Aika muistella Asterix ja Obelix -teoksia - Leikkimielinen latinan letkautukset -testi

Tiedätkö, mitä kuolemattomat lauseet oikeasti tarkoittavat? Tartu testiin, josta vain todellinen latinisti saa täydet pisteet.

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008835720.html

No höpö höpö, täysiin pisteisiin riittää Asterixin ja Obelixin pitkä oppimäärä, ripaus ymmärrystä latinaisten kielten sukulaisuuksista ja tujaus päättelyä perään. Eikä tietty haittaa, jos on hiukan tutkaillut Rooman valtakunnan historiaa tahi muuta klassista historiaa. Ja edellä lausutun todistaa oma tulokseni, jonka ei pitäisi järjellä ajatellen olla mahdollinen.

Tuloksesi: 12 / 14
Veni, vidi, vici!
Sinä todella tulit, näit ja voitit! Olet todellinen latinankielen taituri!

29

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asterix ja Obelix opiskeltu näemmä hyvin: Tuloksesi: 12 / 14
      Veni, vidi, vici!
      Sinä todella tulit, näit ja voitit! Olet todellinen latinankielen taituri!
      .Jos olisin viitsinyt miettiä viisi sekuntia pidempään niin luultavasti täydet, kiitokset Uderzolle ja Cosginnylle!

      • A&O on opettanut suomalaisille enemmän latinaa kuin mikään muu :)


    • Sama, varmasti en tiennyt kuin pari, loput päättelemällä

      • Jep, ymmärrän hyvin, aika paljon niistä pystyy päättelemään, piti ittekin muutamat vedellä päättelyllä :)


    • Anonyymi

      Tuloksesi: 14 / 14

      Ilman Asteria.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Asterixia 🙄

        Sheena


      • Anonyymi

        Astereita katsomalla ei latinaa opi


      • Täääääh? Miksi, oi miksi? Miten olet välttynyt A&O:n vaikutukselta? Ja kuitenkin pärjäät latinaleikissä? Miten? 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Täääääh? Miksi, oi miksi? Miten olet välttynyt A&O:n vaikutukselta? Ja kuitenkin pärjäät latinaleikissä? Miten? 😂

        Lie opiskellut kasvilatinaa 😁, Asterikasvit eli mykerökukkaiskasvit (Asteraceae eli Compositae)


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Täääääh? Miksi, oi miksi? Miten olet välttynyt A&O:n vaikutukselta? Ja kuitenkin pärjäät latinaleikissä? Miten? 😂

        A&O ei oikein osunut realistiseen maailmankuvaani sotaretkineen. Ja taisi olla myös niin, ettei hyviä naishahmoja ollut, sehän ei tietysti käy laatuun 🤷‍♀️.

        Latina hallussa filosofian ja ranskan avulla.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        A&O ei oikein osunut realistiseen maailmankuvaani sotaretkineen. Ja taisi olla myös niin, ettei hyviä naishahmoja ollut, sehän ei tietysti käy laatuun 🤷‍♀️.

        Latina hallussa filosofian ja ranskan avulla.

        - Sheena

        Ymmärrän, vaikka sotimiset niissä kyllä jäi lähinnä nyrkkihippa -tasolle. Ja kieltämättä, varteenotettavia naishahmoja alkoi ilmestyä vasta joskus 90-luvulla, muistelen, tai ainakin aiempia naishahmoja alettiin esittää eri tavalla. Oman aikansa tuote 😁


    • Anonyymi

      Sain saman, eli 12/14

    • Anonyymi

      Obelix
      pallomaha.

      ;Mitta ,olso poliisi tekee rikoksia jatkuvawsti kun ei saqisi qajella moottoriajoneuvoilla

      • Anonyymi

        Obelix on ätmi, joka lähti sotimaan Jullen armeijjaan Scipiota vastaan tehdäkseen palveluksen Mimosalle.


    • Anonyymi

      Onko menaiset sun vakiolukemista? Jo useampia linkkejä olet sinne laittanut.

      • Mä luen niin paljon, netistäkin, että väkisin osuu useita kohdille. Me Naisissa on usein tällaisia testejä, puolipiloilla tehtyjä, sopii palstan henkeen. Jos haluaa totisempaa tavaraa, voi mennä aluksi Mensan testeihin, minen jaksa ottaa hommia niin vakavasti.


    • Anonyymi

      Jos ranskan pääministeri mcron on omicron virus? maceon on omiceon.

    • Anonyymi

      14/14. Olen taituri, status quo.

    • Anonyymi

      10/14...olen yllättynyt!

    • Aloittaja: "Tuloksesi: 12 / 14
      Veni, vidi, vici!
      Sinä todella tulit, näit ja voitit! Olet todellinen latinankielen taituri!"

      Minä olin pykälää parempi 13/14 eli meni vain yksi väärin. Minusta oli helppo, sillä osaan vähän latinaa, vaikka en ole sitä koulussa opiskellut. Vähän ranskan opinnoista oli apua, sillä ranska perustuu osin latinaan.

    • Sama tulos 12 / 14. Hauska testi.
      Thänks! :)

      "Tuloksesi: 12 / 14
      Veni, vidi, vici!
      Sinä todella tulit, näit ja voitit! Olet todellinen latinankielen taituri!"

    • 13/14

      Asterixin paras vaunukuski muuten oli nimeltään Coronavirus.

      • No kappas, tuota läpyskää en ole tainnut lukeakaan, vaikka muuten ne on kaikki kahlattu läpi sen kakssataa kertaan ainaskiin.


    • Anonyymi

      Latinankieltä ei pidä käyttää tämän asian kommentointiin sillä sellainen "haittakirjoitus" poistetaan.

    • Anonyymi

      Sain 12. Ei ole vaikea, jos on aiemmin opiskellut jotain latinaan pohjautuvista nykykielistä.

      Kirjautumaton palstalutka

      • Näin se pitkälti on, pelkästään enkun perusosaamisella ja pienellä päättelemisellä saisi tuosta testistä ihan hyvät pisteet.

        Hmmmm... Jos tekisit profiilin, olisiko sen nikki sitten Kirjautunut palstalutka? 🤔


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Näin se pitkälti on, pelkästään enkun perusosaamisella ja pienellä päättelemisellä saisi tuosta testistä ihan hyvät pisteet.

        Hmmmm... Jos tekisit profiilin, olisiko sen nikki sitten Kirjautunut palstalutka? 🤔

        Mulla on jo olemassa tänne ihan rekattukin tunnus ("palstalutka"), mutta olen jo niin kauan höpissyt kirjautumatta sisään, etten edes muista enää salasanaani.

        Kirjautumaton palstalutka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on jo olemassa tänne ihan rekattukin tunnus ("palstalutka"), mutta olen jo niin kauan höpissyt kirjautumatta sisään, etten edes muista enää salasanaani.

        Kirjautumaton palstalutka

        Käyhän se näinkin, kaikken tartte kirjautua.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe