https://www.is.fi/autot/art-2000008967450.html
Jos ajaa 30000km vuodessa on säästö ainakin 5300e vuodessa sähköautolla. Tässä verrattu palstalaisille sopivaa sähköautoa koska tykkäätte halvoista autoista. Ja verrattu sopivasti siihen pommiin mondeoon joka todennäköisesti leviää kokonaan parissa vuodessa.
Sähköllä ajo on vaan niin halpaa…
9000e sähköautolla säästö vuodessa yli 5300e vs halpis bensa
36
277
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole mikään yllätys tämä. Sama kalliimmissa autoissa jos verrataan keskenään. Ei kuitenkaan ole hyvä verrata esim 70000e sähköautoa ja 2000e bensaromua.
Mutta juuri esim 2 auton vertailu jotka ovat saman 10tonnin sisällä on vielä ihan kelpo vertailu.
Kyllä sähköautoilija on sen huomannut kuinka tilille ilmestyy rahaa ajaessa sähköautolla…bensa autoilija nökee vain sen tyhjentymisen.- Anonyymi
Jos tuolla 9 tonnilla saisi muun sähköauton kuin Leafin, joka on täysin käyttökelvoton paska useimmille. Sillä ei pääse edes Helsingistä Hämeenlinnaan, mikä on noin 100 km. Ei ainakaan ajamatta alle 60 km/h. Ja akut ovat tuon ikäisissä Leafeissa lähes lopussa.
- Anonyymi
Vaikka olen ajanut sähköautolla, niin ei ainakaan minun tililleni ole ilmestynyt euron euroa.
Sen sijaan sitä menee 500€ /kk auton lyhennyksiin, ja auto ei vieläpä tule koskaan olemaan oma! 😝
- Anonyymi
Leaf kulkee yhdellä latauksella alle 150 km, joten saa siinä latailla monta kertaa, jos ajelee 30 tkm vuodessa.
- Anonyymi
Ellei aja metriäkään, niin pajonkos Leaf kuluttaa? Pitäkääs kuukausi tallissa lataamatta, niin lähteekö liikkeelle? Bensa-auto ei kuluta yhtään.
- Anonyymi
Noin 300-400e kuukaudessa jää sähköauton myötä muuhun kukutukseen täällä. Kotona ladatessa se edullisuus tulee parhaiten tilillä esille.
- Anonyymi
Normaali autoilija käyttää alle 200 euroa kuukaudessa bensaan, joten tuo ei olisi edes mahdollista silloin.
- Anonyymi
Aikamoisesta bensarosvosta vissiin vaihdoit? Itsellä clio dieseli ja menee 4.5L sataselle ja ajelen semmoisen 1000km/kk. Se on semmosen 100€/kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoisesta bensarosvosta vissiin vaihdoit? Itsellä clio dieseli ja menee 4.5L sataselle ja ajelen semmoisen 1000km/kk. Se on semmosen 100€/kk.
Riippuu kuinka paljon ajaa autolla. Maaseudulla monet ajavat yli 5000km/kk jolloin tuolla autolla kuluisi 500€/kk. 1000km/kk on aika vähän, useimmat ajavat enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuinka paljon ajaa autolla. Maaseudulla monet ajavat yli 5000km/kk jolloin tuolla autolla kuluisi 500€/kk. 1000km/kk on aika vähän, useimmat ajavat enemmän.
Maaseudulla todellakin yritetään välttää autolla ajoa jos mahdollista. Vain maalla-asujat jotka käyvät kaukana töissä yltävät tuollaisiin ajokilometreihin. Muutamilla tutuilla kilometrejä auton mittariin tullut kymmenessä vuodessa vain 7tkm koko aikana. Tällöin ei todellakaan sähkö-auto kannata. Toisaalta millä latailisikaan, kun sähköä ei tuolla maalla edes ole, vaan kaasuvalo, kaasuhella ja lämmitys puilla omasta metsästä, sähkö on turha ylellisyys. No, lankapuhelin on, mutta se ei tarvitse erillistä sähköpiuhaa.
Tuntuu siltä, että on kokonaan unohdettu se, että Suomessakaan ei vielä kaikkialle tule sähköä. No, se on kun ihmiset on kaupunkilaistuneet ja unohtaneet juurensa, mistä ovat kotoisin.
- Anonyymi
Tosin normaalin autoilijan ajomäärä on alle 15 000 km vuodessa. Ja tuo Leaf on surkea paska, jolla toimintamatka on alle 90 km ja akku todennäköisesti on hajalla parissa vuodessa. Vanhojen Leafien akut tunnetusti menettävät lataustaan nopeasti ja tuon ikäisten Leafien akut eivät kauan tule kestämään. Itse en tuollaisesta Leafista maksaisi edes kahta tonnia.
Leaf on lähinnä heikkolaatuinen mopoauto. Leaf on yksi kaikkien aikojen surkeimmista autoista.- Anonyymi
Lisään... Ja artikkelissa todettiin, että Mondeo on paljon parempi auto kuin Leaf.
- Anonyymi
Sähköautolla säästää rutkasti fyffeä. Oli mikä tahansa sähköauto.
- Anonyymi
Ja tuo oli hatusta vedetty vale. Pitää huomioida kaikki kulut. Ja jos ajaa noin 10 000 km vuodessa niin sähköauto ei kannata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo oli hatusta vedetty vale. Pitää huomioida kaikki kulut. Ja jos ajaa noin 10 000 km vuodessa niin sähköauto ei kannata.
Sähköauton esim volvon hintaan kuuluu kolmen vuoden huollot ja vakuutus volvian kautta oli halvempi kuin edelliseen bensa autoon. Volvossa kuitenkin 408hv ja 4,5sek 0-100kmh niin siinä sitten jo saakin jotain. Toki osa tyytyy ajamaan 150hv rutkuilla läpi elämänsä. Minä vaadin kuitenkin parempaa kaikessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton esim volvon hintaan kuuluu kolmen vuoden huollot ja vakuutus volvian kautta oli halvempi kuin edelliseen bensa autoon. Volvossa kuitenkin 408hv ja 4,5sek 0-100kmh niin siinä sitten jo saakin jotain. Toki osa tyytyy ajamaan 150hv rutkuilla läpi elämänsä. Minä vaadin kuitenkin parempaa kaikessa.
Tuo Volvo maksaa muutaman kymppitonnin, joten pitää huomioida sekin. Jos maksaa vaikka yli 50 tonnia uudesta autosta niin tietenkin siihen täytyy kuulua huollot muutenkin.
Vain laskutaidottomat idiootit eivät huomioi hankintahintaa autoa ostaessaan.
Lisäksi valtaosa ei piittaa tuosta kiihtyvyydestä, se ei ole tärkeä tieto. Tavaratilan koko on tärkeä tieto, mutta ei kiihtyvyys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Volvo maksaa muutaman kymppitonnin, joten pitää huomioida sekin. Jos maksaa vaikka yli 50 tonnia uudesta autosta niin tietenkin siihen täytyy kuulua huollot muutenkin.
Vain laskutaidottomat idiootit eivät huomioi hankintahintaa autoa ostaessaan.
Lisäksi valtaosa ei piittaa tuosta kiihtyvyydestä, se ei ole tärkeä tieto. Tavaratilan koko on tärkeä tieto, mutta ei kiihtyvyys.Jostain syystä tesla myy vaikka se on autona aivan paska…oisko kuitenkin se kiihtyvyys yksi tekijä?
Tehokkaallaa autolla ajaminen on vain niin vaivatonta etten itse vaihtaisi koskaan takaisin mopoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä tesla myy vaikka se on autona aivan paska…oisko kuitenkin se kiihtyvyys yksi tekijä?
Tehokkaallaa autolla ajaminen on vain niin vaivatonta etten itse vaihtaisi koskaan takaisin mopoihin.Ensinnäkin, Tesla ei ole myyntilistojen kärjessä vaan siellä on edelleen perinteiset Toyotat. Viime aikoina VW:n sähköautot on myynyt enemmän kuin Tesla Euroopassa vaikka niissä ei paljon tehoa ole. Toiseksi, jopa Teslasta myydään eniten kaikkein hitaimpia malleja. Model 3:sta myydään nykyään eniten Standard Rangea ja Model Y:stä Long Rangea. Performance-malleja myydään vain vähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä tesla myy vaikka se on autona aivan paska…oisko kuitenkin se kiihtyvyys yksi tekijä?
Tehokkaallaa autolla ajaminen on vain niin vaivatonta etten itse vaihtaisi koskaan takaisin mopoihin.Teslalla on pitkä range muihin sähköautoihin verrattuna . En kuitenkaan ostaisi autoa , jonka lähin huoltopaikka on yli 100 km päässä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslalla on pitkä range muihin sähköautoihin verrattuna . En kuitenkaan ostaisi autoa , jonka lähin huoltopaikka on yli 100 km päässä .
Tesla häviää sähkömersuille rangessa selvästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla häviää sähkömersuille rangessa selvästi.
Ehkä kalleimmille yli 100 000 euroa maksaville sähkömersuille, mutta ei oikein muuten. EQS:ssä on parempi range, mutta ero ei ole valtava ja EQS:n lähtöhinta on 120 000 euroa tuolla isommalla akulla.
Pääosin sähkömersut ovat Tesloja kalliimpia.
- Anonyymi
Vertailtavat autot täysin epäsuhtaisia. Miten joku voi verrata Ford Mondeota ja jotain kälyista Leafia keskenään? Eihän tuohon Leafiin edes mahdu normaalikasvuinen mies ajamaan? Eikä kunnossaoleva bensa-auto kulutua yli 8 litraa satasella, vaikka olisi vanhakin, pari litraa voi hyvin pudottaa tuosta, ellei sitten ole tavattoman raskas kaasujalka. Jotenkin tuntuu puolueeliselta koko testi. Nykyinen sähkönhinta on 27c/kw ja bensan hinta 2,34 e/l. Sitäpaitsi vakuutukset ja renkaat maksavat varmasti likimain molempiin autoihin yhtä paljon, eikä pitäisi ottaa vain Mondeon laskuissa huomioon. On muuten tavattoman kallis vakuutus, jos 1200 e. On varmaan jotain isoKaskoa? Ei kukaan järkevä ihminen ota täyskolarivakuutusta noin vanhaan autoon.
- Anonyymi
Sähkönhinta minulla 7,33senttiä/kwh siirtoineen.
Eihän abc pikalaturinkaan hinta ole kuin 0,30senttiä kwh nyt korotuksen jälkeen. Mistä te näitä kalliita sähkösoppareita revitte? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkönhinta minulla 7,33senttiä/kwh siirtoineen.
Eihän abc pikalaturinkaan hinta ole kuin 0,30senttiä kwh nyt korotuksen jälkeen. Mistä te näitä kalliita sähkösoppareita revitte?Ei kukaan enää noin halvalla saisi uutta sopimusta. Sinunkin sähkön hintasi tulee taatusti vielä moninkertaistumaan. Et enää tule saamaan alle 20 sentillä/kWh sähköä.
- Anonyymi
Kummallista että usein kiihtyvyys ei merkkaa mitään niille joilla ei ole rahaa nopeaan autoon kuten sähköautoon. Sitten kun katsotaan millä erilaiset rikkaat ajavat…niin ajavat usein niillä jotka juuri kiihtyy kovaa kuten ferrareilla..porscheilla…lamboilla jne. Kiihtyvyys on auton tärkeimpiä asioita ns auton sielu.
- Anonyymi
Mutta perillä ollaan samaan aikaan, koska et pääse missään päin Suomea ajamaan vapaata nopeutta sillä tehokkaalla autollasi. 😝
- Anonyymi
Eihän sähköauto ole nopea. Esim. tuossa lähes 50 vuotta vanha Ford Escort kyykyttää uuden Ford Mustangin. Sähköauto on junttien auto.
https://www.youtube.com/watch?v=kobMtlgpyTg&t=22s - Anonyymi
Suurin osa rikkaista ei arkipäivänä liiku ferrareilla, porscheilla tai lamboilla. Tuo on valheellinen myytti. Eikä Ferrari tai Lambo mihinkään arkiajoon sopisikaan. Ja suurin osa käytössä olevista Porscheistakin on nykyään niitä isoja SUV:ita, joissa kiihtyvyys ei ole pääasia.
Toki rikkaat voi ajaa Mersulla tai vastaavilla autoilla, mutta ei kiihtyvyyden takia. Mersut on kalliita autoja, mutta ei niitä kiihtyvyyden takia osteta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sähköauto ole nopea. Esim. tuossa lähes 50 vuotta vanha Ford Escort kyykyttää uuden Ford Mustangin. Sähköauto on junttien auto.
https://www.youtube.com/watch?v=kobMtlgpyTg&t=22sLiki 50 vuotta vanha 115-heppainen polttis kyykyttää uuden sähköauton, jossa on tehoa yli kolme kertaa enemmän. Sähköauton ajo-ominaisuudet ovat niin huonot.
- Anonyymi
9000e sähköautossa on akku vaihtokunnossa eli tuohon lisättävä vielä 10 000€ akun uusiminen
- Anonyymi
Kannattaa huomioida että vertailussa todettiin tuosta 9000e sähköautosta mm seuraavata asiat:
"Matkanopeus on Honda Monkey tossumpopon luokkaa hitaiden latausten takia"
Lapin reissun jälkeen: "Tyytymättömyyden tunteeseeen voisi kuolla" ja kotiin tultiin hinurin kyydissä- Anonyymi
Eli sama kuin toteaisi että polkupyörä tule halvemmaksi kuin vanha bensa-auto. Totta, mutta ei sillä tee mitään bensa-autoon verrattuna. Sama koskee tuota vertailun sähköautoa.
- Anonyymi
Sähköautolla ajaminen on kurjuuden maksimointia
https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html - Anonyymi
Ei vertailun Leafilla pysty millään ajamaan 30tkm vuodessa.
- Anonyymi
Ellet aja autolla pätkääkään vuden aikana, niin kumpiko tulee tallissa kalliimmaksi? Monilla autoa käytetään todella harvoin ja jopa 10 tkm per vuodessa on yläkanttiin.
Sähköautoa ei voi lataamatta kauan tallissa säilyttää, mutta bensa-autoa voi.
Sitäpaitsi, kenellä on laittaa kymppitonniakaan kerralla auton hankintaan? Ei nykysuomessa kellään tavallisella duunarilla. - Anonyymi
hauskaahan tässä viherpesu-uutisessa on, että uutisesta oli poistettu kaikki kommentit missä kerrottiin miten perseelleen tuo laskutoimitus onkaan tehty.
ensin vertaillaan 2020 ennätys matalia sähkönhintoja 2022 vuoden ennätys korkeisiin bensanhintoihin ja sen jälkeen poistetaan kaikki siihen epäkohtaan liittyvät kommentit ja poistetaan kommentointi käytöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897219- 353821
- 453420
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402552- 2082356
- 412342
- 1232236
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292149Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241878- 401799