Lomarahan saaminen hävettää minua

Anonyymi

Olen työntekijä, en siis yrittäjä, vaan työntekijä. Minua hävettää silti joka vuosi saada lomaraha normaalin kuukausipalkan päälle. Siinä on jotain sairasta, että palkkani on suurimmillaan sen kuukauden aikana, jolloin en ole töissä ollenkaan. Eihän siinä ole mitään logiikka. Miksi loman ajalta ylipäänsä pitäisi saada palkkaa? Siis edes normaalia kuukausipalkkaa, ylimääräisestä lomarahasta puhumattakaan!

Minun järkeeni käy, että palkkaa maksetaan työn tekemisestä, ei lomailusta. Lomarahakäytäntö on joka tapauksessa aivan järjetön ja perua ajoilta, jotka ovat muuttuneet moneen kertaan. Eiköhän normaali kuukausipalkka riitä loman ajalle, jos se muutoinkin riittää 11 kuukautta vuodessa elämiseen ja säästämiseen.

Mitä muut tuumivat lomarahasta? Eikö olekin outo ja tarpeeton juttu?

28

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kyllä se lomaraha tavallansa on annettu sinulle työn tekemisestä. Siitä työstä minkä olet jo tehnyt työvuoden aikana ja lojaaliudesta työnantajaa kohtaan. Se raha on ollut jemmassa työantajalla tekemästäsi työstä. Eräänlainen pantti siis. Asia perustuu myös lakiin ja työehtosopimuksiin.

      • Anonyymi

        Lomaraha perustuu vanhaan käytäntöön, että oli jokin porkkana työntekijälle palata lomalta sen saman työnantajan leipiin.
        Vain vuosilomapalkka ja vuosilomakorvaus ovat lakisääteistä, ja se että työntekijän on saatava pitää lomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomaraha perustuu vanhaan käytäntöön, että oli jokin porkkana työntekijälle palata lomalta sen saman työnantajan leipiin.
        Vain vuosilomapalkka ja vuosilomakorvaus ovat lakisääteistä, ja se että työntekijän on saatava pitää lomaa.

        Vanha käytäntö oli lomaltapaluuraha, Nykyinen lomaraha on bonusta ja yleensä valveutuneet työnantajat sen maksavat


    • Anonyymi

      Lomarahaa jemmataan joka kuukausi palkanmaksun yhteydessä, ja se maksetaan ulos lomapalkkana, kun olet lomalla. Maksuajankohta vähän vaihtelee työehtosopimusten tai paikallisten sopimusten mukaan. Jos tekisit pätkätyötä, saisit lomakorvausta joka palkanmaksun yhteydessä, mutta vakituisessa työsuhteessa (tai pitkässä määräaikaisessa) maksu tulee kerralla loman yhteydessä. Myös lomaraha on ihan työntekijän itse ansaitsemaa rahaa, ei mitään työnantajan hyväntekeväisyyttä. Niin että ole huoleti, omia rahojasi sinä saat - viiveellä. Työnantaja on saanut sinulta ilmaista lainaa melkein vuoden ajalta, ennen kun raha päätyy sinulle.

    • Anonyymi

      On se toisaalta ja niinkin että maksettaisiin euro missään asioimisesta.

    • Anonyymi

      Löytyy paljon sellaisia aloja, joilla ei mkseta lomarahaa ollenkaan, pelkkä loma-ajan palkka. Eli aloittajan kannattaa vaihtaa seellaiselle alalle niin ei tarvitse hävetä.

    • Anonyymi

      Jos sua aloittaja hävettää niin lahjoita lomarahasi vaikka Punaiselle Ristille.

      • Anonyymi

        Hyvä vinkki. Olen ehkä liian herkkä ihminen, kun lomarahan saaminen stressaa minua. En halua saada rahaa "tyhjästä", vaan nöyränä työntekijänä olen valmis raatamaan rahan eteen. En tiedä mistä johtuu, mutta minua hävettää palkkakuitti, jossa on lomarahoja.

        Ukrainan sota on stressannut minua niin paljon, että olen lahjoittanut siihen liittyvään hyväntekeväisyyteen rahaa kevään aikana. Punaiselle Ristille lahjoitin 600 euroa. Unicefille tein sodan alettua 10 euron lahjoituksia päivittäin, kun minua ahdisti niin paljon siviilien surmaaminen ja uutisten näyttämät kuvat pakolaisvirrasta. Säälin kaikkia sodan uhreja, varsinkin syyttömiä naisia ja lapsia sekä toki miehiäkin. Maaliskuu oli synkkää aikaa, mutta jotenkin oman pankkitilin tyhjentämisestä hyvänstekeväisyyteen tuli parempi mieli. Se oli minun tapani pelastaa sodan uhrit.

        Viimeisin ahdistukseni aihe oli Texasin koulusurmat pari viikkoa sitten. Sinnekin oli pakko lahjoittaa, jotta tuli parempi olo. Säälin alakouluikäisiä uhreja, jotka eivät sinä päivänä koskaan palanneet kotiin vanhempiensa luo. 19 lasta ja 2 opettajaa on surullinen saldo.

        Ehkä löydän lomarahoilleni käyttöä taas jossain hyväntekeväisyyskeräyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vinkki. Olen ehkä liian herkkä ihminen, kun lomarahan saaminen stressaa minua. En halua saada rahaa "tyhjästä", vaan nöyränä työntekijänä olen valmis raatamaan rahan eteen. En tiedä mistä johtuu, mutta minua hävettää palkkakuitti, jossa on lomarahoja.

        Ukrainan sota on stressannut minua niin paljon, että olen lahjoittanut siihen liittyvään hyväntekeväisyyteen rahaa kevään aikana. Punaiselle Ristille lahjoitin 600 euroa. Unicefille tein sodan alettua 10 euron lahjoituksia päivittäin, kun minua ahdisti niin paljon siviilien surmaaminen ja uutisten näyttämät kuvat pakolaisvirrasta. Säälin kaikkia sodan uhreja, varsinkin syyttömiä naisia ja lapsia sekä toki miehiäkin. Maaliskuu oli synkkää aikaa, mutta jotenkin oman pankkitilin tyhjentämisestä hyvänstekeväisyyteen tuli parempi mieli. Se oli minun tapani pelastaa sodan uhrit.

        Viimeisin ahdistukseni aihe oli Texasin koulusurmat pari viikkoa sitten. Sinnekin oli pakko lahjoittaa, jotta tuli parempi olo. Säälin alakouluikäisiä uhreja, jotka eivät sinä päivänä koskaan palanneet kotiin vanhempiensa luo. 19 lasta ja 2 opettajaa on surullinen saldo.

        Ehkä löydän lomarahoilleni käyttöä taas jossain hyväntekeväisyyskeräyksessä.

        Olet sekaisin tai trolli.

        Luuletko että ne firmojen omistajat ja johtajat "ansaitsee" satojen tuhansien tai miljoonien bonukset?

        Siinä ei paljon paina sinun hilut rinnalla


    • Anonyymi

      Matuilla ikuinen lomaraha ! Lankkia naamaan jne

    • Anonyymi

      Mielensäpahoittaja kansa.

    • Anonyymi

      Kikkea sontaa sitä suoli24 pukkaa. Voi elämän kevät!

    • Anonyymi

      Jäljet johtaa Pohjoisrantaan. Ei kai kukaan ihan oikeasti kirjoittele tällaista...

      • Anonyymi

        Ehkä suuressa yrityksessä, joka takoo miljoonatulosta, asia ei niin hävettäisi, mutta työntekijänä viiden hengen yrityksessä tilanne on toinen. Tämä firma ei tee miljoonatulosta. Jaettava kakku on aika pieni, vaikka jakajia on vähän.


    • Anonyymi

      No lahjoita se lomarahasi pelastusarmeijalle, niin sillähän päätautisi ehkä jo rauhoittuu.

      ja lisäksi lopeta tekemästä 5-päiväisiä työviikkoja, tee vain 2 tai 3-päiväistä työviikkoa ja jos pomo kysyy että miksi menettelet noin? Niin sano et ole perso rahalle, siksi et käy joka työpäivä töissä.

      • Anonyymi

        Niin paljon kiirettä pienessä firmassa, ettei kehtaa ehdottaa työpäivän lyhentämistä. Päinvastoin. Usein teen 6 päiväistä työviikkoa, 10 tuntia päivässä. Vuosilomapäiviä käytän sairaslomaan, jos on tarvetta olla kerran viidessä vuodessa yksi päivä sairaslomalla.


    • Anonyymi

      Jos se noin vaivaa niin voit lipoa työnantajan perperin niin eiköhän se kovaa sen lomarahan.

      • Anonyymi

        Tästä kommentista tuli jo parempi mieli. Ehkä olen sittenkin ansainnut lomarahani.


    • Anonyymi

      Niin no lomaraha on sovittua palkkaa niin eipä ole koskaan hävettänyt ottaa sitä vastaan paitsi jos on työnantajan hanurin nuolija tai muuten vaan tollo.

      • Anonyymi

        Yrityksessä on tapana maksaa lomaraha. En tiennyt sitä, kun tulin tänne töihin. Ensimmäisenä kesänä sen sitten vasta huomasin.


    • Anonyymi

      Aivan oikein, kyllä lomaraha ja lomakorvaus pitäisi siirtää peruspalkkaan.

      Kannustaisi ihmisiä menemään muualle töihin loman ajaksi, ja kenties jäädäkin sinne parempaan paikkaan töihin eikä enää palaakkaan entiseen paskaduuniin.

    • Anonyymi

      Loma-ajan palkkaa ei tule hävetä. Itselläni alkoi tänään loma. Työntekijänä olet koko vuoden työvuorokalenterin orja. Sen mukaan on elettävä arkea. Loma on työllä ansaittua vapaa-aikaa. Työnantajaasi ei tulee sääliä. Yrittäjällä on vapaus päättää mihin aikaan työnsä tekee. Toisin on palkkatyöläisellä.

    • Anonyymi

      lomarahoilla, lomaltapaluurahoilla jne. työnantaja sitouttaa työntekijöitänsä palaamaan takaisin loman jälkeen sorvin ääreen. Joskus 70 luvun alussa metallialla lakkoiltiin isosti. Osa rautakourista kyosyi lakkoiluun ja meni lakon aikana Ruotsiin töihin isommille liksoille eikä palannutkaan lakon jälkeen enää työpaikallensa Suomeen takaisin.. Siitä tuli idea lomaltapaluurahalle.

    • Anonyymi

      Jos sinua yhtään lohduttaa, niin lomarahoja maksetaan eri nimikkeillä eri maissa ja usein enemmänkin kuin Suomessa. Lomarahan voi ajatella myös bonuksena vuoden työstä.

      Sinunhan ei ole pakko pitää lomaa vaan voit sopia työnantajasi kanssa tästä ja ei ole myöskään pakko ottaa vastaan lomarahaa, sen kun ilmoitat vain työnantajallesi.

      Älä murehdi toisten puolesta vaan jos sinusta tuntuu, että saat palkkaa perusteettomasti, voithan sen rahan antaa vaikka hyväntekeväisyyteen tai tosiaan olla ottamatta sitä. Itse päätät mutta älä esitä tuollaista hyväntahdon idioottia kun se ei mene läpi täälllä, eikä muuallakaan!

    • Anonyymi

      No eiköhän tuossa aloituksessa yrittäjä etsi peesajaa näkemykselleen. Eihän tää "työntekijä" voi ottaa palkankorotuksiakaan, ei tuotantobonuksia, ei mahdollista joululahjarahaa, eikä oikeestaan lomaakaan. Siltä ajaltahan saa palkan !

    • Anonyymi

      Minusta lomarahat ja haittatyölisät pitäisi poistaa. Samoin kelakorvaukset, asumistuki ja lapsilisät.

    • Anonyymi

      Itseäni hävettää todella kovasti saada tehdystä työstä palkkaa euroina.
      Riisikuppi päivässä riittäisi palkaksi ihan aina todella hyvin.

      • Anonyymi

        Joo mielestäni työnteko itsessään pitäisi riittää palkaksi, on se niin kivaa painaa paskahommia ja on oikein kutsumusammatti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe