Kieltäytyminen ja omat rajat

Anonyymi

Olen opetellut sanomaan ei ja olen siinä mielestäni jo aika hyvä. Aiemmin olen jonkin verran kärsinyt siitä että menen muiden mukaan, halusin olla mieliksi tai en halunnut pahaa oloa toiselle. Nyt tunnistan paremmin mitä haluan tehdä oikeasti. Ystävä on tähän myös kannustanut. Kuitenkin tämä sama ystävä tuntuu ottavan nokkiinsa jos kieltäydyn. Varsinkin jos olen ensin antanut ymmärtää että ehkä kävisi, EHKÄ. Eikö mieli saisi muuttua? Onko se itsekästä jos asiaa tarkemmin mietittyä ei tunnukaan hyvältä idealta? Tuntuu myös että miehillä on tässä iisimpää. Tuntuu että heille on sallitumpaa päättää vaikka samana päivänä mitä haluaa tehdä. Pidetään vain rentona miehenä ja kaverit hyväksyy sen. Mutta naisena tuntuu että kaverit haluavat enemmän "omia". Varsinkin tämän ystävän kanssa tuntuu pahalta se, että hän tietää tuon etten halua toiselle pahaa oloa ja siksi joskus myönnyn vaikka en haluaisi. Mutta kun kieltäydyn hän käyttäytyy niin kuin olisin pilannut hänen päivänsä. Eikö se ole vähän outoa?

13

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Läheisriippuvuus se on ystäväänkin ripustautuminen kuin hän olisi toisen ihmisen jatke ja toiveiden täyttäjä ilman omaa minuutta, kuunteleva korva ja tukikeppi. Jos ei kestä minkäänlaisia muutoksia, niin ei muuta kun jalat alle

      • Anonyymi

        Aivan, en olekkaan miettinyt tuota läheisriippuvuuden kannalta... tämä ongelma nimittäin tulee nykyään melkeinpä pelkästään tämän ystävän kanssa. On ollut vaikea hahmottaa että olenko minä tässä nyt tehnyt jotain väärin. Sitten ei oikein tee mieli ehdottaakaan mitään tekemistä kun sen pitäisi olla niin kiveen hakattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, en olekkaan miettinyt tuota läheisriippuvuuden kannalta... tämä ongelma nimittäin tulee nykyään melkeinpä pelkästään tämän ystävän kanssa. On ollut vaikea hahmottaa että olenko minä tässä nyt tehnyt jotain väärin. Sitten ei oikein tee mieli ehdottaakaan mitään tekemistä kun sen pitäisi olla niin kiveen hakattu.

        Luultavasti kyse on hyvinkin läheisriippuvaisesta dynamiikasta. Itselläni oli hyvin raskas ystävyyssuhde vastaavan mankujan kanssa, joka ripustautui minuun ja samaan aikaan sulki minun kokemuksia ulos, että jäisi aikaa hänen hyvin sekundäärisille ongelmilleen. Toki vaihdellen teeskennellyn kiinnostuksen kanssa minun asioita kohtaan, jotta päästään itse asiaan, eli häneen. Eihän mikään suhde, niin ystävyys kuin parisuhdekaan pysy pelkän kuran avulla voimassa, vaan välillä annetaan siimaa, että toinen pysyy rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, en olekkaan miettinyt tuota läheisriippuvuuden kannalta... tämä ongelma nimittäin tulee nykyään melkeinpä pelkästään tämän ystävän kanssa. On ollut vaikea hahmottaa että olenko minä tässä nyt tehnyt jotain väärin. Sitten ei oikein tee mieli ehdottaakaan mitään tekemistä kun sen pitäisi olla niin kiveen hakattu.

        Jos sillä ei ole paljon ystäviä ja siksi toimii niin. Ei välttämättä ole läheisriippuvuutta vaan voi olla vain yksinäisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sillä ei ole paljon ystäviä ja siksi toimii niin. Ei välttämättä ole läheisriippuvuutta vaan voi olla vain yksinäisyyttä.

        Niin, tiedän ettei hänellä ole kauheasti ystäviä. On joskus puhunut yksinäisyydestä ja kokee ettei ole ystäviä. Mikä toisaalta oli vähän loukkaavaakin, koska luulin että olen ollut hyvä ystävä hänelle. Tuli vähän olo että mikään ei riitä. On hänellä ihmisiä ympärillä muutenkin, mutta eihän se tarkoita etteikö voisi yksinäiseltä tuntua. Silti ei tunnu kivalta jos näkemisestä tulee velvollisuus. Minulla on itselläni myös ollut väsymyksen ja stressin kanssa ongelmia, en nuku hyvin, on päiviä, että hyvä jos jaksan ruokaa tehdä. Joskus pitää perua suunnitelmat tämän vuoksi niin ei tunnu kivalta kokea vielä syyllisyyttäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sillä ei ole paljon ystäviä ja siksi toimii niin. Ei välttämättä ole läheisriippuvuutta vaan voi olla vain yksinäisyyttä.

        Ei ole kyse yksinäisyydestä vaan jostain ihan muusta jos tarrautuu toiseen ihmiseen, vaivaa häntä jatkuvasti antamatta lopulta enää mitään tilalle on vain minäminäminä ja siinä saattaa olla se syy, miksi ystävyydet katkeaa. Tälle kyseiselle on jopa vinoillen sanottu, että on vain (nimensä) ja sitä hän tuohtuneena selitti sillä kimittävällä äänellä mistä en ole päässyt yli vieläkään. On prosessi kesken joo ja ei ole ensimmäinen kerta minulle kun joku läpättää työpaikkaongelmastaan jotka omana ongelmana on ollut vastaavasti täysin mitätön tai kun on ihan oikeita ongemia, niin pitäisi puida jonkun ohareita tinderissä ja luurin päästä tulee raivohuutoa. Yksinäisyys on se syy joka on saanut minut tyytymään ystävyydessä vähempään kuin ansaitsen ja tätä ei tarvitse erikseen sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse yksinäisyydestä vaan jostain ihan muusta jos tarrautuu toiseen ihmiseen, vaivaa häntä jatkuvasti antamatta lopulta enää mitään tilalle on vain minäminäminä ja siinä saattaa olla se syy, miksi ystävyydet katkeaa. Tälle kyseiselle on jopa vinoillen sanottu, että on vain (nimensä) ja sitä hän tuohtuneena selitti sillä kimittävällä äänellä mistä en ole päässyt yli vieläkään. On prosessi kesken joo ja ei ole ensimmäinen kerta minulle kun joku läpättää työpaikkaongelmastaan jotka omana ongelmana on ollut vastaavasti täysin mitätön tai kun on ihan oikeita ongemia, niin pitäisi puida jonkun ohareita tinderissä ja luurin päästä tulee raivohuutoa. Yksinäisyys on se syy joka on saanut minut tyytymään ystävyydessä vähempään kuin ansaitsen ja tätä ei tarvitse erikseen sanoa.

        Hups, ei ollutkaan minulle, mutta jotain sain pihalle kiitos ja anteeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tiedän ettei hänellä ole kauheasti ystäviä. On joskus puhunut yksinäisyydestä ja kokee ettei ole ystäviä. Mikä toisaalta oli vähän loukkaavaakin, koska luulin että olen ollut hyvä ystävä hänelle. Tuli vähän olo että mikään ei riitä. On hänellä ihmisiä ympärillä muutenkin, mutta eihän se tarkoita etteikö voisi yksinäiseltä tuntua. Silti ei tunnu kivalta jos näkemisestä tulee velvollisuus. Minulla on itselläni myös ollut väsymyksen ja stressin kanssa ongelmia, en nuku hyvin, on päiviä, että hyvä jos jaksan ruokaa tehdä. Joskus pitää perua suunnitelmat tämän vuoksi niin ei tunnu kivalta kokea vielä syyllisyyttäkin.

        Onko hän tietoinen väsymyksestäsi ja stressistä. Luulisi ymmärtävän, jos kerrot. Itselleni tuli mieleen, että menojen peruuntuminen voi harmittaa siksikin, jos hän on joutunut tekemään järjestelyjä niiden eteen, säästänyt rahaa, järjestänyt aikaa, lapsenvahdin tai jopa perunut muita menoja sinun takiasi. Menee kaikki uusiksi.

        Vai onko kyse siitä, että hän kokee että perut niitä usein. Silloin voi se yksikin kerta tuntua liian suurelta pettymykseltä, jos aiemminkin on kokenut että et ole niin kiinnostunut viettämään aikaa hänen kanssaan. Pyydätkö sinä koskaan häntä mihinkään, vai koetko että hän vain aina pyytää sinua? Ei kai kukaan halua olla se, joka yksin vain pyytää ja ehdottaa tapaamisia?

        Tämä oli vain pohdintaa, vain te kaksi tiedätte ne oikeat syyt mutta kannattaa joka tapauksessa ottaa asia puheeksi, jos tämä on ainoa häiritsevä asia ystävyydessänne ja jos koet että muuten olette tasavertaisia ystävyydessänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hän tietoinen väsymyksestäsi ja stressistä. Luulisi ymmärtävän, jos kerrot. Itselleni tuli mieleen, että menojen peruuntuminen voi harmittaa siksikin, jos hän on joutunut tekemään järjestelyjä niiden eteen, säästänyt rahaa, järjestänyt aikaa, lapsenvahdin tai jopa perunut muita menoja sinun takiasi. Menee kaikki uusiksi.

        Vai onko kyse siitä, että hän kokee että perut niitä usein. Silloin voi se yksikin kerta tuntua liian suurelta pettymykseltä, jos aiemminkin on kokenut että et ole niin kiinnostunut viettämään aikaa hänen kanssaan. Pyydätkö sinä koskaan häntä mihinkään, vai koetko että hän vain aina pyytää sinua? Ei kai kukaan halua olla se, joka yksin vain pyytää ja ehdottaa tapaamisia?

        Tämä oli vain pohdintaa, vain te kaksi tiedätte ne oikeat syyt mutta kannattaa joka tapauksessa ottaa asia puheeksi, jos tämä on ainoa häiritsevä asia ystävyydessänne ja jos koet että muuten olette tasavertaisia ystävyydessänne.

        Joo on tietoinen väsymyksestä. Niin ymmärrän tuon, että on ehkä ehtinyt jo suunnitella ja innostua, mutta en ihan viime tipassa peru. Tämäkin oli nyt sellainen että mietiskelin asiaa (ehdotin siis itse), mutta oli suunnitelmat vähän auki vielä. Hän kuitenkin ilmeisesti ehti jo ajatella sen varmaksi. Hän on ehkä yleensä aktiivisempi ehdottamaan jotain, mutta hän on aktiivisempi muutenkin elämässä. Itsellä ei ole niin kovaa tarvetta nähdä ihmisiä, olen varmaan aika introvertti. Tai sitten tuo väsymys tekee. Mutta pidän muuten kyllä yhteyttä. Inhottavaa vaan kun pelottaa sanoa suoraan ja kun sanon niin pelkään katsoa puhelinta mitä hän vastaa. Sitten alan selittelemään "paniikissa" miksi ei nyt käy. Kuitenkin täytyisi pitää kiinni omasta tahdosta etten ajaudu taas siihen että ei ole minkäänlaista omaa tahtoa.


    • Anonyymi

      Jotkut käyttää hyväksi kilttejä ihmsiä, on jopa sukulaisia, jotka käyttää hyväksi sukulaista vaikkapa pyytämällä rahaa lainaan, mutta eivät sitten maksakaan sovittuna ajankohtana takaisin.
      Se on tympeää, koska lainan antajalla on omalle rahalle käyttöä, eikä voi käyttää, kun on sen sukulaiselle lainanut.
      Pitääkö sitä todeta lainaajalle, että nyt meni talo alta, kun rahat loppui ja olisin tarvinut lainaamani rahat laskujen maksuun.

      • Anonyymi

        Kerro lisää tästä asiasta.


    • Anonyymi

      Mistä se ystävä voisi tietää, milloin haluat oikeasti olla hänen seurassaan ja milloin suostut vain miellyttääksesi tätä ettei tule pahaa mieltä?
      Ehkä hän on aina ollut siinä uskossa että haluat tosissasi nähdä ja tehdä asioita hänen kanssaan?
      Voisiko tässä olla syy?

      • Anonyymi

        En ole varma ymmärsitköhän nyt ihan pointin. Minusta aina jos toinen sanoo että nyt ei käy, sitä pitäisi kunnioittaa. Marttyyriasenteella ja draamalla ei oikein saavuta mitään..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4349
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      239
      2143
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1580
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      256
      1129
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1077
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      939
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe