Millastako olla köyhä tämän päivän suomessa

Anonyymi

Joistain jutuista päätellenhän köyhää ei haluttais edes ( olevan )

34

60

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Köyhä on usein fiksu kun on oppinut elämää eri tavalla elämään. Itse ainakin arvostan köyhyyttä enemän kun rikkautta, jos ihmisistä puhutaan.
      Kaikki vanhat hallituspuolueet eivät halua köyhää. Äänestä PS ja liity puolueeseen. Suomalaiset ovat suomalaisia varten.

      • Anonyymi

        Jos työtön äänestää Perussuomalaisia hän on ay-liikkeen vihollinen

        Sillä persut pyrkivät vastustamaan ay-liikettä ja työväenluokkaa

        Jos taas työtön äänestää SDP:tä tai vastaavia puoleita, silloin hän on ystävämme


    • Anonyymi

      Mitä arvostettavaa köyhässä on kun monesti syrjäytynyt.

      • Anonyymi

        Köyhyys on tietoinen valinta.


      • Anonyymi

        Syrjäytyminen tapahtuu viranomaisten tietokoneilla nappia pitkillä geelikynsillä naputellen.


    • Anonyymi

      Köyhillä kehittyy äly ja selviämisen taito. Rikkaat ovat tyhmiä ja tunteettomia.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, oppii paljon kun juoksee tarjousten perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, oppii paljon kun juoksee tarjousten perässä.

        Ja jos kovaa juoksee niin kuntokin nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos kovaa juoksee niin kuntokin nousee.

        Olipa hauska läpändeeri tähän saumaan. Melkein naurattaa.


    • Anonyymi

      Onhan se kurjaa kun rahaa on suomessa ja oma kansa kärsii, kun sitä heitellään ulkomaille ja pakolaisiin. Miksi oma kansa kärsii, jotka täällä on ikänsä asuneet ja työtä tehneet, ja sitten tulee ihmisiä jotka saa rhaa tekemättä mitään koskaan. Samoin rahaa menee ulkomaille, sotaan, ym????

      Turha väittää hallituksen ettei ole rahaa sairaahoitajien palkkoihin, jos on ostaa hornetteja ja takkeja sotamaihin???? Puppua on.

      • Anonyymi

        Puppua on uskoo joka haluaa konkursseihin. Samalla kuntouttavia pyöritetään


    • Anonyymi

      Köyhä voi saada monenlaisia tukiaisia. Mutta toiset ei halua hakea ja toiset ei osaa hakea. Vanhoille eläkemummoille pitäisi antaa kelan takuueläke ihan anomatta.
      Siinä tukirahat menisi oikeaan maaperään eikä Marinin jakamina ulkomaille.

      • Anonyymi

        Käytäntö on osoittanut, että KELAn tuet kantaväestölle ovat sattumanvaraisia.
        - Korkeasti koulutetun tuttavani taloudellinen tilanne romahti korona-aikana. Säästöt hupenivat ja luottokortti alkoi täyttyä. Kun lisäksi tuli täysin yllättävä menoerä, pankkitilille jäi muutama satanen. Nekin oli jo korvamerkitty jälkiveroihin ja puhelinlaskuun.
        Kehotin häntä hakemaan toimeentulotukea, mutta ei. Mieluummin veti luottokortia viimeisilleen ja tietysti lähetti työhakemuksia.
        Kun hän lopulta haki toimeentulotukea, KELA pyysi samat liitteet uudelleen ja uudelleen. Ne oli toimitettu jo kahteen kertaan, mutta asiakassivulla luki, että hakemukseen odotetaan lisäselvityksiä. - Seurasi lukemattomia turhia, pitkiä puheluita, joissa pyydettiin samat liitteet kolmanteen kertaan.
        Kielteinen KELAn päätös venyi kolmeen viikkoon. Kielteistä päätöstä perusteltiin sillä, että pankkitilillä oli muutama satanen. Samoin kävi seuraavan kielteisen päätöksen.
        Kolmannella kerralla uuden pitkän prosessin jälkeen tuli satanen, täsmälleen samoilla tiedoilla, paitsi että luottokorttivelka oli kasvanut ruokamenojen verran.
        - Tuttavaani ihmetytti, miksi hakemus siirtyi 3. vaiheesta (=päätös) takaisin 2. vaiheeseen (odotetaan lisäselvityksiä) myöhään arki-iltana. Hän sattui olemaan netissä samaan aikaan, kun KELAn virkailija näpytteli muutosta.
        ONKO KELAN VIRKAILIJOIDEN JOUKOSSA PITKÄKYNTISIÄ?


      • Anonyymi

        Tukiainen sulla on perseessäs. Milloin ajattelit opetella eroon tuosta muinaisesta kielenkäytöstä?

        Tukiriippuvuus on orjuuden muoto. Orjuus ei ole etuoikeus. Orjuus ei ole jotakin mistä on oltava nöyrästi kiitollinen. Yksilö on tässä täysin järjestelmän armoilla. Silti se on juuri se kaikista köyhin kerjäläinen jota pidetään suurimpana syyllisenä ja yhteiskunnan perässä vedettävänä riippakivenä.

        Tukiriippuvuuden kuuluu normaaliolosuhteissa olla väliaikainen turvarengas poikkeustilanteelle, ei pysyvä riippuvuussuhde. Se fakta että lähes puoli miljoonaa suomalaista JOUTUU turvautumaan tukijärjestelmään selvitäkseen hengissä, ei ole asia josta olla kiitollinen. Se että tilanne menee yhä enemmän ja enemmän siihen suuntaan ettei normaali ihminen pysty oikeasti millään järjellisellä keinolla enää auttamaan itse itseään ja elämään itsenäisesti ilman nöyryyttävää riippuvuussuhdetta valtioon on paha asia, ei asia josta kuuluu olla kiitollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäntö on osoittanut, että KELAn tuet kantaväestölle ovat sattumanvaraisia.
        - Korkeasti koulutetun tuttavani taloudellinen tilanne romahti korona-aikana. Säästöt hupenivat ja luottokortti alkoi täyttyä. Kun lisäksi tuli täysin yllättävä menoerä, pankkitilille jäi muutama satanen. Nekin oli jo korvamerkitty jälkiveroihin ja puhelinlaskuun.
        Kehotin häntä hakemaan toimeentulotukea, mutta ei. Mieluummin veti luottokortia viimeisilleen ja tietysti lähetti työhakemuksia.
        Kun hän lopulta haki toimeentulotukea, KELA pyysi samat liitteet uudelleen ja uudelleen. Ne oli toimitettu jo kahteen kertaan, mutta asiakassivulla luki, että hakemukseen odotetaan lisäselvityksiä. - Seurasi lukemattomia turhia, pitkiä puheluita, joissa pyydettiin samat liitteet kolmanteen kertaan.
        Kielteinen KELAn päätös venyi kolmeen viikkoon. Kielteistä päätöstä perusteltiin sillä, että pankkitilillä oli muutama satanen. Samoin kävi seuraavan kielteisen päätöksen.
        Kolmannella kerralla uuden pitkän prosessin jälkeen tuli satanen, täsmälleen samoilla tiedoilla, paitsi että luottokorttivelka oli kasvanut ruokamenojen verran.
        - Tuttavaani ihmetytti, miksi hakemus siirtyi 3. vaiheesta (=päätös) takaisin 2. vaiheeseen (odotetaan lisäselvityksiä) myöhään arki-iltana. Hän sattui olemaan netissä samaan aikaan, kun KELAn virkailija näpytteli muutosta.
        ONKO KELAN VIRKAILIJOIDEN JOUKOSSA PITKÄKYNTISIÄ?

        Miten luottokortti täyttyy?


    • Anonyymi

      Pitää olla tuulen huuhtoma perse ja edullinen vuokra saa tukia maksimaalisesti

      • Anonyymi

        Minä oikein kokeilin tuota ja tekeydyin tulottomaksi ja menin kelan laskuriin nykyisten asumismenojen ym kulujen kanssa. Laskuri näytti, että saisin tukea huimat 1166 € , siis valtavan summan rahaa ihan joka kuukausi.
        Näin asiat olisivat siis jossakin kaukaisessa rinnakkaistodellisuudessa.
        Ikävä sanoa, mutta enhän minä mitään tukia saa kun minulle raksuttaa se työeläke sen verran korkeana, että en ikinä tule saamaan muuta kuin Kelan vähäisen lääkekorvauksen.
        Mutta ei se haittaa, kun voi asua tilavasti, matkustella ja harrastaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä oikein kokeilin tuota ja tekeydyin tulottomaksi ja menin kelan laskuriin nykyisten asumismenojen ym kulujen kanssa. Laskuri näytti, että saisin tukea huimat 1166 € , siis valtavan summan rahaa ihan joka kuukausi.
        Näin asiat olisivat siis jossakin kaukaisessa rinnakkaistodellisuudessa.
        Ikävä sanoa, mutta enhän minä mitään tukia saa kun minulle raksuttaa se työeläke sen verran korkeana, että en ikinä tule saamaan muuta kuin Kelan vähäisen lääkekorvauksen.
        Mutta ei se haittaa, kun voi asua tilavasti, matkustella ja harrastaa .

        Työeläkkeellä on kiva viettää oikein simuloitua kulutusjuhlaa .
        Talvella kerätään rahaa vähän jemmaan ja sitten kesällä matkustellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeellä on kiva viettää oikein simuloitua kulutusjuhlaa .
        Talvella kerätään rahaa vähän jemmaan ja sitten kesällä matkustellaan.

        Se on totta. MInäkin vuokrasin mökin ensi kuuksi Puruveden rannalta.
        Siellä kelpaa köyhän rauhassa lekotella kun muut kansalaiset ovat jo
        koulussa ja töissä uurastamassa. Syksyllä on hinnatkin alhaisemmat.
        Laskeeko muuten vuokra-asunnoissa hinnat kesäsesongin jälkeen ?


    • Anonyymi

      Tämän päivän kööyhällä on hyvät olot. On asunnot ja autot senkun on vaan ja rahaa tulee.
      Itselläni on aiemmin hnakittu osakehuoneisto 3 h k, joka on oma, samoin auto on hankittu ja oma, niistä ei mene lainanhoitomaksuja lainkaan, joten käyttökulut ainoastaan.

      Kelasta tulee työttömyyskorvaus neljän viikon välien, sitten tulee asumistuki ja tt tuki, sen summa vaihtelee. Rahaa noin 1700- 2400 kk, joten kyllä me eletään hyvää elämää, ei koeta olleemme köyhiä. Rahat tulee vielä melkein aina eri viikkoina, että aina on rahaa käytössä.

      Noiden päälle kun tienaa vielä kirppiksellä niin hyvä on, siitä kun ei tarvi ilmottaa niin se on aina ylimäärästä. Viime kuussa tuli 450 e tili nyt tässä kuussa 600 e...Olaan kovia kirppisgtelijöitä, ostetaan lähes kaikki sieltä, no ruokaa voi itse säännöstellä mitä ostaa. Mutta loistavasti pärjätään.

    • Anonyymi

      Köyhä on sellanen jolla ei ole kotia, ei autoa, kävelee ryysyissä, ei ole ruokaa, eikä ole yhtään rahaa ja joka kerjää hattu kädessä sillan alla.

      Kukaan suomalainen ei ole käyhä, en ole sellasta nähnytkään.

      Itse en ole töissä, mutta saan kelasta rhaa ja tt tukea, mulla onasunto jonka tt tukesta maksetaan ja auto jolla ajelen, velipojan nimissä, ruokaa on ja rahaa tulee. en ole käyhä mutta elän köyhäSTI!

      • Anonyymi

        Olisko itse mokattu jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko itse mokattu jotain.

        Eduskunta on syyllinen ihmisten vähävaraisuuteen. Rajat ei riitä kun jatkuvasti nostetaan hintoja ja ihan tahalteen, ei mitään järkee. Rahat loppuu kun tarpeesi nostetaan hintoja, sen ymmärtää ekaluokkalainenkin.

        Jännä miten eduskunta kuvittelee että kun palkat ja tulot pysyy samoina niin ne kestää kaiken hintojen nousun!!!

        Itse he nostelevat pimeesti tukiaisia ja isoja palkkojaan ilman veroa, niin eivät ymmärrä että mitä on elää kun kansa ei voi niin tehdä, ett nostaa omia palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eduskunta on syyllinen ihmisten vähävaraisuuteen. Rajat ei riitä kun jatkuvasti nostetaan hintoja ja ihan tahalteen, ei mitään järkee. Rahat loppuu kun tarpeesi nostetaan hintoja, sen ymmärtää ekaluokkalainenkin.

        Jännä miten eduskunta kuvittelee että kun palkat ja tulot pysyy samoina niin ne kestää kaiken hintojen nousun!!!

        Itse he nostelevat pimeesti tukiaisia ja isoja palkkojaan ilman veroa, niin eivät ymmärrä että mitä on elää kun kansa ei voi niin tehdä, ett nostaa omia palkkoja.

        Yrittäjät käyttävät inflaatiota tekosyynä nostella sellaisiakin hintoja joiden noustamiselle ei ole oikeasti syytä. Yrittäjiä on autettu vastikkeettomin tukipaketein jo korona- aikana mutta mitään yhteiskuntvastuuta heiltä ei vaadita.

        Tilaisuus tekee varkaan. Eikä mitään moraalisia kysymyksiä kaiketi voi tällaisena aikana keneltäkään vaatia?


    • Anonyymi

      Ei voi tietää millaista on olla köyhä, kun saa työeläkettä ihan tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Miten pärjäsi työmies ja hänen perheensä 60-luvulla.
      Mies kävi töissä ja sai pientä palkkaa ja vaimo venytti penniä, jotta sai vuokran maksettua ja lapsille sekä aikuisille ruokaa. Illalla mentiin kurnivin vatsoin
      nukkumaan siskonpetiin eli patjat vierekkäin lattialle ja siihen pitkälleen .
      Eräskin emäntä kertoi minulle että ei ollut enää lihaa eikä kalaa tiinussa, joten
      sen keitetyn perunan sekaan laitettiin vaan silakan suolavettä.
      Siihen oli oltava tyytyväisiä.
      Nykyajan tukihamsterit eivät edes tiedä mitä on todellinen köyhyys.
      Ostetaan tukiaisilla kaljaa ja tupakkaa ja vingutaan lisää tukia.

      • Anonyymi

        Tuollainen eläm on ihan vierasta minulle, olin 60 luvlla lapsi, enkä muista meillä koskaan olevan tuollasta. Miksi yleistät?

        Isä oli töissä ja äiti kotona, mutta koskaan ei ollut puutetta ruuasta, ja asuttiin isän tekemässä talossa. Köyhyyttä meillä ei ollut, vaikkei kaikkea saatukkaan mitä olisi haluttu, mutta koulua käytiin, omat pyörät oli, ja vaatteet. Ruokaa tarpeeksi ja harras tuksia. Emme eläneet käyhyydessä, vaan elimme ihan tavallista elämää, jossa ei käyhyyttä näkynyt mutta emme pröystäilleetkään. Ostimme mitä tarvitsimme ja sen saimme,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen eläm on ihan vierasta minulle, olin 60 luvlla lapsi, enkä muista meillä koskaan olevan tuollasta. Miksi yleistät?

        Isä oli töissä ja äiti kotona, mutta koskaan ei ollut puutetta ruuasta, ja asuttiin isän tekemässä talossa. Köyhyyttä meillä ei ollut, vaikkei kaikkea saatukkaan mitä olisi haluttu, mutta koulua käytiin, omat pyörät oli, ja vaatteet. Ruokaa tarpeeksi ja harras tuksia. Emme eläneet käyhyydessä, vaan elimme ihan tavallista elämää, jossa ei käyhyyttä näkynyt mutta emme pröystäilleetkään. Ostimme mitä tarvitsimme ja sen saimme,.

        60- luvulla ihmiset pystyivät myös itse auttamaan itseään paremmin kuin nykyaikana. Yhteiskunta oli erilainen. Maatalousyhteiskunta oli vielä vahvasti läsnä ja sen vuoksi ihmisillä oli sekä perustaidot mm. maanviljelyyn ja elintarvikkeiden itse kasvattamiseen tallella. Lisäksi monet asuivat maaseudulla tai omakotitaloissa. Ihmisillä oli usein oma piha jossa kasvattaa omat potut, ja kellarit jonne pistää ruokaa talven varalle.

        Nykyajan köyhyys on aivan erilaista riippuvuutta sosiaaliturvajärjestelmästä ja yhteiskunnan avusta. Ihmisten on yhä vaikeampi auttaa itse itseään. Ihmiset asuvat kaupunkialueilla eikä siellä 20 neliön vuokrayksiöissä paljon pottuja kasvatella omiin tarpeisiin. Moderni köyhyys ei ole silmillä samalla tavoin kuin 60- luvulla. Mutta samalla se on aivan todellinen ongelma myös tänä päivänä vaikka se on enemmän piilossa.

        Ja huonompaan suuntaan ollaan menossa pikavauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen eläm on ihan vierasta minulle, olin 60 luvlla lapsi, enkä muista meillä koskaan olevan tuollasta. Miksi yleistät?

        Isä oli töissä ja äiti kotona, mutta koskaan ei ollut puutetta ruuasta, ja asuttiin isän tekemässä talossa. Köyhyyttä meillä ei ollut, vaikkei kaikkea saatukkaan mitä olisi haluttu, mutta koulua käytiin, omat pyörät oli, ja vaatteet. Ruokaa tarpeeksi ja harras tuksia. Emme eläneet käyhyydessä, vaan elimme ihan tavallista elämää, jossa ei käyhyyttä näkynyt mutta emme pröystäilleetkään. Ostimme mitä tarvitsimme ja sen saimme,.

        Empä yleistänyt kun puhuin työmiehestä, siis yhtiön työmiehestä perheestä.
        Meillä oli kyllä perunaa ja vihanneksia ja possusta lihaa ja lehmistä maitoa
        voita sekä juustoa joten ei ollut pulaa vaikka vaatimattomasti elettiinkin.


    • Anonyymi

      Köyhiä ovat ne joilta kela on evännyt oikeudet sosiaaliturvaan

      Esim jos ei mene työnhakuhaastatteluun tai ei allekirjoita työnhakusuunniltelmaa

    • Anonyymi

      En voi valittaa. Eläkkeeni on selvästi virallisen köyhyysrajan alapuolella.
      Arjestani ei puutu mitään.
      Lääkkeeni ovat kokonaan korvattavia joten edes omavastuuraja ei tule vastaan.
      Parhaana esimerkkinä pernan lääkitys. 4:n viikon lappuhinta.
      Muutama vuosi meni 10 milligramman annostuksella.
      4 viikkoa ja 3523€
      Nyt muuttui 5 milligrammaan. 4 viikkoa ja 1806€.
      Molemmissa oma osuus 1,52€!
      Muissa lääkkeissä ei ole noin räikeä kompensatio.

      • Anonyymi

        Eläkkeellä pärjääkin ihan hyvin, kun asunnot ja kulkuvälineet on jo maksettu aikoja sitten .
        Kun lisäksi on tottunut elämään vaatimattomasti niin homma hoituu ihan helposti.
        Ne on varmaan jotakin uusavuttomia, jotka vaan vinkuu lisää tukiaisia .
        Kun pitäisi ostaa vaan kaljaa, pizzaa ja tupakkaa.


      • Anonyymi

        Minä odottelen eläkkeelle pääsyä, vaikka työeläkkeen päälle täytyy hakea muitakin eläkkeitä. Tulotasoni on tällä hetkellä noin 2/3 köyhyysrajasta, joten jos olisin taipuvainen kadehtimaan, siihen olisi aihetta. 40 %:n köyhyysrajalla pyöritään, vaikka asumistuessa otetaan huomioon yhtiön pääomavastikkeita.

        Hankalampi tilanne on kuitenkin niillä, jotka joutuvat maksamaan asumistuen rajojen vuoksi tt-tuen perusosasta asumiskulujaan.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Köyhyyden on keksineet orjatyöläiset. katkerina pitää jotakin keksiä huutelemista. Köyhiä on työlliset, eivät pärjää palkallaan vaan hakevat kelanetuuksia. Surullista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe