Mikä saa muuten sovinnaiset ihmiset käyttäytymään

festareilla kuin apinat, pikkulapset tai jollain tavalla kehitysvammaiset? 🙄

Mä en ole koskaan ollut millään keikalla tai festareilla, mutta viime aikoina on uutisissa ollut esim. Weekend, Tuska yms. festareita joita koronakesien jälkeen pystytään nyt järjestämään. Niiden uutisvideopätkien perustella kun katsoin yleisöä (ilmeisesti kesältä 2019), niin se on mielestäni ihan älytön kontrastin muutos ihmisissä miten villeinä porukka huutaa yleisössä, liikkuu spontaanisti ja epärationaalisesti jne.

Onko se alkoholi, mikä poistaa kaikki estot tolla tavalla, vai miksi ihmiset muuttuvat kuin jotkut transformerit festarialueen portilla? Itsellä näin ei ollut silloin kun join paljon, vaikka ehkä vähän normaalia rennommaksi tulinkin. Mä en ensinnäkään haluaisi enkä pystyisi festareilla käymään sen ärsyketulvan ja ihmismassan vuoksi, mutta jos olisin siltä osin normaalimpi, niin ei kai siinä mitään, varmasti ihan kiva nähdä suosikkiartisteja livenä. Mutta täytyy sanoa, että mun on todella vaikea nähdä itseäni ilman paitaa, jotkut valkoiset Petri Nygård -lasit silmillä, joku seppele tai puuhelmisysteemi kaulassa, ja huutamassa kurkku suorana ja kädet ylhäällä jotain... mölinää. 🙄

En siis sinänsä kirjoita tätä negatiiviseen sävyyn tai paheksu ihmisiä ketkä festareilla käyvät, mutta mua kiinnostaa se, miksi siellä voi ja suorastaan pitää muuttua kuin eri ihmiseksi? Ja toinen, että jos tollasen tapahtuman ulkopuolella arjessa (selvinpäin tai sinnepäin) heittää jotain vitsejä tms. niin miksi ne katsotaan monesti jotenkin oudoksi, tai annetaan käytökseltään ja motoriikaltaan varsin hillitylle ihmiselle joko jotenkin jäykän/kuivakan tyypin, taikka sitten ihan "loose cannonin" leima otsaan. 🙄 Eli ilmeisesti on ihan normaalia riehua ja kirkua paidatta kymmenien tuhansien ihmisten joukossa useamman satasen hintaan, mutta esim. Vihreiden puoluekokouksen ruotiminen tai ääneenpohdinta koronarokotteiden osuudesta erilaisiin raportoituihin äkkikuolemiin yms. ovat kuulemma huolestuttavia merkkejä psykoosista. Ei-ammattilaisten toimesta sanottuna siis.

Nää on näitä. Asperger-henkilön pohdintoja. 😂

6

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samahan se on näissä urheilujuhkissa, ja kyllä, viina vie.

      • Totta! Mä en ole koskaan ymmärtänyt myöskään sitä, että porukka esim. maalaa naamansa sinivalkoiseksi ja karjuu hallissa äänensä käheäksi jonkun jääkiekkomatsin tms. vuoksi 🙄 Intohimoisesti mäkin suhtaudun joihinkin (moottori)urheilulajeihin, ja kyllä sielläkin yleisö välillä villiintyy, mutta ei mielestäni ihan noin primitiiviselle tasolle kieli ulkona ja Karjala kädessä. Ihan oma lukunsa on esim. Britanniassa olevat jalkapallohuligaanit, jotka ovat vieneet koko homman vielä ihan nextille levelille.

        Se on jännä, miten normaalissa arjessa tämän päivän oikeaoppinen ja uuspuritaaninen keskiluokkainen henkilö käy salilla ainakin 5x viikossa, tekee pitkää työpäivää/ylitöitä/etätöitä, kuskaa viittä lastaan harrastuksiin, pitää lapsista huolimatta valkoista sohvaa olohuoneessa, nauttii sivistyneesti skumppaa tai viiniä, ja jos sitä ei someta, niin sitä ei ole tapahtunut. Ja jos lapset kiukuttelevat esim. kaupassa tai pelleilevät kotona, niin niitä torutaan ja pyritään kasvattamaan oikeaoppiseen muottiin.

        Ja sitten kun kesäloma koittaa ja festarialueen portit aukeaa, niin nämä keski-ikäiset ihmiset taantuvat täsmälleen sen kiukuttelevan lapsen tasolle, joka ei arjessa saisi näyttää tunteitaan tai liikkua spontaanisti 🙄

        Kiva olisi myös tietää, mitä ihmiset tuolla festareilla keskenään puhuu, tuskin nyt ainakaan mistään artisteihin tai biiseihin liittyvistä yksityiskohdista. Veikkaisin pääosin kohtuullisen vapautunutta tunnelmaa, kaksimielisiä juttuja, ja varmaan vähän niin että "what happens in festarit, stays in festarit". Ja kun tapahtuma on ohi, voikin vetää kielen takaisin suuhun, pukeutua, ja jatkaa tärkeilyä moraalisessa ylemmyydentunnossa velloessa. 🙄😂

        Enkä siis tietenkään yleistä kaikkia festarikävijöitä tällaisiksi, some tottakai muokkaa maailmankuvaa ja käsitystä ihmisistä, ja tämä lähti taas muutenkin rönsyilemään tällaiseksi omaksi pieneksi henkilökohtaiseksi luokkasodaksi 😂 Mutta erikoinen näky silti nämä uutisvideot, kun oikein ajatuksella mietti minkähänlaisia nekin ihmiset ovat noin muuten elämässään.


    • Anonyymi

      Kyllä ne ovat olleet yhtä hulinaa jo alusta lähtien, mitä rokimpaan suuntaan mennään niin samalla meno on ulkoisesti villimpää, oikeasti porukka käyttäytyy siistimmin ja rähjää vähemmän keskenään kuin esim tangomarkkinayleisö sjoella. Yksi juttu mikä on aika näkyvästi muuttanut käyttäytymistä ja nostanut typeryysprosenttia ovat videointiin soveltuvien kapistusten käyttö.

    • Anonyymi

      Vilkaisin vähän vanhempaa https://youtu.be/mN24_aWc5C8

      Kyllä suuren yleisön järjestyksen valvominen on aina haastavaa. Suosikkiesiintyjät aiheuttavat helposti ryntäyksen. Alkoholin kulutusta valvotaan, mutta yksittäisten henkilöiden poistaminen alueelta on paljon hankalampaa. Esitys voi olla elämys, jossa ulkoinen ja sisäinen minä puetaan tavoitteeseen. Massahurmoksen, eli jonkinlaisen huumaavan musiikin ja kooman yhteistavoittelu ja siihen joutuminen ei ole ongelmatonta. Kaikki kunnia turvamiehille!

      • Jep, kyllähän turvallisuus on tärkeää missä tahansa asiassa ja järjestysmiehet tärkeitä noissa tapahtumissa. Kaikenlaiset sekoilut, kähmimiset, tappelut, örvellykset yms. vielä ymmärrän jotenkin, aina jollekin ääliöille osuu käsiin rähinäviinaa. Mutta juurikin tollanen massahurmos tms. mikä noista videoista välittyy, on jännää. En usko, että onnistuisi multa, jos festareilla joskus kävisin, eikä sinnekään yksin kannata nuoren miehen mennä, sillä muut ihmiset kuitenkin ajattelee siitä kaikkea negatiivista ja katsovat kieroon. 😒 Ja jossain porukassa olisin kyllä varsinainen ilonpilaaja kun en voisi juoda, ja katsoisin keikkaa naama peruslukemilla täysin tylsistyneenä 😂 No, kaikki ei sovi kaikille eikä mun onneksi tarvii mennä tollasiin tapahtumiin. Ketkä menevät, niin pitäkää hauskaa munkin edestä 😃


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe