Ositus avioerossa.
Olemme puolison kanssa päätyneet sopuun rahojen, asunnon yms. jakamisesta erossa.
Jakoa ei kuitenkaan tehdä 50-50 suhteella eikä meillä ole avioehtoa.
Olemmeko kuitenkin oikein käsittäneet että ositus voidaan molempien suostumuksella kuitenkin tehdä muussakin suhteessa kuin 50-50. Esim 60-40 ja tästä ei mitään vero tms. Seuraamuksia tule
Ositus avioerossa
5
1330
Vastaukset
- Anonyymi
Jos lunastat yhteisen asunnon itsellesi, verottaja perinee sinulta varainsiirtoveron kuitenkin ainakin siitä 40 %:sta. Kannattanee soittaa verottajalle.
- Anonyymi
Olette käsittäneet oikein. Jos pääsette yksimielisyyteen jaettavasta omaisuudesta maksamatta mitään omaa välirahaa (muualta kuin jaettavasta), varainsiirtoveroakaan ei makseta. Ks. https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48583/osituksen_yhteydessa_tapahtuvat_omistaj/
- Anonyymi
Joo no tuo varainsiirtoverohomma olikin tiedossa jäi aloituspostauksesta pois.
- Anonyymi
Minua verottaja hiukan moitti, kun lähetin ositussopimuksemme sille vääränä vuotena. Sanoi ettei osituksemme heitä kiinnosta muutoin kuin tieto siitä kuka maksaa kiinteistöverot.
- Anonyymi
Meillä erossa kaikki jäi ukolle, meillä tosin oli avioehto, mutta rakennettiin talo yhdessä, joka oli molempien nimissä. Erossa sovittiin, että kaikki jää ukolle, koska halusin vain päästä siitä äijästä eroon, niin luovuin kaikesta, enkä vaatinut itselleni mitään, otin vain omat vaatteet ja omat huonekalut, mitä olin sinne tuonutkin. Jakoa tehdessä asianajaja sanoi, että siihen kannattaa kirjata, että osituksessa on otettu huomioon miehen tekemä työ talon rakentamisessa ym. muuten verottaja saattaa katsoa että on saanut minun osuuteni lahjana ja joutuu maksamaan lahjaveroa. En tiedä onko joutunut maksamaan lahjaveroa, mutta olin vain onnellinen, että pääsin siitä eroon. JA HUOM! MINÄ MAKSOIN KOKO YHDESSÄOLOAJALTAMME LAINANLYHENNYKSET!!! Eli ukko sai "ilmaiseksi" omakotitalon, toki siitä oli vielä velkaa kun erosimme ja se jäi ukon vastuulle, mutta silti katson jääneeni rahallisesti todella paljon tappiolle, mutta onnellinen elämä ilman kusipäätä on tärkeämpi kuin mikään raha tai omaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851