Miksi sähköautot ovat niin rumia?

Anonyymi

Usein puhutaan, että sähköautot ovat hirvittävän rumia. Ja toden totta, ei yhtään hyvännäköistä sähköautoa ole valmistettu. Musta mistä tämä johtuu?

44

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kerro se et mikä auto on mielestäsi hyvännäköinen?

      • Anonyymi

        Morgan Threewheeler EV3 on hieno, vaan siitäpä ei voi puhua samalla viikollakaan kuin oksettavan rumista Teslan raadoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morgan Threewheeler EV3 on hieno, vaan siitäpä ei voi puhua samalla viikollakaan kuin oksettavan rumista Teslan raadoista.

        Taidat olla vielä alaikäinen amispoika?


    • Anonyymi

      Ei se yksi latausluukku vaikuta juuri ulkonäköön. Muutenhan nuo ovat melkein saman näköisiä, kuin polttisversiotkin.

      • Anonyymi

        Eivät yhtään samannäköisiä vartavasten sähköautoiksi suunnitellut. Järkyttömän tyylittömiä ovat.


    • Anonyymi

      Auton ulkonäkö on enempi vähempi makuasia, mutta tässä pari pointtia:

      1. Sähköauto ei tarvitse niin paljoa jäähdytysilmaa kuin polttomoottoriauto, joten nokasta kannattaa ilmanvastuksen vähentämiseksi tehdä suhteellisen umpinainen. Kun on tottunut perinteisiin avonaisiin maskeihin niin oudoksuttaahan tämä aluksi.

      2. Sähköauton ja polttomoottoriauton tekniikan komponentit on luontevaa sijoitella eri tavalla. Polttomoottoriauton suurehko moottori-vaihteistopaketti vie tilaa (useimmiten) auton nokalta jolloin nokasta tulee luontevasti pitkähkö. Sähköauto ei tuota tilaa tarvitse, mutta koska raskaat akut on painopisteen vuoksi järkevää sijoittaa lattian alle, tulee sähköautosta luonnostaan helposti lyhyempi ja korkeampi.

      3. Nykyinen automuotoilu ei _minun_mielestäni_ ole erityisen kaunista, oli voimalinja mikä tahansa. Raskaan näköisiä könttejä pienillä ikkunapinnoilla ja tolkuttomalla määrällä ylimääräisiä vekkejä ja pokkauksia.

      • Anonyymi

        Akkupaketin sijoitus vaikuttaa myös siihen että iso osa sähköautoista on omasta mielestäni korkean tila-auton tapaisia kaappeja, ilmeisesti riittävien sisätilojen saamiseksi. Tyylikkään matalia ja linjakkaita sedaneita tai coupe-malleja ei oikein ole.

        Samoin valitettavan monessa sähköautossa on aivan turhaa kikkailua esim. ovenkahvojen muodossa (Kia EV6 vaikka esimerkkinä), mitkä eivät paranna ulkonäkö millään tapaa mutta heikentävät vaan käytettävyyttä. Ilmeisesti uutta voimalinjaa halutaan korostaa futuristisella muotoilulla, minkä kääntöpuoli on sitten se että se alkaa nopeasti näyttämään vanhalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkupaketin sijoitus vaikuttaa myös siihen että iso osa sähköautoista on omasta mielestäni korkean tila-auton tapaisia kaappeja, ilmeisesti riittävien sisätilojen saamiseksi. Tyylikkään matalia ja linjakkaita sedaneita tai coupe-malleja ei oikein ole.

        Samoin valitettavan monessa sähköautossa on aivan turhaa kikkailua esim. ovenkahvojen muodossa (Kia EV6 vaikka esimerkkinä), mitkä eivät paranna ulkonäkö millään tapaa mutta heikentävät vaan käytettävyyttä. Ilmeisesti uutta voimalinjaa halutaan korostaa futuristisella muotoilulla, minkä kääntöpuoli on sitten se että se alkaa nopeasti näyttämään vanhalta.

        Joo, se tila-automaisuus tai katumaasturimaisuus syntyy noissa vähän niin kuin luonnostaan. Tosin onhan niitä sedanmaisiakin laitteita muutama, kuten BMW i4 ja Teslat 3 ja S.

        Toisaalta, kun harvalla merkillä on vielä kovin montaa sähköautomallia tarjolla ja ainakin vähän kalliimpien autojen ostajat suosivat nykyään katumaastureita niin niitähän sitten varmaankin kannattaa tehdä.

        Itse kyllä tykkään vähän valtavirrasta poikkeavista ratkaisuista mutta ovenkahva on väärä paikka kikkailla jos se kikkailu pilaa käytettävyyden.


    • Anonyymi

      Ettei niitä ostettaisi. Järkevä peruste aikoinaan kun ovat olleet niin kalliita tehdä ja syöneet korsernien voittoja.

    • Anonyymi

      Se rumuus unohtuu kun huomaat kuun lopussa säästäneesi 400euroa polttoainekuluissa…voi syödä paremmin ja elää leveämmin. Oikeastaan sillä säästyneellä 400e voit vaikka ostaa veneen osamaksulla jos tykkäät tai vaikka kondoomeita ettei tuo hölmö suku jatku?

      • Anonyymi

        Tuo on taas tuota sähköautofundamentalistien loputonta tuubaa. Minä en voi huomata säästäneeni poltoainekuluissa 400 € kuukaudessa, koska sitä ei kulu minulla edes 150 € edestä!
        Sensijaan jos vaihtaisin jo ajat sitten maksetun polttikseni kalliiseen sähköautoon, joutuisin varmaan tuon 400 € maksamaan autolainan lyhennyksiä kuukausittain.
        Eli taas meni patteripetterin provo pahasti ohi ja korkealta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on taas tuota sähköautofundamentalistien loputonta tuubaa. Minä en voi huomata säästäneeni poltoainekuluissa 400 € kuukaudessa, koska sitä ei kulu minulla edes 150 € edestä!
        Sensijaan jos vaihtaisin jo ajat sitten maksetun polttikseni kalliiseen sähköautoon, joutuisin varmaan tuon 400 € maksamaan autolainan lyhennyksiä kuukausittain.
        Eli taas meni patteripetterin provo pahasti ohi ja korkealta.

        Patteripellen kannattaa laittaa se 300-400€ kuukaudessa talteen ihan erityiselle pankkitilille, jonka nimi on sähkölelun akun uusimisrahasto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteripellen kannattaa laittaa se 300-400€ kuukaudessa talteen ihan erityiselle pankkitilille, jonka nimi on sähkölelun akun uusimisrahasto.

        Patteripellellä on varaa vaihtaa auto uuteen ennen akkutakuun loppumista, eipä ole millekään erityisrahastoille tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteripellellä on varaa vaihtaa auto uuteen ennen akkutakuun loppumista, eipä ole millekään erityisrahastoille tarvetta.

        Siinä sitä vihreätä ideologiaa, maapallo säästyy ja luonnonvaroja myös kun muutaman vuoden välein vaihdetaan uuteen patteriautoon jonka valmistus tuottaa runsaasti hiilidioksidipäästöjä ja jonka materiaalit ja mineraalit kaivatetaan maanpovesta lapsityövoimalla. Vanhan auton akkukin ongelmajätettä. Että näin


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tolla 4 sadalla eurolla ajan kolo kuukauden ajot, maksan vakuutukset ja lainanlyhennyksen. Ton vatkaimen lyhennys on jo varmaan sen 600€/kk. Et ei se nyt niin halpa ole.


    • Anonyymi

      Tesla Model S ja 3 ovat varsin hyvännäköisiä autoja.

      • Anonyymi

        Teslat ovat tosiaan ainoita auton näköisiä sähköautoja. Luulisi, että sähköautoista olisi helppo tehdä virtaviivsisia ja kauniita, kun niissä ei tarvitse isoa moottorinmölliäkään olla keulalla, mutta samanlaisia hemmetin mönttikeulaisia törökkejä ovat kuin nykyiset polttomoottoriautotkin. Aerodynamiikka kuin tiiliskivellä, vaikka juuri sähköautossa pienellä ilmanvastuksella olisi enemmän merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslat ovat tosiaan ainoita auton näköisiä sähköautoja. Luulisi, että sähköautoista olisi helppo tehdä virtaviivsisia ja kauniita, kun niissä ei tarvitse isoa moottorinmölliäkään olla keulalla, mutta samanlaisia hemmetin mönttikeulaisia törökkejä ovat kuin nykyiset polttomoottoriautotkin. Aerodynamiikka kuin tiiliskivellä, vaikka juuri sähköautossa pienellä ilmanvastuksella olisi enemmän merkitystä.

        Tesla (ainakin muutama malli) tosiaan näyttää lähes autolta. Muut uudet sähkö- ja ladattavat hybridiautot näyttävät jonkun juopuneen suunnittelijan prototyypeiltä scifi-elokuvaa varten (Mad Max etc.) tai näiltä perkeleen törökeiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslat ovat tosiaan ainoita auton näköisiä sähköautoja. Luulisi, että sähköautoista olisi helppo tehdä virtaviivsisia ja kauniita, kun niissä ei tarvitse isoa moottorinmölliäkään olla keulalla, mutta samanlaisia hemmetin mönttikeulaisia törökkejä ovat kuin nykyiset polttomoottoriautotkin. Aerodynamiikka kuin tiiliskivellä, vaikka juuri sähköautossa pienellä ilmanvastuksella olisi enemmän merkitystä.

        Teslat ovat todella rumia. Varsinkin Model 3 valkoisena. Ehkä vähiten rumia ovat Audin ja Mersun katumaasturimaiset mallit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslat ovat todella rumia. Varsinkin Model 3 valkoisena. Ehkä vähiten rumia ovat Audin ja Mersun katumaasturimaiset mallit.

        Kaikkien rumien sähköautojen äiti onMersedes Benz ja Isoäiti BMW.


    • Anonyymi

      Tesla 3 on todella matala, liin matala minun makuuni. Tesla Y on jo sopivampi, siihen voi jo istua tarvitsematta laskeutua. Kun ikää tulee, oppii arvostamaan muutakin kuin sporttista lahnaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Komppaan t: tällaisen omistaja


    • Anonyymi

      Ilmanvastus määrää. Ei ole siis luvassa tyylikkäitä sähköautoja tulevaisuudessakaan.

      • Anonyymi

        Kaikki urheiluautot on perinteisesti suunniteltu myös ilmanvastusta tutkien koska ilmanvastuksella on suurissa nopeuksisa iso vaikutus ajettavuuteen. Siksi ne ovatkin niin linjakkaita ja hyvännäköisiä. Perus-Toiota ei ole hyvännäköinen. Siinä on muut tavoitteet suunnittelussa.


    • Anonyymi

      Jos haluat olla tyylitön, niin osta sähkövatkain.

      • Anonyymi

        Sopii sille naisellesi ihan kivaksi joululahjaksi....


    • Anonyymi

      Eikö tämä koske pääasiassa Teslaa joka jäänyt 90-luvulle muotoilultaan? Teslat lähes identtisiä monen 90-luvun ruman jenkkiauton kanssa.

      Kai euroopassa ja aasiassa osataan muotoilla patteriautojakin hyvännäköiseksi.

      • Anonyymi

        Esim. Tesla näyttää hyvältä Model Y:tä lukuunottamatta. BMW:t ja Toyotat taas näyttävät susirumilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Tesla näyttää hyvältä Model Y:tä lukuunottamatta. BMW:t ja Toyotat taas näyttävät susirumilta.

        Kyllä lasken myös model-x:n tuohon todella rumien joukkoon missä model-y on. Model-S ja 3 vaan rumia


    • Anonyymi

      Muistatteko vielä kun Ford Sierra tuli aikanaan markkinoille?
      Sitä haukuttiin tuulitunnelissa tehdyksi kananmunaksi ja vaikka miksi. No, ei mennyt kauaakaan kun kaikki autot alkoi olla samanmuotoisia.

      Maku- ja tottumusasioita, hetken päästä tuollainen sähköautolook on uusi normaali ja kaikkien mielestä ihan jees.

      Toisaalta, mitä ihmeen väliä auton ulkonäöllä on, jos se on ostettu ajamiseen?

      • Anonyymi

        Ethän sinä poikanen näköjään tiedä mistään mitään.
        Susiruma umpikeulainen ja viistoperäinen Sierra ei koskaan noussut erityisen suureen suosioon maassamme.
        Lopullisen läpimurron Sierra teki Suomessa vasta neliovisella sedanilla, johon oli asennettu oikea kunnon keulamaski.

        Vuonna 1987 Sierran ulkomuotoa muutettiin hillitymmäksi ja mallistoon tuli myös neliovinen porrasperäinen malli. Sierran myyntiluvut lähtivät nousuun, ja se olikin Euroopan myydyin automalli luokassaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra


    • Anonyymi

      Eihän se pimperokaan mikään kaunistus ole vaan hyvin kelpaa.

      • Anonyymi

        Kauniimpaa asiaa kuin nätti pimpero, en tiedä.


    • Anonyymi

      Teslan Model S ja Model 3 ovat mielestäni oikein kauniita autoja. Samoin MB EQE ja EQS. Ei se maski autosta kaunista tee. Pääsi on vain jumissa kun se on niin tottunut katsomaan tietynlaisia muotoja ettei se hahmota. MB EQS on ehkä kaunein nykyauto kun puhuhaan alle 100.000 € malleista. Ei pitkä nokkakaan autosta kaunista tee.

    • Anonyymi

      BMW i5, Porschet jne... kyllä nättejäkin löytyy, mutta jos kuuluu niin sanottuun kansanautoilijoihin, niin silloin on vaikeampaa löytää nättiä.

      • Anonyymi

        Tesla Model S, käytettynä alkaen 20.000€. Ja on kaunis!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Model S, käytettynä alkaen 20.000€. Ja on kaunis!

        BMW ja Mercedes benz ovat rumimmat koskaan tehdyt sähköautot. Ne voittaa vain Toyota, joka on muutenkin aivan onneton sähköauto


    • Anonyymi

      Ruma auto kiehtoo maailmanparantajia.

    • Anonyymi

      Kauneus ja käytännöllisyys kulkevat harvoin käsi kädessä. Kuten puolisot.

    • Anonyymi

      Niissä on rumia ja nättejä, kuten kaikissa voimalinjoissa. Sähköautot halutaan erottuvan perinteisistä ja ovat siksi erityylisiä ja se on ilmeisesti joillekin taas se uusia asia jota vastaan pitää pullikoida ihan periaatteesta.

    • Anonyymi

      Enempiä kantaa ottamatta, mutta Teslan persaus on ruma - jos ei rumin...

    • Anonyymi

      Kyllä ne rumia on kaikki nuo sähkömopot vai mitä ne on ja näin ja näin sanoo Eino..

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe