Mistä Suomessa saadaan vetyä puhtaasti tuotettua ja mitä tällainen tuotantoinfra maksaa?
Mistä vetyä puhtaasti
13
57
Vastaukset
- Anonyymi
Venäjän vakoojille ei kerrota mitään.
- Anonyymi
Ainakin puhtaasti tuotettua sähköä saadaan vain tuulimyllyjen ansiosta. Samoin puhdasta vetyä saadaan tuotettua ainoastaan tuulimyllyjen ansiosta, joten mikä se aloittajan ongelma nyt taas olikaan?...
- Anonyymi
Yhden vety litran tuottamisen kuluu 55kw sähköä.. Täysin järjetöntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden vety litran tuottamisen kuluu 55kw sähköä.. Täysin järjetöntä.
Siis tarkoitit vetykilon tuottamiseen mutta olet asian ytimessä.
Vetyautolla ajaminen vie 60kWh/100km sähköstä tuotettua vetyä kun vastaava auto akkusähköllä veisi luokkaa 20kWh/100km.
Kannattaako 66.6% sähköstä pumpata taivaalle vain jotta saisi ajaa vedyllä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tarkoitit vetykilon tuottamiseen mutta olet asian ytimessä.
Vetyautolla ajaminen vie 60kWh/100km sähköstä tuotettua vetyä kun vastaava auto akkusähköllä veisi luokkaa 20kWh/100km.
Kannattaako 66.6% sähköstä pumpata taivaalle vain jotta saisi ajaa vedyllä?Totta kai, kun vetyauton tankkaus kestää 3-4 minuuttia ja taas pääsee yli 1000 kilometriä.
- Anonyymi
Tuulisähkökään ei ole puhdasta. Voimaloiden komponenttien valmistus tuottaa runsaasti päästöjä ja rakentaminen vielä lisää. Kun tuulivoimalan käyttöikä täyttyy, esimerkiksi voimalan siivet ovat ongelmajätettä jolle ei ole vielä edes keksitty mitään järkevää hävitystapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun vetyauton tankkaus kestää 3-4 minuuttia ja taas pääsee yli 1000 kilometriä.
Missä vetyautossa on yli 10 kg tankki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun vetyauton tankkaus kestää 3-4 minuuttia ja taas pääsee yli 1000 kilometriä.
Kannattaako maksaa nelinkertainen hinta polttoaineesta bensaan verrattuna. Bensaakin saa tankattua yhtä nopeasti ja seuraava auto voi tankata heti perään. Vetyä tankatessa voi joutua odottamaan pitkäänkin ennen seuraavaa tankkausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun vetyauton tankkaus kestää 3-4 minuuttia ja taas pääsee yli 1000 kilometriä.
Vetypommiauton tankkaus kestää puoli tuntia.
Tankkaajien välillä pitää pumputella paineita ylös 20-30 min.
Pienillä tankkausasemilla, jollaisia valtaosa Saksan asemista on (vetyhihhulit valehdelleet tässäkin asiassa) on vain 1 tankkauspiste per asema ja vetyvaraston koko 200 kg, Se riittää vain 40 auton tankkaamiseen.... tosin hintaan tankkauksen vuoksi ei tällaisten asemien kapasiteetti oikeasti riitä kuin 10-20 tankkaajalle päivässä, joten just ja just viikonlopun yli riittää.
Em. syystä Euroopan 140 tankkausasemaa riittävät 1000 autolle.
Yhdysvalloissa tilanne paljon surkeampi. Autoja 12 000, tankkausasemia vain 48. Asemilta usein vety loppu ja toimiville tuntien jonot.
- Anonyymi
Edullista sähkö saadaan vain vesivoimalaitoksista, joita on Norjassa useita ja suomes vain yksi Imatralla!
- Anonyymi
Elätkö lähes sata vuotta jälkijunassa? Suomessa on paljon vesivoimaloita, isompiakin kuin Imatran voimalaitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elätkö lähes sata vuotta jälkijunassa? Suomessa on paljon vesivoimaloita, isompiakin kuin Imatran voimalaitos.
Edullinen sähkö ei riitä. Vedyn varastointi ja kuljetus edellyttää nesteytystä, joka sekin kuluttaa hurjasti energiaa. Yhden vetykilon tuottaminen elektrolyysillä nesteytys syö 70-80 kWh. Pelkän energiakustannuksen puolesta hinta menee jo pitkälti yli 6 €/kg ja siihen päälle laitteiston hankinta- ja ylläpitokulujen kattaminen.
Laitteisto on tähtitieteellisen kallista, tankkausasematkin 2-5 miljoonaa kpl riippuen siitä, pystyykä asemalla tankkaamaan 10 vai 100 autoa vuorokaudessa. Vrt bensa-asemalla tankkaa 1000 autoa vuorokaudessa.
USA:ssa vedyn kanssa on pelleilty jo 15 vuotta ja edelleen pitää asemille maksaa julkista tukea, jotta ne saadaan pidettyä auki. Toiminta on edelleen raskaasti tappiollista.
Saksassa vetyä myydään 9,50 €/kg. Tämä tekee vedystä kalliimman polttoaineen kuin biokaasu. Ja myynti tosiaan tappiollista.
Optimistisissa ennusteissa on arvioitu, että 2030 vetyä pystyttäisiin tuottamaan kannattavasti. Vedyn kannattava tuotanto elektrolyysill ku nedellyttää, että sähköstä ei tarvitse maksaa mitään! Eli täysin sen varassa, että joskus olisi rilusti ylituotantoa tuuli aurinkosähkössä.
Tosin optimistiset arviot taisi just mennä pytystä alas. Onhan 98 % vedystä valmistettu maakaasusta, josta on nyt pula, kun Putin-I-kalsarimyrkyttäjä vetää hanoja kiinni.
- Anonyymi
Eipä ole näkkynyt tietoa mistä Suomessa saa vetyä autoon eikä sitä mistä saa ei öljypohjaista vetyä.
Nää vetyjutut on tonttutarinoita. taitaa vetypojjaat olla ennemmin pikkuisia Helinäkeijuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812