Valehtelijoiden kerho vastustaa polttoaineveron alentamista

Perussuomalaiset kannattavat polttoaiveron alentamista, kristilliset ja Liike-nyt pitävät sitä ainakin mahdollisena. Muut puolueet vastustavat bensan ja dieselin hinnan pitämistä kohtuuden rajoissa polttoaineiden verotusta sääntelemällä. Perustelut vastustukselle ovat sellaisia, että jokainen ajattelukykyinen ihminen ymmärtää ne poliittiseksi valehteluksi. Mitkä ovat todelliset syyt polttoaineveron alentamisen vastustamiselle? Syyt vaihtelevat jonkin verran puolueittain:

Kokoomus vastustaa koska progressiivisen tuloveron alentamisesta on enemmän hyötyä kokoomuksen suurituloisille kannattajille. Verotuksen painopisteen siirtäminen progressiivisesta tuloverosta välillisiin veroihin on myös kokoomuksen ideologian keskiössä.

SDP vastustaa puoluepoliittisista syistä. Entinen työväenpuolue SDP vastustaa kaikkea mitä sen päävihollisenaan pitämä PS kannattaa. Toinen syy on se, että SDP:n mielessä on jo tuleva hallitus. Demarit kosiskelevat jo gallup-johtaja kokoomusta tavoitteenaan sinipunahallitus. SDP on väläytellyt tuloveron alentamista parhaana vaihtoehtona korvata ihmisille inflaation aiheuttama ostovoiman aleneminen (!).

Keskustan vastustusta täytyy ihmetellä. Maanviljelijät kuuluisivat polttoaineveron alentamisen hyötyjiin. Mikä nykykeskustalle oikein on tärkeää? -maakunnatko? Mikä maakunnissa on keskustalle tärkeää? Kepuvastaiset irvailevat, että kepulle on tärkeintä maakuntien byrokratia, ei niinkään maakuntien ihmiset, jotka tottakai hyötyisivät eniten bensan ja dieselin hintojen pitämisestä kurissa.

Vihreiden vastustus on vähän rehellisempää. Polttoaineiden korkea hinta on vihreille hyvä asia kun se auttaa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Se, mitä haittaa polttoaineiden korkeista hinnoista ja inflaatiosta on pienituloisille on vähemmän tärkeää. Epärehellinen Vihrea Liitto kuitenkin on kun se väittää olevansa muka pienituloisten puolella.

Vasemmistoliitto on hoksannut ottaa omaksi vaihtoehdokseen ruoan ALVin alentamisen. Onhan se hyvin hoksattu. Näin ei asetuta SDP:tä ja vihreitä vastaan, mutta erotutaan niistä pienituloisten aitoina puolustajina samalla kun vastustetaan vihollisiksi vailttuja perussuomalaisia yhdessä SDP:n ja vihreiden kanssa.

RKP vastustaa polttoaineveron alennusta ja tarjoaa sille vaihtoehdoksi tuloveron alennusta. Syyt ovat samat kuin kokoomuksella.

0

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
        Maailman menoa
        307
        3015
      2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
        Maailman menoa
        61
        2343
      3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
        Uskonnot ja uskomukset
        349
        2033
      4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
        Maailman menoa
        119
        1806
      5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
        Maailman menoa
        126
        1729
      6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
        Ikävä
        212
        1385
      7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
        Ikävä
        66
        1359
      8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
        Ikävä
        66
        1337
      9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
        Ikävä
        68
        1263
      10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
        Ikävä
        78
        1233
      Aihe