Onko koronat ja sodat tulleet uniisi

Anonyymi

Onko yli 2 vuotta jatkunut ja näyttää jatkuvan koronapandemia ja nyt tämä sotakin vielä tullut uniisi ja vaikuttanut elämään.
Minun uniini on sota ainakin tullut. Päivät on sotauutusia, pelaan sotapelejä ja yöllä sotaunia muutaman kerran viikossa. Yhtä sotaa siis ja valmistautumista sotaan.
No loppuu tämä paska ainakin, kun sattuu venäjän ohjus tai pommi kohdalle.
Eikä se tähän jää, ennen juhannusta saadaan kuulla ilmahälyytyksiä, jotuen ihan siitä syystä, että suomi on suututtanut Putinin natoon hakiessaan.
Ei edes länsirannikolla ole turvassa, koska yliääni ohjusten kantomatka on 2000km.
Ei kannata alkaa asuntoa remontoimaan, eikä tehdä yhtään mitään, koska venäjä hyökkää, eikä natosta ole apua, vaikka kovasti natossa todetaan, että apua tulee.
Ei se niin mene, että jos on natossa, niin suomalaiset vaan ottaa kaljat ja sipsit esiin ja sivusta seuraa, kun nato kukistaa Venäjän.

70

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole tullut uniin korona tai Ukrainan sota niin huonosti ei mene, Natoon ja heti olemme hyökkäys kohde muutenkin jo usko huviksesi,
      Mitä enemmän mielistellään sitä nopeampi loppu.

    • Korona ei ole tullut uniin, eikä mitään kovin pelottavia sotajuttujakaan, mutta muutamia kertoja olen nähnyt unta sellaisesta paukkeesta ja kaukaisista valoilmiöistä taivaalla vähän kuten uutenavuotena kun ihmiset ampuu raketteja. Siltähän sodankäynti yöaikaan kauempaa katsottuna näyttää ja kuulostaa varmaankin.

      Ja on noi myös siltä osin vaikuttanut, että jos herään aamulla vaikkapa kuudelta, niin en käy välttämättä pissalla ja käännä kylkeä, vaan tiedonnälkä on usein voittanut ja tykkään katsoa aamu-tv:tä ja lueskella tabletilla yön tapahtumista.

    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että eivät ole tulleet. Minulla sinällään tulevat asiat helposti uniin, mutta olen myös nykyään ilmeisesti varsin hyvä suojelemaan itseäni tuollaisilta. Yksi syy on varmaan se, että minä näen nykyään todellausrin selkounia. Niiden määrä on tässä vuosien varrella selvästi kasvanut. Tiedän siis unessa nukkuvani ja minulla on aikalailla täysi valta lopettaa kaikki ahdistava, jota unessa tapahtuu.

      Pelit kyllä tulevat usein uniini, jos pelaan jotain tiettyä peliä enemmän. Toisaalta mä teen pelejä työksenikin, eli olenpa nähnyt unta sellaisestakin, että olen ollut unessani virtuaalimaailmassa pelimoottorin sisällä rakentamassa pelimaailmaa ja sitten on alkanut tapahtua yllättäviä asioita. 😂

    • Anonyymi

      Natoon hakeminen ja mahdollinen Natoon liittyminen ei vaikuta Venäjän hyökkäämiseen Suomeen.

      Tekosyitä löytyy kyllä muitakin, jos hyökkäyshaluja on: vaikkapa venäläistaustaisten kansanmurha ja lasten vieminen vanhemmiltaan, bioaselaboratoriot ja Suomen kehittelemät ydinaseet Venäjää vastaan.

      Pakoon lähtö ja valheiden keskelle joutuminen tuli uniini ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Sen jälkeen ei ole tullut uniin.

      xLiner

      • Anonyymi

        Venäjän ei edes tarvitse tehdä aseellista hyökkäystä suomeen.
        Hybridihyökkäyksellä venäjä voi lamaannuttaa koko yhteiskunnan, kun netti kaatuu, niin senjälkeen ei mikään toimi.
        Ei toimi verkkopankit, eivät maksukortit, sähköt katkeaa ja yhteiskunta on polvillaan.
        Tämä on suuri uhka johon ei kiinnitetä juurikaan huomiota, eikä varustauduta,


    • Ei, korona ei tullut uniin, vaikka on vaikeuttanut elämää. Ei myöskään sota. En lietso sotaa päivät pitkät; seuraan uutisia maltilla, en jankkaa jokaisen keskustelemani ihmisen kanssa asiasta.

      Pyrin elämään mahdollisimman normaalia elämää (mitä se nyt näissä puitteissa on mahdollista, itseni näköinen normielämä). Jos sota on tulevaisuutta, ei mulla ole aikaa murehtia sitä vielä. Muitakin murheita on, arkielämän huolia, joista on ensin selvittävä.

      Mitä tulee mahdolliseen Putinin loukkaantumiseen, niin tämä sotahullu pelle käyttää mitä tahansa tekosyyttä iskuun. Järkijätkä jos olisi, olisi jo vuosia yrittänyt kohentaa kansalaisten oloja ja tekemän enemmän hyväksyvän yhteistyön merkeissä työtä eri kansojen välillä. Mutta ei, puttepelle tuskin samaan ainakaan Nobelin rauhanpalkintoa. Minulle hän jää muistoihin ainoastaan ihmisten teurastajana, tuhokoneena, jolla ei ole inhimmillisyyttä välittää seurauksista.

    • Ei ole tulleet uniin eikä muutenkaan vaikuttaneet arkeen merkittävästi. Karsittu kyläilyjä ja kylpylälomat yms. pois. Ei suurempaa merkitystä näillä.

      Karanteenit nyt vähän meinas olla, että jatkuvasti niitä. Kun altistumisia tuli koulussa ja päivähoidossa.

      Muuten on ihan normilla kaavalla eletty.

      Sota ei vaikuta mitenkään muuten, kun seuraan tilannetta. Tietysti tekee kipeetä ihmisten kärsimykset ja ne vaikuttaa jonkin verran mielialaan. Mutta ei niin että oma arki kangertelisi mitenkään.

      • Anonyymi

        Sinä kun haaveilit Espanjaan muutosta, niin jossain nettilehdessä oli siitä tänään juttua. Moni on nyt kysellyt asuntoja sieltä. Myisivät omaisuutensa täällä ja muuttaisivat sinne.

        Mietin vaan, että mikä on se oikea aika laittaa tuulemaan, jos sinne mielii rähinän alta pois. Onko sulla jo jotain suunnitelmaa?

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun haaveilit Espanjaan muutosta, niin jossain nettilehdessä oli siitä tänään juttua. Moni on nyt kysellyt asuntoja sieltä. Myisivät omaisuutensa täällä ja muuttaisivat sinne.

        Mietin vaan, että mikä on se oikea aika laittaa tuulemaan, jos sinne mielii rähinän alta pois. Onko sulla jo jotain suunnitelmaa?

        xLiner

        Taisin lukea just saman jutun. Kiinteistövälittäjä Minna Laine puolisoineen oli antanut haastattelun.

        Oikea aika lienee se, kun vielä pääsee matkustamaan eikä ole sotaa julistettu, mutta riski on suuri. Kuten kärkkyminen rajalla ja tiivis uhkailu, sotaharjoitukset tyyliin Ukrainaa lähestyen. Kun Venäjä rupee pyörimään Suomen helmoissa.

        Yleensä vaaranmerkit näkyy lisääntyneenä urkkimisena ja liikkeenä lähistöllä. Vaikuttamisena tai yrityksinä vaikuttaa maan asioihin.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Taisin lukea just saman jutun. Kiinteistövälittäjä Minna Laine puolisoineen oli antanut haastattelun.

        Oikea aika lienee se, kun vielä pääsee matkustamaan eikä ole sotaa julistettu, mutta riski on suuri. Kuten kärkkyminen rajalla ja tiivis uhkailu, sotaharjoitukset tyyliin Ukrainaa lähestyen. Kun Venäjä rupee pyörimään Suomen helmoissa.

        Yleensä vaaranmerkit näkyy lisääntyneenä urkkimisena ja liikkeenä lähistöllä. Vaikuttamisena tai yrityksinä vaikuttaa maan asioihin.

        Just puolisolle sanoin, että oon miettinyt asioita niin etten halua omistaa mitään. Less is more.

        Kun puuhun kiipeen, maahan ei jää mitään. Kaikki raha on käteistä ja omaisuus pakattavissa laukkuun, niin oon happy. Vapaa menemään mihin vaan rahkeet riittää. Eikä tarvi pähkiä omaisuuksien kanssa. Mihin sen nyt hetkessä hukkaa ja rahaksi muuttaa jne. Ei sido mikään tiettyyn paikkaan, se on hyvä. 👌


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Just puolisolle sanoin, että oon miettinyt asioita niin etten halua omistaa mitään. Less is more.

        Kun puuhun kiipeen, maahan ei jää mitään. Kaikki raha on käteistä ja omaisuus pakattavissa laukkuun, niin oon happy. Vapaa menemään mihin vaan rahkeet riittää. Eikä tarvi pähkiä omaisuuksien kanssa. Mihin sen nyt hetkessä hukkaa ja rahaksi muuttaa jne. Ei sido mikään tiettyyn paikkaan, se on hyvä. 👌

        "Kaikki raha on käteistä"

        Tosi turvatonta suunnittelua. Yksi ryöstö ja se on siinä.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Just puolisolle sanoin, että oon miettinyt asioita niin etten halua omistaa mitään. Less is more.

        Kun puuhun kiipeen, maahan ei jää mitään. Kaikki raha on käteistä ja omaisuus pakattavissa laukkuun, niin oon happy. Vapaa menemään mihin vaan rahkeet riittää. Eikä tarvi pähkiä omaisuuksien kanssa. Mihin sen nyt hetkessä hukkaa ja rahaksi muuttaa jne. Ei sido mikään tiettyyn paikkaan, se on hyvä. 👌

        Saako Espanjaan avata tilin? Jos ja kun kyberhyökkäykset alkavat, ei suomalaisesta pankista nosteta silloin rahaa.

        Kaikki käteisenä on aika suuri riski, etenkin matkustaessa. Jonkinlainen rahavarojen hajautus olis järkevää.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki raha on käteistä"

        Tosi turvatonta suunnittelua. Yksi ryöstö ja se on siinä.

        Tilillä tietysti, mutta käteistä niin ettei se ole kiinnitettynä kiinteistöön tms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saako Espanjaan avata tilin? Jos ja kun kyberhyökkäykset alkavat, ei suomalaisesta pankista nosteta silloin rahaa.

        Kaikki käteisenä on aika suuri riski, etenkin matkustaessa. Jonkinlainen rahavarojen hajautus olis järkevää.

        xLiner

        Näyttää saavan.

        https://www.olekustannus.com/espanjan-pankki-avaa-tilin-suomalaiselle/

        Onhan näitä muitakin maita missä voi tiliä pitää.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Just puolisolle sanoin, että oon miettinyt asioita niin etten halua omistaa mitään. Less is more.

        Kun puuhun kiipeen, maahan ei jää mitään. Kaikki raha on käteistä ja omaisuus pakattavissa laukkuun, niin oon happy. Vapaa menemään mihin vaan rahkeet riittää. Eikä tarvi pähkiä omaisuuksien kanssa. Mihin sen nyt hetkessä hukkaa ja rahaksi muuttaa jne. Ei sido mikään tiettyyn paikkaan, se on hyvä. 👌

        Mä taas olen suunnitellut maapläntin hankkimista Suomesta, ihan kriisiaikaa ajatellen. Toisaalta jo onkin, mutta vähän erilaista..

        Mulla ei ole halua lähteä täältä, ellei ole aivan pakko. Suomen systeemit ovat niin hyviä, luotan niihin kriisissäkin.

        xLiner


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä taas olen suunnitellut maapläntin hankkimista Suomesta, ihan kriisiaikaa ajatellen. Toisaalta jo onkin, mutta vähän erilaista..

        Mulla ei ole halua lähteä täältä, ellei ole aivan pakko. Suomen systeemit ovat niin hyviä, luotan niihin kriisissäkin.

        xLiner

        Juu. Mutta väliaikaisesti voi mennä muuallekin, vaikka joskus palaisikin. Keljuinta se on silloin, jos sota syttyy ja kaikki raha on kiinni asunnossa joka menee tuhannen pillun päreiksi.

        Ja mikään ei korvaa. Ne rahat oli ja meni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Norwegian Bank

        Vaikka se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä taas olen suunnitellut maapläntin hankkimista Suomesta, ihan kriisiaikaa ajatellen. Toisaalta jo onkin, mutta vähän erilaista..

        Mulla ei ole halua lähteä täältä, ellei ole aivan pakko. Suomen systeemit ovat niin hyviä, luotan niihin kriisissäkin.

        xLiner

        Joo, me ilmeisesti molemmat joudutaankiin jäämään, osallistumaan maanpuolustukseen.

        Mutta ehdottomasti olen silä kannalla, että niiden jotka pystyvät vain, kannattaa lähteä. Ja lapsiperheiden mielellään ei-erotettuina.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Juu. Mutta väliaikaisesti voi mennä muuallekin, vaikka joskus palaisikin. Keljuinta se on silloin, jos sota syttyy ja kaikki raha on kiinni asunnossa joka menee tuhannen pillun päreiksi.

        Ja mikään ei korvaa. Ne rahat oli ja meni.

        Itseasiassa päätin ihan vasta sodan alettua Ukrainassa, etten meinaa omistaa tässä maassa mitään muuta kuin auton. Eikä sekään ole ökybiili.

        Enkä missään muuallakaan. Maailma on sekaisin ja missä vaan voi tapahtua.

        Mihinkään ei kannata naida itseään kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako Espanjaan avata tilin? Jos ja kun kyberhyökkäykset alkavat, ei suomalaisesta pankista nosteta silloin rahaa.

        Kaikki käteisenä on aika suuri riski, etenkin matkustaessa. Jonkinlainen rahavarojen hajautus olis järkevää.

        xLiner

        Eihän käteistä edes saa laillisesti viedä maasta ulos määräänsä enempää. Monilla mailla on rajoitus myös siihen paljoko käteistä saa tuoda maahan. En tiedä Espanjan laeista tuossa asiassa. Eli pankkisiirto olisi se laillinen keino, jos ei sitten halua salakuljettaa käteistä.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Taisin lukea just saman jutun. Kiinteistövälittäjä Minna Laine puolisoineen oli antanut haastattelun.

        Oikea aika lienee se, kun vielä pääsee matkustamaan eikä ole sotaa julistettu, mutta riski on suuri. Kuten kärkkyminen rajalla ja tiivis uhkailu, sotaharjoitukset tyyliin Ukrainaa lähestyen. Kun Venäjä rupee pyörimään Suomen helmoissa.

        Yleensä vaaranmerkit näkyy lisääntyneenä urkkimisena ja liikkeenä lähistöllä. Vaikuttamisena tai yrityksinä vaikuttaa maan asioihin.

        "Yleensä vaaranmerkit näkyy lisääntyneenä urkkimisena ja liikkeenä lähistöllä. Vaikuttamisena tai yrityksinä vaikuttaa maan asioihin."

        Suomella on ollut tapana, ettei se tiedota noista venäjän kyyläyksistä. Jotain jo tapahtui alkuvuodesta (vai oliko jo joulukuussa?) kun nostivat puolustusvoimissa valmiustasoa. Mitään selitystä ei saatu.

        Aika herkillä on oltava. Täytyy luottaa omaan intuitioonsa.

        xLiner


      • elisakettu kirjoitti:

        Joo, me ilmeisesti molemmat joudutaankiin jäämään, osallistumaan maanpuolustukseen.

        Mutta ehdottomasti olen silä kannalla, että niiden jotka pystyvät vain, kannattaa lähteä. Ja lapsiperheiden mielellään ei-erotettuina.

        Niin, ihmiskauppa on nykypäivää. Eikä ole harmitonta laittaa lapsia vaan keskenään menemään muille maille. Voivat joutua vääriin käsiin, jos kukaan ei ole rinnalla puolustamassa ja turvaamassa.

        Lapsievakkoja kuljettaa todennäköisesti opettajat, lastenhoitajat muu henkilöstö kouluista ja päiväkodeista.

        Eihän niitä ihan keskenään voi laittaa kohti rajaa, vaikka täällä pöhköimmät on niinkin valmiit tekemään.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Juu. Mutta väliaikaisesti voi mennä muuallekin, vaikka joskus palaisikin. Keljuinta se on silloin, jos sota syttyy ja kaikki raha on kiinni asunnossa joka menee tuhannen pillun päreiksi.

        Ja mikään ei korvaa. Ne rahat oli ja meni.

        Nyt jo tilanne kuulemma vaikuttaa asuntomarkkinoihin. Ei oikein mene kaupaksi.
        Ihmiset ovat varovaisia.

        Mietin, että mikä olis hyvä paikka asua sodan aikana. Lähellä ei sopisi olla mitään tärkeää tehdasta eikä suurta kaupunkia. Mielellään kaukana rannikolta, itärajalta ja Vaasa-Venäjä linjalta.. jne. Mutta onko millään sitten merkitystä, jos Putte käyttää ydinaseita? Silloin olis hyvä olla jossain kaukana.. tai ihan alla 🙄

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Yleensä vaaranmerkit näkyy lisääntyneenä urkkimisena ja liikkeenä lähistöllä. Vaikuttamisena tai yrityksinä vaikuttaa maan asioihin."

        Suomella on ollut tapana, ettei se tiedota noista venäjän kyyläyksistä. Jotain jo tapahtui alkuvuodesta (vai oliko jo joulukuussa?) kun nostivat puolustusvoimissa valmiustasoa. Mitään selitystä ei saatu.

        Aika herkillä on oltava. Täytyy luottaa omaan intuitioonsa.

        xLiner

        Luulen että tässä maailmantilanteessa ilmoitetaan herkemmin, kun uhkakuva on realisoitunut myös meillä.

        Herratkin on heränneet kuplastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jo tilanne kuulemma vaikuttaa asuntomarkkinoihin. Ei oikein mene kaupaksi.
        Ihmiset ovat varovaisia.

        Mietin, että mikä olis hyvä paikka asua sodan aikana. Lähellä ei sopisi olla mitään tärkeää tehdasta eikä suurta kaupunkia. Mielellään kaukana rannikolta, itärajalta ja Vaasa-Venäjä linjalta.. jne. Mutta onko millään sitten merkitystä, jos Putte käyttää ydinaseita? Silloin olis hyvä olla jossain kaukana.. tai ihan alla 🙄

        xLiner

        Hajanaiset seudut, kuten maaseutu. Niihin ne ei paljon vaivaudu ensimmäiseksi hyökkimään. Metsään syvälle korpeen. :)

        Kaupungit, infrahan niillä on ekana se kohde.

        Joku Helsinki on ihan ensimmäinen tykinruoka kohde. Toki kaikki puolustusvoimien alueet on myös, olkoot missä tuppukylässä vaan.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Niin, ihmiskauppa on nykypäivää. Eikä ole harmitonta laittaa lapsia vaan keskenään menemään muille maille. Voivat joutua vääriin käsiin, jos kukaan ei ole rinnalla puolustamassa ja turvaamassa.

        Lapsievakkoja kuljettaa todennäköisesti opettajat, lastenhoitajat muu henkilöstö kouluista ja päiväkodeista.

        Eihän niitä ihan keskenään voi laittaa kohti rajaa, vaikka täällä pöhköimmät on niinkin valmiit tekemään.

        Ja se ei ole pelkkä kuljettaminen. Vieraan maan olosuhteisiin sopeutuminen... Sota on traumatisoiva. Lapsilla täytyy olla lähellään turvallisia, tuttuja, omaa kieltä puhuvia aikuisia, joihin he pystyvät luottamaan. Selviytyminen uusissa olosuhteissa käy lyhyen ja pitkän aikavälin kannalta helpommaksi.


      • Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

        Joo, me ilmeisesti molemmat joudutaankiin jäämään, osallistumaan maanpuolustukseen.

        Mutta ehdottomasti olen silä kannalla, että niiden jotka pystyvät vain, kannattaa lähteä. Ja lapsiperheiden mielellään ei-erotettuina.

        Joo, kyllä mä ihan vapaaehtoisesti ja halukkaasti johonkin hyödylliseen osallistun siinä vaiheessa. Joko ammattini puolesta tai jotenkin muuten.

        Se vaan, että mihin ne halukkaat voivat lähteä.. Suomen ja Ruotsin rannikko on sota-aluetta, Venäjä pyrkii katkaisemaan Suomen. Ei siinä vaiheessa ehkä ole enää reittiä pakoon.

        Pakolaisten olot eivät ole häävit missään. Ukrainan pakolaisista olen täällä jo varoitellut, ihmisten asenteet tulevat varmasti muuttumaan pakolaisia kohtaan. Eurooppa on niitä jo täynnä, ja lisää tulee...

        Jos pääsee lähtemään ja perustamaan kodin jonnekin omalla rahalla jo hyvissä ajoin, tilanne on varmasti eri. Muuten ei.

        xLiner


      • elisakettu kirjoitti:

        Ja se ei ole pelkkä kuljettaminen. Vieraan maan olosuhteisiin sopeutuminen... Sota on traumatisoiva. Lapsilla täytyy olla lähellään turvallisia, tuttuja, omaa kieltä puhuvia aikuisia, joihin he pystyvät luottamaan. Selviytyminen uusissa olosuhteissa käy lyhyen ja pitkän aikavälin kannalta helpommaksi.

        Kyllä. Jonkun on kuljettava matka rinnalla ja hoidettava heidät kohdemaassakin ja heidän asioitaan yhteistyötahojen kanssa. Ei se huolenpito lopu tosiaan pakomatkaan, vaan siitä se alkaa.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ja se ei ole pelkkä kuljettaminen. Vieraan maan olosuhteisiin sopeutuminen... Sota on traumatisoiva. Lapsilla täytyy olla lähellään turvallisia, tuttuja, omaa kieltä puhuvia aikuisia, joihin he pystyvät luottamaan. Selviytyminen uusissa olosuhteissa käy lyhyen ja pitkän aikavälin kannalta helpommaksi.

        Siinä vaiheessa, kun minuun ottaisi virkailija yhteyttä jakaakseen sodanajan tehtävän, ehdottaisin pestikseni tuota. Meidän koulun ja päiväkodin porukassa osa joutuu reserviläisinä sotilaaksi, joten auttavia käsiä varmasti kaivataan.

        Voisin hyvin ja mielellänikin sitoutua tuollaiseen, vaikka pitäisi vuosia huolehtia jossain toistenkin lapsista. Huolehtisin mielelläni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kyllä mä ihan vapaaehtoisesti ja halukkaasti johonkin hyödylliseen osallistun siinä vaiheessa. Joko ammattini puolesta tai jotenkin muuten.

        Se vaan, että mihin ne halukkaat voivat lähteä.. Suomen ja Ruotsin rannikko on sota-aluetta, Venäjä pyrkii katkaisemaan Suomen. Ei siinä vaiheessa ehkä ole enää reittiä pakoon.

        Pakolaisten olot eivät ole häävit missään. Ukrainan pakolaisista olen täällä jo varoitellut, ihmisten asenteet tulevat varmasti muuttumaan pakolaisia kohtaan. Eurooppa on niitä jo täynnä, ja lisää tulee...

        Jos pääsee lähtemään ja perustamaan kodin jonnekin omalla rahalla jo hyvissä ajoin, tilanne on varmasti eri. Muuten ei.

        xLiner

        Ylikansallistumista voi tulla tietyin paikoin.

        Suomalaiset, jotka ovat tottuneet elämään melko väljästi, niin voi olla vaikea tottua siihenkin. Yhteisöllisyys kun on ainoa keino, miten nopeammin pästä vieraan maan tasa-arvoiseksi kansalaiskeis tai edes maahanmuuttajaksi. Pakolaisena olemme pakolaisia vuosikymmenet. Kohtelu ei sitten ehkä niin.... tasaverosita. Mutta emmehän sitä itsekään ole osanneet tarjota.

        Itse en tiedä minne haluaisin. Kyllä todennäköisin vaihtoehto on että pysyttäydyn täällä. Kahdessa kaupungissa ja ympäristössä on jo tarpeeksi valinnanvapautta. Jos käy huonosti, käy, Poislähteminen ei mulle ole se ihanteellisin ratkaisu kuitenkaan. Jos en voi toimia itsenäisenä tai itseriittoisena kansalaisena, masennun.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun minuun ottaisi virkailija yhteyttä jakaakseen sodanajan tehtävän, ehdottaisin pestikseni tuota. Meidän koulun ja päiväkodin porukassa osa joutuu reserviläisinä sotilaaksi, joten auttavia käsiä varmasti kaivataan.

        Voisin hyvin ja mielellänikin sitoutua tuollaiseen, vaikka pitäisi vuosia huolehtia jossain toistenkin lapsista. Huolehtisin mielelläni.

        Mä antaisin sulle kaikki "lapseni" turvaan. Luotan sinuun.

        Mutta sitä en ymmärrä, miten jotkut kuvittelee että vanhuksista olisi heistä huolehtimaan. Suurin osa kun ei itsestäkään pysty huolehtimaan. Ja työikä nousee täälläkin sekä poikkeusoloissa jo sinne 70-vuotiaiden korville, ovat kaikin puolin hyvää työvoimaa reservissä ja puolustuksessa.


      • elisakettu kirjoitti:

        Mä antaisin sulle kaikki "lapseni" turvaan. Luotan sinuun.

        Mutta sitä en ymmärrä, miten jotkut kuvittelee että vanhuksista olisi heistä huolehtimaan. Suurin osa kun ei itsestäkään pysty huolehtimaan. Ja työikä nousee täälläkin sekä poikkeusoloissa jo sinne 70-vuotiaiden korville, ovat kaikin puolin hyvää työvoimaa reservissä ja puolustuksessa.

        Kiitos luottamuksesta. :)

        Se on nuo lapset ja niiden hyvinvointi ja turvaisa eläminen sydämenasia mulle. Heidän jos kenen vuoksi kannattaa taistella ja ponnistella, vuotaa vertakin. Tehdä vaikka elämäntehtävä, jos se hyvä elämä sen vaatii.

        Niin ja on nuorempiakin, jotka ei kykene itsestään huolta pitämään. Täysin muiden holhittavia ja avustettavia kaikessa. Rajalliset on ne voimavarat ketkä pystyy ja sitoutuu auttamaan ketään.

        Monen mielenterveys on jo este moneen.

        Uskosin, että moni vaari tarttuiskin mielellään aseisiin vielä monen nuoremman taas pakittaessa. Vanhemmat voivat jo ajatella, että ehdin jo elää tänne asti, voin tehdä tämän. Kun nuorempi vielä miettii, en ehtinyt edes elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kyllä mä ihan vapaaehtoisesti ja halukkaasti johonkin hyödylliseen osallistun siinä vaiheessa. Joko ammattini puolesta tai jotenkin muuten.

        Se vaan, että mihin ne halukkaat voivat lähteä.. Suomen ja Ruotsin rannikko on sota-aluetta, Venäjä pyrkii katkaisemaan Suomen. Ei siinä vaiheessa ehkä ole enää reittiä pakoon.

        Pakolaisten olot eivät ole häävit missään. Ukrainan pakolaisista olen täällä jo varoitellut, ihmisten asenteet tulevat varmasti muuttumaan pakolaisia kohtaan. Eurooppa on niitä jo täynnä, ja lisää tulee...

        Jos pääsee lähtemään ja perustamaan kodin jonnekin omalla rahalla jo hyvissä ajoin, tilanne on varmasti eri. Muuten ei.

        xLiner

        Pakolaisten olot eivät tosiaan parhaassakaan tapauksessa ole missään häävit.

        Se vain on sanottava, että jos jonnekin Suomesta tarvitsee paeta, niin kannattaa miettiä tarkoin minne, miten ko. maassa elää tavallinen kansa. Nimittäin monessa Euroopan maassa ei ole mitään sosiaalitukia ja jos on, niin suomalaiset eivät kuulu niiden piiriin. Terveydenhuoltoa voi saada, mutta se ei ole niin laajamittaista kuin Suomessa. Vaikka me täällä valitammekin Suomen terveydenhoidon kurjuutta.

        Jos jonnekin aikoo lähteä, niin henkensä pitimiksi pitää etsiä töitä kyseisestä maasta. Nythän voi esimerkiksi juuri Espaanjassa asua puoli vuotta vuodesta, ei menetä Suomen sosiaaliturvaa, eläke maksetaan tilille, ja sitä voi käyttää Espanjasta käsin. Mikäli oikeasti Suomeen tulee sota, niin enpä olisi vakuuttunut, että eläkkeet ja ansiosidonnainen päiväraha tulisi tilille säännöllisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakolaisten olot eivät tosiaan parhaassakaan tapauksessa ole missään häävit.

        Se vain on sanottava, että jos jonnekin Suomesta tarvitsee paeta, niin kannattaa miettiä tarkoin minne, miten ko. maassa elää tavallinen kansa. Nimittäin monessa Euroopan maassa ei ole mitään sosiaalitukia ja jos on, niin suomalaiset eivät kuulu niiden piiriin. Terveydenhuoltoa voi saada, mutta se ei ole niin laajamittaista kuin Suomessa. Vaikka me täällä valitammekin Suomen terveydenhoidon kurjuutta.

        Jos jonnekin aikoo lähteä, niin henkensä pitimiksi pitää etsiä töitä kyseisestä maasta. Nythän voi esimerkiksi juuri Espaanjassa asua puoli vuotta vuodesta, ei menetä Suomen sosiaaliturvaa, eläke maksetaan tilille, ja sitä voi käyttää Espanjasta käsin. Mikäli oikeasti Suomeen tulee sota, niin enpä olisi vakuuttunut, että eläkkeet ja ansiosidonnainen päiväraha tulisi tilille säännöllisesti.

        "Mikäli oikeasti Suomeen tulee sota, niin enpä olisi vakuuttunut, että eläkkeet ja ansiosidonnainen päiväraha tulisi tilille säännöllisesti."

        Mahtasko tulla ollenkaan. Toimisko järjestelmä edes? Luulen, että nuo jotka haluaa myydä omaisuutensa Suomesta nimenomaan koittaa saada käyttövarakassaa tuota hetkeä ajatellen, ettei ole töitä eikä tuloja vieraassa maassa.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa, kun minuun ottaisi virkailija yhteyttä jakaakseen sodanajan tehtävän, ehdottaisin pestikseni tuota. Meidän koulun ja päiväkodin porukassa osa joutuu reserviläisinä sotilaaksi, joten auttavia käsiä varmasti kaivataan.

        Voisin hyvin ja mielellänikin sitoutua tuollaiseen, vaikka pitäisi vuosia huolehtia jossain toistenkin lapsista. Huolehtisin mielelläni.

        Sivusta ...

        Me ollaan muutamankin kerran tästä asiasta täällä puhuttu ja todettu, että taitaisimme pyrkiä poistumaan maasta. Useampihan täällä tosiaan on huudellut, että kaikkien pitäisi jäädä maahan.

        Itse esimerkiksi olen ohjelmistoalallaja katson (omasta mielestäni varsin realistisesti), että minusta olisi Suomenkin kannalta enemmän hyötyä jossain maan rajojen ulkopuolella. Suomen suurin ongelma maantieteellisesti Venäjän nähden on se, että Suomi on kovin kapea. Nykyaseilla tässä maassa ei ole sellaista paikkaa, joka olisi ohjusten ja rakettien ulottumattomissa. Edellisissä sodissa tilanne oli eri ja maassa oli paljonkin varsin turvallisia paikkoja. Itse kun tosiaan en kuulu siihen reserviin, joka vietäisiin bunkkereihin tietokoneitaan naputtelemaan, niin pois maasta olisi se järkevin vaihtoehto.

        Itselleni se maasta poistuminen ei todellakaan olisi sellaisella ajatuksella, että unohtaisin Suomen. Minä vaan pystyisin tekemään niin paljon enemmän jossain muualla kuin pommisuojassa. Lisäksi tuossa kuviossa on tietysti mukana myös jälkikasvuni. Jos häntä ei olisi niin olisin paljon valmiimpi jäämäänkin, mutta lapsen kanssa en todellakaan jäisi.

        Itsehän siirsin jo joitain varoja ulkomaille. En tosin pelkästään maailmantilanteen vuoksi, vaan sitä oli tullut ajateltua jo aiemminkin. Tämä nyt vain nopeutti sitä ajattelua. Lisäksi tein jo viime syksynä päätöksen olla maksamatta pois yhtä lainaa, vaikka rahat siihen olivat valmiina. Pitkällä aikavälillä näin koituu hieman menetyksiä, mutta tässä tilanteessa pidän ne varat mielummin itselläni. Vuosi sitten tuli myös onneksi tehtyä metsäkaupat. Nyt voisi kyllä ilmeisesti saada enemmän rahaa, mutta ainakaan puusto ei ole vaarassa (hirtehishuumoria).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta ...

        Me ollaan muutamankin kerran tästä asiasta täällä puhuttu ja todettu, että taitaisimme pyrkiä poistumaan maasta. Useampihan täällä tosiaan on huudellut, että kaikkien pitäisi jäädä maahan.

        Itse esimerkiksi olen ohjelmistoalallaja katson (omasta mielestäni varsin realistisesti), että minusta olisi Suomenkin kannalta enemmän hyötyä jossain maan rajojen ulkopuolella. Suomen suurin ongelma maantieteellisesti Venäjän nähden on se, että Suomi on kovin kapea. Nykyaseilla tässä maassa ei ole sellaista paikkaa, joka olisi ohjusten ja rakettien ulottumattomissa. Edellisissä sodissa tilanne oli eri ja maassa oli paljonkin varsin turvallisia paikkoja. Itse kun tosiaan en kuulu siihen reserviin, joka vietäisiin bunkkereihin tietokoneitaan naputtelemaan, niin pois maasta olisi se järkevin vaihtoehto.

        Itselleni se maasta poistuminen ei todellakaan olisi sellaisella ajatuksella, että unohtaisin Suomen. Minä vaan pystyisin tekemään niin paljon enemmän jossain muualla kuin pommisuojassa. Lisäksi tuossa kuviossa on tietysti mukana myös jälkikasvuni. Jos häntä ei olisi niin olisin paljon valmiimpi jäämäänkin, mutta lapsen kanssa en todellakaan jäisi.

        Itsehän siirsin jo joitain varoja ulkomaille. En tosin pelkästään maailmantilanteen vuoksi, vaan sitä oli tullut ajateltua jo aiemminkin. Tämä nyt vain nopeutti sitä ajattelua. Lisäksi tein jo viime syksynä päätöksen olla maksamatta pois yhtä lainaa, vaikka rahat siihen olivat valmiina. Pitkällä aikavälillä näin koituu hieman menetyksiä, mutta tässä tilanteessa pidän ne varat mielummin itselläni. Vuosi sitten tuli myös onneksi tehtyä metsäkaupat. Nyt voisi kyllä ilmeisesti saada enemmän rahaa, mutta ainakaan puusto ei ole vaarassa (hirtehishuumoria).

        Juu. Ei mullakaan tässä maassa mitään virkaa ole, työtäkään, mutta voisin kyllä sitoutua tuohon tehtävään. Mikäli aikomus on viedä lapsia pois maasta, mihkään pommisuojaan en halua jäädä viikoiksi varttumaan, koska talo sortuu päälle ja jäädään raunioihin tai ruoka loppuu.

        Mielummin menen vaikka telttoineen sitten metsikköön ja/tai pikimmiten pois maasta. Senkin uhalla, että osuu. Nimenomaan lasteni vuoksi en jäisi vaikka syyllistyisin mihin tuomittavaan lähtiessäni. Jos olisin lapseton mulle olis ihan se ja sama mitä teen ja mihin käsketään. Ei oma henki niin arvokas ole, kun muksujen ja muksujen takia.

        Jos niin kävisi, että joutuisin lapseni luovuttamaan pois ja itse jäämään, lopettaisin kaiken auttamisen. En auta sitten ketään, jos en saa lasteni kanssa olla. Menen välittömästi epäkuntoon ja lakkaan toimimasta. Tehkää muut toteen vaan.

        Hyvä, että olet kyennyt ennalta tekemään jo noin hyviä siirtoja. Kaukaa viisas.

        Heh, hirteishuumori on hyvää. :D


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Kiitos luottamuksesta. :)

        Se on nuo lapset ja niiden hyvinvointi ja turvaisa eläminen sydämenasia mulle. Heidän jos kenen vuoksi kannattaa taistella ja ponnistella, vuotaa vertakin. Tehdä vaikka elämäntehtävä, jos se hyvä elämä sen vaatii.

        Niin ja on nuorempiakin, jotka ei kykene itsestään huolta pitämään. Täysin muiden holhittavia ja avustettavia kaikessa. Rajalliset on ne voimavarat ketkä pystyy ja sitoutuu auttamaan ketään.

        Monen mielenterveys on jo este moneen.

        Uskosin, että moni vaari tarttuiskin mielellään aseisiin vielä monen nuoremman taas pakittaessa. Vanhemmat voivat jo ajatella, että ehdin jo elää tänne asti, voin tehdä tämän. Kun nuorempi vielä miettii, en ehtinyt edes elämään.

        Se on just se, että olet valmis repimään vaikka paljailla hampailla toiselta kurkun poikki, jos tarve vaatii. Kun puolustat heikomassa asemaa olevaa.

        Se on kansalaispuolustusta parhaillaan. Tietäisi, että lapset (miksei muutkin) olisi hyvissä käsissä kanssasi.

        Itse olen sinä mielessä pasifisti, etten ala ampumaan ketään, Toki sotilaskoulutukseen olisin osallistunut jos se aikoinaan olisi ollut mahdollista. Nyt ne mun puolustustehtävät ovat lähinnä korjata sodan vaurioita. Mutta teen sen ilman muuta, ei toista sanaa.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Luulen että tässä maailmantilanteessa ilmoitetaan herkemmin, kun uhkakuva on realisoitunut myös meillä.

        Herratkin on heränneet kuplastaan.

        Toivotaan niin.

        xLiner


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Juu. Ei mullakaan tässä maassa mitään virkaa ole, työtäkään, mutta voisin kyllä sitoutua tuohon tehtävään. Mikäli aikomus on viedä lapsia pois maasta, mihkään pommisuojaan en halua jäädä viikoiksi varttumaan, koska talo sortuu päälle ja jäädään raunioihin tai ruoka loppuu.

        Mielummin menen vaikka telttoineen sitten metsikköön ja/tai pikimmiten pois maasta. Senkin uhalla, että osuu. Nimenomaan lasteni vuoksi en jäisi vaikka syyllistyisin mihin tuomittavaan lähtiessäni. Jos olisin lapseton mulle olis ihan se ja sama mitä teen ja mihin käsketään. Ei oma henki niin arvokas ole, kun muksujen ja muksujen takia.

        Jos niin kävisi, että joutuisin lapseni luovuttamaan pois ja itse jäämään, lopettaisin kaiken auttamisen. En auta sitten ketään, jos en saa lasteni kanssa olla. Menen välittömästi epäkuntoon ja lakkaan toimimasta. Tehkää muut toteen vaan.

        Hyvä, että olet kyennyt ennalta tekemään jo noin hyviä siirtoja. Kaukaa viisas.

        Heh, hirteishuumori on hyvää. :D

        No siis tässä on tullut viimesten viikkojen aika pohdittua kaikenlaista täysin ennalta-arvaamatonta.

        Itsehän en siis omista yritystä yksin vaan mulla on kaksi miespuolista yhtiökumppania. Sellaistakin ajatusta on tässä silleen pitkälti huumorilla heitetty, että onko nyt ulkomaille "laajentamisen" aika ja pitäisikö perustaa Länsi-Euroopan konttori.


      • elisakettu kirjoitti:

        Se on just se, että olet valmis repimään vaikka paljailla hampailla toiselta kurkun poikki, jos tarve vaatii. Kun puolustat heikomassa asemaa olevaa.

        Se on kansalaispuolustusta parhaillaan. Tietäisi, että lapset (miksei muutkin) olisi hyvissä käsissä kanssasi.

        Itse olen sinä mielessä pasifisti, etten ala ampumaan ketään, Toki sotilaskoulutukseen olisin osallistunut jos se aikoinaan olisi ollut mahdollista. Nyt ne mun puolustustehtävät ovat lähinnä korjata sodan vaurioita. Mutta teen sen ilman muuta, ei toista sanaa.

        Se on jotenkin selkäytimeen koodattu ja oikeustajuun. Silloin kun on valittava pelastanko lapsen vai aikuisen, pelastan lapsen. Vaikka se olis ihan hirveää valita elollisten välillä, mutta lapsi vaan menee edelle.

        Ylipäänsä kamalaa, että pitäisi valita kenen henki on tärkeempi ja millä perusteella. Niitä valintoja joutuu lääkäritkin tekemään toisinaan. Ei kateeks käy.

        Juu, mä taas en kyllä kaihda ottaa henkeä toisesta pois, jos se uhkaa mun henkeeni tai laumani henkeä. Oli sen oma valinta, mitäs uhkas mun tai laumani henkeä. Ajattelen sen näin suoraviivaisesti.

        Olis ollu uhkaamatta, niin ois saanut elää itsekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siis tässä on tullut viimesten viikkojen aika pohdittua kaikenlaista täysin ennalta-arvaamatonta.

        Itsehän en siis omista yritystä yksin vaan mulla on kaksi miespuolista yhtiökumppania. Sellaistakin ajatusta on tässä silleen pitkälti huumorilla heitetty, että onko nyt ulkomaille "laajentamisen" aika ja pitäisikö perustaa Länsi-Euroopan konttori.

        Se voipi olla, että se Länsi-Euroopan konttori tulee vielä ajankohtaiseksi. Sikäli hyvä, että työ on sellaista ettei ole pakko olla tietyssä työpisteessä, kun sitä voi tehdä muualtakin. Ja siirtää toiminnan muuallekin.

        Ukrainan sota, korona siinä talouskriisien ykköset. Vaikuttaa meilläkin hyvän aikaa.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Se voipi olla, että se Länsi-Euroopan konttori tulee vielä ajankohtaiseksi. Sikäli hyvä, että työ on sellaista ettei ole pakko olla tietyssä työpisteessä, kun sitä voi tehdä muualtakin. Ja siirtää toiminnan muuallekin.

        Ukrainan sota, korona siinä talouskriisien ykköset. Vaikuttaa meilläkin hyvän aikaa.

        Niin. Just tossa siskoni kanssa puhuttiin, että onko kuitenkin itsellä ollut jotain alitajuista varautumista. Hekin ovat tehneet just tollasia samantyyppisiä järjestelyjä mistä tossa yllä puhuin. Samalla ajatuksella, että pitkään mietitty ja nyt tehdään. Ja me siis ei olla noita mitenkään keskenämme puhuttu, vaan molemmilla tullut ihan itsekseen mieleen.

        Joulun aikaan taas yhdessä puhuttiin, että mitäs jos vuokraisi ensi elokuulta ainakin puoleksi vuodeksi jonkun vähän isomman paikan Espanjasta tai Portugalista ja sinne voisi sitten itse kukin mennä omalla kokoonpanollaan pidemmäksikin aikaa. Meillä on molemmissa perheissä se onni, että työ siirtyy mukana minne vaan. Siskolla on pari täysi-ikäistä lasta ja pari alakouluikäistä ja hän oli asiassa sen verran tosissaan, että oli vähän koulujuttujakin selvitellyt. Molemmilla on vaan ollut sellainen ole, että tekisi mieli ainakin hetkeksi irrottautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Just tossa siskoni kanssa puhuttiin, että onko kuitenkin itsellä ollut jotain alitajuista varautumista. Hekin ovat tehneet just tollasia samantyyppisiä järjestelyjä mistä tossa yllä puhuin. Samalla ajatuksella, että pitkään mietitty ja nyt tehdään. Ja me siis ei olla noita mitenkään keskenämme puhuttu, vaan molemmilla tullut ihan itsekseen mieleen.

        Joulun aikaan taas yhdessä puhuttiin, että mitäs jos vuokraisi ensi elokuulta ainakin puoleksi vuodeksi jonkun vähän isomman paikan Espanjasta tai Portugalista ja sinne voisi sitten itse kukin mennä omalla kokoonpanollaan pidemmäksikin aikaa. Meillä on molemmissa perheissä se onni, että työ siirtyy mukana minne vaan. Siskolla on pari täysi-ikäistä lasta ja pari alakouluikäistä ja hän oli asiassa sen verran tosissaan, että oli vähän koulujuttujakin selvitellyt. Molemmilla on vaan ollut sellainen ole, että tekisi mieli ainakin hetkeksi irrottautua.

        Teillä joku intuitio toimii? Vainu.

        Kuulostaa hyvältä idealta, mikäli mahdollisuus niin teinä tekisin tuon irtioton nyt piakkoin. Tämän maailman hulluuksista ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu.

        Kotikoulukin on vaihtoehto, jos sopivaa muuta vaihtoehtoa ei löydy sopivaan saumaan. Vaatiihan sekin tietysti panostusta sitten vanhemmalta opettaa ja valvoa edistymistä. Onneksi nykyään etänä voi jo opiskella ja suorittaa kokeitakin laajasti. :)


    • Anonyymi

      Näin unta että helsinkiin iskettiin ydinpommilla. Senverran se on uniin tullut. Oli pelottava fiilis, kun kävelin pellolla ja näin kaukana ison sienimäisen pilven ja sitten tuli voimakas paineaalto ja hyppäsin ojaan piiloon. Puita meni poikki paineaallosta ympärilläni. Oli kyllä kamala uni.

      • Anonyymi

        Taisit pieraista unissasi.


      • Anonyymi

        Minä totesin nuorena miehenä joskus 30 vuotta sitten, että tuleekohan vielä aika, jolloin ei pääse hammaslääkäriin, kun hammashoitola on tuhoutunut sodassa.
        Paskamainen tilanne, jos hammasta alkaa särkemään, eikä pääse hammaslääkäriin, kun se on maantasalle sodassa tuhoutunut.


    • Anonyymi

      Ei ole tulleet. Mutta en pelaakaan sotapelejä ja olen vähentänyt myös uutisia. Iltauutiset katson ja se saa riittää.

    • Anonyymi

      Kyllä ajankohtaiset asiat on aina jollain tapaa uniin tulleet, en mitään painajaisia kylläkään ole nähnyt.

    • Ei ole kumpikaan tullu mun uniin. Sen sijaan Kauniiden ja rohkeiden henkilöt on seikkaillu mun kaks tai kolme kertaa mun unessa, vaikka en ole kattonu sarjaa enää vuosikausiin, viimeksi joskus 1990-luvulla ja ehkä ihan 2000-luvun alussa paitsi mitä nyt joskus, jos olen käynyt mummon luona sellaiseen aikaan, kun hän kattoo sarjaa ja siinä sivussa vähän vilkuillut.

    • Anonyymi

      Ei ole tullut mikään uniin, että siinä mielessä valtavirtavouhotus ei ole purrut. Onko kukaan koskaan miettinyt, että ketä kansalaisen pelontunne palvelee. Vessapaperista joditablettiin. - cu-

      • Itse en ole hamstrannut vessapaperia enkä joditabletteja enkä mitään muutakaan. Ruuan, vessapaperin, shamppoiden yms. tuotteiden sekä lääkkeiden hamstraus ei kuulu mun tapoihin. Jos hamstraisin yli oman tarpeen tuotteita, niin osa menis varmaan hukkaan. Moni ostaa jo ilman mitään koronaa tai muuta kriisiä paljon ruokaa kaupasta, joskus olen ajatellut, että tuleekohan kaikki syötyä.

        Itse otan yhellä kauppareissulla monesti vaan sen mitä illalla ja seuraavana aamuna tai korkeintaan parina lähipäivänä tarvitsen ja vessapaperiakin ostan yleensä vasta sitten, kun jäljellä on enää yks tai kaks rullaan ja yhen paketin kerrallaan. Eipä yks ihminen niin kauheasti kerralla tartte. Perheet voi olla asia erikseen, mutta kohtuus siinäkin.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Itse en ole hamstrannut vessapaperia enkä joditabletteja enkä mitään muutakaan. Ruuan, vessapaperin, shamppoiden yms. tuotteiden sekä lääkkeiden hamstraus ei kuulu mun tapoihin. Jos hamstraisin yli oman tarpeen tuotteita, niin osa menis varmaan hukkaan. Moni ostaa jo ilman mitään koronaa tai muuta kriisiä paljon ruokaa kaupasta, joskus olen ajatellut, että tuleekohan kaikki syötyä.

        Itse otan yhellä kauppareissulla monesti vaan sen mitä illalla ja seuraavana aamuna tai korkeintaan parina lähipäivänä tarvitsen ja vessapaperiakin ostan yleensä vasta sitten, kun jäljellä on enää yks tai kaks rullaan ja yhen paketin kerrallaan. Eipä yks ihminen niin kauheasti kerralla tartte. Perheet voi olla asia erikseen, mutta kohtuus siinäkin.

        Vessapaperia ostetaan varuiksi, sitä ei hamstrata.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Itse en ole hamstrannut vessapaperia enkä joditabletteja enkä mitään muutakaan. Ruuan, vessapaperin, shamppoiden yms. tuotteiden sekä lääkkeiden hamstraus ei kuulu mun tapoihin. Jos hamstraisin yli oman tarpeen tuotteita, niin osa menis varmaan hukkaan. Moni ostaa jo ilman mitään koronaa tai muuta kriisiä paljon ruokaa kaupasta, joskus olen ajatellut, että tuleekohan kaikki syötyä.

        Itse otan yhellä kauppareissulla monesti vaan sen mitä illalla ja seuraavana aamuna tai korkeintaan parina lähipäivänä tarvitsen ja vessapaperiakin ostan yleensä vasta sitten, kun jäljellä on enää yks tai kaks rullaan ja yhen paketin kerrallaan. Eipä yks ihminen niin kauheasti kerralla tartte. Perheet voi olla asia erikseen, mutta kohtuus siinäkin.

        Lisäys, olen myös sinkku ja vatsa toimii sen verran hyvin, että usein menee rulla päivässä, vähintään. Vessapaperia pitää olla vähintään 6 rullaa jäljellä aina. Mitään haittaa, vaikka on 12.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vessapaperia ostetaan varuiksi, sitä ei hamstrata.

        Tuo vessapaperi on sellanen asia, jonka hamstraamista en ole vielä tajunnut. Miksi sitä ostetaan pakettitolkulla? Ruoan ymmärrän, veden ymmärrän, paristot ymmärrän, mutta miksi vessapaperi?


    • Anonyymi

      Ei mulla noin helposti mene uniin jostain uutisten katsomisesta. Mutta muistan just tuon että toi tietsikkapelin pelaaminen vie sen tehokkaasti tuonne aivoihin yöllä käsiteltäväksi. Niin ja joku marjanpoiminta samalla lailla jotenki rutiinimaisena sitte yöllä toistuu unissa. Mut ei tosiaan tolleen uutiskuva. No se ninjaWarrior meni kans aikoinaan, siihen hyppimiseen jotenki vissiin eläyty siinä kattoessaaan niin.

    • Anonyymi

      No kyllähän tämä tietyllä tapaa on pysäyttäny kaiken, ei viitti oikein mitään ostaa tai muutakaan. Takaraivossa joku lähtemisen ajatus.

    • Anonyymi

      Ei nyt sentään. Hermoilemalla emme auta ukranalaisia, toisia suomalaisia, emme edes itseämme.

      Ja Natosta laitan tähän vielä, että se on puolustusliitto. Nato ei käy sotaa yhdenkään maan puolesta. Eikä Natoon noin vain pääse, kuten olet varmaan huomannutkin.

      Suomella on kelpo armeija, mutta yksistään se ei pärjää Venäjää vastaan, siksi tarvitsemme liittolaisia.

      - Sheena

    • Ei, ei kumpikaan, ovat pysyneet ihan hallinnassa molemmat.
      Siinä missä korona on olosuhde, siihen on sopeuduttava, niin too Ukrainan tilanne ei ole ja se panee ketuttamaan, mutta ei se uniin tule. Tosin en mä muutenkaan muista kuin noin yhden unen per kuukausi, joten voihan se pääkoppa yöllä jauhaa sotaa minun tietämättäni.

    • Anonyymi

      En ole nähnyt nyt unia sodasta, vaan painajaisia kaukana välähtävistä valoista ja taivasta halkovist valojuovista näin jo nuorempana, mutta Minna Canthista olen nähnyt.

      Unen ja valveen välimaastossa kuulin äänen, joka syytti minua tylysti, "Sinä olet Minna. Minna sinä olet ja se on nimesi". Kysyin ihmeissäni kuinka niin ja ääni vastasi turhautuneesti, "Olet kuin nälkiintynyt Minna".

      Muistaakseni nälkää nähnyt Minna söi itsensä hengiltä. Näin tuon unen joskus alkuvuodesta. Ymmärsin, ettei ruuasta ollut varsinaisesti kyse.

    • Anonyymi

      Ei ole tullut uniin. En ole stressannut niistä kummastakaan.

    • Korona ei ole näkynyt unissa mutta kylläkin tiliotteessa. Muutenkin vajaa miehitys ja siihen koronaan sairastumiset ja karanteenit niin pitkiä päiviä on saanut tehdä jos vaan tämän normaalin vuorosysteemin päälle jaksaa.

      Sotakaan ei ole tullut uniin mutta kyllähän tuossa katselin jo mpk:n kurssitarjontaa keväälle. Varmaan hyvä käydä taas kaivamassa ne perussiat ulos selkärangasta. Kotona en ole juuri mitään tehnyt, lääkekaapin päivitin ja jauhesammuttimet on huollettu sekä palovaroittimet tarkistettu. Nämä nyt teen muutenkin säänöllisin väliajoin. Tytöt varmaan jää tänne majoittamaan evakkoja mutta täytyy sitten katsoa miten huoneet järjestellään jos tulisi ajnkohtaiseksi.

      • Anonyymi

        Hyvä M184! Juuri noin sitä pitää tehdä näinä epävarmuuden aikoina.


    • Anonyymi

      Pari päivää sitten näin unta, että onnistuin melkein tappamaan Putinin. Mutta yhtäkkiä heräsikin kauhea epäilys, että hän olisi sittenkin selvinnyt hengissä, ja jännittävä uni sai vielä jatkua...

      Kirjautumaton Palstalutka

      • Anonyymi

        Heräsi kutkuttava mielenkiinto, millä menetelmällä meinasit tekosi toteuttaa? - cu-


    • Anonyymi

      Ei, mutta Sonora, Morgan Kane ja God morgon tuli 😂🤣😅

      • Anonyymi

        Sonera on niin 90-lukua, mutta oli kai heilläkin teemavärinsä.


    • Anonyymi

      No mä näin unen, että kaide petti ja joku mies putosi todella korkealta alas. Alhaalla hän oli kuollut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe