onko muilla noussut paino ketipinorista?

Anonyymi

Oon 13v tyttö ja mulla aloitettiin 2 vko sitten ketipinor (pitkä vaikutteinen ja nostetaan annosmäärää joka vk kunnes on 150mg) mutta kuitenkin, painoni on noussut melkein 7kg mutta uskoisin että pari kiloa on kuukautisista jotka minulla on tällä hetkellä. Mutta vaikka syön vähemmän ja olen välttänyt herkkuja niin painoni nousee silti. laihdutin viime vuonna 10kg ja kohtq tullut kaikki 10kg melkein takaisin. mua on ruvettu sanomaan enemmän läskiksi ja sen takia alan voimaan taas huonommin.

onko kellään vinnkejä miten kiloja ja turvotusta saisi pois?

69

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huhhuh noin nuorelle Ketipinoria.

      • Anonyymi

        jep..


    • Anonyymi

      Mihin tarkoitukseen lapselle määrätään ketipinoria?

      • Anonyymi

        mielialaa kohentamaan mikä on mun mielestä todella naurettavaa että lääkkeitä tarjotaan mut ei muuta hoitoa. toki olen käynyt juttelemassa viikottain kohta 3 vuotta eikä mennyt kun vain pahemmaksi. osastolle ei oteta enään…


      • Anonyymi

        myös itsemurhayrityksen jälkeen osastolla heti seuraavan pöivän kotiin…


    • Anonyymi

      Surullista että noin nuorena on skitsofrenia todettu.

      • Anonyymi

        ei oo skitsofrenia vaan kato että mielialaa kohennettaisiin… ei yhtään tunnu eriltä. paino noussut vain ja oon mielestäni paljon ärtyneempi…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei oo skitsofrenia vaan kato että mielialaa kohennettaisiin… ei yhtään tunnu eriltä. paino noussut vain ja oon mielestäni paljon ärtyneempi…

        Outoa ettei lääkäri ole tiennyt ettei ketipinor ole masennuslääke.Ketipinor on skitsofrenialääke ja ei varmasti auta masennukseen kun ei ole masennuslääke.Ihmeellistä ettei lääkäri määrännyt masennukseen tarkoitettua lääkettä.Vähän sama jos sulle määrätään syöpälääke ilman ettei sulla ole syöpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei oo skitsofrenia vaan kato että mielialaa kohennettaisiin… ei yhtään tunnu eriltä. paino noussut vain ja oon mielestäni paljon ärtyneempi…

        Mielialaa kohennetaan neurolepteillä 13 vuotiaalla. Silleen. On tämä maailma mennyt hulluksi. Itse astuin lääkeansaan 18 vuotiaana mennessäni hakemaan apua mt palveluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa ettei lääkäri ole tiennyt ettei ketipinor ole masennuslääke.Ketipinor on skitsofrenialääke ja ei varmasti auta masennukseen kun ei ole masennuslääke.Ihmeellistä ettei lääkäri määrännyt masennukseen tarkoitettua lääkettä.Vähän sama jos sulle määrätään syöpälääke ilman ettei sulla ole syöpää.

        Missä paikkakunnalla on näin tietämätön lääkäri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielialaa kohennetaan neurolepteillä 13 vuotiaalla. Silleen. On tämä maailma mennyt hulluksi. Itse astuin lääkeansaan 18 vuotiaana mennessäni hakemaan apua mt palveluista.

        Eikö ensin pitäisi antaa terapiaa jotta voi purkaa mielipahaa pois ilman pillereitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa ettei lääkäri ole tiennyt ettei ketipinor ole masennuslääke.Ketipinor on skitsofrenialääke ja ei varmasti auta masennukseen kun ei ole masennuslääke.Ihmeellistä ettei lääkäri määrännyt masennukseen tarkoitettua lääkettä.Vähän sama jos sulle määrätään syöpälääke ilman ettei sulla ole syöpää.

        Ketipinorin pientä annosta käytetään nykyään paljon (liian paljon?) myös unilääkkeenä ja tilapäisesti otettavana rauhoittavana lääkkeenä eli monenkin lääkkeen kohdalla käyttötarkoitus, mihin se alunperin on valmistettu, on laajentunut paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielialaa kohennetaan neurolepteillä 13 vuotiaalla. Silleen. On tämä maailma mennyt hulluksi. Itse astuin lääkeansaan 18 vuotiaana mennessäni hakemaan apua mt palveluista.

        Toivottavasti esiteini pääsee irti lääkebisneksen lonkeroista. Hänellä ei ilmeisesti taustatukea joten helppo uhri psykoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti esiteini pääsee irti lääkebisneksen lonkeroista. Hänellä ei ilmeisesti taustatukea joten helppo uhri psykoille.

        Samaa ajattelin. Kun ei kukaan, ei huoltajat, kummit eikä mummit jos on, välitä, näinhän siinä käy. Toivottavasti tämä nuori ei myöhemmin anna turhakkeiden urkkia elämäänsä kunhan aikuinen on, toivottavasti sanoa paukauttaa välinpitämättömille "läheisilleen" suorat sanat siitä etteivät olleet paikalla kun olisi pitänyt olla apuna ja tukena.


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon kun olet päässyt koekaniiksi.Ketipinoria ei suositella alle 18-vuotiaille.Olet vielä lapsi ja aivosi on vielä kehittymässä.Olet pilaamassa aivosi tuolla lääkkeellä joka on tarkoitettu aikuisille.Lääkäri on ollut todella vastuuton jos masennuslääkkeitä ei ole kokeiltu ennen ketipinoria.Älä pilaa tuolla lääkkeillä aivoja.Lääkäri ei ota vastuuta jos saat jokunb aivosairauden ketipinorin käytöstä.

      • Anonyymi

        jep. enkä voi oikeastaan kieltäytyä tämän lääkkeen syömisestä koska kuitenkin laitoksen ohjaajat pakottaa syömään sen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. enkä voi oikeastaan kieltäytyä tämän lääkkeen syömisestä koska kuitenkin laitoksen ohjaajat pakottaa syömään sen..

        Kerro kuitenkin ehdottomasti kokemistasi haittavaikutuksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. enkä voi oikeastaan kieltäytyä tämän lääkkeen syömisestä koska kuitenkin laitoksen ohjaajat pakottaa syömään sen..

        Ihmisoikeusrikos. Missä ihmeen rangaistuslaitoksessa olet? Kiusaisivat omia tekeleitään! Ovat selvästi vain rahan takia koska aidosti eivät välitä. Ehkä lääkebisneksessä mukana itsekkin?


    • Anonyymi

      Kyllä niitä määrätään nuorille ja lääke nostaa painoa, samoin kuin Risperidon. Tiedän kokemuksesta. Miksi lääke ei voinut olla esim. Sertralin?

      • Anonyymi

        en tiedä. syksyllä aikaisemmin mulle syömishäiriöstä tulleesta ahdistuksesta meinattiin määrätä ketipinoria mutta kieltäydyin mutta nyt en pysty koska asun laitoksessa ja huostaanotettu…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiedä. syksyllä aikaisemmin mulle syömishäiriöstä tulleesta ahdistuksesta meinattiin määrätä ketipinoria mutta kieltäydyin mutta nyt en pysty koska asun laitoksessa ja huostaanotettu…

        Tuo on kamalaa mitä laitoksessa nuorille tehdään. Tuommoisia mömmöjä pakotetaan syömään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiedä. syksyllä aikaisemmin mulle syömishäiriöstä tulleesta ahdistuksesta meinattiin määrätä ketipinoria mutta kieltäydyin mutta nyt en pysty koska asun laitoksessa ja huostaanotettu…

        Ahaa, siinä syy että maksulliset "pitävät huolta" sinusta elantoaan ja elintasoaan vastaan. Olisihan se pitänyt arvata kun lapsipuolen asemassa olet pelkästään.
        Antaisisivatkohan "omilleen" samanlaista lääkitystä?


    • Anonyymi

      Jos muu ei auta, niin rupee keksimään sivuvaikutuksia miksi lääke ei sovi. Esim. Huimaus, huono olo, kova väsymys ja pyydä päästä psykiatrin vastaanotolle.

      • Anonyymi

        mulla on oikeastikkin ollut pää kipeä nyt sen kokoajan kun olen käyttänyt lääkettä.


    • Anonyymi

      Lasten ja nuorten psykiatrinen hoito on ihan peestä. Tiedän senkin kokemuksesta. Ketipinorin sivuvaikutus on painon nousu ja sano sekin psykiatrille että voit huonommin kun paino nousee. Ja että haluat vaihtaa lääkkeen jos niin koet.

      • Anonyymi

        joo.. mulla olisi tällä viikolla ollut lääkärin tapaaminen mutta koronasta tuli tänään positiivinen niin se peruuntui. mulla on myös anoreksia taustaa ja siltä ajalta tulleet tavat ovat alkaneet tulla takaisin…


      • Anonyymi

        Jep pillereitä pillereitä nuorille. Voivat lähteä sitten nuorten järjestelmästä aikuisten mt-järjestelmään pilleripaketin kanssa.


      • Anonyymi

        Sitäpaitsi ylipaino aiheuttaa lukuisia terveysongelmia. Se huonontaa elämänlaatua paljon. Ovatko lääkemäärääjät lukeneet päänsä pimeiks? Siltä vaikuttaa.


    • Anonyymi

      ja uskon että se johtuu juuri nimenomaan siitä lääkkeestä sillä vain minun vatsan alueeni on turvonnut. ei mikään muu.

    • Anonyymi

      Tsemppiä, painon nousu tapahtuu onneksi hitaasti, kuukausien aikana. Toki sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, eikä se kaikille nosta painoa. Että voi olla niinkin, kun alkuvaiheesta pääsee eteenpäin. Mutta jos ei hyvältä tunnu, niin varmasti muitakin lääkevaihtoehtoja löytyisi.

      • Anonyymi

        mulla ollut 2vk se pitkävaikutteinen mikä pitää ottaa aina (tai näin mulle on väitetty) kun alkuun oli tarvittaessa. kuitenkin paino noussut 2vk aikan 7kg ja turvotusta näkyy selvästi. tällä hetkellä ehkä myös painon nousuun ja turvotukseen voi liittyä kuukautiset mutta aikaisemminkin turvotus aina heti lääkkeen alottamisen jölkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla ollut 2vk se pitkävaikutteinen mikä pitää ottaa aina (tai näin mulle on väitetty) kun alkuun oli tarvittaessa. kuitenkin paino noussut 2vk aikan 7kg ja turvotusta näkyy selvästi. tällä hetkellä ehkä myös painon nousuun ja turvotukseen voi liittyä kuukautiset mutta aikaisemminkin turvotus aina heti lääkkeen alottamisen jölkeen.

        Saattaa olla myös aliravitsemuksesta johtuvaa tuo nopea painonnousu, ei pelkästään lääkkeestä.


      • Anonyymi

        Kyllä se kyseinen lääke valitettavasti nostaa useimpien kohdalla juuri nimenomaan painoa. Minullekin kävi niin. Enkä suosittele kenellekään käyttämään mitään neuroleptejä, etenkään lapsille, ja/tai nuorille.

        Itse lopetin lääkkeen käytön asteittain, nimenomaan sivu ja haittavaikutusten takia. Lääke tuhosi myös kognitiivisia kykyjä, muistin yms. aika tavalla. Useimmat neuroleptit tuhoavat aivoja ja keskushermoston toimintaa. En suosittele kenellekään alkamaan käyttää niitä "lääkkeitä".


    • Anonyymi

      Sitten vaan jos lääkkeestä eroon haluat, niin tuo esiin sivuvaikutuksia. Kannattaa liioitella, että sinua kuullaan tarpeeksi. Ei tuollainen lääkkeellä turvotus ole anorexiankaan järkevä hoito, vaikka voi olla hoitavan tahon ajatus sekin.

      • Anonyymi

        kyllä. yrittämässä.


      • Anonyymi

        Riippuen alipainon asteesta elimistö hyötyy mistä tahansa ruokahalua lisäävästä lääkkeestä. Painon on hyvä tulla nopeasti takaisin, jottei tulisi enempiä vahinkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuen alipainon asteesta elimistö hyötyy mistä tahansa ruokahalua lisäävästä lääkkeestä. Painon on hyvä tulla nopeasti takaisin, jottei tulisi enempiä vahinkoja.

        Elimistö ei hyödy mistään toksisista neurolepteistä aka antipsykooteista millä nimellä psykiatria milloinkin niitä kutsuu. Sillä voi saada terveyttään sekaisin, esim. dopamiinin toiminnan häiritsemisestä voi seurata pahimmillaan vaikka mitä motorisia oireita. Onko tähän ihan kunnon tieteelliset perusteet ja tutkimusta taustalla että neuroleptejä käytetään tässä tarkoituksessa vai onko kyse niin sanotusta off label käytöstä?


    • Anonyymi

      Minulla myös nousi paino ja minulla oli myös muita haittavaikutusia. Minulle paino nousi myös muista mielialalääkkeistä. Nykyään käytän vain KSM 66 luontaistuotetta ja olen voinut hyvin. Olen käyttänyt noin vuoden ajan eikä ole ollut haittavaikutuksia.

    • Anonyymi

      Mikä tahansa muu lääke! Ja niitä lääkkeitähän olisi. Nimim. Nuorena ja tyhmänä suostuin kys. lääkkeeseen, kiloja tuli vuosi ja 10kg tahdilla. Joku siinä lääkkeessä on että tekee aivan järkyttävän syömähimon niin että syö suurinpiirtein jääkaapin sisältöineen, joka päivä. Kova tappelu on ollut saada pois tuon lääkkeen tuomat kilot pois sen lopetuksen jälkeen, tuskin enää ikinä tulen olemaan se hoikka nuori ja nätti.

    • Anonyymi

      Mitä pidempään joko joudut, tai aiot käyttää kyseistä lääkettä, niin paino tulee nousemaan joka kuukausi ja useamman vuoden päästä 20 kg.

      Lisäksi kyseisellä lääkkeellä on muitakin haitta ja sivuvaikutuksia, joista kannattaa ottaa selvää, lukemalla vaikka tuoteseloste, tai tsekkaamalla se netistä. Ketipinor lääkkeellä on paljon haittavaikutuksia mm. sokeriarvoihin ja rasva-aineenvaihduntaan. Paitsi sen ruokahalun kasvamisen lisäksi.

      Itse lihoin lääkettä käyttämällä noin 20 kg.

    • Anonyymi

      Lopettamalla kyseisen lääkkeen käytön, ruokahalun lisääntyminen ja siitä johtuva ilmeinen painonnousu ainakin katoavat.

      Mitään muita keinoja ei oikein ole. Ellet sitten ryhdy kokonaan kasvisten ja vihannesten purijaksi. Ikävä kyllä kyseisellä lääkkeellä on juuri tuo vaikutus, että se lisää ruoan ja makeisten syömisen himoa. Sille ei itse voi mitään, millään tahdonvoimalla ainakaan.

      • Anonyymi

        en voi oikeastaan lopettaa sillä laitoksen ohjaajat pakottavat…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en voi oikeastaan lopettaa sillä laitoksen ohjaajat pakottavat…

        Voivat he yrittää painostaa mutta sinulla on oikeus ilmaista oma mielipiteesi lääkkeen negatiivisista vaikutuksista sinuun ja mielipiteesi siitä haluatko vai et käyttää lääkkeitä. Sillä on painoarvoa myös.


    • Anonyymi

      Lasten lääkitseminen on väärin. Kukaan ei tiedä mitä noi lääkkeet vaikuttaa aivoihin. Ole varovainen. Yritä nostaa mielialaa liikunnalla kavereiden seuralla ja hyvällä ravinnolla. Jokainen on joskus surullinen tai masentunut. Se on normaalia ja taas tulee parempia aikoja. Nuorena kaikki kiva on vasta edessä!

      • Anonyymi

        Mulla ei oikeastaan oo kauheammin mitää kivaa. Joudun asumaan laitoksessa ja sen takia en uskalla elää ja mennyt motivaatio kaikkeen. vaikka olen monta kertaa sanonut ettei laitos auta mua yhtöän paremmaksi niin ei kuunnella..


    • Anonyymi

      Normaalit tunteet lääkitään. Sairasta.

      • Anonyymi

        normaalit tunteet? monet itsemurhayritykset normaaleja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        normaalit tunteet? monet itsemurhayritykset normaaleja?

        Minunkin mielestäni on MASENNUS täysin normaali reaktio keltä vaan olosuhteisiin joissa ketjun aloittaja elää: "Mulla ei oikeastaan oo kauheammin mitää kivaa. Joudun asumaan laitoksessa ja sen takia en uskalla elää ja mennyt motivaatio kaikkeen. Vaikka olen monta kertaa sanonut ettei laitos auta mua yhtään paremmaksi niin ei kuunnella."

        Jaksamista kai tässä voi vaan toivottaa. Kun aikuistuu ja pääsee työelämään, niin varmastikaan ei enää masenna. Mielialalääkkeisiin suhtaudun hyvin skeptisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin mielestäni on MASENNUS täysin normaali reaktio keltä vaan olosuhteisiin joissa ketjun aloittaja elää: "Mulla ei oikeastaan oo kauheammin mitää kivaa. Joudun asumaan laitoksessa ja sen takia en uskalla elää ja mennyt motivaatio kaikkeen. Vaikka olen monta kertaa sanonut ettei laitos auta mua yhtään paremmaksi niin ei kuunnella."

        Jaksamista kai tässä voi vaan toivottaa. Kun aikuistuu ja pääsee työelämään, niin varmastikaan ei enää masenna. Mielialalääkkeisiin suhtaudun hyvin skeptisesti.

        Olenko epänormaali kun minulla ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Kun se on normaalia elämää niin koska mulle tulee ne itsetuhoiset ajatukset.Osaatko sanoa?Muuten tunnen kyllä tunteita mutta nuo itsemurhatunteet ei ole vielä tulleet.Kauanko joudun odottamaan niitä kun kertaa kuuluvat jokaisen ihmiseen elämään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin mielestäni on MASENNUS täysin normaali reaktio keltä vaan olosuhteisiin joissa ketjun aloittaja elää: "Mulla ei oikeastaan oo kauheammin mitää kivaa. Joudun asumaan laitoksessa ja sen takia en uskalla elää ja mennyt motivaatio kaikkeen. Vaikka olen monta kertaa sanonut ettei laitos auta mua yhtään paremmaksi niin ei kuunnella."

        Jaksamista kai tässä voi vaan toivottaa. Kun aikuistuu ja pääsee työelämään, niin varmastikaan ei enää masenna. Mielialalääkkeisiin suhtaudun hyvin skeptisesti.

        Kun ymmärrys ei riitä, niin ei vaan riitä. Tilanne varmaan ajautunut monien syiden saattelemana siihen mikä on. Monet lapset kärsii mielenterveysongelmista ja niitä lääkitys helpottaa, kun vaan löytyy sopiva. Ilman lääkitystä monen elämä olisi erittäin vaikeaa. Esim.paniikkihäiriö ja ahdistus voi olla lapsillakin voimakas. On ihan sama miten jotkut ei hyväksy mielialalääkkeitä, heillä on ollut tuuri elämässä kun eivät ole sairastuneet mielenterveysongelmiin, eivätkä ole tekemisissä sairastuneiden kanssa. Muuten asenne ja ymmärrys olisi toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ymmärrys ei riitä, niin ei vaan riitä. Tilanne varmaan ajautunut monien syiden saattelemana siihen mikä on. Monet lapset kärsii mielenterveysongelmista ja niitä lääkitys helpottaa, kun vaan löytyy sopiva. Ilman lääkitystä monen elämä olisi erittäin vaikeaa. Esim.paniikkihäiriö ja ahdistus voi olla lapsillakin voimakas. On ihan sama miten jotkut ei hyväksy mielialalääkkeitä, heillä on ollut tuuri elämässä kun eivät ole sairastuneet mielenterveysongelmiin, eivätkä ole tekemisissä sairastuneiden kanssa. Muuten asenne ja ymmärrys olisi toinen.

        Veikkaan että monella tähän ketjuun kirjoittaneella kritiikkiä antavalla nimen omaan on kokemusta lääkkeistä ja Ketipinorista. Oma kokemus oli että se oli hirveää ainetta. Olen ikuisesti kiitollinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin turrana lääkkeistä. Olin niin viaton ja naiivi etten edes tiennyt mitä masennuslääke tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että monella tähän ketjuun kirjoittaneella kritiikkiä antavalla nimen omaan on kokemusta lääkkeistä ja Ketipinorista. Oma kokemus oli että se oli hirveää ainetta. Olen ikuisesti kiitollinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin turrana lääkkeistä. Olin niin viaton ja naiivi etten edes tiennyt mitä masennuslääke tarkoittaa.

        On myös eri asia käyttää lääkettä kasvuiässä kun lääkettä ei ole tutkittu vaikutuksiltaan täysin kasvuun ja kehitykseen kuin aikuisena. Tunne-elämäkin vasta kehityksen tasolla ja teini-ikä meneillään. Eikö tuossakin vaikuta olevan jotain huolestuttavaa jos nuori kokee että tulee painostetuksi lääkkeen käyttöön laitoksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että monella tähän ketjuun kirjoittaneella kritiikkiä antavalla nimen omaan on kokemusta lääkkeistä ja Ketipinorista. Oma kokemus oli että se oli hirveää ainetta. Olen ikuisesti kiitollinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin turrana lääkkeistä. Olin niin viaton ja naiivi etten edes tiennyt mitä masennuslääke tarkoittaa.

        No tuota juuri tarkoitin, että ymmärrys ei riitä. Kommenttia, että "olen ikionnellinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin elää turtana lääkkeistä." Mitä tuolla kommentilla haluat sanoa nuorelle mielenterveyspotilaalle, joka elää laitoksessa ja jolle syötetään väkisin lääkettä, mitä ei halua? Kehitä tunneälyä ja ota kaikenlaiset ihmiset huomioon. Älä kiusaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuota juuri tarkoitin, että ymmärrys ei riitä. Kommenttia, että "olen ikionnellinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin elää turtana lääkkeistä." Mitä tuolla kommentilla haluat sanoa nuorelle mielenterveyspotilaalle, joka elää laitoksessa ja jolle syötetään väkisin lääkettä, mitä ei halua? Kehitä tunneälyä ja ota kaikenlaiset ihmiset huomioon. Älä kiusaa.

        Kirjoitin oman näkemykseni yleisenä kannanottona tälle nuorten lääkitsemispolitiikalle mitä näemmä tällaisissa laitoksissa harrastetaan. Eikä vain laitoksissa vain yleisesti nuorten mielenterveyspalveluissa mistä itsellä jo kokemusta. Tietenkin olisin voinut sen valita paremmin tähän ketjuun ap:n kokemuksia paremmin huomioiden, pahoittelut siitä. Kyllä minullakin kokemusta nuorena syödyistä lääkkeistä ja lääkeharmista on, vaikkakin olin silloin kuitenkin "jo" lähes täysi-ikäinen kun pillereitä alettiin tyrkyttää heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenko epänormaali kun minulla ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Kun se on normaalia elämää niin koska mulle tulee ne itsetuhoiset ajatukset.Osaatko sanoa?Muuten tunnen kyllä tunteita mutta nuo itsemurhatunteet ei ole vielä tulleet.Kauanko joudun odottamaan niitä kun kertaa kuuluvat jokaisen ihmiseen elämään?

        Puheissa mielenterveydestä tulee aina tämä epänormaali ja normaali jaottelu. " Minä olen "normaali" kun en ole kokenut sitä ja tätä ongelmaa tai oiretta. Se taas ei ole "normaalia" jos esimerkilsi kokee itsetuhoisia ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puheissa mielenterveydestä tulee aina tämä epänormaali ja normaali jaottelu. " Minä olen "normaali" kun en ole kokenut sitä ja tätä ongelmaa tai oiretta. Se taas ei ole "normaalia" jos esimerkilsi kokee itsetuhoisia ajatuksia.

        On ihan "normaalia" reagoida voimakkaillakin alakulon tunteilla jos elämä koettelee pahasti. Näkisin jopa että itsetuhoiset ajatukset voi joskus olla normaalihko reaktio kärsimykseen joka voi tuntua ylivoimaiselta kestää. Se miksi jotkut reagoi vahvemmin ja esim saa itsetuhoisia ajatuksoa ja toiset ei, on tietenkin mielenkiintoista miettiä. Toisaalta eipä se toinen ikinä ole täysin samoissa saappaissa elämäänsä elänyt että voisi täysin toista ymmärtää. Käynyt läpi niitä asioita mitä toinen.

        Onko hän sitten normaali ihminen joka ei ole kärsinyt vahvasti reaktiona elämän tuottamaan kärsimykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan "normaalia" reagoida voimakkaillakin alakulon tunteilla jos elämä koettelee pahasti. Näkisin jopa että itsetuhoiset ajatukset voi joskus olla normaalihko reaktio kärsimykseen joka voi tuntua ylivoimaiselta kestää. Se miksi jotkut reagoi vahvemmin ja esim saa itsetuhoisia ajatuksoa ja toiset ei, on tietenkin mielenkiintoista miettiä. Toisaalta eipä se toinen ikinä ole täysin samoissa saappaissa elämäänsä elänyt että voisi täysin toista ymmärtää. Käynyt läpi niitä asioita mitä toinen.

        Onko hän sitten normaali ihminen joka ei ole kärsinyt vahvasti reaktiona elämän tuottamaan kärsimykseen?

        Ja nimenomaan sitä ymmärrystä kun on siitä miten nuo lääkkeet vaikuttaa negatiivisesti, niiden haitoista ja (yleensä lyhytkestoisista sillä kustannuksella että keho jää koukkuun), hyödyistä ja myöskin lääkkeettömästä tavasta käsitellä ongelmia mikä voi olla lähes tehokkaampikin esim mielialaongelmiin. On myös kokemusta yleisestikin mieliala- ja ahdistusoireista. Mielestäni on hurjaa että nuoret edes niin matalalla kynnyksellä näemmä altistetaan niiden harmeille kun ne harmit on aikuisenakin on hankala kestää. Olisi varmasti monia muitakin tapoja tukea nuorten hyvinvointia, toki ne on hoitotaholle vaikeampia ja kalliimpia toteittaa. Ennenkaikkea nuoren oman päätöksen pitäisi painaa vaakakupissa aika paljon haluaako niitä pillereitä käyttää ja hänelle pitäisi tarjota kunnon realistinen kuva lääkkeiden harmeista. Minulle ainakin törkeästi vain korostettiin lääkkeiden hyötyjä tarjoten puolueellinen kuva. Moni nuori kuten en itsekään osannut ei osaa kyseenalaistaa lääkäriä koska hän on auktoriteetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenko epänormaali kun minulla ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia.Kun se on normaalia elämää niin koska mulle tulee ne itsetuhoiset ajatukset.Osaatko sanoa?Muuten tunnen kyllä tunteita mutta nuo itsemurhatunteet ei ole vielä tulleet.Kauanko joudun odottamaan niitä kun kertaa kuuluvat jokaisen ihmiseen elämään?

        Ole kiitolline kerran elämä kohdellut sinua silkkihansikkain. Kaikilla ei ole yhtä hyvä onni. Kaikki eivät ole siunattuja, parempia. Ei kannata olla ivallinen, ylimielinen vaan kiitollinen. Elämä on hauras ja hetkessä kaikki hyvä voikin olla poissa iäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että monella tähän ketjuun kirjoittaneella kritiikkiä antavalla nimen omaan on kokemusta lääkkeistä ja Ketipinorista. Oma kokemus oli että se oli hirveää ainetta. Olen ikuisesti kiitollinen että sain elää lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni kokien tunteita kuin turrana lääkkeistä. Olin niin viaton ja naiivi etten edes tiennyt mitä masennuslääke tarkoittaa.

        Minut meinasi psyko myrkyttää jollakin antipsykoosilääkkeelläl kun olin omalääkäriä arvostellut ja suorat sanat psykolle sanonut kun se usutettiin kimppuuni kun olin nuori.
        Keksimänsä oletuksen perusteella se hullu yritti pakottaa minut käyttämään ainetta.
        No, asia ei edennyt reseptinkään asteelle kun sain hommauduttua hullusta vainoojasta eroon. Katosi kuin pieru saharaan kun aloin kysellä perään sen toimista.
        Pitäkää puolenne. Jos psyko luulee ettei sinulla ole taustavoimia voi siinä nousta pintaan kummallinen vallanhimo ja alistamisen tarve. Yhä olen tyrmistynyt millaiset tyypit saavat mielivaltaa kaikessa rauhassa harjoittaa, isolla palkalla ilman mitään vastuuta.
        Järkyttävää.


    • Anonyymi

      13 vuotian ei pidä laihduttaa.Laihdutaminen lihotaa.Ikän katsomatta kaikki missä sokeria pois.Kuin kivenäisaineita sisältävät juomat,laajentaa vatsalaukkua vaan ja mahtuu enemän ruokaa,syö yli! Myrkkyä ja salakavala yhdistelmä on kerhojen pulla kahvit. KUin se ei pidä ruoka rytmiä.Amiainen ,lounas, välipala,päivälinen ilta pala.aina saman aikaan.Pala normipainoiseksi.Nainen laihtui 30 kg.edellämainitulla tavalla 3 vuodessa.Toinen 40 kg. kesti 5 v.Aikuiset naiset kitta viiniä vanhat naiset enemän ja usein.Ymärtämättä viinit lihotaa naisia ja vatsa kasvaa. jäljellä vain tikku jalat ,surkastunnut takapuoli kun eivät liiku!Vatsa sitten kuin kohonnut jätti pullataikina .

    • Anonyymi

      Olen syönyt ketipinoria yli 10 vuotta. Lääke määrättiin muiden lääkkeiden lisäksi. Masennuksen ja unettomuuden hoitoon. Aluksi soin 550mg/vkr, nykyään vaihtelee 300-500mg/vrk. Itselläni ketipinor valitettavasti aiheuttaa näläntunetta ja voisin syödä kaiken mahdollisen jääkaapista, noin tunnin kuluttua lääkkeiden otosta. Turvotusta on aiheuttanut ja paino noussut kymmeniä kiloja

      • Anonyymi

        Itellä on unettomuuteen ketipinor 400 mg ja se vie tajun. Hyvä kun pystyy yöllä hoipertaa vessaan.Mulla ei todellakaan ole ruoka mielessa kun alan nukkumaan.


      • Anonyymi

        Pitäiskö sun vaihtaa lääkettä.Ite olen laihtunut ketipinorista huolimatta.Aloitin laihduttaa pari viikkoa sitten ja painoa lähtenyt melkein 6 kiloa.Itse en tiedä miltä tuntuu kun lääkkeet lihottaa eikä ruoka.


    • Anonyymi

      Ne napit muuttaa kehittyvien aivojesi rakennetta. Se ei ole hyväksi että aivojen kehitys häiriintyy. Olet nuori, kasvuikäinen eikä sinun olisi pitänyt laihduttaa, se on haitallista. Kasvun myötä paino olisi tasaantunut. Psyykelääkkeiden haittavaikutuksena usein ylipaino. Se on paha terveyssriski ja haitta tuonnempana joten ei mikään pikku juttu.
      Tsemppiä.

    • Anonyymi

      Jos en olisi tota passka lääkettä aloittanut olisin terveen näköinen edelleen noin 80 kiloinen 180 cm 26 v mies. Sen lisäksi olen päihderiippuvainen lähinnä lääkkeitä vetävä niin pohjalla kuin olla voi. Omaan vissiin skitsofrenian en ole seurustelevat ja yksinäinen. Laihtua olen ennalleen yrittänyt mut se 10 kg ainakin vielä on plus paaaljon nesteitä.. huvittavinta tässä on se, että mulla ei edes ollut unettomuutta kun noita leptipaskkoja sain yritin saada tsopikloneja mut arvatenkin Sainko no en? Vattuillen lekuri oikein kirjoitti 8 kpl iltaan no pidin nukuttavasta vaikutuksesta ja lihoin rytinällä kaiken muun lisäksi nopeasti menettäen kaiken..... Vuoden aikana on mennyt elämä alta. Kuolla halusin.

      • Anonyymi

        Huom siis lopetin ton lääkkeen syyskuussa 2021


    • Anonyymi

      Olen nelikymppisenä saanut unettomuuteen nyt saman annoksen kuin sinä. Olen ollut aina hoikka. Nyt lääkityksen myötä lihonut 15 kiloa. Katso haittavaikutset. Ensimmäinen oire painon nousu.

      • Anonyymi

        Voi harmi! On vaarallista alkaa keräämään ylipainoa. Tulee sen myötä paljon terveysongelmia.
        Toivottavasti toivut unettomuudesta ja voit jättää haittaa aiheuttavan lääkkeen. (Kuinka se käy? Aiheuttaako riippuvuutta?)
        Valita asiasta lääkkeen määrääjälle. Oisko vähemmän haitallista vaihtoehtoa tarjolla.


    • Anonyymi

      Kyllä kannattaa ennemmin meditoida kun vetää tuollaisia lääkkeitä. Monet lääkärit eivät itse uskalla olla syvemmässä tasapainossa tunteidensa kanssa joten määräävät sitten turhan kovia lääkkeitä jotta muutkin voisivat välttyä tältä ruumiin ja sielun kristillisessä kulttuurissa kielletyn yhteyden kokemiselta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe