Retkipakun teknikkavarustus?

Anonyymi

Tämä avaus ei nyt tietty ole lainkaan "täysveriselle" karavaanialueella suoraan istuva, mutta laitampa kuitenkin kun täällä on aihepiiristä kokemusta.

Ajatuksena hommata seuraavaksi ainoaksi siviili- ja vapaa-ajan autoksi joku paku, ehkä Transportterin kokoluokkaa ( Euro6) , jossa sen parisen metriä tavaratilan pituutta.

Todella kevytversio retkipakusta, eli lähinnä hieman paranneltu teltan korvike satunnaiseen käyttöön, varsinkin pitkille matkoille.

Tarkoitus olisi eristää ja peneloida se siistiksi, simppeliksi ja toimivaksi _teltan korvikkeesi_, lattiaksi ehkä julkistilaparkettia .... mutta pitää se edelleen pakukategoriassa, eli ei mitään kiinteitä keittiöjuttuja, jääkaappeja ymv. Jokin pieni retki-kasukeitin riittää, jotta saa tarvittaessa vaikka pikakahvit tai valmiskeitot tehtyä.

Kuitenkin jotkin puusta tehtävät siistit ja viimeistellyt vetolaatikolliset (?) säilytys-boxit yhdelle sivulle (helposti irroitettavat), jonka päälle saisi sitten patjan. Toisella sivulla tilaa fillarille.

Josko jotenkin istuttaisi sivuovelle ja takaoville (auton sisäkoriin) jotkit putket joihin saisi aurinkovarjon tuikattua kuin valmiiseen paikkaan / jalkaan. Itse aurinkovarjolle voisi laittaa jonkin putken sisälle ehkä katonrajaan, jonne sen saisi pois tieltä.

Kannattaiskohan tuollaiseen peruskorkeuden omaavana pakuun tehdä korotettua lattiaa ( x cm ?) jotta sinen saisi säilytystilaa vetolaatikkoihin.

Mutta muusta kevyestä varustehommasta.

Jokin, ehkä tilanteen mukaan muokattavissa oleva valaistus pitäisi asentaa.

Mutta entäs elektroniikkahärpäkkeiden latauspisteet.

Tai saako matkapuhelimellle nykyisin jotakin ulkoantennia, joskaan eihän itse luureissa enää edes ole antenniliitintä kuten vuonna yksi ja kaksi.

Tai jos sinne haluaisi TV:n, niin se tarvitsee tietty virtaa ja antennin, antenni jonka pitäis olla jokin vain tarpeen mukaan paikalleen ulos laitettava, muutoin boxissa.

Lisäakku ja konvertteri?

Unohtuikohan tuosta jotakin?

No, olisihan tämä monitoimikulkine huomattavasti "upeampi" kuin teltta ;-)

24

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rumatikki tietysti puhaltamaan. Jos vaan jostakin onnistut sellaisen hankkimaan. Rumatikin hankinta on kivenalla. On kysytty värkki. Menee yleensä tutun kauppaa.

    • Anonyymi

      Ei mitään kiinteää vähääkään asumiseen viittaavaa ettei katsastaja tulkitse matkailuautoksi ja tulee suuri veroseuraamus.

      Pakettiauton vaneroinnin laatua ja sitä mitä sen alla on ei ole määrätty missään. Irrallinen kaasukeitin kaasurasioineen ja isokokoinen kylmäarkku (12V kompressorikäyttöinen). Jos pitää tiskata, voi käydä leirintäalueen tiloissa tai käyttää vateja. Kiinteät vetolaatikolliset hyllyköt voi mennä katsastuksesta läpi huoltotarvikkeiden säilytystiloina. Voihan tehdä kaksoislattian ja sinne alle laatikoita, mutta vie paljon tilaa sisäkorkeudesta. Patja rullalle ajon aikana ja katsastukseen mennessä jättää varmuuden vuoksi kotiin. Mitään aurinkovarjohärpäkkeitä ei kannata rakennella, koska löytyy itsekseen seisovia ja jopa pakuautoon kiinnitettäviä ilmarunkoisia etutelttoja. Valaistus on helppo rakentaa vaikkapa alkuperäisestä tavaratilan valaistuksesta laajentaen, erilaisia LED-valaisimia löytyy vaunutarvikeliikkeistä. Tavaratilan puolelle voi rakennella vaikka useampia tupakansytytinpistokkeita ja vaikkapa USB-latauspistokkeita. Aika korpeen pitää ajaa ettei kännykkä saa yhteyttä omillaan, ei se yleensä tarvitse mitään lisäantenneja. Televisiota ja antennia ei kannata raahata tuollaisessa mukana, läppärillä voi katsella telkkaria kunhan on matkapuhelinverkon välityksellä netissä (joko puhelimen välityksellä tai omalla liittymällä). Lisäakku noita tavaratilan lisäyksiä varten kannattaa olla, mutta invertteriä ei tuollaisessa tapauksessa tarvitse, ellei ota mukaan verkkovirtaa tarvitsevia laitteita. Puhelimet, läppärit ym. voi ladata suoraan akkusähköstäkin. Isommat keittiökoneet mukana helposti käytettävissä voi herättää epäilyksiä veronkierrosta.

      Mutta jos omistaa/ostaa täyden henkilöautoveron maksetun "ikkunapakun", rajoituksia ei ole.

      • Anonyymi

        Eristyksestä ja paneloinnista on paljon (eri maista olevia) videoita, mutta paha sanoa mikä niistä on ns. "oikeaoppinen" jotta ei ruostuta rakennetta. Itsellä lähinnä äänieristyksen liimailu ollut mielessä (suoraan peltiin), mutta samallahan sitä voisi vähän lämpöeristääkin.

        Ilmanvaihtoakin tavitsisi, mutta ongelma kun ne ritilät näkyvät ulospäin vakka ne maalaisi korin väriin, kun saisi olla mieluummin mahdollisimman diskreetto ulkoa päin. Mutta eikös niistä takaoven ja kyljen yläosankin ritilöistä vesikelillä tihku / nouse ajoviimassa hieman vettä "väärälle puolelle"?

        Matalakin kaskoislattia vetolaatikoineen olisi kyllä sinänsä kätevä, mutta sisäkorkeudesta tietty pois, eli sarjasa pähkäilyyn menee. Korottamaton korimalli mielessä, jotta pääsee parkkihallehin ja joillain ulko-parkkipaikoillakin on korkeusportti. Korottamaton pakun on EU:ssa monilla moottoriteillä hieman edullisemmmassa kategoriassa kuin korotettu.

        Kylmäboxiin voisi ainakin varautua (ei muuten passasi mekaniikka pauhata, saisi olla hiljainen), vaikka en sellaista ajatellut ottaa käyttöön kun ruokailu reissuilla ties missä ja sitten ilta-aamupalaksi jotakin "kelin kestävää" noin päivä kerrallaan. Mutta jos jotain keittoja ja kahvia keittelee kaasu-retkikeittimellä, niin selaiset pikkutarpeet on nopeasti kanisteriveden alla pesty / huuuhdeltu.

        Patjaksi reissuihin ajattelin kyllä jotakin ihan kunnon juttua jotta saa nukutuksi, sillä huonoilla unilla ei elosta ja reissaamisesta tule mitään. Mutta millainenkohan tuon Ukrainaan sotimaan vapaaehtosiena lähtevän kennopatja mahtanee olla ja mistähän noita saisi ostettua testattavaksi. Laittaisin ehkä petariksi.

        - https://www.7sur7.be/monde/de-premiers-belges-sont-partis-combattre-en-ukraine-nous-allons-nous-battre-pour-la-liberte-et-faire-face-aux-dictateurs~a0f4a13f/

        Puhelimen lisäantennia ajattelin senkin vuoksi, että usein eristeissä voi olla alumiinipinta. Toisaalta, auton sisällä SAR-tasot nousevat todella korkeiksi ja ihmisestä tulee kuin kalkkuna mikrouunissa, vaikka eihän sitä nyt hurjia aikoja tulisi käytettyä.

        Tuo TV homma menisi netin ja matkapuhelimen kautta läppäriin, mutta ulkomailla tulee tuoll ametodilla sitten mutkia matkaan, kun tarvitsisi erikseen paikallisia soppareita. Mutta en ole lainkaan katsellut milalaiset TV-antennit tuollaiseen käyttöön olisivat teknisesti toimivia digisysteemeissä, joskaan TV ei ole se ehdoton varuste, mutta voisi olla plussaa.

        Mutta mites se läppärin lataus, sillä 220-verkossahan tuota ladataan.

        "Mitään aurinkovarjohärpäkkeitä ei kannata rakennella, koska löytyy itsekseen seisovia ja jopa pakuautoon kiinnitettäviä ilmarunkoisia etutelttoja."

        Mielestäni juurkin tuossa on aivan liikaa voimistelua. Itsekseen seisova varjo tarvitsee hyvän jalustan (vie tilaa autossa), mutta sopiva ohut putki viistossa asennossa sopivaan paikkaan korin sisäpuolelle tai oveen kiinnitettynä, sivulla ja takana, ei vie tilaa ja varjon voi sujauttaa siihen sekunnissa ja varjoja on muodoltaan joka lähtöön, myös ns. seinustamalleja.

        Olen ajatellut lähinnä urbaanissa ympäristössä satunnaista yöpymistä tai sitten jossakin "luonnossa" mutta ei juurikaan leirintäalueilla. Suihkuun vaikka jollekin uimahallille tai hotelliin muutamalla kopekalla ennen kuin ovat ehtineet siivota vapautuneita huoneita, toiisinaan tuo hotelli-homma on pelannut.

        Monissa maissa pitkin EU:ta matkailuautoilla ei saa edes pysäköidä minne tahansa (kieltomerkit) ja yöpyminen kielletty. Mutta huomamattomalla pakulla voi liikkua, pysäköidä ja yöpyäkin melkein missä vain, kunhan vain huomioi turvallisuuspuolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eristyksestä ja paneloinnista on paljon (eri maista olevia) videoita, mutta paha sanoa mikä niistä on ns. "oikeaoppinen" jotta ei ruostuta rakennetta. Itsellä lähinnä äänieristyksen liimailu ollut mielessä (suoraan peltiin), mutta samallahan sitä voisi vähän lämpöeristääkin.

        Ilmanvaihtoakin tavitsisi, mutta ongelma kun ne ritilät näkyvät ulospäin vakka ne maalaisi korin väriin, kun saisi olla mieluummin mahdollisimman diskreetto ulkoa päin. Mutta eikös niistä takaoven ja kyljen yläosankin ritilöistä vesikelillä tihku / nouse ajoviimassa hieman vettä "väärälle puolelle"?

        Matalakin kaskoislattia vetolaatikoineen olisi kyllä sinänsä kätevä, mutta sisäkorkeudesta tietty pois, eli sarjasa pähkäilyyn menee. Korottamaton korimalli mielessä, jotta pääsee parkkihallehin ja joillain ulko-parkkipaikoillakin on korkeusportti. Korottamaton pakun on EU:ssa monilla moottoriteillä hieman edullisemmmassa kategoriassa kuin korotettu.

        Kylmäboxiin voisi ainakin varautua (ei muuten passasi mekaniikka pauhata, saisi olla hiljainen), vaikka en sellaista ajatellut ottaa käyttöön kun ruokailu reissuilla ties missä ja sitten ilta-aamupalaksi jotakin "kelin kestävää" noin päivä kerrallaan. Mutta jos jotain keittoja ja kahvia keittelee kaasu-retkikeittimellä, niin selaiset pikkutarpeet on nopeasti kanisteriveden alla pesty / huuuhdeltu.

        Patjaksi reissuihin ajattelin kyllä jotakin ihan kunnon juttua jotta saa nukutuksi, sillä huonoilla unilla ei elosta ja reissaamisesta tule mitään. Mutta millainenkohan tuon Ukrainaan sotimaan vapaaehtosiena lähtevän kennopatja mahtanee olla ja mistähän noita saisi ostettua testattavaksi. Laittaisin ehkä petariksi.

        - https://www.7sur7.be/monde/de-premiers-belges-sont-partis-combattre-en-ukraine-nous-allons-nous-battre-pour-la-liberte-et-faire-face-aux-dictateurs~a0f4a13f/

        Puhelimen lisäantennia ajattelin senkin vuoksi, että usein eristeissä voi olla alumiinipinta. Toisaalta, auton sisällä SAR-tasot nousevat todella korkeiksi ja ihmisestä tulee kuin kalkkuna mikrouunissa, vaikka eihän sitä nyt hurjia aikoja tulisi käytettyä.

        Tuo TV homma menisi netin ja matkapuhelimen kautta läppäriin, mutta ulkomailla tulee tuoll ametodilla sitten mutkia matkaan, kun tarvitsisi erikseen paikallisia soppareita. Mutta en ole lainkaan katsellut milalaiset TV-antennit tuollaiseen käyttöön olisivat teknisesti toimivia digisysteemeissä, joskaan TV ei ole se ehdoton varuste, mutta voisi olla plussaa.

        Mutta mites se läppärin lataus, sillä 220-verkossahan tuota ladataan.

        "Mitään aurinkovarjohärpäkkeitä ei kannata rakennella, koska löytyy itsekseen seisovia ja jopa pakuautoon kiinnitettäviä ilmarunkoisia etutelttoja."

        Mielestäni juurkin tuossa on aivan liikaa voimistelua. Itsekseen seisova varjo tarvitsee hyvän jalustan (vie tilaa autossa), mutta sopiva ohut putki viistossa asennossa sopivaan paikkaan korin sisäpuolelle tai oveen kiinnitettynä, sivulla ja takana, ei vie tilaa ja varjon voi sujauttaa siihen sekunnissa ja varjoja on muodoltaan joka lähtöön, myös ns. seinustamalleja.

        Olen ajatellut lähinnä urbaanissa ympäristössä satunnaista yöpymistä tai sitten jossakin "luonnossa" mutta ei juurikaan leirintäalueilla. Suihkuun vaikka jollekin uimahallille tai hotelliin muutamalla kopekalla ennen kuin ovat ehtineet siivota vapautuneita huoneita, toiisinaan tuo hotelli-homma on pelannut.

        Monissa maissa pitkin EU:ta matkailuautoilla ei saa edes pysäköidä minne tahansa (kieltomerkit) ja yöpyminen kielletty. Mutta huomamattomalla pakulla voi liikkua, pysäköidä ja yöpyäkin melkein missä vain, kunhan vain huomioi turvallisuuspuolen.

        Pikaisesti lukaisin... Jos pakuun ei tule lämmitystä, niin miettisin onko eristäminen tarpeen?
        Tuskinpa pikku markiisin kiinteä asennus ketään kiinnostaa, olen joskus nähnyt sellaisen työkäyttöön tehdyssä pakussa sateensuojana.
        Läppäreihin löytyy 12 v latureita pilvin pimein. Sellaisella mekin läppäriä autossa ladataan.
        Jos antennin laitat, niin hyvä, jos ei paras, on Triaxin ufo. Sitä ei ole tarpeen suunnata, eikä sen tarvitse nostettavan putken päässä. Meillä tosin on, mutta eipä putkea koskaan tule nostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikaisesti lukaisin... Jos pakuun ei tule lämmitystä, niin miettisin onko eristäminen tarpeen?
        Tuskinpa pikku markiisin kiinteä asennus ketään kiinnostaa, olen joskus nähnyt sellaisen työkäyttöön tehdyssä pakussa sateensuojana.
        Läppäreihin löytyy 12 v latureita pilvin pimein. Sellaisella mekin läppäriä autossa ladataan.
        Jos antennin laitat, niin hyvä, jos ei paras, on Triaxin ufo. Sitä ei ole tarpeen suunnata, eikä sen tarvitse nostettavan putken päässä. Meillä tosin on, mutta eipä putkea koskaan tule nostettua.

        Lämmitystä ei ole suunnitteilla, mutta kun äänieristyksen liimaa ja paneloi siistiksi, niin miksi samassa savotassa lisäeristyksestä tinkiä?

        Markiisi. Suomessa on varsin turvallista, mutta pitkin EU-maita liikkuessa parasta on ettei mitään erityistä näy ulospäin, ei myöskään ohjaamossa, kaikki piiloon vanhaa villapaitaa myöten. Siltikin pakujen potentiaali sisältö voi voroja kiinnosta ja varsinkin vieraissa kilvissä.

        Onko nuo 12V laturit kannettaville laitteilla ihan universaaleja vermeitä, kun muutoinhan malli- ja merkkikohtaisia latureita kait suositaan.

        Tuo Triax Ufo TV-antenni vaikutta pätevältä ja on lisäksi kompakti. Omalla kohdalla jos tv-antennihomman pähkäiltyäni päädyn, niin pitäisi innovoida jokin systeemi jossa antenni otetaan käyttöön vain tavittaessa, ilman kiinteitä asennuksia tai edes kiinnikeosia auton koriin ja tuollainen näppärä lautanen muutoin autossa piilossa ja esille vain travittaessa ... mutta saattaisi mennä vähän liian hankalaksi (?).

        - https://www.kotiantenni.fi/product/60/pakettitarjous-triax-ufo-170--virtalahde--10-m-johto

        Tirax Ugo: https://www.youtube.com/watch?v=bj3JwYVVllw

        Mutta matkapuhelimen lisäantenneista en kovin paljoa eri vaihtoehtoja löytänyt, mutta niissä kait ulkoanteni, joka liitetty sisäantenniin.

        Yöparkissa illan ajaksi tai pidemmällä tauolla tarpeen mukaan. Jos olisi jokin vaikka imukupilla auton kattoon kiinnitettävä melko pieni ulkoantenni, josta sitten pujottaisi "jotakin reitiä" piuhan sisäantennille ja homma siltä osin paketissa, paitsi jos tarvitsevat jollekin antennivahvistimelle virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitystä ei ole suunnitteilla, mutta kun äänieristyksen liimaa ja paneloi siistiksi, niin miksi samassa savotassa lisäeristyksestä tinkiä?

        Markiisi. Suomessa on varsin turvallista, mutta pitkin EU-maita liikkuessa parasta on ettei mitään erityistä näy ulospäin, ei myöskään ohjaamossa, kaikki piiloon vanhaa villapaitaa myöten. Siltikin pakujen potentiaali sisältö voi voroja kiinnosta ja varsinkin vieraissa kilvissä.

        Onko nuo 12V laturit kannettaville laitteilla ihan universaaleja vermeitä, kun muutoinhan malli- ja merkkikohtaisia latureita kait suositaan.

        Tuo Triax Ufo TV-antenni vaikutta pätevältä ja on lisäksi kompakti. Omalla kohdalla jos tv-antennihomman pähkäiltyäni päädyn, niin pitäisi innovoida jokin systeemi jossa antenni otetaan käyttöön vain tavittaessa, ilman kiinteitä asennuksia tai edes kiinnikeosia auton koriin ja tuollainen näppärä lautanen muutoin autossa piilossa ja esille vain travittaessa ... mutta saattaisi mennä vähän liian hankalaksi (?).

        - https://www.kotiantenni.fi/product/60/pakettitarjous-triax-ufo-170--virtalahde--10-m-johto

        Tirax Ugo: https://www.youtube.com/watch?v=bj3JwYVVllw

        Mutta matkapuhelimen lisäantenneista en kovin paljoa eri vaihtoehtoja löytänyt, mutta niissä kait ulkoanteni, joka liitetty sisäantenniin.

        Yöparkissa illan ajaksi tai pidemmällä tauolla tarpeen mukaan. Jos olisi jokin vaikka imukupilla auton kattoon kiinnitettävä melko pieni ulkoantenni, josta sitten pujottaisi "jotakin reitiä" piuhan sisäantennille ja homma siltä osin paketissa, paitsi jos tarvitsevat jollekin antennivahvistimelle virtaa.

        Vaikea siihen on kummoista äänieristystä saada, vrt asuntovaunu.. Meinasin vaan, jotta jos ei lisälämppäriä, niin kylmä hiipii sisälle, olipa eristyksiä, tai ei.

        Ok, ymmärrän ajatuksesi markiisista. Mut ehkä? turha pelko?

        Tuota ufoa tuskin katolta edes huomaa, mut rakentele vaikka joku magneettijalusta jos siltä tuntuu...

        Kännyjen lisäantenneista ei mitään hajua, kun ei olla koskaan tarvittu. Meillä autossa 4g wifi-purkki. Siinä käytetään prepaid liittymää ihan kustannusten vuoksi. Voisi toki käyttää puhelimen wifiäkin, mutta kun se on vaan niin vaivatonta. Ja toisekseen tabletissa - joka toimii myös navina - ei ole edes paikkaa sim-kortille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea siihen on kummoista äänieristystä saada, vrt asuntovaunu.. Meinasin vaan, jotta jos ei lisälämppäriä, niin kylmä hiipii sisälle, olipa eristyksiä, tai ei.

        Ok, ymmärrän ajatuksesi markiisista. Mut ehkä? turha pelko?

        Tuota ufoa tuskin katolta edes huomaa, mut rakentele vaikka joku magneettijalusta jos siltä tuntuu...

        Kännyjen lisäantenneista ei mitään hajua, kun ei olla koskaan tarvittu. Meillä autossa 4g wifi-purkki. Siinä käytetään prepaid liittymää ihan kustannusten vuoksi. Voisi toki käyttää puhelimen wifiäkin, mutta kun se on vaan niin vaivatonta. Ja toisekseen tabletissa - joka toimii myös navina - ei ole edes paikkaa sim-kortille.

        Kyllähän se pelkkä peltikoppi kumisee jo ajossakin jonkin verran ja sitten jos siellä meinaa silloin tällöin nukkua, niin ympäristön äänet ja sadekin tulee hyvin selkeästi läpi, jota eristyksellä saa jonkin verran loivennettua, vaikka eihän se OK-taloksi muutu.

        No, perusajatus on ollut satunnaisesti silloin tällöin ns. helpon kelin käyttöön, eli ei superhelteille eikä sitten myöskään kylmempään kauteen.

        Tietty, noita Van Life-juttuja ei passaisi liikaa lukea ja katsella koska ruokahalu saattaisi kasvaa ;-)

        "Vanlife Insulation: Best Material Install Guide"

        - https://darien.co/van-insulation-ultimate-guide/

        "Van insulation... welcome to the most controversial topic since the creation of #Vanlife!"

        - https://faroutride.com/insulation/

        Tuolle Ufo-jutulle tuo mangeetti olisi hyvä idea ja siinä on yksi kiinnikekin johon sen saisi hyvin liimattua. Ainoa voimistelu olisi antennikaapelin kanssa pelaaminen joka kerta kun ottaa käyttöön ja pois. Mutta kyllä tuollainen pienikin lautanen peruspakun katolta erottuu oitis. Jos kiinteää asennusta ajattelisi, niin sitten se ottaisi korkeudesta kiinni myös parkkihallien sisäänajossa, osa on 1.90m.

        Keski- ja etelä Euroopassa riskeeraa vähän kaikki lähteä, päiväsaikaankin autoista viedään kamaa, homma tapahtuu röyhkeästi ja nopeasti. Yrittäjien ilman mainoksiakin oleviin kadun varressa oleviin pakuihin murtaudutaan öisin. Aikuisen miehen iän verran ex-pat kokemusta ko. maisemista. Suomi on lienee edellelen melko lailla lintukoto.

        Tutkimuksien mukaan matkapuhelimen SAR-tasot pomppaavat hyvin korkeiksi auton sisällä ja ihmisestä tulee kuin kalkkuna mikrouunissa, vaikka eihän tuolla nyt niin kovin paljon aikaa kait vietetä. Ulkoantennilla tilanne loivenisi tai asettuisi perustasolle ja kuuluvuus korjaantuisi, jos "liian hyvät" eristeet alumiinipinnoituksella.

        Tuo tabletti navina on ihan hyvä vaihtoehto, kunhan sille vain löytyy sopiva paikka. Millä softalla, ex-Nokia, HERE We Go?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se pelkkä peltikoppi kumisee jo ajossakin jonkin verran ja sitten jos siellä meinaa silloin tällöin nukkua, niin ympäristön äänet ja sadekin tulee hyvin selkeästi läpi, jota eristyksellä saa jonkin verran loivennettua, vaikka eihän se OK-taloksi muutu.

        No, perusajatus on ollut satunnaisesti silloin tällöin ns. helpon kelin käyttöön, eli ei superhelteille eikä sitten myöskään kylmempään kauteen.

        Tietty, noita Van Life-juttuja ei passaisi liikaa lukea ja katsella koska ruokahalu saattaisi kasvaa ;-)

        "Vanlife Insulation: Best Material Install Guide"

        - https://darien.co/van-insulation-ultimate-guide/

        "Van insulation... welcome to the most controversial topic since the creation of #Vanlife!"

        - https://faroutride.com/insulation/

        Tuolle Ufo-jutulle tuo mangeetti olisi hyvä idea ja siinä on yksi kiinnikekin johon sen saisi hyvin liimattua. Ainoa voimistelu olisi antennikaapelin kanssa pelaaminen joka kerta kun ottaa käyttöön ja pois. Mutta kyllä tuollainen pienikin lautanen peruspakun katolta erottuu oitis. Jos kiinteää asennusta ajattelisi, niin sitten se ottaisi korkeudesta kiinni myös parkkihallien sisäänajossa, osa on 1.90m.

        Keski- ja etelä Euroopassa riskeeraa vähän kaikki lähteä, päiväsaikaankin autoista viedään kamaa, homma tapahtuu röyhkeästi ja nopeasti. Yrittäjien ilman mainoksiakin oleviin kadun varressa oleviin pakuihin murtaudutaan öisin. Aikuisen miehen iän verran ex-pat kokemusta ko. maisemista. Suomi on lienee edellelen melko lailla lintukoto.

        Tutkimuksien mukaan matkapuhelimen SAR-tasot pomppaavat hyvin korkeiksi auton sisällä ja ihmisestä tulee kuin kalkkuna mikrouunissa, vaikka eihän tuolla nyt niin kovin paljon aikaa kait vietetä. Ulkoantennilla tilanne loivenisi tai asettuisi perustasolle ja kuuluvuus korjaantuisi, jos "liian hyvät" eristeet alumiinipinnoituksella.

        Tuo tabletti navina on ihan hyvä vaihtoehto, kunhan sille vain löytyy sopiva paikka. Millä softalla, ex-Nokia, HERE We Go?

        TomTom Go appiin olen tykästynyt, mieluusti maksan siitä 20 € vuodessa. On ihan eri luokkaa kuin joku googlemaps. Mulla on tomppa myös puhelimessa, peilaan sen Passatissa Android Auton kautta auton näytölle.
        Saman voisi tehdä matkailuautossakin, mutta sen multimedialaitteen näyttö on onneton.

        https://www.tomtom.com/fi_fi/navigation/mobile-apps/go-navigation-app/
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Android_Auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TomTom Go appiin olen tykästynyt, mieluusti maksan siitä 20 € vuodessa. On ihan eri luokkaa kuin joku googlemaps. Mulla on tomppa myös puhelimessa, peilaan sen Passatissa Android Auton kautta auton näytölle.
        Saman voisi tehdä matkailuautossakin, mutta sen multimedialaitteen näyttö on onneton.

        https://www.tomtom.com/fi_fi/navigation/mobile-apps/go-navigation-app/
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Android_Auto

        Yep, tuo TT softa on varmaan edelleen mainio ja tuo pari kymppiä per vuosi on maltillinen korvaus. Ilmeisesti lisenssi on laitekohtainen, eli puhelimeen ja tabuun erikseen?

        Millainen on puhelimen akun kulutus TT:llä ja lämpeneekö tai kuumeneeko luuri?

        Onko TT:ssä autonavigoinnin lisäksi julkinen, kävely ja fillari?

        Mulla on pakosta Android-puhelin (rekattu tosin aliaksella, ei oikeilla tiedoilla), mutta muutoin olen aikas lailla allerginen Googlelle, joka ulottaa lonkeronsa kaikkialle ja henkilön tunnistaen kerään hurjat määrät yksilöityä dataa.

        Tuohon ex-Nokian Hereen, puhelimeen asennettuna ole ollut kokonaisuudessaan tyytyväinen.

        *

        "Here WeGo: How To Navigate The Roads Properly" (A Review)

        "Public transport, pedestrian, and bicycle navigation"

        - https://cellularnews.com/mobile-apps/here-wego-how-to-navigate-the-roads-properly-a-review/

        Melko moni automerkki on integroinut Heren autonavikseen, joskin olisin odottanut listan olevan paljon pidempi:

        - https://here.navigation.com/home/en_GB/HEREEMEA/EUR

        *

        "Nokia myi karttayksikkönsä" - 2015

        "Ostajien yhteenliittymän muodostavat Audi, BMW ja Daimler."

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001883122.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, tuo TT softa on varmaan edelleen mainio ja tuo pari kymppiä per vuosi on maltillinen korvaus. Ilmeisesti lisenssi on laitekohtainen, eli puhelimeen ja tabuun erikseen?

        Millainen on puhelimen akun kulutus TT:llä ja lämpeneekö tai kuumeneeko luuri?

        Onko TT:ssä autonavigoinnin lisäksi julkinen, kävely ja fillari?

        Mulla on pakosta Android-puhelin (rekattu tosin aliaksella, ei oikeilla tiedoilla), mutta muutoin olen aikas lailla allerginen Googlelle, joka ulottaa lonkeronsa kaikkialle ja henkilön tunnistaen kerään hurjat määrät yksilöityä dataa.

        Tuohon ex-Nokian Hereen, puhelimeen asennettuna ole ollut kokonaisuudessaan tyytyväinen.

        *

        "Here WeGo: How To Navigate The Roads Properly" (A Review)

        "Public transport, pedestrian, and bicycle navigation"

        - https://cellularnews.com/mobile-apps/here-wego-how-to-navigate-the-roads-properly-a-review/

        Melko moni automerkki on integroinut Heren autonavikseen, joskin olisin odottanut listan olevan paljon pidempi:

        - https://here.navigation.com/home/en_GB/HEREEMEA/EUR

        *

        "Nokia myi karttayksikkönsä" - 2015

        "Ostajien yhteenliittymän muodostavat Audi, BMW ja Daimler."

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001883122.html

        Tomppa ei ole laitekohtainen, enempiä en nyt pysty vastaamaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, tuo TT softa on varmaan edelleen mainio ja tuo pari kymppiä per vuosi on maltillinen korvaus. Ilmeisesti lisenssi on laitekohtainen, eli puhelimeen ja tabuun erikseen?

        Millainen on puhelimen akun kulutus TT:llä ja lämpeneekö tai kuumeneeko luuri?

        Onko TT:ssä autonavigoinnin lisäksi julkinen, kävely ja fillari?

        Mulla on pakosta Android-puhelin (rekattu tosin aliaksella, ei oikeilla tiedoilla), mutta muutoin olen aikas lailla allerginen Googlelle, joka ulottaa lonkeronsa kaikkialle ja henkilön tunnistaen kerään hurjat määrät yksilöityä dataa.

        Tuohon ex-Nokian Hereen, puhelimeen asennettuna ole ollut kokonaisuudessaan tyytyväinen.

        *

        "Here WeGo: How To Navigate The Roads Properly" (A Review)

        "Public transport, pedestrian, and bicycle navigation"

        - https://cellularnews.com/mobile-apps/here-wego-how-to-navigate-the-roads-properly-a-review/

        Melko moni automerkki on integroinut Heren autonavikseen, joskin olisin odottanut listan olevan paljon pidempi:

        - https://here.navigation.com/home/en_GB/HEREEMEA/EUR

        *

        "Nokia myi karttayksikkönsä" - 2015

        "Ostajien yhteenliittymän muodostavat Audi, BMW ja Daimler."

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001883122.html

        Kyllä navigointi virtaa vie, tabletti ja puhelin ovat autoissa aina piuhassa. Jo pelkkä sijainnin päälläolo tyhjentää (vallankin puhelimen) akkua melkoisella vauhdilla. Lämpenemistä en ole huomannut.

        Ei taida olla fillarointia yms. Tullut käytettyä vai autoissa ja ainakaan pikaisella vilkaisulla en löytänyt.

        Googlemapsin navi on mielestäni lähes käyttökelvoton. Ajat väärin risteyksessä tai liikenneympyrässä, niin se ajattaa pahimmillaan kymmenien kilometrien turhan lenkin. Lie joku jenkkien? turvamääräys, kun ei ehdota U-käännöstä koskaan.

        Mulla on tomppa käytössä aina, kun ajan kotinurkkia kauempana. Se on pelastanut muutamilta ylinopeussakoilta ja osaa ehdotaa myös kiertotietä, jos edessä on ruuhkaa. Näyttään nopeusrajoitukset yleensä oikein ja toimii tietysti myös nopeusmittarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä navigointi virtaa vie, tabletti ja puhelin ovat autoissa aina piuhassa. Jo pelkkä sijainnin päälläolo tyhjentää (vallankin puhelimen) akkua melkoisella vauhdilla. Lämpenemistä en ole huomannut.

        Ei taida olla fillarointia yms. Tullut käytettyä vai autoissa ja ainakaan pikaisella vilkaisulla en löytänyt.

        Googlemapsin navi on mielestäni lähes käyttökelvoton. Ajat väärin risteyksessä tai liikenneympyrässä, niin se ajattaa pahimmillaan kymmenien kilometrien turhan lenkin. Lie joku jenkkien? turvamääräys, kun ei ehdota U-käännöstä koskaan.

        Mulla on tomppa käytössä aina, kun ajan kotinurkkia kauempana. Se on pelastanut muutamilta ylinopeussakoilta ja osaa ehdotaa myös kiertotietä, jos edessä on ruuhkaa. Näyttään nopeusrajoitukset yleensä oikein ja toimii tietysti myös nopeusmittarina.

        Miten on TT-softan lisenssi, saakao samalla yhdellä lisenssillä asentaa useampaan laitteeseen?

        Olettaisi että off-linessä veisi jonkin verran vähempi virtaa (?). Mutta tokihan se sijainnin tarvitsee ;-)

        Mulla luuri kyllä lämpenee aika mukavasti navigoidessa, mutta se tosin on aikas lailla ikkunan alareunassa (mitariston vasemmalla puolella), johon aurinkokin paahtaa. Muualle sitä ei tuossa autossa oiken saa asetettua luontevasti ja etuna on se, ettei tarvitse juuri laske katsetta. Ajattelin kokeeksi laittaa jonkin pienen alumiinpaperilla päällystteyn levyn puhelimen taakse tuulilasia vasten, josko kuumenisi hieman vähemmän.

        Google-navia en ole milloinkaan halunnut edes käyttää. Tuo HERE on ollut aivan mainio kokonaisuudessaan ja siinä on lisäksi julkinen liikenne, fillari ja kävely. Myös nopeusrajoitukset ja auton nopeusa mukana, sekä asetuksista voi määritellä varoituspiippauksen nopeuden ylittyessä. Boonuksena, se on edelleen maksuton, eikä mainoksiakaan pukkaa.

        Kaipaisin kuitenkin tuohon karttaan hyötykohteita, huoltoasemia, hotelleja, marketteja jne. ... vaikkapa ne erikseen näkyviin pyytämällä ja zoomaamalla ja merkitsisihän se mainostulovirtaa Herelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on TT-softan lisenssi, saakao samalla yhdellä lisenssillä asentaa useampaan laitteeseen?

        Olettaisi että off-linessä veisi jonkin verran vähempi virtaa (?). Mutta tokihan se sijainnin tarvitsee ;-)

        Mulla luuri kyllä lämpenee aika mukavasti navigoidessa, mutta se tosin on aikas lailla ikkunan alareunassa (mitariston vasemmalla puolella), johon aurinkokin paahtaa. Muualle sitä ei tuossa autossa oiken saa asetettua luontevasti ja etuna on se, ettei tarvitse juuri laske katsetta. Ajattelin kokeeksi laittaa jonkin pienen alumiinpaperilla päällystteyn levyn puhelimen taakse tuulilasia vasten, josko kuumenisi hieman vähemmän.

        Google-navia en ole milloinkaan halunnut edes käyttää. Tuo HERE on ollut aivan mainio kokonaisuudessaan ja siinä on lisäksi julkinen liikenne, fillari ja kävely. Myös nopeusrajoitukset ja auton nopeusa mukana, sekä asetuksista voi määritellä varoituspiippauksen nopeuden ylittyessä. Boonuksena, se on edelleen maksuton, eikä mainoksiakaan pukkaa.

        Kaipaisin kuitenkin tuohon karttaan hyötykohteita, huoltoasemia, hotelleja, marketteja jne. ... vaikkapa ne erikseen näkyviin pyytämällä ja zoomaamalla ja merkitsisihän se mainostulovirtaa Herelle.

        Samalla lisenssillä se on puhelimessa ja tabletissa. En muista moneenko laitteeseen sen saa, mutta puhelinta vaihaessa ei ole ollut ongelmaa.
        En ole tompan mainosmies, mutta kokeile. Pari viikkoa taisi saada veloituksetta,,,
        Alumiinipaperi saattaa heikentää signaaleja. Passatissa puhelin hukkaa usein satelliitit, jos sitä pitää muualla kuin ikkunalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla lisenssillä se on puhelimessa ja tabletissa. En muista moneenko laitteeseen sen saa, mutta puhelinta vaihaessa ei ole ollut ongelmaa.
        En ole tompan mainosmies, mutta kokeile. Pari viikkoa taisi saada veloituksetta,,,
        Alumiinipaperi saattaa heikentää signaaleja. Passatissa puhelin hukkaa usein satelliitit, jos sitä pitää muualla kuin ikkunalla.

        Ok.

        Tuollainen löytyi. Testaapa Hereä nyt kun sulla on paljon rinnastuspohjaa, tiedä vaikka olisi positiivinen kokemus ;-)

        "When comparing HERE vs TomTom GO, the Slant community recommends HERE for most people. In the question“What are the best GPS navigation apps for Android?” HERE is ranked 2nd while TomTom GO is ranked 7th. "

        Alla olevassa pro-kohtien listassa olevassa olen missannut reippaasti jotakin, eli vedän aiemman kommenttini pois kun kerroin tuollaisen puuttumisesta.

        Pro: "Find places near you ... You can find places to shop, eat, and almost anything with HERE.

        - https://www.slant.co/improve/versus/3750/29092/~here_vs_tomtom-go

        Tulipa mileen tuosta luurin auton ikkunalla olemisesta, että jotkin nykyiset tuulilasitkin saattanevat "jarrutella" signaalin vapaata kulkua.


    • Anonyymi

      Pakusta saa retkiauton nopeasti kun heittää tavaratilan lattialle patjan niin se on siinä.

      • Anonyymi

        Yes, tuo on kieltämättä tehokas ja nopea versio, ehkä "eko-versiokin" ... joskin sitten siinä luovasti loikoillessa saattasi tulla avauksen ajatelmatkin mieleen ;-)


    • Anonyymi

      Mutta mikä on sit paras tuulettaja kaasuille ? Onko rumatikki ?

      • Anonyymi

        Rumatikki! Kyllä, eikä tarvitse koskaan imuroida vaunusta tai autosta pölyjä nurkista, rumatikki kyllä puhaltaa ulvoen kuin hävittäjä hornetti.


      • Anonyymi

        Mee rumatikki Joksu-Reino nukkumaan. Sun viestit ei naurata ketään...


    • Anonyymi

      On luvassa rumatikki kelejä vihdoinkin.

    • Anonyymi

      Kannattaisi katsella netistä vaikka "minicamper" hakusanalla, niin löytyy kymmeniä vaihtoehtoja asian toteutuksesta. On hyviä sekä huonoja.
      Suomessa voi "muuttokuorman" kiinnittää räikkäliinoilla, mutta kiinteitä kaappeja ei voi ruuvailla seiniin kiinni. Vanha laverisänkykin olisi toimiva vaihtoehto.
      Lisäakku sekä 12 V kylmäboxilla pärjää hyvin Lapin reissutkin.
      Pieniä kaasukeittimiä löytyy useanlaisia eri hintaryhmissä.
      Jotkut on tehneet retkiversion jopa Dacia Dokkeriin.

      • Anonyymi

        Yes, noita erilaisia campervan-juttuja ja videoita on tullut katseltua Caddystä Transportterin kokoluokkaan ja varsinkin peruskorkuisia.

        Mutta mikään epämääräinen varasto-irtolaatikko-medley kuormaliinoineen se ei tule olemaan, vaan simppeli, siisti ja hyvin organisoitu ;-)

        ps. Muuan nainen oli laittanut uuteen peruskoriseen Ford-pakuunsa pelkän armeijatyyppisen taitettavan retkisängyn ja kamat läpinäkyviin suljettaviin muovilaatikoihin ja reissasi nuoren tyttärensä kanssa, flikka taisi nukkua jollakin rullattavalla irtopatjalla.

        Ajatus laittaa sängyksi / patjojen alustaksi yhdelle sivulle puusta siististi tehty säilytys-boxi-rivi, joka olisi helppo kiinnittää ja irroittaa sitten kun ja jos tarvitsisi kuormaa ja suurempia esineitä kuljettaa.

        Kylmäboxin tarpeen suhteen vähän jahkailen, mutta olisihan se kuitenkin hyvä ottaa plaaneissa huomioon, ottaa sellaisen sitten reissuihin tai ei (en myöskään pidä nukkuessa mistään "kompuroista" korvan juuressa).

        Ulkolaisella kaanavalla pyörii toisinaan matkailuauto-juttu, jossa on bussin kokoisista mastodontti ja liki viiden tähden "hotelli-karavaaneista" noihin erilaisiin itse tehtyihin campersvaneihin saakka reissujuttuja. Ihan kiinnostava ja symppis ohjelma ja kukin tyylillään ja budjetillaan.

        Siellä oli mm. yksi perheellinen mies joka harrasteli vanhoja "folkkareita" ja oli laittanut yhteen Combiin korotetun katon takaosaan joustavan aurinkopaneelin, jolla sai virrat jääkaappiin ja taisi riittää vähän ylikin. Hieman hämää niiden tarvitsemat läpiviennit, mutta eiköhän ne ole tiiviitä oikein tehtyinä.

        "Best Flexible Solar Panels For Van in 2022 - Budget and Premium"

        - https://megabest.net/best-flexible-solar-panels-for-van/


    • Anonyymi

      Muista aromipesä sitä ei saa unohtaa

    • Anonyymi

      Minun louskuovi auautoni saranat oli kuivat, aukaisin ne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe