Äidiksi tulemista ei kannata lykätä päälle 30-vuotiaaksi

Anonyymi

Nuoret naiset käyttävät hedelmällisimmät vuotensa opiskeluun, juhlimiseen ja matkusteluun. Sitten kun hedelmällisyys on jo heikentynyt, aletaan miettiä lasten hankkimista, mutta niitä ei välttämättä saa enää sitten tai ei ainakaan enää haluttua määrää.

17

726

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No tuo on sinun mielipiteesi. Itse olen sitä mieltä, että on ehdottomasti paras tehdä lapset silloin, kun hetki on itselle sopivin. Toisille se on alle ja toisille yli kolmekymppisenä. Itselleni se oli yli kolmekymppisenä. Tutkimuksetkin muuten puoltavat tuota, että yli kolmekymppinen äiti on keskimäärin parempi äiti. Jotta kukaan ei vedä turhaan hernettä nenään niin toistan, että kyse on keskimääräisyydestä. Kaikki alle kolmekymppiset eivät ole huonoja äitejä eivätkä kaikki yli kolmekymppiset hyviä, mutta keskimäärin alle kolmekymppisten äitien lapsilla on paljon enemmän ongelmia lapsuutensa ja nuoruutensa aikana (vaikka isän vaikutus laskettaisiin pois).

      Tietysti reaaliteeteista kannattaa olla selvillä ja esim. omasta hedelmällisyydestä ja mahdollisista ongelmista kannattaa lääkärin kanssa keskustella. Toisilla hedelmällisyys laskee rajusti jo alle 25:na, mutta toisaalta taas toisilla raskaaksi tuleminen on helppoa vielä yli nelikymppisenä.

      • Anonyymi

        Itse haluan olla kypsä vanhempi. Onneksi lapsia ei vielä ole.. Aikaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse haluan olla kypsä vanhempi. Onneksi lapsia ei vielä ole.. Aikaa on.

        No siis nimenomaan. Siksi en olisi edes harkinnut lapsia alle kolmekymppisenä. Ensiksi pitää olla itse aikuinen.


    • Anonyymi

      No harmi että on nyt näin päässyt käymään.

      • Anonyymi

        😅😅😅😅😅


    • Anonyymi

      Lasten teko ei ole mikään ekoteko . Jotain muuta järkevää voi ihminen elämällään tehdä , vaikkapa tuottaa itselleen hyvän eläketurvan . Ettei ainoa tili tule avioerossa.

      • Anonyymi

        Just, maapallo on liikakansoitettu, ei kantsi tehdä yhtäkään kakaraa, maahanmuuttajat hoitaa sen puolen.


    • Anonyymi

      Tästä sinun julkaisusta tulee ihan se mieleen, kun joku omasta mielestään kovin nerokaskin tyyppi sanoi 2008 radiossa, että nuorten naisten kannattaa lisääntyä tyyliin peruskoulusta pääsyn jälkeen. -.-" Heh! Not! Kannattaa ensin varmistua siitä, että on kasvanut aikuiseksi ennenkuin alkaa lisääntymään, koska jos hankkii lapsia liian nuorena ja silloin kun on käytännössä vielä itsekkin lapsi ja korvantaustat on vielä märät niin se on karhun palvelus sille lapselle ja nuorelle äidille itselleenkin.

    • Anonyymi

      Sehän se vasta fiksua olisikin, että aletaan vääntää lapsia, kun oikeasti tekee mieli juhlia ja matkustella. Sä oikeasti kuvittelet, ettei se juhlimis- ja matkusteluvaihde käänny takaisin päälle lasten ollessa vielä pieniä. Ensiksi rauhoitutaan ja kasvetaan henkisesti aikuisiksi ja sitten vasta hankitaan lapsia. Niin on paras kaikille osapuolille.

      • Anonyymi

        Jos se vaihe on tullakseen, se tulee joka tapauksessa oli aika mikä tahansa. Oli lapsia tai ei.


    • Anonyymi

      Höpö, höpö ,minusta paras ikä on lastentekoon vähän alle 40 v sillon on jo ammatit hommattu ja taloudellinen tila hyvä ja eläkettäkin jo kerrytetty jonkin verran ja yksi lapsi riittää, vuosi pois työelämästä ja piltti päiväkotiin ja takas töihin.

      • Anonyymi

        Jep samaa mieltä


    • Anonyymi

      Asia ei sulle itse asiassa kuulu ja ihan turha ohjeistaa muita, koska kyllä naiset itse tietävät ja osaavat etsiä netistä tietoa sekä osaavat etsiä alan kirjallisuutta. Mikä on haluttu määrä? Itse olen 31 enkä edes tiedä haluanko omia lapsia tähän maailmaan. Ehkä yksi? Jos sitäkään. Ehkä kaksi? Tai ei tosiaan kumpaakaan. Onneks ei oo kauheeta anoppia tai vaativaa äitiä jotka painostaa tekemään valintoja joita HE haluavat. Sentään minua kunnioitetaan ja päätöksiäni kunnioitetaan aidosti. Minun elämä. MINUN ja mieheni elämä. MEIDÄN elämä.

      Jos mulle ois alusta asti ollu selvää, että oikeasti AIDOSTI haluan lapsia, niin olisin hankkinut jo. Ei ole selvää, koska ajattelen asioita oikeasti pitkälle ja jaksamiseni kannalta. Siihen meidän elämään ei välttämättä ole halua saada lasta. Mies ei myöskään ole välttämättä halukas, niin miksi minäkään?

      Jos nyt päätetään yrittää, niin sen verran kypsiä ollaan, että ymmärretään kyllä, jos se ei ole helppoa tai lapsia ei kuuluisikaan. Kummallakaan, kun ei lapsia ole, ei voi tietää voiko ollakaan.

      Toisekseen en ole koskaan kokeillut lasten tekoa, niin en voi edes tietää tulenko raskaaksi edes? Olisinko tullut nuorempanakaan?

      Pidä mielipitees.

    • Anonyymi

      En halua pilata kehoani. En repiä itseäni, en halua laskeumaa, riipputissejä, arpia, kipuja, vaivoja, rahanmenoa, mahdollisen sairauden puhkeamista. Mahdollista yksin jäämistä lapsen kanssa, mahdollista seksittömyyttä, syrjähyppyjä...
      En halua lisätä pahoinvointia maailmaan.

    • Anonyymi

      Naisen arvo on muutakin kuin kakarat. En alistu.

    • Anonyymi

      Haluun olla rikas vielä joskus. Lapset on vaan tiellä.

    • No aina ei vaan saa lapsia juuri silloin, kun päättää niitä haluta ja tehdä. Eikä aina nuorena ole elämäntilannekkaan hyvä tai kumppania, jonka kanssa tehdä lapsia.

      Itse sain esikoiseni vasta 36 ikäisenä ja toisen 38. Mutta parempi niin, sillä elämäni oli kaikinpuolin paras mahdollinen tuolloin lapsien kannaltakin. Terveys, kumppani, taloudellinen tilanne, itse sopivasti jo aikuinen ja elänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe