Taipale ajettiin noin 87 km/h keskinopeudella 11,5 tunnissa. Keskikulutus 8,7 kWh/100 km.
Akkupaketin paino noin 500 kiloa, kun auton kokonaispaino 1755 kg. Autossa on hiilikuiturakenteita, joten tuskin mikään hinnat alkaen -malli olisi kyseessä tuotantomallinakaan.
Mutta auton akussa on käytettu "uutta teknologiaa", joka tulee sarjatuotantoautoihin vasta vuonna 2024. Ei siis kannata ihan vielä investoida patteriautoon, koska parempia on tulossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mersu-lunasti-sahkoautostaan-antamansa-lupauksen-kulkee-helposti-yli-tuhat-kilometria-yhdella-latauksella/1a7e024f-728e-4b60-8656-1f956203584e
Mersulla yli 1000 km yhdellä latauksella ja 20" renkailla
42
577
Vastaukset
- Anonyymi
Juu. Körö körö kirkkoon hiljaisella nopeudella. Mikäköhän olisi range silloin, kun ajettaisiin moottoritienopeutta 120km/h? Lähes kaikki sähikäiset pääsevät niiden tehtaan lupaamiin kilometreihin yhdellä latauksella, kunhan vaan nopeus ei ylitä 60km/h.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946- Anonyymi
Lyhyempi olisi tietenkin, mutta jopa bensa-autoissa kulutus on reippaasti yli luvatun kun mennään 120 km/h. Bensa-autossa kulutus on moottoritiellä 20-30% enemmän kuin on luvattu. Siis ihan kaikilla automerkeillä, myös esimerkiksi Toyotalla. Ei autot voi rikkoa fysiikan lakeja, jos nopeutta lisätään niin kulutus kasvaa ja nopeasti. Sellaista autoa ei ole koskaan ollutkaan, joka olisi pystynyt luvattuun kulutuslukemaan 120 km/h vauhdilla. Ei ainuttakaan.
- Anonyymi
Ei mene 1800 kg auto 8,7 kWh/100 km normaalissa mantieajossa, koe on varmaan tehty tasaisella koeradalla hitaalla nopeudella.
Jotkin Teslankin auton ilmoitettu WALP kulutus oli hiukan yli 15.x kWh/100 km mutta normaalissa testeissä kulutua on kuitenkin yli 21 kWh/100 km.
Ei ole ilmaista lounasta, painavan massan liikuttaminen vie aina tietyn määrän energiaa.- Anonyymi
No tuossa linkissä se on kerrottu, jos vaivautuu lukemaan.
"Vision EQXX:llä ajettiin huhtikuussa Saksasta Etelä-Ranskaan. Sveitsin ja Italian kautta tehdylle matkalle kertyi mittaa 1008 kilometriä.
Mercedeksen mukaan matkalla ei himmailtu, vaan reissu taitettiin nopeusrajoitusten mukaan. Saksan moottoriteillä vauhtia oli parhaimmillaan 140 kilometriä tunnissa. Keskinopeus oli 87,4 kilometriä tunnissa ja ajoaika 11,5 tuntia." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuossa linkissä se on kerrottu, jos vaivautuu lukemaan.
"Vision EQXX:llä ajettiin huhtikuussa Saksasta Etelä-Ranskaan. Sveitsin ja Italian kautta tehdylle matkalle kertyi mittaa 1008 kilometriä.
Mercedeksen mukaan matkalla ei himmailtu, vaan reissu taitettiin nopeusrajoitusten mukaan. Saksan moottoriteillä vauhtia oli parhaimmillaan 140 kilometriä tunnissa. Keskinopeus oli 87,4 kilometriä tunnissa ja ajoaika 11,5 tuntia."En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!
Minä en usko satuolentoihin, mutta sähköautojen voittokulkuun kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!
Ihan sama mitä sinä änkyrä uskot ja mitä et.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!
Tekniikka jne.... kehittyy kokoajan sitäkö et tahdo myöntää. Toyota painii aina vanhan tekniikan kanssa ja yrittää halpuuttaa sitä, mutta uudet asiat pitää teettää muilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko vieläkään, että noin pienellä energiamäärällä 1800 kg auto kulkee satakilometriä 8,7 kWh / 100 km, ei ei!!!
Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
Aivan perusasia fysiikassa.
Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
Aivan perusasia fysiikassa.
Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.Näinhän se on. 8,7 kilowatin keskiteholla on liikuttu, eli hevosmiesten yksiköissä noin 11,7 hp:n teholla. Ilmanvastuskerroin on ilmoitettu, mutta kun ei tiedetä otsapinta-alaa, niin ei jaksa tehdä muita laskelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on. 8,7 kilowatin keskiteholla on liikuttu, eli hevosmiesten yksiköissä noin 11,7 hp:n teholla. Ilmanvastuskerroin on ilmoitettu, mutta kun ei tiedetä otsapinta-alaa, niin ei jaksa tehdä muita laskelmia.
Typo: Pyörintävastus on väärin, se on oikeasti vierintävastus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
Aivan perusasia fysiikassa.
Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin."Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään."
Väärin, massa vaikutta kiihdyttämisen lisäksi, kun tehtään työtä potentiaalienergian voittamiseksi esim. ylämäessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään. F=ma.
Aivan perusasia fysiikassa.
Jos pystyy ajamaan tasaisella nopeudella niin teho kuluu ainoastaan ilmanvastuksen ja pyörintävastuksen voittamiseen. Massa putoaa pois "yhtälöstä" tyystin.Niin tasaisella maalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tasaisella maalla!
Samat pelisäännöt on fysiikassa kaikkialla. Ei tarvita mitään maata. Avaruuskin kelpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Massa vaikuttaa auton tarvitsemaan tehoon vain silloin kuin sitä kiihdytetään."
Väärin, massa vaikutta kiihdyttämisen lisäksi, kun tehtään työtä potentiaalienergian voittamiseksi esim. ylämäessä.Alamäessä tämä sama potentiaalienergia saadaan takaisin. Kuvista päätellen auton otsa-pinta-ala näyttää pieneltä. Asia on vain niin että nyky autot ovat järjettömiä korkeita töttöröitä jotka on varustettu leveillä suuren vierintävastuksen renkailla, jos tälläisellakin yhdistelmällä päästää 500km niin tarkoitukseen valmistetulla autolla 1000km ei ole mikään ihme juttu. Mersussa oli 20 tuuman renkaat mutta se ei sinällään tarkoita korkeaa vierintävastusta vaan asiaan vaikuttaa enemmän renkaan leveys (ja rengaspaine sekä kumiseos). Yleensä isoilla vanteilla olevat renkaat ovat leveitä mutta se ei tarkoita sitä että tässä kokeessa olisi käytetty leveitä renkaita.
- Anonyymi
Vetyautolla 1360 kilometriä yhdellä tankkauksella.....🤪
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vetyautojen-maailmanennatys-murskaksi-mirai-ylsi-yhdella-tankkauksella-hervottomaan-1-360-kilometrin-matkaan/6d35800b-0969-4bfb-9547-04cf11d95967- Anonyymi
Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?
Kaikkialta muualta, paitsi takapajulasta nimeltään Suomi....😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oho! Mistäs tuollaista vetyä saa?
Kaupasta. Pulloissa myyvät. Purkeissa myydään maitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkialta muualta, paitsi takapajulasta nimeltään Suomi....😆
Eihän Suomesta saa biokaasuakaan kuin vain muutamassa maakunnassa, ja biokaasuautoja vielä harvemmasta paikasta. Sähköä sen sijaan saa käytännössä melkein kaikkialta missä on vakituista asutustakin.
Että jos pelkkä biokaasu on noin vaikeaa, niin vedyn kanssa se vasta vaikeaa olisikin. Eihän se tahdo pysyä edes säiliössään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän Suomesta saa biokaasuakaan kuin vain muutamassa maakunnassa, ja biokaasuautoja vielä harvemmasta paikasta. Sähköä sen sijaan saa käytännössä melkein kaikkialta missä on vakituista asutustakin.
Että jos pelkkä biokaasu on noin vaikeaa, niin vedyn kanssa se vasta vaikeaa olisikin. Eihän se tahdo pysyä edes säiliössään.Vedyn etu on siinä, että sitä on maapallolla rajattomasti. Se ei siis lopu koskaan. Ei haittaa, vaikka sitä silloin ilmaan haihtuisikin, you know....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn etu on siinä, että sitä on maapallolla rajattomasti. Se ei siis lopu koskaan. Ei haittaa, vaikka sitä silloin ilmaan haihtuisikin, you know....
Ei ole vetyä maapallolla rajattomasti. Sen sijaan sähköä voidaan auringon ansiosta tuottaa niin paljon kuin huvittaa. Meitsi tietää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vetyä maapallolla rajattomasti. Sen sijaan sähköä voidaan auringon ansiosta tuottaa niin paljon kuin huvittaa. Meitsi tietää...
Teikäläinen ei näköjään tiedä mitään, vaan arvailee vaan.....
https://demokraatti.fi/paastottoman-vedyn-ennakoidaan-lyovan-lapi-teollisuudessa-5-10-vuodessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teikäläinen ei näköjään tiedä mitään, vaan arvailee vaan.....
https://demokraatti.fi/paastottoman-vedyn-ennakoidaan-lyovan-lapi-teollisuudessa-5-10-vuodessaKyllä meitsi tietää. Vetyä on maapallolla vain rajallinen määrä. Sähköä saadaan sen sijaan tuotettua auringon avulla vielä satoja miljoonia vuosia.
Joten arvelusi meni pieleen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä meitsi tietää. Vetyä on maapallolla vain rajallinen määrä. Sähköä saadaan sen sijaan tuotettua auringon avulla vielä satoja miljoonia vuosia.
Joten arvelusi meni pieleen...Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.
Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.
Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP." Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP."
Mutta vain harhaisessa mielessäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km. Jokainen voi päätellä mikä hinta vedyllä tulee liikennenkäytössä olemaan. Todella korkea.
Kuten tuossa linkatussakin kerrotaan niin vety menee teollisuuden käyttöön, sillä vähennetään terästeollisuuden päästöjä. Vedyn käyttö henkilöautoissa on jo haudattu projekti joka ei koskaan toiminut. RIP."Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km."
Meinaat siis, että maailmasta loppuu myös tuuli vedyn lisäksi, jolla vetyä autoihin tullaan tuottamaan. 😝 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vihreää vetyä tuotetaan sähköstä surkealla 25% hyötysuhteella. Sen vedyn tuottamiseen jolla ajaa 100km kuluu sähköä niin paljon että sillä ajaisi 400km."
Meinaat siis, että maailmasta loppuu myös tuuli vedyn lisäksi, jolla vetyä autoihin tullaan tuottamaan. 😝Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?
Nykyään sanotaankin, että rahalla saa ja patteriautolla pääsee. Vetyautoilijat vain vikisevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?
Nykyään sanotaankin, että rahalla saa ja patteriautolla pääsee. Vetyautoilijat vain vikisevät."Kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kun kaikki vety on käytössä ja patteriautoja ei olisi lainkaan?"
Tuohan on ihan yhtä typerä sepustus kuin se, että kuka sitten jää ensimmäisenä tienvarteen, kun kaikki bensiini, ja diesel on käytössä, ja vetyautoja ei olisi lainkaan! 😆
- Anonyymi
Maailma on aina tarvinnut esikuvia, joille ei kumarrella.
- Anonyymi
Mielestäni tämä perustuu paljolti pieneen ilmanvastukseen, mitä tarvitaan maantieajossa. Kuinka paljon pääsisi sekalaisessa ajossa, ehkä 650 km.
- Anonyymi
Sähköauto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen "sekalaisessa" ajossa, koska hidastus- ja alamäkienergia saadaan talteen.
- Anonyymi
Akku missä omn akku johon mahtuu sähköä ja ei paina paljon ja kestää? sitä ei ole!
- Anonyymi
Taitaa olla aikamoinen sukkula ja alla 20 tuumaiset sirkkelin pyörät.
- Anonyymi
Mutkakuvassa rengas erottuu paremmin. Yllättävän sopusuhtaiset. Ja auto on väkisin iso, koska 20" renkaat näyttää noin pieniltä. Muuten tuossa on aika hyvin haettu muotoilussa pisaran mallia.
https://assets.almatalent.fi/image/5aa917f2-fe7a-570c-afd9-f81121677cff
- Anonyymi
He hee ja Toyotalla aina vaan ilman seinälatauksia
- Anonyymi
Kova tulos. Merkki vaan valitettavasti väärä. Pitäisi olla Toyota. Maailma tarvitsee esikuvia.
- Anonyymi
No mikäs tuo. Mie ajan diesel mersulla ja 17 tuuman renkailla yli 1200 km yhdellä tankkauksella.
- Anonyymi
Paljonko tulee kustannukseksi euroa/100km? Sähköautolla menisi tuolla 10 kWh/100km kullutukella parisen euroa, kun käyttää kWh:n hintana 20 senttiä.
- Anonyymi
Nyt ajoivat Saksasta Englantiin 1202 kilometrin matkan yhdellä latauksella. Keskinopeus oli 83 km/h. Silverstonen moottoriradalla ajoivat sitten akun loppuun 140 km/h nopeudella.
https://www.hs.fi/autot/art-2000008919931.html- Anonyymi
Saako tuota farkkuna? Riittää 1.000 km range talvella.
- Anonyymi
Tuo on kyllä hyvä laite. Voittaa vetyautot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2914649Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741450Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661396Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011194eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131188- 841136
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321118Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591046- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871