En tiedä, kuuluuko tänne, mutta kun olen käyttänyt lääkärin minulle määräämiä lääkkeitä suonensisäisesti esim bussissa tai junassa, niin olen melkeimpä aina saanu valitukset tai lentänyt ulos. Olen sanonut ja näyttänyt että resepti löytyy, mutta silti suhtaudutaan erittäin syrjivästi ja vihamielisesti. Mistä syystä en sais käyttää mulle määrättyjä lääkkeitä haluamallani tavalla julkisillakin paikoilla? Vähän alkaa tuntua, että mun ihmisarvoa ei kunnioiteta samalla tavalla kun muiden. Kiitos vastauksista jo etukäteen
omien lääkkeiden suonensisäinen käyttö julkisella paikalla
20
359
Vastaukset
- Anonyymi
Koska ne luulee että oot narkkari. Miksi ylipäätään piikität sun reseptilääkkeet?
- Anonyymi
Kyllä julkisella paikalla saa piikittää,jos on lääkärin määräämästä hoidosta kyse eikä mistään huumeiden käytöstä. Yhdellä tutulla on adrenaliinikynä allergian takia. Ne jotka joutuu pistämään sairauden vuoksi, osaa hävittää käytetyt välineet turvallisesti.
- Anonyymi
Onhan siinä toki eroa, onko käytössä adrenaliinikynä, tai vaikka diabetestä varten insuliinikynä.
Ne pystyy pistämään pikaisestikin aika vaivihkaa, niin ettei kaikki ympärillä olevat ihmiset kiinnitä huomiotaan asiaan.
Mitäköhän lääkettä täytyy ihan ns. suonensisäisesti piikittää ? Uteliaisuudesta vain kyselen.
En ole itse missään nähnyt, että joku piikittäisi suoraan suoneen esim. jossain julkisessa kulkuvälineessä.
En ihmettele sitäkään, jos tuollaisessa tilanteessa kanssakulkijat luulevat pistäjää narkkariksi.
Sinänsä, jos lääkettä tosiaan täytyy suoneen piikittää vaikka kyynärtaipeeseen, niin itse pistelisin vähän sivussa muista porukoista. Jo pelkästään senkin takia, ettei herättäisi kummeksuntaa ja hämmennystä.
Toisaalta, eihän sen pitäisi kenellekään kuulua. - Anonyymi
Tavallaan ihmetyttää, kuinka pistäminen suoneen onnistunee esim. bussin kyydissä, on sen verran epätasaista kyytiä. Mahteneeko osua suoneen lainkaan.
- Anonyymi
Ompas hauska juttu.. että neulalla pistät ohjeen mukaan suoneen lääkettä? Tuskin.. ellei ole joku valmis kanyyli mihin ruiskutat lääkkeen, sekin vähän ihmetyttää että bussissa sitä tekisit.
- Anonyymi
Oudolta kuulostaa. En itse diabeetikkonakaan bussissa alkaisi insuliinia annostelemaan kuin ihan poikkeustapauksessa, vaikeaa ja epähygienistä.
- Anonyymi
Vaikka mietin enemmänkin, en keksinyt mitään lääkettä mitä potilas piikittäisi itse suoneen. Hoitohenkilökunnallakin pitää olla erityiskoulutus ennen kuin voi piikittää suoneen.
Sekin tuntuu oudolta että piikin antaminen olisi niin aikarajattua ettei voisi odottaa siihen saakka että pääsee bussista pois jonnekin rauhallisempaan paikkaan.
Yleensä potilas opastetaan enintään pistämään rasvakudokseen (mm. insuliini ja verenohennuslääke). - Anonyymi
No ei vissiin suoneen . Diabetes kynää käyttää moni , mutta ei siis suoneen, Allergiaa kärsivillä on aina mukana oma lääkkeensä jos on pakko-ottaa pistos. Sitten on olemassa Apo- go PEN
Myöskin ja se on otettava välittömästi kun tulee tarve . Siinä ei voi odotella koska bussi pysähtyy
Sitten on harvinaisia sairauksia joihin on laitettu jo valmiiksi portti iholle mihin saa pistää tarvittaessa
Niin että paljon on asioita myös lääketieteessä mistä monella ei ole tietoa edes.
Jos ei vaan tuomittaisi aloittajaa , kukaan ei tiedä mitään miksi hänellä on lääkitys .
- Anonyymi
Ite ainaki oon pokalla vaa pistänyt junassa mut toisaalta stereotyyppisiin nisteihin ku vertaa nii ei ihan kuka vaa viherpiipertäjä uskalla alkaa uhkailee ku ulkomuodostaki vois päätellä että takasin tulee jos mua joku tuntematon edes uhkaa ojentaa. Jos taas haluu että puolin ja toisin vältytään osumilta niin antaa vaa mun pistää rauhassa nii ihan niinku mullakaa olis mitään mielenkiintoo alkaa hankkimaan ongelmia huvikseen. Oon kyl aina varuillani muiden nistejen takia mut ehkä isompi ongelma jotkut kansalaispoliisit oman elämänsä FBI agentit jotka yrittää jotai kansalaispidätystä ja sit ne ei pääse ylös omin jaloin ku vähä tönäset kauemmas ja ku tulee vielä nii hyppy polvi on kylkiluille murskaava kohtalo ainaki sillon jos et oo valmistautunu
- Anonyymi
Yleisellä paikalla pistämisen kielto:
Yleisillä paikoilla, kuten kaduilla, puistoissa, busseissa tai kauppakeskuksissa, ei ole sallittua pistää reseptilääkkeitä ilman asianmukaista lupaa ja valvontaa. Tällainen toiminta on laitonta ja voi olla erittäin vaarallista. Jos tarvitset lääkkeen pistämistä, ota yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen tai hae apua asianmukaisesta hoitopaikasta. - Anonyymi
Jos pitää pistää insuliinia niin eikö sen voi tehdä vaikka junan vessassa? Jos kulkee bussilla tai metrolla niin voiko sen pistoksen tehdä ennen kulkuvälineesee nousua tai sen jälkeen. Yleensä metromatkat on nopeita ja kulkevat usein.
- Anonyymi
MO minua nyt ei ainakaan häiritse mitenkään jos joku ottaa pistoksensa enkä ymmärrä miksi sen pi5äisi häiritä jotain muutakaan. Parin mitutin asia ja sitten on kaikkintaas kuten pitääkin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MO minua nyt ei ainakaan häiritse mitenkään jos joku ottaa pistoksensa enkä ymmärrä miksi sen pi5äisi häiritä jotain muutakaan. Parin mitutin asia ja sitten on kaikkintaas kuten pitääkin
Insuliinia ei pistetä valtimoon eikä verisuoneen. Mä en löytänyt netistä mihin sairauteen pistetään lääkettä laskimoon minuutin tarkkuudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai sä nähnyt jonkun pistävän verisuoneen lääkettä. Mä en löytänyt kotona käyettäviä lääkkeitä joita pistetään suonensisäisesti. Sinulla on nähtävästi tietoa enemmän niin voisit kertoa missä sairauksissa lääke pistetään suonensisäsisti ja jolle on minuuttiaikataulu
- Anonyymi
Jos aloittaja käyttää insuliinia niin sitä ei pistetä suoneen vaan lihakseen. En tiedä mitä reseptilääkkeitä pistetään verisuoneen.
- Anonyymi
Insuliinia ei saa pistää lihakseen! Insuliini pistetään ihon alle (subkutaanisesti) ja nimenomaan tiettyihin paikkoihin. Nämä paikat ovat normaalisti vaatteiden peitossa, joten pistämistä varten hakeudutaan pois ihmisten silmistä. Diabeetikot osaavat toimia huomaamattomasti.
Mitään lääkkeitä ei pistetä suoneen bussissa, ei itse eikä avustajan toimesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Insuliinia ei saa pistää lihakseen! Insuliini pistetään ihon alle (subkutaanisesti) ja nimenomaan tiettyihin paikkoihin. Nämä paikat ovat normaalisti vaatteiden peitossa, joten pistämistä varten hakeudutaan pois ihmisten silmistä. Diabeetikot osaavat toimia huomaamattomasti.
Mitään lääkkeitä ei pistetä suoneen bussissa, ei itse eikä avustajan toimesta.No tarkoitin että pistetään ihon alle mutta ei sitä suoneen pistetä. Sitä tarkoitin.
Jos aloittajan pitää suoneen pistää lääke niin voisko sitten nousta kulkuvälineeseen kun on pistänyt tai sen matkan jälkeen,jos ei junan vessaan voi mennä pistää. Metroja kulkee usein ja välimatkat lyhyitä niin ei voi olla kyse etteikö voi pistää ennen metroon nousua tai sen jälkeen sitä lääkettä.
Joku tossa ei täsmää.
- Anonyymi
Mä ole edelleenkään löytänyt reseptilääkkeitä joita kotona otetaan suonensisäisesti. En vaan löydä.
- Anonyymi
Et voi löytää, kun sellaisia ei ole, kotikäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et voi löytää, kun sellaisia ei ole, kotikäyttöön.
Mikäköhän reseptilääke alottajalla on ollut jota pistetään suonensisäisesti sairaalan ulkopuolella?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi7610267Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827036Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267003Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j1016255Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1016102Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa
Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh855773Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455364Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845198Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa595138Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405068