Turbon jäähdytys

Dieselpower

Normaali ajon jälkeen ennen moottorin sammuttamista,onko tarpeen pitää moottoria tyhjäkäynnillä kuumenneen turbon voitelukierron takia? VW 1,9 66KW

12

3377

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j-o-r-e

      Ei siitä ainkaan haittaa ole. En tiiä onko noin pienellä koneella kovin tarpeellista.

      • Jamppa1

        se jäähdyttely paljoa maksa tai vie aikaa joten kannattanee pelata varman päälle. Tästä on vähän kahta koulukuntaa, jotkut sanoo ettei vesijäähdytettyä ahdinta tarvitse jälkikäyttää mutta toiset sanoo että pitää.

        Itse jäähdyttelen aina enemmän tai vähemmän kun ajan turboautolla. Vaparia jäähdyttelen vasta jos on oikein kuuma tai annettu lenkkaria.


      • kannattaa
        Jamppa1 kirjoitti:

        se jäähdyttely paljoa maksa tai vie aikaa joten kannattanee pelata varman päälle. Tästä on vähän kahta koulukuntaa, jotkut sanoo ettei vesijäähdytettyä ahdinta tarvitse jälkikäyttää mutta toiset sanoo että pitää.

        Itse jäähdyttelen aina enemmän tai vähemmän kun ajan turboautolla. Vaparia jäähdyttelen vasta jos on oikein kuuma tai annettu lenkkaria.

        ottaa ihan silleen rennosti tavaksi aina kun pysähdyt jonnekkin niin anna sen auton käyrä , värkkäilet kaikki muut ekaks ja sit vast lopuks sammutat auton !

        Motarin jälkeen 2 minsaa väh. !


      • tepo
        Jamppa1 kirjoitti:

        se jäähdyttely paljoa maksa tai vie aikaa joten kannattanee pelata varman päälle. Tästä on vähän kahta koulukuntaa, jotkut sanoo ettei vesijäähdytettyä ahdinta tarvitse jälkikäyttää mutta toiset sanoo että pitää.

        Itse jäähdyttelen aina enemmän tai vähemmän kun ajan turboautolla. Vaparia jäähdyttelen vasta jos on oikein kuuma tai annettu lenkkaria.

        Harvoinpa turboa suomessa saa ajettua niin kuumaksi että sitä pitäisi suuremmin jäähdytellä. Jos on ajanut ihan normaalia ajoa ts. ei pitkää vedätystä tai raskasta vetoa niin moottorin voi huoletta sammmuttaa aivan samaan tahtiin kuin bensamoottorin.

        Ei ainakaan vielä ole yhdestäkään kuorma-autosta turboa kilahtanut puuttellisen jäähdytyskäytön vuoksi vaikka en jälkikäyttöä harrastakkaan. Turbo jäähtyy kyllä siinä kun ajelee rauhallisemmin sen viimeiset puoli minuuttia. Ainakin henkilöautoissa käy näin. Kuorma-autoilla tietysti tulee näitä tapauksia joissa turbo oikeasti käytetään kuumaksi mutta ne kyllä tunnistaa täysin normaalista kevyestä ajosta poikkeaviksi.

        Jossain saksassahan näitä turboja voi kilahtaa kun ajetaan moottoritiellä miljoonaa ja sitten kurvataan johonkin levikkeelle ja sammutetaan moottori saman tien.


    • kili

      turbo saa voitelua oli kuuma eli kylmä
      ei tarvitse jäähdytystä
      koska norskit on niin matala viritteisiä

      • Jamppa1

        hommahan menee niin että turbo saa voitelua vain ja ainoastaan kun kone käy. Kysyjä viittasi varmaan tähän öljyjen ylikuumenemiseen mikä tapahtuu joskus laakereissa.

        Joissakin autoissa on sähköllä lisävesipumppu joka kierrättää nestettä turbolle koneen sammuttamisen jälkeen. Ainakin kasari audeissa oli jo tämä systeemi.


      • Lisäilijä...
        Jamppa1 kirjoitti:

        hommahan menee niin että turbo saa voitelua vain ja ainoastaan kun kone käy. Kysyjä viittasi varmaan tähän öljyjen ylikuumenemiseen mikä tapahtuu joskus laakereissa.

        Joissakin autoissa on sähköllä lisävesipumppu joka kierrättää nestettä turbolle koneen sammuttamisen jälkeen. Ainakin kasari audeissa oli jo tämä systeemi.

        Mainittakoot, että jostain muistan lukeneeni jostain testistä missä oli mittailtu turbon laakerin ja siellä kiertävän öljyn lämpöä...

        Rasituksessa oli saatu laakeri lämpiämään yli 300:n asteen, ymmärtääkseni öljy alkaa palaa karstaksi noilla lämpötiloilla... Jos karsta taas tukkii öljykierron, niin sitten on vaarana että laakeri kuivuu, ja yli sadan tuhannen kierroksilla tavallinen laakeri sulaa parissa sekunnissa...


      • Jäitä hattuun ja turboon
        Lisäilijä... kirjoitti:

        Mainittakoot, että jostain muistan lukeneeni jostain testistä missä oli mittailtu turbon laakerin ja siellä kiertävän öljyn lämpöä...

        Rasituksessa oli saatu laakeri lämpiämään yli 300:n asteen, ymmärtääkseni öljy alkaa palaa karstaksi noilla lämpötiloilla... Jos karsta taas tukkii öljykierron, niin sitten on vaarana että laakeri kuivuu, ja yli sadan tuhannen kierroksilla tavallinen laakeri sulaa parissa sekunnissa...

        Tosi kovaa kenkää annettaessa saattaa lämmöt nousta laakerilla korkeiksi, mutta tuskin sentään lähellekään 300 Celsiusta, silloin on jo jotain pielessä. Kyse nyt oli kuitenkin matalaviritteisestä siviiliautosta...

        Samoin epäilen noita "yli sadantuhannen" RPM:iä, yleensä mennään 40-80 kRPM tasossa.

        Jos autojen suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että turboautoa pitäisi jäähdytellä jokaisen reissun päätteeksi parkkipaikalla, niin eiköhän manuaalissa olisi maininta isolla ja punaisella fontilla.


      • j-o-r-e
        Jäitä hattuun ja turboon kirjoitti:

        Tosi kovaa kenkää annettaessa saattaa lämmöt nousta laakerilla korkeiksi, mutta tuskin sentään lähellekään 300 Celsiusta, silloin on jo jotain pielessä. Kyse nyt oli kuitenkin matalaviritteisestä siviiliautosta...

        Samoin epäilen noita "yli sadantuhannen" RPM:iä, yleensä mennään 40-80 kRPM tasossa.

        Jos autojen suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että turboautoa pitäisi jäähdytellä jokaisen reissun päätteeksi parkkipaikalla, niin eiköhän manuaalissa olisi maininta isolla ja punaisella fontilla.

        En uusista autoista tiiä, mutta vanhemmissa turboautoissa on kyllä ohjekirjassa maininta, että konetta ei saa rasittaa kylmänä ja sitä pitää jäähyttää ajon jälkeen.


      • heimo
        j-o-r-e kirjoitti:

        En uusista autoista tiiä, mutta vanhemmissa turboautoissa on kyllä ohjekirjassa maininta, että konetta ei saa rasittaa kylmänä ja sitä pitää jäähyttää ajon jälkeen.

        Minun vanhassa, vuoden 2000 turboahtimella varustetun auton ohjekirjassa suositellaan moottorin jäähdyttelytyhjäkäyttöä.


      • Case closed
        heimo kirjoitti:

        Minun vanhassa, vuoden 2000 turboahtimella varustetun auton ohjekirjassa suositellaan moottorin jäähdyttelytyhjäkäyttöä.

        No, sittenhän asia on selvä. Turboauton omistajat ottavat manuaalin käteen ja katsovat pitääkö sitä autoa jäähdytellä tyhjäkäytöllä vai ei. Harvinaisen selvä asia!


      • Lisäilijä...
        Jäitä hattuun ja turboon kirjoitti:

        Tosi kovaa kenkää annettaessa saattaa lämmöt nousta laakerilla korkeiksi, mutta tuskin sentään lähellekään 300 Celsiusta, silloin on jo jotain pielessä. Kyse nyt oli kuitenkin matalaviritteisestä siviiliautosta...

        Samoin epäilen noita "yli sadantuhannen" RPM:iä, yleensä mennään 40-80 kRPM tasossa.

        Jos autojen suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että turboautoa pitäisi jäähdytellä jokaisen reissun päätteeksi parkkipaikalla, niin eiköhän manuaalissa olisi maininta isolla ja punaisella fontilla.

        "Tosi kovaa kenkää annettaessa saattaa lämmöt nousta laakerilla korkeiksi, mutta tuskin sentään lähellekään 300 Celsiusta, silloin on jo jotain pielessä. Kyse nyt oli kuitenkin matalaviritteisestä siviiliautosta... "

        Testissä simuloitiin ensin maantieajoa 105 km/h nopeudella (15 min), ja sen jälkeen toiset 15 minuuttia edelleen samalla nopeudella, mutta 15% ylämäkeen. 30 minuuttia testin alkamisesta turbosta lähtevän öljyn lämpötila oli noin 150 astetta, ja laakeri kuumeni peräti lähes 250 asteeseen. Kun kone pysäytettiin, niin lämmöt jatkoivat nousuaan, ja laakerin mittari näytti korkeimmillaan yli 300 asteen lämpötilaa. Kun koe toistettiin useita kertoja havaittiin että öljykanavat tukkeutuivat, ja laakeririkko oli todella lähellä.

        "Samoin epäilen noita "yli sadantuhannen" RPM:iä, yleensä mennään 40-80 kRPM tasossa. "

        Ehkäpä nuo kierrokset eivät läheskään aina nouse yli sadan kilon, mutta toisaalta tiedän että tuommoisetkin kierrokset ovat mahdollisia turboille... Ja mielestäni on parempi hieman liioitella kuin vähätellä.

        "Jos autojen suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että turboautoa pitäisi jäähdytellä jokaisen reissun päätteeksi parkkipaikalla, niin eiköhän manuaalissa olisi maininta isolla ja punaisella fontilla."

        Kuka sanoi että sitä pitäisi jäähdytellä jokaisen reissun jälkeen?

        Manuaalista löytyy varmaan ihan hyvät ohjeet juuri sille omalle autolle. Todennäköisesti jäähdytyksen voi jättää väliin jos ajaa vain kevyttä ajoa, mutta vähänkään raskaammassa ajossa pitäisi vähän jäähdytellä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe