Taloudellinen, tilavahko ja tehokas auto 2000 eurolla?

Anonyymi

Otsikossa asia tiivistettynä.

Omat ajoni on niin vähäisiä (noin 5tkm vuodessa), että autoon ei viitsi rahaa sijoittaa kuin tuon 2-3 tuhatta euroa. Ajosta tulee 75% kaupungissa, 25% valtateitä pitkin.

Etsinnässä olisi nyt auto seuraavanlaisilla kriteereillä:

- farmari korimalli ehdoton, esim Skoda Fabia combi alkaa olla liian pieni tavaratilaltaan ja taas MB E turhankin iso.
- tehoa 130hv ja vääntöä 200nm, optimaalinen moottori olisi varmaankin alhaalta vääntävä 1.6-2.0 bensa turbomoottori.
- mieluiten automaattivaihteisto, manuaalikin ehkä menettelisi jos se on huomattavasti luotettavampi vaihtoehto
- mahdollisimman edullinen ylläpidettävä/ei siis kalliita tyyppivikoja tai huimia rengaskuluja, en ole taitava ropaamaan itse autoa, joten kaikki korjaukset tulisi kuitenkin teetettyä autokorjaamolla
- keskikulutus kaupunkiajossa max noin 10l/100km, mitä taloudellisempi niin toki sitä parempi
- vakaa ajettava valtateillä

Itse olen harkinnut esimerkiksi vm 2002-2008 välisten vuosimallien Volvo V40 2.0t classicia, Saab 9-3 wagon 2.0t farmaria ja Audi A4 avant B7/Seat Exeo St/Skoda Octavia farmari 1.8t.

Jollain kokemuksia näistä?

Toki mitä vaan muutakin saa ehdottaa, kunhan vain ehdotettu auto täyttäisi kriteerini.

31

936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuohon hintaluokkaan löydät parhaan yksilön luultavasti Volvo V40 malleista.
      Loppupään mallit on käsittääkseni melko luotettavia, tosin tiloiltaan pienehköjä ja ilmeisesti kohtuu alttiita ruostumaan tietyistä paikoista.

Muut vaihtoehdot joudut etsimään reilusti enemmän ajettuna, joka luonnollisesti nostaa riskikerrointa potentiaalisille korjauksille.

• Anonyymi

Lisään vielä sen, että ei nuo V40 ole todellakaan mitään jykeviä isoja Volvoja ajettavuutensa/mukavuutensa osalta, enemmänkin sellaisia Volkkarin Golffeja, eli melko perusautoja, tosin myöskään ylläpitokulut eivät tietenkään ole isojen Volvojen (yleensä korkealla) tasolla.

Kannattaa tuossa hintaluokassa ja noin vähillä ajoilla kyllä mielestäni myös harkita, että pärjäisikö sitä kuitenkin ihan perus 1.6 bensa moottorilla ilman turboja ja manuaalina. Olisi vähemmän potentiaalisia vikakohteita, pienempi kulutus kaupungissa ja valinnanvara hyvän yksilön löytämiseksi myös monilta muilta merkeiltä kasvaisi huomattavasti. Se turbo koneen hyöty kun kaupunkiajossa jää kuitenkin melko marginaaliseksi.

• Anonyymi

Mazda 6😊, on parempi vaihtoehto sinulle kuin Octavia, A4, V40, ja ylivoimaisesti parempi kuin Seat, Tuttavallani oli Seat Toledo , oli ajettu 89 000 km ja PAM, moottori hajos😒 Turbot eivät ole kauhean taloudellisia ja varsinkin tuo öljyongelmallinen 1.8T. Volvo liian pieni sinulle , luulisin🤔 Mazda Kutonen on tilava taloudellinen ja LUOTETTAVA ja farkkuna parempi, ja 2,0 kone on 2002-2005 vuosimalliaislla 141heppanen ja 2005-2007 147heppanen ja sillä on kiihtyvyyttä 0-100 9sekunttia😉. Alkupuolen kutoset oli testivoittaja ympäri maailmaa! Mutta kannattaisi etsiä ruostesuojatun kutosen🙂🙃. Toivon sinulle kaikkea hyvää autopolullasi ja suosittelisin sinua lämpimästi etsimään Mazda kutosta😊, Automaatti Kutonen vähän parempi, kuin manuaali Kutonen ja sitä paitsi se on halpa ylläpitää , eikä se ruostuisikaan kun ajat noin vähän , ruosteongelmat sikseen😊ja oli 2002-2008 luokkansa vakain ajaa, mieletön ajettavuuskin !😃Luotettava menopeli!

• Anonyymi

Miksi automaatti olisi luotettavampi kuin manuaali mazda 6:ssa?

Eikö Masan 6 ole tunnettu ainakin kovasta ruostumisestaan?

Aloittajan budjetilla varmasti etsitään ainakin 150tkm ajettua ja ~15 vuotiasta autoa, joten ruostuminen on kyllä jo alkanut, vaikka aloittaja ajaisi vain 5tkm, ellei sitten löydä hyvin ruostesuojattua yksilöä.

Itse ehdottaisin myös Volvon V70 mk2 2.4, etenkin faceliftina eli 2005 vuosimallia. Näissä ei kilometrejä tarvitse säikähtää, jos on hyvin huollettu, eli jonkin 250-300tkm ajetun uskaltaa vielä ostaa.
      Onhan se toki huoltokuluiltaan vähän kalliimpi ylläpitää ja toki kuluttaa kaupungissa enemmän etenkin automaattina, mutta aloittajan mainitsemilla ajoilla kustannusero ei ole kuitenkaan merkittävä, joitakin satasia vuodessa. En itsekään tuollaista hankkisi, jos ajaisin 10 tkm vuodessa. Renkaiksi tuohon voi kehdatessaan laittaa ihan 195/65/15, joten rengaskulut ei päätä huimaa ja mukavuuskin paranee. Uskaltaisin väittää että tekninen luotettavuus on parempi, kuin muilla aloittajan mainitsemilla automalleilla, ajomukavuus huomattavasti parempi ja tavaratila on todella käytännöllisen kokoinen.

• Anonyymi

Ei todellakaan kannattaisi ostaa noin paljon ajettua Volvoa, hulluko sinä olet!?😂 250-300tkm ajetussa v70 on jo ruostetta jo enemmän kuin 150tkm ajetussa Kuutosessa, niin paljon on kilometreissä eroja..... Ihan normikin ruostesuojaus riittää kuutoselle ja PISTE..... aloittelija haluaa LUOTETTAVAN auton, sitä tarjoaa Kutonen enemmän kuin v70!

• Anonyymi

Volvo V40 = Mitsubishi Carisma paremmalla koneella ja penkeillä, herkästi ruostuva sekä tiloiltaan pieni. En ostaisi

Saab 9-3 = saattaa alkaa olla vaikea hiljalleen löytää tiettyjä varaosia ja käytännössä auto on pitkälti Opel Astran/Vectran sekasikiö Saab mausteilla. En tätäkään ehkä ostaisi.

Vag variantit saattaa olla kelpo ostoksia ja keskenään varsin samanlaisia ja ainakin wanha 110kw 1.8t on luotettava, joskaan ei erityisen taloudellinen, muut moottoriversiot tuossa ikäluokassa kai enemmän riskivalintoja. Ruostevaivaa saattaa näissäkin olla.
      Itse ostaisin ehdottomasti nelivetona, jos sopivaan hintaan löytyy, vaikka se toki vähän kasvattaa ylläpitokuluja.

• Anonyymi

1.8t ei ole kauhean luotettava

• Anonyymi

Itse otan seuraavaksi Teslan, Volvon, Mercedeksen, Porschen tai Audin sähköisenä. Ehkä uutena tai ihan vähän ajettuna.

Onko näistä kokemuksia kenelläkään eli mitä suosittelette?

• Anonyymi

Oletko lihavahko vai miksi pitää olla tilavahko? Korkeus auttaa paljon autoon menossa ja lähtiessä kun alkaa paikat vanhemmiten kipeytyä, vielä jos joutuisi pujottautumaan kuin johonkin matalaan urheiluautoon niin eipä houkuttelisi. Onneksi ei tullut ostettua autoa minkä aioin. Opel Vectra on ainakin tilava, mutta moottorit taitaa olla vähän mitä sattuu japseihin verrattuna.

• Anonyymi

Yleisesti ottaen tuo budjetti ei minusta ole ihan realistinen noihin kriteereihin nähden, esim. Exeo ei mahdu lähellekään tuohon budjettiin ja muissakin vaihtoehdoissa tuolla hinnalla hyvän yksilön löytäminen vaatii tuuria.

Itse katselisin noista vaihtoehdoista Octaviaa, vanha 1.8t kone on kohtuullisen luotettava ja muutenkin auton tekniikka on suht. yksinkertaista ja halpaa korjata, automaattia tuohon tosin ei saa. Listan ulkopuolelta sitten ehkä V70 Volvo.

• Anonyymi

Olen tosiaan aika lihava ja mukavuudenhaluinen, sen vuoksi pitää olla tilaa ja mukavuutta. Haluan kaikkea teknistä hyvää mutta en halua maksaa siitä, eli haluan siis ostaa auton alihintaan, koska olen niin pihi.

Ottaisin ihan modernin, uuden ja kestävän auton, mutta ei ole siihen rahaa. Mistä saisi parhaita ja kestäviä ja vähän ajettuja autoja todella halvalla eli pahasti alihinnoiteltuna? Haluan kuitenkin tehdä vaikutuksen ympäristöön ja töissä, että olen järkevä ja taitava ostaja.

• Anonyymi

Autokaupasta tai yksityiseltä myyjältä saa pahasti alihinnoiteltuja autoja todella halvalla.

• Anonyymi

Sopiva auto on sinulle Mazda 6

• Anonyymi

Muutenhan tuo meni lähes oikein, mutta enhän minä nyt mukavuuden halultani ja lihavuudeltani jaksa enkä viitsi töissä käydä. On paljon miellyttävämpää asetella hyllyvä takamukseni rehellisen työssäkäyvän veronmaksajan minulle kustantaman Volvon tai vastaavan nahkapenkille.

Tehoa pitää toki olla, että auto jaksaa liikuttaa raskasta ja arvokasta lastiaan. Toki tehoa pitää olla myös siksi, että voin hieman kisailla pinna kireällä kaasuttelevien työn sankareiden kanssa. Sakkojakaan hurjastelusta ei onneksi tarvitse pelätä, koska nekin maksaa tarvittaessa se työssäkäyvä pinna kireällä kaasutteleva autoilija, eli siis toisin sanoen sossu.

Olen huomannut, että helpointa on ostaa uusi auto vanhuksilta, yleensä jo hieman dementoituneelta tai alkoholisoituneelta. 2000 euron budjettinihan on todella ruhtinaallinen, kun huomioi, että todennäköisesti saan sillä ostettua itselleni vähintään noin 5000 euron arvoisen auton joltain vanhalta seniililtä.

Jos taas haluan oikeasti tehdä vaikutuksen esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, haen vain autoliikkeestä pitkään koeajoon jonkin uuden tai hieman käytetyn premiumin, jota toki rääkkään aivan surutta. Moniin naisihmisiin tekee suuren vaikutuksen myös asuntoni, joka sijaitsee kaupungin paraatipaikalla ja vaikka se onkin vuokra-asunto, jonka vuokran todellisuudessa sossu ja kela maksavat, ei sitä yleensä kukaan älyä kysyä, jos se ketään nyt edes kiinnostaa.

Arvokkaan sisustukseni olen saanut haalittua samoilta seniileiltä kuin autonikin ja yleensä lähes ilmaiseksi. On itämaisia mattoja, kokopuisia antiikki huonekaluja, arvokkaita maalauksia ja taide-esineitä yms.

Hyvää lisätienestiä saa muuten tehtyä, kun silloin tällöin perustaa osakeyhtiön, eikä tietenkään omiin nimiinsä vaan vielä paljon pahemmassa jamassa olevan kaverinsa tai pubi tutun nimiin.
        On se vaan hetken aikaa aina mukavaa ajella uutuuttaan kiiltävällä firman kalliilla liisarilla "toimitusjohtajana", firman luottokortteja höyläillen. Toki mikään ei ole ikuista ja ennen pitkää joutuukin taas ahtamaan takamuksensa hetkeksi vanhan Volvon nahkapenkille, mutta onneksi sekään ei ole ollut koskaan ikuista.

Terveisiä siis vaan kaikille ahkerille työnraatajille, arvostan todella teidän uhrautuvaa panostanne minun mukavan ja ennen kaikkea vapaan elämäni mahdollistamiseksi.

Autokaupoilla tavataan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muutenhan tuo meni lähes oikein, mutta enhän minä nyt mukavuuden halultani ja lihavuudeltani jaksa enkä viitsi töissä käydä. On paljon miellyttävämpää asetella hyllyvä takamukseni rehellisen työssäkäyvän veronmaksajan minulle kustantaman Volvon tai vastaavan nahkapenkille.

Tehoa pitää toki olla, että auto jaksaa liikuttaa raskasta ja arvokasta lastiaan. Toki tehoa pitää olla myös siksi, että voin hieman kisailla pinna kireällä kaasuttelevien työn sankareiden kanssa. Sakkojakaan hurjastelusta ei onneksi tarvitse pelätä, koska nekin maksaa tarvittaessa se työssäkäyvä pinna kireällä kaasutteleva autoilija, eli siis toisin sanoen sossu.

Olen huomannut, että helpointa on ostaa uusi auto vanhuksilta, yleensä jo hieman dementoituneelta tai alkoholisoituneelta. 2000 euron budjettinihan on todella ruhtinaallinen, kun huomioi, että todennäköisesti saan sillä ostettua itselleni vähintään noin 5000 euron arvoisen auton joltain vanhalta seniililtä.

Jos taas haluan oikeasti tehdä vaikutuksen esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen, haen vain autoliikkeestä pitkään koeajoon jonkin uuden tai hieman käytetyn premiumin, jota toki rääkkään aivan surutta. Moniin naisihmisiin tekee suuren vaikutuksen myös asuntoni, joka sijaitsee kaupungin paraatipaikalla ja vaikka se onkin vuokra-asunto, jonka vuokran todellisuudessa sossu ja kela maksavat, ei sitä yleensä kukaan älyä kysyä, jos se ketään nyt edes kiinnostaa.

Arvokkaan sisustukseni olen saanut haalittua samoilta seniileiltä kuin autonikin ja yleensä lähes ilmaiseksi. On itämaisia mattoja, kokopuisia antiikki huonekaluja, arvokkaita maalauksia ja taide-esineitä yms.

Hyvää lisätienestiä saa muuten tehtyä, kun silloin tällöin perustaa osakeyhtiön, eikä tietenkään omiin nimiinsä vaan vielä paljon pahemmassa jamassa olevan kaverinsa tai pubi tutun nimiin.
        On se vaan hetken aikaa aina mukavaa ajella uutuuttaan kiiltävällä firman kalliilla liisarilla "toimitusjohtajana", firman luottokortteja höyläillen. Toki mikään ei ole ikuista ja ennen pitkää joutuukin taas ahtamaan takamuksensa hetkeksi vanhan Volvon nahkapenkille, mutta onneksi sekään ei ole ollut koskaan ikuista.

Terveisiä siis vaan kaikille ahkerille työnraatajille, arvostan todella teidän uhrautuvaa panostanne minun mukavan ja ennen kaikkea vapaan elämäni mahdollistamiseksi.

Autokaupoilla tavataan!

Olisit kertonut heti että olet tukijulli.

• Anonyymi

Mazda 6:ssa ei kestä kytkin eikä manuaalilaatikko. Onneksi ruoste on poistanut nämä liikenteestä.

• Anonyymi

Olet teollisuuden ja sinulla ei ole kokemusta Mazdasta ! Aloittelijalle on sopiva auto :Mazda 6 näin se vaa on .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet teollisuuden ja sinulla ei ole kokemusta Mazdasta ! Aloittelijalle on sopiva auto :Mazda 6 näin se vaa on .

Trolli*

• Anonyymi

Muista ostaa ruostesuojattu. Saa samalla rahalla.

• Anonyymi

nettiauto auki ja täytät nuilla kriteereillä haun ja katsot mitä löytyy ja poimit parhaan.

• Anonyymi

Tämä on oikea paikka tulla kysymään ohjeita! Yes.

"Olen tosiaan aika lihava ja mukavuudenhaluinen, sen vuoksi pitää olla tilaa ja mukavuutta. Haluan kaikkea teknistä hyvää mutta en halua maksaa siitä, eli haluan siis ostaa auton alihintaan, koska olen niin pihi."

Niinpä. Alihintaan kaikki pitäisi saada. Tyhjän saa pyytämättäkin ja parhaan halvalla. Sen vuoksi suomalaiset ovat jonottamassa tuntikausia ilmaisia ämpäreitä tai kahvikupillista.

"Ottaisin ihan modernin, uuden ja kestävän auton, mutta ei ole siihen rahaa. Mistä saisi parhaita ja kestäviä ja vähän ajettuja autoja todella halvalla eli pahasti alihinnoiteltuna? Haluan kuitenkin tehdä vaikutuksen ympäristöön ja töissä, että olen järkevä ja taitava ostaja."

Järkevä ja taitava ostaja ostaa aina parhaat, kestävät ja vähän ajetut autot alihintaan. Eikö niin - ainakin omasta mielestään.

Toisaalta, miten tuollaisella yhtälöllä voi olle olemassa lainkaan kannattavia autoliikkeitä? En ole koskaan tavannut tavista, joka ostaisi autoja alihintaan, sillä autokaupassa toimii tehokas markkinatalous, jossa hinnat asettuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Joskus voi tosin käydä tuuri, jossa voi säästää jopa 5 %, kun oikein tinkii.

• Anonyymi

No suurikokoiselle joka kaipaa väljyyttä voi joku skoda octavia farkku tai volvon farkku olla sopiva. Sitten jos on esim kipeät polvet tai selkä vai tilaauto korkeammalla istumaasennolla olla parempi ei tarvi myöskään niin kyykistellä ja vääntäytyä autoon. Kyllä varmaan itse tiedät mikä on sopivin sinulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No suurikokoiselle joka kaipaa väljyyttä voi joku skoda octavia farkku tai volvon farkku olla sopiva. Sitten jos on esim kipeät polvet tai selkä vai tilaauto korkeammalla istumaasennolla olla parempi ei tarvi myöskään niin kyykistellä ja vääntäytyä autoon. Kyllä varmaan itse tiedät mikä on sopivin sinulle.

Olen ihan kauhea läski eli polvet on huonot ja maha pitää saada ratin päälle. Voyager tai muu korkea olisi hyvä.

• Anonyymi

Olen siis todellisuudessa noin 162cm pitkä ja painan komeat 145 kiloa, entinen painonnostaja nääs. Kyykkäämisestä johtuen kyykkiminen on hankalaa, joten auton tulisi olla sellainen että sinne astutaan sisään, penkin tulisi olla extra leveä ja ratin pallomallisen mahani takia kaukana. Automaatti on välttämätön, koska mahan takia joudun istumaan niin kaukana ratista, eteen enää yllä polkimiin tai vaihdekeppiin kunnolla. Hikoan kuin vanha sika, joten tehokas ilmastointi on tarpeen, samaten ainakin kaksi juomapullon pidikettä, koska pidemmällä ajomatkalla hörppään muutaman litran pullon proteiinijuomia, tästä syystä toki kattoluukkukin olisi mukava koska proteiinista johtuen käry käy välillä aika kovana.

Miten olis sellainen avattavalla katolla varustettu renault twingo, onko jollain kokemuksia siitä?

• Anonyymi

Oletko pohtinut Ford Transitia tai Toyota Hiacea? Vanhana niiden hinta on alle 2000€.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko pohtinut Ford Transitia tai Toyota Hiacea? Vanhana niiden hinta on alle 2000€.

Mahtuuko iso maha ratin päälle?

• Anonyymi

Trollausta tämä "kysely".

• Anonyymi

Totta. Ei kukaan tervejärkinen tule tänne kyselemään tuollaisia asioita.

Sama kuin tulisin nettiin kysymään, että pitäisikö vaimokandidaatin olla tumma vai vaalea ja nuori vai vanha. Mutta kriteerit pitää täyttyä.

• Anonyymi

Uusi sähkö bmw se on sporttinen ja sehän on törkeintä.

• Anonyymi

Törkeän kallis ainakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Törkeän kallis ainakin.

Se on kallis vain osalle suomalaisista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5024
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      1802
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1250
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1190
    5. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      92
      1117
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1074
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      863
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      815
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      723
    10. Vappu Pimiä jakoi kuvia Maajussille morsian -kuvauksista! Seuraajalta tärkeä toive: "Voi miten..."

Tätä kyllä kannattaa toivoa! Vappu Pimiällähän on tunnetusti myös sormensa pelissä näissä rakkausjutuissa ja hän toimii
      Suomalaiset julkkikset
      25
      709
    Aihe