Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

KANSALAISALOITE ns. Dieselveron poistosta

Anonyymi

Tehkääpä joku kansalaisaloite dieselveron poistosta!

33

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja kun 50.000 henkilöä vaivautuisi allekirjoittamaan..
      - niin tämä asia etenisi eduskunnan käsiteltäväksi!
      (Suomessa kun vielä varsin moni tekee matkansa Dsl.llä)

      • Anonyymi

        Mitä sitten? Eduskunta voi suoralta kädeltä hylätä kansalaisaloitteen, jos ei se sovi sen suunnitelmiin.

        Näin on jo tehty mm aloitteille turkistarhauksen kieltämiseksi, rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittamiseksi ja kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi, sekä monille muille kansalaisaloitteille jotka eivät olleet eduskunnan mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Eduskunta voi suoralta kädeltä hylätä kansalaisaloitteen, jos ei se sovi sen suunnitelmiin.

        Näin on jo tehty mm aloitteille turkistarhauksen kieltämiseksi, rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittamiseksi ja kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi, sekä monille muille kansalaisaloitteille jotka eivät olleet eduskunnan mieleen.

        jokatapauksessa eduskunta joutuu ainakin kuulemaan kansalaisaloitteen sisällön https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/10438


    • Anonyymi

      Kyllä jos jotain tapahtuu niin diesel vero ja diesel kallistuu.
      Tulee ammattiautoilija diesel joka halvempi ja tekevät vähennytken verotuksessa.
      Henkilöauto dieselit on tarkoitus ajaa alas.
      Hybridi tai sähkö on se joka tulee.
      Dieselillä ei oikeastaan enään mitään etua.
      Huonoa hankala päästöpoisto järjestelmä ja kansainvälisiin arvoihin pääseminen.

      • Anonyymi

        Ei normaaleilla suomalaisilla ole varaa sähköautojen tapaiseen ylihintaiseen ja käyttökelvottomaan paskaan.


    • Anonyymi

      Käyttövoimavero.a tarkoittanet.. -niin sehän on nykyisin yhtä perseestä kuin oli aikoinaan koiravero! mitä jokaisesta koirasta (5kk ikäisestä alkaen) joitui omistaja maksaa veron (2018 laki kumottu)

    • Anonyymi

      Käyttövoimaverot on nyt sama ajaako sikapaljon kilsoja tai ainoastaan välttämättömät matkat, jokin on TÄSSÄ veroasiassa pahasti pielessä!!

    • Anonyymi

      Miksi enään kukaan ostaa dieselin kun bensa autot jo niin taloudellisia.
      Hybridi tietenkin paras jos viitsii ladata.
      Älkää valittako että sähkö loppuu äkkiä kun suurinosa ihmisistä ajaa alle 50km päivässä. Tottakai jos ajat 500km päivässä diesel ihan hyvä.

    • Anonyymi

      Dieselin hinta näytti nyt olevan jo kalliimpaa kun bensan! Jottain tarttis tehrä!

    • Anonyymi

      Miksi aloittaja ei itse tee aloitetta?

      • Anonyymi

        No kun odotellaan, että Joku Muu tekee sen.


    • Anonyymi

      "Dieselvero" eli käyttövoimaveron poistosta tehtiin jo kansalaisaloite pari vuotta sitten: ei mennyt eduskunnassa läpi.

      Sinänsä tuo käyttövoimavero-himmeli joutaisi kokonaan poistaa ja siihen olisikin nyt mahdollisuus jos dieselin veroissa nyt oleva kuljetusalan tuki hoidettaisiin sen sijaan ammattidieselillä. Mutta tämä tarkoittaisi sitä, että dieselin verotus olisi yhdenmukaistettava bensan kanssa => 26c/l lisää dieselin pumppuhintaan!

      Diesel-henkilöautojen käyttövoimaveron alkuperäinen tarkoitushan on kompensoida dieselin bensaa pienempi verotus, joka on tarkoitettu verotueksi vain ja ainoastaan raskaalle liikenteelle, ei henkilöautoille. Ammattidiesel olisi tämän kanssa päällekkäinen.

      • Anonyymi

        Mieluummin mä suostuisin maksamaankin sen 26centtiä/litraa kohden enemmän dieselistä Vs. nykyisen 400euron käyttövoimaveron. Se verotus olisi ainakin pieniruokaisilla dieselillä ajavia kohtaan paljon oikeudenmukaisempi! Sehän suosisi pienempiruokaisia autoja ja täten päästöjä vähentävästi. Dieselvero eli käyttövoimavero nykyisellään on yhtä järjetön kun mitä koiravero oli aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin mä suostuisin maksamaankin sen 26centtiä/litraa kohden enemmän dieselistä Vs. nykyisen 400euron käyttövoimaveron. Se verotus olisi ainakin pieniruokaisilla dieselillä ajavia kohtaan paljon oikeudenmukaisempi! Sehän suosisi pienempiruokaisia autoja ja täten päästöjä vähentävästi. Dieselvero eli käyttövoimavero nykyisellään on yhtä järjetön kun mitä koiravero oli aikoinaan.

        Juu, tuo nykyinen dieselin verohuojennus sen henkilöautoilta pois ottava diesel/käyttövoimavero on täysin metsässä. Tuo käyttövoimaverolla kompensointi kun lasketaan keskimääräisen ajosuoritteen (n. 20.000 km/v) mukaisesti, niin sehän rankaisee vähän ajavia/päästäviä ja palkttsee paljon isopäästöisillä autoilla ajavia!

        Mutta kun sen käyttövoivero-himmelin romutus tarkoittaisi 26c/l dieselin pumppuhintojen korotusta niin ei poliitikot uskalla tehdä sitä. Kansa kun maksaa ajoneuvo- ja käyttövoima veroa vaikka 1.000 eur/v mieluummin kuin 500 eur/v enemmän pumpulla!


    • Anonyymi

      Moottori lehdessä hyvä juttu diesel verosta.
      Lyhyesti jos vero poistetaan niin litra on 3 e.
      Ei oikein sovi ammatti autoilijoille kun kumipyörillä tavara liikkuu ja suomen taloudelle tärkeä asia. Joten älkää haaveilko veron poistosta.
      Tärkeintä nyt saada rauha ukrainaan vaikka litra maksaisi 5e.

      • Anonyymi

        26c-32c nousisi hinta, eli n.2½€/litra olisi Dsl. Ei kolmea euroo.


    • Anonyymi

      Moottoribensiinin energiasisältövero 53,79 snt/l, hiilidioksiidivero 21,49 snt/l ja huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l
      eli yhteensä 75,96 snt/l.
      Vastaavat luvut dieselöljyllä 34,57snt/l, 24,56 snt/l ja 0,35 snt/l
      eli yhteensä 59,48 snt/l.)

      • Anonyymi

        Tuossa edellä olevassa vertailussa ei ole huomioitu sitä faktaa, että litrassa dieselöljyä on enemmän energiaa ja CO2:ta kuin bensiinissä. Dieselin energiaveron alennus on 25,96 senttiä litralta. Eli jos käyttövoimavero poistetaan diesel henkilöautoilta niin dieselin hintaan tulee lisää tuo n. 26c/l ALV = n. 32 c/l. Muutoinhan bensa- ja diesel-autoilijoiden verotus olisi epätasa-arvoista! Kuljetusalan tuki siirrettäisiin sitten tapahtuvaksi ammattidieselillä.

        Lainaus diesel-henkilöautojen käyttövoimaveron tarkoituksesta valtioneuvoston julkaisusta:

        "Dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero perustuu siihen, ettei dieselpolttoainetta veroteta täysimääräisesti energiaveromallin edellyttämällä tavalla, sillä kuorma-autoliikennettä ja sitä kautta vientiteollisuutta samoin kuin linja-autoliikennettä on haluttu tukea. Dieselhenkilöautojen tukemiselle ei kuitenkaan ole ympäristöperusteita eikä mui- takaan perusteita. Koska dieselöljyn energiasisältövero on matalampi kuin veron ympäris- töperusteet edellyttäisivät, dieselkäyttöisistä henkilöautoista kannetaan ajoneuvoveron käyttövoimaveroa. Verolla tasapainotetaan bensiinin ja dieselöljyn erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia kustannuseroja henkilöautoilijoille keskimääräisellä vuotuisella ajo- suoritteella. Ajosuorite nykyisellään on määritetty 25 000 kilometriksi. Käyttövoimaveron tarkoituksena ei ole tasata muista seikoista johtuvia polttoaineiden hintatekijöitä kuin bensiinin ja dieselin erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia eroja."


    • Anonyymi

      Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

      • Anonyymi

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.

        Jaha, siis se on "veronalennus" kun ensin laitetaan törkeän suuret verot ja sitten siitä vähän alennetaan. Laitetaan sitten vaikka 2 € litralta polttoaineeseen veroa ja sitten alennetaan se 1,5 euroon ja kaltaisesi idiootit kuvittelevat sitä veronalennukseksi.

        Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.

        Niin, muualla tuo diesel on halvempi jopa ilman tuota "veronalennusta". Joissain maissa jopa kymmeniä prosentteja halvempi.

        Mitään tukea dieselille ei olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaha, siis se on "veronalennus" kun ensin laitetaan törkeän suuret verot ja sitten siitä vähän alennetaan. Laitetaan sitten vaikka 2 € litralta polttoaineeseen veroa ja sitten alennetaan se 1,5 euroon ja kaltaisesi idiootit kuvittelevat sitä veronalennukseksi.

        Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        > Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        Kyllä siinä bensaan nähden on 32c/l alennus pumpulla. Käyttövoimavero sitten yrittää poistaa tuon kuljetusalan alennuksen henkilöautoilta, mutta paljon ajaville ja kuluttaville sitä kuitenkin valuu.

        Tietysti voitaisiin alentaa vastaavasti bensan veroa ja poistaa sitten diesel henkilö-autoilta käyttövoimavero. Tuolla tasaverolla diesel vaan maksaisi 30-50c/l enemmän kuin bensa. Ja valtion kassaa pistäisi paikata muilla veroilla: ajoneuvoveroon korotus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        Kyllä siinä bensaan nähden on 32c/l alennus pumpulla. Käyttövoimavero sitten yrittää poistaa tuon kuljetusalan alennuksen henkilöautoilta, mutta paljon ajaville ja kuluttaville sitä kuitenkin valuu.

        Tietysti voitaisiin alentaa vastaavasti bensan veroa ja poistaa sitten diesel henkilö-autoilta käyttövoimavero. Tuolla tasaverolla diesel vaan maksaisi 30-50c/l enemmän kuin bensa. Ja valtion kassaa pistäisi paikata muilla veroilla: ajoneuvoveroon korotus?

        Ei, valtion kassaa voidaan paikata toisinkin. Nyt monet valtion työntekijät ovat olleet etätöissä ja konttorit ovat olleet lähes tyhjillään. Voidaan vaikka luopua kokonaan osasta tiloista. Valtio käyttää vuodessa pelkästään tilavuokriin noin 600 miljoonaa, tästä voidaan saada leikattua aika paljon. 100 miljoonaa kevyesti. Ja tämä on vasta alkua, voidaan myös irtisanoa tuhansia valtion työntekijöitä. Valtiolla on valtavasti tyhjäntoimittajia. Ja sitten tietenkin siirretään valtion toimintoja yksityisille. Ja valtion virastojen johtajille reipas palkan leikkaus.

        Ei noita veronalennuksia tarvitse paikata korottamalla jotain muuta autoilijoilta perittävää maksua. Parempi ottaa nuo rahat muualta.. Jo nyt autoilijoilta peritään liikaa rahaa joillain valheellisilla verukkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, valtion kassaa voidaan paikata toisinkin. Nyt monet valtion työntekijät ovat olleet etätöissä ja konttorit ovat olleet lähes tyhjillään. Voidaan vaikka luopua kokonaan osasta tiloista. Valtio käyttää vuodessa pelkästään tilavuokriin noin 600 miljoonaa, tästä voidaan saada leikattua aika paljon. 100 miljoonaa kevyesti. Ja tämä on vasta alkua, voidaan myös irtisanoa tuhansia valtion työntekijöitä. Valtiolla on valtavasti tyhjäntoimittajia. Ja sitten tietenkin siirretään valtion toimintoja yksityisille. Ja valtion virastojen johtajille reipas palkan leikkaus.

        Ei noita veronalennuksia tarvitse paikata korottamalla jotain muuta autoilijoilta perittävää maksua. Parempi ottaa nuo rahat muualta.. Jo nyt autoilijoilta peritään liikaa rahaa joillain valheellisilla verukkeilla.

        Lisään... Siis ehdotan, että etätöitä jatketaan ikuisesti. Niiden, jotka tekevät etätöitä nyt ei enää tarvitse tulla takaisin konttorille.


    • Anonyymi

      Putinin takia verot lisääntyy ei laske. Kiitos naapurimaan.
      Kohta ollaan konkurssissa ja joskus vielä sodassa.

      • Anonyymi

        Putinin toimet ovat nostaneet öljyn, kaasun, jalostuksen ja jakelun kustannuksia, joka näkyy pumppuhinnoissa. Polttoaineverot (valmistevero ja CO2 vero) ovat centtiä/litra ja ne eivät ole muuttuneet eivätkä muutu Putinin toimista mihinkään. Polttoaineiden 24% ALV sen sijaan on, kuten kaikissa muissakin kuluttajahyödykkeissä, prosenttimääräinen ja se nousee ja laskee hinnan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putinin toimet ovat nostaneet öljyn, kaasun, jalostuksen ja jakelun kustannuksia, joka näkyy pumppuhinnoissa. Polttoaineverot (valmistevero ja CO2 vero) ovat centtiä/litra ja ne eivät ole muuttuneet eivätkä muutu Putinin toimista mihinkään. Polttoaineiden 24% ALV sen sijaan on, kuten kaikissa muissakin kuluttajahyödykkeissä, prosenttimääräinen ja se nousee ja laskee hinnan mukaan.

        Eli verot lisääntyy ALV:n ansiosta. Et siis täysin kumonnut tuota tekstiä. Toki jos bensan kulutus merkittävästi vähenee niin sitten verotulot voivat vähentyä, mutta itse en vielä usko merkittävään muutokseen lyhyellä tähtäimellä. Siihen tarvitaan pikemminkin 3 € / litra hinta.

        Sähköistyminen voisi alentaa kulutusta, mutta sillä ei tule olemaan merkitystä vielä moneen vuoteen.


    • Anonyymi

      Ajan isohkolla disel-autolla. En kannata diselveron poistoa. Joka tapauksessa valtio lypsää rahat muuta kautta. Antaa nyt olla näin.

      Jos polttoaineen hinta joskus laskee, vähän kuluttavat pärjäävät taas. On outoa, jos diselin hinta vain nousee. Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee.

      Tai normaalin kysynnän ja tarjonnan vallitessa näin kävisi. Mutta valtiovalta on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet biokomponenttin lisäämiseksi polttoaineeseen. Meidän tulee olla paavillisempia kuin Paavi itse on. Bensiinillä kulkevat ajoneuvot ovat niin allergisia biokomponenteille, että kaikki sekoitus pitää tehdä disel-polttoaineeseen. Ja tämä kalliiden biokomponenttien lisäys nostaa jatkossa diselin hintaa, vaikka vain yhdellä ihmisellä olisi Suomessa disel-ajoneuvo.
      Tässähän se epäkohta on. Diselvero on muinaisjäänne mutta pysyköön sellaisena.

      • Anonyymi

        "Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee."

        Valitettavasti dieseliä tarvitaan teollisuudessa ym. vaikka autokanta puolittuisi, se ei alenna pumppuhintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee."

        Valitettavasti dieseliä tarvitaan teollisuudessa ym. vaikka autokanta puolittuisi, se ei alenna pumppuhintoja.

        Dieselin hintaa nostaa jakeluvelvoite. Bensiinissä 95E10 voi olla enintään 10% biopolttoainetta siis viinaa. Dieseleissä se on tällähetkellä 18% ja se on tarkoitus nostaa 34% vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi, että dieselillä ajavat maksaisivat nämä ilmastotalkoot. Bensiinillä ajavat pääsisivät kuin koiraveräjästä. Niitä autoja, mitkä voi käyttää sitä viinabensaa (85 RE ) ei juurikaan ole. Lisäksi lähes kaikki autonvalmistajat kieltävät muutokset takuu aikana. Muutoksesta seuraa aina takuun raukeaminen. Tämän vuoksi se dieselvero ei oikein enää ole perusteltua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin hintaa nostaa jakeluvelvoite. Bensiinissä 95E10 voi olla enintään 10% biopolttoainetta siis viinaa. Dieseleissä se on tällähetkellä 18% ja se on tarkoitus nostaa 34% vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi, että dieselillä ajavat maksaisivat nämä ilmastotalkoot. Bensiinillä ajavat pääsisivät kuin koiraveräjästä. Niitä autoja, mitkä voi käyttää sitä viinabensaa (85 RE ) ei juurikaan ole. Lisäksi lähes kaikki autonvalmistajat kieltävät muutokset takuu aikana. Muutoksesta seuraa aina takuun raukeaminen. Tämän vuoksi se dieselvero ei oikein enää ole perusteltua.

        Raskas liikenne = kuljetusala tarvitsee dieseliä nyt ja jatkossakin. Päästöjen minimoimiseksi kaikki uusiutuva diesel kannattaa siis säästää kuljetuksiin ja tappaa verotuksella ja päästömaksuilla/rajoituksilla dieselin käyttö henkilöautoissa, missä vaihtoehtona on sähkö tai hybridit. Tämä myös laskisi dieselin hintaa kuljetusalalle. Näin koko kansa ei kärsi diesel-henkilöautojen aiheuttamasta elintarvikkeiden, tavaroiden yms. kallistumisesta kuljetusalan kustannusten nousun myötä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe