Diagnoosi masentaa

Anonyymi

En tiiä, mitä teen. Oon ollu virallisesti skitsofreenikko kohta kuusi vuotta, enkä vieläkään ole hyväksynyt asiaa. Diagnoosi on niin masentava, pahempi kuin kuolemantuomio. Oikeastaan mietin itsemurhaa vakavasti. Oon vasta 25-vuotias, mutta psykoosioireet alkoi, kun olin 15-vuotias. Kerroin diagnoosini vuosi sitten yhdelle kaverille ja sen jälkeen hän esti mut kaikkialla ja kertoi muulle kaveriporukalle, et meil on menny välit poikki.

Asun tällä hetkellä hoitokodissa/palveluasunnossa ja oon määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Opiskelemaan en oo pystynyt 6 vuoteen tosissani. Tuntuu, että elämä on hukkaan heitetty. Ihmiset tuntuu vihaavankin skitsofreniapotilaita. Pitävän väkivaltaisina ja muuta paskaa ajattelevan, vaikka vain pieni vähemmistö meistä on millään lailla väkivaltaisia.

Mulla meni vuosikausia akuutissa psykoosissa, joka ei päättynyt millään. Pelkäsin syödä lääkkeitä, joten kuulin jatkuvasti ääniä ja olin vakuuttunut siitä, että pahantahtoinen yliluonnollinen voima häiritsee mun elämääni.

Mulla on edelleen päivittäin vainoharhoja, ääniä, ahdistusta, masennusta jne. En enää tiiä, kuka on mun oikea ystävä ja kuka ei, koska kaikki ihmiset epäilyttää. Pohdinkin, millä ihmeen keinolla voisin kivuttomasti vaan lopettaa itseni. Olen koittanut tukehduttaa itseni ja hirttäytyä, mutta toisesta olen herännyt ja toisessa taas olen joutunut jättämään homman kesken, kun se sattui liikaa. Tuleehan tässä sellainenkin ajatus, että pitäisikö mennä osastolle, mut ei ne siel voi parantaa mun sairautta.

6

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syötkö tällä hetkellä lääkkeitä? Aika monella ne auttaa. Sitten on jotain keinoja millä hallita oireita kuten äänten kuulemista. Psykoedukaatiota.

      Itse olen myös skitsofreenikko. Aiemmin ajattelin, että oireet alkoi 2006, mutta on mulla voinut olla niitä jo aikaisemmin. En ollenkaan tiennyt olevani sairas, luulin kuvitelmieni olevan totta.

      2015 päädyin suljetulle osastolle ja sain masennus- ja psyykenlääkkeet. Oireet häipyi. Sen jälkeen olen ollut toimintakykyisempi. Harhoista kerroin lääkärille 2017. Silloin sain diagnoosin.

      Itse ajattelin että mulla on harjaluuloisuushäiriö. Se olisi ollut jotenkin lievempi. Olihan diagnoosi vähän järkytys. Nyt olen jo sopeutunut siihen.

      Japanissa on poistettu skitsofrenia diagnoosi, ihmiset tekevät vähemmän itsemurhia.

      Ei pidä ottaa sitä diagnoosia niin pahana. Nykyään on parempi suhtautuminen mielenterveysasioihin.

      Veljeni vertaa sitä likinäköisyyteen, että se on ominaisuus ja paranee laseilla, eikä sitä tarvitse ottaa häpeänä. Älä nyt ainakaan pelkän diagnoosin takia itsemurhaa tee.

      Elämä voi olla ihan hyvää siitä huolimatta. Kannattaa ottaa kaikki apu ja hyöty vastaan mitä saa osastolta ja avohoidosta. Heillä on monenlaisia palveluita ja ammattilaisia.

      Itse olen ollut toimintaterapiassa, on esitelty kaikkia paikkoja kuntoutujille, emy, hyvä koti, klubitalot. Rentoutusryhmässä fysioterapeutilla. Retkillä ym. Avohoidon järjestämänä. Sain ravintoterapeutinkin avohoidon lähetteellä.

      Kaikki verikokeet on tehty. Ovat neuvoneet opiskelupaikoissa ja työpajoissa. Nyt työvalmennuksessa. Ainakin Espoossa on tosi paljon hyödyllisiä juttuja, joita avohoidon kautta saa.

      Eka neuvoisin ottamaan lääkkeet, jos et vielä syö niitä. Ne on ehkä suurin apu.

      • Anonyymi

        Joo, kiitos! Toi oli uutta tietoo, että sairaus on poistettu Japanissa tautiluokituksesta. Mä tosiaan syön psykoosilääkkeitä ja söin aiemmin masennukseenkin lääkkeitä, mut niistä ei ollu hyötyä ja kaiken lisäksi ne saattoi aiheuttaa mulle hypomanioita. Mulla on epäilty ilmeisesti skitsoaffektiivista häiriötä myös, jossa ois kaksisuuntaisenkin oireita, mut toistaiseksi diagnoosi on vaihdellut paranoidisen ja erilaistumattoman skitsofrenian välillä ollen taas erilaistumaton. Miten ihmeessä sä sait peitettyä oireitasi melkein 10 v saamatta diagnoosia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kiitos! Toi oli uutta tietoo, että sairaus on poistettu Japanissa tautiluokituksesta. Mä tosiaan syön psykoosilääkkeitä ja söin aiemmin masennukseenkin lääkkeitä, mut niistä ei ollu hyötyä ja kaiken lisäksi ne saattoi aiheuttaa mulle hypomanioita. Mulla on epäilty ilmeisesti skitsoaffektiivista häiriötä myös, jossa ois kaksisuuntaisenkin oireita, mut toistaiseksi diagnoosi on vaihdellut paranoidisen ja erilaistumattoman skitsofrenian välillä ollen taas erilaistumaton. Miten ihmeessä sä sait peitettyä oireitasi melkein 10 v saamatta diagnoosia?

        Koin, että toimittajat ja myöhemmin venäläiset seuraavat minua. En puhunut näistä asioista paljoa, kun ajattelin, että niitä ei uskota. Pidin ne omana salaisuutena.

        Lisäksi mulla ja vanhemmillani oli tosi negatiivinen suhtautuminen psykologiaan/psykiatriaan, ei koettu, että ne ovat vaihtoehto, tai että ne voisivat auttaa.

        Lopulta tuli myös muita oireita, koki kaiken likaiseksi eikä voinut tehdä mitään, hankala toimia ylipäätään ja oikeassa järjestyksessä.

        Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että vietiin pakkohoitoon. Se pelasti henkeni, olisin varmaan kuollut muuten. Koen lääkkeet tosi välttämättömiksi itselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koin, että toimittajat ja myöhemmin venäläiset seuraavat minua. En puhunut näistä asioista paljoa, kun ajattelin, että niitä ei uskota. Pidin ne omana salaisuutena.

        Lisäksi mulla ja vanhemmillani oli tosi negatiivinen suhtautuminen psykologiaan/psykiatriaan, ei koettu, että ne ovat vaihtoehto, tai että ne voisivat auttaa.

        Lopulta tuli myös muita oireita, koki kaiken likaiseksi eikä voinut tehdä mitään, hankala toimia ylipäätään ja oikeassa järjestyksessä.

        Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että vietiin pakkohoitoon. Se pelasti henkeni, olisin varmaan kuollut muuten. Koen lääkkeet tosi välttämättömiksi itselleni.

        Okei, mullakin oli tuollaista, etten puhunut pitkään aikaan oireistani (siis lukioaikana esim.), mut mä aattelin, että mua pidetään "hulluna" ja pelkäsin joutuvani psykoosilääkitykselle syyttä suotta. Olin silloin hoidossa masennuksen takia ja kerroin psykoosioireista vain lähinnä äänistä. Oikeastaan olin silloin hetken aikaa myös uskossa, mut se oli kunnon kiihkouskovaisuutta ja kääntyi pian toiseen ääripäähään, pelkoon psykopaattisesta jumalasta, kun lukio loppui.

        Mulla alkoi säännöllinen äänien kuuleminen jo oikeastaan 15-vuotiaana ja silloin aloin eristäytyä muista ihmisistä, mut lukiossa niihin ääniin alkoi liittyä uskonnollisia merkityksiä. Nykyisin oon tosiaan agnostikko ja reilusti uskonnoton, mutta paranoia on vaivannut mua kyllä ihmissuhteissa yläasteelta saakka. Paranoia on usein niin pahaa, että epäilen kaikkia ihmisiä ympärilläni siitä, että he inhois mua tai haluais mulle pahaa lähes yliluonnollisella vimmalla.

        Yks pelko on myös ajatustenlukupelko, sellainen että muut voi aistia mun ajatuksia. Kerron näitä juttuja nyt tässä, koska yritän ajatella, ettei ne voi pitää paikkansa ja toisaalta ehkä testaankin, miten ihmiset reagoi niihin.

        Tuntuu, ettei mikään lääke tarpeeksi vie paranoiaa pois. Oon usein tosi ahdistunut ja melkein toivoisin, että psykoosilääkkeet rauhoittais vähän enemmän, kun pelottaa niin paljon kaikki, mut toistaiseksi nää (Abilify ja Peratsin) on ollu aika heikosti rauhoittavia.


    • Anonyymi

      Mun mielestään aloitus on trolli. Varmaan jotain diagnosoitavaa sinulla on kun päivittäin näitä samoja trolleja kirjoittelet.
      Oikeasti olet ollut naimisissa yli 50 vuotta.
      Eikö kd-uskosi kiellä sinua kirjoittamasta ihan hihasta vetäistyjä juttujasi.

    • Anonyymi

      Sori nyt vaan, mut oon tehny tänne aika vähän viestejä. Sä vaikutat ite aika ilkeältä tapaukselta tai jopa trollilta, jos tuut vaan vittuilemaan toiselle tällaiseen aloitukseen. En todellakaan ole mikään "kd-uskoinen" vaan agnostikko. Mutta kerro toki, mikä saa sut epäilemään, että kirjoitan tänne joka päivä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe