Jättimäinen rahtilaiva tuhoutui akkusähköauton palossa

Anonyymi

Tätä on pelätty ja nyt se pahin sitten tapatui.
The Felicity Ace rahtilaiva tuhoutui akkusähköauton akun sytyttyä rahtitilassa tuleen.
Kyydissä oli 4000 autoa yhteisarvoltaan noin 500 000 000 euroa.
Palon syyksi on varmistunut akkusähköauton akun syttyminen tuleen itsestään.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Felicity_Ace

49

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämä voi tapahtua missä vaan.
      Esimerkiksi Ruotsin laivalla.
      Pelottavaa.
      Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa.

      • Anonyymi

        Vety tekee selvää vielä nopeammin.
        Tosin vetyautoja ei ruotsinlautoilla ole.


    • Anonyymi

      Uteliaita rottia täytyy olla laivalla suuri populaatio?🤡🤡

      • Anonyymi

        Nyt The Felicity Ace on uponnut.
        Akkusähköautot ovat hirveintä mitä voi olla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Laivayhtiöt ovat heränneet tähän kasvavaan riskiin. Koko laiva luultavasti tuhoutuu yhden akkusähköauton sytyttyä tuleen.

      https://yle.fi/uutiset/3-11975590

      Mitä kun akkusähköauto syttyy kerrostalon parkkihallissa? Koko talon romahtaminen voi olla tosiasia kun 1000 asteinen liekkimeri tuhoaa kantavia rakenteita.

    • Anonyymi

      Entäs jos laivalla tai parkkihallissa olisi syttynyt polttomoottoriauto keskellä yötä? Ei hemmetti, aivan kauheaa, polttomoottoriautot kiellettävä! Mutta vetyautot sallittava, ne ei syty eikä varsinkaan räjähdä. :D

      • Anonyymi

        Polttomoottoriauto on helppo sammuttaa mutta akkusähköauto lähes mahdoton.

        Vetyauto on turvallisin vaihtoehto.
        Vetyauton täysiä tankkeja on testattu mm. ampumalla ja jopa käsikranaateilla.
        Vety karkaa nopeasti ilmaa kevyempänä eikä aiheuta vaaraa.
        Testissä myös sytytettiin vetysäiliö samalla kun sitä ammuttiin.
        Tuloksena oli nopea leimahdus joka sammui parissa sekunnissa mutta mitään tulipaloa ei syttynyt saati sitten räjähdystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoriauto on helppo sammuttaa mutta akkusähköauto lähes mahdoton.

        Vetyauto on turvallisin vaihtoehto.
        Vetyauton täysiä tankkeja on testattu mm. ampumalla ja jopa käsikranaateilla.
        Vety karkaa nopeasti ilmaa kevyempänä eikä aiheuta vaaraa.
        Testissä myös sytytettiin vetysäiliö samalla kun sitä ammuttiin.
        Tuloksena oli nopea leimahdus joka sammui parissa sekunnissa mutta mitään tulipaloa ei syttynyt saati sitten räjähdystä.

        Juurikin noin!


      • Anonyymi

        On noin käynytkin ja palon voi sammuttaa.


    • Anonyymi

      Onneksi Suomeen avataan Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle vuonna 2023 ensimmäiset vetytankkausasemat.

      Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km ja uusimmilla malleilla jo yli 800 km yhdellä vetytankillisella. Volkswagen on väläyttänyt jopa 2000 km toimintamatkaa heidän tulevalle vetyautolleen.

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan vetyauton toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen.

      EU edellyttää jäsenmailtaan että vuoteen 2030 mennessä pitää päätieverkoston varrella olla vetytankkausasemia vähintään 150 km välein ja lisäksi jokaisen kaupungin liikenteen solmukohdassa pitää olla vähintään yksi vetytankkausasema.

    • Anonyymi

      Hirveää!!!
      Millainen ihminen ostaa perheeseen auton joka vaarantaa pienten lasten ja koko perheen hengen?
      Lisäksi vaarannetaan sivullisten henki!!

    • Anonyymi

      Akkusähköauto tuhoaa ilmaston.

    • Anonyymi

      Akkusähköauto saattaa palaa useita päiviä 1000 asteisena liekkinä.
      Sitä kuumuutta eivät mitkään rakenteet kestä.

      • Anonyymi

        Hankala sammutettava on toki akkusähköauto, mutta niin on hybridikin litiumioniakulla. Onneksi sähköauto syttyy tuleen 60 harvemmin kuin hybridi.
        Hybridit ovat amerikkalaisen tilaston mukaan niitä herkimmin palavia autoja, sähköaitot harvimmin myös ajoneuvokantaan suhteutettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala sammutettava on toki akkusähköauto, mutta niin on hybridikin litiumioniakulla. Onneksi sähköauto syttyy tuleen 60 harvemmin kuin hybridi.
        Hybridit ovat amerikkalaisen tilaston mukaan niitä herkimmin palavia autoja, sähköaitot harvimmin myös ajoneuvokantaan suhteutettuna.

        Korjaus:
        60 kertaa harvemmin


    • Anonyymi

      Eipä tästä palosta ole meillä paljoa uutisoitu. Ei sovi ilmastoagendaan?

      • Anonyymi

        Konsernin autoista on kerrottu jo niin paljon totuuksia että nyt on isoveli kai ohjeistanut vaikenemaan ja vihreät? Näin maailma pelastuu? Vai pelastuuko? Konsernista en en kyllä olisi varma. Onkohan joku laatupoikkeama vai pelkkää normaalia lopezlaatua? " Hirmuista" sanoisinko? En nytsano kuitenkaan!


    • Anonyymi

      ne pitää myös parkkeerata muista autoista ja taloista erillään

      olisko hyvä laittaa käyttökieltoon?

      • Anonyymi

        Pian ne palovaaralliset polttikset laitetaan käyttökieltoon.

        Kuten tunnettua, täyssähköautot palavat 10-60 kertaa harvemmin. Paljon turvallisempia.


    • Välimerellä seilaavassa Euroferry Olympia-nimisessä aluksessa syttyi 18.02. tulipalo. Palon syttymissyy ei vielä selvillä, mutta palo lienee syttynyt aluksen autokannella.
      Laiva on entiseseltä nimeltään Transeuropa rak. 1995 ja seilasi Helsingin ja Lyypekin väliä runsaat 10 vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Sähköautopalon sammuttaminen ei onnistu muuten kuin upottamalla koko ongelma veden alle. Sinne lienevät menossa. Maailma pelastuu! Ongelma on hoidettu! Polttisauton pystyy sammuttamaan jauhesammuttimella!!! Kumpikohan on helpompaa?


    • Anonyymi

      Meidän kylällä paloi viime syksynä Sampo merkkinen leikkuupuimuri ja johnDeere merkkinen traktori. Kumpaakaan ei saatu sammutettua, joten nekin oli varmaan sitten sähkömoottorilla varustettuja.

      • Anonyymi

        Palaako ne vieläkin?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miksi lehdistä sensuroisi palon syytä?
        Tuskin sähköauto syttyy seistessään kun ei ole kiinni edes latauksessa, melkein mahdotonta.


    • Anonyymi

      Aika hirveää!!!!

    • Anonyymi

      Nimenomaan syttyy seistessään. Akkuun jonka eristys pettää syntyy oikosulku ja kuumeneminen ja lopuksi tulipalo. Niin ne kännykän akutkin syttyy, itsestään.
      Kaikkea paskaa sitä maailmaan tuotetaankin.
      Toivottavasti laiva ei uppoa vaan saadaan romu kierrätettyä asianmukaisesti. Meret ja maailma saastuu jo muutenkin aivan liikaa !

    • Anonyymi

      Ihan hirveää!!!!

    • Anonyymi

      Niinhän se syttyi tuleen

    • Anonyymi

      eikös siellä ollu VW konsernin autoja?

      • Anonyymi

        Laiva on täynnä VAG konsernin sähköautoja ja muita konsernin autoja.

        Ei mikään ihme ettei ongelma ole selvinnyt. Eihän ne muutkaan konsernin ongelmat ole selvinneet. Vika on aina käyttäjässä.


    • Anonyymi

      Olipas siinä palo

    • Anonyymi

      Sähköautot pitäisi sijoittaa laivan kannelle reunapaikoille nokka merta kohti, mistä ne voisi työntää mereen palon syttyessä. Reunakaide pitäisi tehdä avattavaksi.

      • Anonyymi

        Tuossa on ideaa. Nosturin kouran ulottuville parkkiin ja kun palamaan syttyy niin dippaa kouralla upoksiin.


    • Anonyymi

      Vieläkään ei tiedetä palon syytä. Yleisesti ottaen polttomoottoriauton tulipalon todennäköisyys on moninkertainen sähköautoon verrattuna.

    • Anonyymi

      Kauhea tapahtuma!

    • Anonyymi

      Pian eivät ota sähkövatkaimia laivaan.

      • Anonyymi

        Oikein.


    • Anonyymi

      Melkoista vääristelyä väittää akkusähköauton olleen alkuperäinen tulipalon syy, eikä tuo wikipedialinkkikään sellaista kerro.

    • Anonyymi

      Liekehtivä meri.

    • Anonyymi

      Onneksi myydään kunnollisiakin autoja.

    • Anonyymi

      Niin kärähti.

    • Anonyymi

      Valmistetaan ja myydään vielä toimivia autoja.
      Niitä tehdään aasian maissa. Eurooppaan on vain lobattu lait ettei niitä saa täällä myydä. Täällä myydään vain kertakäyttötavarat kalliilla.

    • Anonyymi

      Koska tulee kielto, ettei sähköautoja ei saa ajaa parkkihalleihin? Sitä odotellessa..

    • Anonyymi

      Viddu ! noita duracell sähköautoja. Kotiini ei pihalle aja parkkiin yksikään duracell, jos kaveri omistaa. Menkööt hotellin polttamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      356
      11689
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2462
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      58
      2380
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1994
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      165
      1910
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1888
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      83
      1439
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      41
      1434
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1400
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1394
    Aihe