Karavaanari hommat alkaneet kovasti kiinnostamaan ja olisi vaunun osto edessä. Osaatteko kertoa, että kuinka raskasta vaunua nykyisellä autollani voisi järkevästi vetää? Vetoautona olisi 1.6 litranen automaatti tdi golf vm 2013, jossa nettotehoa 77kW.
Olen katsellut yhtä dethleffia, jolla omamassaa on 889kg ja kokonaismassaa 1350kg. Onko nykyinen autoni liian laiska tommosta lastia vetämään ilman, että tukkii muiden tien?
Kiitos vastauksista!
1.6TDI golffilla vaunun vetäminen
35
1651
Vastaukset
- Anonyymi
On Kohtalainen/huono kantamaan tuollaista vaunua ,jos matka-ajossa vedät sitä yli 70km/h nopeudessa, Onko Golffisi Farmari vai viistoperä?
Viistoperä on. Eli edessä olisi joko auton vaihto tai tyytyminen johonkin poksin kokoseen pikkukoppiin.. :(
lartikka kirjoitti:
Viistoperä on. Eli edessä olisi joko auton vaihto tai tyytyminen johonkin poksin kokoseen pikkukoppiin.. :(
Olisikohan 1000kg painoinenki vielä liikaa?
- Anonyymi
lartikka kirjoitti:
Olisikohan 1000kg painoinenki vielä liikaa?
Mm... En ole ihan varma..... Auton vaihto on sitten sinun valintasi, mutta haluan tietää JOS on autokaupat tulossa millaiset jutut täytyisi olla, jotta löytäisi hyvän auton.
- Anonyymi
Paino ei tule olemaan ongelma, ilmanvastus on.
Itse vedän silloin tällöin 4-vetoisella 81kW Octavia 1,6TDI:llä vajaa 1600kg painavaa henkilönostinta. Kulkee perässä melko vaivattomasti laillista nopeutta, mutta 6-vaihdetta ei juuri tarvitse käyttää. Kuljetusasennossa melko matalana laitteena ei aiheuta suurta ilmanvastusta.
Toinen vaunu jota vedän joskus on 3,3m pitkä ja koriltaan 1,5 leveä kuomullinen jarruton perävaunu. Kuormattuna se tuntuu melkein yhtä painavalle vetää kuin henkilönostin vaikka painoa on vain puolet.- Anonyymi
Octavia on isompi auto kuin Golf, ja sinun autosi on tehokkaampi auto.
- Anonyymi
Henkilönostin on ihan erilainen vetää kuin vaunu. ei voi verrata.
- Anonyymi
Kyllä vetoauton pitää olla 6.5litrainen turbodiesel Cummingsin kutoskoneella. Ei tarvii alla leikkimään millään kauppakasseilla.
- Anonyymi
Tässä aloittaja kysyi ihan tosissaan, että voiko Golffilla vetää kyseistä vaunua, eikä sitä että mikä kone pitäisi olla, meneppä nukkumaan pelleilijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä aloittaja kysyi ihan tosissaan, että voiko Golffilla vetää kyseistä vaunua, eikä sitä että mikä kone pitäisi olla, meneppä nukkumaan pelleilijä.
No ei voi vetää.. älkää leikkikö niillä golffeilla.
Kummasti aina joku polttaa päreensä jos mainitsee 6.5td koneen.
Minä kun olin viisas ja ostin sellaisen veturin joka ei hyydy ylämäessä.
Kateeksihan se teitä kauppakassiväkeä käy kun yritätte polkuautolla vaunua vetää🤣
Minä vedän vaunua tyhjäkäynnillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei voi vetää.. älkää leikkikö niillä golffeilla.
Kummasti aina joku polttaa päreensä jos mainitsee 6.5td koneen.
Minä kun olin viisas ja ostin sellaisen veturin joka ei hyydy ylämäessä.
Kateeksihan se teitä kauppakassiväkeä käy kun yritätte polkuautolla vaunua vetää🤣
Minä vedän vaunua tyhjäkäynnillä.Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .
En tiennyt että 6,5-6,6 td koneita edes tehdään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .
vedät varmaan jotain märännyttä työkaluvarastoa kun on noin painava
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vedät varmaan jotain märännyttä työkaluvarastoa kun on noin painava
Katoppas näiden isojen asuntovaunujen kokonaispainoja, esim 903 Adria !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiennyt että 6,5-6,6 td koneita edes tehdään.
Onhan niitä vielä isompiakin, edellinen oli minulla 7.3 td. Hyviä ovat kaikki oikeilla omistajilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä vielä isompiakin, edellinen oli minulla 7.3 td. Hyviä ovat kaikki oikeilla omistajilla.
Aha.
- Anonyymi
Karavaanarit ovat joskus käyttäneet nyrkkiarvoa että vetoautossa pitää olla 1 hevosvoima matkailuvaunun kutakin kokonaispainon 10 kiloa kohden, eli tuolla autollasi kokonaispaino olisi 1100 kg. Tuon Dethlefsin kanssa voi ehkä olla toisten jaloissa ainakin ylämäissä.
- Anonyymi
Oisko silloin taunuksien ja asconoiden aikaan...
Nykyiset turbodieselit vääntää aika mukavasti, joten vaunu tulee siellä perässä yllättävä kepoisesti.
Toki ei mopolla kuuhun, joten realiteetit huomioon.
- Anonyymi
Nyrkkisääntö on että vähintään litra per sylinteri. Siitä lähdetään ja minä olen unohtanut jo kauan sitten nuo "starttimoottorit"🤣
- Anonyymi
Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa...Jotain on ollut vialla siinä, joko ajotavoissa tai autossa tai molemmissa . Kulutus on kyllä minulla pienempi. Öljynvaihto ja varaosatkaan ei mielestäni ole mitään kalliita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain on ollut vialla siinä, joko ajotavoissa tai autossa tai molemmissa . Kulutus on kyllä minulla pienempi. Öljynvaihto ja varaosatkaan ei mielestäni ole mitään kalliita.
Njoo, se oli kaupunkiajojen kulutus ja muistikuva on sinne päin. Voi olla, että oli vain 17 l... Maantiekulutusta en enää muista. Sen muistan, että oli sellanen koko ajan ajettava auto. Miten selventäisin...? Vallankin kapeilla maanteillä ote ei saanut herpaantua hetkeksikään. Jos herpaantui, niin auto oli sivusuunnassa eri kohdalla tietä aivan hetkessä. Tarkastettiin ja säädettiin ohjauskumia, laitettiin Konin kalliit iskarit yms. Ei auttanut ja lopulta kyllästyin.
Voimaa ja vääntöä siinä toki oli kuin pienessä voimalaitoksessa ja kiihtyvyyskin kohdallaan. Reilusti sisätilaa, päälle kaikki mukavuusherkut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Njoo, se oli kaupunkiajojen kulutus ja muistikuva on sinne päin. Voi olla, että oli vain 17 l... Maantiekulutusta en enää muista. Sen muistan, että oli sellanen koko ajan ajettava auto. Miten selventäisin...? Vallankin kapeilla maanteillä ote ei saanut herpaantua hetkeksikään. Jos herpaantui, niin auto oli sivusuunnassa eri kohdalla tietä aivan hetkessä. Tarkastettiin ja säädettiin ohjauskumia, laitettiin Konin kalliit iskarit yms. Ei auttanut ja lopulta kyllästyin.
Voimaa ja vääntöä siinä toki oli kuin pienessä voimalaitoksessa ja kiihtyvyyskin kohdallaan. Reilusti sisätilaa, päälle kaikki mukavuusherkut.Jäi mietityttämään Chevyn kulutus. Samansuuntaisia kokemuksia näköjään muillakin. overdrive.fi foorumilta kopioitua:
"Itellä oli 1998-2000 uusi vani ja koko ajalta erittäin tarkka kirjanpito kulutuksesta. 78tkm/2vuotta paljon matka ajoa tuosta kilometri määrästä ja keskikulutus oli 15,6l/100km. Kulutus heitteli tankillisella 13l - 18,5l välillä riipuen kesä/talvi tai välillä paljon kaupunkiajoa. Matkassa taisin päästä joskus 12,5l. Auto oli silloin uusi eli kaikki piti olla kohillaa.
Resistorin koolla voi vaikuttaa vähän kulutukseen 0,3-0,5"l - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa...Niin, miksi pakettiautoon on survottu joku tehoton kuorma-auton kone .
Kun useat eurooppalaiset 3 litraiset pakut pystyy samaan suoritteeseen ja puolta pienemmällä kulutuksella.
- Anonyymi
Nuo chevyt on todellakin aitoja joita pitää ajaa koko ajan.
Lisäksi minulla ollut kaksi Hondan CRV katumaaasturia ja molempiabpiti ajaa koko ajan.- Anonyymi
Minusta ne kulkee ihan nätisti, eivät vetele mihinkään suuntaan. Ennen ajan Jenkki Vanilla, kuin aloittajan mainitsimilla kotterrolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta ne kulkee ihan nätisti, eivät vetele mihinkään suuntaan. Ennen ajan Jenkki Vanilla, kuin aloittajan mainitsimilla kotterrolla.
Keskustelu meni täysin sivuraiteille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskustelu meni täysin sivuraiteille.
No keskustelkaa siitä mistä piti sitten.
- Anonyymi
Se on ihan sama vaikka vetää Nissan micralla kunhan vaunussa on rumatikki.
- Anonyymi
Kyllä sillä vetää voi, jos kytkin on vielä kunnossa.
- Anonyymi
Pitäisi ensin tarkastaa se, paljonko Golfilla saa vetää ja vasta sitten alkaa suunnitella vaunun hankintaa . Jos siinä on se pahamaineinen DSG-vaihteisto, niin melkoista vaihteiden vatkausta on tiedossa. Mutta saattaahan se kestääkin vetoa.
Olen koko ikäni vetänyt vaunua heikkotehoisella autolla, mutta kyllä sekin onnistuu, kun polkee surutta kaasua, sillä kyllä auton moottori kierroksia kestää.
Mulla oli 66 kW/90 hv bansa-auto useita vuosia ja se vaati vaan runsasta kaasun käyttöä ja pientä vauhdin lisäystä kun ylämäki oli näkyvissä.
Tuossa 1,6 TDI koneessa on kuitenkin tarpeeksi vääntöä, jotta se selviää myös
ylämäkiosuuksista kohtuullisesti. Tuollainen 200 Nm bensa-auto vetää kyllä vaunua, mutta kulutus nousee melkoisesti. Sen sijaan jo 300 Nm:n vanha 2.0 diesel henkilöauto selviää jo helposti vetotehtävästä.
Golfille varmaan kohtuullinen 1200-1300 kg vaunu olisi toimiva yhdistelmä.- Anonyymi
Mikä oli bensa autosi, kiinnostaa tietää oliko se kenties mm... Golf 1.8Cl tai vaikkapa Mazda 626 1.8 ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä oli bensa autosi, kiinnostaa tietää oliko se kenties mm... Golf 1.8Cl tai vaikkapa Mazda 626 1.8 ?
Se oli se Mazda 626 1,8 bensa ja MAD .takajousilla kun vakiot niiasi liikaa.
Ajelin sillä 13 vuotta joka kesä vaunua vetäen ja tekniikka eli kone, kytkin ja laatikko kestivät täysin ilman ongelmia. Tilava auto, mihin sopi kyytiin jopa joustinpatja.
- Anonyymi
Teknisesti kestävyys on huolenaihe numero 1. Vetovoima riittää mutta hyvin ennakointi on parasta olla kokoajan läsnä sillä vetoauton massa on pieni. En itse vetäisi. Vähänkin kostea nurmikko ja olet pulassa. Itse vedä toyota land cruiserilla suurempaa vaunua. Vaihda auto paremmin vetämiseen soveltuvaan.
- Anonyymi
Vedin vuosia matkailuvaunua samaa kokoluokkaa olevilla autoilla sellaista vaunua joka sallittiin vetopainoltaan kyseiselle autolle. Moottori oli kylläkin kaikissa näissä pienemmissä autoissa kaksilitrainen. Hyvin selvisin vaikka autot olivat etuvetoisia, piti vaan huomioida ettei ajanut toivottomiin paikkoihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606354- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252616- 212228
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551798- 271736
- 251530
- 491422
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 321388