Naisen osallistuminen arkeen

Muutamia kertoja kysynyt että osallistuisitko puutarhanhoitoon, pihanhoitoon yms. arkiseen askareeseen. Vastaus ollut että melkein tultu silmille että en tee en oo piika tai sitte vastaus ollu halveksiva tuhahdus. No, minä kyllä ymmärrän vähemmästäkin, ja lakkasin kyselemästä moisia asioita. Ei siinä. No nyt sitten ollaan kiukus siitä että en pyytäny kummilikan synttäreille, olettaen et kai tullla taas on jotaki parempaa menoa että ei kerkee tämmösee avecci muodollisuuteen, niin nyt on sitte tästä nenä pystys... ja siitäkin suututtiin ku ehdotin että nukutaan eri huoneissa et en olisi häiriöski... ota näistä taas selvä, mutta soon varma asia että minä olen tehny väärin kun en ole pyytäny häneltä apua arkisiin asioihin.

25

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Huonoa käytöstä ei tietenkään voi millään perustella. Asiat pitäisi kyetä ainasanomaan asiallisesti. Vaan jos jostain pihatöistä ja puutarhanhoidosta puhutaan niin voi kysyä, että onko toinen alunperinkään ollut sellaisista kiinnostunut? Onko tuollainen pihatöitä vaativa asunto hankittu vain toisen osapuolen mielihaluja katsoen? Nuo pihahommat ovat sellaisia, että hyvin moni valitsisi itse asunnon, jossa huoltoyhtiö hoitaa nuo.

• Niimpä, minä nyt vain satun omistamaan ok talon. Ja tässä on vähän kaikenmoista ohjelmaa, lämmityksestä alkaen. Mutta elämä on, en häiritse sohvalla istumista. Siitäkin muute nousi mellakka kun vaihdoin vetoketjua, pitäisi kuulemma ostaa uusi takki eikä vanhaa korjata. Eli pitää siis pyrkiä siihen että korjaa vaatteensa silloin kun on yksin kotosalla.

• Anonyymi
        ravenlored kirjoitti:

Niimpä, minä nyt vain satun omistamaan ok talon. Ja tässä on vähän kaikenmoista ohjelmaa, lämmityksestä alkaen. Mutta elämä on, en häiritse sohvalla istumista. Siitäkin muute nousi mellakka kun vaihdoin vetoketjua, pitäisi kuulemma ostaa uusi takki eikä vanhaa korjata. Eli pitää siis pyrkiä siihen että korjaa vaatteensa silloin kun on yksin kotosalla.

Eipä sinun vetoketjun vaihtojesi kuuluisi toista ahdistaa. Tee miten teet, mutta et sinä voi samaa toiselta vaatia.

Omakotitaloissa on tuo puoli ja siksi ne eivät monille sovi, vaikka siitä ehkä haaveillaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä sinun vetoketjun vaihtojesi kuuluisi toista ahdistaa. Tee miten teet, mutta et sinä voi samaa toiselta vaatia.

Omakotitaloissa on tuo puoli ja siksi ne eivät monille sovi, vaikka siitä ehkä haaveillaan.

Ja sitten on tietysti semmonen juttu, että jos vain toinen puolisoista omistaa sen talon, niin ei sillä toisella ole velvollisuutta niitä kunnossapitotöitä tai puutarhahommia ilman palkkaa tehdä.

Se on eri asia, jos haluaa. Mutta mitään velvollisuutta ei ole.

Itse en edes kehtaisi pyytää moista, jos ei talo ole molempien nimissä. Jos pyydän, lupaan myös rahallisen korvauksen työstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sitten on tietysti semmonen juttu, että jos vain toinen puolisoista omistaa sen talon, niin ei sillä toisella ole velvollisuutta niitä kunnossapitotöitä tai puutarhahommia ilman palkkaa tehdä.

Itse en edes kehtaisi pyytää moista, jos ei talo ole molempien nimissä. Jos pyydän, lupaan myös rahallisen korvauksen työstä.

Minä olen siinä tilanteessa että mies omistaa talon, minä teen ja mies ei juurikaan, viisaana otan kaikki taloon liittyvien hankintojen kuitit talteen siltä varalta jos nyt hänestä aika jättää ensin, siten voin osoittaa että olen satsannut hänen omistamaan taloon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siis todellakin myös noin. Ei ylläpitotöitä ilmaiseksi tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän se vasta terveeltä parisuhteelta vaikuttaa, jossa toinen maksaa toiselle kodin ylläpitoa edistävistä töistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän se vasta terveeltä parisuhteelta vaikuttaa, jossa toinen maksaa toiselle kodin ylläpitoa edistävistä töistä.

Ei kuulosta kovin terveeltä sekään, että toinen olisi ilmaistyövoimaa ja vain toinen omistaa. Eihän tuossa rahaa tarvitse mihinkään siirrellä, vaan otetaan asia huomioon asuinkuluissa.

Sekin on muuten jännä miten yleisesti ihmiset odottavan kumppanin osallistuvan esim. remonttikuluhin, vaikkei tämä omistaisi neliösenttiäkään asunnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kuulosta kovin terveeltä sekään, että toinen olisi ilmaistyövoimaa ja vain toinen omistaa. Eihän tuossa rahaa tarvitse mihinkään siirrellä, vaan otetaan asia huomioon asuinkuluissa.

Sekin on muuten jännä miten yleisesti ihmiset odottavan kumppanin osallistuvan esim. remonttikuluhin, vaikkei tämä omistaisi neliösenttiäkään asunnosta.

Tietysti pitää huomioida, mutta tuossa joku esitti, että työstä pitää maksaa palkkaa. Ei kukaan täysipäinen sellaista ehdota eikä hyväksy. Remonttiin olisi hyvä osallistua jokaisen, joka remonttikohteessa asuu. Se on asianomaisten sovittava, että miten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti pitää huomioida, mutta tuossa joku esitti, että työstä pitää maksaa palkkaa. Ei kukaan täysipäinen sellaista ehdota eikä hyväksy. Remonttiin olisi hyvä osallistua jokaisen, joka remonttikohteessa asuu. Se on asianomaisten sovittava, että miten.

Ja palkaahan ne luontoisedutkin ovat. Kyllä se ihan virallisesti palkaksi lasketaan, jos on työsuhdeasuntoa tai -autoa tai vaikka lounasetu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jännä ja jännä! Silti asua porskuttaa asunnossa.

• Anonyymi

Ainoa tilanne, jossa suostuisin omakotitaloon muuttamaan on, jos mun ei tarvitsisi pistää rikkaa ristiin noiden talon hoitoon liittyvien juttujen kanssa. Ei voisi vähempää kiinnostaa, joten siksi en pakkotyöleirille muuttaisi.

• Anonyymi

Tilanteiden mukaan. Yksi talous. Yhteinen asunto. Yhteiset askareet jotka jakautuvat mahdollisuuksien ja osaamisten mukaan.
      Paino on sanalla YHTEISET!

Vaimollani oli selvä kuva miesten ja naisten töistä. Rinnetalon ulkotyöt olivat minun heiniäni kesäisin ja talvisin kunnes delegoin ne lapsillemme. Poika vaihtoi tytön kanssa tiskivuoronsa pihatöihin.

Viimeisinä 12 työvuotenani olin kotona ainoastaan viikonloput. Noina vuosina en tehnyt kotona yhtään mitään. Ennen pois lähtöään lapsemme hoitivat omat osuutensa, paitsi talon töistä ml. viikkosiivous niin tietenkin myös omat pyykkinsä ( alkaen 12v iästä ) niin paljon muutakin.
      Tuon jälkeen kaikki kaatui vaimoni vastuulle. Tiukimmalle ottivat lumityöt. Kerran oli naapurin ukko käynyt auttamassa jäätyneen auravallin poistamisesta pihaantulon aukolta.
      Kertaakaan ei vaimoni nyrpistellyt nenäänsä.

Kotiuduttuani muutimme muutimme keskustan kerrostaloon. Olen tehnyt kaiken muun paitsi rättihuollon ja tiskarin panostamisen. Ruokahuollon sektorilla vaimo huolehtii omista leivistään ja banaaneistaan.

Tuota taustaa vasten kuvaamasi tilanne vaikuttaa hieman oudolle ja uskottavuuskin epäilyttää. Onkohan kuva yksipuolinen?

• Anonyymi

Itseäni on ärsyttänyt eräidenkin miesten käsitys kotitöiden jakamisesta minun ja sinun töihin. Etenkin kun miehen työt ovat olleet niitä miehelle mieluisia ja naisen työt niitä miehelle epämieluisia. Kyllä minäkin mieluummin hoidan pihaa kuin imuroin, ulkoilmaihminen kun olen.

Miksi töitä ei voi tehdä yhdessä? Hoidettaisiin pihaa yhdessä ja sitten siivottaisiin yhdessä. Onko joillekin miehille niin tärkeää saada itselleen koko kunnia homman hoitamisesta, vai mistä tässä on kyse?

• Anonyymi

Niin samaa mieltä. Yhdessä työt pitäisi tehdä ja kulut sopia niin, että kummankin on hyvä olla eikä tule hyväksikäytetty olo.

• Anonyymi

Miksi valitset ylläpitää ja asuttaa kyseistä oliota kodissasi?
      Miksi?
      Kumpikin teistä olisi niin paljon tyytyväisempiä omissa kodeissaan tehden mitä haluaa oman taloutensa hyväksi!

Vain laske tuo olio omaan huusholliinsa.
      Sinulle sopii partneriksi aivan toisen tyylinen ihminen. Tuo olio ei edusta sitä missään muodossa!

Miksi jatkaa samaa kaavaa ja henkistä pahaa oloa kun sen voi niiin helposti muuttaa paremmaksi. Kumpaakin osapuolta ajatellen.

• Anonyymi

Ehkä olet aiemmin käyttäytynyt huonosti, esim jättänyt osallistumatta kotitöihin ja jätät likaisia sukkiasi lattialle. Minä en kyllä ymmärrä teitä miehiä, pyydätte kyllä apua omiin asioihinne, mutta missään ette auta sitä naistanne. Olisi sinunkin kannattanut ensin tyhjätä pyykkikone ja keräillä likaiset sukkasi lattialta. En ymmärrä mikä sun mielestä siinä on niin vaikeaa. Sä oot laiska ja sulla on paha olo, sä kiukuttelet ja vaadit turhia. Ja sitten vielä kehtaat itkeä täällä palstalla, vaikka tienaat helpommasta työstäsi enemmän mitä naisesi. Häpeäisit, sika!

• Anonyymi

Kyllä sen näkee ihan selvästi, että kenellä se paha olo on.

• Anonyymi

Ja sitä sohvaperunaa sinä jaksat muka rakastaa...

• Anonyymi

Minä olen nainen, enkä saa mieheltäni kotitöissä apuja paljonkaan, masennushan sitä iskee lopulta ja parisuhde alkaa kärsimään, tiedän tunteesi. Arkisten asioiden jakaminen olisi tärkeää ja loisi yhteenkuuluvuuden tunnetta.

• Anonyymi

Ukkosi on itsekäs! Vaikka olen mies niin tuo on käsityskykyni ulkopuolella.
        Yhteinen talous. Yhteiset tehtävät ja tarpeet. Yhteiset haasteet, epäonnistumiset, niistä selviäminen, yhteiset ilon hetket, yhteinen, jakamaton talous laskematta minun / sinun rahat.
        Molemminpuolinen, vilpitön halu tehdä kumppanin elämä mahdollismman mukavaksi tai ainakin mahdollisimman vähä epämiellyttäväksi.
        Tämä ei ole hetken viisastelua vaan vuosikymmenten kokemus.

• Anonyymi

Meillä tehdään melkein kaikki yhdessä, nyt kun olemme eläkeläisiä. Ja se on kivaa molemmista. Niin kaupassa käynnit, ruuan valmistus, siivous kuin pihatyötkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä tehdään melkein kaikki yhdessä, nyt kun olemme eläkeläisiä. Ja se on kivaa molemmista. Niin kaupassa käynnit, ruuan valmistus, siivous kuin pihatyötkin.

Tuo on se ideaali tilanne. Valitettavasti on niitä perheitä joissa mies lekottelee. Sitten kun keksii tehdä jonkun työtehtävän niin naisen pitää sännätä avustamaan vaikka kesken pullan paiston. Mies ei jousta eikä katso mikä työ naisella on kesken että voiko siitä sännätä avustamaan. Naisen on kyettävä molempiin eli miehen auttamiseen ja oman kesken olevan työn hoitamiseen ilman että ne pullat palaa.

• Anonyymi

Kommunikointiongelma se on monen liiton vaikeus. Hänen käytös ja sinun reagointi siihen saa kierteen aikaan. Ihminen sokeutuu tavoilleen. Ulkopuolinen huomaa ne helpommin. Siksi osa hakeutuu terapiaan oppiakseen rakentavaa kommunikointia.

• Anonyymi

Monetkin näyttävät pitävän yhdessä tekemistä onnen ja autuuden huippuna.
      Lienen omituinen koska se ei satu minulle lainkaan.

Olemme olleet oma-aloitteisella "eläkkeellä" nyt yli 20 vuotta.
      Minä olen kaikki nämä vuodet hallinnoinut ruokatalouttamme suunnittelusta raaka-aineiden ostamiseen, valmistukseen ja pöydän kattamiseen.
      Tämä järjestely on sopinut vaimolleni koska keittiötouhu ei häntä kiinnosta ja minä olen parempi ja viihdyn luovassa toiminnassa.
      Eli, en voisi kuvitellakaan vaimoani hösäämään keittiöön saman aikaisesti.

Sama koskee myös asunnon siivoamista. Vaimoni aloittelee jäljiltäni ensin imurointia. Minä jatkan kun olen saanut matot pöllytetyksi.
      Vaimoni aloittaa moppauksen. Minä jatkan välittömästi imuroinnin jälkeen.
      Sen jälkeen vaimo pyyhkii pölyjä. Ehkä.
      Hänen tärkein tehtävänsä on osittaa matoille paikat.
      Siivouksessa tuo yhdessä tekeminen onnistuu noilla reunaehdoilla. Ei samassa huoneessa!

Vastavuoroisesti en tunge itseäni mihinkään rättihuoltoon viittaavaan.

Asuessamme ok-talossa oli selvää, että minä hoidin pihatyöt ennen kuin tenavamme varttuivat pystyvään ikään. Tyttö 14v ja poika 12v.

Itse valmistamani lasinen kasvihuone oli pyhä paikka jonne en laskenut ketään.
      3,5m x 5m. Harjakorkeus noin 2,2m. Vappuna12 kukkivaa tomaatin taimea kahteen riviin keskipenkkiin. Ripustuslangat eikä mitään toppia.
      Varjoisemmalla puolella 6 avomaan kurkkua jotka ripustettuina kasvoivat todella suuriksi ja työnsivät kurkkuja uskomattomia määriä.
      Valoisammalla puolella 12 paprikaa. Tuli satoa mutta ei kehuttavia määriä.
      Kasvarin hoitamisen opastaminen olisi ollut vaativa ja pitkäaikainen projekti enkä sittenkään olisi varauksetta luottanut keneenkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 328
      4843
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2109
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1486
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1407
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      987
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      949
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      854
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      776
    Aihe