Jarrulevy kuumenee, pitäisikö huolestua?

Anonyymi

Pitäisikö huolestua? Kun etulevyjarru kuumenee?

Jarruongelma, oikea etulevy kuumenee niin että haisee kuumalta metallilta, kuumalta kumilta. Ei viitsi koskea, koska jo 10 sentin päästä hohkaa kuumuus. Vaikka oikea jarrulevy ei hohdakaan missään väreissä. Vasen jarrulevy on ihan viileä, taka rumpujarruissa ei kuumenemisongelmaa.

Kyseessä on vm. -98 Honda Civic Aerodeck eli farkkumalli (Englannissa valmistettu), harvinainen Suomessa. 1,4l bensamoottori. Nyt ajettu n. 230 tkm, eli vähän ikään nähden. Muutenkin yleisesti hyvässä kunnossa, ei ruostetta, tukivarret ym. hyvässä kunnossa. Pidetään kun on ainut käsivaihteinen, voi opettaa suvun nuoret ajamaan.

Takana rumpujarrut, edessä levyjarrut. Jonkinnäköiset jarruongelmat (ääntä, kirskuntaa, rohinaa, katsastuksessa ongelmaa, aluksi nippanappa läpi, sitten korjauskehoitus takajarruihin) alkoi kolmisen vuotta sitten. Takajarruja huollettiin/korjailtiin pari vuotta sitten (uudet jarrupalat, ehkä muutakin). Eteen vaihdettiin jarrulevyt ja jarrupalat n. vuosi sitten.

Viimeksi katsastuksessa tämän vuoden (2022) helmikuussa katsastusinssi huomautti että jarrut, varsinkin taka (eli rumpujarrut) oli siinä rajoilla, ja jarruneste minimissä, että sitä voisi vähän lisätä (edellisen kerran lisätty kai useampi vuosi sitten). Pakoputkea oli vähän korjattu mutta korjauskehoitushan siitä tuli, puhki ruostunut takapönttö vaihtoon.

Pakoputken korjaavalle pajalle, yhden miehen paja, erikoistunut lähinnä kolaripeltitöihin, mutta osaa kyllä pakoputketkin ja öljynvaihdot jos pyytää nätisti. Hyvin edullinen ja mutkaton paikka. Pyysin, ja hän teki. Jarrunestettä ei ollut lisännyt ennen kuin erikseen pyysin, lorautti pikkaisen (ei max-merkintään asti) ja varoitti että jos on uudet jarrut niin kuohuu yli. Etujarrulevyt ja jarrupalathan oli vaihdettu n. vuosi aikaisemmin, sen jälkeen ajettu n. 8000 km ilman ongelmia. Takana rumpujarruihin jo vuotta ja 12 000 km aikaisemmin.

Tuon huollon jälkeen autolla on ajettu vain kaksi kertaa:
1) kotikatu, mäen ylös ja alas lähikauppaan ja takaisin, n. 1,7 km 1,7 km. Ajotuntuma oli ehkä vähän kummallinen, mutta laitoin sen tien syvien jääurien ja loskan piikkiin.

2) Tänään ajoin 5 km isompaan kauppaan. Ajotuntuma oli ajoittain kumma, auto ei liikkunut totutusti, piti kaasuttaa enemmän. Saapuessani ison kaupan parkkihalliin oli siellä ruuhka, haistoin kuuman metallin, kumin hajua. Ajoin seuraavaan riviin ja haju katosi (huh, ei tullut mun autosta!) Kävin kaupassa, ajoin sen 5 km kotiin... n. 300 m ennen jouduin jarruttamaan voimakkaasti, kun oikealta tasa-arvoisesta risteyksestä tuli auto. Kun jarrutin kotikadun risteyksessä, tunsin taas hajun, kuuman metallinen, kuuman kuminen.

Ajoin sitten haisevan auton taloyhtiön autotalliin. Jätin oven auki että käry tuulettuisi. Kiersin auton. Tunnustelin renkaat/jarrut. Kuskin puolen etu- tai takarenkaissa ei tuntunut mitään lämpöä. Ei myöskään pelkääjän (oikean) puolen takarenkaassa. Mutta oikea etu oli kuuma kun käden vei lähelle, kymmenen sentin päähän. En koskenut, eikä jarrulevy sentään hehkunut kuin jossain ralliautossa.

Silti, pitäisikö nyt huolestua?

Voiko tuolla ajaa vielä n. 250 km maantietä jos välttelee jarrutuksia (ennakoi, moottorijarruttaa, heittää vapaalle)?

Vai hajottaako se enemmänkin osia ja koko systeemin? Että korjaus on kahta kauheampi, kalliimpi?


Kiitos kaikille, jotka jaksoi lukea loppuun asti, enemmän kiitos jos on antaa neuvoja.

30

21059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis voisiko tuolla autolla, jonka oikea etujarrulevy kuumenee n. 5 km matkalla tavallista starttaavaa ja jarruttavaa kaupunkiajoa silti ajaa 250 km maantietä lähes jarruttamatta?

      Tuttu reitti, tiedän koska nostaa jalan kaasulta parin risteyksen kohdalla, ajaa vapaalla tai pienellä vaihteella, ei jarrua ole pakko käyttää ellei tule hätätilanne, yllättäen joku ihminen tai hirvi tielle. (Käsivaihteinen auto = moottorijarrutuksen voi pakottaa paremmin kuin automaattivaihteisessa.)

      Ja jos oikea etujarru "laahaa", ei ole väliä vaikka yrittäisi ajaa jarruttamatta. Pitääkö sitten pysähtyä välillä ja antaa jarrulevyn viilentyä? Heittää lunta sinne?

      Mikä voi hajota pahemmin jos ajaa viimeiset 250 km jarruttelematta ja heittelee lunta viilennykseseksi kuumentuneelle jarrulevylle?

    • Anonyymi

      Jarrut laahaa, vaatii herkistyksen tai uuden jarrusatulan jos satula oikein huonossa kunnossa. Ei se mitään hajota, kuluttaa toki levyjä ja paloja nopeammin.

      • Anonyymi

        Siis ei aiheuta mitään peruuttamatonta vahinkoa? Osia voi vaihtaa.

        Voiko autolla silti nilkuttaa n. 250 km jarruttamatta paitsi kerran tai kaksi? Kun osaa ajaa sillä tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei aiheuta mitään peruuttamatonta vahinkoa? Osia voi vaihtaa.

        Voiko autolla silti nilkuttaa n. 250 km jarruttamatta paitsi kerran tai kaksi? Kun osaa ajaa sillä tavalla.

        Siis se kuumeneva jarru jarruttaa itsekseen koko ajan vaikka sinä et jarruttaisikaan.


    • Anonyymi

      En lähtisi noin pitkälle matkalle laahaavilla jarruilla, ne kuumenee pidemmässä ajossa niin paljon, että vähintään jarrunesteet voi kiehua, laakerirasvat alkaa tirisemään, vanteet ja jarrulevyt kuumana kun ajaa johonkin lätäkköön, lämpöshokki voi muuttaa jopa metallin ominaisuuksia, jarrulevy vääntyy ja alkaa liepata, se kuumuus johtuu metallia pitkin muuallekin, esim. tukivarsien pallonivelten kumisuojat ja tukivarsien kumipuslat voi alkaa sulamaan, kuumuus nostaa rengaspainettakin niin että se voi jopa räjähtää.
      Ainakin rekkojen laahaavat jarrut on sytyttäneet tulipalojakin.

      Siellä jumittaa ehkä joko jarrusatulan liukutapit, jarrupalat kanittaa liikuntaurissaan jos ruoste on nostellut palojen liikuntapintojen pellinpalasia niiden alla jarrusatulassa, tai jarrumäntä- tai sylinteri on ruostunut ja jumittaa sen takia.
      Jarruletkukin voi olla hajonnut sisäisesti, jolloin se toimii takaiskuventtiilinä, jarruneste pääsee virtaamaan jarrusylinteriin, muttei enää poispäin, jolloin jarru jää päälle laahaamaan.

      • Anonyymi

        Hups. Kuulostaa kauhealta.

        Mutta jos vain se yksi (oikea etu) laahaa, eikä kuski käytä jarruja viimeisen 250km:n aikana, niin tuskin mikään räjähtää. Joku lätäkkö tuskin hajoittaa jopa vm. -98 auton.


      • Anonyymi

        Tuo kommenttisi jarruputkista. Mitä lie röörejä ovatkaan, mutta kai noin parikymmeentä vuotta on käyttöikä.

        Että kun -98 autoon, vähän ajettuun ja hyvin pidettyyn, alkaa ilmentymään jarruongelmia 2020-luvulla... Ehkä kyse on rööreistä, ei levyistä ja paloista, edes jarrunesteistä.

        Röörit. Seuraava kerta kun -98 auto viedään kunnon korjaamolle, pitää tarkistaa mm. jarruletkut sun muut röörit. Eihän se auta, että uusitaan jarruneste, jos se ei pääse perille.

        Olisiko tässä auton viimeaikaisten jarruongelmien syy? Hapertunut letku? Noin vanhassa (vm -98) autossa uskottavaa. Selittäisi miksi jarruongelmia alkoi ilmaantua samaan aikaan eteen ja taakse, eikä jarrupalojen, jarrulevyjen vaihto pidemmän päälle auta... Mutta vaikka edelleen on yleinen ongelma miksi vain oikea jarrulevy kuumenee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kommenttisi jarruputkista. Mitä lie röörejä ovatkaan, mutta kai noin parikymmeentä vuotta on käyttöikä.

        Että kun -98 autoon, vähän ajettuun ja hyvin pidettyyn, alkaa ilmentymään jarruongelmia 2020-luvulla... Ehkä kyse on rööreistä, ei levyistä ja paloista, edes jarrunesteistä.

        Röörit. Seuraava kerta kun -98 auto viedään kunnon korjaamolle, pitää tarkistaa mm. jarruletkut sun muut röörit. Eihän se auta, että uusitaan jarruneste, jos se ei pääse perille.

        Olisiko tässä auton viimeaikaisten jarruongelmien syy? Hapertunut letku? Noin vanhassa (vm -98) autossa uskottavaa. Selittäisi miksi jarruongelmia alkoi ilmaantua samaan aikaan eteen ja taakse, eikä jarrupalojen, jarrulevyjen vaihto pidemmän päälle auta... Mutta vaikka edelleen on yleinen ongelma miksi vain oikea jarrulevy kuumenee?

        Jarruputket ja letkut on eri asia. Putket on yleensä metallia ja niiden hajoamistyyppi on yleensä puhkiruostuminen, jolloin jarrupoljin painuu lattiaan, nesteet ruiskuaa tielle mutta auto ei pysähdy. Letkut taas ovat taipuisaa kumia, pieniä pätkiä auton korin ja jousituksen mukana liikkuvan pyörän välillä. Kumiosat haurastuvat aikaa myöten, joten hyvinkin voi olla vm. -98 jarruletkut märäntyneet huonoon kuntoon ja putkissakin voi olla ruostevaurioita.
        Se voi olla vain se oikean etujarrun letku mennyt tässä vaiheessa, tai sitten siinä jarrussa on jokin muu vika, mutta ei se ihmettelemällä korjaannu.
        Jarru laahaa jarruttelitpa tai et kun se on laahatakseen.
        Jos on oikein hyvä tuuri, voi kokeilla peruuttaa autoa ja jarruttaa sitten voimakkaasti se pysähdyksiin, ajaa eteenpäin ja jarruttaa se voimakkaasti pysähdyksiin. Jos joku jarrupala jumittelisi, tällainen edes-taas jarruttelu saattaisi sitä hieman vapautella kun voimia kohdistuu siihen eri suunnista.
        Parasta on kumminkin tehdä tai teettää jarruhuolto, jarruletkun vaihto jos muut osat on äskettäin uusittu.


      • Anonyymi

        Oikeasta etukulmsta on tullut käryä vain stop-start kaupunkiajossa. Voin silti ajaa sen 250 km lähestulkoon jarruttamatta, tuttu reitti. Tiedän koska antaa rullata vapaalla, hidastaa tietyissä kohdissa ilman jarrua, sitten antaa kaasua. Ja koska moottorijarruttaa. Kyllähän se kuulostaa pahalta heittää kakkokelle tai jopa ykköselle, mutta jos jarruja ei ole... Tai on, mutta ei halua käyttää, kun niihin ei pysty luottamaan ja yksi kuumenee liikaa.

        Jotenkin pitää nilkuttaa perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarruputket ja letkut on eri asia. Putket on yleensä metallia ja niiden hajoamistyyppi on yleensä puhkiruostuminen, jolloin jarrupoljin painuu lattiaan, nesteet ruiskuaa tielle mutta auto ei pysähdy. Letkut taas ovat taipuisaa kumia, pieniä pätkiä auton korin ja jousituksen mukana liikkuvan pyörän välillä. Kumiosat haurastuvat aikaa myöten, joten hyvinkin voi olla vm. -98 jarruletkut märäntyneet huonoon kuntoon ja putkissakin voi olla ruostevaurioita.
        Se voi olla vain se oikean etujarrun letku mennyt tässä vaiheessa, tai sitten siinä jarrussa on jokin muu vika, mutta ei se ihmettelemällä korjaannu.
        Jarru laahaa jarruttelitpa tai et kun se on laahatakseen.
        Jos on oikein hyvä tuuri, voi kokeilla peruuttaa autoa ja jarruttaa sitten voimakkaasti se pysähdyksiin, ajaa eteenpäin ja jarruttaa se voimakkaasti pysähdyksiin. Jos joku jarrupala jumittelisi, tällainen edes-taas jarruttelu saattaisi sitä hieman vapautella kun voimia kohdistuu siihen eri suunnista.
        Parasta on kumminkin tehdä tai teettää jarruhuolto, jarruletkun vaihto jos muut osat on äskettäin uusittu.

        Kiitos kommentista.

        Itsekin aloin ajattelemaan kumiletkujen haperoitumista, vm -98 on niin vanha. Ehkä siitä on kyse. Ei pitäisi olla etujarrulevyissä ja jarrupaloissa, vaihdettiin samaan aikaan. Mutta jos rööri, siis kuminen letku on haperoitunut epätasaisesti... Niin ihmekös tuo jos yksi jarru (etuoikea) kuumenee. Onko kumiletkua ikinä tarkastettu, huollettu, hoidettu? No ei. Ja nyt on taas jarruongelma. Aaargh!


      • Anonyymi

        En lähtisi noin pitkälle matkalle laahaavilla jarruilla..........Luin mielenkiinnolla tohtoreitten ajatuksia mutta nuo kommentit hyväksyin kaikista kohtaa oikeiksi !!!!!!!


    • Anonyymi

      No mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos ajaa n. 250 km suurinpiirtein käyttämättä jarruja? Tunnen tiet, mäet, risteykset, Annan nopeuden hidastua, jarrutan moottorilla, ennakoin.

      Ei kain ne pari kolme kertaa kun jarrupoljinta täytyy käyttää kuitenkaan riko jotain lisää? Vai rikkooko? Kuinka pahasti??

      Nythän mikään ei ole lämminnyt paitsi pelkääjän puolen etujarrulevyä. Ei toki hehku keltaisena/punaisena n. 10 km kaupunkiajon jälkeen. Tuntuu kuitenkin kuumalta.

      Että pitäisikö tässä nyt huolestua?

      • Anonyymi

        Kyllä pitää huolestua. Jarrut on ehkä auton tärkein komponentti olla luotettavassa käyttökunnossa. Ei tuonne liikenteeseen voi lähteä jarruttomalla autolla, se on ehdottomasti saatava tarvittaessa pysähtymään jarruja säälimättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pitää huolestua. Jarrut on ehkä auton tärkein komponentti olla luotettavassa käyttökunnossa. Ei tuonne liikenteeseen voi lähteä jarruttomalla autolla, se on ehdottomasti saatava tarvittaessa pysähtymään jarruja säälimättä.

        Duh, kyse ei ole jarruttomasta autosta. Jarrut toimii hyvin. Taitava kuski voi kuitenkin ajaa lähes käyttämättä jarrupoljinta. Tietäisit tämän jos olisit lukenut OP:n ja muutamat vastaukset. Mutta jos haluaa kehittää skandaalia... juu, juu.

        Kyllä auto pysähtyy aivan yhtä ärhäkästi kuin keskimääräinen suomalainen henkilöauto. Nyt oli vain kyse yhden pyörän jarrujen kuumenemisesta - olin siis huolestunut, onko turvallista ajaa tilanteessa. No on, jarrut toimii, vaikka oma auto voikin hajota jos ajaa niin, että joutuu jarruttamaan liikaa eikä vain hätätilanteessa, esim. silloin kun joku eläin tai ihminen hyppää eteen.


    • Anonyymi

      Älä nyt pelleile ja esitä tyhmää. Jos se kerran laahaa ja on jumissa ja siksi kuumenee, niin se sen tekee jarruttelet tai et. Turha noita jarruttelemattomuuksia tuolle matkalle on jankata. Mistä niitä jarrutustarpeita etukäteen tietää. Kunnolla kun kuumenee ja jumii, niin saat sitte vaihdella jarrusatulan, jarrupalat jafrulevyn ja pyörän laakerit.
      Laita kuntoon ennen ajelua, äläkä täällä turhia vääntele selvää asiaa.

      • Anonyymi

        Uskomaton viestiketju ihan olemattomasta asiasta. 24 vuotta vanha Honda ja vielä Englannissa valmistettu. Mittarissa 230 tuhatta. Kun luki kertomuksen auton huoltohistoriasta niin ensimmäisenä huvitti jarruneste selitykset. Jos autosta halutaan pitää hyvää huolta ja pitkää ikää niin jarrunesteet pitää vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti 2 vuoden välein. Näin vaikka autolla ei ajettaisi. Jarruneste sitoo kosteutta eli vettä ja voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jarruttaessa jarrujen häviämisen,lisäksi korroosiota jarrusylintereihin. Aina syy ei ole
        jarrusylintereissä, vika voi myös olla jarrujen pääsylinterissä joka on moottoritilassa . Jarruremontit ovat yksi autoilun edullisimmasta remonteista,siksi auto kannattaa viedä luotettavalle korjaamolle ,siellä tällaiset ongelmat ratkaistaan hetkessä. Jos autosi on sinulle rakas ja muuten hyvä kuntoinen vaikka on vanha, niin joskus on pakko kukkaroa avata ja remontin jälkeen sinulla on huolettomia kilometrejä jarrujen osalta monen monta vuotta.


      • Anonyymi

        Kiitos kohteliaasta kommentistasi. Olet siis sitä mieltä, että kilometriäkään ei saisi ajaa ennen kuin asia on korjattu?

        Jarrutus, äkkijarrutuskin, kuitenkin toimii. Ei tee hyvää autolle, voin silti ajaa sen pahemmin jarruttelematta 250 km. Ajotyylini on ennakoiva, ei aggrassiivinen. Entä sinun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kohteliaasta kommentistasi. Olet siis sitä mieltä, että kilometriäkään ei saisi ajaa ennen kuin asia on korjattu?

        Jarrutus, äkkijarrutuskin, kuitenkin toimii. Ei tee hyvää autolle, voin silti ajaa sen pahemmin jarruttelematta 250 km. Ajotyylini on ennakoiva, ei aggrassiivinen. Entä sinun?

        Puhun yleisellä tasolla. Autosi iän huomioiden yli 20 vuotta vanhoihin Japanilaisiin autoihin voi olla haastavaa saada varaosia muutaman vuoden päästä. Itselläni on vuoden 1991 Subaru Justy ja varaosien saanti on hyvin haastavaa. Autoni on äitini peruja ja entisöity siten ,että menee museokatsastuksesta lävitse heittämällä. Joten ohjeeni on tee muutaman satasen remppa jarruun ja siirrä sitten autosi sinne minne haluat. Näin on järkevintä.Miksi lykätä jarruremppaa tulevaisuuteen jos osien saanti tuolloin voi olla haastavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhun yleisellä tasolla. Autosi iän huomioiden yli 20 vuotta vanhoihin Japanilaisiin autoihin voi olla haastavaa saada varaosia muutaman vuoden päästä. Itselläni on vuoden 1991 Subaru Justy ja varaosien saanti on hyvin haastavaa. Autoni on äitini peruja ja entisöity siten ,että menee museokatsastuksesta lävitse heittämällä. Joten ohjeeni on tee muutaman satasen remppa jarruun ja siirrä sitten autosi sinne minne haluat. Näin on järkevintä.Miksi lykätä jarruremppaa tulevaisuuteen jos osien saanti tuolloin voi olla haastavaa.

        Siis mitä häh... Onko täällä jollain Subaru Justy vm.91 ja ihan katsastettu. VauW.....
        Eikös se ole se pirssi jota Keke Rosberg maailmanmestaruuden jälkeen mainosti lehdissä tosi oivana menopelinä.Autohan on Nissan Micran kokoinen,mutta aito 4 -veto( tosin sen valmisti Suzuki Subarulle. Nokalla 3 sylinterinen moottori 72 hv jossa murea käyntiääni. Postin jakajien ja autosuunnistajien luotto menopeli. Keke Rosberg edition mallissa oli kattoluukku,erikoisvanteet ,korin väriset puskurit ja kultainen laatta koelaudassa jossa oli Keken nimikirjoitus. Jos sellaisen auton Suomesta löydät niin saat maksaa maltaita vaikka aikaa on kulunut yli 30 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä häh... Onko täällä jollain Subaru Justy vm.91 ja ihan katsastettu. VauW.....
        Eikös se ole se pirssi jota Keke Rosberg maailmanmestaruuden jälkeen mainosti lehdissä tosi oivana menopelinä.Autohan on Nissan Micran kokoinen,mutta aito 4 -veto( tosin sen valmisti Suzuki Subarulle. Nokalla 3 sylinterinen moottori 72 hv jossa murea käyntiääni. Postin jakajien ja autosuunnistajien luotto menopeli. Keke Rosberg edition mallissa oli kattoluukku,erikoisvanteet ,korin väriset puskurit ja kultainen laatta koelaudassa jossa oli Keken nimikirjoitus. Jos sellaisen auton Suomesta löydät niin saat maksaa maltaita vaikka aikaa on kulunut yli 30 vuotta.

        Hyvä päätös tälle keskustelulle Hondasta aloitettiin Subaruun päädyttiin.
        Viestiketjun aloittaja tuo todella tyhmä teini juntti kirjoitti 16.26 omasta mielestään hyvän kertomuksen "autostaan jota halusi säilöä lapsilleen kouluautoksi" No toivottavasti tämä Urpo ei saa lapsia" koko Suomi kiittää, säästyy todella monta vero euroa. Taas yksi tylsistynyt teini poika päätti herätä ja keksiä tosi hyvän idean. kaikki p...ska ei nyt vaan mene lävitse ammattilaisten silmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös tälle keskustelulle Hondasta aloitettiin Subaruun päädyttiin.
        Viestiketjun aloittaja tuo todella tyhmä teini juntti kirjoitti 16.26 omasta mielestään hyvän kertomuksen "autostaan jota halusi säilöä lapsilleen kouluautoksi" No toivottavasti tämä Urpo ei saa lapsia" koko Suomi kiittää, säästyy todella monta vero euroa. Taas yksi tylsistynyt teini poika päätti herätä ja keksiä tosi hyvän idean. kaikki p...ska ei nyt vaan mene lävitse ammattilaisten silmissä.

        Trolli oli taas asialla. Millä tällaiset henkilöt saataisiin pois pilaamasta asiallisia keskusteluita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös tälle keskustelulle Hondasta aloitettiin Subaruun päädyttiin.
        Viestiketjun aloittaja tuo todella tyhmä teini juntti kirjoitti 16.26 omasta mielestään hyvän kertomuksen "autostaan jota halusi säilöä lapsilleen kouluautoksi" No toivottavasti tämä Urpo ei saa lapsia" koko Suomi kiittää, säästyy todella monta vero euroa. Taas yksi tylsistynyt teini poika päätti herätä ja keksiä tosi hyvän idean. kaikki p...ska ei nyt vaan mene lävitse ammattilaisten silmissä.

        Ei vielä päätetä tätä keskustelua. OP Honda oli perjantaista maanantaihin autotallissa.

        Maanantaina sitten ajettiin ulos ja käynnissä ollessaan tölväistiin jarrupoljinta pari tusinaa kertaa. Ajettiin koeajo, n. 3 km, Oikea jarrulevy tuntui kuumemmalta kuin vasen, mutta ei hajua eikä niin kuuma kuin perjantaina.

        Annettiin jäähtyä vajaa tunti, sitten startattiin, poljettiin voimakkaasti jarrupoljinta pari tusinaa kertaa, ajettiin koeajoa n. 5 km. Oikea etujarrulevy oli kenties hieman lämpimämpi kuin vasen.

        Odotin tunnin, pari. Käynnistin, poljin jarrupoljinta pari tusinaa kertaa, ajoin kaupunkiajomaiset (paljon risteyksia, liikennevaloja ym.) ja kotiin saapuessa ongelma oikea oli yhtä lämmin kuin ongelmaton vasen.

        Kiitos kaikille näkemyksistä, spekulaatioista ja ihan oikeista mekaanisista tiedoista.

        Nyt voin ajella sen 250 km varovasti ja tarkkaillen, jopa välillä pysähtyen etuoikean jarrulevyä jäähdytellen. Perillä voi sitten ottaa pyörän pois ja kilkutella ja kalkkutella ruostunutta tai muuten jumittavaa jarrujärjestelmää.

        Kiitos kaikille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trolli oli taas asialla. Millä tällaiset henkilöt saataisiin pois pilaamasta asiallisia keskusteluita.

        Kuka mielestäsi oli trolli? OP vai joku kommentoija?

        Miksi sinun pitäisi saada paimentaa, määritellä, mistä ja miten puhutaan? Oletko itse trolli vai disinformaatiovaikuttaja?


    • Anonyymi

      Kenen etu se sitten lopppujuoksussa on.

      • Eihän se ole kenenkään etu jos riidellään.

        Parempaa vaihtaa tietoa - minä olen täällä saanut tietoa, vastauksia päivänkohtaiseen ongelmaan.

        Toki huomannut, että jotkut tiedon tarjoajista ovat aika rajouttuneita. Että naisenpuoli osaisi ajaa autoa ja haluta sen korjattavan.
        ;-)


    • Anonyymi

      Jallut on ruosteisia kaikissa riisi kupeissa ja volvoissa foordeissa pösöissä!

    • Anonyymi

      Kunnolla kun jarrulevy ja pyörän napa kuumenee, nii pyörän laakerista lähtee vaseliinit pihalle ja se tietää laakerirempaa.

    • Anonyymi

      Miksi pitää jankuttaa? Auto on korjattava ennen matkaa. Jarruneste vaihdettava, sekä jarruihin tarvittava määrä osia.

      • En olekaan kuullut että jarruneste olisi vaihdettava. Miksi? Ja jarruihin "tarvittava määrä osia". Kuulostat vielä asiantuntemattomalta kuin minä.


      • Anonyymi
        diibad44ba kirjoitti:

        En olekaan kuullut että jarruneste olisi vaihdettava. Miksi? Ja jarruihin "tarvittava määrä osia". Kuulostat vielä asiantuntemattomalta kuin minä.

        Jarruneste on hygroskooppista, eli imee ilmasta itseensä vettä, mikä laskee kiehumispistettä ja jarrunesteen vaihtovälisuositus on 2 vuotta.
        Tuollainen laahaava jarru voi hyvinkin kuumentaa sylinterissä olevan nesteen kiehumispisteeseen jos se on vähänkään vanhempaa, varsinkin jos on jätetty vaihtamatta ajallaan. Kiehunut neste on pilaantunutta.
        Tarvittava määrä osia voisi tarkoittaa että uusitaan kuluneet ja rikkinäiset osat eikä mitään turhia kunnossa olevia osia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6524
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3900
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3315
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      381
      1792
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1053
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe