IS Viikonloppu 9.-10.7.2022

Anonyymi

Kovis Teemu Pallonen ( 2½; kuvitus Heli Kärkkäinen), Piilis Antti Parkkinen, Mantan valinta viikonvaihteeksi Juha Leinonen.

90

1156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olipa helppo. Vaikka vaimo häsläsi koko ajan jotain suvunjatkamisjuttuja, sain ratkottua ennätys ajassa. Sanasto oli hyvää keskitasoa ja kuvitus alle keskitason.

    • Anonyymi

      Minulle kovis oli 2 -tasoinen. Ristikossa on hyvät pääkuvalauseet, mutta ne on helposti arvattavissa. Muutamaa vihjettä piti jälkikäteen miettiä. Seuraavan viitauksen kohdetta piti selvitellä Googlella, koska viitattu henkilö oli minulle entuudestaan tuntematon:

      ”ALKION” KAIMOJA

      Leinosen ristikko oli tällä kertaa keskivaikea (MaanantaiKESKIS-ristikon vaikeustasoa) ja ratkesi kovista selvästi nopeammin. Tässäkin on kivat, mutta melko helposti arvattavat pääkuvasta johdetut sanaketjut.

      • Anonyymi

        On se nopea, niin nopea. Vaikeusaste ei Sanariksella tunnu koskaan osuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se nopea, niin nopea. Vaikeusaste ei Sanariksella tunnu koskaan osuvan.

        Ei näistä viesteistä voi vetää mitään johtopäätöksiä ratkontanopeudesta. On ihan turhaa ja perusteetonta vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Ei nämä viestit kerro mitään ratkontanopeudesta. Ärsyttää tämmöinen tosi paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näistä viesteistä voi vetää mitään johtopäätöksiä ratkontanopeudesta. On ihan turhaa ja perusteetonta vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Ei nämä viestit kerro mitään ratkontanopeudesta. Ärsyttää tämmöinen tosi paljon.

        Ainakin pöllimisnopeus on huippuluokkaa. Ei tartte kauppaan vaivautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin pöllimisnopeus on huippuluokkaa. Ei tartte kauppaan vaivautua.

        Ehkä klo 6.00 voisi olla aikaisin pöllimisaika? Kauppaan en IS:n takia muutenkaan menisi, sillä IS Extrasta saisi ristikot muistaakseni kuuden aikaan omalle koneelle. En nyt muista, mikä on varhaisin aika, aikaisin aika saattaisi olla klo viisikin.

        Ratkontanopetta 2½ merkattujen kohdalla vertaan MaanantaiKESKIS-ristikoihin sekä ennen kaikkea muihin 2½-tasoisiksi merkittyihin ristikoihin, tarvittaessa myös 2½-tasoa vaikeampiin ristikoihin. Ajat ovat tietenkin mutua, mutta usein linjassa muiden kokemusten kanssa. Laatijoille usean henkilön antama palute voi olla hyödyllinen.

        Parkkisen Piilis oli minulle hieman keskitasoista vaikeampi. Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"
        Minusta "Rakennuksessa säilytetään riisi " on yksi monista piilovihjeistä. Kun ratkaisusana tulee monikkoon, minusta vihjeen po. "Rakennuksissa säilytetään riisi". Kun vihjeitä on monta, tuosta ei suurempaa haittaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä klo 6.00 voisi olla aikaisin pöllimisaika? Kauppaan en IS:n takia muutenkaan menisi, sillä IS Extrasta saisi ristikot muistaakseni kuuden aikaan omalle koneelle. En nyt muista, mikä on varhaisin aika, aikaisin aika saattaisi olla klo viisikin.

        Ratkontanopetta 2½ merkattujen kohdalla vertaan MaanantaiKESKIS-ristikoihin sekä ennen kaikkea muihin 2½-tasoisiksi merkittyihin ristikoihin, tarvittaessa myös 2½-tasoa vaikeampiin ristikoihin. Ajat ovat tietenkin mutua, mutta usein linjassa muiden kokemusten kanssa. Laatijoille usean henkilön antama palute voi olla hyödyllinen.

        Parkkisen Piilis oli minulle hieman keskitasoista vaikeampi. Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"
        Minusta "Rakennuksessa säilytetään riisi " on yksi monista piilovihjeistä. Kun ratkaisusana tulee monikkoon, minusta vihjeen po. "Rakennuksissa säilytetään riisi". Kun vihjeitä on monta, tuosta ei suurempaa haittaa ole.

        Viimeksi Skyttää pidettiin täyskolmosena. Sinulle se oli 3-.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä klo 6.00 voisi olla aikaisin pöllimisaika? Kauppaan en IS:n takia muutenkaan menisi, sillä IS Extrasta saisi ristikot muistaakseni kuuden aikaan omalle koneelle. En nyt muista, mikä on varhaisin aika, aikaisin aika saattaisi olla klo viisikin.

        Ratkontanopetta 2½ merkattujen kohdalla vertaan MaanantaiKESKIS-ristikoihin sekä ennen kaikkea muihin 2½-tasoisiksi merkittyihin ristikoihin, tarvittaessa myös 2½-tasoa vaikeampiin ristikoihin. Ajat ovat tietenkin mutua, mutta usein linjassa muiden kokemusten kanssa. Laatijoille usean henkilön antama palute voi olla hyödyllinen.

        Parkkisen Piilis oli minulle hieman keskitasoista vaikeampi. Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"
        Minusta "Rakennuksessa säilytetään riisi " on yksi monista piilovihjeistä. Kun ratkaisusana tulee monikkoon, minusta vihjeen po. "Rakennuksissa säilytetään riisi". Kun vihjeitä on monta, tuosta ei suurempaa haittaa ole.

        Sinä se linjaat aina mielen mukaan, itselle sopivasti, omaa tukemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä klo 6.00 voisi olla aikaisin pöllimisaika? Kauppaan en IS:n takia muutenkaan menisi, sillä IS Extrasta saisi ristikot muistaakseni kuuden aikaan omalle koneelle. En nyt muista, mikä on varhaisin aika, aikaisin aika saattaisi olla klo viisikin.

        Ratkontanopetta 2½ merkattujen kohdalla vertaan MaanantaiKESKIS-ristikoihin sekä ennen kaikkea muihin 2½-tasoisiksi merkittyihin ristikoihin, tarvittaessa myös 2½-tasoa vaikeampiin ristikoihin. Ajat ovat tietenkin mutua, mutta usein linjassa muiden kokemusten kanssa. Laatijoille usean henkilön antama palute voi olla hyödyllinen.

        Parkkisen Piilis oli minulle hieman keskitasoista vaikeampi. Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"
        Minusta "Rakennuksessa säilytetään riisi " on yksi monista piilovihjeistä. Kun ratkaisusana tulee monikkoon, minusta vihjeen po. "Rakennuksissa säilytetään riisi". Kun vihjeitä on monta, tuosta ei suurempaa haittaa ole.

        Ei tuossa Parkkisen V8:ssa mitään vikaa ole. Analyysisi sen sijaan on virheellinen. Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi, ja se poikkeaa sinun rajaamastasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa Parkkisen V8:ssa mitään vikaa ole. Analyysisi sen sijaan on virheellinen. Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi, ja se poikkeaa sinun rajaamastasi.

        Minä olen kuitenkin ratkonut yli tuhat piilistä joo. On ihan turha tulla väittelemään mun kanssa tollasesta. Seison sanojeni takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kuitenkin ratkonut yli tuhat piilistä joo. On ihan turha tulla väittelemään mun kanssa tollasesta. Seison sanojeni takana.

        Huuhaalle (taas) pikku moka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kuitenkin ratkonut yli tuhat piilistä joo. On ihan turha tulla väittelemään mun kanssa tollasesta. Seison sanojeni takana.

        Joo, seison sanojeni takana, sillä kaikki virheeni ovat täysin tahattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa Parkkisen V8:ssa mitään vikaa ole. Analyysisi sen sijaan on virheellinen. Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi, ja se poikkeaa sinun rajaamastasi.

        Ehkä luin sen virheelliseksi yhdeksi useista piilovihjeistä.

        Jos kuitenkin rajaamiani sanoja tulkitaan yhtenä piilovihjeenä, yksikkömuotoa "Rakennuksissa" ei aivan virheenä voi pitää. Rakennuksissa, joissa viitattuja ylipäätänsä on, niitä voi olla useita eikä vain yksi. Mutta koska niitä voi olla joko yksi tai useita, aina toimiva sana olisi monikollinen. Yksikkö joka tapauksessa minulle hieman tökkii.

        Sanoja "kaloja, päänosia tai suojia" jokaista voi pitää joko ns. suorana vihjeenä tai piilovihjeenä ja on aivan sama, minkä niistä valitsee ns. suoraksi vihjeeksi. Piilovihjetyyppi olisi tällöin "kerto".

        Rajaamassani alueessa sana "riisi" kuitenkin pisti silmään, minkä vuoksi mjnusta myös vihjeen alku täytyy olla piilovihje ja sana "riisi" piilovihjeen osa. Jos sana "riisi" ei olisi osa piilovihjettä, se tuntuisi irralliselta vihjeen loppua ajatellen. Riisi on yksikössä kun loput substantiivit ovat monikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, seison sanojeni takana, sillä kaikki virheeni ovat täysin tahattomia.

        Huuhaa ei ole kirjoittanut komm. 09.07.2022 16:15 ja 09.07.2022 16:33.

        En ole millään lailla vakuuttunut, että minulla olisi moka ja komm. 09.07.2022 16:08 kirjoittaja olisi oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa ei ole kirjoittanut komm. 09.07.2022 16:15 ja 09.07.2022 16:33.

        En ole millään lailla vakuuttunut, että minulla olisi moka ja komm. 09.07.2022 16:08 kirjoittaja olisi oikeassa.

        Mistä me voidaan tietää, että Tapio laittoi tuon viestin. Se saattaa ihan yhtä hyvin olla anonyymi trolli. Älkää uskoko kaikkea mitä luette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa ei ole kirjoittanut komm. 09.07.2022 16:15 ja 09.07.2022 16:33.

        En ole millään lailla vakuuttunut, että minulla olisi moka ja komm. 09.07.2022 16:08 kirjoittaja olisi oikeassa.

        "Rakennuksessa säilytetään riisi" voidaan tulkita piilovihjetyypiksi "sisäkkö". Vihjeessä on minusta neljä vihjettä. Jos olisi vain kolme vihjettä, vihje kuuluisi

        "Rakennuksessa säilytetään kaloja, päänosia tai suojia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä me voidaan tietää, että Tapio laittoi tuon viestin. Se saattaa ihan yhtä hyvin olla anonyymi trolli. Älkää uskoko kaikkea mitä luette.

        Anonyymius on täällä ongelma, mutta uskokaa nyt kun sanon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rakennuksessa säilytetään riisi" voidaan tulkita piilovihjetyypiksi "sisäkkö". Vihjeessä on minusta neljä vihjettä. Jos olisi vain kolme vihjettä, vihje kuuluisi

        "Rakennuksessa säilytetään kaloja, päänosia tai suojia".

        No ei, Huuhaa. Varsinainen piilovihje on "Rakennuksessa säilytetään riisi tai" ja loppu "kaloja, päänosia tai suojia" on luontevaa tulkita yhdeksi suoraksi vihjeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rakennuksessa säilytetään riisi" voidaan tulkita piilovihjetyypiksi "sisäkkö". Vihjeessä on minusta neljä vihjettä. Jos olisi vain kolme vihjettä, vihje kuuluisi

        "Rakennuksessa säilytetään kaloja, päänosia tai suojia".

        Saatoin sittenkin tehdä pienen mokan. Sana "tai" voidaan lukea yhtenä T-kitjaimena, jolloin kyse on yhdistemävihjeestä sisäkkö jaotelma. Alun piilovihje pitäisi siten lukea siten "Rakennuksessa säilytetään riisi tai".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymius on täällä ongelma, mutta uskokaa nyt kun sanon.

        Ei Huuhaa ole myöskään komm. 09.07.2022 17:40 kirjoittanut.

        Täällä ei tosiaan voi usoa kaikkea, mitä lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Huuhaa ole myöskään komm. 09.07.2022 17:40 kirjoittanut.

        Täällä ei tosiaan voi usoa kaikkea, mitä lukee.

        Mistä me tiedämme puhutko totta vai et?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Huuhaa ole myöskään komm. 09.07.2022 17:40 kirjoittanut.

        Täällä ei tosiaan voi usoa kaikkea, mitä lukee.

        Eikä ainakaan sellaisia kommentteja, joissa Huuhaa ilmoittaa löytäneensä ristikosta virheen.

        Tässäkin tapauksessa pienen mokan (taas) teki siis Huuhaa, ei Parkkinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatoin sittenkin tehdä pienen mokan. Sana "tai" voidaan lukea yhtenä T-kitjaimena, jolloin kyse on yhdistemävihjeestä sisäkkö jaotelma. Alun piilovihje pitäisi siten lukea siten "Rakennuksessa säilytetään riisi tai".

        09.07.2022 16:08

        "Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi, ja se poikkeaa sinun rajaamastasi."

        Kirjoittaja oli siinä oikeassa, että rajasin vihjeen väärin. Piilovihjeiksi voidaan lukea kuitenkin myös kolme muuta sanaa, vaikka kukin niistä voidaan ymmärtää myös suoriksi vihjeiksi.

        Yksiselitteisesti piilovihjeeeksi tulkittavia vihheitä on vain yksi eli "Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi" kirjoittaja on tavallaan oikeassa. Mutta jos hän tällä haluaa sanoa, että piilovihjeitä on vain yjsi, hän on väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatoin sittenkin tehdä pienen mokan. Sana "tai" voidaan lukea yhtenä T-kitjaimena, jolloin kyse on yhdistemävihjeestä sisäkkö jaotelma. Alun piilovihje pitäisi siten lukea siten "Rakennuksessa säilytetään riisi tai".

        Saatoin sittenkin tehdä pienen mokan - tein mokan, enkä vain saatoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        09.07.2022 16:08

        "Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi, ja se poikkeaa sinun rajaamastasi."

        Kirjoittaja oli siinä oikeassa, että rajasin vihjeen väärin. Piilovihjeiksi voidaan lukea kuitenkin myös kolme muuta sanaa, vaikka kukin niistä voidaan ymmärtää myös suoriksi vihjeiksi.

        Yksiselitteisesti piilovihjeeeksi tulkittavia vihheitä on vain yksi eli "Piilovihjeitä ei varsinaisesti ole kuin yksi" kirjoittaja on tavallaan oikeassa. Mutta jos hän tällä haluaa sanoa, että piilovihjeitä on vain yjsi, hän on väärässä.

        Tämä kaikki, koska aivan turhaan rupeat korostamaan jotain mahdollista löytämääsi virhettä. Vaikka se joskus olisi oikea virhe tai "sääntörike" tms. niin tapasi jäädä niitä jankuttamaan pilaa kaikkien tunnelman ja oman maineesi. Sinuahan pidetään virheiden penkojana ja olet itse ainoa, joka ehkä uskoo syyttömyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kaikki, koska aivan turhaan rupeat korostamaan jotain mahdollista löytämääsi virhettä. Vaikka se joskus olisi oikea virhe tai "sääntörike" tms. niin tapasi jäädä niitä jankuttamaan pilaa kaikkien tunnelman ja oman maineesi. Sinuahan pidetään virheiden penkojana ja olet itse ainoa, joka ehkä uskoo syyttömyyteen.

        "Osasin korjata itse virheeni", kirjoittaa Huuhaa nyt omalla sivustollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osasin korjata itse virheeni", kirjoittaa Huuhaa nyt omalla sivustollaan.

        Niin osasinkin. Keksin itse, missä menin vikaan. Tajusin sitten, että 09.07.2022 16:08 oli rajauksen suhteen sittenkin oikeassa.

        Toki kommentilka oli merkitystä, sillä se sai pohtimaan minua vihjettä enemmä. Pidin aluksi komm. 09.07.2022 16:08 virheenä, mutta kun tarkemmin mietin, siinä olikin täyttä asiaa.

        Lisäsin siitä maininnan ja muutin tekstin:

        "Joku kertoi, että olin rajannut alun piilovihjeen väärin. Osasin tämän jälkeen korjata itse virheeni."

        Olisin saattanut osata korjata ilman huomautustakin, mutta oli sillä oma osuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ainakaan sellaisia kommentteja, joissa Huuhaa ilmoittaa löytäneensä ristikosta virheen.

        Tässäkin tapauksessa pienen mokan (taas) teki siis Huuhaa, ei Parkkinen.

        No kun Parkkinen edellisessä julkaistussa ristikossa oikeasti mokasi, tuli pieni epäilys, että moka tuli taaskin. Tosiaan tällä kertaa minä eikä Parkkinen mokasi.

        Väittämistäni piilisvirheistä Sanaris-aikaan n. puolet oli todellisia. Myönnän, että olen mokasyytöksissä epäluotettava.

        Mutta "Täällä ei tosiaan voi usoa kaikkea, mitä lukee." liittyy kyllä siihen, että joukossa on minua melko usein hyvin matkiva trolli. Välillä trolli kirjoittaa tavalka, jolla en kirjoittaisi ja trollaus ei mene läpi. Välillä trolli on hyvinkin taitava ja on melko mahdoton päätellä, kirjoitikko Huuhaa vai matkijatrolli. Matkijatrollin olemassa olo vain tulee ottaa huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin osasinkin. Keksin itse, missä menin vikaan. Tajusin sitten, että 09.07.2022 16:08 oli rajauksen suhteen sittenkin oikeassa.

        Toki kommentilka oli merkitystä, sillä se sai pohtimaan minua vihjettä enemmä. Pidin aluksi komm. 09.07.2022 16:08 virheenä, mutta kun tarkemmin mietin, siinä olikin täyttä asiaa.

        Lisäsin siitä maininnan ja muutin tekstin:

        "Joku kertoi, että olin rajannut alun piilovihjeen väärin. Osasin tämän jälkeen korjata itse virheeni."

        Olisin saattanut osata korjata ilman huomautustakin, mutta oli sillä oma osuutensa.

        Reilusti yli tuhat ratkottua piilistä ja tuollainen moka. Kyllä me nyt kaikki uskotaan, kun Tapsa kertoo löytäneensä vieheen 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilusti yli tuhat ratkottua piilistä ja tuollainen moka. Kyllä me nyt kaikki uskotaan, kun Tapsa kertoo löytäneensä vieheen 😂

        Ei pitäisi köyttää järkeään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilusti yli tuhat ratkottua piilistä ja tuollainen moka. Kyllä me nyt kaikki uskotaan, kun Tapsa kertoo löytäneensä vieheen 😂

        1800 itse asiassa eli lähemmäs 2000 kuin 1000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1800 itse asiassa eli lähemmäs 2000 kuin 1000.

        Kukahan tuonkin elvistelyn kirjoitti? Ei kyllä kukaan tänne normaalisti kirjoittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, Huuhaa. Varsinainen piilovihje on "Rakennuksessa säilytetään riisi tai" ja loppu "kaloja, päänosia tai suojia" on luontevaa tulkita yhdeksi suoraksi vihjeeksi.

        Tuo ei oke totta.


    • Anonyymi

      Otetaan "Rakennuksessa säilytetään riisi tai" vielä uusiksi.

      Nyt meni tousten mukana, Tuo ei voi olla oikea jako.

      Rakennuksessa voi olla TUPA, mutta TUPA T el ole etsitty sana vaan haetaan sanaa TUVAT, joka on sanan "tupa" monikko. Piilovihjevtäytyy astevaihtelun vuoksi olla "Rakennuksessa säilytetään riisi" eikä sana "tai" voi olla osa piilovohjettä, koska se tulisi lisäyksenä perään. Perään lisäys ei tässä tapauksessa luo monikkoa.

      Palautan alkuperäisen kritiikin sanojen Rakennuksessa/Rakennuksissa suhteen. Annoin toisten harhauttaa itseäni.

      • Anonyymi

        Puran tämän nyt täysin.

        "Rakennuksessa säilytetään riisi"
        Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU R VAT).
        Menin sekpilemaan toisten johdatettavana, että olin jakanut piilovihjeen väärin ja oijea jako olisi ja mitä siitä tulee
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai"
        Rakennuksessa voi olla TUPA. Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUPA sisään, saadaan TURPA (TU R PA). Sana "tai" lyhenne on "t". Kun se lisätään loppuun tulee TURPAT. Sana TURPAT ei ole minkään sanan monikon nominatiivi. T-kirjain loppuun on irrallinen eikä se voi muuttaa edeltävää sanaa monikkoon niin, että siihen tulee astevaihtelu.

        Vihjeen lopussa "kaloja, päänosia tai suojia" jokaista monikollista sanaa voi pitää joko piilovihjeenä tai suoranana vihjeenä, sillä sanoilla on toisistaan erottuva merkitys. Jos sama sana tarkoittaa eri asiaa, kyseessä on piilovihjetyyppi "kerto".

        Näin olllen alkuoeräinen väutteeni, että yksikkömuoto "Rakennuksessa" tökkii, on voimassa. Oken vähän liian helposti toisten johdatettavissa, mistä seurasi, että välillä koin, että piilovihjeen jako voisi olla "Rakennuksessa säilytetään riisi tai".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puran tämän nyt täysin.

        "Rakennuksessa säilytetään riisi"
        Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU R VAT).
        Menin sekpilemaan toisten johdatettavana, että olin jakanut piilovihjeen väärin ja oijea jako olisi ja mitä siitä tulee
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai"
        Rakennuksessa voi olla TUPA. Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUPA sisään, saadaan TURPA (TU R PA). Sana "tai" lyhenne on "t". Kun se lisätään loppuun tulee TURPAT. Sana TURPAT ei ole minkään sanan monikon nominatiivi. T-kirjain loppuun on irrallinen eikä se voi muuttaa edeltävää sanaa monikkoon niin, että siihen tulee astevaihtelu.

        Vihjeen lopussa "kaloja, päänosia tai suojia" jokaista monikollista sanaa voi pitää joko piilovihjeenä tai suoranana vihjeenä, sillä sanoilla on toisistaan erottuva merkitys. Jos sama sana tarkoittaa eri asiaa, kyseessä on piilovihjetyyppi "kerto".

        Näin olllen alkuoeräinen väutteeni, että yksikkömuoto "Rakennuksessa" tökkii, on voimassa. Oken vähän liian helposti toisten johdatettavissa, mistä seurasi, että välillä koin, että piilovihjeen jako voisi olla "Rakennuksessa säilytetään riisi tai".

        Miksihän trolli kirjoitti näin pitkän virheellisen selityksen. Onkohan vajavainen suomen kielen taito syynä avautumiseen vai luuleeko trolli todella sen menevän noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän trolli kirjoitti näin pitkän virheellisen selityksen. Onkohan vajavainen suomen kielen taito syynä avautumiseen vai luuleeko trolli todella sen menevän noin.

        Taivutin sanoja tupa, turpa, turva ihan oikein. Tarkustin Kielitoimiston sanakirjasta.

        Tupa - tuvat on oikea taivutus.
        Kun lisätäön R-kirjain tulee turvat.

        Turvat tulee neljälläeri tavalla
        Alun piilovihje
        Eläimen turpa - turvat
        kala turpa - turvat
        suoja eli turva - turvat

        Selosta itse, jos katsot, että tulee eri selitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taivutin sanoja tupa, turpa, turva ihan oikein. Tarkustin Kielitoimiston sanakirjasta.

        Tupa - tuvat on oikea taivutus.
        Kun lisätäön R-kirjain tulee turvat.

        Turvat tulee neljälläeri tavalla
        Alun piilovihje
        Eläimen turpa - turvat
        kala turpa - turvat
        suoja eli turva - turvat

        Selosta itse, jos katsot, että tulee eri selitys.

        Pysyin sivusto-osipn aiheessa, joten vihjeiden kädittely ei ole mitään trollaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyin sivusto-osipn aiheessa, joten vihjeiden kädittely ei ole mitään trollaamista.

        Sinun jankkaamisesi (kädittely) on trollausta. Kukaan ei kestä sitä. Kun vihjeessä ei ole virhettä, miksi taas todistelet kaikenlaista, olisit alun perin pysynyt viisaasti hiljaa.

        "Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU R VAT)."


    • Anonyymi

      "No ei, Huuhaa. Varsinainen piilovihje on "Rakennuksessa säilytetään riisi tai" ja loppu "kaloja, päänosia tai suojia" on luontevaa tulkita yhdeksi suoraksi vihjeeksi."

      "Rakennuksessa säilytetään riisi tai" ei toimi, kuten selostin.

      Se nyt vain ei mene noin. Molemmat väitteet on väärin. Et taida tuntea piilovihjetyyppiä "kerto". Tosin lopun on luontevaa tulkita suoraksi vihjeeksi, mutta lopun voi tulkita myös sekä suoraksi vihjeeksi että piilovihjeeksi.

      • Anonyymi

        "kaloja, päänosia tai suojia" kelpaisi pelkästään piilovihjeiksi ja suoraksi vihjeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kaloja, päänosia tai suojia" kelpaisi pelkästään piilovihjeiksi ja suoraksi vihjeeksi.

        Ahaa, tarkoituksesi on todistaa, että täällä joku oli väärässä ja se et ollut sinä! Kyse ei ole piilosanan virheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, tarkoituksesi on todistaa, että täällä joku oli väärässä ja se et ollut sinä! Kyse ei ole piilosanan virheestä.

        Jotta yksikkö sanassa "Rakennuksessa" olisi luonteva ensimmäistä sanaa olisi mielestänyt pitänyt tarkentaa, sillä tupia on yhdessä rakennuksessa yleensä yksi. Itse rakennusta voidaan nimittää tuvaksi (esim. mäkitupa). Tarkennettuna vihje olisi:

        Suuressa vanhassa maalaisrakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia.

        En pidä vihjettä suoranaisens virheenä, mutta minusta se hieman tökkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, tarkoituksesi on todistaa, että täällä joku oli väärässä ja se et ollut sinä! Kyse ei ole piilosanan virheestä.

        Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"

        Tästä lähti taas viestien tulva, jonka lopputulos oli taas, että Tapio oli väärässä - taas. Mutta voi että että taas saatiin rentoa keskustelua koko rahan edestä. Hinnaton kaveri tämä Tapio. Ei voi olla riehukirjoittamatta päivääkään. Etsii virheitä jatkuvasti ja nolaa koko ajan itseänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta yksikkö sanassa "Rakennuksessa" olisi luonteva ensimmäistä sanaa olisi mielestänyt pitänyt tarkentaa, sillä tupia on yhdessä rakennuksessa yleensä yksi. Itse rakennusta voidaan nimittää tuvaksi (esim. mäkitupa). Tarkennettuna vihje olisi:

        Suuressa vanhassa maalaisrakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia.

        En pidä vihjettä suoranaisens virheenä, mutta minusta se hieman tökkii.

        Tarkoituksesi on siis sanoa, että täällä on yksi tai useampia tyhmyreitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, tarkoituksesi on todistaa, että täällä joku oli väärässä ja se et ollut sinä! Kyse ei ole piilosanan virheestä.

        Jos olet kannsani eri mieltä vihjeen alun piilobihjeestä, laita oma selitys.

        Joku siis katsoi, että vihjeitä on kaksi, mutta kun tarkastellaan piilisten luonnetta piilovihjeitä oli kolme ja suoria vihjeitä yksi. Kun piilobihje on tyyppiä "kerto" vain ylsi luokitellaan suoraksi vihjeeksi ja kerrot ovat piilovihjeitä. Suraksi vihjerksi voi määrittää monkä tahnsa lopun kolmesta substsntiivista.

        Esim. kerrosta
        "Tehdään tutkimus perhosista tai tehdään kotieläimelle kulkueste - KOIRAPORTTI"
        Vihjeessä on kaksi vihjettä, jotka kumpikin voidaan luokitella joko piilovihjeeksi tai suoraksi vihjeeksi. On täysi makukysymys, kumpaa vihjettä pitää suorana vihjeenä ja kumpaa piilovihjeenä.


        Aloitteva ratkoja toki voi tunnistaa vain kaksi vihjettä, mikä on täysin ymmärrettävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet kannsani eri mieltä vihjeen alun piilobihjeestä, laita oma selitys.

        Joku siis katsoi, että vihjeitä on kaksi, mutta kun tarkastellaan piilisten luonnetta piilovihjeitä oli kolme ja suoria vihjeitä yksi. Kun piilobihje on tyyppiä "kerto" vain ylsi luokitellaan suoraksi vihjeeksi ja kerrot ovat piilovihjeitä. Suraksi vihjerksi voi määrittää monkä tahnsa lopun kolmesta substsntiivista.

        Esim. kerrosta
        "Tehdään tutkimus perhosista tai tehdään kotieläimelle kulkueste - KOIRAPORTTI"
        Vihjeessä on kaksi vihjettä, jotka kumpikin voidaan luokitella joko piilovihjeeksi tai suoraksi vihjeeksi. On täysi makukysymys, kumpaa vihjettä pitää suorana vihjeenä ja kumpaa piilovihjeenä.


        Aloitteva ratkoja toki voi tunnistaa vain kaksi vihjettä, mikä on täysin ymmärrettävää.

        Lopeta hyvän sään aikana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavassa vihjeessä minusta vaikuttaisi olevan Parkkisella (taas) pikku moka:
        "Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)"

        Tästä lähti taas viestien tulva, jonka lopputulos oli taas, että Tapio oli väärässä - taas. Mutta voi että että taas saatiin rentoa keskustelua koko rahan edestä. Hinnaton kaveri tämä Tapio. Ei voi olla riehukirjoittamatta päivääkään. Etsii virheitä jatkuvasti ja nolaa koko ajan itseänsä.

        Todistaa, että oken väärässä. Yhtään selitystä, joka todistaisi, että olen vääräsdä, ei ole esitetty. Jos halutaan todistaa muille, että olen väärässä, se pitää näyttää toteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoituksesi on siis sanoa, että täällä on yksi tai useampia tyhmyreitä!

        Se ei ollut lähtökohtainen tavoitteeni. Mutta kun joku kirjoitti, etyä vihjeessä on vain yksi piilovihje ja yksi suora vihje, pitihän tuo väärä tieto oikaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistaa, että oken väärässä. Yhtään selitystä, joka todistaisi, että olen vääräsdä, ei ole esitetty. Jos halutaan todistaa muille, että olen väärässä, se pitää näyttää toteen.

        Jos joku sntaa vedenpitävän toisen selityksen piilovihjeen alulle, voin muuttaa kantani. Kun todisteita ei ole esitetty, kstson muiden olevan väärässä ja vihje hieman tökkii, ei pahasti, mutta tökkii kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku sntaa vedenpitävän toisen selityksen piilovihjeen alulle, voin muuttaa kantani. Kun todisteita ei ole esitetty, kstson muiden olevan väärässä ja vihje hieman tökkii, ei pahasti, mutta tökkii kuitenkin.

        Kovin on omanarvontuntoinen tämä palstan trolli. Helppohan sen on täällä päteä kun raskassarjalaiset on toisaalla ja ylenkatsoo outoa trollia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on omanarvontuntoinen tämä palstan trolli. Helppohan sen on täällä päteä kun raskassarjalaiset on toisaalla ja ylenkatsoo outoa trollia.

        Juha N:ltä tai Ekiltä kun ei saa selitystä, toivon, että joku esittää toisen selityksen, hos katsoo, että selitin väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha N:ltä tai Ekiltä kun ei saa selitystä, toivon, että joku esittää toisen selityksen, hos katsoo, että selitin väärin.

        "Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU R VAT)."

        No eikös tämä ole piilovihje ja muut suoria? Kaikki ovat olleet sekä oikeassa että väärässä ja koko polemiikki alun perin aivan turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa "säilytetään" tai sijapäätettä "ssa" voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä "riisi". Kun sana "riisi" ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään "r". Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU R VAT)."

        No eikös tämä ole piilovihje ja muut suoria? Kaikki ovat olleet sekä oikeassa että väärässä ja koko polemiikki alun perin aivan turhaa.

        No alun piilovihjeen alkuosasta on siten yksimielisyys.


        "No eikös tämä ole piilovihje ja muut suoria?"

        Ei laadintateknisesti. Laadintateknisesti yksi sanoista kaloja, päänosia tai suojia on suora vihje, sillä ratkaisusana on HOMONYYMI noille sanoille. Sanalla turvat on vihjeiden kannalta eri merkitys.

        Jos merkitys olisi sama, loppu olisi kokonaiduudessaan suora vihje. Aina kun samalla ratkaisusanalla on vihjeen kannalta eri merkitys, vihjeessä on piilovihjetyyppi "kerto". Kun tämä asia minulke Sanarisin foorumissa selitettiin, se tuntui minustakin oudolta, mutta nöin vain on. KOURAPORTTI joku joskus antoi esimerkkinä.

        Vihjetyypissä kerto kaikki merkitykset eivät tarvitse olla ristikkokelpoisia, mutta sanoissa . Sanojen kaloja, päänosia tai suojia kannalta TURVAT on kaikille vihjeille ristikkokelpoinen.

        Usko nyt. Ristikossa on laadintateknisesti neljä vihjettä, vaikka lipun voi ymmärtää yhtenäkin vihjeenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No alun piilovihjeen alkuosasta on siten yksimielisyys.


        "No eikös tämä ole piilovihje ja muut suoria?"

        Ei laadintateknisesti. Laadintateknisesti yksi sanoista kaloja, päänosia tai suojia on suora vihje, sillä ratkaisusana on HOMONYYMI noille sanoille. Sanalla turvat on vihjeiden kannalta eri merkitys.

        Jos merkitys olisi sama, loppu olisi kokonaiduudessaan suora vihje. Aina kun samalla ratkaisusanalla on vihjeen kannalta eri merkitys, vihjeessä on piilovihjetyyppi "kerto". Kun tämä asia minulke Sanarisin foorumissa selitettiin, se tuntui minustakin oudolta, mutta nöin vain on. KOURAPORTTI joku joskus antoi esimerkkinä.

        Vihjetyypissä kerto kaikki merkitykset eivät tarvitse olla ristikkokelpoisia, mutta sanoissa . Sanojen kaloja, päänosia tai suojia kannalta TURVAT on kaikille vihjeille ristikkokelpoinen.

        Usko nyt. Ristikossa on laadintateknisesti neljä vihjettä, vaikka lipun voi ymmärtää yhtenäkin vihjeenä.

        Jos Sanarisin foorumissa ihmettelin, että jossakin vihjeessä oli kaksi suoraa vihjettä eikä yhtään piilovihjettä. Sitten minulle selitettiin, että kyse on piilovihjetyypistä kerto. Se on välillä hämmentävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Sanarisin foorumissa ihmettelin, että jossakin vihjeessä oli kaksi suoraa vihjettä eikä yhtään piilovihjettä. Sitten minulle selitettiin, että kyse on piilovihjetyypistä kerto. Se on välillä hämmentävä.

        Varmaan tuo loppu voisi olla "kerto", mutta eiköhän siinä ole kolme vaihtoehtoista suoraa vihjettä, joiden välissä on tai.

        Tapio, sinä otat asiat joskus liian yksioikoisesti ja sitten syntyy tällaista trollaukseksi yltyvää jankutusta. Ei piiliksiä voi kahlita joillakin jäykillä säännöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan tuo loppu voisi olla "kerto", mutta eiköhän siinä ole kolme vaihtoehtoista suoraa vihjettä, joiden välissä on tai.

        Tapio, sinä otat asiat joskus liian yksioikoisesti ja sitten syntyy tällaista trollaukseksi yltyvää jankutusta. Ei piiliksiä voi kahlita joillakin jäykillä säännöillä.

        Onko tosiaan AINOA puheenaihe tämä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan tuo loppu voisi olla "kerto", mutta eiköhän siinä ole kolme vaihtoehtoista suoraa vihjettä, joiden välissä on tai.

        Tapio, sinä otat asiat joskus liian yksioikoisesti ja sitten syntyy tällaista trollaukseksi yltyvää jankutusta. Ei piiliksiä voi kahlita joillakin jäykillä säännöillä.

        Jos on kolme eri merkityksellistä vaihtoehtoa suoraksi vihjeeksi, yksi niistä voi valita suoraksi vihjeeksi ja loput ovat piilovihjetyyppiä kerto. Laadintateknisesti on kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje.

        Sanojen "kaloja, päänosia tai tai suojia" sijaan voisi olla "hirven, hevosen tai kauriin osia" .

        Näissä merkitys on sama eli elimän osa. Jos olisi ollut kolme samanmerkityksellistä vihjesanaa, vihjeessä olisi ollut yksi piilovihje ja yksi suora vihje. Se, että lopussa kaloja, päänosia tai tai suojia on eri merkitys suhteessa ratkaisusanaan, tekee vihjeistä kolme eri vihjettä, joista voi vapaasti valita, mitä pitää suorana vihjettä. Kaikki ovat tavallaan suoria vihjeitä, mutta laadintateknisesti vain yksi on ns. duora vihje.

        Piilovihjeitä voi olla paljon, jopa lähemmäs kymmenen olen kohdannut. Piilovihjeet voivat olla samaa tyyppiä tai eri tyyppiä. Laatija saattaa piilottaa useita piilovihjetyyppejä, vaikka hätäusesti luettuna piilovihjeitä näyttäisi olevan vain yksi.

        Tämän suhteen tarvittiin kertausta, koska piilovihjetyypin kerto kohdalla idea on tässä hieman vaikea ymmärtää. Toivottavasti tämä viimeinen kertaus riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tosiaan AINOA puheenaihe tämä?

        Kovis on useimmille ollut varsin haastava, joten olen kyllä ig'hmetellyt, miksi on ollut niin vähän kysyttävää. Seluryksiä ristikko ei kaipaa, jos malttaa odottaa, että Skyttä laatii selitykset ja sitten lukeen Skytän itse antamat selirykset. Ne ainakin takaavat, että vihjeet voi ymmärtää laatijan ajattelemalla tavalla. Uskon ymmärtäneeni vihjeet laatijan tarkoittamalla tavalla, mutta en voi taata, että niin on asian laita. Toni Pitkälän kohdalla olen tehnyt virhetulkintoja ja saatan niitä Skytänkin kohdalla tehdä. Todennäköisyys virhetulkintoihi on minulla Skytän kohdalla pienempi kuin Pitkälän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kolme eri merkityksellistä vaihtoehtoa suoraksi vihjeeksi, yksi niistä voi valita suoraksi vihjeeksi ja loput ovat piilovihjetyyppiä kerto. Laadintateknisesti on kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje.

        Sanojen "kaloja, päänosia tai tai suojia" sijaan voisi olla "hirven, hevosen tai kauriin osia" .

        Näissä merkitys on sama eli elimän osa. Jos olisi ollut kolme samanmerkityksellistä vihjesanaa, vihjeessä olisi ollut yksi piilovihje ja yksi suora vihje. Se, että lopussa kaloja, päänosia tai tai suojia on eri merkitys suhteessa ratkaisusanaan, tekee vihjeistä kolme eri vihjettä, joista voi vapaasti valita, mitä pitää suorana vihjettä. Kaikki ovat tavallaan suoria vihjeitä, mutta laadintateknisesti vain yksi on ns. duora vihje.

        Piilovihjeitä voi olla paljon, jopa lähemmäs kymmenen olen kohdannut. Piilovihjeet voivat olla samaa tyyppiä tai eri tyyppiä. Laatija saattaa piilottaa useita piilovihjetyyppejä, vaikka hätäusesti luettuna piilovihjeitä näyttäisi olevan vain yksi.

        Tämän suhteen tarvittiin kertausta, koska piilovihjetyypin kerto kohdalla idea on tässä hieman vaikea ymmärtää. Toivottavasti tämä viimeinen kertaus riittää.

        Vihje olisi voinut olla "Rakennuksessa on kaloja, päänosia tai tai suojia", mutta ratkoja olisi saattanut luulla, että vihjeestä puuttuu piilovihje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihje olisi voinut olla "Rakennuksessa on kaloja, päänosia tai tai suojia", mutta ratkoja olisi saattanut luulla, että vihjeestä puuttuu piilovihje.

        Tuo nyt sitten meni ihan pieleen. Ei kannattaisi alkaa ehdotella, kyllä laatijat hoitavat tämän vihjeytyksen pääosin ilman mitään valittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt sitten meni ihan pieleen. Ei kannattaisi alkaa ehdotella, kyllä laatijat hoitavat tämän vihjeytyksen pääosin ilman mitään valittamista.

        Joo toi meni väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo toi meni väärin.

        "Joo toi meni väärin." en ollut kirjoittamut, mutta ei tuo hyvä ollut.

        Muuntamani vihjeen tarkoitus oli vain sanoa, että vihjeen loppuosan neljä sanaa riittäisivät teknisessä mielessä vihjeeksi.

        "Kaloja tai suojia." täyttäisi piilusvihjeen minimiehdot.


        "Talo tarjoaa kaloja, päänosia tai tai suojia" olisi kunmon lause.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joo toi meni väärin." en ollut kirjoittamut, mutta ei tuo hyvä ollut.

        Muuntamani vihjeen tarkoitus oli vain sanoa, että vihjeen loppuosan neljä sanaa riittäisivät teknisessä mielessä vihjeeksi.

        "Kaloja tai suojia." täyttäisi piilusvihjeen minimiehdot.


        "Talo tarjoaa kaloja, päänosia tai tai suojia" olisi kunmon lause.

        Joku ei meinaa säikeessä Koottuja anonyymien trollauksia millään ymmärtää, että laadintateknisessä mielessä piilovihjeitä on kolme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ei meinaa säikeessä Koottuja anonyymien trollauksia millään ymmärtää, että laadintateknisessä mielessä piilovihjeitä on kolme.

        Sovitaanko että se on katsantokannasta kiinni, riita halki ja voita väliin, aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sovitaanko että se on katsantokannasta kiinni, riita halki ja voita väliin, aamen!

        Miksihän anonyymittrollit laittelee jotain älyttömiä piilisjuttuja tänne? Täällä on ihan rauhallista ja professionaalia kun anonyymitrolli ei kirjoittele tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän anonyymittrollit laittelee jotain älyttömiä piilisjuttuja tänne? Täällä on ihan rauhallista ja professionaalia kun anonyymitrolli ei kirjoittele tänne.

        Keijosta tuli nyt myös tangokuningas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän anonyymittrollit laittelee jotain älyttömiä piilisjuttuja tänne? Täällä on ihan rauhallista ja professionaalia kun anonyymitrolli ei kirjoittele tänne.

        Piilisvihjeiden tarkka analyysibon professionaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piilisvihjeiden tarkka analyysibon professionaalista.

        Olipas profensionaali vastaus - ”analyysibon” 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas profensionaali vastaus - ”analyysibon” 😂

        No joka tapauksessa vihje erotteli sen, kuka ymmärtää piiliksiä laatija- ja sääntönäkökulmasta ja kuka ei.

        Yksiselitteistä on se, että vihjeessä on yksi vain ja ainoastaan piilovihjeeksi tulkittava vihje. Siinä on minusta ongelma, mutta ei vakava.

        Mutta siinä, että väitettiin, että on kolme suoraa vihjettä, osoitettiin, että jotkut eivät ymmärtäneet, mitä piilovihjetyyppi "kerto" idea on.

        Vihjeessä on pikavilkaisulla kolme suoraa vihjettä, jotka kuitenkin laadinta- ja sääntönäkökulmista tulee tulkita kahdeksi piilovihjeeksi ja yhdeksi suoraksi vihjeeksi. Professionaali tulkitsee ne niin, mutta vähemmän piiliksiä tunteva tulkitsee toisin.

        Piilovihjetyypin "kerto" perusongelma on siinä, että jos se on ainoa piilovihjetyyppi ja sanan kaikki merkitykset ovat ristikkokelpoisia, vihjeessä ei ole selkeätä piilovihjettä lainkaan.

        Tyypissä vain teoreettisella tasolla luokitellaan suora vihje piilovihjeeksi. Luotetaan pelkkään sanaleikkin. Tämä on lähellä sitä, miten piiliksissä oli alkuaikoina vihjeitä, joissa ei nykymittapuin ollut kunnon piilovihjettä ja suoraa vihjettä. Oli vain epämääräisiä sanaleikkejä. Minusta piilovihjetyyppi "kerto" edelleenkin on epämääräisellä harmaalla alueella olevaa vihjeitystä.

        Olen koko piilovihjetyyppiä Sanarisin foorumissa kyseenalaistanut. Mielestäni tyyppi tulisi poistaa kokonaan piilovihjetyypeistä sen verran hämmentävästä asiasta on kyse - mutta menepä ojentamaan tästä asiasta Ekiä ja muita laatijoita.

        Kun nyt sitten tyypin kerto lisäksi on muu piilovihjetyyppi, tulee erilaisia tulkintoja. Tulkinta yjsi piilovihje ja kolme suoraa vihjettä on tavisratkojalle reilu. Tulkinta kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje vaatii melko professionaalista asennetta piiliksiin, mikä on varsin kohtuutonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joka tapauksessa vihje erotteli sen, kuka ymmärtää piiliksiä laatija- ja sääntönäkökulmasta ja kuka ei.

        Yksiselitteistä on se, että vihjeessä on yksi vain ja ainoastaan piilovihjeeksi tulkittava vihje. Siinä on minusta ongelma, mutta ei vakava.

        Mutta siinä, että väitettiin, että on kolme suoraa vihjettä, osoitettiin, että jotkut eivät ymmärtäneet, mitä piilovihjetyyppi "kerto" idea on.

        Vihjeessä on pikavilkaisulla kolme suoraa vihjettä, jotka kuitenkin laadinta- ja sääntönäkökulmista tulee tulkita kahdeksi piilovihjeeksi ja yhdeksi suoraksi vihjeeksi. Professionaali tulkitsee ne niin, mutta vähemmän piiliksiä tunteva tulkitsee toisin.

        Piilovihjetyypin "kerto" perusongelma on siinä, että jos se on ainoa piilovihjetyyppi ja sanan kaikki merkitykset ovat ristikkokelpoisia, vihjeessä ei ole selkeätä piilovihjettä lainkaan.

        Tyypissä vain teoreettisella tasolla luokitellaan suora vihje piilovihjeeksi. Luotetaan pelkkään sanaleikkin. Tämä on lähellä sitä, miten piiliksissä oli alkuaikoina vihjeitä, joissa ei nykymittapuin ollut kunnon piilovihjettä ja suoraa vihjettä. Oli vain epämääräisiä sanaleikkejä. Minusta piilovihjetyyppi "kerto" edelleenkin on epämääräisellä harmaalla alueella olevaa vihjeitystä.

        Olen koko piilovihjetyyppiä Sanarisin foorumissa kyseenalaistanut. Mielestäni tyyppi tulisi poistaa kokonaan piilovihjetyypeistä sen verran hämmentävästä asiasta on kyse - mutta menepä ojentamaan tästä asiasta Ekiä ja muita laatijoita.

        Kun nyt sitten tyypin kerto lisäksi on muu piilovihjetyyppi, tulee erilaisia tulkintoja. Tulkinta yjsi piilovihje ja kolme suoraa vihjettä on tavisratkojalle reilu. Tulkinta kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje vaatii melko professionaalista asennetta piiliksiin, mikä on varsin kohtuutonta.

        Kappas, sieltä tuli taas aamujulistus. Tällä kertaa joku on astunut Tapion piilisvarpaille. Eikö ne tajua, että se saa noi selitykset 50:n prosentin tarkkuudella oikein. Ihan turha tulla selittään jotain muuta. Siinä joutuu raskassarjalaisetkin nöyrtyy. Se on sitä professionaalia se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joka tapauksessa vihje erotteli sen, kuka ymmärtää piiliksiä laatija- ja sääntönäkökulmasta ja kuka ei.

        Yksiselitteistä on se, että vihjeessä on yksi vain ja ainoastaan piilovihjeeksi tulkittava vihje. Siinä on minusta ongelma, mutta ei vakava.

        Mutta siinä, että väitettiin, että on kolme suoraa vihjettä, osoitettiin, että jotkut eivät ymmärtäneet, mitä piilovihjetyyppi "kerto" idea on.

        Vihjeessä on pikavilkaisulla kolme suoraa vihjettä, jotka kuitenkin laadinta- ja sääntönäkökulmista tulee tulkita kahdeksi piilovihjeeksi ja yhdeksi suoraksi vihjeeksi. Professionaali tulkitsee ne niin, mutta vähemmän piiliksiä tunteva tulkitsee toisin.

        Piilovihjetyypin "kerto" perusongelma on siinä, että jos se on ainoa piilovihjetyyppi ja sanan kaikki merkitykset ovat ristikkokelpoisia, vihjeessä ei ole selkeätä piilovihjettä lainkaan.

        Tyypissä vain teoreettisella tasolla luokitellaan suora vihje piilovihjeeksi. Luotetaan pelkkään sanaleikkin. Tämä on lähellä sitä, miten piiliksissä oli alkuaikoina vihjeitä, joissa ei nykymittapuin ollut kunnon piilovihjettä ja suoraa vihjettä. Oli vain epämääräisiä sanaleikkejä. Minusta piilovihjetyyppi "kerto" edelleenkin on epämääräisellä harmaalla alueella olevaa vihjeitystä.

        Olen koko piilovihjetyyppiä Sanarisin foorumissa kyseenalaistanut. Mielestäni tyyppi tulisi poistaa kokonaan piilovihjetyypeistä sen verran hämmentävästä asiasta on kyse - mutta menepä ojentamaan tästä asiasta Ekiä ja muita laatijoita.

        Kun nyt sitten tyypin kerto lisäksi on muu piilovihjetyyppi, tulee erilaisia tulkintoja. Tulkinta yjsi piilovihje ja kolme suoraa vihjettä on tavisratkojalle reilu. Tulkinta kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje vaatii melko professionaalista asennetta piiliksiin, mikä on varsin kohtuutonta.

        Yksi mahdollisuus piilovihjetyypin "kerto" selkeyttämiseen olisi se, että vain ei-ristikkokelpoiset merkitykset luokitellaan piilovihjetyypiksi "kerto". Taivutettu substantiivi voi tarkoittaa samaa kuin perusmuotoinen verbi. Tällöin taivutetuksi substantiiviksi tulkittava sana edustaisi piilovihjetyyppiä kerto ja ristikkokelpoinen merkitys edustaisi suoraa vihjettä. Vihjeet jossa on kaksi suoraa vihjettä ja joissa vain teoreettisella tasolla erotetaan piilovihje ja suora vihje toisistaan pitäisi kieltää kokonaan.

        Näin päästäisiin eroon professionaalisista ja ei-professionaalisista tulkikinnoista, jolla järkevältä tuntuva selitys,että on yksi piilovihje ja kolme suoraa vihjettä, olisi yksiselitteisesti oikea. Mutta kun ratkojat eivät päätä säännöistä, laatijat saavat hämmentää ratkojia vihjetyypillä "kerto".

        Laitoin asiasta palautteen Sanarisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joka tapauksessa vihje erotteli sen, kuka ymmärtää piiliksiä laatija- ja sääntönäkökulmasta ja kuka ei.

        Yksiselitteistä on se, että vihjeessä on yksi vain ja ainoastaan piilovihjeeksi tulkittava vihje. Siinä on minusta ongelma, mutta ei vakava.

        Mutta siinä, että väitettiin, että on kolme suoraa vihjettä, osoitettiin, että jotkut eivät ymmärtäneet, mitä piilovihjetyyppi "kerto" idea on.

        Vihjeessä on pikavilkaisulla kolme suoraa vihjettä, jotka kuitenkin laadinta- ja sääntönäkökulmista tulee tulkita kahdeksi piilovihjeeksi ja yhdeksi suoraksi vihjeeksi. Professionaali tulkitsee ne niin, mutta vähemmän piiliksiä tunteva tulkitsee toisin.

        Piilovihjetyypin "kerto" perusongelma on siinä, että jos se on ainoa piilovihjetyyppi ja sanan kaikki merkitykset ovat ristikkokelpoisia, vihjeessä ei ole selkeätä piilovihjettä lainkaan.

        Tyypissä vain teoreettisella tasolla luokitellaan suora vihje piilovihjeeksi. Luotetaan pelkkään sanaleikkin. Tämä on lähellä sitä, miten piiliksissä oli alkuaikoina vihjeitä, joissa ei nykymittapuin ollut kunnon piilovihjettä ja suoraa vihjettä. Oli vain epämääräisiä sanaleikkejä. Minusta piilovihjetyyppi "kerto" edelleenkin on epämääräisellä harmaalla alueella olevaa vihjeitystä.

        Olen koko piilovihjetyyppiä Sanarisin foorumissa kyseenalaistanut. Mielestäni tyyppi tulisi poistaa kokonaan piilovihjetyypeistä sen verran hämmentävästä asiasta on kyse - mutta menepä ojentamaan tästä asiasta Ekiä ja muita laatijoita.

        Kun nyt sitten tyypin kerto lisäksi on muu piilovihjetyyppi, tulee erilaisia tulkintoja. Tulkinta yjsi piilovihje ja kolme suoraa vihjettä on tavisratkojalle reilu. Tulkinta kolme piilovihjettä ja yksi suora vihje vaatii melko professionaalista asennetta piiliksiin, mikä on varsin kohtuutonta.

        Aijai, kun ne tulee Sanariksesta lukemaan tätä. Kyllä Huuhaa kutsutaan satavarmasti asiantuntijaksi sinne ja tarkastajan paikka on tarjolla. Ei ne enää pärjää ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijai, kun ne tulee Sanariksesta lukemaan tätä. Kyllä Huuhaa kutsutaan satavarmasti asiantuntijaksi sinne ja tarkastajan paikka on tarjolla. Ei ne enää pärjää ilman.

        On ihan professionaalia laittaa valitukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan professionaalia laittaa valitukset.

        Käsittekemäni piilovihjetyyppi "kerto" on aidosti ongelmallinen. Se oli sitä minulle itselleni piilusratkonnan alkuaikoina. On piilovihjetyyppiä "kerto" joku muukin ihmetellyt ja se on aiheuttanut hämmennystä.

        11.07.2022 08:57 on ainut tapa, jolla piilovihjetyyppi saadaan sellaiseksi, joka ei aiheuta ratkojissa tarpeetonta hämmennystä. Haluavatko laatijat lopettaa ratkojien taroeettoman hämmentämisen - tuskinpa vaan, kun kerran ovat sopineet keskenään hämmentävän vihjetyypin käytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittekemäni piilovihjetyyppi "kerto" on aidosti ongelmallinen. Se oli sitä minulle itselleni piilusratkonnan alkuaikoina. On piilovihjetyyppiä "kerto" joku muukin ihmetellyt ja se on aiheuttanut hämmennystä.

        11.07.2022 08:57 on ainut tapa, jolla piilovihjetyyppi saadaan sellaiseksi, joka ei aiheuta ratkojissa tarpeetonta hämmennystä. Haluavatko laatijat lopettaa ratkojien taroeettoman hämmentämisen - tuskinpa vaan, kun kerran ovat sopineet keskenään hämmentävän vihjetyypin käytön.

        Huomenta kaikille! Hyvää huomenta toivottavasti! Saataisiinko piste tälle päättömyydelle?99,99 % piilosanaihmisistä ei tiedä, mikä on kerto. Heille tuossa vihjeessä on kolme synonyymiä, jotka kaikki sopivat vastaukseksi, joka heille syntyykin helposti pienellä mietinnällä. Mitään uutta ja hämmentävää he eivät tuossa huomaa eikä sitä siinä olekaan. Sinä olet se joka hämmentää Suomi24:n kävijöitä ja todennäköisesti karkotat potentiaalisen väen, myös piilosanojen harrastajat, koska olet sopinut itsesi kanssa, että sinulla on oikeus kirjoittaa niin paljon kuin huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta kaikille! Hyvää huomenta toivottavasti! Saataisiinko piste tälle päättömyydelle?99,99 % piilosanaihmisistä ei tiedä, mikä on kerto. Heille tuossa vihjeessä on kolme synonyymiä, jotka kaikki sopivat vastaukseksi, joka heille syntyykin helposti pienellä mietinnällä. Mitään uutta ja hämmentävää he eivät tuossa huomaa eikä sitä siinä olekaan. Sinä olet se joka hämmentää Suomi24:n kävijöitä ja todennäköisesti karkotat potentiaalisen väen, myös piilosanojen harrastajat, koska olet sopinut itsesi kanssa, että sinulla on oikeus kirjoittaa niin paljon kuin huvittaa.

        "99,99 % piilosanaihmisistä ei tiedä, mikä on kerto."
        Tuohan se ongelma pohjimmiltaan onkin. Tämän lehden piiliksessä se ei tuota ongelmaa, koska tavisratkoja ei asiaa noteeraa.

        "Mitään uutta ja hämmentävää he eivät tuossa huomaa eikä sitä siinä olekaan."

        Tämän lehden piiliksessä asia on niin. Tavisratkoja jää täysin tietämättömäksi siitä, millaisia laadintateknisiä juttuja vihje sisältää, Vihje on laadittu myös niille, jotka niitä ymmärtävät. Täällä jouduin rautalangasta vääntämään tuodessani esille, millaisen laadintateknisen jipon vihje sisältää.

        Vaikja nut viihetyypin "kerto" käyttö ei tuottanut ongelmia ja sen käyttl varmaan jäu suurimmalta osakta ratkojia töysin noteraamatta, se ei ole aina yhtä ongelmaton.

        Ongelma tulee silloin, jos vihjeessä on kaksi suoraa vihjettä eikä yhtään selkeää piilovihjettä. Sellainen on aloittekevalle ratkojalle todella hämmentävää - itse hämmennyin joskus asiasta pahemman kerran. Asia piti minulle joskus rautakangasta vääntää, mistä on kyse. Onko fiksua, ettö piilusten ratkoja jaetaan kahteen kasriin tällaisilka vihjeillä?

        Parkkinen laati kerran vihjeen, jossa ratkaisysana oli MARKIISI, Vihjeen toinen puoli antoi selityksen jatoksissa käytetylle markiisikankaalle. Toinen puoli selitti aatelisarvia markiisi. Vihjeessä oli kaksi suoraa vihjettö eikä lainkaan selkeää piilovihjettä. Tällaisten vihjeiden käyttö putösi minusta kertakaikkisesti lopettaa. Niustä tulee takuuvarmasti ihmettelyä henkilöille, jota eivät ole syvällisesti uppoutuneita piilisten maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "99,99 % piilosanaihmisistä ei tiedä, mikä on kerto."
        Tuohan se ongelma pohjimmiltaan onkin. Tämän lehden piiliksessä se ei tuota ongelmaa, koska tavisratkoja ei asiaa noteeraa.

        "Mitään uutta ja hämmentävää he eivät tuossa huomaa eikä sitä siinä olekaan."

        Tämän lehden piiliksessä asia on niin. Tavisratkoja jää täysin tietämättömäksi siitä, millaisia laadintateknisiä juttuja vihje sisältää, Vihje on laadittu myös niille, jotka niitä ymmärtävät. Täällä jouduin rautalangasta vääntämään tuodessani esille, millaisen laadintateknisen jipon vihje sisältää.

        Vaikja nut viihetyypin "kerto" käyttö ei tuottanut ongelmia ja sen käyttl varmaan jäu suurimmalta osakta ratkojia töysin noteraamatta, se ei ole aina yhtä ongelmaton.

        Ongelma tulee silloin, jos vihjeessä on kaksi suoraa vihjettä eikä yhtään selkeää piilovihjettä. Sellainen on aloittekevalle ratkojalle todella hämmentävää - itse hämmennyin joskus asiasta pahemman kerran. Asia piti minulle joskus rautakangasta vääntää, mistä on kyse. Onko fiksua, ettö piilusten ratkoja jaetaan kahteen kasriin tällaisilka vihjeillä?

        Parkkinen laati kerran vihjeen, jossa ratkaisysana oli MARKIISI, Vihjeen toinen puoli antoi selityksen jatoksissa käytetylle markiisikankaalle. Toinen puoli selitti aatelisarvia markiisi. Vihjeessä oli kaksi suoraa vihjettö eikä lainkaan selkeää piilovihjettä. Tällaisten vihjeiden käyttö putösi minusta kertakaikkisesti lopettaa. Niustä tulee takuuvarmasti ihmettelyä henkilöille, jota eivät ole syvällisesti uppoutuneita piilisten maailmaan.

        Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nämä ovat ongelmia vain sinulle - oikeinkirjoituksen lisäksi. Olet lukenut säännöt pilkuntarkasti ja nyt oletat, otaksut, luulet tietäväsi, mitä muut piilosanoista ajattelevat. On vaikea kuvitella, että kukaan pysähtyisi tuollaiseen markiisin vihjeeseen. Ovat tuttuja merkityksiä ja aivan eri asia. Ei sitä kukaan muu ole jäänyt miettimään ja sinä vatvot sitä edelleen. Jos lähtisit ratkomaan piilosanoja Sanariksen ulkopuolelle, törmäisit itsellesi pöyristyttäviin juttuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nämä ovat ongelmia vain sinulle - oikeinkirjoituksen lisäksi. Olet lukenut säännöt pilkuntarkasti ja nyt oletat, otaksut, luulet tietäväsi, mitä muut piilosanoista ajattelevat. On vaikea kuvitella, että kukaan pysähtyisi tuollaiseen markiisin vihjeeseen. Ovat tuttuja merkityksiä ja aivan eri asia. Ei sitä kukaan muu ole jäänyt miettimään ja sinä vatvot sitä edelleen. Jos lähtisit ratkomaan piilosanoja Sanariksen ulkopuolelle, törmäisit itsellesi pöyristyttäviin juttuihin.

        No joku muukin on joskus ihmetellyt MARKIISI ratkaisusanan kaltaista vihjettä. Jos vihjeen idea piti minulle aikoinaan ns. rautalangasta vääntää, uskoisin, että tämän kaltaiset vihjeet ovat jollekin muullekin ihmetyksen aihe.

        Jos en olisi vääntänyt asiaa rautakangasta tämän piiliksen kohdalka, moni olisi jäänyt harhakäsitykseen siitä, mistä kaikesta vihjeessä oli kyse. Oliko nyt väärin purkaa virheen olemusta?

        Olisiko ollut parempi, että jotkut ratkojat olisivat jääneet tietämättömiksi, mitä salaisuuksia vihje sisältää? No kyllä laatijat luovat välillä todella huomaamattomia lisävihjeitä, jotka saattavat jäädä noteeraamatta, joten siinä mielessä huomaamatta jääneet piilovihjeet eivät ole mitään uutta.

        Aika vähän muiden kuin Sanarisin tuottamia piiliksiä olen ratkonut. Sanaseppo-lehden muutaman piiliksen olen ratkonut, samoin Iisakin. Yhden selvän eron olen löytänyt. Em. lehdissä on ollut piilovihjeitä, jossa ratkojilke ei millään lailka vinkata, että ajatus löytyy lukemalla vihje oikealta vasemmalle. Käänteisen kätkön löytyminen joskus oli lähinnä tuuripeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nämä ovat ongelmia vain sinulle - oikeinkirjoituksen lisäksi. Olet lukenut säännöt pilkuntarkasti ja nyt oletat, otaksut, luulet tietäväsi, mitä muut piilosanoista ajattelevat. On vaikea kuvitella, että kukaan pysähtyisi tuollaiseen markiisin vihjeeseen. Ovat tuttuja merkityksiä ja aivan eri asia. Ei sitä kukaan muu ole jäänyt miettimään ja sinä vatvot sitä edelleen. Jos lähtisit ratkomaan piilosanoja Sanariksen ulkopuolelle, törmäisit itsellesi pöyristyttäviin juttuihin.

        Sanaseppojen lehdessä olevista piiliksistä Keisari saisi voimakkaan sydänkohtauksen ja kiveskiertymän. Valituksia joutuisi piilisviilaaja laittamaan solkenaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nämä ovat ongelmia vain sinulle - oikeinkirjoituksen lisäksi. Olet lukenut säännöt pilkuntarkasti ja nyt oletat, otaksut, luulet tietäväsi, mitä muut piilosanoista ajattelevat. On vaikea kuvitella, että kukaan pysähtyisi tuollaiseen markiisin vihjeeseen. Ovat tuttuja merkityksiä ja aivan eri asia. Ei sitä kukaan muu ole jäänyt miettimään ja sinä vatvot sitä edelleen. Jos lähtisit ratkomaan piilosanoja Sanariksen ulkopuolelle, törmäisit itsellesi pöyristyttäviin juttuihin.

        Muistin viittaamani vihjeen väärin. Ratkaisusanaan oli olemassa selkeä suora vihje, sillä ratkaisusana oli SADE. Piilovihje viittasi markiisikankaaseen ja markiisi de Sade -nimiseen henkilöön varsin kryptisellä tavalla. En aikoinani vihjettä ymmärtänyt.

        Tavallinen markiisi suojaa, mutta tämä kastelee ja vielä nauttii siitä. > SADE;

        Piilosanavihjeet voivat olla varsin kryptisiä. Jos piiliksiä haluaa ymmärtää, niihin pitää syventyä ettei ole niiden kanssa niin pihalla kuin toisinaan olin 2015, jolloin aloittelin niiden ratkontaa.

        Jos vihje olisi tullut nyt vastaan olisin saattanut ihmetellä sitä sen sisältämien faktatietojen vuoksi.

        En välttämättä olisi hoksannut viitausta markiisi de Sade -nimiseen henkilöön.

        En tiennyt, että "Markiisi de Saden nimestä on johdettu sana sadismi", joten vihjeen loppu olisi jäänyt ymmärtämättä.

        Miekestäni myös piilisanavihjeitä olisi hyvä toisinaan purkaa. Tämän kommentin esimerkki ainakin osoittaa sen, että vihjeet saattavat jäädä ymmärtämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin viittaamani vihjeen väärin. Ratkaisusanaan oli olemassa selkeä suora vihje, sillä ratkaisusana oli SADE. Piilovihje viittasi markiisikankaaseen ja markiisi de Sade -nimiseen henkilöön varsin kryptisellä tavalla. En aikoinani vihjettä ymmärtänyt.

        Tavallinen markiisi suojaa, mutta tämä kastelee ja vielä nauttii siitä. > SADE;

        Piilosanavihjeet voivat olla varsin kryptisiä. Jos piiliksiä haluaa ymmärtää, niihin pitää syventyä ettei ole niiden kanssa niin pihalla kuin toisinaan olin 2015, jolloin aloittelin niiden ratkontaa.

        Jos vihje olisi tullut nyt vastaan olisin saattanut ihmetellä sitä sen sisältämien faktatietojen vuoksi.

        En välttämättä olisi hoksannut viitausta markiisi de Sade -nimiseen henkilöön.

        En tiennyt, että "Markiisi de Saden nimestä on johdettu sana sadismi", joten vihjeen loppu olisi jäänyt ymmärtämättä.

        Miekestäni myös piilisanavihjeitä olisi hyvä toisinaan purkaa. Tämän kommentin esimerkki ainakin osoittaa sen, että vihjeet saattavat jäädä ymmärtämättä.

        Vihjehän on nerokas! Ainoa vika on, että se vaatii yleissivistystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin viittaamani vihjeen väärin. Ratkaisusanaan oli olemassa selkeä suora vihje, sillä ratkaisusana oli SADE. Piilovihje viittasi markiisikankaaseen ja markiisi de Sade -nimiseen henkilöön varsin kryptisellä tavalla. En aikoinani vihjettä ymmärtänyt.

        Tavallinen markiisi suojaa, mutta tämä kastelee ja vielä nauttii siitä. > SADE;

        Piilosanavihjeet voivat olla varsin kryptisiä. Jos piiliksiä haluaa ymmärtää, niihin pitää syventyä ettei ole niiden kanssa niin pihalla kuin toisinaan olin 2015, jolloin aloittelin niiden ratkontaa.

        Jos vihje olisi tullut nyt vastaan olisin saattanut ihmetellä sitä sen sisältämien faktatietojen vuoksi.

        En välttämättä olisi hoksannut viitausta markiisi de Sade -nimiseen henkilöön.

        En tiennyt, että "Markiisi de Saden nimestä on johdettu sana sadismi", joten vihjeen loppu olisi jäänyt ymmärtämättä.

        Miekestäni myös piilisanavihjeitä olisi hyvä toisinaan purkaa. Tämän kommentin esimerkki ainakin osoittaa sen, että vihjeet saattavat jäädä ymmärtämättä.

        Korjaus.
        Siis sanalle SADE oli tässä selkeä suora vihje. Markiisi de Sade -nimiselle henkilölle oli sanassa "markiisi" selkeä suora vihje. Siitä tulee kaksi selkeästi suoraa vihjettä ja näin ollen tulee vihjetyyppi kerto. Mukana oli toki myös viittaus markiisikankaaseen, mutta se ei liittynyt suoraan ratkaisusanaan.

        Miten markiisi de sade oli kuvailtu ja miten se sulautui toiseen suoraan vihjeeseen, oli minulle liian kryptinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin viittaamani vihjeen väärin. Ratkaisusanaan oli olemassa selkeä suora vihje, sillä ratkaisusana oli SADE. Piilovihje viittasi markiisikankaaseen ja markiisi de Sade -nimiseen henkilöön varsin kryptisellä tavalla. En aikoinani vihjettä ymmärtänyt.

        Tavallinen markiisi suojaa, mutta tämä kastelee ja vielä nauttii siitä. > SADE;

        Piilosanavihjeet voivat olla varsin kryptisiä. Jos piiliksiä haluaa ymmärtää, niihin pitää syventyä ettei ole niiden kanssa niin pihalla kuin toisinaan olin 2015, jolloin aloittelin niiden ratkontaa.

        Jos vihje olisi tullut nyt vastaan olisin saattanut ihmetellä sitä sen sisältämien faktatietojen vuoksi.

        En välttämättä olisi hoksannut viitausta markiisi de Sade -nimiseen henkilöön.

        En tiennyt, että "Markiisi de Saden nimestä on johdettu sana sadismi", joten vihjeen loppu olisi jäänyt ymmärtämättä.

        Miekestäni myös piilisanavihjeitä olisi hyvä toisinaan purkaa. Tämän kommentin esimerkki ainakin osoittaa sen, että vihjeet saattavat jäädä ymmärtämättä.

        Me päästään itse asiassa melko vähällä 😳

        https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=8358&alku=1425


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me päästään itse asiassa melko vähällä 😳

        https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=8358&alku=1425

        No halusin ymmärtää kaikki piilisvihjeet. Itse vihje on käsitelty kkmm. 198 alkaen.
        https://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php&id=8330

        Huomaa, että vuonna 2915 aloittelin piilisten kanssa.

        Jos joku aloittelee ja haluaa vihjeitä ymmärtää, kyllä niiden kanssa kyselemistä ja omaa pohdiskelua voi tulla paljonkin. Jos joku täällä ei jaksa käsitellä, voi niistä minulta foorumissanikin kysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No halusin ymmärtää kaikki piilisvihjeet. Itse vihje on käsitelty kkmm. 198 alkaen.
        https://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=vast.php&id=8330

        Huomaa, että vuonna 2915 aloittelin piilisten kanssa.

        Jos joku aloittelee ja haluaa vihjeitä ymmärtää, kyllä niiden kanssa kyselemistä ja omaa pohdiskelua voi tulla paljonkin. Jos joku täällä ei jaksa käsitellä, voi niistä minulta foorumissanikin kysyä.

        Jo seitsemän vuotta sitten jollain välähti.

        ”Lainaus: 250. TU 6.4.2015 klo 21:52
        Olen seurannut näitä nimimerkki tapion juttuja. Hieno asia, että hänellä on tämä oma blogi, antaa tilaa muille. Tämä on mielenkiintoinen ilmiö, koska olen alkanut seuraamaan näitä keskusteluja, olen ikään kuin tirkistelijä, että mitähän se tapio nyt taas kekkaa. Olen yrittänyt saada jotakin ymmärrystä tähän nimimerkkiin ja eräs analyysini on, että hän on hieman autistinen henkilö, joka nyt kaluaa piilosanaa ja sen loppuun kaluttuaan, hän siirtyy muihin haasteisiin. Ikävin seuraus tässä on se, että humanistisen mielen omaavat ihmiset, taiteilijat, kuten Vuokila pahoittavat mielensä, kun tällainen keskustelu on kuin 7mättä päivää, onneksi ilman taittoa. Eki, alä luovu ristikoista ja anna meille luoville ihmisillekin nautintomme aina ja iankaikkisesti. Nimimerkki tapiolle, ethän vain ole sellainen henkilö, joka tieten tahtoen haluaa tappaa kaiken ilon ja luovuuden? Sekin kävi mielessäni, vaikka en uskokaan.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo seitsemän vuotta sitten jollain välähti.

        ”Lainaus: 250. TU 6.4.2015 klo 21:52
        Olen seurannut näitä nimimerkki tapion juttuja. Hieno asia, että hänellä on tämä oma blogi, antaa tilaa muille. Tämä on mielenkiintoinen ilmiö, koska olen alkanut seuraamaan näitä keskusteluja, olen ikään kuin tirkistelijä, että mitähän se tapio nyt taas kekkaa. Olen yrittänyt saada jotakin ymmärrystä tähän nimimerkkiin ja eräs analyysini on, että hän on hieman autistinen henkilö, joka nyt kaluaa piilosanaa ja sen loppuun kaluttuaan, hän siirtyy muihin haasteisiin. Ikävin seuraus tässä on se, että humanistisen mielen omaavat ihmiset, taiteilijat, kuten Vuokila pahoittavat mielensä, kun tällainen keskustelu on kuin 7mättä päivää, onneksi ilman taittoa. Eki, alä luovu ristikoista ja anna meille luoville ihmisillekin nautintomme aina ja iankaikkisesti. Nimimerkki tapiolle, ethän vain ole sellainen henkilö, joka tieten tahtoen haluaa tappaa kaiken ilon ja luovuuden? Sekin kävi mielessäni, vaikka en uskokaan.”

        Kieltämättä meni väliilä käsittely vsriksi, mitä joskus vieläkin pienemmössä määdin tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo seitsemän vuotta sitten jollain välähti.

        ”Lainaus: 250. TU 6.4.2015 klo 21:52
        Olen seurannut näitä nimimerkki tapion juttuja. Hieno asia, että hänellä on tämä oma blogi, antaa tilaa muille. Tämä on mielenkiintoinen ilmiö, koska olen alkanut seuraamaan näitä keskusteluja, olen ikään kuin tirkistelijä, että mitähän se tapio nyt taas kekkaa. Olen yrittänyt saada jotakin ymmärrystä tähän nimimerkkiin ja eräs analyysini on, että hän on hieman autistinen henkilö, joka nyt kaluaa piilosanaa ja sen loppuun kaluttuaan, hän siirtyy muihin haasteisiin. Ikävin seuraus tässä on se, että humanistisen mielen omaavat ihmiset, taiteilijat, kuten Vuokila pahoittavat mielensä, kun tällainen keskustelu on kuin 7mättä päivää, onneksi ilman taittoa. Eki, alä luovu ristikoista ja anna meille luoville ihmisillekin nautintomme aina ja iankaikkisesti. Nimimerkki tapiolle, ethän vain ole sellainen henkilö, joka tieten tahtoen haluaa tappaa kaiken ilon ja luovuuden? Sekin kävi mielessäni, vaikka en uskokaan.”

        Mutta jos joku onkin lievästi autistinen, se on muilta äärimmäisen törkeää käytöstä pyrkiä savustamaan tällainen henkilö ulos, mollata henkilöä tai provoida katalasti tällaista henkilöä ja hyödyntää ilkeilyssään hänen heikkouksiaan. Sitä vii verrata törkeään rasismiin, äärimmäiseen homofobiaan tms. käytöstapaan. Törkeä käytls on kaltoin kohtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos joku onkin lievästi autistinen, se on muilta äärimmäisen törkeää käytöstä pyrkiä savustamaan tällainen henkilö ulos, mollata henkilöä tai provoida katalasti tällaista henkilöä ja hyödyntää ilkeilyssään hänen heikkouksiaan. Sitä vii verrata törkeään rasismiin, äärimmäiseen homofobiaan tms. käytöstapaan. Törkeä käytls on kaltoin kohtelua.

        Minäpä sitten poistun täältä, eihän tätä kestä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      101
      2324
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2036
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe