Mikrobitti: Sähköautojen hinnat romahtamassa 2025-2027 aikoihin

Anonyymi

45

2801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautojen hinnat romahtavat sitten silloin, mutta vielä enemmän romahtavat polttomoottoriautojen hinnat. Pahimmillaan toimiva peli on paalikamaa.

      • Anonyymi

        Jep. Kaikkein tyhmin teko olisi ostaa nyt uusi latauskelvoton fossiilipoltin. Kun bensan hinta lähestyy kolmea euroa niin niillä ajamista ei kestä kuin rikkaiden perse.
        Käytettyjen sähköautojen kysyntä pysyy suurena mutta käytetyt latauskelvottomat ovat hylkiöitä.


      • Anonyymi

        ...ja mikrobittikin kirjoittaa uusien sähköautojen hinnoista.


      • Anonyymi

        Latausmahdollisuus puuttuu sadoista tuhansista kodeista joten polttiksilla ja itselataavilla kysyntää vielä 20 vuotta helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausmahdollisuus puuttuu sadoista tuhansista kodeista joten polttiksilla ja itselataavilla kysyntää vielä 20 vuotta helposti.

        Kuten itsekin totesit niillä ajetaan tulevaisuudessa vain omien puutteellisten asuinolojen vuoksi. Niiden käyttökustannukset ovat moninkertaiset ladattaviin verrattuna ja hinnat verkonpainon luokkaa käytettynä.
        Kaikkein tyhmin liike olisi ostaa nyt uusi latauskelvoton auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausmahdollisuus puuttuu sadoista tuhansista kodeista joten polttiksilla ja itselataavilla kysyntää vielä 20 vuotta helposti.

        Plus että sähköauton hinta puuttuu sadoilta tuhansilta autontarvitsijoilta nyt ja tulevaisuudessa, ja yhtä halvalla ei tule koskaan toimivaa käytettyä sähköautoa saamaan kuin mitä toimivat polttikset maksavat. Liikenteen pakkosähköistämisen myötä pienituloisten liikkuminen loppuu ja siinä samalla monelta ne pienetkin tulot.
        Sähkömoposkootterin voi saada ostetuksi, niitä myydään tonnilla-parilla. Mopopapat palaavat taas keskuuteemme kuten oli joskus 70-luvulla. Maaseudulla saatetaan siirtyä jopa takaisin hevosiin. Kotitarveviljely, metsästys ja kalastus lisääntyy kun ei enää käydä kodin ulkopuolella töissä.
        Mikäs siinä, oikeastaan.
        Vihreän siirtymän sijaan pitäisikin alkaa puhumaan vihreästä taantumasta, se kuvaisi ilmiötä paljon paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten itsekin totesit niillä ajetaan tulevaisuudessa vain omien puutteellisten asuinolojen vuoksi. Niiden käyttökustannukset ovat moninkertaiset ladattaviin verrattuna ja hinnat verkonpainon luokkaa käytettynä.
        Kaikkein tyhmin liike olisi ostaa nyt uusi latauskelvoton auto.

        Aika iso enemmistö on kanssasi erimieltä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Kaikkein tyhmin teko olisi ostaa nyt uusi latauskelvoton fossiilipoltin. Kun bensan hinta lähestyy kolmea euroa niin niillä ajamista ei kestä kuin rikkaiden perse.
        Käytettyjen sähköautojen kysyntä pysyy suurena mutta käytetyt latauskelvottomat ovat hylkiöitä.

        Hyvin menee polttiksella, juuri tein vuodenvaihteessa uuden sopimuksen täysetu polttiksesta, eipä paljon rassaa dieselin hinnan nousu, katsotaan sitten kolmen vuoden päästä, jos patteriautot olisi parantuneet kunnon kulkineiksi, kas kun nykyisillä ei pitkää matkaa peräkärryä vedetä, ehkä tulevaisuudessa onkin uudenlaisen polttiksen vuoro = vetyauto, katsotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin menee polttiksella, juuri tein vuodenvaihteessa uuden sopimuksen täysetu polttiksesta, eipä paljon rassaa dieselin hinnan nousu, katsotaan sitten kolmen vuoden päästä, jos patteriautot olisi parantuneet kunnon kulkineiksi, kas kun nykyisillä ei pitkää matkaa peräkärryä vedetä, ehkä tulevaisuudessa onkin uudenlaisen polttiksen vuoro = vetyauto, katsotaan.

        Paitsi että polttokennoautot eivät ole polttiksia vaan nekin ovat sähköautoja. Polttokennoautoissa vety muutetaan sähköksi ja niissä on sähkömoottori.


    • Anonyymi

      Siinä tulisi kyllä takkiin aika kunnolla jos nyt ostaisi sähköauton. Puhutaan oikein romahtamisesta, ilemeisesti kun komponenttipula on ohi niin massatuotanto nopeutuu kunnolla.

      Ei mitään järkeä ainakaan ennen vuotta 2025 harkita sähköautoa

      • Anonyymi

        Sähköautojen hinnat tulevat alas mutta se on pientä verrattuna siihen romahdukseen joka iskee latauskelvottomiin polttiksiin. Ne ovat moninkerroin kalliimpia ajaa kuin uusi tai vanha sähköauto joten niillä ajavat vain tosi rikkaat tai sitten pakosta ne joille ei riitä käytettyjä ladattavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hinnat tulevat alas mutta se on pientä verrattuna siihen romahdukseen joka iskee latauskelvottomiin polttiksiin. Ne ovat moninkerroin kalliimpia ajaa kuin uusi tai vanha sähköauto joten niillä ajavat vain tosi rikkaat tai sitten pakosta ne joille ei riitä käytettyjä ladattavia.

        Mitä väliä, jos hankittu auto on käyttötarkoitukseensa hyvä ja sopiva!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä, jos hankittu auto on käyttötarkoitukseensa hyvä ja sopiva!

        Jos haluaa heittää rahaa ikkunasta ulos niin se on oma asia. Jos olisin ostamassa uutta latauskelvotonta nyt niin laittaisin sen homman jäihin ja ajaisin vanhan loppuun.
        Jos haluaa alleen uuden auton niin vain ladattavaan kannattaa laittaa omaa rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluaa heittää rahaa ikkunasta ulos niin se on oma asia. Jos olisin ostamassa uutta latauskelvotonta nyt niin laittaisin sen homman jäihin ja ajaisin vanhan loppuun.
        Jos haluaa alleen uuden auton niin vain ladattavaan kannattaa laittaa omaa rahaa.

        Varmaan fiksua nyt kun latausautojen tuotannot on lopetettu (väliaikaisesti).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hinnat tulevat alas mutta se on pientä verrattuna siihen romahdukseen joka iskee latauskelvottomiin polttiksiin. Ne ovat moninkerroin kalliimpia ajaa kuin uusi tai vanha sähköauto joten niillä ajavat vain tosi rikkaat tai sitten pakosta ne joille ei riitä käytettyjä ladattavia.

        Eli lyhyemmin kiteytettynä: autolla ylipäätään ajavat tulevaisuudessa vain rikkaat.
        Köyhillä ei ole varaa sähköauton ostamiseen eikä polttomoottoriautolla ajamiseen. Samalla saadaan palautettua 1800-luvun jyrkkä luokkajako. Sehän tässä koko siirtymässä keskeinen tavoite onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli lyhyemmin kiteytettynä: autolla ylipäätään ajavat tulevaisuudessa vain rikkaat.
        Köyhillä ei ole varaa sähköauton ostamiseen eikä polttomoottoriautolla ajamiseen. Samalla saadaan palautettua 1800-luvun jyrkkä luokkajako. Sehän tässä koko siirtymässä keskeinen tavoite onkin.

        Todennäköisempää on kuitenkin, että autoilun kustannukset putoavat siirryttäessä sähköautoihin, kun lapsentaudeista on päästy eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisempää on kuitenkin, että autoilun kustannukset putoavat siirryttäessä sähköautoihin, kun lapsentaudeista on päästy eroon.

        Autoilun kustannukset sinänsä eivät Suomessa koskaan ole pudonneet, joten miten ne tulevaisuudessakaan sitä tekisi? Valtio ottaa kyllä sen minkä on tottunut saamaan.
        Mutta vasiten tarkoitin sitä, että kun nyt pienituloinenkin voi hankkia vanhan mutta toimivan ja katsastetun auton jo jopa tonnilla, ja hyvällä tuurilla ajaa sillä useamman vuoden, niin tulevaisuudessa tämä ei ole mahdollista. Sähköautojen akut menettävät kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa ajoi sillä tahi ei, ja kun auto olisi ikänsä puolesta riittävän halpa, se on jo käyttökelvoton akkujen ollessa tiensä päässä, ja niiden vaihdattaminen vanhaan autoon olisi kannattamattoman kallista.
        Eikä sitä hommaa varmaan edes voi tehdä itse, kuten useimmat remontit polttomoottoriautoon voi. Kuvittelisin että sähköautoihin vanhemmiten tulevat viat ovat hankalia selvittää ja kalliita korjata.
        Eli sähköautojen elinkaari jäänee lyhyemmäksi eikä samanlaista halpojen käytettyjen markkinaa tule kuin polttomoottoriautoilla on nyt.
        Suomalainen ajaa keskimäärin 12,6 vuotta vanhalla ja 3600 € hintaisella autolla, hyvin moni minun laillani vielä paljon vanhemmalla ja halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilun kustannukset sinänsä eivät Suomessa koskaan ole pudonneet, joten miten ne tulevaisuudessakaan sitä tekisi? Valtio ottaa kyllä sen minkä on tottunut saamaan.
        Mutta vasiten tarkoitin sitä, että kun nyt pienituloinenkin voi hankkia vanhan mutta toimivan ja katsastetun auton jo jopa tonnilla, ja hyvällä tuurilla ajaa sillä useamman vuoden, niin tulevaisuudessa tämä ei ole mahdollista. Sähköautojen akut menettävät kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa ajoi sillä tahi ei, ja kun auto olisi ikänsä puolesta riittävän halpa, se on jo käyttökelvoton akkujen ollessa tiensä päässä, ja niiden vaihdattaminen vanhaan autoon olisi kannattamattoman kallista.
        Eikä sitä hommaa varmaan edes voi tehdä itse, kuten useimmat remontit polttomoottoriautoon voi. Kuvittelisin että sähköautoihin vanhemmiten tulevat viat ovat hankalia selvittää ja kalliita korjata.
        Eli sähköautojen elinkaari jäänee lyhyemmäksi eikä samanlaista halpojen käytettyjen markkinaa tule kuin polttomoottoriautoilla on nyt.
        Suomalainen ajaa keskimäärin 12,6 vuotta vanhalla ja 3600 € hintaisella autolla, hyvin moni minun laillani vielä paljon vanhemmalla ja halvemmalla.

        "Sähköautojen akut menettävät kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa ajoi sillä tahi ei"

        Pitää paikkansa, ENSIMMÄISENÄ vuotena. Kokonaismenetys on 10 vuoden kohdalla 10% luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen akut menettävät kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa ajoi sillä tahi ei"

        Pitää paikkansa, ENSIMMÄISENÄ vuotena. Kokonaismenetys on 10 vuoden kohdalla 10% luokkaa.

        Sinun tutkimusko näin kertoi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tutkimusko näin kertoi ?

        Tuosta on aika paljon tutkittua tietoa. Sähköauton akun kapasiteetin menetys ei ole lineaarista, vaan ensimmäisenä vuotena tapahtuu suurempi menetys ja sitten menetys tapahtuu hitaasti kauan aikaa. Vastaavasti tosin pitkän ajan päästä menetys taas kiihtyy. Tosin vanhoja sähköautoja on vähän, joten tästä loppuvaiheesta ei kovin luotettavia lukuja vielä ole.

        Voit itse etsiä netistä tietoa asiasta.


    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan järkevältä. vertaa esim taulutelevisioiden hinnat.

      • Anonyymi

        Hyvä vertaus sinänsä, koska myös taulutelevisioiden oletettu käyttöikä korreloi sähköautojen kanssa.


    • Anonyymi

      KAIKKIEN autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa aina muutenkin. Jos pitää autoa 5 vuottakin niin jo siinä ajassa auton arvo puolittuu. Myös bensa-autojen arvo.

      Lisäksi, tällä hetkellä sähköautojen hinta on pikemminkin nousussa eikä laskussa. Nimittäin akkumateriaalien hinta on noussut jopa moninkertaiseksi. Todennäköisesti mitään suurta romahdusta hinnoissa ei siis tapahdu. Itse veikkaan, että sähköautot ovat nykyistäkin kalliimpia vuonna 2025.

      • Anonyymi

        "KAIKKIEN autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa aina muutenkin. Jos pitää autoa 5 vuottakin niin jo siinä ajassa auton arvo puolittuu. Myös bensa-autojen arvo."

        Näin ennen. Nyt uuden bensa-auton arvo putoaa nollaan ennen vuotta 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KAIKKIEN autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa aina muutenkin. Jos pitää autoa 5 vuottakin niin jo siinä ajassa auton arvo puolittuu. Myös bensa-autojen arvo."

        Näin ennen. Nyt uuden bensa-auton arvo putoaa nollaan ennen vuotta 2030.

        Ei putoa nollaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei putoa nollaan .

        Alle nollan? Vai uskotko romutuspalkkioita vielä tulevan vuonna 2030?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle nollan? Vai uskotko romutuspalkkioita vielä tulevan vuonna 2030?

        Minkään polttiksen arvo ei koskaan putoa nollaan tai sen alle, vaikka romutuspalkkio poistuisi. Jos et satu tietämään niin kierrätettävällä romuraudallakin on arvonsa.

        Ja autosta voidaan osa käyttää varaosina, sillä vuonna 2030 valtaosa suomalaisista ajelee bensa-autoilla. Itse asiassa täyssähköautoja tuskin omistaa edes 10% autoilijoista vuonna 2030. Veikkaisin, että sadat tuhannet suomalaiset ajelee bensa-autoilla jopa vuonna 2040.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle nollan? Vai uskotko romutuspalkkioita vielä tulevan vuonna 2030?

        Itse uskon, että on, koska valtaosa ei sähköautoa silloinkaan omista. Sähköautoihin siirtyminen tulee viemään kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle nollan? Vai uskotko romutuspalkkioita vielä tulevan vuonna 2030?

        Suomessa on käytössä 2030 , siis alle 8 vuoden päästä 2 miljoonaa polttomoottoriautoa . Sinä uskot niiden arvon olevan 0 ? Oletko kenties tyhmä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on käytössä 2030 , siis alle 8 vuoden päästä 2 miljoonaa polttomoottoriautoa . Sinä uskot niiden arvon olevan 0 ? Oletko kenties tyhmä ?

        Ja vaikka kukaan ei polttomoottoriautoja sen jälkeen ostaisikaan niin ei tuo arvo ole 0 (tämä on lähinnä teoriaa, luultavasti polttiksia hieman vielä ostetaan silloinkin). Polttomoottoriautossa on paljon arvokasta kierrätettävää materiaalia, jota vielä senkin jälkeen tarvitaan.


    • Anonyymi

      Sähköautojen hinnat tulevat nousemaan pian. Ihan jo sodan vuoksi. Nyt kannattaa ostaa sillä kohta maksavat todella paljon. Sota takaa nyt erittäin hyvän jälleenmyyntiarvon juuri luovutetuille autoille. Milloin sinä päivität omasi? Minä juuri päivitin.

      • Anonyymi

        Ja se tarkoittaisi, että ihmiset siirtävät sähköauton hankintaa vuosilla eteenpäin. Koska tällä hetkellä on pelkona, että tulee todella valtava lama niin suuret hankinnat laitetaan jäihin. Itse uskon kaikkien uusien autojen myyntien romahtavan, myös sähköautojen.


    • Anonyymi

      Mikä se on se latauskelvoton polttis

      Mulla on ollu parisenkymmentä autoa ja kyllä niissä kaikissa on ollut akku ja laturi. Ei ole pahemmin tarvinnu muutoin latailla.

    • Anonyymi

      Joo, hyvä pointti ja olkaa huoleti, kyllä tää meidän naishallitus pitää huolen siitä, että kaikki kulkineet pääsevät himoverotuksen piiriin niin polttoainevehkeet kuin sähköautotkin, joille lyödään polttisten malliin pian päälle kova verotus, kunhan ne saadaan kunnolla markkinoille ja hinnat vähän muutoin laskisi.

      Ja pakkohan se on niin tehdäkin. Niin huoletonta on tuo valtion rahankäyttö. Mistä moiset miljardit muutoin saataisi kokoon.

    • Anonyymi

      3000e corolla vaihtuu 3000e E autoon

      oikein

    • Anonyymi

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-kaksi-akkuvalmistuksessa-kriittista-metallia-menivat-jo-katosta-lapi-hinnannousun-odotetaan-heijastuvan-pian-sahkoautoihin-ja-toimintamatkatkin-saattavat-lyhentya/9b52bc7c-e0f0-434d-b8b1-0593639964df?ref=iltalehti:42bb&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi


      Sähköautojen hinnat nimenomaan nyt nousevat kovaa vauhtia.

    • Anonyymi

      älä siis osta

    • Anonyymi

      Näinhän se menee, mitään ei kannata ostaa, koska sen arvo vuosikymmenien päästä on nolla.
      Siksi olenkin muuttanut maakuoppaan asumaan, syön hiekkaa ja sammalta. Rahaa ei kulu mihinkään, eikä minkään omistukseni jälleenmyyntiarvo laske.
      Ihanaa ja täyteläistä elämää!

    • Anonyymi

      Arvio Volkkarin Id4 maksanee n 45 000 . Jos autotehdas maksaa akusta tuohon autoon 10 000 . Tulee uusi ja halvempi akku vuonna - 27 joka maksaa puolet nykyisestä , 5000 . Jos muun osuuden hinta tuossa autossa ei muutu , se maksaisi 40 000 . "Hinta romahtaa" ??? Saatte sitä toivoa , mutta ei tule tapahtumaan .

    • Anonyymi

      Sähköautot ovat juurikin perkeleestä.
      Wanhana hyvänä Polttomoottoriaikana kansanauto sai maksaa autotehtaalle n 4000e ja siitä sakemanni sitten maksoi jotai 10000 ja Suomessa tietysti maksettiin se 20-25000 . Nyt kun akkupaketti maksaa sen 10000 Saksalainen maksaa sähköautosta sen 28000 (- tuki 8000) Tsuhna maksaa sen 30-45000 (- "tuki" 2000)

      Prosentuaalinen kaula saksalaisiin nähden on toki pienempi nykyään mutta euroja tsuhna joutuu kyllä lappaamaan edellenkin tiskiin paljon enempi noiden tukien jälkeen.

    • Anonyymi

      eli ei kannata nyt ostaa

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-kaksi-akkuvalmistuksessa-kriittista-metallia-menivat-jo-katosta-lapi-hinnannousun-odotetaan-heijastuvan-pian-sahkoautoihin-ja-toimintamatkatkin-saattavat-lyhentya/9b52bc7c-e0f0-434d-b8b1-0593639964df?ref=iltalehti:42bb&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi


        Eli kannattaa ostaa nyt eikä myöhemmin koska nyt hinnat nousevat urpo!

        Sähköautoja ei oikein saa . Tilausjonot on pitkät , saattaa olla yli vuosi tällä hetkellä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-kaksi-akkuvalmistuksessa-kriittista-metallia-menivat-jo-katosta-lapi-hinnannousun-odotetaan-heijastuvan-pian-sahkoautoihin-ja-toimintamatkatkin-saattavat-lyhentya/9b52bc7c-e0f0-434d-b8b1-0593639964df?ref=iltalehti:42bb&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi


        Eli kannattaa ostaa nyt eikä myöhemmin koska nyt hinnat nousevat urpo!

        Tuo ongelma katoaa kun tarjonta saavuttaa kysynnän. Joten pikemminkin kannattaa jäädä odottamaan muutamaksi vuodeksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      667
    Aihe