epävakaa persoonallisuushäiriö

Anonyymi

Onko täällä ihmisiä joilla diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö?
Millaisia oireita sulla on ja kuinka kauan elit näiden kanssa ennen kun hait hoitoon? Miten tätä on kohdallasi hoidetti? Onko hoidosta ollut apua ja miten vaikuttanut elämään? Miten sulla menee nyt?

40

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mulle ei sitä diagnosoitu mut helsingin lapinjärven siviilipalveluksessa eräs psykiatri epäili että mulla on se , ja ne lähetti minut sitten kotiin helsinging juna-aseman kautta. Myöhemmin mulla on todettu asperger, keskivaikea masennus, paniikkihäiriö, vakava ahdistus, lievä skitsofrenia eli toiselta nimeltään paranoidi ja lisäksi olen estynyt persoona ja traumatisoitunut henkisestä väkivallasta.

    • Anonyymi

      Hoidosta on apua, mutta epävakaa kieltää tehon itseltään, koska ei muutenkaan näe sairauttaan.

      • Anonyymi

        Ja kukas psykiatri sinä oletkaan? Nimi ja titteli, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukas psykiatri sinä oletkaan? Nimi ja titteli, kiitos.

        Mikäs poliisi sinä olet?


      • Anonyymi

        Niitä on monta jotka eivät itse näe sairauttaan ja eivät ala syömään lääkkeitä joita lääkäri kirjoittaa , kun kuulemma itse tietävät paremmin jos lääkkeitä tarvitaan .
        Joten kun luottaa hoitosysteemiin ja lopettaa olemasta niin epäluuloinen kaikkia asioita kohtaan , niin tie hyvään vointiin tulee vähitellen .
        Nämä masennukset muiden kirjain diagnoosien kanssa voivat tuntua työläiltä , mutta kyllä hoidon hallitsevat osaa nämä asiat , ja apua on jos vaan ottaa sen vastaan


    • Anonyymi

      Ei minkäänlaisia, mitä diagnoosiin tulee. Pelkkä koodi, joka estää normaalin hoidon ja kommunikaation. Kohtelusta tehty ohje löytyy netistä. Esim. normaalit tutkimukset evätään potilaan turhina pyyntöinä. Jos tutkimukset järjestyvät muuta kautta, lääkäri ymmärtää erehtyneensä. Mutta luonnollisesti kiertää kysymykset eikä myönnä virheitään.

      Kaikesta on hyvä olla nauhoite. Nauhoitus itsessään ei velvoita siitä kertomiseen. Keskustelut joissa on mukana saa lain mukaan nauhoittaa kertomatta vastapuolelle. Viranomaisten ja yritysten on asiasta ilmoitettava, mutta yksityishenkilöitä tämä ei koske.

    • Anonyymi

      Oireina mulla on ollut yhtäkkistä vihaa ja muutenkin tunteiden vaihtelua. Myös turha ja arvoton olo usein. Erilaisia terapia muotoja suositellaan ja sit lääkkeitä kuten ketipinor joka vähän tasaa tunteita. Vaikeeta vieläkin.

    • Anonyymi

      DKT terapia ja sen ymmärtäminen ettet ole sen huonompi tai arvokkaampi kuin muutkaan.

    • Anonyymi

      On diagnosoitu. Eikä sillä ollut mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Täysin höpöhöpö diagnoosi, joka annetaan kun on päätetty löytää jotain vikaa. Sain sen työkykyä arvioitaessa, kun olin ollut pitkään , ilmeisesti joidenkin tahojen mielestä liiankin pitkään työttömänä.

      • Anonyymi

        Epävakaa persoonallisuushäiriö on kyllä ihan todellinen asia. Joko sinut on diagnosoitu väärin tai sitten et syystä tai toisesta hyväksy diagnoosiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaa persoonallisuushäiriö on kyllä ihan todellinen asia. Joko sinut on diagnosoitu väärin tai sitten et syystä tai toisesta hyväksy diagnoosiasi.

        Mitä sillä on väliä. mitä minä hyväksyn ,jos näin on päätetty ja eihän sillä ollut mitään merkitystä tai muuta vaikutusta mihinkään, paitsi että sai minut lukemaan aiheesta vähän .
        F60.3 on täyttä paskaa, kuten myöskin ne kaikki muutkin luokitukset, jokainen löytää niistä jotain itseensä sopivaa tai kaveriiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sillä on väliä. mitä minä hyväksyn ,jos näin on päätetty ja eihän sillä ollut mitään merkitystä tai muuta vaikutusta mihinkään, paitsi että sai minut lukemaan aiheesta vähän .
        F60.3 on täyttä paskaa, kuten myöskin ne kaikki muutkin luokitukset, jokainen löytää niistä jotain itseensä sopivaa tai kaveriiin.

        Se että lukee aineesta jos ei ole siihen asiaan koulutusta edes , antaa usein kieron kuvan asioista , että jos on koulutus näihin sairauksiin , niin sellainen ihminen ymmärtää asiat oikein, mitta kun tavis alkaa vetämään johtopäätöksiä asioista mistä ei tiedä kokonaisuutta edes niin usein menee asia ihan toiseksi mitä se on .
        Joten monen vuoden lääkärin koulutus edellyttää että asiat ymmärretään oikein ei kai lääkärien koulutus olisi niin pitkä kun se on,jos hekin vaan katsoisivat netistä asiota ,joten luottamus lääkärin päätöksiin oisi ensimmäinen ehto tulla terveeksi .
        Mutta moni kuitenkin kieltää oman sairautensa lainen maailman verukkeella kun eivät itse huomaa sen laatua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että lukee aineesta jos ei ole siihen asiaan koulutusta edes , antaa usein kieron kuvan asioista , että jos on koulutus näihin sairauksiin , niin sellainen ihminen ymmärtää asiat oikein, mitta kun tavis alkaa vetämään johtopäätöksiä asioista mistä ei tiedä kokonaisuutta edes niin usein menee asia ihan toiseksi mitä se on .
        Joten monen vuoden lääkärin koulutus edellyttää että asiat ymmärretään oikein ei kai lääkärien koulutus olisi niin pitkä kun se on,jos hekin vaan katsoisivat netistä asiota ,joten luottamus lääkärin päätöksiin oisi ensimmäinen ehto tulla terveeksi .
        Mutta moni kuitenkin kieltää oman sairautensa lainen maailman verukkeella kun eivät itse huomaa sen laatua

        Näihinkin sairauksiin liittyvät asiat eivät kaikki selviä lukemalla.
        Kokemuksellakin on aika iso osa tässä hommassa.

        Ja tämäkin asia, ihan niinkuin mikä tahansa muukin, herättää aina keskustelua, kiivastakin, mielipiteitä suuntaan ja toiseen.
        Esim. lääkkeen vaikutuksista ihmiseen ei voi tietää kukaan muu kuin ihminen itse.
        Jos tai kun joku ottaa lääkettä, ei vaikutus tunnu viereisessä kaverissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että lukee aineesta jos ei ole siihen asiaan koulutusta edes , antaa usein kieron kuvan asioista , että jos on koulutus näihin sairauksiin , niin sellainen ihminen ymmärtää asiat oikein, mitta kun tavis alkaa vetämään johtopäätöksiä asioista mistä ei tiedä kokonaisuutta edes niin usein menee asia ihan toiseksi mitä se on .
        Joten monen vuoden lääkärin koulutus edellyttää että asiat ymmärretään oikein ei kai lääkärien koulutus olisi niin pitkä kun se on,jos hekin vaan katsoisivat netistä asiota ,joten luottamus lääkärin päätöksiin oisi ensimmäinen ehto tulla terveeksi .
        Mutta moni kuitenkin kieltää oman sairautensa lainen maailman verukkeella kun eivät itse huomaa sen laatua

        Niin no jotkut näkevät kaiken normeista poikkeavan käytöksen ja kyseenalaistamisen sairautena. Psykiatriahan ei edes perustu tieteeseen, oikeasti ei ole olemassa mitään mielen sairauksia, neurologisia vaivoja kylläkin tai häiriöitä aivojen metaboliassa. Psykiatri onkin narsistin unelma ammatti, siinä kun pääsee oikein kunnolla käyttämään valtaa ja kontrolloimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no jotkut näkevät kaiken normeista poikkeavan käytöksen ja kyseenalaistamisen sairautena. Psykiatriahan ei edes perustu tieteeseen, oikeasti ei ole olemassa mitään mielen sairauksia, neurologisia vaivoja kylläkin tai häiriöitä aivojen metaboliassa. Psykiatri onkin narsistin unelma ammatti, siinä kun pääsee oikein kunnolla käyttämään valtaa ja kontrolloimaan.

        Psykiatrejakin on erilaisia, myös heitä, jotka eivät käytä valtaa tai kontrolloi.
        Voi sanoa, että löytyy aivan ääripäästä toiseen.


    • Anonyymi

      Kyseistä diagnoosia on tungettu vaikka kuinka monelle ketä tunnen. Lieköhän epävakaa on "uusi masennus?" Joka yleistyi räjähdysmäisesti kun lääkeyhtiöt promotoivat lääkkeitään.

      Vielä tähän päiväänkään mennessä ei hoitotaho ole ottanut (epäily) lisämerkintää kyseisen diagnoosin kohdalta pois vaikka hoitoa vuosia. Sitä ei myöskään vahvisteta koska kriteerien ei nähdä täyttyvän. Tämän epäilyksen viitan kanssa saa sitten olla

      Pitäisi kuulemma käydä kalliisti yksityisellä kartoituksessa poistattamassa merkintä koska julkinen ei siihen enää ryhdy.

      Todellisuudessa kyse on traumatisoitumisesta. Olen saanut traumapohjaista apua joka auttanut paremmin kuin mikään epävakaille suunnattu apu. Katsos kun hoidetaan syytä, ei oiretta.

      Diagnoosi tungettiin akuutin traumatisoitumisen aikana jolloin käyttäydyin tavalla jolla enää en käyttäydy. Minua myös lääkittiin erilaisilla pillereillä joista sain haittaa, jotka lisäsi merkittäbästi pshaa oloa ja kun pääsin niistä irti, palauduin omaksi itsekseni.

      Kerran minulle eräs psykiatri tarjosi mielialantasaajaa kun olin itkuisa ja järkyttynyt hänen vastaanotollaan puhuessaan traumoista. En ole sellainen aina. No, olenkin tajunnut kuinka sympatiakyvyttömiä psykiatrit ovat. Miksi haluaisin olla tunteiltani tasainen? En minä voi edes prosessoida terapiassa sitten.

      Psykiatria satuttaa. Epävakaa diagnoosi on satuttava julma merkintä jossa koko ihmisen käytös ja persoona typistetään epävakaaksi.

      • Anonyymi

        Jos lääkäri tarjoaa mielialan kohentavia lääkkeitä niin silloin hänellä on kokonais kuva tilasta ,
        Joten vaikka et ole sellainen aina niin epävakaa olemuksesi näkyy ,
        Psykiatri näkee tavallisesti jo penen keskustelun aikana missä mennään .
        Joten kun luottaa koulutetun henkilön arviointiin niin silloin on itsekkin mukana hoitomenetelmässä .
        Mutta moni ihminen luulee että ainoastaan juuri hänellä on paha olla psykiatrit näkee kymmeniä päivässä joten ovat osaavia alallaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääkäri tarjoaa mielialan kohentavia lääkkeitä niin silloin hänellä on kokonais kuva tilasta ,
        Joten vaikka et ole sellainen aina niin epävakaa olemuksesi näkyy ,
        Psykiatri näkee tavallisesti jo penen keskustelun aikana missä mennään .
        Joten kun luottaa koulutetun henkilön arviointiin niin silloin on itsekkin mukana hoitomenetelmässä .
        Mutta moni ihminen luulee että ainoastaan juuri hänellä on paha olla psykiatrit näkee kymmeniä päivässä joten ovat osaavia alallaan

        Plaaplaaplaa :D

        Painotan vielä, on epäeettistä tehdä ihmisestä ph diagnooseja kun hän kärsii lääkehaitasta/vieroitusoireista samaan aikaan. Tai on traumatisoituneessa tilassa. Sen luulisi olevan selvää. Ja kun ei historiassa aikaisemminkaan ole ennen tuota kukaan arvovaltaisa psykiatri kys diagnoosia tehnyt jotka muka hetkessä pystyy tällaisia arvioimaan :D

        Luottamukseni psykiatreihin ei ole enää suurta. Heidän pillereihin en enää koskisi vaikka olisi ase ohimolla enää. Tuhosivat monta vuotta elämästäni pillerihaittavaikutuksilla. Pitänyt selvitellä itse sotku.

        Ammattitaito ja psykiatria?! Menisin homeopaatillekin mielummin. Tuskin tekisi vastaavanlaista vahinkoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaaplaaplaa :D

        Painotan vielä, on epäeettistä tehdä ihmisestä ph diagnooseja kun hän kärsii lääkehaitasta/vieroitusoireista samaan aikaan. Tai on traumatisoituneessa tilassa. Sen luulisi olevan selvää. Ja kun ei historiassa aikaisemminkaan ole ennen tuota kukaan arvovaltaisa psykiatri kys diagnoosia tehnyt jotka muka hetkessä pystyy tällaisia arvioimaan :D

        Luottamukseni psykiatreihin ei ole enää suurta. Heidän pillereihin en enää koskisi vaikka olisi ase ohimolla enää. Tuhosivat monta vuotta elämästäni pillerihaittavaikutuksilla. Pitänyt selvitellä itse sotku.

        Ammattitaito ja psykiatria?! Menisin homeopaatillekin mielummin. Tuskin tekisi vastaavanlaista vahinkoa!

        Psykiatri ei tunnista edes lääkehaittoja nenänsä edessä.

        Ja joka kertahan he jotain tunkevat, se on heidän työtänsä. Ovat pill pushereita. Pitää muka tehdä "jotain"

        Eipä ole onneksi vuosiin tungettu pillereitä kun lääkkeistä eroon pääsin, pahimpien viekkarien yli kärvistelin. Kukaan psykiatri ei ole enää ottanut enää puheeksikaan. Se on jo aika kuvaavaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatri ei tunnista edes lääkehaittoja nenänsä edessä.

        Ja joka kertahan he jotain tunkevat, se on heidän työtänsä. Ovat pill pushereita. Pitää muka tehdä "jotain"

        Eipä ole onneksi vuosiin tungettu pillereitä kun lääkkeistä eroon pääsin, pahimpien viekkarien yli kärvistelin. Kukaan psykiatri ei ole enää ottanut enää puheeksikaan. Se on jo aika kuvaavaa

        Siis menisin homeopaatille mielummin kuin koskisin psykiatrin rohtoihin enää. :) joka röntgenkatsellaan tietää mitä välittäjäaineita kannattaa alkaa venkslata. Tasoittava lääkitys, mikä ihme se edes on? Mielialaa kohentava lääkitys? Kokemusta zombiuttavista, pahaa oloa ja heittelyä aiheuttavista lääkitykistä on jossa hetkellisesti erkaantuu tunteistaan tuntemalla pienen nousun.

        En usko että sielläkään saataisiin terveyttä yhtä sekaisin saatika vieroitusoireita potevaksi kun yrittää hoidoista irti. Voisin itseasiassa valita mielummin vaikka yksisarvishoidon, energiahoidon tai kiinalaisen lääkärin. Yhtälailla plasebolla saattaisin uskoa voivani paremmin jos suggestoisin itseni uskomaan että kehoni energiat tasapainotetaan tai jotain :D kuten suggestoin itseni uskomaan valheisiin että masennus liittyy johonkin serotoniinin epätasapainoon. Minulle psykiatria on aika pitkälti uskomushoitoon verrattavissa.

        Ravitsemukseen ja elämäntapoihin liittyvät keinot on toimineet olon parantamisessa minulla parhaiten.

        Psykiatreilla olen käynyt kyllä terapian vuoksi. :) Nykyään kukaan ei enää muokkaa välittäjäaineitani keinotekoisesti kuin terveellinen ruoka ja elämäntavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatri ei tunnista edes lääkehaittoja nenänsä edessä.

        Ja joka kertahan he jotain tunkevat, se on heidän työtänsä. Ovat pill pushereita. Pitää muka tehdä "jotain"

        Eipä ole onneksi vuosiin tungettu pillereitä kun lääkkeistä eroon pääsin, pahimpien viekkarien yli kärvistelin. Kukaan psykiatri ei ole enää ottanut enää puheeksikaan. Se on jo aika kuvaavaa

        Ei mullekkaan tungettu ole, mutta on joskus kysytty, haluaisinko lääkkeitä.
        Siinä täytyy vaan vastata suoraan, ei kiitos, jos niitä ei halua.
        Ja jos kysellään, miksei, niin sitten on hyvä kertoa, miksei niitä halua.
        Noin yksinkertaista se on.


    • Anonyymi

      Täysin vakaata ihmistyyppiä ei ole olemassakaan.
      Kai se on enemmän kiinni siitä ulkopuolisesta ihmisestä ( tässä tapauksessa lääkäristä ), miten hän näkee toisen, ja tekee omat arvionsa.

      • Anonyymi

        Jos on oikeasti epävakaa persoonallisuushäiriö, se täytyy hoitaa terapiassa kuntoon tai edes hallittavaan muotoon. Muuten sekä epävakaa kärsii että lähimmät ihmiset traumatisoituvat.

        Mustavalkoinen ajattelu (splittaus) on selkeä merkki epävakaudesta. Eli ihminen on ensin epävakaan henkilön mielestä mahtava ja seuraavana hetkenä piru, josta täytyy päästä eroon. Jos tätä oireilua ei ole, ei ole epävakaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on oikeasti epävakaa persoonallisuushäiriö, se täytyy hoitaa terapiassa kuntoon tai edes hallittavaan muotoon. Muuten sekä epävakaa kärsii että lähimmät ihmiset traumatisoituvat.

        Mustavalkoinen ajattelu (splittaus) on selkeä merkki epävakaudesta. Eli ihminen on ensin epävakaan henkilön mielestä mahtava ja seuraavana hetkenä piru, josta täytyy päästä eroon. Jos tätä oireilua ei ole, ei ole epävakaakaan.

        Sarjassamme Murkun ensi-ihastus sekä sitä seurannut pettymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on oikeasti epävakaa persoonallisuushäiriö, se täytyy hoitaa terapiassa kuntoon tai edes hallittavaan muotoon. Muuten sekä epävakaa kärsii että lähimmät ihmiset traumatisoituvat.

        Mustavalkoinen ajattelu (splittaus) on selkeä merkki epävakaudesta. Eli ihminen on ensin epävakaan henkilön mielestä mahtava ja seuraavana hetkenä piru, josta täytyy päästä eroon. Jos tätä oireilua ei ole, ei ole epävakaakaan.

        Mullakin on epävakaan diagnoosi, jonka aikoinaan sain runsaan päihteiden käytön seurauksena, elämä oli todella epävakaata.

        Itse en kärsinyt kuin elintavoistani, syyttelin itseäni, kun en osannut tunteitani jäsennellä, vaan pakenin päihteisiin.
        Toisekseen kukaan ei ole traumatisoitunut takiani, ei läheiset, eivät ystävät, tai kukaan muukaan.

        Monet ihmiset ovat mukavia ja ystävällisiä, ketään en ole nostanut ylenpalttisen mahtavaksi.
        Enkä ketään ole myöskään piruksi olettanut, vaikka ikäviäkin ihmisiä on olemassa.

        Miksi mulla on tuo diagnoosi ?
        Siksi kai, kun siihen kuuluu paljon muutakin kuin jokin mustavalkoinen ajattelu.
        Diagnoosia tosin ajattelen suhteellisen mustavalkoisesti, koska olen aika kaukana siitä, miten epävakaata kuvaillaan lääketieteen teksteissä. Toki jotkin kohdat kuvaavatkin ehkä jollain tavoin myös itseäni.
        Niissä on kohtia, joista aina jokin sopii johonkin ihmiseen ( siis jos pitää alkaa tarkkaa tutkintaa tekemään ).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on epävakaan diagnoosi, jonka aikoinaan sain runsaan päihteiden käytön seurauksena, elämä oli todella epävakaata.

        Itse en kärsinyt kuin elintavoistani, syyttelin itseäni, kun en osannut tunteitani jäsennellä, vaan pakenin päihteisiin.
        Toisekseen kukaan ei ole traumatisoitunut takiani, ei läheiset, eivät ystävät, tai kukaan muukaan.

        Monet ihmiset ovat mukavia ja ystävällisiä, ketään en ole nostanut ylenpalttisen mahtavaksi.
        Enkä ketään ole myöskään piruksi olettanut, vaikka ikäviäkin ihmisiä on olemassa.

        Miksi mulla on tuo diagnoosi ?
        Siksi kai, kun siihen kuuluu paljon muutakin kuin jokin mustavalkoinen ajattelu.
        Diagnoosia tosin ajattelen suhteellisen mustavalkoisesti, koska olen aika kaukana siitä, miten epävakaata kuvaillaan lääketieteen teksteissä. Toki jotkin kohdat kuvaavatkin ehkä jollain tavoin myös itseäni.
        Niissä on kohtia, joista aina jokin sopii johonkin ihmiseen ( siis jos pitää alkaa tarkkaa tutkintaa tekemään ).

        Minulla traumapohjainen apu on auttanut kaikkein eniten "epävakaisiin oireisiin" jotka on todellisuudessa traumapohjaisia oireita eli vireystilan säätelyn ongelmia sekä ylenmääräistä varuillaan oloa, mistä on seurannut stressinhallinnan kanssa ongelmia.
        Pitkään en osannut olla kuin ylivireydessä, piti täyttää arki kaikella. Keholleni se oli normaalitila. Kehoni ei osannut muuta. Olin tehokas kunnes tuli alivireystila ja ihmettelin miksi lamaannun.

        Traumapohjaisesta puhuu jo aiemmin epävakaata dg traumapohjainen oireilu josta minulla on merkintä papereissa. Pilleripohjainen hoito esti pääsyn omiin tunteisiin käsiksi, lykkäsi kykyä käsitellä. Kognitiivinen terapia oli hyödytöntä koska siinä en oppinut ymmärtämään itseäni etenkään pillereissä.

        Jos olisin saanut oikeaa terapiaa nuorena, ja minulle ei olisi tungettu koukuttavia pillereitä olisi voinut monelta pahalta asialta välttyä. Pillereistä tuli tapa käsitellä asioita kun tämä tapa nuorena minulle opetettiin. Hoidettiin oireita, ei syitä.

        On myös aika kuvaavaa että minulle on sanottu ettei epävakaan piirteitä ole tullut hoidossa esille vuosiin. Mutta diagnoosista ei pääse eroon, vaikkei sitä ole vahvistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla traumapohjainen apu on auttanut kaikkein eniten "epävakaisiin oireisiin" jotka on todellisuudessa traumapohjaisia oireita eli vireystilan säätelyn ongelmia sekä ylenmääräistä varuillaan oloa, mistä on seurannut stressinhallinnan kanssa ongelmia.
        Pitkään en osannut olla kuin ylivireydessä, piti täyttää arki kaikella. Keholleni se oli normaalitila. Kehoni ei osannut muuta. Olin tehokas kunnes tuli alivireystila ja ihmettelin miksi lamaannun.

        Traumapohjaisesta puhuu jo aiemmin epävakaata dg traumapohjainen oireilu josta minulla on merkintä papereissa. Pilleripohjainen hoito esti pääsyn omiin tunteisiin käsiksi, lykkäsi kykyä käsitellä. Kognitiivinen terapia oli hyödytöntä koska siinä en oppinut ymmärtämään itseäni etenkään pillereissä.

        Jos olisin saanut oikeaa terapiaa nuorena, ja minulle ei olisi tungettu koukuttavia pillereitä olisi voinut monelta pahalta asialta välttyä. Pillereistä tuli tapa käsitellä asioita kun tämä tapa nuorena minulle opetettiin. Hoidettiin oireita, ei syitä.

        On myös aika kuvaavaa että minulle on sanottu ettei epävakaan piirteitä ole tullut hoidossa esille vuosiin. Mutta diagnoosista ei pääse eroon, vaikkei sitä ole vahvistettu.

        Epävakaan epämääräisen väljät kriteerit joilla helppo lätkiä kyseistä diagnoosia ihmisille:

        Mielialojen vaihtelua

        lyhytjänteisyyttä

        vaikeuksia ihmissuhteissa

        masennusta

        ahdistuneisuutta

        päihteiden ongelmakäyttöä

        Minulle kyseessä on epätieteellinen roskakoridiagnoosi. Miten tuo oireilu voidaan erottaa vaikka C-PTSD-oireilusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaan epämääräisen väljät kriteerit joilla helppo lätkiä kyseistä diagnoosia ihmisille:

        Mielialojen vaihtelua

        lyhytjänteisyyttä

        vaikeuksia ihmissuhteissa

        masennusta

        ahdistuneisuutta

        päihteiden ongelmakäyttöä

        Minulle kyseessä on epätieteellinen roskakoridiagnoosi. Miten tuo oireilu voidaan erottaa vaikka C-PTSD-oireilusta?

        Aion käydä vielä läpi diagnoosikartoituksen että pääsen tuosta diagnoosista eroon vaikka sitten maksamalla isot summat yksityisellä. Kannattaa huomioida apua hakiessaan että siitä voi seurata raskas taakka kannettavaksi kun saa leimoja tiskiin ja pillerihaitat. Mutta onneksi pitkäjänteisyyttä löytyy selvittää tämä asia vielä ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aion käydä vielä läpi diagnoosikartoituksen että pääsen tuosta diagnoosista eroon vaikka sitten maksamalla isot summat yksityisellä. Kannattaa huomioida apua hakiessaan että siitä voi seurata raskas taakka kannettavaksi kun saa leimoja tiskiin ja pillerihaitat. Mutta onneksi pitkäjänteisyyttä löytyy selvittää tämä asia vielä ;)

        En koe splittingin täyttyvän omalla kohdalla. Näen ihmisissä niin hyvät puolet kuin huonot puolet. Esim psykiatriassakin, olen saanut ok hoitoa mutta vasta saatuani kohtuuttomia haittoja ja niistä itseäni kuntouttaessa. Olen joutunut kuntoutumaan haitoista. Olen kriittinen enkä tosiaankaan enää laita kaikkea "ammattilaisen käsiin" ja luota 100 prosenttisesti hänen arvostelukykyynsä. Psykiatrit ovat minulle enemmän vierelläkulkijoita,neuvoa antavia, eivät korokkeella olijoita.

        Kyseenalaistan, luen kritiikin. Psykiatritkin ovat loppupeleissä ihmisiä, eivät erehtymättömoä. Ongelmaksi se nousee kun mielestäni koko psykiatrian opit on aika vahvasti erehtyväisiä, kriteerit väljiä. Olen nähnyt ja kokenut mitä haittaa psykiatriasta voi olla myös.

        Psykiatrit tekee myös vääriä dg. Välillä kyseenalaistan laajemminkin psykiatrian diagnoosien tieteellisyyttä.

        Ihmissuhteeni on pitkiä ja tasaisia ja olen kokenut pystyväni olemaan enemmän oma itseni traumapohjaisen avun myötä.

        Ikinä ei puhuta millaisia taakkoja diagnoosit voi olla papereissa.


      • Anonyymi

        Kyllä täytyy olla jotain, koska ei lopeta seuraamista ja häirintää ja pahan tekoa, muuttaa lähelle asumaan, jotta voi seurata jatkuvalla syötöllä, samanmoiset kaverit apuna. Kyllä tämä uhrista tuntuu jo ihan uskomattomalta. Syytä ei uhri tiedä, sehän se onkin kauheinta! Tällaista ei terve ihminen tee, se on varmaa! Omia tekemisiään laittaa uhrinsa syyksi, se se vasta onkin kauheaa. Kiusannut myös entistä lähellä asuvaa naista!


      • Anonyymi

        Ei olekkaan, mutta ei terve ihminen tee tollasta pahaa, on nimittäin olemassa oma tunto, joka määrää miten pitää käyttäytyä, jotta pärjää ihmisten maailmassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on epävakaan diagnoosi, jonka aikoinaan sain runsaan päihteiden käytön seurauksena, elämä oli todella epävakaata.

        Itse en kärsinyt kuin elintavoistani, syyttelin itseäni, kun en osannut tunteitani jäsennellä, vaan pakenin päihteisiin.
        Toisekseen kukaan ei ole traumatisoitunut takiani, ei läheiset, eivät ystävät, tai kukaan muukaan.

        Monet ihmiset ovat mukavia ja ystävällisiä, ketään en ole nostanut ylenpalttisen mahtavaksi.
        Enkä ketään ole myöskään piruksi olettanut, vaikka ikäviäkin ihmisiä on olemassa.

        Miksi mulla on tuo diagnoosi ?
        Siksi kai, kun siihen kuuluu paljon muutakin kuin jokin mustavalkoinen ajattelu.
        Diagnoosia tosin ajattelen suhteellisen mustavalkoisesti, koska olen aika kaukana siitä, miten epävakaata kuvaillaan lääketieteen teksteissä. Toki jotkin kohdat kuvaavatkin ehkä jollain tavoin myös itseäni.
        Niissä on kohtia, joista aina jokin sopii johonkin ihmiseen ( siis jos pitää alkaa tarkkaa tutkintaa tekemään ).

        Kyllä olet saanut pelkotiloja aikaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla traumapohjainen apu on auttanut kaikkein eniten "epävakaisiin oireisiin" jotka on todellisuudessa traumapohjaisia oireita eli vireystilan säätelyn ongelmia sekä ylenmääräistä varuillaan oloa, mistä on seurannut stressinhallinnan kanssa ongelmia.
        Pitkään en osannut olla kuin ylivireydessä, piti täyttää arki kaikella. Keholleni se oli normaalitila. Kehoni ei osannut muuta. Olin tehokas kunnes tuli alivireystila ja ihmettelin miksi lamaannun.

        Traumapohjaisesta puhuu jo aiemmin epävakaata dg traumapohjainen oireilu josta minulla on merkintä papereissa. Pilleripohjainen hoito esti pääsyn omiin tunteisiin käsiksi, lykkäsi kykyä käsitellä. Kognitiivinen terapia oli hyödytöntä koska siinä en oppinut ymmärtämään itseäni etenkään pillereissä.

        Jos olisin saanut oikeaa terapiaa nuorena, ja minulle ei olisi tungettu koukuttavia pillereitä olisi voinut monelta pahalta asialta välttyä. Pillereistä tuli tapa käsitellä asioita kun tämä tapa nuorena minulle opetettiin. Hoidettiin oireita, ei syitä.

        On myös aika kuvaavaa että minulle on sanottu ettei epävakaan piirteitä ole tullut hoidossa esille vuosiin. Mutta diagnoosista ei pääse eroon, vaikkei sitä ole vahvistettu.

        Hoidossa ei ehkä tulekaan esille, mutta yleensä parisuhteissa tai todella läheisissä suhteissa ongelmat tulevat esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaan epämääräisen väljät kriteerit joilla helppo lätkiä kyseistä diagnoosia ihmisille:

        Mielialojen vaihtelua

        lyhytjänteisyyttä

        vaikeuksia ihmissuhteissa

        masennusta

        ahdistuneisuutta

        päihteiden ongelmakäyttöä

        Minulle kyseessä on epätieteellinen roskakoridiagnoosi. Miten tuo oireilu voidaan erottaa vaikka C-PTSD-oireilusta?

        Splitting on se iso merkitsevä tekijä, kun verrataan CPTSD:hen. Suosittelen lukemaan asiasta. Kun tuo splittaus tapahtuu, epävakaan persoona vaihtuu
        tietyksi aikaa psykopaattiseksi.

        Lisäksi CPTSD ei ole niin irrationaalinen kuin epävakaa, eli vihanpurkauksiin voi olla ihan oikea syykin. Epävakaa kehittää syitä vihalleen omilla ajatuskuvioillaan, jotka eivät useinkaan vastaa todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Splitting on se iso merkitsevä tekijä, kun verrataan CPTSD:hen. Suosittelen lukemaan asiasta. Kun tuo splittaus tapahtuu, epävakaan persoona vaihtuu
        tietyksi aikaa psykopaattiseksi.

        Lisäksi CPTSD ei ole niin irrationaalinen kuin epävakaa, eli vihanpurkauksiin voi olla ihan oikea syykin. Epävakaa kehittää syitä vihalleen omilla ajatuskuvioillaan, jotka eivät useinkaan vastaa todellisuutta.

        Ai eikö epävakailla vihanpurkauksiin voi olla oikeaa syytä. :D Tässä päästään juuri tähän että epävakaa kalskahtaa aika loukkaavalta diagnoosilta, jossa epävakaa on epäirrationaalisesti käyttäytyvä ihminen jonka arvostelukykyä kyseenalaistetaan, jonka kykyä hillitä itsensä kyseenalaistetaan, joka on "liikaa jotain". Liian heittelevä, taustalla jopa psykopaattisia piirteitä jorka pääsee esiin. Hui kamalaa.
        Mietin kuinka monella oikeasti epävakaa on traumapohjainen diagnoosi, loppujenlopuksi kumminkin. Esim seurausta siitä jos on kokenut jossain lähisuhteessa väkivaltaa tai muuta vastaavaa missä voi olla hankala suhtautua ihmisiin tätä kautta ja tulee joku särö mistä suhteet muihim lähtee kieroutumaan. Joo, nojatuolipsykologiaa mutta.

        Itse koen traumapohjaisen avun olleen inhimillisempää, koska lähtökohtainen oletus on että traumatisoitunutta autettaessa lähtökohtana on kysymys, mitä sinulle on tapahtunut, ei mikä sinussa on vialla. Kokemuksille laitetaan painoarvoa. Minun paremminvoimiseni alkoi itseni ymmärtämisestä, omaan arvostelukykyyni luottamisesta. Ei ajatuksesta että minun pitää muokata persoonaani terapian avulla joka ajatus tulee pershäiriödiagnoosihoidoista. Niihin en lähtisi kirveelläkään koska vastustan pershäiriötä. Jos joku sen kautta haluaa itseään tulkita ja itseään auttaa, go for it. Osaan reflektoida käytöstäni, minulla on vahva omatunto sen suhteen loukkaanko jotakuta ihmistä esimerkiksi. Ymmärrän itseäni paljon enemmän ymmärrettyäni trauman rikkovan luonteen ja laajat vaikutukset elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai eikö epävakailla vihanpurkauksiin voi olla oikeaa syytä. :D Tässä päästään juuri tähän että epävakaa kalskahtaa aika loukkaavalta diagnoosilta, jossa epävakaa on epäirrationaalisesti käyttäytyvä ihminen jonka arvostelukykyä kyseenalaistetaan, jonka kykyä hillitä itsensä kyseenalaistetaan, joka on "liikaa jotain". Liian heittelevä, taustalla jopa psykopaattisia piirteitä jorka pääsee esiin. Hui kamalaa.
        Mietin kuinka monella oikeasti epävakaa on traumapohjainen diagnoosi, loppujenlopuksi kumminkin. Esim seurausta siitä jos on kokenut jossain lähisuhteessa väkivaltaa tai muuta vastaavaa missä voi olla hankala suhtautua ihmisiin tätä kautta ja tulee joku särö mistä suhteet muihim lähtee kieroutumaan. Joo, nojatuolipsykologiaa mutta.

        Itse koen traumapohjaisen avun olleen inhimillisempää, koska lähtökohtainen oletus on että traumatisoitunutta autettaessa lähtökohtana on kysymys, mitä sinulle on tapahtunut, ei mikä sinussa on vialla. Kokemuksille laitetaan painoarvoa. Minun paremminvoimiseni alkoi itseni ymmärtämisestä, omaan arvostelukykyyni luottamisesta. Ei ajatuksesta että minun pitää muokata persoonaani terapian avulla joka ajatus tulee pershäiriödiagnoosihoidoista. Niihin en lähtisi kirveelläkään koska vastustan pershäiriötä. Jos joku sen kautta haluaa itseään tulkita ja itseään auttaa, go for it. Osaan reflektoida käytöstäni, minulla on vahva omatunto sen suhteen loukkaanko jotakuta ihmistä esimerkiksi. Ymmärrän itseäni paljon enemmän ymmärrettyäni trauman rikkovan luonteen ja laajat vaikutukset elämään.

        Kaikkein eniten satuttaa kun pistetään johonkin psykiatrien kehittelemään karsinaan jossa joku on kehittänyt minun persoonalleni ennakko-odotukset millainen olen. Ja yrittää typistää minut joksikin antamalla tuollaisen leiman. Persoona kasvaa, kehittyy, on moniulotteinen, laaja ja vivahteikas. Mutta psykiatrien kirjoissa olen aina epävakaa. Kuinka lannistavaa. Mutta onneksi en anna kyseisen BS diagnoosin itseäni alentaa enempää. Kiitos keskustelusta,pakko oli tuoda nämäkin näkökulmat esille! Ei kiinnosta tutustua kyseiseen kyhäelmään enempää.

        Ja jos joku kokee diagnoosin auttavan itseään, onneksi olkoon! Mutta älkää sulkeko pois traumaperäisen stressin vaikutuksia psyykkeeseen ja tarkistakaa ettei kyse ole siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet saanut pelkotiloja aikaan!

        En sanoisi niinkään pelkotiloja, kenties huolestuneisuutta ja ahdistusta pahassa tilanteessa olevan läheisen takia ( eli minun itseni ).
        Ei minua kukaan pelännyt ole, ei ainakaan ole sanottu, enkä ole koskaan sellaista kuvaa kenestäkään toisista saanut, että olisivat minua jotenkin pelänneet.

        Jos on pakko käyttää sanaa pelko, niin lähinnä sitä huolesta soikeana peloissaan oloa, että kuinka minulle tulee käymään.
        Jälkeenpäin kuitenkin täytyy sanoa, että monen mutkan kautta loppujen lopuksi minulle kävi ihan hyvin.
        Enää ei pelota itseänikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai eikö epävakailla vihanpurkauksiin voi olla oikeaa syytä. :D Tässä päästään juuri tähän että epävakaa kalskahtaa aika loukkaavalta diagnoosilta, jossa epävakaa on epäirrationaalisesti käyttäytyvä ihminen jonka arvostelukykyä kyseenalaistetaan, jonka kykyä hillitä itsensä kyseenalaistetaan, joka on "liikaa jotain". Liian heittelevä, taustalla jopa psykopaattisia piirteitä jorka pääsee esiin. Hui kamalaa.
        Mietin kuinka monella oikeasti epävakaa on traumapohjainen diagnoosi, loppujenlopuksi kumminkin. Esim seurausta siitä jos on kokenut jossain lähisuhteessa väkivaltaa tai muuta vastaavaa missä voi olla hankala suhtautua ihmisiin tätä kautta ja tulee joku särö mistä suhteet muihim lähtee kieroutumaan. Joo, nojatuolipsykologiaa mutta.

        Itse koen traumapohjaisen avun olleen inhimillisempää, koska lähtökohtainen oletus on että traumatisoitunutta autettaessa lähtökohtana on kysymys, mitä sinulle on tapahtunut, ei mikä sinussa on vialla. Kokemuksille laitetaan painoarvoa. Minun paremminvoimiseni alkoi itseni ymmärtämisestä, omaan arvostelukykyyni luottamisesta. Ei ajatuksesta että minun pitää muokata persoonaani terapian avulla joka ajatus tulee pershäiriödiagnoosihoidoista. Niihin en lähtisi kirveelläkään koska vastustan pershäiriötä. Jos joku sen kautta haluaa itseään tulkita ja itseään auttaa, go for it. Osaan reflektoida käytöstäni, minulla on vahva omatunto sen suhteen loukkaanko jotakuta ihmistä esimerkiksi. Ymmärrän itseäni paljon enemmän ymmärrettyäni trauman rikkovan luonteen ja laajat vaikutukset elämään.

        Jos et tunnista itseäsi epävakaan oireista, eikö pitäisi olla tyytyväinen? Sinulla on silloin "vain" CPTSD tai vastaava.

        Varmasti on Suomessa väärin diagnosoituja henkilöitä paljonkin.


    • Anonyymi

      Oireita helpottaa, kun tiedät mistä ne johtuvat. Olitko ensimmäisen vuoden aikana ravistelun uhri? Saiko vanhempasi itku/raivo kohtauksia? Jos näit nuorempien sisaruksien joutuvan näiden uhriksi, olet varmaan myös itse kokenut ne, vaikkei olekaan juuri muistikuvia.

      • Anonyymi

        Ennen kaikki oli hyvin, nyt on olleet nämä viimeiset n. 12 vuotta ihan kauheeta. Ennen ei kukaan seurannut tai tehnyt henkistä ja fyysistä väkivaltaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe