Varoituksia kyllä annettiin että bensa tulee kallistumaan ja että pitäisi vaihtaa sähköautoon. Mutta sinä et kuunnellut? Sitä se tyhmyys ja ajattelemattomuus teettää. Onko se nyt muiden syy kun et saa nauttia halvasta autoedusta ja puoli ilmaisista kilometreistä? Varoitetti teitä kaikkia on aivan varmasti. Nytku et ehtinyt ostamaan sähköautoa onkin sähköautot loppuneet. Myyjät lupailevat jopa 8-12kuukauden toimitusaikoja mutta tämä ei tule paikkaansa pitämään. Voi mennä pari kolmekin vuotta että saat omasi sillä nyt koko maailma haluaa samaan aikaan ostaa sähköauton.
Polttoaineen hinta tulee nousemaan jo päästötavoitteiden vuoksi mutta tämä vasta alkanut sota sekoittaa lopulta koko pelin niin pahasti että maailmanlaajuinen lama on edessä jo tämän vuoden loppupuolella. Bensan ja dieselin hinta voi nousta jopa 4-5euroon litralta kun sota leviää ja sehän leviää jatkuvasti kun tietää millainen hullu sitä sotaa haluaa. Asuntolainojen korot on vuoden sisällä 2% joka lisää kulujasi satoja euroja kuukaudessa. Sähköautoilulla olisit tämänkin kompensoinut.
Sähköauton hankinta turvaisi taloutesi pitkään etkä joutuisi maksamaan ajamisesta juuri mitään. Sähkön suhteen Suomi onkin olkiluoto 3 myötä pian omavarainen joten sähkö halpenee vielä lisää. No ei se tässä minulla maksa nytkään kuin 7,31senttiä/kwh joten ajelen noin 1,6eurolla/100km.
Jos olisit ollut fiksu ja hankkinut sen sähköauton ajoissa sinulta menisi kuukaudessa monta sataa euroa vähemmän polttoaineeseen. Vuodessa tuhansia euroja säästöä jolla voisit ostaa kaikkea kivaa perheellesi..mutta et tietenkään voi koska ne ”patteriautot” on niin huonoja eikä voi vetää 1000km putkeen peräkärryä lappiin joka viikko? Niinpä. Minun autossa on päälle 400km range wltp mittauksella. En ymmärrä miten se ei jollekkin sitten riitä? Ajan vuodessa 40000km ja riittää paremmin kuin hyvin. Parasta on kun aina lähtiessä on tankki täynnä eikä ole huolta siitä ettei range riittäisi. En koskaan pääse edes alle 50% latauksen normaaleissa viikko ajoissa. Joka päivä lataan töissä ja kotona…ihan huomaamatta nukkuessa ja töitä tehdessä akku vaan on aina täysi. On se kummallista.
Harmittaako kun et ehtinyt ostaa sähköautoa vaikka sinua varoitettiin?
125
1337
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun tekstisi on lähinnä typerää paskanjauhantaa. Ensinnäkään et huomioi ollenkaan sähköautojen järkyttävän korkeaa hankintahintaa. Tällä hetkellä sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia mulkunjatkeita ja hyvätuloiset teeskentelevät säästävänsä tuolla muka rahaa (oikeasti he eivät säästä euroakaan). Jos maksaa 40-50 000 euroa sähköautosta ja väittää siten säästävänsä rahaa on joko täysi idiootti tai valehtelija.
Ja bensan hinta ei tule nousemaan tuohon 4-5 euroon, pikemminkin bensan hinta laskee takaisin alle 2 euron. Öljyn hintakin on laskenut reilusti korkeimmista lukemista.
Ja muuten, itselläni ei ole euroakaan lainaa, ei myöskään asuntolainaa.- Anonyymi
Lisään... Ja tietenkin kaikkein suurin säästö tulee, jos luopuu kokonaan autosta.
- Anonyymi
Sinä se vasta idiootti olet. Minä säästän tuhansia euroja vuodessa ajamalla Sähköautolla.
Vaihdoin saman hintaisen bensa auton sähköautoon noin vuosi sitten. Kummassakin autossa kuukausimaksu on lähes sama. Sähköautossa korko on vielä pienempi kuin edellisessä bensassa. Kuukausikulut pelkästään auton omistamisesta/hallitsemisesta on noin 650e nyt kun ne bensa autossa ne oli 680e. Sähköautoon vielä kuuluu huollot kaupan päälle vuosiksi.
Lisäksi sähköautojen hinnat ovat jo nyt nousseet ja nousevat vain lisää jatkossa. Joten arvo pysyy sähköautoissa loistavasti. Mitään uusia sähköautoja jollain super pitkällä rangella ei ole edes suunnitteilla vuosikausiin, varsinkaan normaaliin hintaluokkaan joka voisi olla sen 50-70tuhatta perus sähköautossa. Tämän hintaisella bensallakin toki aina ajanut vuosikaudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se vasta idiootti olet. Minä säästän tuhansia euroja vuodessa ajamalla Sähköautolla.
Vaihdoin saman hintaisen bensa auton sähköautoon noin vuosi sitten. Kummassakin autossa kuukausimaksu on lähes sama. Sähköautossa korko on vielä pienempi kuin edellisessä bensassa. Kuukausikulut pelkästään auton omistamisesta/hallitsemisesta on noin 650e nyt kun ne bensa autossa ne oli 680e. Sähköautoon vielä kuuluu huollot kaupan päälle vuosiksi.
Lisäksi sähköautojen hinnat ovat jo nyt nousseet ja nousevat vain lisää jatkossa. Joten arvo pysyy sähköautoissa loistavasti. Mitään uusia sähköautoja jollain super pitkällä rangella ei ole edes suunnitteilla vuosikausiin, varsinkaan normaaliin hintaluokkaan joka voisi olla sen 50-70tuhatta perus sähköautossa. Tämän hintaisella bensallakin toki aina ajanut vuosikaudet.Kuukausimaksuista paskat piittaan, koska ostan autoni aina käteisellä ja tulen ostamaan seuraavankin auton käteisellä. Minua kiinnostaa hankintahinta. Pelkkää kuukausimaksua tuijottaa lähinnä idiootit. Ja normaalit ihmiset eivät todellakaan laita 650e kuukaudessa auton omistamiseen, yleensä luku on pikemminkin 100e tai ei ollenkaan.
Sähköautojen korkeat hinnat ovat vain väliaikaisia, kun tarjonta saavuttaa kysynnän niin hinnat tulevat romahtamaan. Ja nykyisillä hinnoilla tämä tapahtuu jo parin vuoden kuluessa. Nykyisillä hinnoilla sähköautot eivät tule ikinä suosituiksi keskituloisten keskuudessa.
Normaali hintaluokka on keskituloisilla 5-7 000 euroa eikä tämä tule muuttumaan tulevaisuudessakaan. Keskituloiset tulevat odottamaan sähköauton hankintaa ainakin 10 vuotta. Vuonna 2030 alle 10% omistaa täyssähköauton ja jos hinnat eivät laske, lukema tulee olemaan alle 5%.
Ja jos hinnat eivät laske, autokauppa tulee romahtamaan täydellisesti. Jo nyt uusien autojen myynti on vähäistä, mutta se tulee laskemaan entisestään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuukausimaksuista paskat piittaan, koska ostan autoni aina käteisellä ja tulen ostamaan seuraavankin auton käteisellä. Minua kiinnostaa hankintahinta. Pelkkää kuukausimaksua tuijottaa lähinnä idiootit. Ja normaalit ihmiset eivät todellakaan laita 650e kuukaudessa auton omistamiseen, yleensä luku on pikemminkin 100e tai ei ollenkaan.
Sähköautojen korkeat hinnat ovat vain väliaikaisia, kun tarjonta saavuttaa kysynnän niin hinnat tulevat romahtamaan. Ja nykyisillä hinnoilla tämä tapahtuu jo parin vuoden kuluessa. Nykyisillä hinnoilla sähköautot eivät tule ikinä suosituiksi keskituloisten keskuudessa.
Normaali hintaluokka on keskituloisilla 5-7 000 euroa eikä tämä tule muuttumaan tulevaisuudessakaan. Keskituloiset tulevat odottamaan sähköauton hankintaa ainakin 10 vuotta. Vuonna 2030 alle 10% omistaa täyssähköauton ja jos hinnat eivät laske, lukema tulee olemaan alle 5%.
Ja jos hinnat eivät laske, autokauppa tulee romahtamaan täydellisesti. Jo nyt uusien autojen myynti on vähäistä, mutta se tulee laskemaan entisestään.Lisään... Tietenkin jos hinnat pysyvät näin korkeina niin enemmän ihmisiä luopuu kokonaan autosta kuin ostaa sähköauton.
- Anonyymi
Hönöt vouhottaa autokaupassa, sähkötolpalla ja tällä palstalla.
Diesel tulee olemaan paras vaihtoehto kaikista, pienikoneiset bensat hyviä vaihtoehtoja, mutta esim. Viherpesuhybridit vrt. Toyotan akkulaturi tulevat olemaan romurautaa ensimmäisten joukossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hönöt vouhottaa autokaupassa, sähkötolpalla ja tällä palstalla.
Diesel tulee olemaan paras vaihtoehto kaikista, pienikoneiset bensat hyviä vaihtoehtoja, mutta esim. Viherpesuhybridit vrt. Toyotan akkulaturi tulevat olemaan romurautaa ensimmäisten joukossa.Ja silti diesel on katoamassa ainakin uusissa henkilöautoissa. Tänä vuonna vaivaiset 6,6% uusista henkilöautoista on ollut dieseleitä. Kaikkia ladattavia autoja on myyty 34% uusista autoista. Pelkkiä täyssähköautoja on myyty 2,5 kertaa enemmän kuin dieseleitä. Toki jonkin verran on myyty ladattavia dieselhybrideitä, mutta sinähän et hybrideihin usko.
Ja vastaava kehitys on ollut muuallakin, diesel on uusien henkilöautojen puolella kuolemassa. Rekkoja ja pakettiautoja vielä myydään, mutta ei diesel-henkilöautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se vasta idiootti olet. Minä säästän tuhansia euroja vuodessa ajamalla Sähköautolla.
Vaihdoin saman hintaisen bensa auton sähköautoon noin vuosi sitten. Kummassakin autossa kuukausimaksu on lähes sama. Sähköautossa korko on vielä pienempi kuin edellisessä bensassa. Kuukausikulut pelkästään auton omistamisesta/hallitsemisesta on noin 650e nyt kun ne bensa autossa ne oli 680e. Sähköautoon vielä kuuluu huollot kaupan päälle vuosiksi.
Lisäksi sähköautojen hinnat ovat jo nyt nousseet ja nousevat vain lisää jatkossa. Joten arvo pysyy sähköautoissa loistavasti. Mitään uusia sähköautoja jollain super pitkällä rangella ei ole edes suunnitteilla vuosikausiin, varsinkaan normaaliin hintaluokkaan joka voisi olla sen 50-70tuhatta perus sähköautossa. Tämän hintaisella bensallakin toki aina ajanut vuosikaudet.”Vaihdoin saman hintaisen bensa auton sähköautoon noin vuosi sitten.”
Minäkin vaihtaisin mieluusti autoni samanhintaiseen sähköautoon mitä nykyinen polttikseni on. On vaan aika nirkoselti tarjontaa 2000 € hintaluokassa…
- Anonyymi
"Sähkön suhteen Suomi onkin olkiluoto 3 myötä pian omavarainen joten sähkö halpenee vielä lisää."
Ja tämä kohta on todistettavasti valetta. Suomi ei tule omavaraiseksi sähköstä edes olkiluoto 3:n täyden käyttöönoton jälkeen (tuulettomina päivinä sähkö ei edelleenkään riitä omaan tarpeeseen) ja sähkön hinta on riippuvainen myös muun Euroopan tilanteesta. Kukaan ei ole luvannut halvempaa sähköä. Päinvastoin, todennäköisesti sähkö on kalliimpaa ensi talvena kuin nyt. - Anonyymi
Kummallista on se, että olet noin luupää.
- Anonyymi
Ei ole harmitusta yhtään.
- Anonyymi
Eipä vaikuta mitään kun on täysi autoetu. Lisää vaan usvaa putkeen ja veronmaksajat maksaa, hähä!
- Anonyymi
Sähköauton hinta on jotain 50 tuhatta. En jaksa nyt tarkistaa.
Ostin juuri auton. Se maksoi 4000 euroa ja pääsen sillä töihin ja samalla reissulla kauppaan. Muuhun en sitä tarvitse. Miksi siis ostaisin hemmetin kalliin auton? Tuokin oli jo liian kallis käyttötarpeeseeni mutta tämä on erittäin hyvä.
Vitosen matematiikalla minä säästin 46 tuhatta euroa. Sillä rahalla saa todella paljon bensaa.- Anonyymi
No joo erikseen onkin köyhät jotka ajavat näillä skootterin hintaisilla autoilla. Mutta me töissä olevat ostamme kyllä sähköautoja. Omassa kaveripiirissä on jo useita sähköautoja. Kenelläkään ole alle 50 tuhannen autoa saatika yli kahta vuotta vanhaa. Kai si on siinä sitten minkä työpaikana kukakin valitsee🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo erikseen onkin köyhät jotka ajavat näillä skootterin hintaisilla autoilla. Mutta me töissä olevat ostamme kyllä sähköautoja. Omassa kaveripiirissä on jo useita sähköautoja. Kenelläkään ole alle 50 tuhannen autoa saatika yli kahta vuotta vanhaa. Kai si on siinä sitten minkä työpaikana kukakin valitsee🤔
Normaalit työssä olevat ostaa alle 10 tonnin autoja. Harhaisena elitisti-idioottina kuvittelet työssä olevien muka ostelevan yli 50 tonnin autoja kun tilastot osoittavat, että tätä ei tapahdu. Yli 50 tonnin autoja ostavat lähinnä yritykset ja muutamat harvat rikkaat. Tavalliset työntekijät eivät niitä osta.
Ja vain 1% suomalaisista omistaa täyssähköauton ja jopa plugarit ovat erittäin harvinaisia. Joten "kaveripiirisi" koostuu joko todella rikkaista tai sitten valehtelet. Oma veikkaukseni on, että sinä valehtelet.
- Anonyymi
Sähköauto pihassa. Ladattu täyteen. Työpäivä edessä. Ajelen muutamalla eurolla taas monta sataa kilometriä. Illalla ostan naudan sisäfilettä säästyneillä rahoilla palkinnoksi tuohon grilliin.
Avasin erillisen tilin tosin myös johon siirretään sähköautoilulla säästyneet rahat vaimon kanssa. Kahdella autolla tilillä on nyt noin 2000e alkuvuoden ajoista sähköllä. Kyllä vuodessa sen 4000-5000e rahaa säästyy. Sillä tekee jo kivan matkankin.- Anonyymi
Ja samaan aikaan arvon alenemaan menee yli 10 000 euroa vuodessa. Toki nyt on väliaikaisesti käytettyjen sähköautojen hinnat korkealla, mutta kun tarjonta lisääntyy niin niiden hinnat romahtavat.
Muutenkin vain typerys ajattelee pelkkä sähköön tai polttoaineisiin kuluvaa rahaa kun ostaa 50 tonnin auton. Tuollaisella 50 tonnilla useimmat saa kevyesti 20 vuoden bensat jopa nykyisillä bensan hinnoilla.
Ja lähinnä idiootit kerskailee tuolla tavalla. En usko, että omistat yhtäkään sähköautoa.
- Anonyymi
"Bensan ja dieselin hinta voi nousta jopa 4-5euroon litralta kun sota leviää ja sehän leviää jatkuvasti kun tietää millainen hullu sitä sotaa haluaa."
Jos sota leviää niin silloin on typerää ostaa nyt yli 50 tonnin arvoinen auto. Varsinkaan sähköauton tapaista ylihintaista mulkunjatketta. Pikemminkin rahaa pitäisi säästää, etenkin käteistä kannattaa olla (myös ihan seteleitä).
Ja öljyn hinta on viime aikoina kääntynyt alas ja todennäköisesti myös bensan hinta taas laskee.- Anonyymi
Ei öljyn hinta mihinkään taivaisiin nouse. Tarvitaan vähintään maailmansota, että nousisi tuollaisiin lukemiin ja silloin taitaa muut asiat olla tärkeämpiä kuin bensan ja dieselin hinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei öljyn hinta mihinkään taivaisiin nouse. Tarvitaan vähintään maailmansota, että nousisi tuollaisiin lukemiin ja silloin taitaa muut asiat olla tärkeämpiä kuin bensan ja dieselin hinta.
Nousee se. Kolmas maailmansota on vasta alkutekijöissään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nousee se. Kolmas maailmansota on vasta alkutekijöissään.
Viimeisten lukujen perusteella öljyn hinta on laskussa. Lisäksi melkoisen nopeassa laskussa.
Ja jos kolmas maailmansota on tulossa niin sitten vain idiootti ostaa sähköauton. On järkevämpääkin käyttöä rahoille.
- Anonyymi
Tuo taloudellinen ajattelu on toisille kovin vaikeaa. Jos sijoittaa sähköautoon vaikkapa 30.000 euroa välirahana ja ajaa vuodessa 12000km, niin kauanko pitää ajaa, että olet säästänyt tuon 30.000euroa?
- Anonyymi
Säästöä alkaa tulla heti, koska se 30.000 euroa olisi mennyt joka tapauksessa autoa vaihtaessa välirahana, riippumatta siitä mikä voimanlähde autossa on.
Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästöä alkaa tulla heti, koska se 30.000 euroa olisi mennyt joka tapauksessa autoa vaihtaessa välirahana, riippumatta siitä mikä voimanlähde autossa on.
Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.Miksi autoa pitäisi vaihtaa ja maksaa siitä hyvästä 30.000euroa.
Kysehän oli siitä että ei vaihdettu sähköautoon kun niitä vielä sai ja bensa oli vielä halvempaa.
Tuo sinun logiikkasi on juuri vaarien ja setämiestä logiikkaa jossa ei lasketa sitä kuinka paljon pitää maksaa, että pääsee säästämään.
Vähän sama on jos vaihdat remppaa vaativan asuntosi jo rempattuun ja maksat siitä 50.000euroa väliä kun remppa maksaa 20.000euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästöä alkaa tulla heti, koska se 30.000 euroa olisi mennyt joka tapauksessa autoa vaihtaessa välirahana, riippumatta siitä mikä voimanlähde autossa on.
Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.” Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.”
Aivan, ja se, joka ostaa sen 4 tonnin käytetyn, valitsee myös tavallisesti siitä hintaluokasta sen joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi. Tuossa hintaluokassa vain ei hirveästi ole vaihtoehtoja käyttövoiman suhteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.”
Aivan, ja se, joka ostaa sen 4 tonnin käytetyn, valitsee myös tavallisesti siitä hintaluokasta sen joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi. Tuossa hintaluokassa vain ei hirveästi ole vaihtoehtoja käyttövoiman suhteen.Tosin jos käyttökustannukset ovat vähintään tonnin vuodessa korkeammat halvassa autossa kuin kalliimmassa niin silloin kannattaa budjettia nostaa jonkin verran. Ajan myötä kalliimpi voi tulla halvemmaksi. Pitää ajatella kokonaiskuluja vuosien aikana, ei vain hankintahintaa. Tosin uutta sähköautoa ei tietenkään silloinkaan pysty ostamaan ja käytetyt sähköautotkin ovat kalliita. Mutta vain pari tonnia budjettiin lisää ja vähemmän kuluttavia (ja parempikuntoisia) autoja onkin jo huomattavasti enemmän vaikka ne eivät sähköautoja olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästöä alkaa tulla heti, koska se 30.000 euroa olisi mennyt joka tapauksessa autoa vaihtaessa välirahana, riippumatta siitä mikä voimanlähde autossa on.
Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.”Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä.”
Ei olekaan. Pitäisi verrata 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto vs. 4 tonnin käytetty sähkis.
Nettiautosta ei löytynyt yhtään 4 tonnin hintaista sähkistä, mutta 5 tonnin hintainen Elcat ja 7 tonnin hintainen Mitsubishi i-Miev löytyi. Otetaampa sitten samanhintaiset vastineet polttomoottoriosastolta ja eikun vertaamaan kumpi sopii maalla asuvalle perheelle paremmin🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästöä alkaa tulla heti, koska se 30.000 euroa olisi mennyt joka tapauksessa autoa vaihtaessa välirahana, riippumatta siitä mikä voimanlähde autossa on.
Noissa 50 tonnin uusi sähköauto vs. 4 tonnin käytetty polttomoottoriauto -kustannusvertailuissa nyt vaan ei ole mitään järkeä. Jokainen ymmärtää että hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi auto tulee myös kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi, mutta siitä huolimatta joku haluaa laittaa autoon rahaa 50 tonnia kiinni, ja silloin tuosta hintaluokasta voi valita mallin joka tulee käyttökustannuksiltaan edullisimmaksi.Hohhoijaa olet kyllä tosi tampio 30000€ sillähän ajaa loppu elämän bensa autolla..
Olen tässä itsekin vertaillut jos haluaa saman kokoisen ja varustetason niin sähköauto maksais väh. 110.000€ eikä olis vieläkään saman kokoinen sisätiloiltaan.
- Anonyymi
Sähköautot kehittyy nopeaa vauhtia ja suhteessa laatuun hinnat putoaa ja siksi ei kannata hosua vaihtoa.
- Anonyymi
Ja jopa uusissa autoissa sähköautot ovat järkyttävän ylihintaisia. Jopa uutta autoa ostettaessa sähköautoa ei kannata ostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jopa uusissa autoissa sähköautot ovat järkyttävän ylihintaisia. Jopa uutta autoa ostettaessa sähköautoa ei kannata ostaa.
Jostain syystä melkein kaikki haluaa nyt ladattavan auton? Ehkä sinä et joukkoon kuulu mutta se ei ole valtaosan ongelma. Tilauskirjat ovat täynnä ja kauppa käy sähköautoissa. Ongelma on vain kun niitä ei nyt saa.
- Anonyymi
Sähköautot ei kehity mihinkää ainakaan 2-3 vuoteen. Nämä nykyistenkin toimitukset kestävät 1-2 vuotta joten ei huolta että ensi tai sitä seuraavana vuonna myytäisiin jotain uutta ja ihmeellistä ainakaan samaan hintaan.
Veholta jo sanoivat ettei mitään uutta tekniikkaa ole edes näköpiirissä ja miten voisi ollakkaan tässä mailmantilanteessa? Sähköautojen hinnat nousivat jo 10-20% sodan seurauksena ja nousevat vielä lisää. Onnekas se joka sellaisen kerkesi saamaan. Siunattu niitä ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ei kehity mihinkää ainakaan 2-3 vuoteen. Nämä nykyistenkin toimitukset kestävät 1-2 vuotta joten ei huolta että ensi tai sitä seuraavana vuonna myytäisiin jotain uutta ja ihmeellistä ainakaan samaan hintaan.
Veholta jo sanoivat ettei mitään uutta tekniikkaa ole edes näköpiirissä ja miten voisi ollakkaan tässä mailmantilanteessa? Sähköautojen hinnat nousivat jo 10-20% sodan seurauksena ja nousevat vielä lisää. Onnekas se joka sellaisen kerkesi saamaan. Siunattu niitä ihmisiä."Veholta jo sanoivat ettei mitään uutta tekniikkaa ole edes näköpiirissä"
Olet aivan käsittämättömän sinisilmäinen. Noin taitaa sanoa aivan jokainen firma, joka haluaa myydä olemassa olevaa tuotantoaan. - Anonyymi
Hinnat ei putoa , koska kysyntä on kovempaa kuin tarjonta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinnat ei putoa , koska kysyntä on kovempaa kuin tarjonta
Ja tämä on väliaikaista. Tuotantoa lisätään koko ajan ja pian tuotanto saavuttaa kysynnän. Sitten aitojen hinnat laskevat. Tämä voi tapahtua jo parin vuoden päästä.
- Anonyymi
Uusi sähköauto on UUSI auto. Jos on ostamassa joka tapauksessa uutta autoa niin sähkäri on ihan hyvä vaihtoehto.
Mistä lähtien uusi auto ylipäänsä on ollut vaihtoehto parin tonnin ritsalle?
Järki käteen tuossa kinaamisessa!- Anonyymi
Näillä hinnoilla sähköautot eivät ole hyvä vaihtoehto edes uusissa autoissa. 30 tonnin polttis on edelleen reilusti parempi autona kuin 60 tonnin sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näillä hinnoilla sähköautot eivät ole hyvä vaihtoehto edes uusissa autoissa. 30 tonnin polttis on edelleen reilusti parempi autona kuin 60 tonnin sähköauto.
Ei jaksais tankata enää kun on helppo vaan tökkää pistoke sisään kerran päiväs.
- Anonyymi
Niin eihän se olekkaan. Palstalla on lähinä niitä persaukisia jotka joutuvat haaveilemaan sähköautosta sekä asunnosta jossa voisi ladata. Jostain syystä rahamies ostaa tällä hetkellä sen porsche taycanin tai muun vastaavan eikä sitä polttispeliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin eihän se olekkaan. Palstalla on lähinä niitä persaukisia jotka joutuvat haaveilemaan sähköautosta sekä asunnosta jossa voisi ladata. Jostain syystä rahamies ostaa tällä hetkellä sen porsche taycanin tai muun vastaavan eikä sitä polttispeliä.
Jostain syystä tilastot kuitenkin näyttävät, että rahamiehet edelleen ostavat pääosin polttiksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä tilastot kuitenkin näyttävät, että rahamiehet edelleen ostavat pääosin polttiksia.
Yli 50tuhannen hintaluokaas sähkö on nyt myydyin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jaksais tankata enää kun on helppo vaan tökkää pistoke sisään kerran päiväs.
En vaan millään tajua mikä tekee siitä tankkaamisesta työmatkan varrella kerran pari kuukaudessa niin jumalattoman paljon vaikeampaa kuin johdon kiinnittämisestä ja irrottamisesta päivittäin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vaan millään tajua mikä tekee siitä tankkaamisesta työmatkan varrella kerran pari kuukaudessa niin jumalattoman paljon vaikeampaa kuin johdon kiinnittämisestä ja irrottamisesta päivittäin?
Jos tankkaa bensa-auton vain kerran kuukaudessa työmatkan varrella niin vastaavaa sähköautoa ei tarvitse ladata kuin parin viikon välein. Hieman logiikkaa kannattaisi olla teksteissä.
- Anonyymi
Köyhät ostaakin auton käteisellä koska ei ole sellaisia tuloja että saisi lainaa. Köyhä ei myöskään usein saa hankittua uutta omakotitaloa koska ei saa lainaa. Sitä se köyhyys teettää. Yli 50 tontun autoista 95% ostetaankin rahoituksella.
Volvo on vuoden toisiksi rekisteröidyin automerkki joten taitaa Suomalaiset sitten ostaa yli 50 tontun autoja? Volvo rekisteröidyimmät mallit ovat XC60…XC40 ja V60 ja vielä tuossa järjestyksessä. XC60 käytännössä aina 60-70 tuhannen peli ja XC40/V60 vähintään 50 mutta usein nekin 60-70 tonttua. Että tälläisiä nyt ostellaan.
Itseä ei kiinosta teidän vanhat romut ja käteisellä 5 tonnin pommien ostelut. Mulle se 5000e menee vanteisiin per vuodenaika ja auton varusteet on minimissään sen 20 tonnia per kierros. Kierros tarkoittaa auton vaihtoväliä. Useimmiten vaihdan auton viimeistään jos kojetauluun tulee varoitusvalo, se kertoo jo että auto on lopussa. Useimmiten se on 1-2 vuotta mitä uudella autolla jaksaa ajella. Siinä loppuu mielenkiintokin jo niin mukava päivittää tuoreeseen peliin.- Anonyymi
Tai sitten laskukyvyttömät idiootit ostavat kalliin auton rahoituksella. Itsellä olisi varaa ostaa vaikka 3 uutta sähköautoa käteisellä, mutta en viitsi haaskata rahojani tuollaiseen ylihintaiseen ja heikkolaatuiseen mulkunjatkeeseen.
Ja valtaosa suomalaisista on "köyhiä". Tuo kalliita sähköautoja ostavat ovat vain pikkuruinen eliittiporukka. Yli 95% suomalaisista ei tule ikinä tuollaista rahaa haaskaamaan autoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten laskukyvyttömät idiootit ostavat kalliin auton rahoituksella. Itsellä olisi varaa ostaa vaikka 3 uutta sähköautoa käteisellä, mutta en viitsi haaskata rahojani tuollaiseen ylihintaiseen ja heikkolaatuiseen mulkunjatkeeseen.
Ja valtaosa suomalaisista on "köyhiä". Tuo kalliita sähköautoja ostavat ovat vain pikkuruinen eliittiporukka. Yli 95% suomalaisista ei tule ikinä tuollaista rahaa haaskaamaan autoon.Joo niin mullakin olisi rahaa tilillä maksaa kaikki käteisellä mitä on. Myös talo. En silti maksa. Korot on niin pieniä ettei rahaa kannata sitoa tämmöiseen.
Autoja saa 0% korolla joka tod vuosikorko minulla nyt 1,12%. En tiedä yhtäkään syytä miksi maksaa auto kokonaan pois kun enhän sitä autoa aja loppuunkaan heti? Vaan sen arvo alenee juuri sitä mukaa kun velkaa lyhentää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo niin mullakin olisi rahaa tilillä maksaa kaikki käteisellä mitä on. Myös talo. En silti maksa. Korot on niin pieniä ettei rahaa kannata sitoa tämmöiseen.
Autoja saa 0% korolla joka tod vuosikorko minulla nyt 1,12%. En tiedä yhtäkään syytä miksi maksaa auto kokonaan pois kun enhän sitä autoa aja loppuunkaan heti? Vaan sen arvo alenee juuri sitä mukaa kun velkaa lyhentää.Jos haluaa sitoa mahdollisimman vähän rahaa autoon niin kannattaa ostaa halpa auto. Voit toki ostaa senkin rahoituksella jos haluat.
Ja vaikka ostat auton rahoituksella niin sinä silti sidot samat rahat autoon. Sinä vain sidot niitä rahoja kuukausittain etkä kerralla. Jos laitat rahoitukseen 600 euroa kuussa niin tuo on pois muista sijoituksista tai kulutuksesta. Vastaavasti halvalla autolla ajava laittaa tasan 0 euroa kuussa auton rahoitukseen. Tuo höpötys "rahojen sitomisesta" on lähinnä itsepetosta.
Olet ostanut auton sitten käteisellä tai rahoituksella niin silti menetät täsmälleen saman verran arvon alenemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa sitoa mahdollisimman vähän rahaa autoon niin kannattaa ostaa halpa auto. Voit toki ostaa senkin rahoituksella jos haluat.
Ja vaikka ostat auton rahoituksella niin sinä silti sidot samat rahat autoon. Sinä vain sidot niitä rahoja kuukausittain etkä kerralla. Jos laitat rahoitukseen 600 euroa kuussa niin tuo on pois muista sijoituksista tai kulutuksesta. Vastaavasti halvalla autolla ajava laittaa tasan 0 euroa kuussa auton rahoitukseen. Tuo höpötys "rahojen sitomisesta" on lähinnä itsepetosta.
Olet ostanut auton sitten käteisellä tai rahoituksella niin silti menetät täsmälleen saman verran arvon alenemassa.Jos ajaa kuussa 3-4 tonnia ja paljon työajoa. Lasten harrastuksia jne niin luuletko tosiaan että joku haluaa ajaa jollain paskalla? Kyllä se auto ostetaan myös siksi että sillä on mukavaa mennä. On tehoa ja varusteita. Kerran täällä vaan eletään niin miksi kitkuttelisi jonkun skodan ratissa?
Kiva että siinä samassa rahaa säästyy vs polttomoottori - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa sitoa mahdollisimman vähän rahaa autoon niin kannattaa ostaa halpa auto. Voit toki ostaa senkin rahoituksella jos haluat.
Ja vaikka ostat auton rahoituksella niin sinä silti sidot samat rahat autoon. Sinä vain sidot niitä rahoja kuukausittain etkä kerralla. Jos laitat rahoitukseen 600 euroa kuussa niin tuo on pois muista sijoituksista tai kulutuksesta. Vastaavasti halvalla autolla ajava laittaa tasan 0 euroa kuussa auton rahoitukseen. Tuo höpötys "rahojen sitomisesta" on lähinnä itsepetosta.
Olet ostanut auton sitten käteisellä tai rahoituksella niin silti menetät täsmälleen saman verran arvon alenemassa.Mikään sijoittaminen ei nyt kannata. Tulee turpaan ja pahasti. Myin juuri kaikki sijoitusasunnotkin pois, luojan kiitos vielä meni voitolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa kuussa 3-4 tonnia ja paljon työajoa. Lasten harrastuksia jne niin luuletko tosiaan että joku haluaa ajaa jollain paskalla? Kyllä se auto ostetaan myös siksi että sillä on mukavaa mennä. On tehoa ja varusteita. Kerran täällä vaan eletään niin miksi kitkuttelisi jonkun skodan ratissa?
Kiva että siinä samassa rahaa säästyy vs polttomoottoriEli sinusta siis hieman vanhempi auto on muka paska? Aikamoisen naurettavaa sontaa. Jos auto jo muutamassa vuodessa tulee paskaksi niin nykyiset uudet autot ylihintaista ja heikkolaatuista paskaa ihan tehtaasta tullessaankin. Ne ovat aina olleet paskoja. Sinä maksat siis paljon puhtaasta paskasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään sijoittaminen ei nyt kannata. Tulee turpaan ja pahasti. Myin juuri kaikki sijoitusasunnotkin pois, luojan kiitos vielä meni voitolla.
Voihan sitten jättää rahat vaikka säästöön tilille. Ja itse sijoitan edelleen osan rahoista, jossain vaiheessa markkinat kuitenkin taas nousevat. Sijoituksissa olevat rahat ovat siellä kymmenien vuosien tähtäimellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään sijoittaminen ei nyt kannata. Tulee turpaan ja pahasti. Myin juuri kaikki sijoitusasunnotkin pois, luojan kiitos vielä meni voitolla.
Luojan kiitos, meni valtiolle. Sinne sujahti 34% myyntivoitosta Suomen valtion pohjattomaan kassaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sinusta siis hieman vanhempi auto on muka paska? Aikamoisen naurettavaa sontaa. Jos auto jo muutamassa vuodessa tulee paskaksi niin nykyiset uudet autot ylihintaista ja heikkolaatuista paskaa ihan tehtaasta tullessaankin. Ne ovat aina olleet paskoja. Sinä maksat siis paljon puhtaasta paskasta.
Kyllä auto muuttuu 1-2vuodessa paskaksi. Kuluneeksi ja vanhaksi. Silloin päivitetään uuten. Sitäpaitsi penkkejen välissä alkaa jo olemaan silloin pölyä josta en tykkää.
- Anonyymi
Voiko sitä enää tuon selvemmin sanoa, että ”Minä olen mulkkujen mulkku, oikein kaikkien emämulkkujen alkumulkku ja halveksin muita ihmisiä, etenkin itseäni köyhempiä.”
Ylimielinen narsisti paskapää sinä olet. Terve ihminen ei saa nautintoa varallisuudellaan retostelemisesta ja vähäosaisempien pilkkaamisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa kuussa 3-4 tonnia ja paljon työajoa. Lasten harrastuksia jne niin luuletko tosiaan että joku haluaa ajaa jollain paskalla? Kyllä se auto ostetaan myös siksi että sillä on mukavaa mennä. On tehoa ja varusteita. Kerran täällä vaan eletään niin miksi kitkuttelisi jonkun skodan ratissa?
Kiva että siinä samassa rahaa säästyy vs polttomoottoriSe on jotenkin niin hassua, että rahaa on kuin rosvopäälliköllä ja rehvastellaan että pystyisi ostamaan vaikka kolme uutta kallista autoa, ja sitten kuitenkin muistetaan mainita että sähköautolla säästää rahaa vs. polttis… Säälittävää!
- Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000008764385.html
Länsiautojen öljyt loppuu jo Venäjällä. Saas nähä tuleeko meilläkin näiden kanssa ongelmia ja hinnat nousee tietty. Ainiin kun mulla on sähköauto ei öljyn hinnan nousu vaikuta sori.- Anonyymi
Me emme asu Venäjällä. Tämä ei vaikuta meihin, koska tämä liittyy näiden öljyjalosteiden vientikieltoihin Venäjällä. Suomeen näitä öljyjä tulee edelleen normaalisti.
- Anonyymi
50 000 - 60 000 euroa sähköllä toimivasta perheautosta ja säästöä syntyy? Milloin max 15 000 km vuodessa ajavalle?
- Anonyymi
Nissan Leaf hankintatuen jälkeen 25 000 euroa. Ihan kilpailukykyinen, jopa halpa hinta polttomoottoriversioihin verrattuna. Pienehkö akku, mutta luulisi tuollaiseen vähäisempään ajoon (max. 15 tkm) riittävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nissan Leaf hankintatuen jälkeen 25 000 euroa. Ihan kilpailukykyinen, jopa halpa hinta polttomoottoriversioihin verrattuna. Pienehkö akku, mutta luulisi tuollaiseen vähäisempään ajoon (max. 15 tkm) riittävän.
Ei maksa 25 000 euroa vaan 28 000 euroa hankintatuen kanssa. Lisäksi tuo on hankala pitkillä matkoilla, koska autossa on ChaDemo-liitäntä. Eli normaalien sähköautojen CCS-laturit eivät toimi Leafissa.
Lisäksi minusta tämä Leaf on järkyttävän ylihinnoiteltu romu. Kymppitonni pitäisi leikata hinnasta ja sittenkin se on kallis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa 25 000 euroa vaan 28 000 euroa hankintatuen kanssa. Lisäksi tuo on hankala pitkillä matkoilla, koska autossa on ChaDemo-liitäntä. Eli normaalien sähköautojen CCS-laturit eivät toimi Leafissa.
Lisäksi minusta tämä Leaf on järkyttävän ylihinnoiteltu romu. Kymppitonni pitäisi leikata hinnasta ja sittenkin se on kallis.Toki ChaDemo-liitännälläkin löytyy latureita, mutta niiden nopeus on yleensä 50 kW. Yli 100 kW ChaDemo-latureita ei taida Suomessa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maksa 25 000 euroa vaan 28 000 euroa hankintatuen kanssa. Lisäksi tuo on hankala pitkillä matkoilla, koska autossa on ChaDemo-liitäntä. Eli normaalien sähköautojen CCS-laturit eivät toimi Leafissa.
Lisäksi minusta tämä Leaf on järkyttävän ylihinnoiteltu romu. Kymppitonni pitäisi leikata hinnasta ja sittenkin se on kallis.Hinta on 26 999 euroa ja siitä vielä hankintatuki pois:
https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/leaf/nissan-leaf-ostajan-edut/nissan-leaf-40-kwh-ostajan-edut.html
Toki Leafissa on omat rajoitteensa erityisesti pitkän matkan ajossa, mutta jos kilsoja tulee max. 15 tkm/v niin määrällisesti kovin paljoa tuota pidempää ajoa ei voi olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta on 26 999 euroa ja siitä vielä hankintatuki pois:
https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/leaf/nissan-leaf-ostajan-edut/nissan-leaf-40-kwh-ostajan-edut.html
Toki Leafissa on omat rajoitteensa erityisesti pitkän matkan ajossa, mutta jos kilsoja tulee max. 15 tkm/v niin määrällisesti kovin paljoa tuota pidempää ajoa ei voi olla.Itse mieluummin odotan kunnes tämänkin hinta alkaa ykkösellä. Noin kallista autoa ei tuohon ajomäärään kannata ostaa. Muutenkin Leaf on lähinnä heikkolaatuinen romu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse mieluummin odotan kunnes tämänkin hinta alkaa ykkösellä. Noin kallista autoa ei tuohon ajomäärään kannata ostaa. Muutenkin Leaf on lähinnä heikkolaatuinen romu.
"Itse mieluummin odotan kunnes tämänkin hinta alkaa ykkösellä."
Tuota tilannetta tuskin tulee, hinta on jo nyt kilpailukykyinen käyttökustannukset huomioiden.
"Noin kallista autoa ei tuohon ajomäärään kannata ostaa. "
Paljon kalliimpiakin autoja ostetaan vaikka ajomäärä olisi tuota luokkaa.
Ei sinänsä, ei Leaf nyt varsinaisesti autona kovin säväyttävä ole, mutta lyhyemmässä seka-ajossa tuolla hinnalla ihan varteenotettava vaihtoehto jos on kotilatausmahdollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itse mieluummin odotan kunnes tämänkin hinta alkaa ykkösellä."
Tuota tilannetta tuskin tulee, hinta on jo nyt kilpailukykyinen käyttökustannukset huomioiden.
"Noin kallista autoa ei tuohon ajomäärään kannata ostaa. "
Paljon kalliimpiakin autoja ostetaan vaikka ajomäärä olisi tuota luokkaa.
Ei sinänsä, ei Leaf nyt varsinaisesti autona kovin säväyttävä ole, mutta lyhyemmässä seka-ajossa tuolla hinnalla ihan varteenotettava vaihtoehto jos on kotilatausmahdollisuus.Kun sähköautojen tuotanto kasvaa niin tuotanto jossain vaiheessa saavuttaa kysynnän ja sitten on pakko laskea hintoja. Nykyisillä järkyttävän korkeilla hinnoilla sähköautojen myynnit pysähtyvät kuin seinään jo parin vuoden sisällä. Ainoa keino lisätä silloin myyntejä on laskea hintoja. Muutaman vuoden sisällä Leafin saa kaksi kertaa suuremmalla akulla alle 20 tonnilla.
Sähköautot maksavat muutaman vuoden päästä kymmeniä prosentteja vähemmän kuin nyt. Nyt ei kannata ostaa sähköautoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun sähköautojen tuotanto kasvaa niin tuotanto jossain vaiheessa saavuttaa kysynnän ja sitten on pakko laskea hintoja. Nykyisillä järkyttävän korkeilla hinnoilla sähköautojen myynnit pysähtyvät kuin seinään jo parin vuoden sisällä. Ainoa keino lisätä silloin myyntejä on laskea hintoja. Muutaman vuoden sisällä Leafin saa kaksi kertaa suuremmalla akulla alle 20 tonnilla.
Sähköautot maksavat muutaman vuoden päästä kymmeniä prosentteja vähemmän kuin nyt. Nyt ei kannata ostaa sähköautoa.Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. Esim tesla ja volvo 400-500hv moottoreilla pilkkahintaan 60-70 tonnia. Vastaavan tehoiset bensat maksaa yli 100 tuhatta. Eli sähköautot ovat niitä edullisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. Esim tesla ja volvo 400-500hv moottoreilla pilkkahintaan 60-70 tonnia. Vastaavan tehoiset bensat maksaa yli 100 tuhatta. Eli sähköautot ovat niitä edullisia.
Normaaleille tavisautoilijoille tehojen määrä on yksi paskan hailee. Kunhan autolla pääsee 120 km/h ja sillä pystyy ohittamaan hitaammat tarvittaessa. Ja sen tekee jokainen auto nykyään. Tavaratila ja tilat matkustajille ovat paljon tärkeämpi tieto kuin tehot, joita ei kuitenkaan ikinä tulla tarvitsemaan.
Ja turha sanoa, että tehot muka muuttui tarpeettomiksi kun sähköautot tulivat. Todellisuudessa tehojen määrä ei ikinä ole ollut tärkeä asia. Senhän takia myyntilistojen kärjessä on aina ollut tehottomat tavisautot pienimmällä moottorilla.
Normaalit ihmiset katsovat vain hintaa, ajoneuvoluokkaa, tilojen kokoa jne. Valtaosa ihmisistä ei tiedä minkä tehoinen auto heillä on eikä edes moottorin kokoa. Eikä se olekaan tärkeä tieto.
Jos verrataan saman kokoisia autoja samaan käyttötarkoitukseen niin sähköautot ovat usein jopa kymppitonneja kalliimpia. Tehosta useimmat viis veisaavat. Senhän takia VW:n sähköautojen myynnit tulevat murskaamaan Teslan myynnit Suomessa. Kuten myös muiden halvempien autojen myynnit. Tesla ei näillä hinnoilla tule ikinä valtaamaan Suomen markkinaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. Esim tesla ja volvo 400-500hv moottoreilla pilkkahintaan 60-70 tonnia. Vastaavan tehoiset bensat maksaa yli 100 tuhatta. Eli sähköautot ovat niitä edullisia.
Lisään vielä... Jos normaaleilta autoilijoilta kysytään että kumpi on tärkeämpi asia, tavaratilan koko vai hevosvoimat, niin valtaosa sanoo tavaratilan koko. Useimmat eivät tiedä eikä piittaa miten monta hevosvoimaa autossa on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. Esim tesla ja volvo 400-500hv moottoreilla pilkkahintaan 60-70 tonnia. Vastaavan tehoiset bensat maksaa yli 100 tuhatta. Eli sähköautot ovat niitä edullisia.
Perhefarkun aikuisille ja lapsille riittävällä tavaratilalla ( 500 l) saa reilulla 20 tonnilla. Mikä on se vastaava edullinen sähköauto? Alle 40 tonnin kun ei löydy käytännössä mitään vastaavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perhefarkun aikuisille ja lapsille riittävällä tavaratilalla ( 500 l) saa reilulla 20 tonnilla. Mikä on se vastaava edullinen sähköauto? Alle 40 tonnin kun ei löydy käytännössä mitään vastaavaa.
Tesla Model Y:ssä on penkit kaadettuna 2 kuutiota tilaa, eli 2000 l. Penkit ylhäällä varmaan 900l tjsp.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla Model Y:ssä on penkit kaadettuna 2 kuutiota tilaa, eli 2000 l. Penkit ylhäällä varmaan 900l tjsp.
Mutta hinta on todella paljon, jopa halvin malli on 66 000 euroa. Ja mitään hankintatukea ei tietenkään saa hinnan takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaaleille tavisautoilijoille tehojen määrä on yksi paskan hailee. Kunhan autolla pääsee 120 km/h ja sillä pystyy ohittamaan hitaammat tarvittaessa. Ja sen tekee jokainen auto nykyään. Tavaratila ja tilat matkustajille ovat paljon tärkeämpi tieto kuin tehot, joita ei kuitenkaan ikinä tulla tarvitsemaan.
Ja turha sanoa, että tehot muka muuttui tarpeettomiksi kun sähköautot tulivat. Todellisuudessa tehojen määrä ei ikinä ole ollut tärkeä asia. Senhän takia myyntilistojen kärjessä on aina ollut tehottomat tavisautot pienimmällä moottorilla.
Normaalit ihmiset katsovat vain hintaa, ajoneuvoluokkaa, tilojen kokoa jne. Valtaosa ihmisistä ei tiedä minkä tehoinen auto heillä on eikä edes moottorin kokoa. Eikä se olekaan tärkeä tieto.
Jos verrataan saman kokoisia autoja samaan käyttötarkoitukseen niin sähköautot ovat usein jopa kymppitonneja kalliimpia. Tehosta useimmat viis veisaavat. Senhän takia VW:n sähköautojen myynnit tulevat murskaamaan Teslan myynnit Suomessa. Kuten myös muiden halvempien autojen myynnit. Tesla ei näillä hinnoilla tule ikinä valtaamaan Suomen markkinaa.No en pidä edes sähköautoina mitään alta 200hv vehkeitä, kyllä siinä pitää olla neliveto ja vähintään 400-500hv jotta voi sanoa sähköautoksi ja löytyy se syy ostaa semmoinen. Kiihtyvyys on tärkein asia autossa ollut aina. Mutta samalla saa tilat. Nelivedon. Maavaran. Huippuhifit ja varusteet. Miksi tyytyä yhtään vähempään kun kerran eletään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en pidä edes sähköautoina mitään alta 200hv vehkeitä, kyllä siinä pitää olla neliveto ja vähintään 400-500hv jotta voi sanoa sähköautoksi ja löytyy se syy ostaa semmoinen. Kiihtyvyys on tärkein asia autossa ollut aina. Mutta samalla saa tilat. Nelivedon. Maavaran. Huippuhifit ja varusteet. Miksi tyytyä yhtään vähempään kun kerran eletään?
Kiihtyvyys on ollut SINULLE tärkein asia, useimmille muille ei. Älä sotke muiden tärkeysjärjestystä omaasi. Itse asiassa on erittäin vähän ihmisiä joille kiihtyvyys on tärkeä asia. Niillekin jotka arvostavat tehoja on ajettavuus kiihtyvyyttä tärkeämpi. Vaikka kiihtyvyys olisi hyvä niin ajettavuus voi olla surkea. Esimerkiksi monien mielestä Teslassa on surkea ajettavuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. Esim tesla ja volvo 400-500hv moottoreilla pilkkahintaan 60-70 tonnia. Vastaavan tehoiset bensat maksaa yli 100 tuhatta. Eli sähköautot ovat niitä edullisia.
”Sähköautot ovat paljon halvempia kuin vastaavat bensa tai diesel autot. Vertaa tehoja ja mitä saat. ”
Ookoo, verrataan. Mutta käytetään niitä sähköautomalleja, joihin minulla saattaisi olla juuri ja juuri varaa.
VW e-Up/Mii/Citigo 61kW. Mitsu i-Miev/Peugeot iOn/ Citroen C-Zero 49kW. Nissan Leaf 80kW. Renault Zoe 80kW. Fiat 500e ja VW e-Golf 100kW.
Aika hyvin on tehot tasoissa vastaavankokoisten polttisautojen kanssa, paitsi että tehopainosuhde on sähkiksissä poikkeuksetta heikompi.
Sitten kun verrataan hintaa näitä autoja vastaavien polttisten kanssa, niin miten kävikään? Sähkikset ovat vähintään kolmanneksen kalliimpia.
Eli sähkis on polttomoottoriautoa halvempi VAIN isojen eliittiautojen luokassa!
- Anonyymi
Et vissiin oo huomannu polttoaineen hintojen olevan laskussa .
- Anonyymi
Ei harmita vielä tuollainen 2500 euron vuotuinen bensalasku, kun ei ole sähköautoa harmina ja sen jopa yli 50 euroa/100km arvonalennusta.
- Anonyymi
Ostan uuden auton ja kuvittelen säästäväni. Onko tyhmempää kuvitelmaa.
- Anonyymi
Ostaisin toki sähkärin jos palkka olisi erilainen mutta ei näillä palkoilla osteta mitään uutta volvoa/teslaa perkele
- Anonyymi
Missä kohtaan sähköautolla säästää? Nykyinen polttomoottori vie 10 litraa sadalla km = 100 litraa tuhannella km = 1000 litraa 10 tuhannella, joka on kutakuinkin vuotuinen ajomäärä. Tuhat litraa gasoa maksaa pahimmillaan 2200 euroa. Sähköauto maksaa 50 tuhatta. 50/2.2 = noin 23 vuotta jossa ajassa sähköauto maksaa itsensä takaisin ja silloinkin vain sillä oletuksella että sähkö on ilmaista.
- Anonyymi
10t km vuodessa? Tuonhan pääsisi melkein polkupyörällä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10t km vuodessa? Tuonhan pääsisi melkein polkupyörällä...
Kyllä, mutta monella auton ajot ovat noin vähän. Monet eivät käytä autoaan päivittäin vaan auto on lähinnä pidempiä ajoja varten. Ja tietenkin monet eivät edes fyysisesti pysty pyöräilemään pitkiä matkoja.
Kannattaa muistaa, että suomalaiset ajavat keskimäärin noin 14 tkm vuodessa. Toisin sanoen puolet autoilijoista ajaa alle 14 tkm vuodessa ja monet näistä alle 10 tkm.
- Anonyymi
Vittu mitä paskaa.
Se on jännä miten euro on kallis kun ostaa bensaa reilu pari euroa litra että pääsee liikkumaan mutta sitten… laittaa 40-50 tuhatta euroa kiinni johonkin arvonsa tiputtavaan sähköautoon jolla ei pääse mihinkään lataamatta sitä kohta todella kalliilla sähköllä vielä erikseen 😂😂😂😂
Sähkö tulee nousemaan vuoden sisään kalliimmaksi suhteessa liikkua mitä bensa just syystä että ihmiset on nyt laittaneet sähköautoja ja niiden lataamisella voidaan alkaa rahastaa.- Anonyymi
Ei tule nousemaan, koska sähköautoon laitetaan täsmälleen samaa sähköä kuin mitä käytetään normaalissa kodissa. Pääosinhan sähköautot ladataan kotona. Tämä tarkoittaisi, että maksaisit sähköstä normaalia moninkerroin enemmän vaikka et edes omistaisi sähköautoa. Tätä tuskin ihmiset hyväksyisi. Sähkö ei tule nousemaan bensaa kalliimmaksi. Sähkön hinta saattaa pikemminkin laskea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule nousemaan, koska sähköautoon laitetaan täsmälleen samaa sähköä kuin mitä käytetään normaalissa kodissa. Pääosinhan sähköautot ladataan kotona. Tämä tarkoittaisi, että maksaisit sähköstä normaalia moninkerroin enemmän vaikka et edes omistaisi sähköautoa. Tätä tuskin ihmiset hyväksyisi. Sähkö ei tule nousemaan bensaa kalliimmaksi. Sähkön hinta saattaa pikemminkin laskea.
Lisään... Siis sähkön hinnan pitäisi yli viisinkertaistua jotta hinta olisi edes tasoissa bensan kanssa. Eikä tuollaiseen olisi kotitalouksilla varaa, etenkään sähkölämmitteisillä kotitalouksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule nousemaan, koska sähköautoon laitetaan täsmälleen samaa sähköä kuin mitä käytetään normaalissa kodissa. Pääosinhan sähköautot ladataan kotona. Tämä tarkoittaisi, että maksaisit sähköstä normaalia moninkerroin enemmän vaikka et edes omistaisi sähköautoa. Tätä tuskin ihmiset hyväksyisi. Sähkö ei tule nousemaan bensaa kalliimmaksi. Sähkön hinta saattaa pikemminkin laskea.
Lisään vielä... Ja sähköähän voi tuottaa vaikka omilla aurinkopaneeleilla kesällä. Valtion voi olla vaikeaa verottaa omaa sähköntuotantoa.
- Anonyymi
Arvon alennus 50 €/100 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Siis sähkön hinnan pitäisi yli viisinkertaistua jotta hinta olisi edes tasoissa bensan kanssa. Eikä tuollaiseen olisi kotitalouksilla varaa, etenkään sähkölämmitteisillä kotitalouksilla.
Ja viimeistään teollisuus, joka on iso sähkönkäyttäjä, pitää huolen siitä että mitään sähkön hinnan viisinkertaistumisia ei vaan tule tapahtumaan.
- Anonyymi
HUOMIOI TÄMÄ ENNEN KUIN TEET YHTÄÄN MITÄÄ OSTOPÄÄTÖSTÄ KÄYTETYSTÄ VARSINKIN !!
Korjaamo laski viiden tonnin arvoisen sähköauton remontin hinnaksi 30 000 euroa https://www.is.fi/autot/art-2000008771792.html
SIIS.... 6000 € KÄYTETYN SÄHKÖAUTON KORJAUS MAKSAISI 20 000 € SEN JÄLKEEN KUN KORJAAMO JOUTUI TARKISTAMAAN ARVIO JOKA OLI 30 000 € !
EI SIIS IKINÄ AINAKAAB KÄYTETTYÄ TÄMÄ ON SITÄ VIHREÄÄ SIISTYMÄÄ .- Anonyymi
Korjaamo aikoi laittaa kerralla taloutensa kuntoon.
- Anonyymi
Sähköautoilu on lähes ilmaista! Kolmen vuoden (36 kk) Toyota Easy yksityisleasing -kuukausierä sisältäen 45 000 km sopimuskauden aikana Toyota bZ4X Active -mallille on vain 728 € eli vain 58,24 €/ 100 km
- Anonyymi
No, kilpailijoilla on paljon pienempiä leasing-hintoja vastaavilla autoilla. Tuo Toyotan hinta on aikamoista rahan kiskontaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kilpailijoilla on paljon pienempiä leasing-hintoja vastaavilla autoilla. Tuo Toyotan hinta on aikamoista rahan kiskontaa.
Linkkaappa saman kokoisen ja vastaavan sähköisen cittarin yksityisleasing hinta joka on reilusti alle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linkkaappa saman kokoisen ja vastaavan sähköisen cittarin yksityisleasing hinta joka on reilusti alle.
Toki kaikkien sähköautojen leasing-hinnat ovat aivan älyttömän kalliita, mutta ID.4:n saa huomattavasti halvemmalla. Vastaava sopimus 60 000 km ajoilla sopimuskautena on 638 euroa.
Sopiva leasing-hinta tuollaiselle perus-Toyotalle olisi alle 400 euroa, mutta nyt tietenkin idiootit maksaa ylihintaa surkeistakin romuista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki kaikkien sähköautojen leasing-hinnat ovat aivan älyttömän kalliita, mutta ID.4:n saa huomattavasti halvemmalla. Vastaava sopimus 60 000 km ajoilla sopimuskautena on 638 euroa.
Sopiva leasing-hinta tuollaiselle perus-Toyotalle olisi alle 400 euroa, mutta nyt tietenkin idiootit maksaa ylihintaa surkeistakin romuista.Lisään... Ja Skoda Enyaqin saa Toyotaa vastaavalla sopimuksella 578 euroa kuussa.
- Anonyymi
Mitäpä sitä turhaan harmittelemaan asiaa, jolle ei kuitenkaan mitään voinut. Ihan sama kuinka paljon varoitellaan, mutta jos ei ole sähköautoon varaa niin sitten ei ole. Jos olisivat edes saaneet sen Dacia Springin Suomen markkinoille ja samanlaiset hankintatuet kuin Romaniassa niin olisi ehkä pieni mahku ollut saada sellainen irti.
Sähköistä moposkootteria kyllä olen ajatellut. Sellaiseen olisi varaa, ja kai sitä sellaisellakin työmatkansa ajelisi ainakin kesällä.- Anonyymi
Näin on. Turhaa porua niiltä joilla muutenkaan ole varaa uuteen autoon.
- Anonyymi
Ostin juuri osamaksulla veneen jota lyhennän sähköautoilu rahoilla. Eli sillä joka kuussa säästyy minun ajoilla. Säästän 350e suunnilleen kuussa sähköautoilemalla joten nyt sain ostettua veneen. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman sähköautolla tapahtuvaa säästämistä.
Sähköautoilu todella lyö leiville- Anonyymi
Älä nyt ihmeessä lyhennä sitä venettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt ihmeessä lyhennä sitä venettä.
Tuossa mielessä se sähköautoilu on kannattavaa. Toki sähköautoilusta säästyneet rahat voi sijoittaa muuhunkin kuin veneeseen. Me laitamme rahat suoraan sähköautoilusta sijoitusasuntoon. Lyhennämme sijoitusasunnon velkaa kuussa monella sadalla eurolla ihan vain sähköautoilusta säästyneillä rahoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa mielessä se sähköautoilu on kannattavaa. Toki sähköautoilusta säästyneet rahat voi sijoittaa muuhunkin kuin veneeseen. Me laitamme rahat suoraan sähköautoilusta sijoitusasuntoon. Lyhennämme sijoitusasunnon velkaa kuussa monella sadalla eurolla ihan vain sähköautoilusta säästyneillä rahoilla.
Et tainnut ymmärtää vitsiä.
Lisäksi et säästä todellisuudessa euroakaan, sinä vain (teoriassa) kulutat vähemmän. Jos ostaa vain 100 tonnin auton sijasta 50 tonnin auton niin ei siinäkään säästä 50 tonnia.
Ja enitenhän rahaa säästyisi, jos ei omistaisi mitään autoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää vitsiä.
Lisäksi et säästä todellisuudessa euroakaan, sinä vain (teoriassa) kulutat vähemmän. Jos ostaa vain 100 tonnin auton sijasta 50 tonnin auton niin ei siinäkään säästä 50 tonnia.
Ja enitenhän rahaa säästyisi, jos ei omistaisi mitään autoa.Näin on
- Anonyymi
AInoa mikä harmittaa ettei 16000€ skoda ja vw uppeja ole enää. Harmittaa kun sähköautoista tehdää idiootti teknikkaisia turhakkeita. Luonnon suojelu unohtui saman tien 100%.
- Anonyymi
Ei todellakaan harmita. Polttoainekustannuksissa säästäisin kolme tonnia vuodessa. Mutta kun ostan 50 tonnin sähköauton sijaan käytetyn 40 tonnin dieselin ja vaihdan kolmen vuoden välein tulee diesel halvemmaksi ja saan ajaa paljon paremmalla autolla.
- Anonyymi
Matematiikka ei taida olla vahvin lajisi? No, me muut hyödytään tyhmyydestäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matematiikka ei taida olla vahvin lajisi? No, me muut hyödytään tyhmyydestäsi.
On se vahva laji. Dieselillä ajaminen tulee halvemmaksi.
- Anonyymi
Miksi harmittaisi? Omituinen kysymys!
Harmitaako aloittajaa että on tyhmä? - Anonyymi
Ihan hyvä näin ilman sähköautoa. Enkä vaihda ennenkuin valtio pakottaa.
Sen se tekee vasta siinä vaiheessa, kun sähköauton verotuskuviot ovat valmiit.
Toisinsanoen menee kuin entisessä dieselverossa sovitettuna sähköautomalliin. Auton teho kilowateissa ja paino ovat määrääviä tekijöitä. Ja sitten maksaa.
Suomessa ei ole pakoteitä verotuksen osalta koska olemme vain viiden miljoonan persläpi, joka elää kuin sillä olisi kymmenmiljoonainen kansa. - Anonyymi
Ei ole rahaa ostaa. Mistä saisin 500-1000e/kk sen maksaiseen? Nyt minulla menee 20e/viikko polttoaineeseen ja auto on ostettu 12 vuotta sitten.
- Anonyymi
Eli käytät autoa vähemmän kuin monet polkupyörää? Sitten kannattaa bensavehje kyllä pitää!
- Anonyymi
Entäs kun se sähkön hinta nousee. Ja siirtomaksut...ja sähköliittymän kuukausimaksut. Entäs kun pitää laittaa pari tonnia siihen kodin latausasemaan?
- Anonyymi
Tuli tuossa vähän selvitelty asioita niin aika moni sähköautoilija unohtaa muuten kertoa niistä ongelmista joita ei olekaan mennyt takuuseen tai valmistajan vastuuseen/goodwilliin. Kivoja tonnin ja kahden ongelmia....
- Anonyymi
Mainitsetko esimerkkinä ongelmia joita ei ole korjattu takuuseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitsetko esimerkkinä ongelmia joita ei ole korjattu takuuseen.
Kannattaa aloittaa vaikka lukemalla TM talviautovertailu. Ei takuseen tarvi korjata jäätyviä lukkoja, pakkasilla riittämätöntä lämmityslaitetta tai akun esilämmityksen puuttumista (=pikalataus ei silloin oikein onnistu), jos ja kun kyseessä ei ole vika vaan ihan suunnittelun kukkanen. Joita patterileluissa piisaa!
Parhaiten talvitestissä pärjäsi perinteisin tekniikka. Tarjoten sen myötä ihan ylivertaisen hinta/laatusuhteen verrattuna perusasioissa kompasteleviin ja ylihintaisiin patterileluihin.
Patterileluilla ajo-ominaisuudetkin talvella surkeat. Osa ei tahdo päästä liikkeelle yli-innokkaan luistoneston takia, joissain ei kääntyminen onnistu (puskee liikaa, tässä osa ongelmaa liukkaalla liian tehokas regenerointi), joissain latuashybrideissä takakontin alle sijoitettu painava akusto tekee autosta varsi edellä heitetyn vasaran, jota ajonvakautuskaan ei aina saa pidettyä kurissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa aloittaa vaikka lukemalla TM talviautovertailu. Ei takuseen tarvi korjata jäätyviä lukkoja, pakkasilla riittämätöntä lämmityslaitetta tai akun esilämmityksen puuttumista (=pikalataus ei silloin oikein onnistu), jos ja kun kyseessä ei ole vika vaan ihan suunnittelun kukkanen. Joita patterileluissa piisaa!
Parhaiten talvitestissä pärjäsi perinteisin tekniikka. Tarjoten sen myötä ihan ylivertaisen hinta/laatusuhteen verrattuna perusasioissa kompasteleviin ja ylihintaisiin patterileluihin.
Patterileluilla ajo-ominaisuudetkin talvella surkeat. Osa ei tahdo päästä liikkeelle yli-innokkaan luistoneston takia, joissain ei kääntyminen onnistu (puskee liikaa, tässä osa ongelmaa liukkaalla liian tehokas regenerointi), joissain latuashybrideissä takakontin alle sijoitettu painava akusto tekee autosta varsi edellä heitetyn vasaran, jota ajonvakautuskaan ei aina saa pidettyä kurissa."Ei takuseen tarvi korjata jäätyviä lukkoja, pakkasilla riittämätöntä lämmityslaitetta"
Ihan samoja ongelmia on polttomoottoriautoissakin. Väitätkö siis että polttomoottoriautoista nuo viat korjataan ja sähköautoista ei?
Yliholhoava luistonestokaan ei ole mitenkään voimalinjasta johtuva asia, polttomoottoriautoissakin tyypillisesti takavetoisten luistonesto on liiankin herkkä tietyissä tilanteissa.
- Anonyymi
Ei harmita se, että olisin tilannut 50-60 k€ hintaise patterilelun, jolla on 12-18 kk toimitusaika eli talvella hätäpäissään tilatun auto saa huonommassa tapauksessa vasta 2023 lopulla.
Ja sitten sen patterilelun kanssa olisi aina pelko perseessä, kun pitäisi poistua valtaväyliltä. Toki valtaväylilläkin ajellen saisi aina lähteä puoli tuntia normaalia aikaisemmin liikkeelle, jotta jää aikaa välitankkaukseen. Mikä näkyy edelleen olevan erittäin epäluotettavaa. Pahimmillaan matka katkeaa, kun lataus paikkakunnan ainoalla pikalaturilla bugittaa.
https://dynamic.hs.fi/a/2021/sahkoauto/
Eikä näitä latureita ole kuin suurimmissa kaupungiessa ja valtaväylien varrella. 3-numeroisten teiden varsilla myydään eioota vielä pitkään. - Anonyymi
Ajan 500€ hintaisella polttiksella 15000km vuodessa. Paljonko säästäisin jos ostaisin uuden sähköauton?
- Anonyymi
No ainakin 3 miljoonaa euroa.
Tyhmä olet jos et osta. - Anonyymi
Jos luopuisit autoilusta kokonaan, niin säästäisit siinä kaikkein eniten! 😝
- Anonyymi
En ole ostamassa sähköautoa joten miksi noin idiootti kysymys? eli itse et ostanut ja harmittaa mutta miläs ostat kun olet varaton? Jatkan vielä monta vuotta dieselillä.
- Anonyymi
Mukavaa ajella sähköllä 2e/100 km kustannuksilla😀 ei tässä muuta,kivat päivänjatkot persuille!
- Anonyymi
Kokonaiskustannukset on kiinnostavampi tieto kuin sähkön hinta. Ei ole mitään merkitystä sähkön hinnalla, jos sähköautoon menee muuten valtava määrä rahaa ja lisäksi vielä ajaa vähän.
- Anonyymi
Ja mitä teet sähköautolla kun ei ole sähköä?
- Anonyymi
Kyllä sähköä on jatkossakin. Ja sähköauton ladata silloin kun sähköä on. Yöllä ei sähköstä ole yhtä suurta pulaa, vaan pula on päiväsaikaan. Joten auton voi ladata yöllä.
Lisäksi huoltoasemien bensapumputkaan ei toimi ilman sähköä.
- Anonyymi
”Sähköauton hankinta turvaisi taloutesi pitkään”
No, käytännössä sähköauton hankinta romahduttaisi talouteni. Nykyisellä velattomalla polttiksellani käyttökulut ovat n. 130€ kaikkineen, ja jos ostaisin velaksi minkä tahansa sähköauton, tulisi maksettavaa enemmän lyhennysten ja kalliimman vakuutuksen myötä.
”Minun autossa on päälle 400km range wltp mittauksella. En ymmärrä miten se ei jollekkin sitten riitä?”
Niin, jos WLTP on 400km, niin oikeassa elämässä käytännön toimintasäde on 200-300km, jos haluaa ajaa muun liikenteen mukaan eikä körötellä viittäkymppiä. Kyllä se range ahdistavan nopeasti hupenee, jos on tottunut dieseliin jonka range normaalissa 80km/h matka-ajossa on jopa 1200 km. - Anonyymi
Nytkö jo niiden valmistaminen loppui? Eipä se villitys kauaa kestänyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894