        Eturenkaana Schwalbe Racing Ray 2,25"
        Takarengas Schwalbe Thunder Burt 2.1"
        Sisärenkaina erikoiskevyet Tubolito TPU-sisärenkaat.

        Nopeasti laskettuna hankintahinnaltaan noin 450€:n kokonaisuus, onko paljon vaiko vähän, sen saa jokainen itse miettiä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eilennä sitten rakentelin nuo valmiiksi, punnittu paino jätti setin painoksi juuri hiuksenhienosti alle 4kg rajan (3980gr.).

        Noiden Crossride vanteiden lisäksi kokoonpanuun tuli:
        Shimanon XT CS-M770 9s. takapakka.
        2*Shimano (XT) SM-RT76 180mm. jarrulevyt
        Eturenkaana Schwalbe Racing Ray 2,25"
        Takarengas Schwalbe Thunder Burt 2.1"
        Sisärenkaina erikoiskevyet Tubolito TPU-sisärenkaat.

        Nopeasti laskettuna hankintahinnaltaan noin 450€:n kokonaisuus, onko paljon vaiko vähän, sen saa jokainen itse miettiä.

        Ihan hyvään kokonaispainoon pääsit ja varsin kohtuulliseen hintaan. 29" graveleistakin löytyy selvästi painavampia settejä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eilennä sitten rakentelin nuo valmiiksi, punnittu paino jätti setin painoksi juuri hiuksenhienosti alle 4kg rajan (3980gr.).

        Noiden Crossride vanteiden lisäksi kokoonpanuun tuli:
        Shimanon XT CS-M770 9s. takapakka.
        2*Shimano (XT) SM-RT76 180mm. jarrulevyt
        Eturenkaana Schwalbe Racing Ray 2,25"
        Takarengas Schwalbe Thunder Burt 2.1"
        Sisärenkaina erikoiskevyet Tubolito TPU-sisärenkaat.

        Nopeasti laskettuna hankintahinnaltaan noin 450€:n kokonaisuus, onko paljon vaiko vähän, sen saa jokainen itse miettiä.

        Tuossa alkuviikosta vasta pääsin pitkältä työreissulta kotiin ja eilennä tuli sitten vaihdettua tuo nuo ylläolevat komponentit sisältävät kiekot kiinni pyörään ja ensimmäiselle ajolenkille metsäpoluille, pakko sanoa että hitto että parani ajo ei siitä mitään muuta voi sanoa, kyllä paremmat osat aina on parempia, kyllähän ne aina hieman maksaa, mutta mitä sitä ei harrastuksensa eteen tekisi.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eilennä sitten rakentelin nuo valmiiksi, punnittu paino jätti setin painoksi juuri hiuksenhienosti alle 4kg rajan (3980gr.).

        Noiden Crossride vanteiden lisäksi kokoonpanuun tuli:
        Shimanon XT CS-M770 9s. takapakka.
        2*Shimano (XT) SM-RT76 180mm. jarrulevyt
        Eturenkaana Schwalbe Racing Ray 2,25"
        Takarengas Schwalbe Thunder Burt 2.1"
        Sisärenkaina erikoiskevyet Tubolito TPU-sisärenkaat.

        Nopeasti laskettuna hankintahinnaltaan noin 450€:n kokonaisuus, onko paljon vaiko vähän, sen saa jokainen itse miettiä.

        Hauskaa törmätä nettisurffailussa vanhaan (kirjoituksiin mitä en edes ensin muitanut kirjoitaneenikaan) itseni aloittamaan ketjuun, kun etsiskelin aikoinaan kiekkopäivitystä 27,5" XC maasturiini ja päädyin Mavic:n Crossride:n jotka pätevästi palvelivatkin sitten nelisen vuotta ja osoittautuivat hyväksi valinnaksi.

        Kyseisen pyörän (mihin aikaisemmin kiekkoja etsin) käyttötarkoitus on sitten tosin tässä välissä hieman muokkautunut tuolta XC puolen maastoajosta osapäivitysten (rengastus, jäykkä keula yms.) myötä enemmän hiekkatie ja asfaltti ajokiksi.

        Mutta kun pieni aika sitten vastaan tuli ajamattomat (useita vuosia vanhat, kun noita QR napaisia paremman puolen XC kiekkosettejä ei ole enään vuosiin valmistettu juurin minkään valmistajan taholta, mutta täysin käyttämättömät) kyseiseen pyörään sopivat hiilikuituiset Interceptor XC 27,5" kiekot joiden paino on vain noin 1550gr luokkaa.
        Niin en malttanut olla niitä hankkimatta kyseiseen ajokiini (ja sain vielä noista crossmax:stani myydessäni ihan kivan hinnan ) vaikka välttämättä en niitä olisi aivan tarvinnutkaan, mutta rakentelu/päivitys on hauskaa vanhempiinkin (ja etenkin niihin) pyörään ja nyt olivat vielä selvästi yli sen mitä aikaisemmin etsin (ja hankin).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe