Vetysähköauton vihreän VETYKILON valmistus vaatii 55 kilowattituntia sähköä!

Anonyymi

Jos halutaan ajaa Toyota Mirailla 100km, niin vetyä tarvitaan 1,1 kiloa.
Se tarkoittaa, että 100km ajoon tarvitaan 60 kilowattituntia!

26

290

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyinen teollinen elektrolysaattori tuottaa kilon vetyä 55 kilowattitunnilla.
      Laitos on hyvin kallis.

      Jos jätetään pääomakustannukset huomioitta niin pelkästään energiakustannus on nykyisillä energian hinnoilla järjetön.

    • Anonyymi

      No voi kauhia. Mitähän tehdään sille vedylle, jota syntyy teollisuuden sivutuotteena?
      Päästetään se vaan käsistä suoraan ilmaanko?

      • Anonyymi

        Älä kerro enempää. Selvästi venäläiset vakoojat urkkivat tietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kerro enempää. Selvästi venäläiset vakoojat urkkivat tietoja.

        Venäjälle vety sopii erinomaisesti, koska se tukee heidän agendaa. Akkusähköautot on myrkkyä Venäjän taloudelle.

        VENÄJÄ AGITOI VAHVASTI AKKUSÄHKÖAUTOJA VASTAAN!


      • Anonyymi

        Teollisuuden sivutuotteena syntyvän vedyn määrä on marginaalinen.
        Sen on ainoastaan prosentin luokkaa pelkästää Neste Oyj:n käytöstä.


      • Anonyymi

        Se käytetään terästeollisuudessa vähentämään päästöjä. Keskitetty käyttö on paljon järkevämpää kun alkaa jakelemaan sitä pienissä nakkikioskeissa ympäri Suomea. Ei sitä henkilöautoihin tulla koskaan käyttämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuuden sivutuotteena syntyvän vedyn määrä on marginaalinen.
        Sen on ainoastaan prosentin luokkaa pelkästää Neste Oyj:n käytöstä.

        Eli päästetään se sitten hukkaan....


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuuden sivutuotteena syntyvän vedyn määrä on marginaalinen.
        Sen on ainoastaan prosentin luokkaa pelkästää Neste Oyj:n käytöstä.

        Neste Oy ei ole ainoa teollisuuden haara armaassa suomen maassa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neste Oy ei ole ainoa teollisuuden haara armaassa suomen maassa....

        Neste Oyj on ylivoimaisesti suurin vedyn käyttäjä Suomessa.
        Nyt vety on poikki. Maakaasuputki on kiinni.

        Krakkauyksiköt ja hydrausyksiköt on suljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuuden sivutuotteena syntyvän vedyn määrä on marginaalinen.
        Sen on ainoastaan prosentin luokkaa pelkästää Neste Oyj:n käytöstä.

        1 litra bensiiniä on 9,6kWh.

        Toyota Mirai kuluttaa 1,1kiloa vetyä, jonka tuottaminen suoraan kuluttaa 60kWh sähköä.

        Vastaavan painoinen auto kuluttaa 6 litraa bensiiniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 litra bensiiniä on 9,6kWh.

        Toyota Mirai kuluttaa 1,1kiloa vetyä, jonka tuottaminen suoraan kuluttaa 60kWh sähköä.

        Vastaavan painoinen auto kuluttaa 6 litraa bensiiniä.

        Tarkoitit varmaan 1,1 kg vetyä (ja 6l bensiiniä) 100 km matkalle, mikä on melko lähellä Mirain kulutusta kesäkeleillä. Talvella Mirai vie 20% enemmän.


      • Anonyymi

        Korkea sähkön hinta esti yritysten investoinnit. Investointeja ei tehdä pelkästään poliittisella tahtotilalla ja julkisella rahoituksella.

        Lisäarvo ja kannattavuus on saavutettava markkinaehtoisesti. Vety on floppi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkea sähkön hinta esti yritysten investoinnit. Investointeja ei tehdä pelkästään poliittisella tahtotilalla ja julkisella rahoituksella.

        Lisäarvo ja kannattavuus on saavutettava markkinaehtoisesti. Vety on floppi

        Saksassa sähkö maksaa keskimäärin 200€ / MWh. Se on 20 kertaa liian kallista.

        https://www-pv--magazine-com.translate.goog/2022/02/28/green-hydrogen-blue-hydrogen-to-reach-cost-parity-in-europe-by-2030/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163901/VNTEAS_2022_21.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Tämän sisäistäneet ovat rakentamassa vetyputkea Suomesta Saksaan:)

        Tämän "totuuden kertojan" mielenterveys voidaan asettaa kyseenalaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksassa sähkö maksaa keskimäärin 200€ / MWh. Se on 20 kertaa liian kallista.

        https://www-pv--magazine-com.translate.goog/2022/02/28/green-hydrogen-blue-hydrogen-to-reach-cost-parity-in-europe-by-2030/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163901/VNTEAS_2022_21.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Tämän sisäistäneet ovat rakentamassa vetyputkea Suomesta Saksaan:)

        Tämän "totuuden kertojan" mielenterveys voidaan asettaa kyseenalaiseksi.

        Kepu on ulkona.


    • Anonyymi

      Paljonko muuta sähköä ja energiaa kuluu ennen kuin se vety on jonkin henkilöauton tankissa?

      • Anonyymi

        Jos se vety nesteytetään kuljetusta varten, niin häviöt ovat massiiviset.

        https://afdc.energy.gov/files/pdfs/hyd_economy_bossel_eliasson.pdf

        Taulukosta nähdään, että 1 vetykilon nesteytys vie, jopa 100 megajoulea energiaa!

        Se 100MJ on 27,8 kilowattituntia. Nestemäisen vetykilon tuottaminen sähköllä vaatii 55kWh+ 27,8kWh. Nestevetykilon valmistus kuluttaa 82,8 kilowattitunnin sähköt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se vety nesteytetään kuljetusta varten, niin häviöt ovat massiiviset.

        https://afdc.energy.gov/files/pdfs/hyd_economy_bossel_eliasson.pdf

        Taulukosta nähdään, että 1 vetykilon nesteytys vie, jopa 100 megajoulea energiaa!

        Se 100MJ on 27,8 kilowattituntia. Nestemäisen vetykilon tuottaminen sähköllä vaatii 55kWh+ 27,8kWh. Nestevetykilon valmistus kuluttaa 82,8 kilowattitunnin sähköt.

        Hauska on ollut myös lueskella kokemuksia vedyn käytöstä. H2 live / mobility organisaatio on käyttänyt satoja miljoonia tukirahaa ja saanut jonkun 140-150 tankkausasemaa Eurooppaan.

        Vytyautojen määriä ei ole enää pariin vuoteen raportoitu - niin noloa oli, kun 3 vuotta sitten uhottiin, että 2022 olisi pelkästään Saksassa 60 000 vetypommiautoa. Todellinen määrä lie tuhatkunta.

        No, H2 vuosiraportista 2020 käy ilmi, että Saksassa tankattiin vetypommiautoja 40 000 kertaa sinä vuonna. Vetypommiautolla kun pääsee tankillisella oikeasti vain muutaman sata km https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
        Niin 40 000 tankkaustakin viittaa siihen, että vetyautoja on Saksassa vajaa tuhat.

        40 000 tankkausta vuodessa = 110 tankkausta päivässä. Taisi olla tuohon aikaan Saksassa noin 80 tankkausasemaa, joilla tankkais keskimäärin 1,4 autoa päivässä. Jep, tähän kannattaa satoja miljoonia rahaa investoida!

        Sekin kävi raportista ilmi, että useimmilla H2.live tankkausasemilla vedyn varastosäiliön koko on 200 kg. Hlöautoissa tankki yleensä 6 kg, joten asema pystyy tankkaamaan vain 40 autoa liki tyhjästä täyteen. Ei ihme, että Kaliforniassa, missä vetyautoja on enemmä (ei siltä yhtä paljon kuin kaasuautoja pelkästään Suomessa) siellä on aina asemilta vety loppu.

        Vetyhihhulien mukaan vedyn tankkaus on aina 3 min juttu, mutta autojen välissä pitää olla 30 min tauko paineen nostamiseksi seuraavaa tankkaajaa varten ja jos tankkaajia on koko ajan ½ h välein, niin vety kerkiää loppumaan asemanlta viikonlopun aikana.


    • Anonyymi

      Minä ajan bensalla. Tankkauspisteitä on 8 sen kolmenkymmenen kilometrin matkalla kotoonta töihin.

      • Anonyymi

        Minä ajan sähköllä. Pistorasioita on kymmeniä tuhansia sen kolmenkymmenen kilometrin matkalla kotoonta töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajan sähköllä. Pistorasioita on kymmeniä tuhansia sen kolmenkymmenen kilometrin matkalla kotoonta töihin.

        Mutta lähes mitään niistä et saa käyttää laillisesti. Ei toisten pihoihin saa mennä lataamaan autoa.


    • Anonyymi

      Teollisuusministeri Lintilä ehdotti jo viime syksynä, että Suomesta ja Ruotsista rakennetaan vetyputki Saksaan.
      https://www.is.fi/politiikka/art-2000008272984.html

      Suomessa ja Ruotsissa oleva puoli-ilmainen tuulivoimaloiden sähkö muutetaan vedyksi, ja vetykaasu pumpataan saksalaisille polttoaineeksi.

      EU aikoo investoida 450 miljardia euroa parissakymmenessä vuodessa, vetypohjaisen infrastruktuurin rakentamiseen. Vety on nyt todella in ja todella kuuma menestystuote.

      • Anonyymi

        " Vety on nyt todella in ja todella kuuma menestystuote."

        Paitsi ettei sitä saa mistään eikä ole ketään joka haluaisi ostaa.
        Vähän kuin alkoholiton koskenkorva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Vety on nyt todella in ja todella kuuma menestystuote."

        Paitsi ettei sitä saa mistään eikä ole ketään joka haluaisi ostaa.
        Vähän kuin alkoholiton koskenkorva.

        Vedyn ovat jo vihreätkin hylänneet. Vihreille energiatehokkuus on hyvin tärkeää, koska sähkön tuhlaus johtaa nälkäkuolemiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tämäkin vielä! Steppi suviseuroissa

      Nyt on maailmankirjat sekaisin, En ollut uskoa silmiäni. Selvänä teltassa lauloi muiden mukana.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      8038
    2. Kiinteistökuningattarelle satelee nyt tuomioita oikein urakalla

      https://www.is.fi/viihde/art-2000008926919.html TELEVISIOSTA kiinteistövälittäjänä tunnetuksi tullut Kaisa Liski sai yhden vuoden ja kahden kuukaude
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      3526
    3. Puolangan Porukka. Kuulkaas tämä.

      Hyvää iltaa hyvä Puolangan herrasväki. Kertokaa minulle mistä löydän Puolangalta vastusta niinsanotusti tanssimaan nurkan taakse! Olen saanut tarpeeks
      Puolanka
      57
      1661
    4. Suomi on allekirjoittanut NATO:n liittymissopimuksen

      Tätä hetkeä on odotettu: Nato-maat allekirjoittivat tiistaina aamupäivällä Suomen ja Ruotsin liittymispöytäkirjat. ”Yhdessä olemme vahvempia”, Haavi
      NATO
      284
      1476
    5. Ei tiemme enää kohtaa

      Joten älä odota, että ilmestyisin elämääsi. Se, mitä on tapahtunut on mennyttä, eikä sitä enää saa takaisin. Voi olla, että et näe minua pitkään aikaa
      Ikävä
      84
      1409
    6. Pysyt hyvännäköisenä pitkään

      Mulla on sellainen sormituntuma, eli monia hyviä syitä sanoa sinusta noin. Pidät huolta itsestäsi ja varmaan myös muistakin siinä ohessa. Sinussa on p
      Ikävä
      53
      1396
    7. Martinan uusin hirvitys

      Nyt on järkyttävät hopeiset paljetti shortsit jalassa. Mistä se löytää noita hutsahtavia vaatteita. Luuleeko näyttävänsä nuoremmalta, vaikka vaikutus
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1349
    8. En mä jaksa enää uskoo

      Meihin... Ei me tulla enää ikinä näkemään uudelleen niin se vaan on. Toivottavasti molemmat löydetään vielä rakkautta.
      Ikävä
      101
      1198
    9. Martina on kova vaihtamaan juhannusheilaa

      2018 -Hannes 2019-Stefu 2020-Palomies 2021-Pikkarainen 2022-Tanskalainen lippis mies Ihan sairasta kun ei yhtään pysty viettämään aikaansa vain laste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1069
    10. Body count

      Sanotaan että miehellä tulevaisuus ratkaisee ja naisella menneisyys kun etsitään oikeasti vakavaan parisuhteeseen toista. Jos naisella paljastuu oleva
      Sinkut
      241
      966
    Aihe