"Vety tihkuu läpi metallisista säiliöistä ja haurastuttaa niitä, mikä on ongelma voimalaitoskäyttöön tarkoitetussa varastoinnissa. Vetysäiliöstä karkaa 25 % sisällöstä kuukaudessa. "
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina
Vaikka tuossa puhutaan voimalaitoksesta, niin varmasti myös ajoneuvoissakin on materiaaleja (tankki, putkisto, paineensäädin jne.) joista korkeapaineistettu vety tihkuu jopa metallista läpi. Jos auto kuluttaa noin kilon 100km matkalla ja autoilija tankkaa 1-4 kertaa kuukaudessa, niin tuohon kulutukseen pitää myös lisätä jokin vedyn "haistumiskulu". Jos ajaa oikeasti paljon esim. työkseen tankaten vähintään kerran viikossa, niin olisiko silloin kulutus 1,05kg/100km? Mutta jos auto seisoo paljon (kerran kuussa tankkaus) niin olisiko kulutus silloin 1,2kg/100km? Toisinsanoen salakavalaa kulua vetyautoilussa tuo vedyn haihtuminen. Vuositasolla sillä voi olla jo hieman merkitystä jos vety kilo maksaa 10e.
Vertailun vuoksi litiumakussa ei ole merkittävää itsepurkautumista wikipedian mukaan.
"Toinen merkittävä etu on erittäin pieni itsepurkautuminen. Litiumioniakku säilyttää merkittävän osan varauksestaan jopa vuosia. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litiumioniakku
Vety-ydin on todella pieni ja sen takia se tihkuu karkuun eli hankalaa varastoida pitkiksi ajoiksi. Ei siis kannata jättää vetyautoa autotalliin kuukaudeksi, laittaa talliin valot päälle valokatkaisijan lyödessä sisäisesti pienen kipinän kosketuspinnoissa, sillä....
https://fi.wikipedia.org/wiki/Atomiydin
Vetyä haihtuu tankista, rahaa tuuleen.
30
1610
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ehkä yksittäiselle autoilijalle ole niin suuri ongelma tuo vedyn tihkuminen, mutta tankkausaseman pitäjälle kylläkin kun määrät ovat jo melko suuria. Jos alkuvuosina vetyautoja on vähän eikä vetyvarasto kierrä (tankkausaseman tankki täydestä tyhjäksi kohtuu ajassa), niin alkaakin vedyn haihtuminen tekemään hallaa jo muutenkin vaisulle bisnekselle. Ja pankkilainat painaa päälle koko ajan kun sille vähäisellekkin tulolle olisi tarvetta.
- Anonyymi
Ja sitten alkaa tankkiasemien isäntien kikkailu haihtumista vastaan että tilaavat vain "puoli tankkia" ja päästävät sen lähes tyhjäksi ennen uutta tilausta, jolloin vety välillä loppuu kokonaan asemalta satunnaisesti kun tankkaajien määrää/ajankohtaa ei voi ennustaa juurikaan kun alkuvuosina autoja vähän ja autoilija kiroaa jos ei vety ihan riitä seuraavalle tankkausasemalle.
- Anonyymi
Vety on erittäin helposti syttyvä kaasu. Vedyn ja ilman seoksen sytyttämiseen riittää 0,02 mJ:n energia. Puristetun vedyn vuoto voi muodostaa niin paljon staattista varausta, että vuoto syttyy näennäisesti itsestään. Myös muuten muodostunut staattinen varaus, kipinät, kuumat pinnat ja liekit sytyttävät vedyn helposti. Ruosteinen pinta voi sytyttää vedyn huomattavasti itsesyttymislämpötilaa alemmassa lämpötilassa. Hienojakoinen platina ja jotkut muut metallit sytyttävät vedyn.
Vuotava vety kohoaa ylöspäin ja muodostaa syttyvän seoksen suljetun tilan yläosaan. Vuoto aiheuttaa räjähdysvaaran sisätiloissa. Tulipalon kuumentama kaasusäiliö voi repeytyä, minkä jälkeen vapautunut vety palaa räjähdyksenomaisesti. - Anonyymi
Uskokaa jo, vety itsessään on mahdottomuus, ellei jostain saada ilmaista saasteetonta energiaa vedyn valmistamiseen ja josta saadaan sähköä takaisin niin vähän siihen kulutettuun sähköön nähdyn.
- Anonyymi
Noilla tosiasioilla ei ole mitään merkitystä, koska se on vety nyt, usot siä?
- Anonyymi
Ihan turhaan rakennatte mitään olkinukkeja.
Vety on paras ja sitä ei millään kirjoituksilla muuksi muuteta.
Sitä paitsi, onko yksikään vedyn kiihkopuolustaja koskaan kommentoinut hintaa?
Ei, koska sillä ei ole mitään merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan turhaan rakennatte mitään olkinukkeja.
Vety on paras ja sitä ei millään kirjoituksilla muuksi muuteta.
Sitä paitsi, onko yksikään vedyn kiihkopuolustaja koskaan kommentoinut hintaa?
Ei, koska sillä ei ole mitään merkitystä.Monikohan vedyn kiihkolobbaaja todellakin hankkisi vetyauton ja ajaisi sillä? Pitää olla irtorahaa paljon jota voisi tuhlata.
- Anonyymi
Eipä ole ongelma mitenkään. Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vety- Anonyymi
Elektroneja on enemmän, kuin vety-ioneita. Ja elektromagneettinen kenttä vaikuttaa koko maailmankaikkeuden alueella.
Joten sähköä on enemmän kuin vetyä. - Anonyymi
Mutta sen käyttöön saamisen hyötysuhde on huono.
- Anonyymi
Eikö ketään huolestuta jos polttoainetta katoaa itsestään tankista? Vertaa pieni polttoainevuoto bensiini ja diesel tankissa.
- Anonyymi
Ei minua ainakaan. Ennemmin huolestuttaa täyssähköautojen tulipalot, joita sammutetaan vuorokausi tolkulla. Varsinkin autolautoilla.....
- Anonyymi
Laittaisitko nyt ihan oikeasti tänne jotain konkreettisista tuosta vedyn tankista vuotamisista.
Pelkkä oma MUTU tuntumasi kun ei ole sellainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minua ainakaan. Ennemmin huolestuttaa täyssähköautojen tulipalot, joita sammutetaan vuorokausi tolkulla. Varsinkin autolautoilla.....
Sähköautojen palamiset uutisoidaan isoilla otsikoilla kaikkialla, jotta saadaan klikkejä. Älä ole lammas. Suhteellisesti enemmän palaa öljypoltinautoja.
- Anonyymi
Jos et halua SELVÄÄ aloitusviestiä uskoa, niin löydätkö vastaavasti toisenlaisia linkkejä jotka väittävät ettei vetyä haihdu tankista? Siinä perässä oli selvä linkki eikä mitään mutuilua.
"Vety tihkuu läpi metallisista säiliöistä ja haurastuttaa niitä, mikä on ongelma voimalaitoskäyttöön tarkoitetussa varastoinnissa. Vetysäiliöstä karkaa 25 % sisällöstä kuukaudessa. "
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina- Anonyymi
25 % kuulostaa kyllä turhan kovalta lukemalta säiliön seinien läpi tihkumaan. Tässä on mennyt puurot ja vellit sekaisin.
Vetyä on vaikeaa varastoidan tolkullisia määriä sen olemattoman pienen tiheyden vuoksi. Autoissa on tästä syystä pakko käyttää huikeaa 700 bar painetta, mutta isoja säiliöitä ei pystytä rakentamaan tällaisen paineen kestävinä. Joten isojen määrien varastointiin on tasan 1 vaihtoehto - nesteytys.
Siinä tulee hurja hävikki. Nesteytys vaatii energiaa kolmasosan nesteytettävän vedyn energiasisällöstä. Jos vetykilon tuottaminen elektrolyysillä vie 50-60 kWh, niin nesteytyksestä vielä tähän päälle joku 17 kWh ja kilo nestevetyä siis kuluttaa sähköenergiaa n. 75 kWh.
Samalla energiamäärällä täyssähköauto kulkee 300-500 km.
Saksassa, USA:ssa yms vedystä hössöttävissä maissa sähköntuotannon ominaispäästö lie 400 g/kWh suuruusluokkaa. KIlo vetyä = 30 kg hiilidioksidia taivaalle. Sellaista on vedyllä suoritettava viherpesu!
OK, kun vety on nesteytetty, niin sen lämpötila on lähellä absoluuttista nollapistettä (vain 20 K eli reilut -250 °C pakkasella). Vety pitää säilyttää hyvin eristetyssä termospullossa, josta sitä haihtuu sitä mukaa, kun termospulloon vuotaan lämpöä ympäristöstä. Pienen termospullon (esim. ajoneuvon tankki) sisältö haihtuu kokonaan kuukaudessa. Isoissa säiliöissä (voimalaitosmittakaava) tietysti hitaammin, kun säiliön koon kasvaessa tilavuus kasvaa nopeammin kuin pinta-ala.
Vety on myös äärimmäisen räjähdysherkkää ja harastuttaa metalleja niihin tunkeutuessaan. Siksi vety kannattaa pitkäaikaista varastointia varten mieluummin muuntaa metaaniksi. Metaanilla on sekin etu, että sille on jo jakeluverkot ja käyttökohteet olemassa. Eli maakaasuputkisto, kaikki kombivoimalaitokset ja 14000 ajoneuvoa pelkästään Suomessa.
Kas näin se käy
https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/26-09-2019-wartsila-ja-q-power-solmivat-strategisen-yhteistyosopimuksen-uusiutuvien-polttoaineiden-kehittamiseksi-2537087
https://www.st1.fi/q-power-ja-st1-pilotoivat-synteettisen-polttoaineen-valmistusta-biojalostamon-hiilidioksidista
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/
- Anonyymi
"Artturi Tilanterä
Kirjoittaja on ilmastonmuutoksesta huolestunut tietotekniikan opiskelija ja Helsingin seudun & yliopiston Maan ystävien puheenjohtaja." - Anonyymi
Ai, nyt vetyuskovaisille on kiusallista että vetyä haihtuu tankista ja se puolestaan kielletään? "Ei voi tapahtua, valeuutisia!" :D
- Anonyymi
"Vedyn tiheys on kuitenkin hyvin pieni, joten sen varastointi vaatii erityisiä järjestelyjä. Kaasumaisena sitä säilytetään jopa 700 barin paineisena. Pieni molekyyli pyrkii kuitenkin tihkumaan jopa teräksen läpi."
https://www.energiatalous.fi/?p=2630- Anonyymi
700 bar painetta kestäviä tankkeja pystytään rakentamaan vain pienikokoisina. Isot määrät on pakko säilyttää nesteytettynä, jolloin lämpötila alle -250 °C. Hävikki tulee siitä, kun vetyä haihtuu tankista sitä mukaa kuin sinne vuotaa ympäristöstä lämpöä.
- Anonyymi
Pitääkö niitä haihtumislinkkejä vielä lisää etsiä vai joko uskotaan että vedyn haihtuminen on myös ongelma niin rahallisesti kuin ympäristöllisesti (turhaa energiaa haihtuu ilmaan tuottamisessa lisäten likaisen kivihiilisähkön tuotantoa).
- Anonyymi
Hyvä ja onnea
- Anonyymi
Mahtavaa!
- Anonyymi
Vallan mainio homma
- Anonyymi
Vetyautot takaavat paljon hommia hinauspalveluille. Mahtavaa!
- Anonyymi
Nestemäisellä vedyllä haihtuminen on myös melko suurta kun pitäisi kuljettaa tankkiautolla maanteitä pitkin. Haihtuvuus 2% päivässä eli melkoista hävikkiä myös sitten kohteen varastosäiliössäkin säilöttynä.
" It was constructed by the Cambridge Corporation and had a capacity of 26,000 liters (6,900 U.S. gal; 5,700 imp gal) with a hydrogen loss rate of approximately 2 percent per day."
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_hydrogen_trailer - Anonyymi
Kyllä jo siinä vaiheessa kun ostaa vetyauton, niin rahaa haihtuu ja paljon hukkaan ja joka tankkauksella häviää sähköä monin kerroin enemmän kuin akkuautoissa.
- Anonyymi
On käynyt ilmi että vety lämmittää jopa 11-kertaisesti ilmastoa hiilidioksiidiin verrattuna, joten se on tulevaisuudessa uhka ilmastonmuutokselle.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava- - Anonyymi
Taitaa vetyauto olla paljon ajavien auto.
- Anonyymi
Kuitenkin tutkitusti polttomoottoriautot syttyvät huomattavasti herkemmin kuin täyssähköautot.
"Yli vuosikymmenen ajalta kerättyjen tietojen perusteella polttomoottoriautojen paloherkkyys on jopa 80-kertainen sähköautoon verrattuna.
Tiedossa on, että sähköautopalot ovat hyvin harvinaisia ja siitä on olemassa myös ihan tosielämän tietoja. Australialaisyritys EV Firesafe on seurannut maailmanlaajuisesti sähköautojen akkupaloja vuodesta 2010 lähtien ja tähän päivään ulottuvan datan perusteella vahvistettuja tapauksia on 415, The Driven kirjoittaa.
Se on varsin vähän sillä maailmassa on tällä hetkellä jopa 30 miljoonaa sähköautoa. Esimerkiksi yrityksen kotimaassa Australiassa oli 13 vuoden aikana palanut neljä sähköautoa, joista yksi vaikuttaa olleen tuhopoltto ja kolme muuta oli pysäköitynä rakennuksiin, jotka paloivat. Hiljattain yksi sähköauto syttyi Australiassa saatuaan osumia tiellä olleesta romusta. EV Firesafen mukaan vastaavia tapauksia on yhteensä seitsemän koko maailmassa."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/22504743-b815-4bac-99a3-c9a7e63d35a4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882