Iltasanomien matka

Anonyymi

Eilen ja tänään Ilta-Sanomien tytöt matkustivat Hesasta nelostietä Lappiin. En ihan koko matkaa jaksanut seurata, vaikka turhankin tuttu oli reitti. Satasta ajelivat jollakin hybridi-Minillä eli BMW:n tuotteella jossa jotakin hybridisähkälaitetta ja isompaa akkua painoa lisäämässä ja tilaa viemässä. Parin tankkauksen litramäärät sain ja kilometrit kartalta. Ensimmäisen tankkauksen tulos: 6,66 litraa benssa satasella. Kahden tankkauksen tulos noin 8 litraa satasella. Loppumatkasta en tiedä, menin nukkumaan.
Kysymys kuuluu: MITEN tuollaisella autolla saa kulumaan noin hirveän paljon bensaa? Sehän on uutta tekniikkaa ja hybridi, jonka pitäisi mainosmiesten mukaan jotenkin vähentää kulutusta verrattuna vanhempiin rakenteisiin!
Minun autoni oli viime kesänä vasta 530 tuhatta km ajettu vm -89 auto. Ulkomitoiltaan hivenen pienempi, ilmanvastuskertoimeltaan luultavasti suurempi ja omapainoltaan 820 kg, viiden hengen perheauto. Ajoin sillä testiajon 1150 km, tosin hitaammin eli 80 km/h, mutta kun en pysähdellyt turhaan, niin matka-aika ei ainakaan enempää. Ja se kulutus oli 4,33 l/100 km 98 -oktaanista bensaa.
Miten nyt siis saatiin 30 v uudemmalla tekniikalla rakennettu osittain sähkökäyttöinen saman kuljetuskyvyn omaava henkilöauto kuluttamaan polttoainetta NOIN hirveän paljon enemmän? Lähes tuplaten sen, mitä yli 30 v vanhemmassa meni! Ja sama tulos riippumatta siitä, oliko se kakkostankkauksella täytetty varakanisteri 5 vai 10 litrainen. Minulla ei varakanisteria ole, auton tankki kun on 50 -litrainen eikä 30 kuten tyttöjen autossa.
Olen peruskoulutukseltani vain autoteknikko, joten en millään keksi, miten tämä on mahdollista! Näitten uusien autojenhan mainostetaan oikein Poliitikkojenkin suilla säästävän luonnonvaroja ym kun kuluttavat polttoainettakin vain murto-osan siitä, mitä vanhat saastuttavat (mitä se saaste muuten on?) bensarosvoautot. Ja siksi niissä on paljon uutta tekniikkaa, elektroniikkaa ym tekoviisautta nostamassa hintaa ja etenkin korjauskuluja.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väli Kemi-Sodankylä kulutus 6,6 litraa sataselle. Ei totisesti mikään talousihme! Missä on nyt ne huutelijat, että vanhat romut saastuttaa ja kuluttaa hirveästi? Ja että joku hybridi säästää vielä lisää???
      Minä 33 v vanhalla ja 540 000 km ajetulla samankokoisella autolla ajaisin tuota vauhtia kulutuksella alle 5 l satasella.
      Mikä mättää, ettei paljon mainostettu ja vaahdottu uusi tekniikka olekaan parempaa???

    • Anonyymi

      Lienee tuo varakanisteri ollut kuitenkin 20 -litrainen? Auton kulutus siis noin 6,6 litraa satasella vaikka se on joku hybridi, joka myyntimiesten mukaan vähentää kulutusta kun se ottaa talteen jarrutusenergiaa ja käyttää sitä ajoenergiana. Tämä nyt on kuitenkin suunnilleen puolitoista litraa enemmän kuin reilut 30 v vanhemmalla vastaavalla autolla. Ja auton tankki oli 35 litraa eikä 30 kuten yllä muistin väärin.

      Yksi syy suurempaan kulutukseen on poliittinen vatimus katalysaattorista faktoista piittaamatta. Moottorin paras hyötysuhde on ilmakertoimella noin 1,15 eli polttoaineen vaatima ilmamäärä pitää olla noin 15 % suurempi kuin teoreettinen tarve. Katalysaattori kuitenkin vaatii toimiakseen ilmakertoimen 1, 00, muuten ei typpioksidit hajaannu vaan leviävät ympäristöön muodostaen välivaiheen jälkeen salpietareita. Niitä, joita maanviljelijät kylvävät tonneittain pelloilleen, jotta me saisimme enemmän leipää. Tämä poliittinen vaatimus sitten lisää kulutusta.
      Ts tämä huonontaa hyötysuhdetta eli nostaa kulutusta. Katalysaattoripakon tullessa voimaan vaikutus bensan kulutukseen oli Volvolla 8 %, Skodalla 18 %. Toinen kulutusta nostava tekijä on nykymoottorien pienempi purístussuhde mille riittää 95 -oktaaninen bensa. Suuremmalla puristussuhteellahan saadaan parempi hyötysuhde, mutta se vaatii bensan suuremman oktaaniluvun.
      Kolmas polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä on auton paino. Nyrkkisääntönä 100 kg:n painonlisäys nostaa kulutusta lisääntyneen rullausvastuksen takia noin 0,1 litraa sataselle. En löytänyt netistä auton painoa, mutta lienee noin 1500 kg. Eli lähes tuplat kuin vanhan tekniikan auto! Tämä lisää polttoaineen kulutusta noin 0,8 litraa sataselle tasaisessa ajossa. Kaikki kiihdytykset sitten vielä lisää, mutta jarrutusenergian talteenotto (se hybridin idea siis!) taas vähentää kulutusta kuten poliitikot ja autokauppiaat todistavat ilman mittausarvoja.

      Nyt, arvoisat enemmän tai vähemmän vihreät lukijat, kommentoikaa annettuja faktoja. Saamme mielenkiintoisen keskustelun aikaan!

    • Anonyymi

      Jotkut tehtaat osaa tehdä hybridin.

    • Anonyymi

      Joo, hybridiautoilla ajellaan vissiin enimmäkseen fossiilisilla energioilla. Varsinkin noilla Lapin matkoilla. Työsuhdeautojen käyttäjät tuskin jaksavat latailla, vaan roudaavat tyhjiä akkuja paikasta a paikkaan b.

    • Anonyymi

      Mitä,jos matkaan lähtee 100th. Sähköautoa,?

      • Anonyymi

        Kolmen tonnin ritsalla ei voi lähteä ajelemaan kovin pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen tonnin ritsalla ei voi lähteä ajelemaan kovin pitkälle.

        Hyvin on tuon hintaluokan auto kestänyt matkan Suomenlahden rannalta Jäämeren rannalle ja takaisin . Eikä hyvät yksilöt syö edes öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen tonnin ritsalla ei voi lähteä ajelemaan kovin pitkälle.

        Satasen ritsalla olen ajellut vuosikymmeniä. Mennä kesänä kävin Oulusta Pykeijassa. Autossa nukuin kaksi yötä jossakin Inarinjärven ja Näätämön välillä. Hyvin toimi auto!
        Tämä kesä näköjään menee remonteissa. Vetoakselin uusin ja jarruremontin tein - osaksi. Laturiin uusin sipanneen kiinalaisen jännitteensäätimen tilalle toisen samanlaisen. Lieneekö yhtä lyhytikäinen? Vielä olisi jakohihnan ja vesipumpun uusinta sekä muu 540 000 km:n huoltoon kuuluva. Ja onpa sitä muutakin... Pahin on koko kojelaudan irrotus, että pääsen vaihtamaan lämmityslaitteen nopeudensäätimen potikan. Syksymmällä pitäisi päästä käväisemään etelärannikolla, yhdistetty huvi- ja huoltomatka. Taitaa vain sisäiset vihollisemme kieltää matkustelun tekaistun apinarokkohoaxin takia. Vaikka, onhan minulla viimeksi otetusta isorokkorokotuksesta v 1980 oikein dokumenttikin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe