Miksi saa puhua vain hyviä ja hauskoja asioita, muuten tulee riita?

Anonyymi

Mistä johtuu se, että kumppaniin vaikuttaa heti se jos on itse huonolla tuulella töiden takia ja avautuu siitä, päätä särkee ja sen mainitsee tai vaikka vain sanoo, että onpa kamalannäköistä uusi kevätmuoti? Tästä seuraa riita, koska "huonotuulisuus tarttuu" ja miksi aina pitää olla niin kielteinen. Sitten kun et puhu mitään muuta kuin jotakin neutraalia smalltalkia tyyliin onpa hieno ilma tai kyllä onkin maukasta kahvia ettet ainakaan sanoisi mitään kielteistä, taas riidellään että kun et sä puhu enää mitään, näenhän mä itekin millainen ilma on että ei sun sitä tarvi mulle kertoa.

Mitä järkeä siinä on, että mistään negatiivisesta ei saa puhua kun se ei edes liity toiseen ja jos puhuu, toisesta tulee kärttyinen ja riitaisa "koska sä rutiset niin alkaa v-tuttaa"?

12

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on ihan normaalia että töiden jälkeen saattaa olla väsy ja nälkä kiukku ja sapettaa mutta kyllä puolison pitäis ymmärtää ettei se häntä koske ja se on vain tunteiden purkamista hetkellisesti.

    • Anonyymi

      Miten niin ei saa puhua?! Kait nyt jokainen aikuinen ihminen saa puhua siitä mistä haluaa!! Jos toista ei kiinnosta tai innosta, se on hänen asiansa.

    • Anonyymi

      Noihan sen pitäisi olla. Aika omituista itsestäni se aina parempi että sanoo suoraan että työt vituttaa. Silloin sen ymmärtää ja antaa olla rauhassa. Muuten tulee olo että joku muu pielessä jos sitä ei kerro ja joutuu arvailemaan mikä nyt pielessä.

    • Anonyymi

      Eikö tuollainen ole joku pers.häiriö tai vastaava, jossa toisen tunnetila vaikuttaa itseen ja parisuhteessa se tarkoittaa, että puolison on käveltävä munankuorilla ja oltava kaiken aikaa tarkkana, mitä sanoo ja miten käyttäytyy kun se toinen "muuttuu" sen mukaiseksi mitä kumppanikin on. Ei siinä silloin paljon omia mielipiteitä tai huonoa tuulta näytetä.

    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä et molemmat on huonolla tuulella sattumoisin yhtä aikaa.
      Mut kyllä pitää purkautua välillä ja aivan oikeasti valittaa kunhan ei jää levy pyörimään.

    • Anonyymi

      Uskoisin että tuohon vaikuttaa myös se, kuinka usein on huonolla tuulella ja valittaa.
      Itse esim. Omaan sellaisen persoonaallisuuden lapsuuteni takia, että en osaa olla jos toinen on huonolla tuulella, tulee itsellekin järkyttävän paha mieli ja sulkeudun koska pelkään että minä vain aiheutan lisää pahaa mieltä ja huonoa tuulta. Olemme kuitenkin oman kumppanin kanssa tästä keskustelleet, hän tietää etten tarkoita pahaa kun sulkeudun tai en osaa vastata hänelle muuta kuin niin, mmm, silloin kun hän valittaa ja hän ymmärtää ettei se ole henkilökohtaista kun hänen huono tuulisuutensa aiheuttaa niin hirveän paniikin minussa että lähden kotoa pois tai suutun hänelle.

      Valitettavasti oma kumppanini on kuitenkin sellainen henkilö joka enemmän tai vähemmän päivittäin purkaa sitä pahaa oloaan valittamalla ja olemalla huonolla tuulella. En ole ikinä kieltänyt miestäni valittamasta tai kertomasta pahasta olosta, koska tottakai ihmisen pitää saada ilmaista myös negatiivisia tunteita. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, ett jos kumppani jatkuvasti valittaa samoista asioista ja kaikki on aina huonosti, niin olisi kumppanilla ehkä peiliin katsomisen aika. Jos työpaikka vituttaa niin paljon tai ihmiset siellä, että siitä tarvii useamman kerran viikossa olla huonolla tuulella niin olisiko aika vaihtaa työpaikkaa?

      Vaikka sinulla on oikeus tunteisiisi, niin näin on myös kumppanillasi. Ei kenelläkään ole velvollisuutta istua päivä toisensa jälkeen kuuntelemassa toisen valitusta ja huonoa tuulta ja pysyä vielä itse siinä positiivisena.

      • Anonyymi

        Meillä on myös näin, vaimollani on hankalaa käsitellä muiden negatiivisia tunteita. Meillä käsitellään asia niin, että kun ja jos tunnen turhautumista tai on hirveä vitutus päivä vaikka töiden takia, niin menen ensin purkamaan sen huonon fiiliksen johonkin muualle, vaikka yksille kaverin kanssa tai ihan salille tai lenkkipolulle.

        Me käsittelemme vaimoni kanssa kyllä suhteeseen kuuluvat riidat ja negatiiviset asiat kuin kuka tahansa muukin pariskunta, että ei täällä munankuorilla tarvitse kulkea. Kun on aihetta suuttua/valittaa toiselle niin teemme sen kyllä, mutta ei kumppani ole mikään kaatopaikka mihin dumpata kaikki negatiiviset tunteensa. Puhua ja keskustella saa aina tottakai, myös huonoista tunteista. On eri asia valittaa samoista asioista naama norsunvitulla kaiket päivät ja odottaa että toinen jaksaa iloisena kuunnella vieressä.

        Aloittajaltakin sain hieman sen kuvan että joko valitat ja olet huonolla tuulella töittesi takia jatkuvasti ja olet muutenkin kaikesta negatiivinen. Koska tekstisi perusteella saa sen käsityksen että jos et saa olla huonolla tuulella niin ainoa vaihtoehto on jotain väkisin väännettyä small talkia ja valitat kun ei sekään kelpaa.


    • Anonyymi

      Kyllä parisuhteessa saa olla huonolla tuulella ja kertoa ikävistä asioista.

      • Anonyymi

        Tottakai saa, mutta ei kenenkään tarvitse jaksaa kumppanin huonoa tuulta ja valitusta päivittäin. Jos joka päivä on vain aihetta valitukseen eikä mikään ole hyvin niin kannattaa jo miettiä josko se ongelma olisi ihan itsessään.
        Minä olen positiivinen ihminen, yritän nähdä asioiden valoisat puolet, enkä märehdi ja valita turhasta. Tottakai silti välillä tulee paha mieli ja silloin puhun asiasta mieheni kanssa ja sitten asia saa jäädä.

        Eksäni oli ihminen joka lähes päivittäin valitti samoista asioista, töissä kaikissa muissa oli aina jotain vikaa ja joka päivä töistä kotiin tullessaan sai jo valmiiksi varautua että kohta se valitus virsi taas alkaa. Jos ei ollut huonolla tuulella töiden takia niin valitettavaa riitti politiikasta, rahasta, maailmasta ja ihan kaikesta.

        Tuollainen käytös vaikutti omaankin jaksamiseen, kun itse oli se positiivinen ihminen, joka ei koskaan saanut olla hyvällä tuulella toisen jatkuvan pahan olo purkausten takia. Tästä syystä tosiaan nykyään eksä.
        Kaikilla on oikeus ikäviinkin tunteisiin, kaikilla on oikeus ne tuoda julki, ja jokaisen pitää parisuhteessa saada kertoa omista tunteistaan olivat ne miten ikäviä tahansa. Mutta kenenkään ei tarvitse jatkuvasti kuunnella toisen valitusta samoista asioista uudelleen ja uudelleen jos ei toinen selvästi ole kuitenkaan valmis tekemään mitään ongelman korjaamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai saa, mutta ei kenenkään tarvitse jaksaa kumppanin huonoa tuulta ja valitusta päivittäin. Jos joka päivä on vain aihetta valitukseen eikä mikään ole hyvin niin kannattaa jo miettiä josko se ongelma olisi ihan itsessään.
        Minä olen positiivinen ihminen, yritän nähdä asioiden valoisat puolet, enkä märehdi ja valita turhasta. Tottakai silti välillä tulee paha mieli ja silloin puhun asiasta mieheni kanssa ja sitten asia saa jäädä.

        Eksäni oli ihminen joka lähes päivittäin valitti samoista asioista, töissä kaikissa muissa oli aina jotain vikaa ja joka päivä töistä kotiin tullessaan sai jo valmiiksi varautua että kohta se valitus virsi taas alkaa. Jos ei ollut huonolla tuulella töiden takia niin valitettavaa riitti politiikasta, rahasta, maailmasta ja ihan kaikesta.

        Tuollainen käytös vaikutti omaankin jaksamiseen, kun itse oli se positiivinen ihminen, joka ei koskaan saanut olla hyvällä tuulella toisen jatkuvan pahan olo purkausten takia. Tästä syystä tosiaan nykyään eksä.
        Kaikilla on oikeus ikäviinkin tunteisiin, kaikilla on oikeus ne tuoda julki, ja jokaisen pitää parisuhteessa saada kertoa omista tunteistaan olivat ne miten ikäviä tahansa. Mutta kenenkään ei tarvitse jatkuvasti kuunnella toisen valitusta samoista asioista uudelleen ja uudelleen jos ei toinen selvästi ole kuitenkaan valmis tekemään mitään ongelman korjaamiseksi.

        Liika on liikaa tietysti, sen ymmärrän.


    • Anonyymi

      Olipas negatiivinen alotus, viittiköhän tällaiseen edes vastata, kun voi tulla pahalle tuulelle. Mutta alottaja hyvä, ongelma ei monesti ole se, että joku sanoo negatiivisia asioita vaan se, että joku latelee niitä ihan jatkuvalla syötöllä. Perusnegatiiviset ihmiset on rasittavia, jos suhteen heidän kanssa mietit. Tottakai niitä jonkun aikaa kestää, jos välillä vaan tapaa, monet sinkutkaan ei jaksa tavata toisia kuin välillä vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3827
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1485
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe