KANSALAISALOITE ns. Dieselveron poistosta

Anonyymi

Tehkääpä joku kansalaisaloite dieselveron poistosta!

33

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja kun 50.000 henkilöä vaivautuisi allekirjoittamaan..
      - niin tämä asia etenisi eduskunnan käsiteltäväksi!
      (Suomessa kun vielä varsin moni tekee matkansa Dsl.llä)

      • Anonyymi

        Mitä sitten? Eduskunta voi suoralta kädeltä hylätä kansalaisaloitteen, jos ei se sovi sen suunnitelmiin.

        Näin on jo tehty mm aloitteille turkistarhauksen kieltämiseksi, rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittamiseksi ja kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi, sekä monille muille kansalaisaloitteille jotka eivät olleet eduskunnan mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Eduskunta voi suoralta kädeltä hylätä kansalaisaloitteen, jos ei se sovi sen suunnitelmiin.

        Näin on jo tehty mm aloitteille turkistarhauksen kieltämiseksi, rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittamiseksi ja kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi, sekä monille muille kansalaisaloitteille jotka eivät olleet eduskunnan mieleen.

        jokatapauksessa eduskunta joutuu ainakin kuulemaan kansalaisaloitteen sisällön https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/10438


    • Anonyymi

      Kyllä jos jotain tapahtuu niin diesel vero ja diesel kallistuu.
      Tulee ammattiautoilija diesel joka halvempi ja tekevät vähennytken verotuksessa.
      Henkilöauto dieselit on tarkoitus ajaa alas.
      Hybridi tai sähkö on se joka tulee.
      Dieselillä ei oikeastaan enään mitään etua.
      Huonoa hankala päästöpoisto järjestelmä ja kansainvälisiin arvoihin pääseminen.

      • Anonyymi

        Ei normaaleilla suomalaisilla ole varaa sähköautojen tapaiseen ylihintaiseen ja käyttökelvottomaan paskaan.


    • Anonyymi

      Käyttövoimavero.a tarkoittanet.. -niin sehän on nykyisin yhtä perseestä kuin oli aikoinaan koiravero! mitä jokaisesta koirasta (5kk ikäisestä alkaen) joitui omistaja maksaa veron (2018 laki kumottu)

    • Anonyymi

      Käyttövoimaverot on nyt sama ajaako sikapaljon kilsoja tai ainoastaan välttämättömät matkat, jokin on TÄSSÄ veroasiassa pahasti pielessä!!

    • Anonyymi

      Miksi enään kukaan ostaa dieselin kun bensa autot jo niin taloudellisia.
      Hybridi tietenkin paras jos viitsii ladata.
      Älkää valittako että sähkö loppuu äkkiä kun suurinosa ihmisistä ajaa alle 50km päivässä. Tottakai jos ajat 500km päivässä diesel ihan hyvä.

    • Anonyymi

      Dieselin hinta näytti nyt olevan jo kalliimpaa kun bensan! Jottain tarttis tehrä!

    • Anonyymi

      Miksi aloittaja ei itse tee aloitetta?

      • Anonyymi

        No kun odotellaan, että Joku Muu tekee sen.


    • Anonyymi

      "Dieselvero" eli käyttövoimaveron poistosta tehtiin jo kansalaisaloite pari vuotta sitten: ei mennyt eduskunnassa läpi.

      Sinänsä tuo käyttövoimavero-himmeli joutaisi kokonaan poistaa ja siihen olisikin nyt mahdollisuus jos dieselin veroissa nyt oleva kuljetusalan tuki hoidettaisiin sen sijaan ammattidieselillä. Mutta tämä tarkoittaisi sitä, että dieselin verotus olisi yhdenmukaistettava bensan kanssa => 26c/l lisää dieselin pumppuhintaan!

      Diesel-henkilöautojen käyttövoimaveron alkuperäinen tarkoitushan on kompensoida dieselin bensaa pienempi verotus, joka on tarkoitettu verotueksi vain ja ainoastaan raskaalle liikenteelle, ei henkilöautoille. Ammattidiesel olisi tämän kanssa päällekkäinen.

      • Anonyymi

        Mieluummin mä suostuisin maksamaankin sen 26centtiä/litraa kohden enemmän dieselistä Vs. nykyisen 400euron käyttövoimaveron. Se verotus olisi ainakin pieniruokaisilla dieselillä ajavia kohtaan paljon oikeudenmukaisempi! Sehän suosisi pienempiruokaisia autoja ja täten päästöjä vähentävästi. Dieselvero eli käyttövoimavero nykyisellään on yhtä järjetön kun mitä koiravero oli aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin mä suostuisin maksamaankin sen 26centtiä/litraa kohden enemmän dieselistä Vs. nykyisen 400euron käyttövoimaveron. Se verotus olisi ainakin pieniruokaisilla dieselillä ajavia kohtaan paljon oikeudenmukaisempi! Sehän suosisi pienempiruokaisia autoja ja täten päästöjä vähentävästi. Dieselvero eli käyttövoimavero nykyisellään on yhtä järjetön kun mitä koiravero oli aikoinaan.

        Juu, tuo nykyinen dieselin verohuojennus sen henkilöautoilta pois ottava diesel/käyttövoimavero on täysin metsässä. Tuo käyttövoimaverolla kompensointi kun lasketaan keskimääräisen ajosuoritteen (n. 20.000 km/v) mukaisesti, niin sehän rankaisee vähän ajavia/päästäviä ja palkttsee paljon isopäästöisillä autoilla ajavia!

        Mutta kun sen käyttövoivero-himmelin romutus tarkoittaisi 26c/l dieselin pumppuhintojen korotusta niin ei poliitikot uskalla tehdä sitä. Kansa kun maksaa ajoneuvo- ja käyttövoima veroa vaikka 1.000 eur/v mieluummin kuin 500 eur/v enemmän pumpulla!


    • Anonyymi

      Moottori lehdessä hyvä juttu diesel verosta.
      Lyhyesti jos vero poistetaan niin litra on 3 e.
      Ei oikein sovi ammatti autoilijoille kun kumipyörillä tavara liikkuu ja suomen taloudelle tärkeä asia. Joten älkää haaveilko veron poistosta.
      Tärkeintä nyt saada rauha ukrainaan vaikka litra maksaisi 5e.

      • Anonyymi

        26c-32c nousisi hinta, eli n.2½€/litra olisi Dsl. Ei kolmea euroo.


    • Anonyymi

      Moottoribensiinin energiasisältövero 53,79 snt/l, hiilidioksiidivero 21,49 snt/l ja huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l
      eli yhteensä 75,96 snt/l.
      Vastaavat luvut dieselöljyllä 34,57snt/l, 24,56 snt/l ja 0,35 snt/l
      eli yhteensä 59,48 snt/l.)

      • Anonyymi

        Tuossa edellä olevassa vertailussa ei ole huomioitu sitä faktaa, että litrassa dieselöljyä on enemmän energiaa ja CO2:ta kuin bensiinissä. Dieselin energiaveron alennus on 25,96 senttiä litralta. Eli jos käyttövoimavero poistetaan diesel henkilöautoilta niin dieselin hintaan tulee lisää tuo n. 26c/l ALV = n. 32 c/l. Muutoinhan bensa- ja diesel-autoilijoiden verotus olisi epätasa-arvoista! Kuljetusalan tuki siirrettäisiin sitten tapahtuvaksi ammattidieselillä.

        Lainaus diesel-henkilöautojen käyttövoimaveron tarkoituksesta valtioneuvoston julkaisusta:

        "Dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero perustuu siihen, ettei dieselpolttoainetta veroteta täysimääräisesti energiaveromallin edellyttämällä tavalla, sillä kuorma-autoliikennettä ja sitä kautta vientiteollisuutta samoin kuin linja-autoliikennettä on haluttu tukea. Dieselhenkilöautojen tukemiselle ei kuitenkaan ole ympäristöperusteita eikä mui- takaan perusteita. Koska dieselöljyn energiasisältövero on matalampi kuin veron ympäris- töperusteet edellyttäisivät, dieselkäyttöisistä henkilöautoista kannetaan ajoneuvoveron käyttövoimaveroa. Verolla tasapainotetaan bensiinin ja dieselöljyn erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia kustannuseroja henkilöautoilijoille keskimääräisellä vuotuisella ajo- suoritteella. Ajosuorite nykyisellään on määritetty 25 000 kilometriksi. Käyttövoimaveron tarkoituksena ei ole tasata muista seikoista johtuvia polttoaineiden hintatekijöitä kuin bensiinin ja dieselin erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia eroja."


    • Anonyymi

      Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

      • Anonyymi

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.

        Jaha, siis se on "veronalennus" kun ensin laitetaan törkeän suuret verot ja sitten siitä vähän alennetaan. Laitetaan sitten vaikka 2 € litralta polttoaineeseen veroa ja sitten alennetaan se 1,5 euroon ja kaltaisesi idiootit kuvittelevat sitä veronalennukseksi.

        Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Suomessa on maailman korkein dieselin käyttömaksu…vero.

        Niin, kun muualla sitä dieseliä ei tueta 26 c/l veronalennuksella pumpulla.

        Niin, muualla tuo diesel on halvempi jopa ilman tuota "veronalennusta". Joissain maissa jopa kymmeniä prosentteja halvempi.

        Mitään tukea dieselille ei olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaha, siis se on "veronalennus" kun ensin laitetaan törkeän suuret verot ja sitten siitä vähän alennetaan. Laitetaan sitten vaikka 2 € litralta polttoaineeseen veroa ja sitten alennetaan se 1,5 euroon ja kaltaisesi idiootit kuvittelevat sitä veronalennukseksi.

        Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        > Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        Kyllä siinä bensaan nähden on 32c/l alennus pumpulla. Käyttövoimavero sitten yrittää poistaa tuon kuljetusalan alennuksen henkilöautoilta, mutta paljon ajaville ja kuluttaville sitä kuitenkin valuu.

        Tietysti voitaisiin alentaa vastaavasti bensan veroa ja poistaa sitten diesel henkilö-autoilta käyttövoimavero. Tuolla tasaverolla diesel vaan maksaisi 30-50c/l enemmän kuin bensa. Ja valtion kassaa pistäisi paikata muilla veroilla: ajoneuvoveroon korotus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mitään "veronalennusta" dieselille ei ole olemassa.

        Kyllä siinä bensaan nähden on 32c/l alennus pumpulla. Käyttövoimavero sitten yrittää poistaa tuon kuljetusalan alennuksen henkilöautoilta, mutta paljon ajaville ja kuluttaville sitä kuitenkin valuu.

        Tietysti voitaisiin alentaa vastaavasti bensan veroa ja poistaa sitten diesel henkilö-autoilta käyttövoimavero. Tuolla tasaverolla diesel vaan maksaisi 30-50c/l enemmän kuin bensa. Ja valtion kassaa pistäisi paikata muilla veroilla: ajoneuvoveroon korotus?

        Ei, valtion kassaa voidaan paikata toisinkin. Nyt monet valtion työntekijät ovat olleet etätöissä ja konttorit ovat olleet lähes tyhjillään. Voidaan vaikka luopua kokonaan osasta tiloista. Valtio käyttää vuodessa pelkästään tilavuokriin noin 600 miljoonaa, tästä voidaan saada leikattua aika paljon. 100 miljoonaa kevyesti. Ja tämä on vasta alkua, voidaan myös irtisanoa tuhansia valtion työntekijöitä. Valtiolla on valtavasti tyhjäntoimittajia. Ja sitten tietenkin siirretään valtion toimintoja yksityisille. Ja valtion virastojen johtajille reipas palkan leikkaus.

        Ei noita veronalennuksia tarvitse paikata korottamalla jotain muuta autoilijoilta perittävää maksua. Parempi ottaa nuo rahat muualta.. Jo nyt autoilijoilta peritään liikaa rahaa joillain valheellisilla verukkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, valtion kassaa voidaan paikata toisinkin. Nyt monet valtion työntekijät ovat olleet etätöissä ja konttorit ovat olleet lähes tyhjillään. Voidaan vaikka luopua kokonaan osasta tiloista. Valtio käyttää vuodessa pelkästään tilavuokriin noin 600 miljoonaa, tästä voidaan saada leikattua aika paljon. 100 miljoonaa kevyesti. Ja tämä on vasta alkua, voidaan myös irtisanoa tuhansia valtion työntekijöitä. Valtiolla on valtavasti tyhjäntoimittajia. Ja sitten tietenkin siirretään valtion toimintoja yksityisille. Ja valtion virastojen johtajille reipas palkan leikkaus.

        Ei noita veronalennuksia tarvitse paikata korottamalla jotain muuta autoilijoilta perittävää maksua. Parempi ottaa nuo rahat muualta.. Jo nyt autoilijoilta peritään liikaa rahaa joillain valheellisilla verukkeilla.

        Lisään... Siis ehdotan, että etätöitä jatketaan ikuisesti. Niiden, jotka tekevät etätöitä nyt ei enää tarvitse tulla takaisin konttorille.


    • Anonyymi

      Putinin takia verot lisääntyy ei laske. Kiitos naapurimaan.
      Kohta ollaan konkurssissa ja joskus vielä sodassa.

      • Anonyymi

        Putinin toimet ovat nostaneet öljyn, kaasun, jalostuksen ja jakelun kustannuksia, joka näkyy pumppuhinnoissa. Polttoaineverot (valmistevero ja CO2 vero) ovat centtiä/litra ja ne eivät ole muuttuneet eivätkä muutu Putinin toimista mihinkään. Polttoaineiden 24% ALV sen sijaan on, kuten kaikissa muissakin kuluttajahyödykkeissä, prosenttimääräinen ja se nousee ja laskee hinnan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putinin toimet ovat nostaneet öljyn, kaasun, jalostuksen ja jakelun kustannuksia, joka näkyy pumppuhinnoissa. Polttoaineverot (valmistevero ja CO2 vero) ovat centtiä/litra ja ne eivät ole muuttuneet eivätkä muutu Putinin toimista mihinkään. Polttoaineiden 24% ALV sen sijaan on, kuten kaikissa muissakin kuluttajahyödykkeissä, prosenttimääräinen ja se nousee ja laskee hinnan mukaan.

        Eli verot lisääntyy ALV:n ansiosta. Et siis täysin kumonnut tuota tekstiä. Toki jos bensan kulutus merkittävästi vähenee niin sitten verotulot voivat vähentyä, mutta itse en vielä usko merkittävään muutokseen lyhyellä tähtäimellä. Siihen tarvitaan pikemminkin 3 € / litra hinta.

        Sähköistyminen voisi alentaa kulutusta, mutta sillä ei tule olemaan merkitystä vielä moneen vuoteen.


    • Anonyymi

      Ajan isohkolla disel-autolla. En kannata diselveron poistoa. Joka tapauksessa valtio lypsää rahat muuta kautta. Antaa nyt olla näin.

      Jos polttoaineen hinta joskus laskee, vähän kuluttavat pärjäävät taas. On outoa, jos diselin hinta vain nousee. Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee.

      Tai normaalin kysynnän ja tarjonnan vallitessa näin kävisi. Mutta valtiovalta on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet biokomponenttin lisäämiseksi polttoaineeseen. Meidän tulee olla paavillisempia kuin Paavi itse on. Bensiinillä kulkevat ajoneuvot ovat niin allergisia biokomponenteille, että kaikki sekoitus pitää tehdä disel-polttoaineeseen. Ja tämä kalliiden biokomponenttien lisäys nostaa jatkossa diselin hintaa, vaikka vain yhdellä ihmisellä olisi Suomessa disel-ajoneuvo.
      Tässähän se epäkohta on. Diselvero on muinaisjäänne mutta pysyköön sellaisena.

      • Anonyymi

        "Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee."

        Valitettavasti dieseliä tarvitaan teollisuudessa ym. vaikka autokanta puolittuisi, se ei alenna pumppuhintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tätä palstaa lukemalla voi tulla siihen päätelmään, että diselauto on pian harvinaisuus. Joten polttoaineen kysyntä ja sitä kautta hinta laskee."

        Valitettavasti dieseliä tarvitaan teollisuudessa ym. vaikka autokanta puolittuisi, se ei alenna pumppuhintoja.

        Dieselin hintaa nostaa jakeluvelvoite. Bensiinissä 95E10 voi olla enintään 10% biopolttoainetta siis viinaa. Dieseleissä se on tällähetkellä 18% ja se on tarkoitus nostaa 34% vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi, että dieselillä ajavat maksaisivat nämä ilmastotalkoot. Bensiinillä ajavat pääsisivät kuin koiraveräjästä. Niitä autoja, mitkä voi käyttää sitä viinabensaa (85 RE ) ei juurikaan ole. Lisäksi lähes kaikki autonvalmistajat kieltävät muutokset takuu aikana. Muutoksesta seuraa aina takuun raukeaminen. Tämän vuoksi se dieselvero ei oikein enää ole perusteltua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin hintaa nostaa jakeluvelvoite. Bensiinissä 95E10 voi olla enintään 10% biopolttoainetta siis viinaa. Dieseleissä se on tällähetkellä 18% ja se on tarkoitus nostaa 34% vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi, että dieselillä ajavat maksaisivat nämä ilmastotalkoot. Bensiinillä ajavat pääsisivät kuin koiraveräjästä. Niitä autoja, mitkä voi käyttää sitä viinabensaa (85 RE ) ei juurikaan ole. Lisäksi lähes kaikki autonvalmistajat kieltävät muutokset takuu aikana. Muutoksesta seuraa aina takuun raukeaminen. Tämän vuoksi se dieselvero ei oikein enää ole perusteltua.

        Raskas liikenne = kuljetusala tarvitsee dieseliä nyt ja jatkossakin. Päästöjen minimoimiseksi kaikki uusiutuva diesel kannattaa siis säästää kuljetuksiin ja tappaa verotuksella ja päästömaksuilla/rajoituksilla dieselin käyttö henkilöautoissa, missä vaihtoehtona on sähkö tai hybridit. Tämä myös laskisi dieselin hintaa kuljetusalalle. Näin koko kansa ei kärsi diesel-henkilöautojen aiheuttamasta elintarvikkeiden, tavaroiden yms. kallistumisesta kuljetusalan kustannusten nousun myötä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe