Miten voi päästä yli saattohoitokotiin liittyvästä masennuksesta?

Anonyymi

Sanon ihan ensimmäiseksi, että minä en ole kuolemanvakavasti sairas eikä kukaan läheisenikään ole, Jumalan kiitos. Pidän kuitenkin ongelmana, että minua masentaa terminaalivaiheen sairastaminen ja saattohoitokodit, koska saatan jossain vaiheessa sairastua kuolemanvakavasti tai joku läheiseni saattaa.

Yritän nyt selittää mitä tarkoitan masennuksella. Kun katselen vaikka dokumenttia, jossa joku suomalainen keski-ikäinen on kuolemassa vaikka syöpään ja dokumentissa seurataan hänen elämäänsä kun hän käy välillä saattohoitokodissa olemassa muutaman päivän ja sitten palaa kotiin, kunnes taas kivut voimistuvat ja hän menee saattohoitokotiin. Lopulta hän makaa perheensä ympäröimänä saattohoitokodin vuoteella lääkittynä tokkuraan ja kuolee. Hoitaja tulee huoneeseen ja sytyttää kynttilän. Taustamusiikkina on kolkkoja lohduttomia syntikkasointuja. Ja dokumentti loppuu.

Tuollaiset dokumentit on vaan niin masentavia. Tuntuu etten kestä jos joskus joudun osaksi sitä todellisuutta.

Onko se oikeasti niin masentavaa? Tuntuuko se siltä että todellisuus runnoo ja murjoo, että on täysin ilotonta ja mitätöntä ja rumaa ja masentavaa ja odottaa vaan että kaikki loppuisi?

Miksi tällä elämällä pitää olla niin hirveä päätös? Miksi elämä ei voi loppua johonkin huipentumaan, ikään kuin läksiäisjuhliin, jossa kaikilla on hauskaa, syödään herkkuja, kuunnellaan musiikkia, tanssitaan ja riemu repeää?

6

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kunto on jo niin huono ettei pysty tanssimaan, ei oikein puhumaankaan. Se rajoittaa.

• Anonyymi

On paras vaihtoehto ettet katso tuollaisia ohjelmia. Eihän sitä tiedä jos vaikka kuolet "saappaat jalassa" etkä joutuisi koskaan tuollaiseen saattohoitoon.

• Anonyymi

Suosittelen, että juhlit elämääsi niin kauan kuin jaksat. Loppu hoituu itsestään, ei sitä tarvitse nyt murehtia eikä masennella.

• Anonyymi

Elämä loppuu kuin lehmänhäntä, mutta onneksi vain tämä maan päällinen elämä. Ikuisen elämän Taivaassa saa jos uskoo Jeesukseen.

• Anonyymi

Koska olet masennukseen taipuvainen, älä katso tuollaisia ohjelmia. Vaikka en yleensä masennu, niin ei kiinnosta katsoa tuollaisia nyyhkyohjelmia.

• Anonyymi

Ikävä surulista tilanteesi. Pyydä saada puhua psykoloogille.Pyydä sda vertaistukea. Koska pääset netti varmasti saat edes netin kautta vertaistukea.Siis amatti ihmisiltä.Asiaa infoaa sinulle saatto hoidon terveyshoidon puoli .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe