Arjen filosofiaa: Onko tietoisuutta olemassa?

Anonyymi

Tiede operoi asioilla ja ilmiöillä, jotka ovat havaittavissa tai mitattavissa olevia olioita tai objekteja.
Tietoisuutta ei ole kyetty määrittelemään siten, että se olisi jotain havaittavissa tai mitattavissa olevaa.
Tietoisuus on kuitenkin hyvin arkinen asia ja käytämme sitä jatkuvasti puhuessamme ja kun kirjoitamme jotain.
Näin ollen, kysymykseni kuuluukin: Onko tietoisuutta olemassa?
Perustelu tietoisuuden olemassaololle täytyy olla arkinen, sillä tieteellisesti sen olemassaoloa ei voida legitimoida.

75

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni tietoisuus tulee jakaa useampaan osaan kuten hyvä ja huono tietoisuus, syvempi ja kevyempi tietoisuus ja ehkä vielä muutenkin.

    • Anonyymi

      Tietoisuuden tutkimus on ollut tieteellinen tutkimusala vuodesta 1998 lähtien, jolloin Arizonan yliopistossa perustettiin tietoisuuden tutkimuksen keskus.

      Sitä ennen järjestettiin vain TSC-seminaareja (Toward a Science of Consciousness), mutta 1998 lähtien tutkimuskohteen luonne on hahmotettu jo niin hyvin, että on alettu jo puhua tietoisuuden tutkimuksesta omana tieteenalanaan. Edistystä tietoisuuden tutkimisessa oli tapahtunut neurotieteessä, psykologiassa, filosofiassa ja muillakin tieteenaloilla niin paljon, että tietoisuuden tutkimus voitiin ottaa omaksi tieteenalaksi.

      • Anonyymi

        Myös seminaareja järjestetään edelleenkin Arizonassa, mutta ne ovat nimellä The Science of Consciousness Conference, eli tietoisuuden tieteen konferenssi, ei ole enää kohti tietoisuuden tiedettä.


    • Anonyymi

      Tottakai tietoisuus on olemassa, sekin et sitä kysyy, todistaa tietoisuudesta. Tietoisuus ei ole mikään pituus-, tai korkeushyppykisa jota voidaan mitata mittanauhalla. 'Ajattelen, siis olen' totesi eräskin filosofi kauan sitten, ihan samaa voi tietoisuudesta todeta.

      • Anonyymi

        Ei tietoisuus ole "tottakai" olemassa, koska pitää ensin ymmärtää, millä tavalla tietoisuus olisi olemassa. Tämä ei ole lainkaan selvää, jos asiaa tarkastellaan tieteellle tyypillisellä objektiivsella tutkimustavalla.

        Tietoisuudelle "olemassaoleminen" on täysin eri asia kuin jollekin esineelle, esim. tuolille. Tuoli on tietoisen olennon käytettävissä istumiseen, mutta 'tietoisuus' ei ole kenenkään (ulkoisen olennon) käytettävissä sinänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietoisuus ole "tottakai" olemassa, koska pitää ensin ymmärtää, millä tavalla tietoisuus olisi olemassa. Tämä ei ole lainkaan selvää, jos asiaa tarkastellaan tieteellle tyypillisellä objektiivsella tutkimustavalla.

        Tietoisuudelle "olemassaoleminen" on täysin eri asia kuin jollekin esineelle, esim. tuolille. Tuoli on tietoisen olennon käytettävissä istumiseen, mutta 'tietoisuus' ei ole kenenkään (ulkoisen olennon) käytettävissä sinänsä.

        Tuo on saivartelua ja sanajippoilua jollaista aivan liian paljon filosofiassa käytetään; ihan selviä asioita yritetään muuttaa. Joko olet tietoinen tai et ole, aikuinen terve ihminen on tietoinen, ei se muuta asiaa millä 'tavalla' asioita tiedostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on saivartelua ja sanajippoilua jollaista aivan liian paljon filosofiassa käytetään; ihan selviä asioita yritetään muuttaa. Joko olet tietoinen tai et ole, aikuinen terve ihminen on tietoinen, ei se muuta asiaa millä 'tavalla' asioita tiedostaa.

        Selvästikään et ymmärtänyt kommentistani mitään. En puhu tiedostamisesta, mitä lienet tarkoitat sillä?

        Tietoisuudella ei ole mitään "olemassaoloa" siinä mielessä kuin luonnontieteissä asia ymmärretään. Siksi neurotieteilijätkin usein puhuvat aivan päättömiä yrittäessään tavoittaa ihmisen tietoisuuden ominaisuuksia. Ei onnistu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikään et ymmärtänyt kommentistani mitään. En puhu tiedostamisesta, mitä lienet tarkoitat sillä?

        Tietoisuudella ei ole mitään "olemassaoloa" siinä mielessä kuin luonnontieteissä asia ymmärretään. Siksi neurotieteilijätkin usein puhuvat aivan päättömiä yrittäessään tavoittaa ihmisen tietoisuuden ominaisuuksia. Ei onnistu!

        Et kyllä ymmärrä itsekään itseäsi, se näkyy. Kuvittelet tietoisuuden olevan jotain mitä se ei ole, tyypillistä filosofiaa; todellisuus käsitteenä hämärrytetään ja esitetään kummallisilla näkemyksillä muka viisaita päätelmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästikään et ymmärtänyt kommentistani mitään. En puhu tiedostamisesta, mitä lienet tarkoitat sillä?

        Tietoisuudella ei ole mitään "olemassaoloa" siinä mielessä kuin luonnontieteissä asia ymmärretään. Siksi neurotieteilijätkin usein puhuvat aivan päättömiä yrittäessään tavoittaa ihmisen tietoisuuden ominaisuuksia. Ei onnistu!

        Kyllä tietoisuudella on olemassaolo samoin kuin muillakin kognitiivisilla ilmiöillä.
        Aivotutkimuksen kurssilla luennoitsija sanoi että tietoisuus sijaitsee aivoissa otsalohkon alueella, jossa on myös ajattelu ja muut korkeat kognitiiviset toiminnot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tietoisuudella on olemassaolo samoin kuin muillakin kognitiivisilla ilmiöillä.
        Aivotutkimuksen kurssilla luennoitsija sanoi että tietoisuus sijaitsee aivoissa otsalohkon alueella, jossa on myös ajattelu ja muut korkeat kognitiiviset toiminnot.

        Niin, kuten sanoin tietoisuudella on OLEMASSAOLO, mutta se ei ole sellaista, mitä luonnontieteellisin metodein voidaan tutkia.

        Jos toinen kommentoija kuvittelee tietoisuuden olevan jotakin sellaista, mitä se ei ole, se ei ole minun ongelmani.

        Eksistentialismissa on onnistuttu kuvaamaan tietoisuuden luonnetta uskottavasti ja järkevästi.


    • Anonyymi

      Kuten avaaja on ymmärtänyt, tietoisuus ei ole mitään objektiivista ja ulkoisesti havaittavissa olevaa. Se ei siis ole "esilläoleva".

      >>Perustelu tietoisuuden olemassaololle täytyy olla arkinen, sillä tieteellisesti sen olemassaoloa ei voida legitimoida.<<

      Tieteellisesti tieotisuus ei ole todistettavissa, koska se ei ole tieteellisen tutkimuksen kohteeksi sopiva eli juuri "esillä olevaa".

      Tietoisuus on sille itselleen ilmeistä. Tämä ilmeisyys ei tarvitse perusteluja eikä sitä voisikaan perustella, koska "perustelu" tulisi silloin tietoisuuden ulkopuolelta, mikä ei olisi sen luonne huomioon ottaen relevantti tapa perustella sitä.

      Elikä perimmältään kysymys tietoisuudesta on kysymys siitä, pidätkö sitä (ts. omaa tietoisuuttasi) ilmeisenä itsellesi vai et?

      Mitään muuta ei tietoisuudesta voida (objektiivisen) olemassolemisen teemaa kosketellen sanoa.

    • Anonyymi

      Tietoisuus on systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen. Jos joku väittää olevansa jotain muuta kuin systeemi, ei ymmärrä tietoisuudesta mitään.

      Täällä hyvää tietoa:

      https://natha.fi/en/node/167

      • Anonyymi

        Ei näitä vainoharhaisia sekoiluja ja salaliittoteorioita enää...pah.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näitä vainoharhaisia sekoiluja ja salaliittoteorioita enää...pah.

        Systeemi ilmoittautui. Reagointi ärsykkeeseen kertoo, että kyseessä on tietoinen yksilö;).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Systeemi ilmoittautui. Reagointi ärsykkeeseen kertoo, että kyseessä on tietoinen yksilö;).

        Päivää vaan, trolli...;-)


      • Onko älypuhelin siis mielestäsi tietoinen, koska se reagoi sun sormeen kun kosketat sitä? Atomit myös reagoi kun kosketat niitä, onko ne tietoisia?


      • Anonyymi
        Trexnonar kirjoitti:

        Onko älypuhelin siis mielestäsi tietoinen, koska se reagoi sun sormeen kun kosketat sitä? Atomit myös reagoi kun kosketat niitä, onko ne tietoisia?

        Kun tietoisuus on systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen, niin ihminen on luonut systeemin, joka reagoi, eli siinä mielessä älypuhelin on tietoinen.

        Jos älypuhelimen materiaaleista puhutaan, niin jonkinlainen atomitason tietoisuus niissä on, eli ne reagoi ärsykkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tietoisuus on systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen, niin ihminen on luonut systeemin, joka reagoi, eli siinä mielessä älypuhelin on tietoinen.

        Jos älypuhelimen materiaaleista puhutaan, niin jonkinlainen atomitason tietoisuus niissä on, eli ne reagoi ärsykkeeseen.

        Ei hyvää päivää mitä soopaa....turhapuro-filosofiaa jääkaapin ruuanjätöksistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tietoisuus on systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen, niin ihminen on luonut systeemin, joka reagoi, eli siinä mielessä älypuhelin on tietoinen.

        Jos älypuhelimen materiaaleista puhutaan, niin jonkinlainen atomitason tietoisuus niissä on, eli ne reagoi ärsykkeeseen.

        Kaikkein alin tietoisuus taso on termostaatilla.

        Siinä on yksi vapausaste.


    • Anonyymi

      Jos ihminen syntyisi ilman aisteja hänellä ei olisi tietoisuutta.

      Aistit :näkö-,kuulo-,tunto-, maku-ja hajuaistit muovaavat kaikkien elollisten tietoisuuden ja sen taso jokaisen yksilöin älyllisen kehityksensä rajoissa.

      Tietoisuus on kokemusperäistä, opittua ja osittain alitajuntaista olemisentajuntaa.

      • Anonyymi

        Solu on tietoinen. Muuten se ei pystyisi reagoimaan ympäristöönsä.

        Miten ihmisestä tuli tietoinen, ilman siinä olevia tietoisia osia?

        Systeemin kyky reagoida ärsykkeeseen (informaatioon), on kaiken takana, kuten linkissä todetaan. Systeemi voi olla yksinkertainen kuten solu, tai monimutkainen kuten ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solu on tietoinen. Muuten se ei pystyisi reagoimaan ympäristöönsä.

        Miten ihmisestä tuli tietoinen, ilman siinä olevia tietoisia osia?

        Systeemin kyky reagoida ärsykkeeseen (informaatioon), on kaiken takana, kuten linkissä todetaan. Systeemi voi olla yksinkertainen kuten solu, tai monimutkainen kuten ihminen.

        Solu AISTII ympäristöä.

        Aistit ovat tietoisuutemme avain, vain ja ainoastaan.

        Ärsykkeiden kokenemien/hyödyntäminen on opittua aistien ja älyn vuorovaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solu AISTII ympäristöä.

        Aistit ovat tietoisuutemme avain, vain ja ainoastaan.

        Ärsykkeiden kokenemien/hyödyntäminen on opittua aistien ja älyn vuorovaikutusta.

        Eli solu tulee tietoiseksi ympäristöstään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli solu tulee tietoiseksi ympäristöstään.

        Eli toisin sanoen, ilman tietoisia soluja, ei ihminenkään voi olla tietoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli solu tulee tietoiseksi ympäristöstään.

        Vesimolekyyli jäätyy alle 0 C asteessa ja sulaa - asteisena. Tiedostamatta olettaisin.

        Kasvi soluineen jakaantuu määrätyssä lämpötilassa ja lepää jäätyneenä tiedostamalla/aistimalla ympäristöä alkeellisessa muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisin sanoen, ilman tietoisia soluja, ei ihminenkään voi olla tietoinen.

        Solu ei ole tietoinen, ei se rakasta tai vihaa tai pelkää mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solu ei ole tietoinen, ei se rakasta tai vihaa tai pelkää mitään.

        Mistä tiedät ettei solu viihdy paremmin omien tuttujen solujen kanssa kuin ei niin tuttujen, joita joutuisi pelkäämään? Solu joutuu puolustautumaan hyökkääjiä vastaan. Syöpäsolu, eli ihmisen näkökulmasta se pahis, viihtyy ainakin omiensa parissa, ensin hyvikseen tunkeuduttuaan.

        Aiempi: Vesimolekyyli on systeemi, joka kyllä reagoi lämpötilaan, eli informaatioon. Muuten et pääse etenemään päättelyissäsi solunkaan tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät ettei solu viihdy paremmin omien tuttujen solujen kanssa kuin ei niin tuttujen, joita joutuisi pelkäämään? Solu joutuu puolustautumaan hyökkääjiä vastaan. Syöpäsolu, eli ihmisen näkökulmasta se pahis, viihtyy ainakin omiensa parissa, ensin hyvikseen tunkeuduttuaan.

        Aiempi: Vesimolekyyli on systeemi, joka kyllä reagoi lämpötilaan, eli informaatioon. Muuten et pääse etenemään päättelyissäsi solunkaan tasolle.

        Jos väität jotain ensin, on todistustaakka sulla. Väität solua tietoiseksi, mutta todisteita siitä et esitä, vain mielipiteitä. Minkään elevän ei ole todistettu olevan tietoinen ihmisen lisäksi, ei edes apinoiden, delfiinien yms. saati sitten solujen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos väität jotain ensin, on todistustaakka sulla. Väität solua tietoiseksi, mutta todisteita siitä et esitä, vain mielipiteitä. Minkään elevän ei ole todistettu olevan tietoinen ihmisen lisäksi, ei edes apinoiden, delfiinien yms. saati sitten solujen.

        Älä sekoita tietoisuutta ja tietäväisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sekoita tietoisuutta ja tietäväisyyttä.

        Älä itse sekoita tietoisuutta pelkkään olemassaoloon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei puukaan tiedä olevansa elossa, ei pääskynen, ei kilpikonna. Vain ihminen tiedostaa.

        Sinä et taida tiedostaa yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et taida tiedostaa yhtään mitään.

        Älä raivostu totuuden sanojista, vaan ota viesti opiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä raivostu totuuden sanojista, vaan ota viesti opiksi.

        Minkä totuuden? Oletko puu, pääskynen tai kilpikonna? Jos et ole, et myöskään ymmärrä niiden kokemusta olemassaolosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä totuuden? Oletko puu, pääskynen tai kilpikonna? Jos et ole, et myöskään ymmärrä niiden kokemusta olemassaolosta.

        En ole väittänytkään ymmärtäväni, mutta tietoisuudesta kirjoitteleva väittää tietävänsä niiden olevan tietoisia, mutta ei todista väitettään mitenkään, vaatii kuitenkin hyväksymään väitteensä totuudeksi. Ei se niin mene, mielipide on eri asia, kuin totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole väittänytkään ymmärtäväni, mutta tietoisuudesta kirjoitteleva väittää tietävänsä niiden olevan tietoisia, mutta ei todista väitettään mitenkään, vaatii kuitenkin hyväksymään väitteensä totuudeksi. Ei se niin mene, mielipide on eri asia, kuin totuus.

        Tuosta laittamastani linkistä planetaarinen älykkkyys. Sinä ilmeisesti ajattelet, että älykkyyttä ei ole kuin ihmisen päässä. Oletko myös sitä mieltä, että tarvitaan älykäs suunnittelija, joka tätä hommaa pyörittää?

        "Älykkyys on taipumus ajatella jotain, joka tapahtuu yksittäisissä päissä, ja yleensä nuo päät istuvat eläinten, kuten ihmisten, harteilla. Mutta viimeisen kahden vuosikymmenen aikana todisteita kollektiivisesta, hajautetusta älykkyydestä on ilmaantunut monenlaisissa olennoissa ja hämmästyttävässä valikoimassa mittakaavoja, usein muodoissa, jotka poikkeavat täysin tavallisesta "älykkään" käsityksestämme. Esimerkiksi mehiläiset ja muut eusosiaaliset hyönteiset osoittavat selvästi näyttöä kollektiivisesta älykkyydestä. Yhdellä mehiläisellä on vain pieni määrä tietoa maailmasta, mutta sen yhdyskunta kokonaisuutena tietää ympäristön ja reagoi siihen. Tai harkitse puiden juurijärjestelmää, joka yhdistyy toisiinsa maanalaisten sienisäikeiden kautta luoden eräänlaisen metsähermoston. Tällaisten sieniverkostojen avulla satojen kilometrien mittaiset metsät voivat tunnistaa muuttuvat olosuhteet ja reagoida niihin..."

        Mielestäni, jotta voisi olla älykkyyttä, niin täytyy olla tietoisuutta, joka on siis systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen, eli informaatioon. Jokaisella olemisen tasolla on oma tietoisuuden eli älykkyyden tasonsa.

        Mikä on sinun käsityksesi, miten voi olla älykkyyttä jos ei ole tietoisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta laittamastani linkistä planetaarinen älykkkyys. Sinä ilmeisesti ajattelet, että älykkyyttä ei ole kuin ihmisen päässä. Oletko myös sitä mieltä, että tarvitaan älykäs suunnittelija, joka tätä hommaa pyörittää?

        "Älykkyys on taipumus ajatella jotain, joka tapahtuu yksittäisissä päissä, ja yleensä nuo päät istuvat eläinten, kuten ihmisten, harteilla. Mutta viimeisen kahden vuosikymmenen aikana todisteita kollektiivisesta, hajautetusta älykkyydestä on ilmaantunut monenlaisissa olennoissa ja hämmästyttävässä valikoimassa mittakaavoja, usein muodoissa, jotka poikkeavat täysin tavallisesta "älykkään" käsityksestämme. Esimerkiksi mehiläiset ja muut eusosiaaliset hyönteiset osoittavat selvästi näyttöä kollektiivisesta älykkyydestä. Yhdellä mehiläisellä on vain pieni määrä tietoa maailmasta, mutta sen yhdyskunta kokonaisuutena tietää ympäristön ja reagoi siihen. Tai harkitse puiden juurijärjestelmää, joka yhdistyy toisiinsa maanalaisten sienisäikeiden kautta luoden eräänlaisen metsähermoston. Tällaisten sieniverkostojen avulla satojen kilometrien mittaiset metsät voivat tunnistaa muuttuvat olosuhteet ja reagoida niihin..."

        Mielestäni, jotta voisi olla älykkyyttä, niin täytyy olla tietoisuutta, joka on siis systeemin kykyä reagoida ärsykkeeseen, eli informaatioon. Jokaisella olemisen tasolla on oma tietoisuuden eli älykkyyden tasonsa.

        Mikä on sinun käsityksesi, miten voi olla älykkyyttä jos ei ole tietoisuutta?

        Tietoisuus on eri asia, kuin vaistojen varassa eläminen, älykkyydeksi kutsuminen on terminologiaa, ei se muuta asian ydintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoisuus on eri asia, kuin vaistojen varassa eläminen, älykkyydeksi kutsuminen on terminologiaa, ei se muuta asian ydintä.

        Kerro nyt vihdoin mikä on sinun mielestä ASIAN YDIN.

        Terminologiaan jämähtäminen taitaa olla juuri sinun ongelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt vihdoin mikä on sinun mielestä ASIAN YDIN.

        Terminologiaan jämähtäminen taitaa olla juuri sinun ongelmasi.

        Ajattele itse, käytä omaa päättelykykyäsi, ei muiden, se on asian ydin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattele itse, käytä omaa päättelykykyäsi, ei muiden, se on asian ydin.

        Minulla on ASIAN YDIN tiedossa. Sinulla ei taida olla. Olet tekoälyrobotti, joka ei osaa ajatella itse ja ns. boksin ulkopuolelta. En viitsi koneen kanssa vängätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ASIAN YDIN tiedossa. Sinulla ei taida olla. Olet tekoälyrobotti, joka ei osaa ajatella itse ja ns. boksin ulkopuolelta. En viitsi koneen kanssa vängätä.

        Tyypillinen yhden 'totuuden' apostoli olet.


    • Anonyymi

      Tietoisuutta voi tarkastella kahdesta näkökulmasta; ulkopuolisin silmin, sekä laitteilla ja sen sisältä, eli omaa tietoisuutta, mutta näiden kahden eri näkökulman välillä ei välttämättä koskaan tule olemaan yhteyttä, jotta voisi nähdä ja kokea tietoisuuden yhtä aikaa fyysisenä prosessina ja henkisenä kokemuksena, ja miten fyysinen prosessi muodostaa sen. Tietoisuus, joka tiedostaa tiedostavansa tietoisuuden, mutta ei kykene näkemään itsensä muodostumista, on vakava ja mahdollisesti pysyvä sokea alue tietoisuudessa. Sitä aluetta täytämme korvikkeilla, eli kehittelemme älykkäältä kuulostavilla selityksillä, hypoteeseillä ja teorioilla. Ja uskomuksilla.

      • Anonyymi

        Tietoisuutta ei voida tarkastella ulkopuolisen näkökulmasta. Se on mahdotonta.

        Tietoisen olennon ulkoista käyttäytymistä voi tarkastella, mutta jokainen ymmärtää, että se on täysin eri asia. Tietoisuus ei löydy käyttäytymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoisuutta ei voida tarkastella ulkopuolisen näkökulmasta. Se on mahdotonta.

        Tietoisen olennon ulkoista käyttäytymistä voi tarkastella, mutta jokainen ymmärtää, että se on täysin eri asia. Tietoisuus ei löydy käyttäytymisestä.

        Kyllä aivoissa syntyvää tietoisuutta fyysisenä, sähkökemiallisena prosessina voi tarkastella ulkopuolisin silmin käyttämällä erilaisia tutkimusmenetelmiä ja laitteita hyväksi... PET, SPECT, MRI, fMRI, CAT, TT, CT.... Et tainnut ymmärtää asian ydintä, eli kahta eri näkökulmaa tietoisuudesta, eli fyysisenä prosessina ja henkisenä kokemuksena. Käyttytyminen on oma lukunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä aivoissa syntyvää tietoisuutta fyysisenä, sähkökemiallisena prosessina voi tarkastella ulkopuolisin silmin käyttämällä erilaisia tutkimusmenetelmiä ja laitteita hyväksi... PET, SPECT, MRI, fMRI, CAT, TT, CT.... Et tainnut ymmärtää asian ydintä, eli kahta eri näkökulmaa tietoisuudesta, eli fyysisenä prosessina ja henkisenä kokemuksena. Käyttytyminen on oma lukunsa.

        Mainitut laitteet ja menetelmät kuvaavat aivotoimintoja, eivät tietoisuutta sinänsä. Sen vuoksi eräät neurologit ovat sitä mieltä, ettei tietoisuutta ole ihmisellä olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitut laitteet ja menetelmät kuvaavat aivotoimintoja, eivät tietoisuutta sinänsä. Sen vuoksi eräät neurologit ovat sitä mieltä, ettei tietoisuutta ole ihmisellä olemassa.

        Hiusten halkomista :D Tietoisuus on osa 'aivotoimintoja' nykytiedon valossa.

        Ja kyllä tietoisuus on käsitteellisesti olemassa. Katso vaikka -> t.i.e.t.o.i.s.u.u.s.

        Tietoisuus on vain termi, jota käytämme puhuessa tästä kyseisestä ilmiöstä. Ei se välttämättä ole "tietoisuus", vaan jotain muuta. Ehkä termi muuttuu, jos joskus pystytään selvittämään, mitä se oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiusten halkomista :D Tietoisuus on osa 'aivotoimintoja' nykytiedon valossa.

        Ja kyllä tietoisuus on käsitteellisesti olemassa. Katso vaikka -> t.i.e.t.o.i.s.u.u.s.

        Tietoisuus on vain termi, jota käytämme puhuessa tästä kyseisestä ilmiöstä. Ei se välttämättä ole "tietoisuus", vaan jotain muuta. Ehkä termi muuttuu, jos joskus pystytään selvittämään, mitä se oikeasti on.

        Ruumis kuolee, kun sielu jättää ruumiin. Sielu on tietoisuus. Sielu on energiaa. Ihmisellä ei ole sielua, mutta elävä olento itse on on sielu, jolla on fyysinen ruumis. Olisi siis oikein sanoa, että sielulla on ruumis.

        Projisoitumalla ulkoiseen maailmaan sielun tietoisuus luo hienojakoisen kehon, psyykemme, joka toimii sielun väliaikaisena kaksoisolentona tai varjona. Tämä hienojakoinen keho varastoi aiemmat kokemuksemme, tietomme, vaikutelmamme ja rakentaa maailmankuvamme sinne. Aineellisen kasvatuksen ja koulutuksen myötä tämä ohut keho menettää tiedon siitä sielusta, josta se on syntynyt, ja voi jopa kieltää sielun ja Jumalan. Tällöin hienojakoinen keho toimii vanhempien ja koulun opettajien määräämän ulkoisen kehitysohjelman mukaisesti ja jättää sielun edut huomiotta. Näin ihminen ajautuu väistämättä arvomaailman kriisiin, jolloin ruumiillinen onnellisuus tuhoutuu vanhuuden ja lähestyvän kuoleman vuoksi, ja henkisellä tasolla hän jää täysin vararikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumis kuolee, kun sielu jättää ruumiin. Sielu on tietoisuus. Sielu on energiaa. Ihmisellä ei ole sielua, mutta elävä olento itse on on sielu, jolla on fyysinen ruumis. Olisi siis oikein sanoa, että sielulla on ruumis.

        Projisoitumalla ulkoiseen maailmaan sielun tietoisuus luo hienojakoisen kehon, psyykemme, joka toimii sielun väliaikaisena kaksoisolentona tai varjona. Tämä hienojakoinen keho varastoi aiemmat kokemuksemme, tietomme, vaikutelmamme ja rakentaa maailmankuvamme sinne. Aineellisen kasvatuksen ja koulutuksen myötä tämä ohut keho menettää tiedon siitä sielusta, josta se on syntynyt, ja voi jopa kieltää sielun ja Jumalan. Tällöin hienojakoinen keho toimii vanhempien ja koulun opettajien määräämän ulkoisen kehitysohjelman mukaisesti ja jättää sielun edut huomiotta. Näin ihminen ajautuu väistämättä arvomaailman kriisiin, jolloin ruumiillinen onnellisuus tuhoutuu vanhuuden ja lähestyvän kuoleman vuoksi, ja henkisellä tasolla hän jää täysin vararikkoon.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17381364/bhagavad-gita-jumalan-antama-kompassi
        Brihadaranyaka Upanishadissa sanotaan: "Tiedä se, jonka jälkeen tiedät kaiken. Hanki se, jonka jälkeen sinulla ei ole mitään hankittavaa. Ja toinen kuuluisa mantra kuuluu näin: Sen voi usein kuulla tässä upeassa tulkinnassa: "Johda minut illuusiosta todellisuuteen, tietämättömyydestä valoon, kuolemasta kuolemattomuuteen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumis kuolee, kun sielu jättää ruumiin. Sielu on tietoisuus. Sielu on energiaa. Ihmisellä ei ole sielua, mutta elävä olento itse on on sielu, jolla on fyysinen ruumis. Olisi siis oikein sanoa, että sielulla on ruumis.

        Projisoitumalla ulkoiseen maailmaan sielun tietoisuus luo hienojakoisen kehon, psyykemme, joka toimii sielun väliaikaisena kaksoisolentona tai varjona. Tämä hienojakoinen keho varastoi aiemmat kokemuksemme, tietomme, vaikutelmamme ja rakentaa maailmankuvamme sinne. Aineellisen kasvatuksen ja koulutuksen myötä tämä ohut keho menettää tiedon siitä sielusta, josta se on syntynyt, ja voi jopa kieltää sielun ja Jumalan. Tällöin hienojakoinen keho toimii vanhempien ja koulun opettajien määräämän ulkoisen kehitysohjelman mukaisesti ja jättää sielun edut huomiotta. Näin ihminen ajautuu väistämättä arvomaailman kriisiin, jolloin ruumiillinen onnellisuus tuhoutuu vanhuuden ja lähestyvän kuoleman vuoksi, ja henkisellä tasolla hän jää täysin vararikkoon.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17315637/jalleensyntyminen--samsara--sielu--elamasta-elamaan--kuolemasta-kuolemaan-

        ...Ja toinen kummallinen tosiasia: ihminen ei tunne kuoleman todellisuutta. Mikään ei ole tietoisuudellemme vieraampaa kuin ajatus siitä, että jonain päivänä kuolemme, lakkaamme olemasta. Kukaan ei halua kuolla, eikä kukaan usko omaan kuolemaansa. Kyllä, teoriassa sallimme tällaisen mahdollisuuden. Jokainen ihminen pyrkii pysyvyyteen, ikuisuuteen, muuttumattomuuteen ja kieltää kuoleman kaikin voimin. Mikä on tämän itsepäisen pyrkimyksen perusta? Vaikka jokin asia ei sovi meille todellisuudessa ja me kapinoimme sitä vastaan ja vaadimme muutosta, alitajuisesti toivomme, että tässä todellisuudessa, joka on muuttunut parempaan suuntaan, on se pysyvyys, jota etsimme. Mikä tahansa muutos, olipa se sitten ulkopuolinen tai kehossamme tapahtuva muutos, saattaa ihmisen pois tasapainosta ja eksistentiaalisen kriisin tilaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17315637/jalleensyntyminen--samsara--sielu--elamasta-elamaan--kuolemasta-kuolemaan-

        ...Ja toinen kummallinen tosiasia: ihminen ei tunne kuoleman todellisuutta. Mikään ei ole tietoisuudellemme vieraampaa kuin ajatus siitä, että jonain päivänä kuolemme, lakkaamme olemasta. Kukaan ei halua kuolla, eikä kukaan usko omaan kuolemaansa. Kyllä, teoriassa sallimme tällaisen mahdollisuuden. Jokainen ihminen pyrkii pysyvyyteen, ikuisuuteen, muuttumattomuuteen ja kieltää kuoleman kaikin voimin. Mikä on tämän itsepäisen pyrkimyksen perusta? Vaikka jokin asia ei sovi meille todellisuudessa ja me kapinoimme sitä vastaan ja vaadimme muutosta, alitajuisesti toivomme, että tässä todellisuudessa, joka on muuttunut parempaan suuntaan, on se pysyvyys, jota etsimme. Mikä tahansa muutos, olipa se sitten ulkopuolinen tai kehossamme tapahtuva muutos, saattaa ihmisen pois tasapainosta ja eksistentiaalisen kriisin tilaan.

        Tietoisuuden luonne on sekä itsestään selvä että salaperäinen. Tiedemiesten, jotka tutkivat tietoisuutta tekoälyongelman yhteydessä, on vaikea edes määritellä sitä. Jo mainitsemamme R. Penrose kirjoittaa tässä yhteydessä:

        Mitä siis on tietoisuus? En tietenkään tiedä, miten tietoisuus määritellään, enkä usko, että sitä kannattaa edes yrittää löytää (koska emme ymmärrä, mitä se tarkoittaa).

        Ja tämä tulee tietoisuuden alan suurimmalta asiantuntijalta! Toisin sanoen ymmärrämme paljon tässä elämässä, mutta paradoksaalisesti emme ymmärrä, mitä tarkoittaa "ymmärtää" tai esimerkiksi "tuntea, kokea". Edelleen Penrose kirjoittaa:

        Olen varma, että on mahdollista löytää fysikaalisesti pätevä käsitys tietoisuudesta, mutta uskon, että mikä tahansa määritelmä osoittautuu vääräksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17315637/jalleensyntyminen--samsara--sielu--elamasta-elamaan--kuolemasta-kuolemaan-

        ...Ja toinen kummallinen tosiasia: ihminen ei tunne kuoleman todellisuutta. Mikään ei ole tietoisuudellemme vieraampaa kuin ajatus siitä, että jonain päivänä kuolemme, lakkaamme olemasta. Kukaan ei halua kuolla, eikä kukaan usko omaan kuolemaansa. Kyllä, teoriassa sallimme tällaisen mahdollisuuden. Jokainen ihminen pyrkii pysyvyyteen, ikuisuuteen, muuttumattomuuteen ja kieltää kuoleman kaikin voimin. Mikä on tämän itsepäisen pyrkimyksen perusta? Vaikka jokin asia ei sovi meille todellisuudessa ja me kapinoimme sitä vastaan ja vaadimme muutosta, alitajuisesti toivomme, että tässä todellisuudessa, joka on muuttunut parempaan suuntaan, on se pysyvyys, jota etsimme. Mikä tahansa muutos, olipa se sitten ulkopuolinen tai kehossamme tapahtuva muutos, saattaa ihmisen pois tasapainosta ja eksistentiaalisen kriisin tilaan.

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        VEDA-TEKSTIT ANTAVAT TIETOA KUOLEMANJÄLKEISEN ELÄMÄN, KARMAN JA JÄLLEENSYNTYMISEN TIETEESTÄ.

        Toki kaikki uskonnot osoittavat, että kuoleman jälkeinen elämä on olemassa. Ne tarjoavat kuitenkin yleensä vain sen perusymmärryksen, että jos olet hyvä ja uskovainen, pääset ehkä taivaaseen. Ja jos olet pääasiassa paha, joudut helvettiin. Mutta vain vedalainen filosofia tarjoaa yksityiskohtaista tietoa siitä, miten tämä tarkalleen ottaen toimii ja miten luomme tulevaisuutemme jokaisella ajatuksella, sanalla ja teolla. Ja miten tuo tulevaisuus ei ehkä ole vain taivaallisessa maailmassa tai helvetillisellä planeetalla, vaan miten se voi olla toinen elämä, joka on samanlainen kuin se, mitä koemme nyt tällä maallisella maapallolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        VEDALAINEN KIRJALLISUUS ON VANHIN JA TÄYDELLISIN KIRJOITUS, JOKA ON LÖYDETTY MISTÄÄN.

        Maailman historiassa Veda täyttää aukon, jota mikään muulla kielellä kirjoitettu kirjallinen teos ei pysty täyttämään. Se vie meidät ajassa taaksepäin ajoille, joista meillä ei ole tietoja missään."

        Rig-Veda, niin vanha ja syvällinen kuin se onkin, edustaa kuitenkin vain osaa vedalaisesta ajattelusta ja viisaudesta. Sitä laajennettiin ja selitettiin edelleen lukuisissa muissa vedalaisen kirjallisuuden osissa. Koko muinaisten vedalaisten tekstien kirjasto kattaa laajan kirjon mietiskelyä, kokemusta ja oppimista poikkeuksellisen monenlaisista aiheista.

        Jotkut eivät koskaan luovu vedalaisen kirjallisuuden lukemisesta ja tutkimisesta tietäen, että heitä odottavat uudet ja korkeammat ymmärryksen tasot ja käsitykset elämän salaisuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Vastauksia provosoiviin kysymyksiin:

        (Vrajendra Kumar Prabhu)

        Minä uskon, ettei Jumalaa ole! Onko kukaan koskaan nähnyt häntä?
        - Sinun on oltava pätevä puhuaksesi näin hienovaraisista asioista. Kukaan ei ole koskaan nähnyt atomeja eikä elektroneja, mutta tiedemiehet päättelevät niiden olemassaolon menetelmiensä perusteella, jotka vain asiantuntijat tuntevat. Lisäksi emme näe monia asioita. Emme näe aikaa, säteilyä, monia hienovaraisia energioita. Mutta me näemme ajan, säteilyn, magnetismin jne. vaikutukset. Jotta voisimme ymmärtää Jumalan kaiken alkuperänä ja syynä, meidän on tarkkailtava luontoa tarkasti. Tällä tavoin voimme päästä seurauksesta syyn luo. Tiedemiehet ajattelivat ennen, että maailmassa on vain inerttiä ainetta ja energiaa, joka ohjaa ainetta. Mutta kun he keksivät elektronimikroskoopin ja katsoivat elävän solun sisälle, he näkivät erilaisia molekyylejä, myös DNA-molekyylejä, jotka kantavat tietoa elävästä organismista. DNA-molekyylien ketjut ovat kuin hyvin kirjoitettuja lauseita. He havaitsivat siis, että luonnossa olevan aineen ja energian lisäksi DNA-molekyyleissä on myös järjestettyä tietoa, jota voidaan verrata kehon tietokoneohjelmistoon. Viimeinen vaihe on vielä jäljellä: on hyväksyttävä älykäs tietolähde, koska ohjelmia ei kirjoiteta itse. Ne ovat hyvin älykkäiden ihmisten luomia. Jos tarkastelemme luontoa tarkkaan, voimme nähdä, että kaikki luonnossa on hyvin älykästä, kaunista ja järjestelmällistä. Kaaosta ei ole. Kaikki on hyvin selkeää ja toisistaan riippuvaista. Asiat voi tehdä toisistaan riippuvaisiksi vain se, joka ei ole itse riippuvainen mistään. Ja se on Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Todellisuutta ei voi täysin ymmärtää ottamatta huomioon maailman hienovaraisia lakeja. Ja tämä on nykytieteen suurin metodologinen virhe, että tieteellä ei ole tätä henkisyyttä. Koska Vedan mukaan aineellista todellisuutta ei ole olemassa itsessään. ... Ja tämä fyysinen ympäristö, jota tutkimme, on annettu meille vain sopeuttamaan meitä ja tuomaan meidät takaisin Korkeampaan Todellisuuteen. ... Jos siis tutkimme todellisuutta ottamatta huomioon näitä hyvin hienovaraisia henkisiä lakeja, emme koskaan täysin ymmärrä todellisuutta. Erittäin tärkeää on siis ymmärtää, että fyysinen maailma itsessään ei ole olemassa erillään Tietoisuudesta, ei erillään Jumalasta, vaan yhteydessä Häneen. Tämä aineellinen fyysinen maailma on välttämätön kerros Jumalasta poispäin kävelevän sielun ja itse Jumalan välillä. Mutta tämän kerroksen, tämän välineen kautta voimme kuitenkin olla vuorovaikutuksessa Hänen kanssaan ymmärtämällä Jumalan lakina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Vedalainen tiede tarkastelee materiaa suhteessa tietoisuuteen, suhteessa moraaliin ja suhteessa Jumalaan, joka on kaiken tässä maailmassa olevan lähde. Siinä mielessä vedalainen tiede on tieteellisempää. Miksi? Koska siinä otetaan huomioon koko todellisuus, ei vain asia. Nykyaikainen tiede, joka valitettavasti jättää huomiotta tietoisuuden ilmiön henkisenä ilmiönä ja Jumalana, saattaa maailman kriisiin. Nämä ovat havaittavissa olevia asioita. ... Missä on se tiede, joka kuvaa tietoisuuden kehittymisen lakeja? Tämä tiede on kuvattu Vedoissa. Tämä on Veda-tiede, joka kuvaa, miten tietoisuus on yhteydessä materiaan, miten tietoisuus on yhteydessä Jumalaan, mitä se saa, kun se kommunikoi materian kanssa, mitä tietoisuus saa, kun se kommunikoi Jumalan kanssa? Kaikki nämä asiat on kuvattu. Ymmärtääksesi Vedoja sinun on hyväksyttävä niiden paradigma …
        Ja vasta nyt he alkavat vähitellen myöntää, että tietoisuus voi sittenkin vaikuttaa aineeseen. Mutta Vedan tuntijat olivat hyvin selvästi tietoisia tietoisuuden ensisijaisesta roolista fyysisessä maailmassa. Heidän teknologiansa aineen manipuloimiseksi perustuivat tähän tietoisuuden ja aineen väliseen hienovaraiseen yhteyteen. Tietoisuus oli se, joka käynnisti kaikki nämä asiat, anushaktin, joka on atomienergiaa, ja kaikki nämä koneet, niin sanotut vimanat ja niin edelleen, jotka lensivät. Kaikki liittyi siis siihen ymmärrykseen, että henki voi vaikuttaa materiaan. ... Vedojen tutkiminen pelkästään materialistisella mielellä on siis hyödytöntä. Veda-opin ymmärtämiseksi on hyväksyttävä itse Veda-opin paradigma. Vedalaisen paradigman mukaan on olemassa Jumala, kaiken lähde, ja hänestä lähtee sielu ja materia. Ja Jumalan, sielun ja aineen välillä on aivan selviä vuorovaikutussuhteita. Tämä on vedalainen paradigma. Ilman tätä ymmärrystä siitä, että Jumala on sielun ja materian lähde, on periaatteessa mahdotonta ymmärtää Vedoja. Nykyaikaisen tieteen materialistinen lähestymistapa sallii vain sen, että materia vaikuttaa materiaan, niin kuin vasara iskee alasin, ja siinä kaikki. Tällainen lähestymistapa on kuitenkin täysin sopimaton tässä tapauksessa. Vedojen mukaan kaikki energiat, kaksi tärkeintä energiaa, aine ja henki, ovat peräisin Absoluuttisesta Totuudesta eli Jumalasta. Kaikki tämän maailman asiat ilmestyvät tänne tietoisuuden välityksellä, Jumalan ja muiden elävien olentojen tahdon välityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Pinnalliset käsitykset korkeammasta todellisuudesta

        Tässä lukija voi sanoa: tähän asti pelikuvan tulkinta oli moderni ja mielenkiintoinen, mutta heti kun luomisen motiivi ilmestyi - se kuulostaa raamatulliselta tarinalta isoisästä, jolla on parta. Vastaus on, että mielikuva vanhasta miehestä on iskostettu meihin äidinmaidosta lähtien yleisten kliseiden kulttuuristen ja sosiaalisten kerrosten kautta. Leonardo ja muut menneisyyden nerot täyttivät kirkon määräyksen, jossa päätöksen siitä, mitä ja miten kuvataan, tekivät uskonnolliset toimihenkilöt, jotka olivat usein kaukana Jumalan ymmärtämisen filosofiasta. Lisäksi kuvat suunniteltiin vuorovaikutukseen massojen kanssa, ja ne edellyttivät selkeitä muotoja ja kuvia, jotka voisivat luoda katsojassa eläviä vaikutelmia. Tätä oli monissa kulttuureissa.

        Toinen vastustaja voivat olla ne itämaiset ajattelijat, jotka julistavat, että ikuisen tietoisuuden maailmassa ei ole muotoa, merkitystä eikä dynaamista olemusta. Tällaista ihmisluokkaa kutsutaan impersonalisteiksi. He väittävät, että perimmäinen todellisuus on persoonaton ja staattinen. Monet hindulaisuuden pyhät kirjoitukset kutsuvat tätä lähestymistapaa kuitenkin "puolikkaan kanan hyväksymisen logiikaksi", sillä puhtaan tietoisuuden maailman olemassaolo edellyttää tuon tietoisuuden lähdettä, joka on Persoonallisuus. Jos korkeamman tietoisuuden maailma on persoonaton, mistä sitten johdannaismaailman monimuotoisuus ja suhteet kumpuavat? Voidaan esimerkiksi väittää, että kirja on syntynyt itsestään ja on persoonaton, mutta on loogista olettaa, että kirja on erottamattomasti sidoksissa kirjailijaan, joka on persoonallisuus.

        Elävä olento

        Elävä olento on sielu, jolla on sellaisia ominaisuuksia kuin ikuinen olemassaolo, täydellinen tietoisuus ja mahdollinen ääretön onnellisuus. Sielu voi kuitenkin ilmentää näitä ominaisuuksia täysimääräisesti vain tietoisuuden maailmassa. Aineellinen maailma asettaa elävälle olennolle ehtoja antamalla hänelle fyysiset ja henkiset kuoret: tunteet, älyn ja muut aineellisessa maailmassa olemisen välineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Me emme ole kehoja, joilla "on" sielu. Olemme sieluja, joilla on keho. Sielut eivät tarvitse elääkseen kehoa. Ruumiita, joissa ei ole sielua, kutsutaan "kuolleiksi".

        Sielut ovat todellisia eläviä olentoja, joilla on ainutlaatuisia henkilökohtaisia ominaisuuksia - tunteet, mieli, äly. Sielut eivät kuole, eivät vanhene, eivät koskaan lakkaa olemasta ja säilyttävät aina yksilöllisyytensä.

        "Niin kuin ihminen pukeutuu uusiin vaatteisiin ja hylkää vanhat, niin sielu pukeutuu uuteen kehoon ja jättää vanhan ja hyödyttömän kehon taakseen".

        On suuri harhakuvitelma samaistua aineelliseen kehoon.


        Sielu on elävä tietoisuushiukkanen, yksilöllisen tietoisuuden kantaja, kun taas aineellinen keho on kuollutta ainetta, materiaa. Sielu on ikuinen ja muuttumaton, ja aineellinen keho on väliaikainen.


        Tästä aiheesta lisää ”Bhagavad Gitasta”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Käsitys siitä, että ruumiimme kuoleman myötä kaikki loppuu, ei pidä paikkaansa. Tieto jälleensyntymisestä eli siitä, että sielu siirtyy lopulta toiseen kehoon, oli olemassa jo varhaisessa kristinuskossa.
        Yksittäinen sielu siirtyy siis aineellisesta kehosta toiseen, ja sen nykyinen keho sekä sen toiminta tässä elämässä määräävät, mikä on sen seuraava keho. Yksinkertaisesti sanottuna ihmisen elämäntapa, hänen tekonsa ja toimintansa muodostavat uudet halut ja tavoitteet, tietyt luonteenominaisuudet ja uuden tietoisuuden eli hänen hienojakoisen kehonsa. Ja se määrää, mihin kehoon hän joutuu seuraavassa elämässään.
        Mistä seuraava keho riippuu? Se riippuu olennosta itsestään: aivan kuten tämä päivä muokkaa huomisen tapahtumia. Toisin sanoen tietoisuus, jonka ihminen on muodostanut tässä elämässä, siirtää hänet kuoleman hetkellä uuteen rkehoon, joka vastaa hänen tietoisuuttaan kuoleman hetkellä.




        Kun elävä olento saa uuden ruumiinmuodon, se saa myös uudet aistit ja mielen, joiden avulla se havaitsee ympäröivän maailman ja on vuorovaikutuksessa sen kanssa. Ja tässä yhteydessä on tärkeää ymmärtää yksi keskeinen seikka - elävän olennon alkuperäinen tietoisuus on jumalallisen puhdasta, läpinäkyvää, kuin vesi. Entä mitä tapahtuu, kun väriainetta pääsee puhtaaseen veteen?

        Vastaavasti elävän olennon tietoisuus saa niiden luontaiset ominaisuudet joutuessaan kosketuksiin aineellisen luonnon eri gunojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Sielun ja kohtalon tuntemus

        Kyllä, tieto määrittää monia asioita. Tiedon puute ei anna ihmisen ymmärtää, miten elävä olento jättää nykyisen ruumiinsa, minkä kehon hän saa seuraavassa elämässä, eikä edes sitä, miten hän nyt elää aineellisessa kehossaan.

        Jokainen elävä olento, joka on joutunut aineellisen luonnon lumoihin, jättää aineellisen ruumiin tietyissä olosuhteissa, elää tietyissä olosuhteissa ja nauttii elämästä tietyissä olosuhteissa.

        Elävän olennon ydin ei ole kuori, jossa se asuu, vaan sen tietoisuus.
        Ihmiset, joita himo ja halu jatkuvasti huijaavat, menettävät kaiken kyvyn ymmärtää, miten he vaihtavat kehoa ja miksi he ovat nyt siinä kehossa. Se on heidän käsityskykynsä yläpuolella. Sielu on ruumiista erillinen ja että se vaihtamalla ruumista nauttii eri tavalla kussakin kehossa. Henkilö, jolla on tietoa, ymmärtää myös, miksi ja miten elävä olento kärsii ollessaan aineellisessa maailmassa.

        Perusteellisimmat tiedot jälleensyntymisestä löytyvät Bhagavad-gitasta. Luvussa 2 selitetään järkevällä, yksinkertaisella ja selkeästi ymmärrettävällä tavalla, miten sielu kulkee kehosta toiseen. Tämä tosiasia ei ole uskonkysymys, vaan se on suhteellisen helppo ymmärtää ja hyväksyä loogisten johtopäätösten avulla.
        "That which pervades the entire body you should know to be indestructible. No one is able to destroy that imperishable soul. " (Bhagavad Gita 2.17)

        "For the soul there is neither birth nor death at any time. He has not come into being, does not come into being, and will not come into being. He is unborn, eternal, ever-existing and primeval. He is not slain when the body is slain." (Bhagavad Gita 2.20)
        "The soul can never be cut to pieces by any weapon, nor burned by fire, nor moistened by water, nor withered by the wind.(Bhagavad Gita 2.23)

        Edellytyksenä tälle jälleensyntymisen ymmärtämiselle on, että ihminen ymmärtää ruumiin ja sielun välisen eron.
        Sielu ja ruumis ovat siis kaksi eri asiaa. Ruumis on väliaikainen ja sielu on ikuinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Vaikka sielun luonne on mitattavissa olevien aineellisten vuorovaikutussuhteiden ulottumattomissa, sen läsnäolon voi ymmärtää seuraavan esimerkin avulla:
        "O son of Bharata, as the sun alone illuminates all this universe, so does the living entity, one within the body, illuminate the entire body by consciousness." (Bhagavad Gita 13.34)
        Tietoisuus on siis todiste sielun läsnäolosta, kuten auringonpaiste tai valo on todiste auringon läsnäolosta. Kun sielu on läsnä kehossa, koko kehossa on tietoisuutta, ja heti kun sielu on poistunut kehosta, tietoisuutta ei enää ole. Kuka tahansa älykäs ihminen voi helposti ymmärtää tämän. Tietoisuus ei siis ole aineen yhdistelmien aikaansaannosta. Se on elävän olennon oire. Vaikka elävän olennon tietoisuus on laadullisesti yhtä Korkeimman Tietoisuuden kanssa, se ei ole korkein, koska yhden tietyn ruumiin tietoisuus ei jaa toisen ruumiin tietoisuutta.
        "As the embodied soul continuously passes, in this body, from boyhood to youth to old age, the soul similarly passes into another body at death."(Bg 2.13)

        "As a person puts on new garments, giving up old ones, the soul similarly accepts new material bodies, giving up the old and useless ones."(Bg 2.22)

        "And whoever, at the time of death, quits his body, remembering Me alone, at once attains My nature. Of this there is no doubt. "(Bhagavad Gita 8.5)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Sielu, joka on luonteeltaan täysin henkinen, on vangittuna tähän aineelliseen maailmaan. Jokainen elämänmuoto tässä maailmassa on jonkinlainen vankila. Ei vain maailma ole vankila, vaan jokainen keho on vankila. Kun elävä olento kehittää tietoisuuttaan, se saa paremman kehon. ... Niinpä ihmiselämän muoto on pyhien kirjoitusten mukaan vain vaihtoehto, jonka avulla voi päästä ulos vankilasta. Vain ihminen voi päästä ulos aineellisen maailman vankilasta. Kukaan ei pääse ulos. Kuinka kauan olemme olleet tässä vankilassa? ...kirjoitukset kertovat miljardeja vuosia. Monia miljardeja vuosia. Olemme niin tottuneet ja syntyneet elämään tässä vankilassa, ettemme tajua olevamme vankeja. ... Veda selittää myös, että kun ihmisessä herää tietty henkinen tietoisuus, hän alkaa nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat, hän ei tarvitse tämän maailman työkaluja, tiedon havaitsemisen alkeellisia periaatteita. Tieto herää sisältä, se tulee luoksesi äänen kautta - [shabda brahman]. Millä tavalla? Kuuntelemalla Veda-kirjoitusten johtopäätöksiä vähitellen, tiettyjen esimerkkien analogian perusteella, tietynlaisesta energiasta, joka säteilee... Aurinko säteilee lämpöä, ei vain valoa. Hänen tietoisuutensa herää vähitellen.

        _________________________________

        Sielu eroaa olennaisesti hienojakoisesta kehosta siinä, että sielu on itse elävä persoonallisuus, elämän ja yksilöllisyyden lähde tai toimija, kun taas hienojakoinen ruumis on toimiva kuori tai ohjelma, jolla ei ole itsenäistä elämää ja joka vaikuttaa elävältä vain siksi, että sielu on sen takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Veda-tekstit selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse. Toisin sanoen sielu on sekä havaitsija että havaitsija; se, joka kokee kokemuksen, ja itse kokemus. Ensimmäistä näkökohtaa kutsutaan attributiiviseksi tietoisuudeksi ja toista konstitutiiviseksi tietoisuudeksi. ... Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

        Kaikki tämä on achintya - mielelle käsittämätöntä.
        Achintya-Bheda-Abheda - Emmekä pysty edes kuvittelemaan, miten sellainen on mahdollista. Todellisuuden luonne on tämä – Achintya-Bheda-Abheda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielu, joka on luonteeltaan täysin henkinen, on vangittuna tähän aineelliseen maailmaan. Jokainen elämänmuoto tässä maailmassa on jonkinlainen vankila. Ei vain maailma ole vankila, vaan jokainen keho on vankila. Kun elävä olento kehittää tietoisuuttaan, se saa paremman kehon. ... Niinpä ihmiselämän muoto on pyhien kirjoitusten mukaan vain vaihtoehto, jonka avulla voi päästä ulos vankilasta. Vain ihminen voi päästä ulos aineellisen maailman vankilasta. Kukaan ei pääse ulos. Kuinka kauan olemme olleet tässä vankilassa? ...kirjoitukset kertovat miljardeja vuosia. Monia miljardeja vuosia. Olemme niin tottuneet ja syntyneet elämään tässä vankilassa, ettemme tajua olevamme vankeja. ... Veda selittää myös, että kun ihmisessä herää tietty henkinen tietoisuus, hän alkaa nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat, hän ei tarvitse tämän maailman työkaluja, tiedon havaitsemisen alkeellisia periaatteita. Tieto herää sisältä, se tulee luoksesi äänen kautta - [shabda brahman]. Millä tavalla? Kuuntelemalla Veda-kirjoitusten johtopäätöksiä vähitellen, tiettyjen esimerkkien analogian perusteella, tietynlaisesta energiasta, joka säteilee... Aurinko säteilee lämpöä, ei vain valoa. Hänen tietoisuutensa herää vähitellen.

        _________________________________

        Sielu eroaa olennaisesti hienojakoisesta kehosta siinä, että sielu on itse elävä persoonallisuus, elämän ja yksilöllisyyden lähde tai toimija, kun taas hienojakoinen ruumis on toimiva kuori tai ohjelma, jolla ei ole itsenäistä elämää ja joka vaikuttaa elävältä vain siksi, että sielu on sen takana.

        Srila Sridhar Maharaj: Hegelin ajattelussa Totuus kehittyy dynaamisesti teesin, antiteesin ja synteesin kautta.

        Ensin tulee teesi, sitten sen antiteesi, sitten ne yhdistyvät - syntyy synteesi, ja siitä tulee uusi teesi. Sitten taas antiteesi ja korkeampi harmonia synteesissä. Totuus on dynaaminen, se kehittyy. Ja Hegel puhuu Totuuden kehityksestä. Ehkä kaikkien länsimaisten filosofien joukosta hän erottuu erityisen syvällisen ajattelunsa ansiosta. Saksalainen koulukunta on itse asiassa kuuluisa monista merkittävistä ajattelijoista, kuten Max Mülleristä. Saksalaiset kunnioittivat ja rakastivat intialaista kulttuuria niin paljon, että Saksasta voi löytää muinaisia intialaisia tekstejä, jotka ovat olleet pitkään kadoksissa itse Intiassa. Intia ei koskaan ollut Saksan siirtomaa, mutta saksalaiset ovat aina olleet kiinnostuneita sen kulttuuriperinnöstä. Saksan sodasta huolimatta he säilyttivät monia ainutlaatuisia tekstejä, jotka olivat peruuttamattomasti kadonneet Intiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tämä on achintya - mielelle käsittämätöntä.
        Achintya-Bheda-Abheda - Emmekä pysty edes kuvittelemaan, miten sellainen on mahdollista. Todellisuuden luonne on tämä – Achintya-Bheda-Abheda.

        Se, joka tarkastelee objektiivista todellisuutta, on tekemisissä vain tietoisuuden kanssa alusta loppuun, emme voi suoraan havaita ainetta, koska ohitamme tietoisuuden välimuodon.

        Srila Sridhar Maharaj.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mitäs jos tietoisuudessa ei ole mitään selitettävää. Me vain koemme asioita kuten koemme. Se on mitä se on.

      Samalla tavalla kuin vesi on sellaista kuin vesi on. Ei siinäkään mitään kummallista. Se vain sattuu olemaan vettä.

      • Anonyymi

        Olet asian ytimessä. Martin Heidegger kuvaa tuollaista 'silleen jättämisen' käsitteellään.

        Kannattaa tutustua!


    • Anonyymi

      Arjen filosofiaa: Onko tietoisuutta olemassa?

      On,energia.Itse tunnen ja näen sen energian.Olen kuvannut myös ja se tulkittiin eläinten enkeliksi.
      Jos ymmärrät miten suuri energia on RAKKAUS,silloin on moni asia nähtävillä.
      Olen itse energia ja tosin kasvava..

    • Anonyymi

      Tutkimalla aivovaurioita voi saada jotakin käsitystä tietoisuudesta. Jos esim. joku menettää muistinsa vaikuttaako se menetys jotenkin tietoisuuteen.
      Intialaisten perusteella päättelen, että verenkiertosysteemi on jossakin yhteydessä tietoisuuteen. Voisi tutkia onko muistisairauksien syynä aivojen verenkierron tukkeutuminen. Lisäksi voisi tutkia jos joltakin on amputoitu käsi tai jalka ja siten verenkierto on muuttunut vaikuttaako se jollakin tavoin tietoisuuteen.
      Myös Intialaiset puhuvat kolmesta luonnon laadusta: Hyvyys, intohimoisuus ja tietämättömyys eli mayoista. Käsittääkseni ympäristön luonto voi vuorovaikuttaa ihmisen tietoisuuden kanssa noiden kolmen luonnon laadun välityksellä. Ihminen on siinä mielessä osa luontoa. Tätäkin asiaa voi kaiketi jotenkin tutkia eli sitä miten ihminen kokee luonnon vaikuttavan itseensä.
      Kaiken kaikkiaan tietoisuutta on eniten tutkittu Intiassa, mutta länsimainen teknologia saattaa pian ohittaa Intian saavutukset ja mennä edelle?

    • Anonyymi

      Tietoisuus on tieteen Jumala. Kummassakin on määritysongelma, johon aihe tulee sitten jättääkin.
      Ja kun määritelmä on selvä, on asiakin tunnettu.
      Tiedeateistina kiistän tietoisuuden; tieteellä vain on tuhottomasti eri määritelmiä asiasta, joka on junkun sokea mielipide, jolla ei ole mitään hajuakaan siitä, mitä joku "tietoisuus" on.

      Vinkkinä; tutkitaan miten meidän masiina toimii, ja nimetään osat sen mukaan, jolloin kullakin on todellinen määritelmäkin, ja vastaava voidaan rakentaakin. Ennen kuin se androidi on esitetty, on turha puhua tietoisuudesta, joka on muuten samaa hihhulointia joita Jumalaan uskovat kirjoittelevat päivästä toiseen.

    • Anonyymi

      "Tietoisuus" on olemassa, mutta vain ihmisen itsensä luomana käsitteenä ja sen kautta muodostuvana kokemuksena. Me emme osaa ajatella/kokea asioita muuten kuin käsitteiden kautta, sillä jopa kaikki vaistonvaraiset kokemukset ja tuntemuksetkin on nimetty ja määritelty. Tietenkään emme voi todistaa, että käsitteet ovattodellisuuden vastineita, mutta siitä huolimatta se mitä mielessämme luomme, on todellisuutemme, mutta emme voi sanoa, että se on todellisuus, emmekä voi tietää, onko muuta todellisuutta ja jos on, millainen se on. Kaiken kokeminen tapahtuu 100% sisäisesti, oletetusti aivoissa, joka on suljettu yksikkö, emmkä sen ominaisuuksien vuoksi kykene tietämään muuta kuin sen, minkä kyseinen yksikkö luo. Aivoissa muodostuu kolmiulotteinen maailma, joka on valtavan paljon suurempi kuin aivojen tila ja oletuksemme on, että se johtuu siitä, että näemme silmillämme ulkomaailman, joka valmistetaan projektioksi aivoissa. Emme kuitenkaan voi aukottomasti todistaa, että näin tapahtuu juuri sen vuoksi, että kaikkeus kaikkine yksityiskohtineen tapahtuu 100% suljetun yksikön sisällä. Tietoisuus voi olla jotain, mitä emme kykene ymmärtämään ja tapahtua jossain, mitä emme voi havaita, koska emme näe ko. yksikön ulkopuolelle.

      • Anonyymi

        Kyllä me näemme 'yksikön' eli aivojen ulkopuolelle, takuulla. Turhaa filosofista saivartelua kehitellä ihmeteorioita jostain muka toisenlaisesta todellisuudesta. Sanajippoluilla tyyliin, 'aivot on suljettu yksikkö', ei ole mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä me näemme 'yksikön' eli aivojen ulkopuolelle, takuulla. Turhaa filosofista saivartelua kehitellä ihmeteorioita jostain muka toisenlaisesta todellisuudesta. Sanajippoluilla tyyliin, 'aivot on suljettu yksikkö', ei ole mitään arvoa.

        Olet vain niin lukkiutunut yhteen totuuteen ja oppinut puolustamaan sitä mustasukkaisesti ja aggressiivisesti. Ongelmia tulee jo siinä vaiheessa, kun ymmärtää, miten universumin "kieli" käännetään aistivaraisesti toiselle "kielelle"; miten voimme olla varmoja, että käännös on oikea tai miten se vastaa alkuperää? Emme voikaan, mutta lähtökohtaisesti me vain koemme sen sellaisena, itsestään selvyytenä ja ainoana totuutena. Mistään sanajippoilusta ei ole kyse, vaan siitä, että tietyt tapahtumat ja ominaisuudet vain mahdollistavat toisenlaisiakin mahdollisia totuuksia. Kun ymmärrät kokonaisuudessaan aistivaraisuuden, sekä aivojen ja tietoisuuden ominaisuuksien luomat ongelmat, sen jälkeen oivallat, että jopa mikä tahansa voi olla mahdollista. Sulkeutuneisuuden vastakohta on avoimuus ja sitä voi harjoittaa ihan tervehenkisesti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe