Miksemme me suosi suomalaista?

Anonyymi

Sitä minä vain kovasti ihmettelen että kansallismieliset ja isänmaalliset ihmiset jotka kannustavat suomea kaikessa urheilussa ja urheilukilpailuissa kuten vaikka jääkiekon MM kisoissa huutamalla suomi, suomi, suomi tai pitävät talvi-ja jatkosotaa suurena isänmaallisena taisteluna ja isien sankaritekona niin mikseivät nämä samat ihmiset fokusoi tätä kannatustaan myös muihin kulttuurin osa alueisiin kuten vaikka säveltaiteeseen ja kannusta suomea myös säveltaiteen alalla ja siinäkin vaadi soitettavaksi esim. kunnioitetun edesmenneen säveltäjämme ja sotaveteraanin Lauri Saikkolan unohdettuja sinfonioita ja sinfoniettoja joille voisivat hurrata ja aplodeerata ennemmin kuin tsekkiläisen Leos Janacekin sinfonietalle vaikka ymmärrän sen etteivät kaikki ihmiset suinkaan ainakaan täällä pienessä suomessa omaa sellaista intohimoista kiinnostusta oman kotimaansa kulttuuri-ja musiikkiperintöä kohtaan kuin minä jolle kaanonin katveeseen jääneet suomalaissäveltäjät ovat sydämen asia ja suuri intohimo kun keskiverto konsertissa kävijälle kansallisuusaate ei välttämättä merkitse mitään eikä ole niin keskeisessä asemassa heidän elämässään ainakaan säveltaiteen osalta vaan he ovat sovinnaisemman kaanon keskeisen ajattelun hallitsemia jossa ylhäältä annettu musiikin yleismaailmalliseksi kaanoniksi muodostunut musiikkiperintö riittää tyydyttämään heidän musiikilliset ambitionsa raja aidoista ja kansallisuusaatteista piittaamatta eikä heidän ajatteluunsa kuulu tarve suosia suomalaista Sibeliusta ehkä lukuun ottamatta saatikka että musiikin kotimaisuusaste olisi korkeaa luokkaa enkä tiedä ketään kapellimestariakaan joka vetäisi tässä suhteessa ikään kuin kotiin päin vaan he ottavat kiltisti vastaan ja tyytyvät esittämään sitä mikä on vakiintunut käytäntö musiikkipiireissä osaamatta ajatella itse omilla aivoillaan valitsemalla ohjelmistoon kuolleita suomalaismestareita vaan korkeintaan esitetään elävien nykysäveltäjien tuotantoa eli voidaan sanoa että tavallaan tällainen vakiintunut ja lukkoon lyöty kaanon ajattelu on pahasta kun se sulkee meiltä tehokkaasti korvat kaanonin katveelta.

1

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomessa ei yksinkertaisesti vain panosteta kansalliseen kulttuuriin yhtä vahvasti kuin muualla sillä muuten ei olisi selitettävissä säveltäjien joukkokato CD levyiltä ja konserttiohjelmistoista. Käsitykseni mukaan esim. ruotsissa ollaan hyvin ylpeitä kansallisesta kulttuuriomaisuudesta ja musiikkiperinnöstä ja levytetään ahkerasti laajalla haarukalla myös unohdettujen säveltäjien musiikkia jota ei konserteissa juuri soiteta kun taas suomessa tunnutaan keskittyvän vain kansallissäveltämme tuotantoon ja sinfonioihin mikä on kovin yksipuolista ja yksinapaista ajattelua kun niitä persoonallisia musiikillisia tyylejä on kuitenkin loputtoman paljon, aina niin monta erilaista ja erityylistä tapaa säveltää musiikkia kuin on säveltäjiäkin eikä vain yhtä oikeaa tapaa ja näkisin että säveltäjien runsaus ja paljous on kulttuurin rikkautta jota pitää vaalia eikä unohtaa arkistojen kätköihin ja suosia sokeasti vain yhtä nimeä joka ei edes kykene tyydyttämään emotionaalisten kokemustemme tarvetta. Olen musiikkikäsitykseltäni tavallaan prulalistinen ja polyteisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      102
      4669
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      27
      2415
    3. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      110
      2342
    4. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      200
      2199
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      425
      2010
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      175
      1555
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      101
      1285
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      33
      1097
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      986
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      79
      870
    Aihe