Mikä aiheuttaa autossa noin 20 hertsin taajuudella kuuluvan "läpätyksen" kun autoa ajetaan 80km/h toinen ikkuna auki?
Läpätys autossa ikkunan ollessa auki
22
386
Vastaukset
- Anonyymi
Puuttuva ilmastointilaite.
- Anonyymi
Riippuu täysin autosta. Jollain toisella autolla et havaitse samaa ilmiötä.
- Anonyymi
Matkustamopömpeli toimii urkupillinä jossa syntyy joku muutaman metrin seisova aaltoliike vähän niinkuin huilussa.
Ei tuo varmaan kaikissa autoissa onnistu. Eihän kaikki osaa soittaa huiluakaan. - Anonyymi
Tuo pumppausilmiö voi olla farkkumallissa (ainakin Golf 4 kun takapenkin ikkunat auki) todella sietämätön.
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan 2 kakkosmallin Golffia 2 ja 4 -oviset. Etusivulasien ollessa auki 4-ovisella tuo ilmiö oli melkoisen voimakas 2-ovisella ei niinkään, eroahan noissa on siis lasien pituudessa.
- Anonyymi
Tuo ilmiö on muuten pahimmillaan, jos 1 ikkuna on hieman raollaan ja muut ikkunat kokonaan kiinni.
Toisen ikkunan avaaminen saattaa vähentää ilmiön voimakkuutta.
eipäs höpistä puuttuvasta ilmastoinnista.
Viallinen ikkunahissi voi aiheuttaa sen, ettei ikkuna pysy kiinni, vaan valuu itsestään auki.
Olen tuollaisen vian korjannut, ja samalla selvisi yllättävä asia:
Autojen veivi-ikkunat ovat kokonaisuutena uskomattoman monimutkainen viritys (ja sellaisena myös kallis).
Entä sähköikkunat?
JOS joku autotehdas olisi suunnitellut sähköikkunat kokonaan alusta alkaen uudelleen, tuosta monimutkaisuudesta olisi helposti päästy eroon.
Ei sähköikkunoissa ole mitään luontaista tarvetta tuollaiselle monimutkaisuudelle.
Mutta:
Tulikin yllätyksenä: autotehdas ei viitsinyt suunnitella kokonaisuutta uudelleen siirtyessään veivi-ikkunoista sähköikkunoihin.
Sensijaan tehdas vain poisti veivin (ja sen alla olevan akselin) ja sorvasi sen sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmällä, jossa integroitu akseli, joka korvaa alkuperäisen veivin alla olleen akselin.
Tämän takia sähköikkunamekanismi on kokonaisuutena huomattavasti monimutkaisempi kuin oikeasti olisi tarpeen.
Eli JOS sähköikkunamekanismi suunnitteltaisiin ns. "puhtaalta pöydältä" uudelleen, eikä niin, että se on periaatteessa sama kuin veivi-ikkunamekanismi, mutta vain veivi on korvattu sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmällä, niin rakenne olisi huomattavasti yksinkertaisempi ja myös halvempi ja vikakohteita olisi vähemmän.
Myydäänköhän jossain yleismallista sähköikkunamekanismia, joka olisi suunniteltu juuri näin, eli että yleismallinen sähköikkunamekanismi korvaisi alkuperäisen mekansimin kokonaan, jolloin olisi vieläpä samantekevää, onko alkuperäinen mekansimi veivi-ikkuna vai sähköikkuna, ainoana poikkeuksena se, että jos alkuperäinen on veivi-ikkuna, niin sähköjohdot ja ohjausnappi sille pitää silloin asentaa kokonaan alusta alkaen, koska eihän veivi-ikkunassa tuollaisia ole. Hyötynä olisi siis se, että jos alkuperäinen mekanismi on rikki, niin korvattaessa se kokonaan uudella, rikkinäisyydellä ei ole mitään merkitystä.
Alunperinhän se lasi liikkuu kiskoilla ylös/alas täysin vapaasti, ja nostomekanismi on näistä liukukiskoista kokonaan erillinen.
nimimerkki: "auton oven rakenteet ikkunamekanismin huoltamisen takia avannut".
QQQQ- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ilmiö on muuten pahimmillaan, jos 1 ikkuna on hieman raollaan ja muut ikkunat kokonaan kiinni.
Toisen ikkunan avaaminen saattaa vähentää ilmiön voimakkuutta.
eipäs höpistä puuttuvasta ilmastoinnista.
Viallinen ikkunahissi voi aiheuttaa sen, ettei ikkuna pysy kiinni, vaan valuu itsestään auki.
Olen tuollaisen vian korjannut, ja samalla selvisi yllättävä asia:
Autojen veivi-ikkunat ovat kokonaisuutena uskomattoman monimutkainen viritys (ja sellaisena myös kallis).
Entä sähköikkunat?
JOS joku autotehdas olisi suunnitellut sähköikkunat kokonaan alusta alkaen uudelleen, tuosta monimutkaisuudesta olisi helposti päästy eroon.
Ei sähköikkunoissa ole mitään luontaista tarvetta tuollaiselle monimutkaisuudelle.
Mutta:
Tulikin yllätyksenä: autotehdas ei viitsinyt suunnitella kokonaisuutta uudelleen siirtyessään veivi-ikkunoista sähköikkunoihin.
Sensijaan tehdas vain poisti veivin (ja sen alla olevan akselin) ja sorvasi sen sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmällä, jossa integroitu akseli, joka korvaa alkuperäisen veivin alla olleen akselin.
Tämän takia sähköikkunamekanismi on kokonaisuutena huomattavasti monimutkaisempi kuin oikeasti olisi tarpeen.
Eli JOS sähköikkunamekanismi suunnitteltaisiin ns. "puhtaalta pöydältä" uudelleen, eikä niin, että se on periaatteessa sama kuin veivi-ikkunamekanismi, mutta vain veivi on korvattu sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistelmällä, niin rakenne olisi huomattavasti yksinkertaisempi ja myös halvempi ja vikakohteita olisi vähemmän.
Myydäänköhän jossain yleismallista sähköikkunamekanismia, joka olisi suunniteltu juuri näin, eli että yleismallinen sähköikkunamekanismi korvaisi alkuperäisen mekansimin kokonaan, jolloin olisi vieläpä samantekevää, onko alkuperäinen mekansimi veivi-ikkuna vai sähköikkuna, ainoana poikkeuksena se, että jos alkuperäinen on veivi-ikkuna, niin sähköjohdot ja ohjausnappi sille pitää silloin asentaa kokonaan alusta alkaen, koska eihän veivi-ikkunassa tuollaisia ole. Hyötynä olisi siis se, että jos alkuperäinen mekanismi on rikki, niin korvattaessa se kokonaan uudella, rikkinäisyydellä ei ole mitään merkitystä.
Alunperinhän se lasi liikkuu kiskoilla ylös/alas täysin vapaasti, ja nostomekanismi on näistä liukukiskoista kokonaan erillinen.
nimimerkki: "auton oven rakenteet ikkunamekanismin huoltamisen takia avannut".
QQQQ-Veivissä ja sähkömoottorissa on aivat samat lähtökohdat eli pyörivä liike...
- Anonyymi
"Matkustamopömpeli toimii urkupillinä "
Noinhan se on, vaikkakin hieman eri tavoin kuin uruissa. Pikemminkin kuten esim kun puhallat tyhjän tai vajaan pullon suuhun sopivasti sivulta, niin se soi samalla periaatteella. Taajuus vaan on pullolla korkeampi mitoista johtuen.Voitaisiin olettaa pikkuauton kopin resonoivan suuremmassa nopeudessa ja korkeammalla taajuudella kuin ison farkun tavaratilan.
Minkä kokoisen koppimopon pitäisi olla, ettei sen kabiinissa resonoisi Suomessa käytettävillä ajonopeuksilla (max 120 km/h)? ; )
- Anonyymi
Vihreät ovat jo työn touhussa, ettei tuostakaan tarvitse enää pitkään kärsiä
- Anonyymi
Voihan se olla myös lippalakin lippa, joka on käännetty taaksepäin ja se läpättää niskaan kun sivuikkuna on auki.
- Anonyymi
Miksi kukaan ajaisi autoa ikkuna auki? Ei tule mieleen kuin ylipitkän tavaran kuljettaminen, jos ei sovi muuten autoon.
- Anonyymi
Et sitten ole kuullut termiä ajella luu ulkona? Tuohon pitää yhdistää vielä että käännetään lippis väärinpäin ja stereoista äänet/bassot täysille.
- Anonyymi
Ajaessa ikkuna auki, auton sisällä oleva ilma ja auton ulkopuolella oleva nopeasti liikkuva ilma törmäilee toistuvasti ikkunalla. Tässä syntyy nopealla tahdilla ilman vuorottaista puristumista ja purkautumista, joka muodostaa pyörteitä, joka saa aikaan jytisevän äänen. Mitä aerodynaamisempi auton muotoilu, sitä herkemmin resonanssi muodostuu.
- Anonyymi
Kun ajan avoautoani näin helteellä, saatan avata sivuikkunan, jolloin viileämpi ilmavirtaus tulee sivulta ja vilvoittaa mukavasti. En ole kuullut mitään "läpätyksiä" koskaan.
Vaikuttaisikohan se katto sitten siihen autonne "omaisuuksiin", että läpättää. - Anonyymi
Helmholzin resonaattori. Ilma värähtelee avoimen ikkunan kohdalla (massa) ja ilmanpaine vaihtelee auton sisällä (jousi).
- Anonyymi
Itsellä taakkateline aloittaa melodisen vihellyksen tietyn nopeuden ylityttyä.
- Anonyymi
"Itsellä taakkateline aloittaa melodisen vihellyksen tietyn nopeuden ylityttyä."
Autossani ei ole taakkatelinettä, mutta kattokaiteet on, kumma kun niiden kohdalla samaa ääniefektiä ei synny.
Kokemusta on myös hieman vanhemmalla autolla ajamisesta, siihen aikaan autoissa oli tyypillisesti 75 cm pitkä FM -antenni nykyisten pätkäantennien sijasta.
Jos laittoi antennin lähes pystyyn (paras radiokuuluvuus) niin jo 80 km/h nopeudesta alkaen radioantenni aiheutti vastaavan viheltävän äänen.
Ilmeisesti tarve säästää polttoainetta on aiheuttanut sen, että 75 cm radioantenneja ei juuri nykyautoissa näe, vaan jos FM -antenni yleensä on, se on enintään 15-20 cm pätkä tai sitten ns. haineväantenni.
Ja 2000 -tuhatluvun autot ovat selkeästi virtaviivaisempaa muotoilua kuin esim. 1980- ja 1990 -luvun autot.
Mutta jokuhan tässä ketjussa jo totesikin, että mitä virtaviivaisempi auto, sitä pahempi läpätysilmiö ikkuna auki ajamisesta seuraa.
Eli ikkuna kiinni, mutta jos veivi-ikkuna, älä väännä liialla voimalla kiinni, sillä tuon veivin takana oleva mekaniikka ei ole järin vahvaa tekoa.
Onkohan sähköikkunoissa mitään suojamekanismia vastaavan vahingon välttämiseksi, sillä voisihan se vaihteiston kautta liitetty sähkömoottorikin vääntää mekanismia liian isolla voimalla.
Toki, jos valmistaja olisi viitsinyt paneutua asiaan:
näin itse olisin asian toteuttanut sähköikkunoiden osalta:
Ikkunaan liimataan pieni magneetti kiinni (siis kohtaan, joka on aina oven rakenteiden sisällä piilossa. Sopivaan kohtaan asennetaan ns. reed -putki:
reed -putken sisällä on 2 metallista kontaktiliuskaa, joiden materiaalit on valittu siten, että toiseen (A) ei magneettikenttä vaikuta mitenkään, mutta toiseen (B) magneettikenttä vaikuttaa vetämällä sitä liuskaa (A) kohti, jolloin liuskojen A ja B välille syntyy sähköinen kontakti, kun magneetti tuodaan reed -putken lähelle.
Kun painat "ikkuna kiinni" nappia (autoissa, joissa on nostoautomatiikka) tai "ikkuna ylös" -nappia, niin molemmissa tapauksissa: kun ikkuna on jo nostettu aivan ylös asti, tuo ikkunaan kiinni liimattu magneetti liipaisee reed -putken johtavaksi, ja tämän ikkunanohjausyksikkö tunnistaa, ja katkaisee virran ikkunan nostolta (mutta sallii virran kulun, jos ikkunaa komennetaan alas/aukipäin).
Voisihan siellä toisessa ääripäässä olla toinen reed -putki, joka puolestaan liipaistuu, kun ikkuna on laskettu aivan alimpaan asentoonsa.
Näillä estettäisiin sähköikkunan moottorin ylikuormittuminen samoin kuin riski mekaanisesta viasta, jos ikkunaa yritetään nostaa/laskea liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itsellä taakkateline aloittaa melodisen vihellyksen tietyn nopeuden ylityttyä."
Autossani ei ole taakkatelinettä, mutta kattokaiteet on, kumma kun niiden kohdalla samaa ääniefektiä ei synny.
Kokemusta on myös hieman vanhemmalla autolla ajamisesta, siihen aikaan autoissa oli tyypillisesti 75 cm pitkä FM -antenni nykyisten pätkäantennien sijasta.
Jos laittoi antennin lähes pystyyn (paras radiokuuluvuus) niin jo 80 km/h nopeudesta alkaen radioantenni aiheutti vastaavan viheltävän äänen.
Ilmeisesti tarve säästää polttoainetta on aiheuttanut sen, että 75 cm radioantenneja ei juuri nykyautoissa näe, vaan jos FM -antenni yleensä on, se on enintään 15-20 cm pätkä tai sitten ns. haineväantenni.
Ja 2000 -tuhatluvun autot ovat selkeästi virtaviivaisempaa muotoilua kuin esim. 1980- ja 1990 -luvun autot.
Mutta jokuhan tässä ketjussa jo totesikin, että mitä virtaviivaisempi auto, sitä pahempi läpätysilmiö ikkuna auki ajamisesta seuraa.
Eli ikkuna kiinni, mutta jos veivi-ikkuna, älä väännä liialla voimalla kiinni, sillä tuon veivin takana oleva mekaniikka ei ole järin vahvaa tekoa.
Onkohan sähköikkunoissa mitään suojamekanismia vastaavan vahingon välttämiseksi, sillä voisihan se vaihteiston kautta liitetty sähkömoottorikin vääntää mekanismia liian isolla voimalla.
Toki, jos valmistaja olisi viitsinyt paneutua asiaan:
näin itse olisin asian toteuttanut sähköikkunoiden osalta:
Ikkunaan liimataan pieni magneetti kiinni (siis kohtaan, joka on aina oven rakenteiden sisällä piilossa. Sopivaan kohtaan asennetaan ns. reed -putki:
reed -putken sisällä on 2 metallista kontaktiliuskaa, joiden materiaalit on valittu siten, että toiseen (A) ei magneettikenttä vaikuta mitenkään, mutta toiseen (B) magneettikenttä vaikuttaa vetämällä sitä liuskaa (A) kohti, jolloin liuskojen A ja B välille syntyy sähköinen kontakti, kun magneetti tuodaan reed -putken lähelle.
Kun painat "ikkuna kiinni" nappia (autoissa, joissa on nostoautomatiikka) tai "ikkuna ylös" -nappia, niin molemmissa tapauksissa: kun ikkuna on jo nostettu aivan ylös asti, tuo ikkunaan kiinni liimattu magneetti liipaisee reed -putken johtavaksi, ja tämän ikkunanohjausyksikkö tunnistaa, ja katkaisee virran ikkunan nostolta (mutta sallii virran kulun, jos ikkunaa komennetaan alas/aukipäin).
Voisihan siellä toisessa ääripäässä olla toinen reed -putki, joka puolestaan liipaistuu, kun ikkuna on laskettu aivan alimpaan asentoonsa.
Näillä estettäisiin sähköikkunan moottorin ylikuormittuminen samoin kuin riski mekaanisesta viasta, jos ikkunaa yritetään nostaa/laskea liikaa.Sähkölaseissa on aina systeemi joka lopettaa noston jos jotain välissä on tai moottori muuten kuormittuu liikaa eikä siihen mitään kuvailemiasi virityksiä tarvi.
- Anonyymi
Ilmanpaineen vaihtelu, kuten edellä taidettiin jo sanoa.
- Anonyymi
Tuohan nyt on itsestään selvää -kertoisit tarkemmin miten tämä syntyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan nyt on itsestään selvää -kertoisit tarkemmin miten tämä syntyy
Kysymys on pyörteistä. Taitaa asiasta olla tehty väitöskirjakin (siis pyöteristä, ei autoista). Kuuluu hydrologiaan, vaikka tässä tapauksessa onkin kaasun pyörteet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005288328- 2342798
- 262641
Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo42378- 1782090
- 1211941
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61765Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21646- 811275
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621218