Cympalta ja lyrica lihominen

Anonyymi

Apua kaivataan. Olen syönyt sekä cympalta että lyricaa viime marraskuusta asti. Painoa on kertynyt 14 kg sieltä asti. Annokset ovat cympalta 60mg ja lyrica 50-75mg vuorokaudessa. Muita lääkityksiä löytyy myös mutta ne ovat olleet käytössä jo vuosia. Tätä ennen söin voxraa monta vuotta ja olin suht hoikassa kunnossa. Syön tietenkin nykyään enemmän ja terveellisemmin kuin todella masentuneena ja ahdistuneena. Harrastan myös liikuntaa monipuolisesti. Turhauttaa ja ahdistaa painon nousu. Voikohan noista jompikumpi nostaa painoa? Kokemuksia kaipaisin.

4

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavallaan yhden asian kerroit jo itse, että syöt nykyään enemmän.
      Siinä on yksi syy painon nousuun.

      Psyykenlääkkeillä on usein haittana painon nousu, johtuen aika usein siitä, että lisäävät ruokahalua ja sitten tulee syötyä enemmän.
      Saattavat ne vaikuttaa myös elimistön nestekiertoon ym. aineenvaihduntaan.
      Tuskin on yhtä ainoaa syytä, miksi lääkkeitä käyttäessä paino nousee. Kenties useamman tekijän summa.

      Lääkkeet itsessään eivät kai nosta painoa, mutta aiheuttavat erilaisia juttuja, joiden takia paino nousee, ainakin edellä jo mainitsemani asiat.

      • Anonyymi

        Kiitos kun vastasit. Kyllä, olet oikeassa, koska syön enemmän on loogistakin, että paino nousee. Harrastan myös salia nykyään enemmän kun muutamaan vuoteen vaikka näinkin vuosina kotijumppa hoitui. Mutta se mikä ei käy järkeeni on, että liikun yli sen mitä syön ja paino nousee. Noudatin 1500kcal ruokavaliota muutaman kuukauden ja paino silti vaan nousi. Syön marjoja, kasviksia, rahkaa, vaaleata lihaa ja tonnikalaa, kalaa, harvemmin punaista lihaa. Pähkinät jätin puurosta nyt pois. Olen todella turhautunut tilanteeseen ja on kamalaa laittaa vaakakuppiin tasainen mielenterveys mutta ylipaino versus huonompi mielenterveys ja mukava olo kropassa.

        Olen myös samaa mieltä, että lääke itsessään ei lihota, paitsi sen tuoma neste ja sitä tuntuu olevan myös kehossani uuden lääkityksen myötä. Mietin lyricaa, voiko noin pienellä annoksilla tehdä tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit. Kyllä, olet oikeassa, koska syön enemmän on loogistakin, että paino nousee. Harrastan myös salia nykyään enemmän kun muutamaan vuoteen vaikka näinkin vuosina kotijumppa hoitui. Mutta se mikä ei käy järkeeni on, että liikun yli sen mitä syön ja paino nousee. Noudatin 1500kcal ruokavaliota muutaman kuukauden ja paino silti vaan nousi. Syön marjoja, kasviksia, rahkaa, vaaleata lihaa ja tonnikalaa, kalaa, harvemmin punaista lihaa. Pähkinät jätin puurosta nyt pois. Olen todella turhautunut tilanteeseen ja on kamalaa laittaa vaakakuppiin tasainen mielenterveys mutta ylipaino versus huonompi mielenterveys ja mukava olo kropassa.

        Olen myös samaa mieltä, että lääke itsessään ei lihota, paitsi sen tuoma neste ja sitä tuntuu olevan myös kehossani uuden lääkityksen myötä. Mietin lyricaa, voiko noin pienellä annoksilla tehdä tätä.

        Eikös joskus ole neuvottu, että pitää kuluttaa sen verran kun syö ?
        Jos syö vähemmän mitä kuluttaa, niin elimistö käy jotenkin epänormaaleilla kierroksilla.
        Oma elimistö alkaa jollain tavoin kääntää toimintaansa johtuen kalorivajeesta, ja tuottaa sitten itse jotain (?), ettei laihtuminen onnistu. Tai ehkä onnistuukin pitemmällä tähtäimellä, mutta tapa on epäterveellinen.

        En oikein osaa selittää tuota paremmin, mutta ehkä ymmärrät suurinpiirtein tarkoituksen.
        Nuo sinun molemmat lääkkeet ovat kyllä sellaisia, jotka mahdollisesti aiheuttavat painonnousua.


    • Anonyymi

      Vika ei ole syömisissäsi. Lyrican yleisimpiä ja tunnetuimpia haittavaikutuksia on juurikin painonnousu, usein vieläpä nopea ja rajukin. Ja tuo painonnousu ei ko. lääkkeen kohdalla tapahdu niin, että ihminen söisi enemmän - tapahtuu itsestään. Toki tämän lisäksi saattaa kasvattaa myös ruokahalua ja lihottaa myös sitä kautta.

      Mitä muiden kokemuksia on kuunnellut, paino on noussut keskimäärin 10-30kg (pahimmillaan vieläkin enemmän) muutamassa kuukaudessa. Esim. keuhkosyöpään sairastunut äitini joutui leikkauksen jälkeen aloittamaan Lyrican, kun kirurgi onnistui aiheuttamaan pysyvän hermovaurion. Annostus oli ensin 75mg ja sen jälkeen 150mg. Painoa kertyi 2kk sisällä n. 20kg, syöminen ei ollut lisääntynyt ja myöskään sen vähentäminen ei auttanut. Mitkään vaatteet eivät enää mahtuneet päälle. Myös turvotus oli paha. Lääke vaihdettiin lopulta Gabapentiiniin, jolla pitkälti samat haittavaikutukset, mutta ilmeisesti painonnousu ei ole samaa luokkaa kuin mitä Lyrican kanssa.

      Myös Cymbaltan haittavaikutuksiin lukeutuu painonnousu. Eli kyllä tuo 14kg on aika takuuvarmasti lääkkeistä johtuvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe