1.6TDI golffilla vaunun vetäminen

Karavaanari hommat alkaneet kovasti kiinnostamaan ja olisi vaunun osto edessä. Osaatteko kertoa, että kuinka raskasta vaunua nykyisellä autollani voisi järkevästi vetää? Vetoautona olisi 1.6 litranen automaatti tdi golf vm 2013, jossa nettotehoa 77kW.

Olen katsellut yhtä dethleffia, jolla omamassaa on 889kg ja kokonaismassaa 1350kg. Onko nykyinen autoni liian laiska tommosta lastia vetämään ilman, että tukkii muiden tien?

Kiitos vastauksista!

35

1512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On Kohtalainen/huono kantamaan tuollaista vaunua ,jos matka-ajossa vedät sitä yli 70km/h nopeudessa, Onko Golffisi Farmari vai viistoperä?

      • Viistoperä on. Eli edessä olisi joko auton vaihto tai tyytyminen johonkin poksin kokoseen pikkukoppiin.. :(


      • lartikka kirjoitti:

        Viistoperä on. Eli edessä olisi joko auton vaihto tai tyytyminen johonkin poksin kokoseen pikkukoppiin.. :(

        Olisikohan 1000kg painoinenki vielä liikaa?


      • Anonyymi
        lartikka kirjoitti:

        Olisikohan 1000kg painoinenki vielä liikaa?

        Mm... En ole ihan varma..... Auton vaihto on sitten sinun valintasi, mutta haluan tietää JOS on autokaupat tulossa millaiset jutut täytyisi olla, jotta löytäisi hyvän auton.


    • Anonyymi

      Paino ei tule olemaan ongelma, ilmanvastus on.
      Itse vedän silloin tällöin 4-vetoisella 81kW Octavia 1,6TDI:llä vajaa 1600kg painavaa henkilönostinta. Kulkee perässä melko vaivattomasti laillista nopeutta, mutta 6-vaihdetta ei juuri tarvitse käyttää. Kuljetusasennossa melko matalana laitteena ei aiheuta suurta ilmanvastusta.
      Toinen vaunu jota vedän joskus on 3,3m pitkä ja koriltaan 1,5 leveä kuomullinen jarruton perävaunu. Kuormattuna se tuntuu melkein yhtä painavalle vetää kuin henkilönostin vaikka painoa on vain puolet.

      • Anonyymi

        Octavia on isompi auto kuin Golf, ja sinun autosi on tehokkaampi auto.


      • Anonyymi

        Henkilönostin on ihan erilainen vetää kuin vaunu. ei voi verrata.


    • Anonyymi

      Kyllä vetoauton pitää olla 6.5litrainen turbodiesel Cummingsin kutoskoneella. Ei tarvii alla leikkimään millään kauppakasseilla.

      • Anonyymi

        Tässä aloittaja kysyi ihan tosissaan, että voiko Golffilla vetää kyseistä vaunua, eikä sitä että mikä kone pitäisi olla, meneppä nukkumaan pelleilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä aloittaja kysyi ihan tosissaan, että voiko Golffilla vetää kyseistä vaunua, eikä sitä että mikä kone pitäisi olla, meneppä nukkumaan pelleilijä.

        No ei voi vetää.. älkää leikkikö niillä golffeilla.

        Kummasti aina joku polttaa päreensä jos mainitsee 6.5td koneen.
        Minä kun olin viisas ja ostin sellaisen veturin joka ei hyydy ylämäessä.
        Kateeksihan se teitä kauppakassiväkeä käy kun yritätte polkuautolla vaunua vetää🤣
        Minä vedän vaunua tyhjäkäynnillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei voi vetää.. älkää leikkikö niillä golffeilla.

        Kummasti aina joku polttaa päreensä jos mainitsee 6.5td koneen.
        Minä kun olin viisas ja ostin sellaisen veturin joka ei hyydy ylämäessä.
        Kateeksihan se teitä kauppakassiväkeä käy kun yritätte polkuautolla vaunua vetää🤣
        Minä vedän vaunua tyhjäkäynnillä.

        Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .

        En tiennyt että 6,5-6,6 td koneita edes tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan täysin samaa mieltä 6.5 td karavaanarin kanssa. Nämä polkuautoilajat täällä vinkuu heti, kun kunnon koneista puhutaan. Viime kesänä yksi nysväs pikku vaunun ja auton kanssa ylämäessä sellaisella, niin vetäisin ohi siitä 6.6 td ja 2400kg vaunu perässä. Valojaan jäi taakse vilkutteeleen ja äänimerkkiä huudattaen .

        vedät varmaan jotain märännyttä työkaluvarastoa kun on noin painava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vedät varmaan jotain märännyttä työkaluvarastoa kun on noin painava

        Katoppas näiden isojen asuntovaunujen kokonaispainoja, esim 903 Adria !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennyt että 6,5-6,6 td koneita edes tehdään.

        Onhan niitä vielä isompiakin, edellinen oli minulla 7.3 td. Hyviä ovat kaikki oikeilla omistajilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä vielä isompiakin, edellinen oli minulla 7.3 td. Hyviä ovat kaikki oikeilla omistajilla.

        Aha.


    • Anonyymi

      Karavaanarit ovat joskus käyttäneet nyrkkiarvoa että vetoautossa pitää olla 1 hevosvoima matkailuvaunun kutakin kokonaispainon 10 kiloa kohden, eli tuolla autollasi kokonaispaino olisi 1100 kg. Tuon Dethlefsin kanssa voi ehkä olla toisten jaloissa ainakin ylämäissä.

      • Anonyymi

        Oisko silloin taunuksien ja asconoiden aikaan...



        Nykyiset turbodieselit vääntää aika mukavasti, joten vaunu tulee siellä perässä yllättävä kepoisesti.

        Toki ei mopolla kuuhun, joten realiteetit huomioon.


    • Anonyymi

      Nyrkkisääntö on että vähintään litra per sylinteri. Siitä lähdetään ja minä olen unohtanut jo kauan sitten nuo "starttimoottorit"🤣

      • Anonyymi

        Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
        Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
        Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa...

        Jotain on ollut vialla siinä, joko ajotavoissa tai autossa tai molemmissa . Kulutus on kyllä minulla pienempi. Öljynvaihto ja varaosatkaan ei mielestäni ole mitään kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on ollut vialla siinä, joko ajotavoissa tai autossa tai molemmissa . Kulutus on kyllä minulla pienempi. Öljynvaihto ja varaosatkaan ei mielestäni ole mitään kalliita.

        Njoo, se oli kaupunkiajojen kulutus ja muistikuva on sinne päin. Voi olla, että oli vain 17 l... Maantiekulutusta en enää muista. Sen muistan, että oli sellanen koko ajan ajettava auto. Miten selventäisin...? Vallankin kapeilla maanteillä ote ei saanut herpaantua hetkeksikään. Jos herpaantui, niin auto oli sivusuunnassa eri kohdalla tietä aivan hetkessä. Tarkastettiin ja säädettiin ohjauskumia, laitettiin Konin kalliit iskarit yms. Ei auttanut ja lopulta kyllästyin.
        Voimaa ja vääntöä siinä toki oli kuin pienessä voimalaitoksessa ja kiihtyvyyskin kohdallaan. Reilusti sisätilaa, päälle kaikki mukavuusherkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Njoo, se oli kaupunkiajojen kulutus ja muistikuva on sinne päin. Voi olla, että oli vain 17 l... Maantiekulutusta en enää muista. Sen muistan, että oli sellanen koko ajan ajettava auto. Miten selventäisin...? Vallankin kapeilla maanteillä ote ei saanut herpaantua hetkeksikään. Jos herpaantui, niin auto oli sivusuunnassa eri kohdalla tietä aivan hetkessä. Tarkastettiin ja säädettiin ohjauskumia, laitettiin Konin kalliit iskarit yms. Ei auttanut ja lopulta kyllästyin.
        Voimaa ja vääntöä siinä toki oli kuin pienessä voimalaitoksessa ja kiihtyvyyskin kohdallaan. Reilusti sisätilaa, päälle kaikki mukavuusherkut.

        Jäi mietityttämään Chevyn kulutus. Samansuuntaisia kokemuksia näköjään muillakin. overdrive.fi foorumilta kopioitua:

        "Itellä oli 1998-2000 uusi vani ja koko ajalta erittäin tarkka kirjanpito kulutuksesta. 78tkm/2vuotta paljon matka ajoa tuosta kilometri määrästä ja keskikulutus oli 15,6l/100km. Kulutus heitteli tankillisella 13l - 18,5l välillä riipuen kesä/talvi tai välillä paljon kaupunkiajoa. Matkassa taisin päästä joskus 12,5l. Auto oli silloin uusi eli kaikki piti olla kohillaa.
        Resistorin koolla voi vaikuttaa vähän kulutukseen 0,3-0,5"l


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosia sitten omistin Chevy vanin 6,5 l dieselkoneella. Kulutus tyhjilläänkin luokkaa 18 l / 100 km. Oli aika arvokasta kyytiä jo silloisilla dieselin hinnoilla.
        Päälle öljynvaihtohuollot 5000 km välein. 50 luvun tekniikkaa 1999 mallin autossa...

        Niin, miksi pakettiautoon on survottu joku tehoton kuorma-auton kone .
        Kun useat eurooppalaiset 3 litraiset pakut pystyy samaan suoritteeseen ja puolta pienemmällä kulutuksella.


    • Anonyymi

      Nuo chevyt on todellakin aitoja joita pitää ajaa koko ajan.
      Lisäksi minulla ollut kaksi Hondan CRV katumaaasturia ja molempiabpiti ajaa koko ajan.

      • Anonyymi

        Minusta ne kulkee ihan nätisti, eivät vetele mihinkään suuntaan. Ennen ajan Jenkki Vanilla, kuin aloittajan mainitsimilla kotterrolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ne kulkee ihan nätisti, eivät vetele mihinkään suuntaan. Ennen ajan Jenkki Vanilla, kuin aloittajan mainitsimilla kotterrolla.

        Keskustelu meni täysin sivuraiteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu meni täysin sivuraiteille.

        No keskustelkaa siitä mistä piti sitten.


    • Anonyymi

      Se on ihan sama vaikka vetää Nissan micralla kunhan vaunussa on rumatikki.

    • Anonyymi

      Kyllä sillä vetää voi, jos kytkin on vielä kunnossa.

    • Anonyymi

      Pitäisi ensin tarkastaa se, paljonko Golfilla saa vetää ja vasta sitten alkaa suunnitella vaunun hankintaa . Jos siinä on se pahamaineinen DSG-vaihteisto, niin melkoista vaihteiden vatkausta on tiedossa. Mutta saattaahan se kestääkin vetoa.
      Olen koko ikäni vetänyt vaunua heikkotehoisella autolla, mutta kyllä sekin onnistuu, kun polkee surutta kaasua, sillä kyllä auton moottori kierroksia kestää.
      Mulla oli 66 kW/90 hv bansa-auto useita vuosia ja se vaati vaan runsasta kaasun käyttöä ja pientä vauhdin lisäystä kun ylämäki oli näkyvissä.
      Tuossa 1,6 TDI koneessa on kuitenkin tarpeeksi vääntöä, jotta se selviää myös
      ylämäkiosuuksista kohtuullisesti. Tuollainen 200 Nm bensa-auto vetää kyllä vaunua, mutta kulutus nousee melkoisesti. Sen sijaan jo 300 Nm:n vanha 2.0 diesel henkilöauto selviää jo helposti vetotehtävästä.
      Golfille varmaan kohtuullinen 1200-1300 kg vaunu olisi toimiva yhdistelmä.

      • Anonyymi

        Mikä oli bensa autosi, kiinnostaa tietää oliko se kenties mm... Golf 1.8Cl tai vaikkapa Mazda 626 1.8 ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli bensa autosi, kiinnostaa tietää oliko se kenties mm... Golf 1.8Cl tai vaikkapa Mazda 626 1.8 ?

        Se oli se Mazda 626 1,8 bensa ja MAD .takajousilla kun vakiot niiasi liikaa.
        Ajelin sillä 13 vuotta joka kesä vaunua vetäen ja tekniikka eli kone, kytkin ja laatikko kestivät täysin ilman ongelmia. Tilava auto, mihin sopi kyytiin jopa joustinpatja.


    • Anonyymi

      Teknisesti kestävyys on huolenaihe numero 1. Vetovoima riittää mutta hyvin ennakointi on parasta olla kokoajan läsnä sillä vetoauton massa on pieni. En itse vetäisi. Vähänkin kostea nurmikko ja olet pulassa. Itse vedä toyota land cruiserilla suurempaa vaunua. Vaihda auto paremmin vetämiseen soveltuvaan.

      • Anonyymi

        Vedin vuosia matkailuvaunua samaa kokoluokkaa olevilla autoilla sellaista vaunua joka sallittiin vetopainoltaan kyseiselle autolle. Moottori oli kylläkin kaikissa näissä pienemmissä autoissa kaksilitrainen. Hyvin selvisin vaikka autot olivat etuvetoisia, piti vaan huomioida ettei ajanut toivottomiin paikkoihin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe