Ovatko mittarit ihmistä tärkeämpiä tehohoidossa?

Anonyymi

Koska minua on hoidettu kuvitellun koronan takia, voin kertoa havaintojani tehohoidosta:

22/12 viime vuonna heräsin aamulla terveenä, mutta minulle tuli päivällä hengitysvaikeuksia, joten pienen epäilyn jälkeen soitin ambulanssin.

Siitä alkoi aika sotku: Koska minua ei oltu rokotettu, tiesin heti minkä diagnoosin tulisin saamaan. Kukaan ei edes ollut kiinnostunut olinko ollut jo aamulla sairas, vaan minulle annettiin heti etiketti: Vakava covid.
Eikö olisi voinut edes kysyä kuinka kauan minulla oli ollut oireita? Keuhkokuume olisi sopinut paremmin taudinkuvaan.

Heti minulle laitettiin kaikenlaisia neuloja ja EKG ja kateeteri. Jo seuraavana päivänä tunsin oloni paremmaksi, ja muutamaa päivää myöhemmin halusin lähteä kotiin, koska tunsin itseni terveeksi. Sitä ei kuitenkaan sallittu, vaan minut lähetettiin infektio-osastolle.
Kun yöllä nukuin, mittarit näytti hiukan alhaisempaa happipitoisuutta veressä, ja se herätti tietysti mittarien tuijottajien mielenkiinnon. Lisäksi kun ei ollut muuta tekemistä, niin voimistelin öisin hiukan sängyssä, jotteivat jäsenet jäykisty. Näin kyllä EKG-käyrän hiukan hyppivän monitorissa!

Aamulla sitten sain kuulla, että oli muka rytmihäiriöitä ja huono hapensaanti. Ostin myöhemmin itselleni sellaisen mittarin, että näin veren happipitoisuuden, jolloin paljastui, että aina kun oli rauhassa liikkumatta sängyssä, happipitoisuus laski aivan normaalisti, mutta sitä eivät mittarintuijottajat tietenkään tiedä vieläkään.

Minua pakotettiin hengittämään melkein puhdasta happea, vaikka otinkin usein naamarin pois kasvoiltani, kun se oli tukahduttava. Oli ihana hengittää oikeaa ilmaa, kunnes joku tuli taas itseviisaana sanomaan, että naamari kasvoille!

Tuo valtava hapen syöttö aiheutti sen että opin hengittämään pinnallisesti, vain kahvikupillisen happea kerrallaan. Keuhkot menettivät samalla suurimman osan kapasiteetistaan .
Kun sitten jonkun viikon päästä piti yrittää selvitä ilman lisähappea, vei viikkoja ennenkuin keuhkot alkoivat toimimaan normaalisti. Alussa minulla oli kauhea happihätä, hengitin lähes 50 kertaa minuutissa, mutta en kyennyt vetämään keuhkojani täyteen niinkuin ennen happihoitoa. Silti henkilökunta katseli mittareitaan ja sanoi: "Sinulla on hyvä hapenottokyky!" Kattia kanssa!

Eikö olisi ollut parempi kysyä minulta miten voin, sen sijaan että tuijottaa mittareita ja kuvittelee tietävänsä? Tämä taulukkoihin perustuva itsetietävyys ilmeni muutenkin: hoitajat "tiesivä" milloin minulla oli tarve tehdä kakkaläjä, ja jos ei ollut heidän mielestään tarpeeksi iso, tultiin tyrkyttämään ulostuslääkkeitä. Ja jos en syönyt dietistin määräämää ruokamäärää, ei auttanut sanoa, että olen kylläinen, sen tiesi dietisti paremmin. Sama juomisen kanssa, en juonut siksi että oli jano, vaan siksi, että virtsamäärä olisi taulukkojen mukainen.

Tämä tapahtui kylläkin Ruotsissa, joten en tiedä, vieläkö Suomessa kysellään, miten potilas voi, vai mennäänkö vain mittareiden mukaan!

7

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällä COVID happihoidolla tapetaan ihmisiä.

      Jos heikompikuntoinen potilas joka ei pysty oma-aloitteisesti likkumaan tai puhuu heikosti ym jätetään happikoneseen niin silloin ne kaikki tukehtuu hitaasti tähän ja kuten kirjoitit tuosta keuhkojesi romahtamisesta niin sama tapahtuu näille happikoneissa oleville.

      Sitten jos vaikka happikoneessa oleva potilas sanookin vaikka hoitajille jotain, että keuhkot ei toimi ja vaikea hengitää niin luuletteko,että hoitajat tajuaa, että ise asiassa tämä happihoito tukehduttaa ja romahduttaa keuhkot?. Ei tietenkään vaan tämä systeemi toimii täysin luulojen ja protokollien varassa, ne luulee,että potilas tarvitsee happea vaikka rikas happihoito tappaa ihmiset hitaasti.

      Maapallon ilma jota hengitämme on itse asiassa 78% typpeä ja 20% on happea ja sitten on muita kaasuja.

      Oikea "happi" hoito siis pitäisi sisältää typpeä ja happea.

      On älytöntä ja mielisairasta syöttää ihmiselle pelkästä rikasta happea sillä se kuten kirjoiti, se vie hengityskyvyn ja romahduttaa keuhkot tietyn ajan jälkeen.

      Onneksi olit itse hyväkuntoinen ja tajusit,että happi oli tuohoamassa sun keuhkot.
      Nämä COVID potilaat happikoneissa tapetaan hitaasti kuin piikille lopetettavaksi kärrätyt eläimet.

      "Voiko liikaa happea vahingoittaa sinua?":
      https://fi1.ambath.info/can-too-much-oxygen-harm-you-717

    • Anonyymi

      sellaiseksi terveydenhoito menee mamutuksella ?

    • Anonyymi

      Kyllä varmaan maallikko tietää terveydenhoidon paremmin kuin joku koulutettu lääkäri tai hoitaja. Mennään vaan mutu-fiiliksellä.

      Jos happitaso laskee 95 prosenttiin, niin se on jo huono ja liian alhainen.

      https://apteq.fi/artikkeli/happisaturaatio/

      Mitä tarkoitat, että happitaso laskee normaalisti, jos ei liiku? Ei sen kuulu laskea, se on huono merkki.

      • Anonyymi

        No ketjun aloittajalle tästä rikkaasta happihoidosta oli selvästi haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ketjun aloittajalle tästä rikkaasta happihoidosta oli selvästi haittaa.

        Voi Luoja! Kai parempi olisi ollut antaa sen menehtyä hapen puutteeseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Luoja! Kai parempi olisi ollut antaa sen menehtyä hapen puutteeseen!

        Minä joka kirjoitin aloituksen, olen suutuksissa itselleni siitä etten lyönyt nyrkkiä pöytään ja vaatinut päästä kotiin tehohoidosta jo sen alkuvaiheessa.

        Vaikka en lyönytkään nyrkkiä pöytään, niin halusin jättää koko tehohoidon jo muutaman päivän päästä, kun tunsin itseni kyllin terveeksi, mutta se oli vaikeaa, kun ei ollut kuin sairaalan paita päällä, ei kenkiä, housuja, tai sukkia. Lisäksi oli kaikenlaisia neuloja pistelty käsiin ja EKG-nappeja myös.

        "Et sinä voi lähteä nyt, sinulla on havaittu olevan vakava sydänvika", joku valisti minua.

        Minua huvitti hiukan, olinhan muutamaa päivää aiemmin lapioinut 50 metriä tietä lumesta, ilman ongelmia.
        Syynä oli tuo happipitoisuuden mittaus. Ostin myöhemmin oman mittarin, ja olen useasti todennut happipitoisuuden laskevan juuri hiukan ennen nukahtamista kun olen levännyt selälläni hiljaa. Jostain syystä tuota laskua ei ole, jos lepää sivuttain tai liikkuu hiukan. Ennenkuin taas joku itsevarmana väittää vastaan, kehoitan ostamaan oman mittarin ja tarkistamaan asian.

        Eiväthän ne teho-osastolla löytäneet mitään vakavaa sydänvikaa, eikä edes tehty sen kummempia tutkimuksia.

        Ja nykyään viis veisaan noista löydöistä. Yhä on ongelmana keuhkojen huono hapenottokyky, muuten menisin päiväkaudeksi ulos hakkaamaan halkoja, mutta väsyn aika pian kun hengästyn helposti.

        Kuitenkin vointini on monta kertaa parempi kuin teho-osastolla; siellä oli tullessa hyvä hengityskyky, mutta muutaman viikon happihoidon jälkeen en pystynyt hengittämään kuin osalla keuhkojani.


    • Anonyymi

      Nämä on aina niin hassuja. Jonkun höpsön palstan tietäjät tietää paremmin kuin koulutetut ammattilaiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe