Elämäni ensimmäinen auto

Anonyymi

Tulipahan sitten ajettua näin 45-vuotiaana ajokortti. Viime torstaina oli inssi ja meni läpi. Nyt sitten pitäisi ostaa auto. Polttoaine on kyllä turhan kallista joten en tiedä kannattaako. Tähän asti olen pärjännyt ilmankin autoa. Mutta olisihan se kiva harjoitella ja opetella ihan itsekseen nyt ajelemaan. Pääsisi käymään pidemmällä ja milloin haluaa.

No olen katsellut netistä kaikenlaisia vaihtoautoja ja vertaillut bensan kulutusta, ajettuja kilometrejä jne jne. Aika hankala näin ummikkona koittaa valita sellainen sopiva auto, joka kestäisi muutaman vuoden edes eikä maksa yli 5000 euroa. Löytyy tuolta alle 3000 euron autoja ja ihan hyväkuntoisia. Liikkeet kehuvat jne.

Työkavereilta olen kysellyt, että mitkä olisivat hyviä automerkkejä. Riippuu selkeästi keneltä kysyy. Toyota, Kia, Hyndai, Volgswagen, Peugeot, Skoda, Opel, Volvo, Nissan...kaikkia on kehuttu ja myös haukuttu. No mun isä-vainaa omisti Toyota Corolla farmarin viimeiseksi. 2005 vuoden malli. Se meni mun velipojalle. Tykkää ajella. Itsekin siis ajatellut jotain Toyotaa. Autokoulussa ajoin 2017 mallin Toyota Aurista. Oli hyvä ajaa.

Yhdessä paikassa oli myynnissä Kia Cerato, 2006 malli. Manuaalivaihteet. Musta väri. Siistikuntoinen. 1990 euroa. Se kiinnostaisi. Takalasit oli tummennettu siitä. Mutta en tiedä.

Jos saisin valita eli olisi rahaa käytettävissä rajattomasti, ostaisin vähintään itselataavan hybridin tai jopa täyssähköauton. Automaattivaihteisen joka tapauksessa. En aja varmaankaan ihan kamalasti talvisin. Mutta kesäisin luultavasti tulen ajamaan aika paljon. Nytkin suunnittelen ensi kesäksi road trippiä Suomen päästä päähän kesälomalla. Jos vaan se auto löytyy.

Ok, kysymys. Mikä olisi hyvä ja halpa kestävä auto näin ekaksi autoksi? Muuten, olen pitkä 192cm, mies. EI siis mikään pikkuauto oikein toimi. En silti mitään tila-autoakaan välttämättä halua.

Lainaa en auton takia halua ottaa. Mulla on säästöön kertynyt vähän rahaa ja kuten mainitsin 5000 euroa on maksimi summa jonka voin autoon laittaa.

Sellaista.

13

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suosittelisin Mazdaa, Mazda 6 tai 3 . Kuutosen on näistä parempi vaihtoehto, sillä Kuutosessa on paremmat tilat, selkeästi parempi ajettavuus, on mukavampi ajaa, tehokkaampi, kulutus samaa luokkaa ja Kuutosessa on hitusen parempi tekninen luotettavuus. Suosittelisin näitä kun olet etsimässä LUOTETTAVAA autoa ja kun olet 192cm pitkä Suosittelisin eniten Mazda kutosta.... Mazda 3 tekee jo tiukkaa 188cm pitkälle ihmiselle. Ranskalaisia autoja en Suosittelisin, koska ne ovat vikaherkkiä ja epäkestäviä autoja ja niihin autoihin kuuluu Citroén, renault ja pösö eli peugeot ja Ooppelit hajoaa vielä käsiin😂... Eli mainitsemissasi autoista suosittelin pelkästään sitä Tojotaa, MUTTA tsekkaa MAZDA

      • Anonyymi

        Mazda on kyllä luotettava, mutta ruoste vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazda on kyllä luotettava, mutta ruoste vaivaa.

        Ei vaiva jos suojaus tehty !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaiva jos suojaus tehty !

        Ja Mazdat ei ole ruostunut yhtään nopeammin kuin muut autot vuodesta 2012 lähtien!


    • Anonyymi

      Sinulle sopivaa täyssähköautoa ei saa mitenkään alle 10 000eurolla

      • Anonyymi

        Hän on 45v ei leiki enää patteriautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän on 45v ei leiki enää patteriautoilla.

        Totesin vain !


    • Anonyymi

      Japanilaiset autot on hyviä ja luotettavia (vähän vanha artikkeli):

      https://www.hs.fi/autot/art-2000004490917.html

      5000 eurolla saa jo hyvän käytetyn japanilaisen auton. Kannattaa vaan olla tarkkana ettei tule huijatuksi. Vaadi ainakin nähdä huoltohistoria autosta ja että auto on katsastettu, yms.

      • Anonyymi

        Joo noista paras on Mazda 😇


    • Anonyymi

      Kannattaa varautua myös korjauksiin käytettyä autoa ostaessa.

      • Anonyymi

        Kannattaa katsoa myös vakuutuksen hinta, onnistuu helposti vakuutusyhtiöiden laskurilla.
        Kun ei ole bonareita, niin vakuutusmaksu voi olla helposti 1000€/v

        Siihen päälle ajoneuvovero n. 250€, katsastus n. 50€.
        Siinä maksuja, vaikka autolla ei ole vielä ajettu metriäkään.
        Lisäksi käytetty auto on käytetty auto, niin rengassarja maksaa 300-600€ ja niin edelleen.
        Huolto, korjaukset, nekin maksaa

        Joten, jos budjetti on 5000€, niin autoon siitä jää maks 4000€


    • Anonyymi

      Osta bensiinikäyttöinen, mielellään ilman turboa.
      Käsivaihteilla, ei automaattivaihteilla.
      Parhain varustein ja ruostesuojattu (maksaa saman verran kuin ruosteinen karvalakkimalli).

      Kannattaa opetella vaihtamaan itse kulutusosat.

      • Anonyymi

        Niin, osta Mazda !😇 Jos alle 2010 vuosimallinen Mazda olisi , sit kantsii olla ruostesuojaus, mut jos vuosimalli yli 2010 sit ei tarvis ruostesuojata jos tuleva auto on Mazda😇


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6083
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3685
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1758
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1532
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1435
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1428
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1345
    Aihe