Mersulla yli 1000 km yhdellä latauksella ja 20" renkailla

Anonyymi

Taipale ajettiin noin 87 km/h keskinopeudella 11,5 tunnissa. Keskikulutus 8,7 kWh/100 km.

Akkupaketin paino noin 500 kiloa, kun auton kokonaispaino 1755 kg. Autossa on hiilikuiturakenteita, joten tuskin mikään hinnat alkaen -malli olisi kyseessä tuotantomallinakaan.

Mutta auton akussa on käytettu "uutta teknologiaa", joka tulee sarjatuotantoautoihin vasta vuonna 2024. Ei siis kannata ihan vielä investoida patteriautoon, koska parempia on tulossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mersu-lunasti-sahkoautostaan-antamansa-lupauksen-kulkee-helposti-yli-tuhat-kilometria-yhdella-latauksella/1a7e024f-728e-4b60-8656-1f956203584e

38

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lyhyempi olisi tietenkin, mutta jopa bensa-autoissa kulutus on reippaasti yli luvatun kun mennään 120 km/h. Bensa-autossa kulutus on moottoritiellä 20-30% enemmän kuin on luvattu. Siis ihan kaikilla automerkeillä, myös esimerkiksi Toyotalla. Ei autot voi rikkoa fysiikan lakeja, jos nopeutta lisätään niin kulutus kasvaa ja nopeasti. Sellaista autoa ei ole koskaan ollutkaan, joka olisi pystynyt luvattuun kulutuslukemaan 120 km/h vauhdilla. Ei ainuttakaan.


    • Anonyymi

      Ei mene 1800 kg auto 8,7 kWh/100 km normaalissa mantieajossa, koe on varmaan tehty tasaisella koeradalla hitaalla nopeudella.

      Jotkin Teslankin auton ilmoitettu WALP kulutus oli hiukan yli 15.x kWh/100 km mutta normaalissa testeissä kulutua on kuitenkin yli 21 kWh/100 km.

      Ei ole ilmaista lounasta, painavan massan liikuttaminen vie aina tietyn määrän energiaa.

      • Anonyymi

        No tuossa linkissä se on kerrottu, jos vaivautuu lukemaan.

        "Vision EQXX:llä ajettiin huhtikuussa Saksasta Etelä-Ranskaan. Sveitsin ja Italian kautta tehdylle matkalle kertyi mittaa 1008 kilometriä.

        Mercedeksen mukaan matkalla ei himmailtu, vaan reissu taitettiin nopeusrajoitusten mukaan. Saksan moottoriteillä vauhtia oli parhaimmillaan 140 kilometriä tunnissa. Keskinopeus oli 87,4 kilometriä tunnissa ja ajoaika 11,5 tuntia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuossa linkissä se on kerrottu, jos vaivautuu lukemaan.

        "Vision EQXX:llä ajettiin huhtikuussa Saksasta Etelä-Ranskaan. Sveitsin ja Italian kautta tehdylle matkalle kertyi mittaa 1008 kilometriä.

        Mercedeksen mukaan matkalla ei himmailtu, vaan reissu taitettiin nopeusrajoitusten mukaan. Saksan moottoriteillä vauhtia oli parhaimmillaan 140 kilometriä tunnissa. Keskinopeus oli 87,4 kilometriä tunnissa ja ajoaika 11,5 tuntia."

        En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!

        Minä en usko satuolentoihin, mutta sähköautojen voittokulkuun kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!

        Ihan sama mitä sinä änkyrä uskot ja mitä et.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!

        Tekniikka jne.... kehittyy kokoajan sitäkö et tahdo myöntää. Toyota painii aina vanhan tekniikan kanssa ja yrittää halpuuttaa sitä, mutta uudet asiat pitää teettää muilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!

        Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
        Aivan perusasia fysiikassa.
        Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
        Aivan perusasia fysiikassa.
        Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.

        Näinhän se on. 8,7 kilowatin keskiteholla on liikuttu, eli hevosmiesten yksiköissä noin 11,7 hp:n teholla. Ilmanvastuskerroin on ilmoitettu, mutta kun ei tiedetä otsapinta-alaa, niin ei jaksa tehdä muita laskelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. 8,7 kilowatin keskiteholla on liikuttu, eli hevosmiesten yksiköissä noin 11,7 hp:n teholla. Ilmanvastuskerroin on ilmoitettu, mutta kun ei tiedetä otsapinta-alaa, niin ei jaksa tehdä muita laskelmia.

        Typo: Pyörintävastus on väärin, se on oikeasti vierintävastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
        Aivan perusasia fysiikassa.
        Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.

        "Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään."

        Väärin, massa vaikutta kiihdyttämisen lisäksi, kun tehtään työtä potentiaalienergian voittamiseksi esim. ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
        Aivan perusasia fysiikassa.
        Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.

        Niin tasaisella maalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tasaisella maalla!

        Samat pelisäännöt on fysiikassa kaikkialla. Ei tarvita mitään maata. Avaruuskin kelpaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?

        Kaikkialta muualta, paitsi takapajulasta nimeltään Suomi....😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?

        Kaupasta. Pulloissa myyvät. Purkeissa myydään maitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkialta muualta, paitsi takapajulasta nimeltään Suomi....😆

        Eihän Suomesta saa biokaasuakaan kuin vain muutamassa maakunnassa, ja biokaasuautoja vielä harvemmasta paikasta. Sähköä sen sijaan saa käytännössä melkein kaikkialta missä on vakituista asutustakin.

        Että jos pelkkä biokaasu on noin vaikeaa, niin vedyn kanssa se vasta vaikeaa olisikin. Eihän se tahdo pysyä edes säiliössään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Suomesta saa biokaasuakaan kuin vain muutamassa maakunnassa, ja biokaasuautoja vielä harvemmasta paikasta. Sähköä sen sijaan saa käytännössä melkein kaikkialta missä on vakituista asutustakin.

        Että jos pelkkä biokaasu on noin vaikeaa, niin vedyn kanssa se vasta vaikeaa olisikin. Eihän se tahdo pysyä edes säiliössään.

        Vedyn etu on siinä, että sitä on maapallolla rajattomasti. Se ei siis lopu koskaan. Ei haittaa, vaikka sitä silloin ilmaan haihtuisikin, you know....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn etu on siinä, että sitä on maapallolla rajattomasti. Se ei siis lopu koskaan. Ei haittaa, vaikka sitä silloin ilmaan haihtuisikin, you know....

        Ei ole vetyä maapallolla rajattomasti. Sen sijaan sähköä voidaan auringon ansiosta tuottaa niin paljon kuin huvittaa. Meitsi tietää...


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meitsi tietää. Vetyä on maapallolla vain rajallinen määrä. Sähköä saadaan sen sijaan tuotettua auringon avulla vielä satoja miljoonia vuosia.

        Joten arvelusi meni pieleen...

        Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.

        Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.

        Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP.

        " Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP."

        Mutta vain harhaisessa mielessäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.

        Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP.

        "Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km."

        Meinaat siis, että maailmasta loppuu myös tuuli vedyn lisäksi, jolla vetyä autoihin tullaan tuottamaan. 😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km."

        Meinaat siis, että maailmasta loppuu myös tuuli vedyn lisäksi, jolla vetyä autoihin tullaan tuottamaan. 😝

        Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?

        Nykyään sanotaankin, että rahalla saa ja patteriautolla pääsee. Vetyautoilijat vain vikisevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?

        Nykyään sanotaankin, että rahalla saa ja patteriautolla pääsee. Vetyautoilijat vain vikisevät.

        "Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?"

        Tuohan on ihan yhtä typerä sepustus kuin se, että kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kaikki bensiini, ja diesel on käytössä, ja vetyautoja ei olisi lainkaan! 😆


    • Anonyymi

      Maailma on aina tarvinnut esikuvia, joille ei kumarrella.

    • Anonyymi

      Mielestäni tämä perustuu paljolti pieneen ilmanvastukseen, mitä tarvitaan maantieajossa. Kuinka paljon pääsisi sekalaisessa ajossa, ehkä 650 km.

      • Anonyymi

        Sähköauto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen "sekalaisessa" ajossa, koska hidastus- ja alamäkienergia saadaan talteen.


    • Anonyymi

      Akku missä omn akku johon mahtuu sähköä ja ei paina paljon ja kestää? sitä ei ole!

    • Anonyymi

      Taitaa olla aikamoinen sukkula ja alla 20 tuumaiset sirkkelin pyörät.

    • Anonyymi

      He hee ja Toyotalla aina vaan ilman seinälatauksia

    • Anonyymi

      Kova tulos. Merkki vaan valitettavasti väärä. Pitäisi olla Toyota. Maailma tarvitsee esikuvia.

    • Anonyymi

      No mikäs tuo. Mie ajan diesel mersulla ja 17 tuuman renkailla yli 1200 km yhdellä tankkauksella.

      • Anonyymi

        Paljonko tulee kustannukseksi euroa/100km? Sähköautolla menisi tuolla 10 kWh/100km kullutukella parisen euroa, kun käyttää kWh:n hintana 20 senttiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mua kiinnostais

      Aika paljon vietellä sut vielä J... ❤️❤️
      Ikävä
      63
      1684
    2. Aion ottaa yhteyttä sinuun

      ens tai seuraavalla viikolla. Tähän vaan tiedoksi että osaat varautua rakas :)
      Ikävä
      106
      1369
    3. Martina, Jasser ja kaik neljä tytärtä Järvisydämessä

      Sinne se Jasseri kiitää pitkin baanaa. Esko oli niin kiva, että antoi autonsa hälle. Noin toimii fiksu, avarakatseinen ex.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1351
    4. Jos laittaisin viestin

      Laittaisn: vaan: Moi, mitäs kuuluu 😊 Se riittäisi kertomaan tarpeeksi kaiken jälkeen. Mitä itse laittaisit?
      Ikävä
      78
      1233
    5. Miten musta tuntuu

      että sä teet niitä mulle :) Olen katsonut rivien välistä ja ymmärrän ehkä mitä tarkoitat. Olemme samalla viivalla ja täysiä idiootteja jos me ei yhdis
      Ikävä
      40
      796
    6. Valtamedia VALEHTELI Oodin tapahtumista, paikalla ollut pastori kertoo totuuden

      Eli ainoa joka häiriköi oli naiseksi pukeutunut mies(sairasta), joka töni ja jopa löi pastoria ja haastoi kaksintaisteluun. Youtubelta löytyy video j
      Maailman menoa
      235
      730
    7. Helteet paljastaa.

      Sumin naiset on kyllä aika läskejä, osa ihan yököttää ku vähissä vaatteissa kauppaa lyllertävät, läskit tursuu ja sit koittavat viel pitää tiukkoja va
      Suomussalmi
      49
      719
    8. Jos en olisi rakastunut sinuun

      voisin sentään tapailla muita. Rakastumalla sinuun tuomitsin itseni yksinäisyyteen.
      Ikävä
      57
      707
    9. En halua elää ilman sinua

      Mutta ei sinun kanssakaan voi elää. Miten tästä voisi päästä yli..
      Ikävä
      47
      694
    10. Miten reagoisit

      Jos heräisitkin aamulla palstalaisen vierestä?
      Sinkut
      128
      681
    Aihe