Kaikkea ei vaan voi sietää

Anonyymi

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana jotenkin kehitysvammaiselle tapaukselle. Reilut 3 vuotta jo ja nyt viimeisimmät työvuorot olleet todella ahdistavia. Avustettava haukkuu milloin mitenkin, olen kuulema tyhmä joka ei tiedä mistään mitään, uhkaa hakata mua täysillä ja kaiken lisäksi puuttuu liikaa henkilökohtaisiin asioihin kuten sanoen että minun pitäisi laihduttaa. Käytös todella halventavaa ja mitään mitä sovittu ei ota vakavasti. Mielessä käynyt jo sanoa itseni irti työstä. Tai paremminkin sen voisi tehdä tämä toinen osapuoli.

15

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähde pois mokoman kahelin kynsistä. Ei ole mikään työ tuommoisen arvoista. Jätä mölisemään jollekin toiselle.

    • Anonyymi

      Karenssia on turha pelätä koska saat toimeentulotukea karenssin ajalta. Tai hae karenssin ajaksi sairauslomaa. Arvosta itseäsi, äläkä jää tuollaisen sadistin käskytettäväksi. Henkilökohtaisen avustajan töitä saat muualtakin ja muitakin töitä.

    • Anonyymi

      Toivottavasti olet jossain liitossa. Ota liittoon yhteyttä ja kerro tilanteesi. Karenssia voi todellakin tulla jos sanot itsesi irti. Kysy liitosta tai avista neuvoja. Minulla oli samantyyppinen tilanne. Lähdin ja sain karenssin. Mutta onneksi löysin paremman paikan. En ole katunut. Enää ikinä en mene avustajaksi. Parilla ollut ja se käytös heiltäpäin ala arvoista.

    • Anonyymi

      Kehareita syntyy liikaa Suomeen, vaikka abortti on laillista, eutanaasia olisi paikallaan vaarallisille yksilöille?

      • Anonyymi

        Kyllä


    • Anonyymi

      Yllättävän moni avustettava on kyllä helvetin hankala, vittumainen jopa, ikävä kyllä.
      Ei nyt tietenkään kaikki, mutta aikas moni kuitenkin. Sen verran olen itsekin ollut tällaisten kanssa tekemisissä. Ovatko sitten niin katkeria omasta osastaan vai ovatko sitten jotenkin oppineet siihen, että heitä kuuluisi palvella sokeasti kuin jotain keskiaikaista kuninkaallista tai jotain, tiedä sitten.
      Mutta ei tuollaiseen työsuhteeseen kannata jäädä missään nimessä, ihan sama onko ihminen henk koht avustaja tai vaikka metallialan duunari, työpaikkakiusaaminen on aina työpaikkakiusaamista. Ja vammaisillakin kuitenkin on vastuu käytöksestään, ainakin näillä, jotka eivät ole laitoshoidossa.
      Kannattaa ottaa asiasta selvää, millaiset mahdollisuudet sinulla on ottaa loparit ilman seuraamuksia tai vaikka sitten vaihtaa asiakasta tms. Tai ylipäätään työpaikkaa, silloinhan ei karenssia ainakaan tule. Mutta jos tilanne on se, että vaihtoehtona on jatkaa tuollaisen haukuttavana tai kortistoon karenssin kanssa, niin ehkä se karenssityöttömyys on kuitenkin pienempi paha.. Karenssistakin kyllä selviää, mutta työpaikkakiusaaminen kuluttaa loppuun ajan kuluessa.
      Tai tietty voithan yrittää jotenkin junailla niin, että saisit potkut hänen avustamisestaan. Silloinhan ei karenssia tule, vaikka jäisit työttömäksikin.

    • Anonyymi

      Olen työttömänä harkinnut henkilökohtaisen avustajan hommia, mutta tämä keskustelu vahvisti päätökseni, etten hae. Erittäin negatiivinen kuva alasta ja huono palkkakin. Sen verran on vielä itsekunnioitusta jäljellä, etten enää tässä elämässä aio olla kenenkään nöyryytettävänä ja henkisenä nyrkkeilysäkkinä. Henkilökohtaisina avustajina työskenteleville: kyllä töitä on muillakin aloilla. Ammattikouluissa on valtava tarjonta lyhyitäkin tutkintoja, joista voi aueta ovet ihan mukaviin hommiin. AMK:ssakin voi opiskella monimuotona töiden ohella vaikka insinööriksi jos intoa riittää. Arvostakaa itseänne ja välttäkää paskoja työnantajia.

    • Anonyymi

      asiakas eli auettava on leipääntynyt pitkäaikaiseen avustajaansa. Avustajan hommissa pitääkin vaihtaa parin vuoden välein. Liian pitkäaikainen auettava/avustaja suhde tekee hommasta liian tuttavallisen parisuhteen. Se on molemmille osapuolille hyväksi että irrottaudutte toisistanne. Auettava "palkkaa" itsellensä uuden avustajan. Sinä avustajana jatkat ammatissasi ja etsit uuden autettavan. Toinen vaihtoehto on vaihtaa alaa jos vain mahdollista. Kesäkin on tulossa.

      • Anonyymi

        Autettava ei auettava..


    • Anonyymi

      Yli 3 vuotta ollut avustajana ja vieläkin epäselvyyttä mikä autettavan vaivan tarkka olemus on. Se on se ongelmien lähde. "jotenkin kehitysvammainen tapaus" on aika leimaava kommentti toisesta ihmisestä. . Mitä tarkemmin on tiedossa autettavan vaivan/sairauden juurisyyt sitä paremmin avustaminen onnistuu. Oli miten oli niin tilanne on nyt niin tulehtunut että on parempi että lähdet pois, Hoitosuhdetta on mahdotonta korjata kuntoon.

    • Anonyymi

      AVI:lle valitusta

      • Anonyymi

        AVI:lle valitusta


        Äänestä

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kirjoitettu AVIiin melkein 10 kertä. Mitään ei tapahtuuuuuu.... työnantajalla joka tapauksessa oikeus, vaikka mulla on todistus johtajan kohtelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AVI:lle valitusta


        Äänestä

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kirjoitettu AVIiin melkein 10 kertä. Mitään ei tapahtuuuuuu.... työnantajalla joka tapauksessa oikeus, vaikka mulla on todistus johtajan kohtelusta.

        Oma kokemus AVIsta on, että kuuntelevat kyllä kohteliaasti ja kauhistelevat tilannetta. Ymmärrän kyllä, että hekään eivät voi tehdä ihmeitä.

        AVIn kanta oli, että tapahtumia ei kannata lähteä viemään oikeuteen, koska oikeusistuimilla on tapana ratkaista asiat työnantajapuolen eduksi. Keissi oli siis sellainen, että osa perseilijöistä oli esimiehiä ja muutkin näin ollen pomojen suojeluksessa. Lopputulema oikeusjutusta olisi ollut, että olisin saanut kenkää ja lisäksi kaikkien osapuolten oikeudenkäyntikulut maksettaviksi.


    • Anonyymi

      Kirjoita muistiin näitä tilanteita, jotta voit tarvittaessa todistaa tapahtumat. Työpaikkakiusaaminen on todennettava ja sen on oltava toistuvaa ja muistiinpanoilla voit tämän tehdä.

      Myös jos itse irtisanoudut saat mustaa valkoisella ja perusteita sille, ettet saa karenssia

    • Anonyymi

      Jos halutaan 90-luvun lama takaisin niin.. 90-luvulla ei ollut pahemmin henkilökohtaisia avustajia eikä koulunköyntiavustajia. Tulivat vasta 2000-luvun alussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe