Sähköyautoilla ajettaessa renkaat ja jarrut säästyvät. Syynä on tasainen voiman välitys renkaisiin ja regenerointi.
Sähköautojen tuottama jarrupöly on olematonta. Myös rengaspöly on vähäistä!
56
1157
Vastaukset
- Anonyymi
Teslalla ajaminen säästää. Olen tyytyväinen Y.
- Anonyymi
Kyllä säästää,,ei varaa ostaa sähköautoa saati kotitaloussähkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä säästää,,ei varaa ostaa sähköautoa saati kotitaloussähkä.
Ihme mölinää.
- Anonyymi
Sähköauto on tässä ylivoimainen.
- Anonyymi
Koska tulevaisuudessa kitkajarru voidaan jättää hätäjarruksi. Regeneroinnin kehittämisellä kitkajarrun merkitys saadaan minimoitua.
Vetysähköautoissa tarvittaisiin massiiviset jarrutusenergian hävittämiseen tarkoitetut vastukset.
Vetysähköautoissa käytetään varsin pieniä akustoja. Niihin ei pystytä dumppaamaan suuria regeneroinnissa syntyviä suuria virtoja.
Ison moottorin käyttö generaattorina tehokkaassa jarrutuksessa on ylivoimatekijä.
Pieni sähköauton moottori ei pysty tehokkaaseen moottorijarrutukseen. Siksi pienissä sähköautoissa perinteisten jarrujen käyttö korostuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tulevaisuudessa kitkajarru voidaan jättää hätäjarruksi. Regeneroinnin kehittämisellä kitkajarrun merkitys saadaan minimoitua.
Vetysähköautoissa tarvittaisiin massiiviset jarrutusenergian hävittämiseen tarkoitetut vastukset.
Vetysähköautoissa käytetään varsin pieniä akustoja. Niihin ei pystytä dumppaamaan suuria regeneroinnissa syntyviä suuria virtoja.
Ison moottorin käyttö generaattorina tehokkaassa jarrutuksessa on ylivoimatekijä.
Pieni sähköauton moottori ei pysty tehokkaaseen moottorijarrutukseen. Siksi pienissä sähköautoissa perinteisten jarrujen käyttö korostuu.Isolla sähköautolla suoritettu rauhallinen ajo on ympäristöteko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isolla sähköautolla suoritettu rauhallinen ajo on ympäristöteko.
patteri auto on itsessään jo ympäristörikos, sen valmistuksen hiilijalanjälki on karmivan suuri ja kun käyttöikä on noin 1:3 verrattuna tavalliseen autoon.
Kun akut on paskana sillä ei mitään tee ja ainoastaa täysi idiootti ostaa käytetyn patteriauton...eihän kukaan osta käytettyä sähköhammasharjaakaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
patteri auto on itsessään jo ympäristörikos, sen valmistuksen hiilijalanjälki on karmivan suuri ja kun käyttöikä on noin 1:3 verrattuna tavalliseen autoon.
Kun akut on paskana sillä ei mitään tee ja ainoastaa täysi idiootti ostaa käytetyn patteriauton...eihän kukaan osta käytettyä sähköhammasharjaakaanKöyhät huuteloo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
patteri auto on itsessään jo ympäristörikos, sen valmistuksen hiilijalanjälki on karmivan suuri ja kun käyttöikä on noin 1:3 verrattuna tavalliseen autoon.
Kun akut on paskana sillä ei mitään tee ja ainoastaa täysi idiootti ostaa käytetyn patteriauton...eihän kukaan osta käytettyä sähköhammasharjaakaan"patteri auto on itsessään jo ympäristörikos, sen valmistuksen hiilijalanjälki on karmivan suuri ja kun käyttöikä on noin 1:3 verrattuna tavalliseen autoon.
Kun akut on paskana sillä ei mitään tee ja ainoastaa täysi idiootti ostaa käytetyn patteriauton...eihän kukaan osta käytettyä sähköhammasharjaakaan"
Huh huh, mitä VALEHTELUA. Vetyautot ne vasta ympäristörikosta lähentelee. Tässä linkissä lisää linkkejä missä on TUTKITTUA TIETOA vääristyneen mielikuva valheitesi vastapainoksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät huuteloo
haista ite tällä hetkellä voisin ostaa 4 uutta Teslaa, mutta ajelen vanhalla fordilla
- Anonyymi
Iltalehden TOIMITTAJA haluaa lukijoita .. EU ei ole tekemässä jarrupölyveroa.
Jarupölyvero kuuluisi 100% varmuudella polttomoottoriautoille.- Anonyymi
Todellisuus on tämä! Kassajonossa havahtuu, kun näkee lööpin!
- Anonyymi
Yli 2 tonnin painoiset patteriautot tuottavat 1000 kertaisen määrän saatetta polttomoottoriautoihin verrattuna, kun pitää esitellä patterilelujen 0-50 kiihtyvyyttä.
Moottoritiellä onkin eri ääni kellosssa ja iso osa peesaa rekkaa, kun yrittää suoriutua resissusta ilman, ah, niin helppoa, kätevää, halpaa ja varmatoimista pikalatausta matkan varella.,
Syytä moiseen voi vain ihmetellä, kun lataushan ei maksa mitää, toimintahäiriöitä tai ruuhkia ei ole ikinä ja taukoja täytyy muutenkin pitää useammin kuin muuten tarvitisisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 2 tonnin painoiset patteriautot tuottavat 1000 kertaisen määrän saatetta polttomoottoriautoihin verrattuna, kun pitää esitellä patterilelujen 0-50 kiihtyvyyttä.
Moottoritiellä onkin eri ääni kellosssa ja iso osa peesaa rekkaa, kun yrittää suoriutua resissusta ilman, ah, niin helppoa, kätevää, halpaa ja varmatoimista pikalatausta matkan varella.,
Syytä moiseen voi vain ihmetellä, kun lataushan ei maksa mitää, toimintahäiriöitä tai ruuhkia ei ole ikinä ja taukoja täytyy muutenkin pitää useammin kuin muuten tarvitisisi.Linkki unohtui....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 2 tonnin painoiset patteriautot tuottavat 1000 kertaisen määrän saatetta polttomoottoriautoihin verrattuna, kun pitää esitellä patterilelujen 0-50 kiihtyvyyttä.
Moottoritiellä onkin eri ääni kellosssa ja iso osa peesaa rekkaa, kun yrittää suoriutua resissusta ilman, ah, niin helppoa, kätevää, halpaa ja varmatoimista pikalatausta matkan varella.,
Syytä moiseen voi vain ihmetellä, kun lataushan ei maksa mitää, toimintahäiriöitä tai ruuhkia ei ole ikinä ja taukoja täytyy muutenkin pitää useammin kuin muuten tarvitisisi.Renkaiden päästö jopa 260000 kertainen??????
- Anonyymi
Jaakko Isoniemi provosoi ja pelotteli...Lopussa on, kuitenkin oikeaa tietoa...
- Anonyymi
Henkilöauto on vielä pieni jarruttelija, mutta mitenhän ovat määrät busseilla, rekoilla ja kuorma-autoilla. Taitaa jarrupölyä tulla hiukan eri tahtiin, kun on tonneja päällä. Puhumattakaan renkaista tulevista mikrohiukkasista.
- Anonyymi
Totta. Nastarengas...... Sekä raskas liikenne!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Nastarengas...... Sekä raskas liikenne!
Raskaanliikenteen pölyjä voi vähentää verotusta kiristämällä. Eikä vaikutusta ole muuhun kun kuljetus- ym hintojen nousuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raskaanliikenteen pölyjä voi vähentää verotusta kiristämällä. Eikä vaikutusta ole muuhun kun kuljetus- ym hintojen nousuun.
onneksi hintojen nousu ei tunnu kuluttajan kukkarossa...
- Anonyymi
Polttiksille lisävero.
- Anonyymi
Patteriautojen valmistus saastuttaa ja käyttö saastuttaa
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c- Anonyymi
Ferrarien kiihdyttely aiheuttaa rengas ja jarrupölyä.
Minun sähkis VW-Up ei aiheuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ferrarien kiihdyttely aiheuttaa rengas ja jarrupölyä.
Minun sähkis VW-Up ei aiheuta.Jos on tehokas auto, niin se jauhaa kumia. Vika on silloin auton penkin ja ratin välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on tehokas auto, niin se jauhaa kumia. Vika on silloin auton penkin ja ratin välissä.
Köyhän sähköauto ei saastuta.
Kumia polttava kaahari ökyllä saastuttaa.
Eläkeläispappa Teslalle ei saastuta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhän sähköauto ei saastuta.
Kumia polttava kaahari ökyllä saastuttaa.
Eläkeläispappa Teslalle ei saastutaKöyhä ei pysy laittamaan sähköautoa ja eläkeläinen ei tarvi kun polttomoottorilla pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhän sähköauto ei saastuta.
Kumia polttava kaahari ökyllä saastuttaa.
Eläkeläispappa Teslalle ei saastutaEläkeläispappa Teslalle ei saastuta, mutta on riskitekijä liikentteessä
- Anonyymi
Kun puhutaan kansansähköautoista niin EU puhuu jälleen kerran täyttä huuhaata. ID 4:n tai Toyotan BZ:n kiihtyvyydet sitä luokkaa, että niillä ei mitään kumia lentämään saa. Samoin plugarit. Aika mietoja ovat. Ainoastaan Teslan, Mesen ja Porschen supertehomallit saavat renkaat kuplimaan. EU kaavailee nyt veroa, jota voidaan pitää valheellisiin premisseihin pohjautuvana katalana petoksena ja huijauksena. Se tarkoittaa, että sähköautoja ei kohta kannatakaan ostaa.
- Anonyymi
Ei varmasti mene läpi.
Sähköautojen voittokulku kiihtyy.
- Anonyymi
Vetyautot ovat myös käytännössä sähköautoja ajoltaan, joten vastaavia pienhiukkasia niistäkin irtoaa. Painokin on noin 1900 kiloa myös Honda Clarityllä, Toyota Mirailla ja Hyundai Nexolla. Pitäisikö nekin kieltää?
Entäs bussit joissa on jopa 3 akselia eli kuuden pyörän verran kitkajarruja ja paljon kumiseosta leveine renkaineen. Kakkos akselissa vielä paripyörät joten kitkaa on paljon irrottaen kumihiukkasia kun käännytään jyrkästi mutkissa vaikka kääntyvä teliakseli avittaisi. Ja painoa noin 15 000kg. Mikä hiukkasmäärän levittäjä missä ihmisiä ruuhka-aikaan valtavasti.... oikea tappokone! Ja niillä ajetaan paljon vielä isoissa kaupungeissa tappaen valtavasti ihmisiä! Missä on oikeusvaltio??? Kuka poliitikko erotetaan??? :D- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.guideautoweb.com/en/makes/toyota/mirai/2019/specifications/base/
https://www.guideautoweb.com/en/makes/hyundai/nexo/2019/specifications/ultimate/
Näiden hinta romahtaa rajusti.Hinta putoaa 70% neljässä vuodessa.
- Anonyymi
Sähköautot säästää renkaita ja teitä. Lisäksi jarrupöly vähenee dramaattisesti regeneroinnin takia.
Jarruja tulisi käyttää, koska sähköautoissa katsastuksessa on todettu ruostuneita jarrulevyjä.- Anonyymi
Häviävän pieni prosentti käyttää superautoja väärin. Jauhaa renkaita ja äkkijarruttelee.
https://insideevs-com.translate.goog/news/589698/tesla-model-y-police-car-chases-mustang/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häviävän pieni prosentti käyttää superautoja väärin. Jauhaa renkaita ja äkkijarruttelee.
https://insideevs-com.translate.goog/news/589698/tesla-model-y-police-car-chases-mustang/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wappTesla Y osoittaa taoimivuutensa takaa-ajossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla Y osoittaa taoimivuutensa takaa-ajossa.
Toimivuutensa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimivuutensa
Fordia ajava kuski otti riskiä, mutta poliisin Tesla oli nopeampi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fordia ajava kuski otti riskiä, mutta poliisin Tesla oli nopeampi..
Ford Mustang GT kehittää 500 hevosvoimaa. Siksi kuski oli varma, että jättää poliisit taakseen.
- Anonyymi
Älänyt viitti jauhaa jaskaa, sähköauton renkaat kuluu paljon nopeammin vs polttomoottori, koska sähköauton akku lisää auton massaa ja mitä raskaampi auto, sitä enemmän kumi kuluu, lisäksi painavampi auto kuluttaa enemmän asfalttia allaan massan takia, joka tuottaa hengenvaarallisia hiukkasia enemmän kuin kevyempi polttomoottori auto, lisäksi jarrut kuluu nopeammin, koska suuremman massan pysäyttämiseen tarvitaan suurempi voima kuin kevyempään jarruttaessa, ei minulla ole sähköautoja mitään vastaan, mutta alkaa tympimään nämä läpändero mainosmiehet, jotka väittää kumonneensa suhteellisuusteorian sähköautoihin vedoten...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös jarrut kestävät! Usein ne jäävät liian vähälle käytölle ja ne ruostuvat!
Siksi kannattaa käyttää jarruja ainakin kerran viikossa. - Anonyymi
Voi typerys!
Sähköautojen rengaskoko on mitoitettu suurelle painolle riittäväksi, aivan samoin kuin maastureissa, pakettiautoissa ja kuorma-autoissa. Vai väitätkö, että em. autoissa renkaat kuluvat tavallista nopeammin henkilöautoa suuremman massan takia?
Jarrutkin kuluvat vähemmän, koska sähköauto käyttää regeneratiivista jarrutusta ajomoottorilla/-moottoreilla tavallisissa vauhdin hillitsemistilanteissa. Lisäksi jarrut on mitoitettu riittäviksi koko massan pysäyttämiseksi tehokkaasti ilman regeneratiivistä jarrutusta.
Ongelma saattaa tulla pyöräjarrujen liian vähäisestä käytöstä, jolloin ne ruostvat ja jumittuvat.
- Anonyymi
Sähköautot todistetusti säästää renkaita ja jarruja.
- Anonyymi
Rengaskauppa ei pidä sähköautoista. Renkaat kestävät liian pitkään. Myynti vähenee.
- Anonyymi
Tutkimuksissa sähköautojen tuottama rengaspölyn sekä jarrupölyn määrä alitti suuresti polttomoottoriautojen aiheuttamat tasot.
- Anonyymi
Tämä on todistettua ja tutkittua tietoa.
- Anonyymi
Säästyy takuulla, kun sähköt katkeavat. Ensitalveksi on jo luvassa sähkönsäästötalkoot, jossa sähköä rajoitetaan mm. sähkösaunojen ja sähköautojen osalta, myös sähkölämmitykseen on tulossa rajoituksia, termostaatit rajoitetaan max 20 asteeseen. Että näin.
- Anonyymi
Polttoaine menee ennemmin kortille kuin tuo skenaario. Sähköautoja voi muuten ladata yöllä, silloin kun muu kuorma on matala.
- Anonyymi
Polttisvajakeista saisi hyviä sähkövahteja. Sehän kävisi han luonnostaan, yksikin kirjoitteli ihan itse, että ihmettelee iltaisin sähköautojen latausta, tuijottaa hypnotisoituneena sitä sinistä vilkkuvaa valoa kolmelta yöllä. Saisi vastuullisesta hommasta pientä, siis hyvin pientä, palkkaakin. Että näin.
- Anonyymi
Kyllä, mutta paljon kun ajetaan sitä enemmänhän pölyä tulee ja haisee, kuin paljon käytetty huora.
- Anonyymi
Jarrutellaan sähkömoottorilla niin akkulit latautuu!☢️☢️
- Anonyymi
Jos unohtaa käyttää levyjarruja, niin ne ruostuu ja jarrusylinterit jumiutuvat.
Käytä levyjarruja pari kertaa viikossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos unohtaa käyttää levyjarruja, niin ne ruostuu ja jarrusylinterit jumiutuvat.
Käytä levyjarruja pari kertaa viikossa.Mistä se renkaan hiukkasmassa tulee?????, no kulumisesta, neliösentteinä. 15" vanne 195-205 kulutuspinta-ala n. 3800 cm, 20"vanne ja 250 rengas, pinta-ala n 6000 cm. Karkeasti nyt vaikka 2 kertainen. Renkaat kuluvat molemmissa saman verran, eikö massaa kulu silloin 2 kertainen ,ei tuhat kertainen, määrä. Mikäli se olisi 1000 kertainen pitäisi sähköauton renkaan kulutuspinnan olla yli metrin paksu. Sähköauton renkaat siis kuluvat 1000kertaa nopeammin eli massaa häviää 1000 kertaisesti35000km./5 milliä sähköautossa 35 kilometriä ja 5 milliä. Muutenkin koko vertailu polttomoottoriauton pakokaasujen hiukkaspäästöjen vertaaminen sähköauton rengas ja jarrupäästöön on aika omalaatuista. Totuus on Suomessa ja maailmalla. Rengaspäästöt tulevat edelleen polttomoottoriautojen renkaista 90%:sti ja jarrupäästöt 98%:sti. Kaasupäästöt 100% polttomoottoreista Nox, Co, Hc ja maaotsoni, lisäksi varsinkin talvella myös nokea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä se renkaan hiukkasmassa tulee?????, no kulumisesta, neliösentteinä. 15" vanne 195-205 kulutuspinta-ala n. 3800 cm, 20"vanne ja 250 rengas, pinta-ala n 6000 cm. Karkeasti nyt vaikka 2 kertainen. Renkaat kuluvat molemmissa saman verran, eikö massaa kulu silloin 2 kertainen ,ei tuhat kertainen, määrä. Mikäli se olisi 1000 kertainen pitäisi sähköauton renkaan kulutuspinnan olla yli metrin paksu. Sähköauton renkaat siis kuluvat 1000kertaa nopeammin eli massaa häviää 1000 kertaisesti35000km./5 milliä sähköautossa 35 kilometriä ja 5 milliä. Muutenkin koko vertailu polttomoottoriauton pakokaasujen hiukkaspäästöjen vertaaminen sähköauton rengas ja jarrupäästöön on aika omalaatuista. Totuus on Suomessa ja maailmalla. Rengaspäästöt tulevat edelleen polttomoottoriautojen renkaista 90%:sti ja jarrupäästöt 98%:sti. Kaasupäästöt 100% polttomoottoreista Nox, Co, Hc ja maaotsoni, lisäksi varsinkin talvella myös nokea.
Polttistomppelille tiedoksi, vaikka kaikki 4 pyörää lasketaan yhteen suhde säilyy samana. Tietenkin sen hänen poljettavan 3 pyöräisen rengaspäästö on pienempi.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801896- 591758
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3571617Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691443Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101320Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle671310Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä691227- 631169
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001077Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141045