Dieseleiden ostamisen ja käytön vähyydelle on vain kaksi syytä suomessa kumpikaan ei ole koskaan ollut päästöistä johtuva, Diesel polttaa valtavasti vähemmän energiaa kuin bensa vastaava.
Mutta suomessa ne syyt on
Diesel henkilöautoihin 1 ihmisen keksimänä ajettu lisävero joka nostaa ajoneuvoveron pienessä autossa 500 euroon joka on maksettava joka 12kuukausi! Hieman isommassa voi olla 600€ tai suomessa tarpeellisissa maastureissa kun teiden kunto ja lumien poisto on huonompaan kuin 20 vuotta sitten. Maasturissa voi olla 800-1000€. 10 vuotta sellaisia pitävä maksaa veroja pelkästää n 10 000€ euroa. Ei mitään järkeä hankkia oli varallisuus ja tulot millaiset tahansa,
Isoin raha henkilöautojen kohdalla kuluissa ja tuo 500€ on monille vuotuisen polttoainemaksujen summa.
Toinen on korkea dieselin litrahinta.
Tässä syyt jotka vaikuttaneet ainakin 30 vuotta.
Lisäksi vielä on
Dieseleiden korkeampi käytiääni monissa moottoreissa, ja etenkin dpf/ urealaitteet eli kalliita vikoja enemmän. Varsinki urean kohdalla koska se ei kestä suomen pakkasia!
Dieselit kuluttavat jopa 2 litraa jokaisella 100km vähemmän kuin sama auto bensalla
51
1972
Vastaukset
- Anonyymi
Litran eron voisin vielä uskoa, mutta kahden eroa vaikea uskoa jos siis täsmälleen samaa autoa saa bensana ja dieselinä. Laitappa esimerkkejä autoista 2 litran eroilla.
- Anonyymi
Kaikki isot citymaasturit esim. XC90, Q7, X5 ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki isot citymaasturit esim. XC90, Q7, X5 ym.
Kyllä tuo kahden litran kulutusero pätee helposti myös keskikokoisiin dieseleihin. Jopa suurempikin ero voi olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo kahden litran kulutusero pätee helposti myös keskikokoisiin dieseleihin. Jopa suurempikin ero voi olla.
Siis keskikokoisiin cittareihin,
- Anonyymi
En tiedä 2 litran eroa , mutta 407 1,6 Hdi kulutusero verrattuna 407 1,8 bensamaliin on vertailukulutuksien mukaan 3 litraa . Manuaalivaihteisto molemmissa .
- Anonyymi
407 Peugeot . Tuolloin ero oli 3 litraa kun vertasi taloudellisimpia moottoreita .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis keskikokoisiin cittareihin,
Sopii myös pikkuautoihin. Mun Fiiatti vei parhaimmillaan 19 litraaa satasella 1,6 litran kone. Keskikulutus 8,5 litraa. Mazda keskikulutus 7,5 litraa samankokoinen kone. Vastaava Volvo Diesel n. 5 litraa.
- Anonyymi
No oma diesel 200 C. Matka-ajo 4,2-4,4l. Lyhyt nurkka-ajo 5,2-5,6 l/100 km. Taitaa bensakoneella mennä vähänen enemmän.
- Anonyymi
Yli kymmentä litraa taitaa vetää nurkka-ajossa esim. 1.8 kompressori, kuten yleensä lähes kaikki bensakoneet, jotka ei ole ihan mopoja. Tosin juuri nurkka-ajossa vaihtelu on suurta, riippuen siitä paljonko joutuu pysähtelemään ja kiihdyttelemään ja miten ronskisti käyttelee kaasupoljinta.
- Anonyymi
Hiukkassuodattimet eli dfp:t ovat pakollisia nykyisin myös uusissa nykyaikaisissa eli suorasuihkutusmoottoreilla varustetuissa bensa-autoissa.
Enpä ole kuullut urealaitteiden aiheuttaneen korkeita korjauskuluja ja sitä paitsi eihän kaikissa nykydieseleissä käytetä puhdistustekniikkaa, joka perustuu ureaan. Eli ei ’urealaitteita’ ole kaikissa dieselautoissa käytössä ja silti päästöt täyttävät euro6-kriteerit.
Talvi muuten ei ole mikään sen kummempi ongelma ureaan perustuvalle tekniikalle kuin talvi yleensäkään autoille.- Anonyymi
Urealaitteistoissa on kalliita osia . Esim Mb .n nox anturit maksaa n 800 € kappale . Niitä on useampia . Niitä myös menee .
- Anonyymi
"Enpä ole kuullut urealaitteiden aiheuttaneen korkeita korjauskuluja ja sitä paitsi eihän kaikissa nykydieseleissä käytetä puhdistustekniikkaa, joka perustuu ureaan. Eli ei ’urealaitteita’ ole kaikissa dieselautoissa käytössä ja silti päästöt täyttävät euro6-kriteerit. "
Uusi juttu itselleni, sillä oletin kaikkien nykydieseleiden olevan urea AdBlue-tekniikkaa, eli minkä valmistajien dieselit eivät sitä ole ja millä tekniikalla (paremmalla vai huonommalla kustannuksiltaan?) prossessi hoidetaan.
Ps.
Mikähän mahtaa olla Kiina-osuus globaalilla tasolla urean suhteen, eli onko länsi jälleen rakentanut liian merkittävää Kiina-riippuvuutta, joka on nyt toteutettu myös tulevan sähköautopakon myötä, ellei muita vaihtoehtoja saada sitä ennen tikkiin (synteettiset ja / tai vety).
"The main reason for the shortage is that China, which previously supplied 80% of Australia’s urea supplies, has banned export of the product. That’s because the cost of fertiliser has skyrocketed and China wants to slow that price growth."
2021
- https://www.theguardian.com/australia-news/2021/dec/08/what-is-urea-and-why-does-a-worldwide-shortage-threaten-australias-supply-chain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urealaitteistoissa on kalliita osia . Esim Mb .n nox anturit maksaa n 800 € kappale . Niitä on useampia . Niitä myös menee .
Ei mun dieseissä mitään kusta tankissa käytetä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mun dieseissä mitään kusta tankissa käytetä?
Vanhoissa ei ole välttämättä ureajärjestelmää . 2015 tuli pakolliseksi uusiin .
- Anonyymi
Nykyaikaiset dieselit tuottavat erittäin vähän päästöjä.Miksi sitä ei haluta ymmärtää.
- Anonyymi
Lännessä ja idässä ei ole ongelmia dieselin suhteen, mutta Ranskaan tuli liikaa savua katukuvaan?
- Anonyymi
2010:
Bensa clio
Kaupunki: 7.6 l/100km
Diesel clio:
Kaupunki: 5.3 l/100km
2020:
Bensa clio:
Kaupunki: 7.2 l/100km
Diesel clio:
Kaupunki: 3.3 l/100km - Anonyymi
Mistäs toi johtuu, luulis että diesell kuluttaisi enemmän, koska siinä on tiukemmat paikat ja jykevämpi kone, jospa se bensiini on laihempaa, että siksi menee enempi, Näyttäs, että se on kuin vettä, varsinkin nykyään se ohenee ja savuaa enemmän kuin aikaisemmin.
Diesell siinäkin päästöt kavoivat, ennen se oli kuin kermaa, varsinkin pakkasella sakeni.- Anonyymi
Sun ei kannata miettiä tätä asiaa .
- Anonyymi
Edellinen autoni oli uudesta ostettu A4 farkku neliveto diesel. Se kulutti noin 6L naftaa satasella.
Nykyinen on bensaplugari nelvieto mikä menee lataamattakin 6L bensakulutuksella samassa ajossa kuin mitä Audi vei naftaa. Nykyinen painaa 500kg enemmän ja koska on cittari myöse sen ilmanvastus on reilusti isompi.
lataamalla tietysti tilann on vielä eri mutta nyt olikin kyse polttonesteellä ajamisesta.
Bensa siis menee samalla kuin diesel.- Anonyymi
Minkä ikäisiä autoja vertaat keskenään?
Mikä merkki ja malli on sun nykyinen? - Anonyymi
Kun et kerro nykyisen autosi tietoja , niin vaikuttaa hieman epäuskottavalta .
- Anonyymi
Kyseessähän ei ole bensiiniauto, jos käyttää sähköä. Käsittääkseni tarkoituksena oli verrata täysin bensa- ja dieselautoja keskenään, eikä mitään sekasähköhärpäkkeitä.
- Anonyymi
TÄSSÄ ON TESTATTU TOTUUS. DIESEL KULUTTAA PALJON.
Kahdessa Tekniikan Maailman vertailuissa pikkuturbot ja dieselit hävisivät kulutuksessa Toyotan hybrideille, vaikka Toyotalta on tullut sen jälkeen uudet moottorit ja uusi hybridijärjestelmä.
1. Täällä on totuus pienten bensaturbojen, dieseleiden ja hybridien kulutuksesta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177
"Vaikka siis pienet bensaturbot ovat taloudellisia tien päällä verrattuna vanhanaikaisiin isoihin bensamoottoreihin, on hybridi vieläkin taloudellisempi."
"Lexuksen maantiekulutukset vetävät vertoja taloudellisimpien dieselmoottoreiden maantiekulutukselle ja kaupungissa siis hybridi voittaa dieselitkin. Eikä dieselveroa tarvitse maksaa."
Pikkuturbot kuluttavat lehtien koeajojen perusteella 6,3 - 7,0 l/ 100 km eivätkä dieselitkään pysty
Toyota julkaisi uuden hybridijärjestelmän vuonna 2015. Uusimman hybridijärjestelmän kulutuslukemat ovat vieläkin pienemmät eli 3,9 - 4,2 l/100km.
2. Hybridit vastaan modernit polttomoottorit:
https://tekniikanmaailma.fi/hybridit-vastaan-modernit-polttomoottorit/- Anonyymi
Hybridi ei ole bensa, eikä dieselauto. Niitä ei voi verrata keskenään. Ei meikäläisenkään kaasujääkaappi vie yhtään sähköä.
- Anonyymi
Juu, TM:n "asiantuntijoillekin" täyshybridin periaate paljastui vasta tuolloin vuonna 2013.
Suurelle osalle autokansaa se ei ole auennut vieläkään. Luulevat kaikkien hybridien perustuvan jarrutusenergian talteenottoon, vaikka tämä tekee autosta vain keyvythybridin.
Regenerointihan ei vähennä kulutusta maantieaojossa yhtään. Päinvastoin pumppujalkainen kiihdytys-regenerointi-häröily kuluttaa enemmän kuin tasainen ajo jarrupolkimeen koskematta. Maantiellä täyshybridin taloudellisuus perustuu polttomoottorin hyötysuhteen optimointiin (kuten tuon linkin artikkelissa selostettu): Atkinson-bensamoottorilla on parempi hyötysuhde kuin dieselillä!
Lataushybrideistä Toyotan plugarit toimivat akku tyhjänä täyshybrideinä, lähes kaikki muut menevät pelkkänä kevythybridinä ja tehomyllyiset jopa ihan rehellisinä bensa-krematoorioina! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridi ei ole bensa, eikä dieselauto. Niitä ei voi verrata keskenään. Ei meikäläisenkään kaasujääkaappi vie yhtään sähköä.
Jos se kuluttaa bensaa tai dieseliä se on bensa/diesel-auto. Varsinkin kun lataushybriditkin kuluttavat elinkaarensa aikana keskimäärin paljon enemmän bensaa/dieseliä kuin sähköä.
Tuo kaasujääkaappi vertauksesi sopii vain (täys)sähköautoihin: ne ei vie yhtään polttoainetta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se kuluttaa bensaa tai dieseliä se on bensa/diesel-auto. Varsinkin kun lataushybriditkin kuluttavat elinkaarensa aikana keskimäärin paljon enemmän bensaa/dieseliä kuin sähköä.
Tuo kaasujääkaappi vertauksesi sopii vain (täys)sähköautoihin: ne ei vie yhtään polttoainetta!ABC-mobiilin mukaan ole ostanut viimeisen 12 kk:n aikana lataushybridiini bensaa 210 eurolla ja ajanut 160.000 km. Näin on tehnyt suurin osa laushybridin omistajista, joten pysytäämpäs totuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ABC-mobiilin mukaan ole ostanut viimeisen 12 kk:n aikana lataushybridiini bensaa 210 eurolla ja ajanut 160.000 km. Näin on tehnyt suurin osa laushybridin omistajista, joten pysytäämpäs totuudessa.
Ja kun SINÄ teet noin niin tietysti myös kaikki maailman plugari-autoilijat tekevät samoin. Oletko maailman plugari-napa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, TM:n "asiantuntijoillekin" täyshybridin periaate paljastui vasta tuolloin vuonna 2013.
Suurelle osalle autokansaa se ei ole auennut vieläkään. Luulevat kaikkien hybridien perustuvan jarrutusenergian talteenottoon, vaikka tämä tekee autosta vain keyvythybridin.
Regenerointihan ei vähennä kulutusta maantieaojossa yhtään. Päinvastoin pumppujalkainen kiihdytys-regenerointi-häröily kuluttaa enemmän kuin tasainen ajo jarrupolkimeen koskematta. Maantiellä täyshybridin taloudellisuus perustuu polttomoottorin hyötysuhteen optimointiin (kuten tuon linkin artikkelissa selostettu): Atkinson-bensamoottorilla on parempi hyötysuhde kuin dieselillä!
Lataushybrideistä Toyotan plugarit toimivat akku tyhjänä täyshybrideinä, lähes kaikki muut menevät pelkkänä kevythybridinä ja tehomyllyiset jopa ihan rehellisinä bensa-krematoorioina!Atkinson bensakoneen hyötysuhde on huonompi , kuin nykydiiselin . Hybridijärjestelmän kanssa hieman parempi hyötysuhde , kuin diiselissä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun SINÄ teet noin niin tietysti myös kaikki maailman plugari-autoilijat tekevät samoin. Oletko maailman plugari-napa?
Tilastojen mukaan pluggareilla ajetaan suurin osa matkasta sähköllä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun SINÄ teet noin niin tietysti myös kaikki maailman plugari-autoilijat tekevät samoin. Oletko maailman plugari-napa?
Suurin osa pluggariautoilijoista tekee noin . Ne on kaikki maailman " pluggarinapoja " .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastojen mukaan pluggareilla ajetaan suurin osa matkasta sähköllä .
Kansainvälisten tutkimusten mukaan plugarit kuluttavat keskimäärin 3-4 kertaisesti ilmoitettuun WLTP lukemaan nähden. Siis esim. WLTP= 2l/100km; keskimäärin todellisuus = 6-8 l/100km. Vain "pieni" 200-300% huijaus!!!
Suomessa LeasePlan päätyi seurannassaan jopa suurempaan eroon, koska kyseessä oli autoetu-autot! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansainvälisten tutkimusten mukaan plugarit kuluttavat keskimäärin 3-4 kertaisesti ilmoitettuun WLTP lukemaan nähden. Siis esim. WLTP= 2l/100km; keskimäärin todellisuus = 6-8 l/100km. Vain "pieni" 200-300% huijaus!!!
Suomessa LeasePlan päätyi seurannassaan jopa suurempaan eroon, koska kyseessä oli autoetu-autot!"ICCT on omassa tutkimuksessaan todennut, että ladattavien hybridiautojen kulutuslukemat ovat 2,5-5 kertaa suuremmat kuin mitä tehtaat niille ilmoittavat."
"ICCT:n tutkimus muuten vahvistaa jo pitkään epäillyn jaon ladattavien hybridien käytön suhteen: yksityisesti omistettujen plugarien ajokilometreistä 45-49 prosenttia ajetaan sähköllä, kun yritysten omistamien autojen tapauksessa lukema on vain 11-15 prosenttia."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2312ff41-1e94-4fc5-ad09-b4d303422523
- Anonyymi
Hybridit menee kun puhutaan uusista takuun alaisista autoista. 5 vuotta vanhana en ottaisi riesaksi. Joko diesel tai täyssähkö.
- Anonyymi
Dieselin ottaisin viimeisenä jos pakko, talvella jäätyy, kolkattaa ja savuttaa voi vittikö mitä vehkeitä ja verot päälle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin ottaisin viimeisenä jos pakko, talvella jäätyy, kolkattaa ja savuttaa voi vittikö mitä vehkeitä ja verot päälle
Ei savuta,kolkata eikä jäädy.Huollot tehty ja korjaukset tehty heti ilmaannuttua puoli miljoonaa kilometriä ajettuun mondeoon.Noin 50 000 km tulee vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei savuta,kolkata eikä jäädy.Huollot tehty ja korjaukset tehty heti ilmaannuttua puoli miljoonaa kilometriä ajettuun mondeoon.Noin 50 000 km tulee vuodessa.
50 000 km vuosiajoilla kannattaisi heti ostaa sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50 000 km vuosiajoilla kannattaisi heti ostaa sähköauto.
Ei kannata, polttoainekulujen säästöllä et tuollaisessa tapauksessa kata uuden sähköauton arvonalenemaa, mitä jossain puoli milliä ajetussa Fordissa ei enää käytännössä ole.
- Anonyymi
500 euron arvoinen peugeot ollut jo 20vuotta ajossa, 1.6 l bensa ja matka ajo 5.3 litraa sadalla, taidanpa ajaa jatkossakin 😅
- Anonyymi
Ai kun hienoa…!
Niinpä!
- Anonyymi
Diesel maksaa yhtä paljon kuin bensiini, mihin ihmeesen perustuu käyttövoimavero?
- Anonyymi
Siihen, että samalla tavalla verotettuna diesel olisi selvästi bensiiniä kalliimpaa. Tähän alempaan verotukseen on pääsymaksuna käyttövoimavero. Toki on niin, että dieselin verotusta on viime vuosina kiristetty enemmän kuin bensiinin, joten reiluun pelin henkeen tietysti kuuluisi se, että käyttövoimaveroa vastaavasti pienennettäisiin.
- Anonyymi
Päästään vittuilee kiisseli kuskeille.
v6 200hp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päästään vittuilee kiisseli kuskeille.
v6 200hpNo jo on sylinterit mennyt hukkaan jos v6 tuottaa vain 200hp
- Anonyymi
Kyllä bensiinillä pestään pensseleitä ja dieselillä tehdään voimaa . Kyllä se mahtava vääntö on mikä autoa kuljettaa .Jos tarvii ohitella rekkoja niin ei tarvi vaihteita hämmennellä vaikka ei olisikaan automaati versio.Kulutus Toyota rav diesel 6litraa ja Toyota rav bensa 9 litraa. Sama vuosimalli..
- Anonyymi
Vain jos verrataan ahdettua dieseliä ja jotain aataminaikaista ahtamatonta bensakonetta. Omassa tapauksessa saman mallin versioina diesel 190hv/400 Nm ja bensa 280 hv/350 Nm, ei tarvinne sanoa kumpi noista esim. ohitustilanteessa liikahtaa paremmin. Bensa toki kuluttaa hieman enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain jos verrataan ahdettua dieseliä ja jotain aataminaikaista ahtamatonta bensakonetta. Omassa tapauksessa saman mallin versioina diesel 190hv/400 Nm ja bensa 280 hv/350 Nm, ei tarvinne sanoa kumpi noista esim. ohitustilanteessa liikahtaa paremmin. Bensa toki kuluttaa hieman enemmän.
Noissa mainitsemissasi autoissa bensa-moottorisessa on selvästi suurempi vetävissä pyörissä vaikuttava vääntö (kampiakselin vääntö * välitykset) => parempi kiihtyvyys!
Bensakone kuluttaa litroissa enemmän, 1) koska litra dieseliöä sisältää enemmän energiaa, ja 2) diesel-moottorin hyötysuhde on parempi: n. 30% vs. bensa 25%. Täyshybridien Atkinsoneissa tosin on vielä dieseliäkin parempi hyötysuhde.
- Anonyymi
Jopa 3-4litraa eduksi dieselillä.
- Anonyymi
Kiisseli 1.95€
Bensa 1.79€
Pumpulla tänään.
HAAHHAAHHAAAH
v6 200hp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiisseli 1.95€
Bensa 1.79€
Pumpulla tänään.
HAAHHAAHHAAAH
v6 200hpSe on sen hintasta ettei parane bensalla paljoa ajella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869