Ensimmäinen kitara määrää

Anonyymi

Pitääkö paikkansa, että ensimmäinen kitara määrää mistä pitää jatkossakin?

Esim. jos ensimmmäinen kitara on Les Paul tyylinen, tykkää siitä "lopun uransa" tai Telecaster tai Stratocaster?

Tuli vaan mieleen, kun oma ensimmäinen oli stratocaster niin kai minusta tuli ns. "strat lover". Kaikkea muut on tullut hankittua ja niistä tykättyä, mutta ensirakkaus vie aina kokeilemaan uusia stratocasterita ja päivittämään parempiin.

18

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei varmaankaan kaikilla. Viimeisin hankinta eikä mikään kallis,,Squier Tele viihtynyt käsissä yllättävän usein, kuitenkin se erilainen saundimaailma kaikissa noissa "yleisimmissä" eli strato, LP ja 335 malleissa miellyttävin asia sähkökitaroissa.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkansa. Ensimmäinen kitarani oli Strato-mallinen, toinen oli Les Paul-mallinen. Kolmas on nyt PRS-mallinen ja neljäs on Tele-mallinen.

    • Anonyymi

      Kaikkia malleja on kiva kokeilla, strato nyt on niin ergonominen, ja kevyt, että siihen tottuu aika nopeasti, siksi niin moni sen tyyppisellä soittaakin. Lespa on oma juttunsa, mullakin on kaikenlaisia, teleä, stratoa, lespaa, sgeetä, ja jotain hevikeihästäkin yms., jos yksi pitäisi valita, niin strato varmaan olisi sitten se valintani. Blackmore sanoi aikoinaan, että strato sen rokkiin olla pitää, lespa on jazzkitara.

      Hendrixilläkin oli sg, flygarikin, usein hänet muistetaan kuitenkin valkoisesta stratostaan.

      Jotkut soittajat vaihtelevat lespaa ja stratoa vähän biisin mukaan, kuten Bonamassa, Gary Moore, tai Mark Knopfler.

      Eli kannattaisi varmaan olla ainakin nämä eri kaksi mallia arsenaalissaan.

      Ja näissähän on vielä erilaisia kaulaprofiileja, ja täytyy selvittää sekin mikä sopii omaan lapaseen parhaiten, Itse pidän siitä, että kaula ei ole aivan ohutta mallia, varsinkin lespassa pitää olla paksumpi kaula omaan makuuni, ei kuitenkaan mallia pesäpallomaila, yhdessä kitarassani on ohut kaula, eikä sen soittamisessakaan mitään ongelmaa ole, on pitkät sormet, joka varmaan helpottaa kaulan valintaa, ei ainakaan ole sormien pituudesta kiinni kaulan valinta.

      Yleensä se eka kitara on lähinnä joku halpa harjoittelumalli, eikä sen ostossa paljon mietitä ergonomioita, kaulan paksuuksia, sun muita hienouksia. Ne tulee sitten, kun harrastus muuttuu vakavammaksi, ja kitarat vaihtuu laadukkaammiksi.

    • Anonyymi

      Tosi juttu tuo kaula. Itselläni on muuttunut niin, että aloittelijana tykkäsin ohuemmasta kaulasta, mutta nykyään haluaa soittaa selkeästi paksumpaa kaulaa mielummin. Kummallista.

      • Anonyymi

        Niin, aloittelijana se nyt on aina vähän sellaista, en mäkään ymmärtäny, miksi stratossa on kolme mikkiä, kun paahdoin vaan aina sillä tallamikillä menemään. Tonepotikoita en tosin osaa käyttää vieläkään, ehkä sekin päivä vielä tulee.


    • Anonyymi

      Olen kai sitä yleisintä tyyppiä eli instrumentaalimusiikki sähkökitaralla kolahti 60-luvun alussa ja paras kitaristi oli Hank Marvin ja HM soitti Stratocasteria (fiesta red) ja siksi punaisesta Stratosta tuli minulle ikuinen rakkaus.

      • Anonyymi

        Strato on kieltämättä hyvän mallinen bodyn osalta, ei paina kylkeen kuten Tele tms.
        Varsinkin vanhemmuuttaan kun soittajat tuppaavat pulskistumaan,,on strato vielä oiva väline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Strato on kieltämättä hyvän mallinen bodyn osalta, ei paina kylkeen kuten Tele tms.
        Varsinkin vanhemmuuttaan kun soittajat tuppaavat pulskistumaan,,on strato vielä oiva väline.

        Nykyään on Tele mallisia bodyja, jotka ovat muotoon sorvatut, kuten Staraton body (Tele body with comfort contours).


    • Anonyymi

      Ei se ensimmäinen kitara taivaasta putoa. Se on valittu oman mieltymyksen mukaan joten ne mieltymykset ovat jo olemassa. Tietysti pettymyksiä tulee mutta niinhän niitä tulee naistenkin kanssa.

    • Anonyymi

      Ei ensimmäinen jonka ostaa eikä ensimmäinen jonka näkee vaan se keppi jolla ensimmäinen idoli soittaa. Koska ihminen on apina.

    • Anonyymi

      Veikkaisin kuitenkin sen ensimmäisen hankinnan tärkeimmäksi kriteeriksi hinnan.
      Koska kaikki meistä eivät ole kultalusikka suussa syntyneitä.

    • Anonyymi

      Eka tikku oli Landola, nyt on Harley Benton. Eli parannusta on tehty kuin helluntalainen.

      • Anonyymi

        Ja muusikon "taivaaseen" pääsy on sitten varma?


      • Anonyymi

        Kuten useilla muillakin, käyttämäsi kitaramerkki on huonompi, mutta kitarasi ovat parantuneet.


    • Pitää paikkansa, minulle SG on kitaroiden kitara.

    • Anonyymi

      Ennen muinoin eka kitara oli usein joku halpa kopio jostain mallista, ei ollut rahaa parempaan, eikä pahemmin tietoakaan eri kitaroista. Nykyään on helppoa saada tietoa täältä netistä, halvallakin saa ihan ok kitaroita, näin ne ajat muuttuu....

    • Anonyymi

      Ensimmäinen... se oli Landola, akustinen, keskikokoinen, teräskielinen. Silloin en tiennyt mitään, olin 14v ja vuosi oli 1961. Sormet veressä opettelin, teräskielet oli kai sentin päässä otelaudasta. Ensimmäinen kappale jonka opin oli Tom Dooley. Minulle ensimmäinen kitara oli se mistä EN PIDÄ ikinä.

    • Anonyymi

      50-luvun aidoista Gibsoneista ja Fendereistä pyydetään omaisuuksia, mutta jos vain pelkästään niiden ominaisuuksia sähkökitarana huomioitaisiin, niin ne taitaisivat olla samalla tasolla nykyisten kalliimman puolen Harley Bentoneiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe