Lasten tilit molempien käytössä

Anonyymi

Monella varmaan sama järjestely. Eli vuoroviikot, ei elatusmaksuja, lapsilisät menee lasten tileille, molemmilla käyttöoikeus tileihin. Tilien rahoja (=lapsilisiä säästöjä) käytetään lasten käyttötavaroihin, eli vaatteisiin, harrastusmaksuihin, reppuihin, kännykkälaskuihin, polkupyöriin, luistimiin, jne. Ja niistä pitää pystyä esittämään kuitti. Mehän laitetaan vielä lasten tileille kumpainenkin 100€ per lapsi, kun ei ne lapsilisien kata kaikkea.

Missä teillä muilla menee raja, mihin tarkoitukseen tililtä voi ottaa rahaa. Esim jos ex-mies haluaa ostaa lapsille 1000€ mopon, niin eihän sitä voi oikein hyväksyä, vaikka se lasten käyttöön meneekin, koska sillä mopolla ei voi ajella minun kerrostalon pihalla. Mies asuu okt:ssa ja pihapiiriä mopoilulle riittää. Toki mies ymmärsi tämän kun sille rautalangasta väännin, ja osti mopon sitten omilla rahoillaan.

Jotenkin ajattelen itse, että ne asiat ja tavarat, mitä tarvitaan molemmissa kodeissa, ja päivittäiseen käyttöön, esim nyt vaikka polkupyörä, koulureppu, toppatakki, kengät, jne. Että ne maksettais ns lapsilisistä ja säästöistä. Niin ja laskut ja harrastusmaksut tottakai. Silloinhan me tavallaan molemmat osallistutaan lasten päivittäisiin kuluihin 50/50.

Nyt hän ehdotti, että lapsille ostettaisiin koira, ja että voisiko kulut maksaa lasten tileiltä, kun sehän tulee lasten iloksi se koira. Eikös se nyt mene samaan kategoriaan mopon kanssa? Hän ehdotti että koirakin voi olla vuoroviikoittain eri kodeissa. Joo, periaattees hyvä idea, mutta kun mä en halua koiraa, enkä varsinkaan mitään yhteiskoiraa, enkä muutenkaan mitään yhteistä lisäriesaa ex-miehen kanssa. Sanoin että hankkikoot koiran omilla rahoillaan, niin loukkaantui. Ja nyt varmaan sitten selittää lapsille, että paha äiti ei halua koiraa teille.

Hän vetoaa että koira olisi lasten eikä hänen. Toki hän sanoi ettei minun ole pakko koiraa ottaa vuoroviikoin asumaan, että kyllä se voi hänelläkin siinä asustella. Olisiko sekään sitten reilua, että maksan koirasta tavallaan puolet yms eläinlääkäri kustannukset, ja sitten koira on käytännössä isäviikon juttu lapsille. Että olen vain maksaja.

Poden tästä huonoa omaatuntoa, kun haluais tottakai maksaa oman osuutensa lasten asioista, ja että lapsilla olis asiat hienosti. Mutta mihin vetää se raja? Ja miten ylipäätään olla exän kanssa tekemisissä, mahdollisimman vähällä säätämisellä. Ei vain huvittaisi mitään lisää yhteistä exän kanssa, lastenkin asioissa on jo ihan riittävästi säätämistä, niin tähän nyt vielä koira riesaksi. Käytetäänkö minua vain hyväksi?

11

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No tuossapa syy, miksi itse en ikinä tuollaiseen yhteiskäyttötiliin suostuisi. Juurikin tuo rajanveto siinä, että mitä sieltä voi maksaa ja mitä ei on usein ongelma. Minä osallistun kustannuksiin kuittia vastaan, jos hankinnasta on etukäteen sovittu.

      Joku mopo on esimerkiksi sellainen, johon osallistuisin kyllä, jos se olisi ihan realistisesti perusteltavissa vaikka koulumatkoihin tmv. Sen sijaan pelkkään rälläämistarkoitukseen en.

      • Anonyymi

        Ja siis joku koira nyt on naurettavuuden huippu "yhteishankintana".' Kas kun ei hevonen.


    • Anonyymi

      Mutta vaikka ei yhteiskäyttötiliä olisikaan, niin lain mukaan molemmilla vanhemmilla on oikeus käyttää lapsensa tileiltä rahaa. Kuinka sitten kerätä lapsille säästöjä?

      Toiseksi, kumpi sitten maksaa ne harrastusmaksut, polkupyörän, vaatteet, jne. Siinähän vasta laskeminen tulisi, ja vääntö. Nythän kun on lasten yhteistili, niin kaikki menee ilman laskemisia 50/50, jopa ihan pienetkin ostokset.

      Ärsyttäisi sekin, että jonkun 20 euron ostoksen takia pitäisi exää pyytää lähettämään 10 euroa tililleni.

      Tietysti jos jollain on parempi idea, niin otan avosylin vastaan.

      • Anonyymi

        Lisäyksenä vielä sen verran, että koko ajanhan lapsille saa olla ostamassa sukkia, kalsareita, paitoja, hanskoja, yms. Aikamoinen kuittirumba, jos kuittia vastaan toinen osallistuu. Tietysti jos molemmat ostaa tasapuolisesti, mutta kun harvoin se niin menee. Ja vaatteet menee kuitenkin vaihtopäivinä sekaisin, ja kulkeutuu mikä minnekin. En millään osaisi muistaa mikä on minun ostamani vaate ja mikä ei.

        Siksi yhteiskäyttötili, että vaikka toinen ostaakin enemmän vaatteita, ja ne kulkeutuu sekaisin. Niin kulut menee automaattisesti tasan, ilman selvityksiä ja laskemisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä sen verran, että koko ajanhan lapsille saa olla ostamassa sukkia, kalsareita, paitoja, hanskoja, yms. Aikamoinen kuittirumba, jos kuittia vastaan toinen osallistuu. Tietysti jos molemmat ostaa tasapuolisesti, mutta kun harvoin se niin menee. Ja vaatteet menee kuitenkin vaihtopäivinä sekaisin, ja kulkeutuu mikä minnekin. En millään osaisi muistaa mikä on minun ostamani vaate ja mikä ei.

        Siksi yhteiskäyttötili, että vaikka toinen ostaakin enemmän vaatteita, ja ne kulkeutuu sekaisin. Niin kulut menee automaattisesti tasan, ilman selvityksiä ja laskemisia.

        Ei mitään kuittirumbaa tarvita. Lapsen lähihuoltaja saa sekä lapsilisät ja elatusmalksun ja hän pääasiassa ostaa vaatteet ja maksaa harrastukset.

        Sitten se jonka luona lapsi on, maksaa lapsen päivittäiset menot.


      • Anonyymi

        Pidät ne lapselle tarkoitetut säästöt omissa nimissäsi ja annat lapselle sitten, kun hän hallinoi niitä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä sen verran, että koko ajanhan lapsille saa olla ostamassa sukkia, kalsareita, paitoja, hanskoja, yms. Aikamoinen kuittirumba, jos kuittia vastaan toinen osallistuu. Tietysti jos molemmat ostaa tasapuolisesti, mutta kun harvoin se niin menee. Ja vaatteet menee kuitenkin vaihtopäivinä sekaisin, ja kulkeutuu mikä minnekin. En millään osaisi muistaa mikä on minun ostamani vaate ja mikä ei.

        Siksi yhteiskäyttötili, että vaikka toinen ostaakin enemmän vaatteita, ja ne kulkeutuu sekaisin. Niin kulut menee automaattisesti tasan, ilman selvityksiä ja laskemisia.

        En mä rupea jokaista kuittia erikseen korvaamaan. Sopiva nippu kerralla. Jep, olen todella tiukka noiden kanssa.


      • Anonyymi

        Ja siis muksuille ostan kyllä aina sen mukaan, mitä ihan heidän itsensä kanssa neuvottelen. Vaan exälle en todellakaan anna penniäkään hallinoitavaksi. Sieltä tulis just noita "ostanpa hevosen" juttuja.


    • Anonyymi

      Meillä oli lapsen tili yhteisessä käytössä. Sitten tuli päivä, kun exä halusi ensin lainata minulta rahaa päästäkseen baariin. En lainannut. Somesta näin exän baarissa. Tili oli tyhjä. Sen jälkeen sillä ei ole ollut käyttöä.

    • Anonyymi

      Voi että kun monet haluaa tehdä asioista mahdollisimman monimutkaista. Ei ihme kun eroja tulee ja asutte erillään. 2 lapsesta lapsilisä on hiukan yli 200 euroa. No meillä niillä rahoilla maksetaan lapsen harrastuksia ja loput säästetään isompaa hankintaa varten kuten ajokorttia varten sitten kun ovat sen ikäisiä. Kännykät ostimme ihan normipalkasta. Mopo ostetaan sitten meidän vanhempien omista säästöistä myös. Reput ja fillarit on ostettu omista säästöistä eikä lapsilisistä. Emme me mitää kuitteja näyttele toisille. Luottamus pitää olla ja se on.

      • Anonyymi

        Sivusta heitto. Entäs jos ero on tullut juuri siitä syystä, ettei luottamusta ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe