Kertokaa koulumuistoja

No niin - nyt teillä olisi mahdollisuus kirjoitella asiaa, joka ihmisiä kiinnostaa. Siis: Kertokaa koulumuistoja, esimerkiksi hauskat ja vähemmän hauskat oppitunnit, luokkaretket, koulumatkat, jälki-istunnot jne.

70

812

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siitä on niin kauan, etten enää muista. Mutta kerran omin (vahingossa) koulukaverin matematiikkakynän. En tunnustanut (kun en tiennyt sitä sillä hetkellä). H:lle terveisiä, hyvin olen sillä pärjännyt x2 = y <3

    • Anonyymi

      Ei tule muuta mieleen kuin koulukiusattuna oleminen yläasteella. Ilkeät rinnakkaisluokkalaiset kävivät löymässä käsivarteen välitunnilla. Koulun käytävillä tuupittiin. Kerran kun koulu loppui pyörätelineillä oli kaksi rinnakkaisluokkalaista odottamassa minua "turpajuhlan" merkeissä. Rohkeita poikia, kun kahdestaan uskalsivat hakata minut. Koulureppuni meni rikki rytäkässä ja se oli minulle pahempaa kuin turpaan saaminen. Itkin kotimatkalla. Olin saanut syyslukukauden alussa uuden koulurepun ja siksi harmitti, että uusi reppu meni heti rikki. En tietenkään kertonut kiusaamisesta kenellekään sen pelossa, että kiusaajat kostavat sen todella voimallisesti. Sen jälkeen minua olisi ollut odottamassa 10 kiusaajaa koulupäivän pääteeksi. En tiedä, olisinko selvinnyt hengissä.

      Veikkaan, että nykyään koulukiusaamiseen puututaan hippasen herkemmin kuin 90-luvun alussa.

      • Anonyymi

        Pahinta oli ehkä se, että nämä kiusaajat olivat niitä koulun kovimpia ja suosituimpia tyyppejä. Kyllä, juuri niitä, jotka kävivät välitunnilla tupakalla ja joilla oli naisseuraa.

        Nyt kun mietin, niin ehkä juuri nämä yläasteajan koulukiusausmuistot ovat osaltaan johtaneet siihen, että minusta tuli sulkeutunut sinkku. Vihaan miehiä ja vihaan naisia. En halua olla kenenkään kanssa tekemisissä vapaa-ajallani. Ehkä juuri siksi, että pojat kiusasivat minua koulussa ja palkinnoksi siitä he saivat tyttöjen huomion ja ihailua osakseen.

        Niin kuvottava yhtälö, että haluan elää elämäni ihan yksin ja vain vihata kaikkia muita ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta oli ehkä se, että nämä kiusaajat olivat niitä koulun kovimpia ja suosituimpia tyyppejä. Kyllä, juuri niitä, jotka kävivät välitunnilla tupakalla ja joilla oli naisseuraa.

        Nyt kun mietin, niin ehkä juuri nämä yläasteajan koulukiusausmuistot ovat osaltaan johtaneet siihen, että minusta tuli sulkeutunut sinkku. Vihaan miehiä ja vihaan naisia. En halua olla kenenkään kanssa tekemisissä vapaa-ajallani. Ehkä juuri siksi, että pojat kiusasivat minua koulussa ja palkinnoksi siitä he saivat tyttöjen huomion ja ihailua osakseen.

        Niin kuvottava yhtälö, että haluan elää elämäni ihan yksin ja vain vihata kaikkia muita ihmisiä.

        Ääh, ei tällaiset ole mukavia. Jos Suomen valtio ei pysty turvaamaan vahingoittamatonta kouluympäristöä, niin se on velvollinen maksamaan kuntouttavasta hoidosta. Mene terveyskeskukseen ja ilmoita että vanhat muistot estävät sinua elämästä elämääsi ja asiat on laitettava kuntoon. Eivät kaikki ole kiusaajia. Suurin osa pelkää tulevansa itse kiusatuksi. Itse en muistele oman koulun kiusaajapoikia millään hyvällä. Enemmän näin🤮

        Joskus reilu parikymppisenä yksi heistä yritti tulla juttelemaan paikallisessa tanssipaikassa. Torjuin tämän järkyttyneenä, sillä olihan minulla muistoni hänen luonteesta. Siitä joitakin vuosia eteenpäin kuulin hänen hirttäneen itsensä.


      • Anonyymi

        "En tietenkään kertonut kiusaamisesta kenellekään sen pelossa, että kiusaajat kostavat sen todella voimallisesti. Sen jälkeen minua olisi ollut odottamassa 10 kiusaajaa koulupäivän pääteeksi. "

        Meillä koulussa keskusteltiin jokaisella luokalla 1-9 miten koulukiusaamista ei sallita ja mitä pitää tehdä, jos sellaista kohtaa. Puhuttiin aivan kaikkien vastuusta. Jos missä ikinä havaitsee kiusaamista, siitä PITÄÄ välittömästi kertoa opettajille, se on jokaisen velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta oli ehkä se, että nämä kiusaajat olivat niitä koulun kovimpia ja suosituimpia tyyppejä. Kyllä, juuri niitä, jotka kävivät välitunnilla tupakalla ja joilla oli naisseuraa.

        Nyt kun mietin, niin ehkä juuri nämä yläasteajan koulukiusausmuistot ovat osaltaan johtaneet siihen, että minusta tuli sulkeutunut sinkku. Vihaan miehiä ja vihaan naisia. En halua olla kenenkään kanssa tekemisissä vapaa-ajallani. Ehkä juuri siksi, että pojat kiusasivat minua koulussa ja palkinnoksi siitä he saivat tyttöjen huomion ja ihailua osakseen.

        Niin kuvottava yhtälö, että haluan elää elämäni ihan yksin ja vain vihata kaikkia muita ihmisiä.

        Olet kyllä hyvin uhriutunut. Syytät muita sulkeutuneisuudestasi, ihmisvihastasi. Tiedät itsekin, ettei siitä ole mitään hyötyä, pelkästään haittaa ja etenkin sinulle itsellesi.

        Nyt on aika lähteä terapiaan ja viettää parempaa elämää muiden ihmisten kanssa.


    • Anonyymi

      Saaristoalueilla on ollut erikoisia koulumatkoja, jos on mennyt oppikouluun. Matkan varrella on voinut olla lossi.

      • Anonyymi

        Joillakin koulumatkoilla on ollut jopa 2-3 lossia.


    • Anonyymi

      Voitin kerran luokkaretkellä elektronisesta pajatsosta yhdellä markalla paljon markkoja. Bussilla oltiin reissussa ja rahat oli pussissa. Pussit oli raskaat ja olin alaikäinen.

      Muistatteko ne pajatsot, kun mekaaniset muuttuivat elektroniseksi?

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      Juuti ehcinlähteä alkta pois kunnakkikweitto takana istuva tyttö ylkkäsi päälle miljoonhia tonneja he. öorph ääni kuului ujolt varoituksena jotta tiesin että jooh..

      Mutta itse näin unen jossa oli jli ohjaajan mielestäkin huono elokuva zombie-eloku v niäyu n<aisnäy

      Siis nisnäytrtelijä tyttö oksenta, ejzff<< uh<wqvve USDS STGWE¨'

    • Anonyymi

      Kerran sain läksyjä. Toisinaan myös ateria tarjottiin koulussa. ATK luokassa oli 286:t tehomyllyt.

    • Anonyymi

      Tykkäsin olla koulussa yhteisöllisyyden vuoksi. Kouluaineissa ei ollut inhokkia muttei yksi ylitse muiden suosikkiakaan.

      Aamuisin oli päivänavaus keskusradiosta tai laulettiin virsi luokassa opettajan harmonisäestyksellä.

      Koska luokkakoot olivat suuret, hieman alle 40 oppilasta luokalla, luokista oli pula, ja piha-alueen kahdesta puisesta vanhasta hallinto-rakennuksesta tehtiin lisää luokkahuoneita. Sinne piti kantaa "pyykkikoreissa" kaikki ruokailuvälineet ja ruoka tietysti myös 40:lle. Luokan järjestäjät tekivät tämän työn.

    • Anonyymi

      Oltiin 8 luokalla luokkaretkellä englannissa viikon ja seurustelin samalla luokalla olevan tytön kanssa silloin. Poikuus meni itseltä ja tytön neitsyys meni sillä samalla reissulla. Majoitus oli englantilaisessa perheessä ja se perheen mummo oli tosi antelias. Antoi meille 1000 puntaa käteen ja sanoi pitäkää hauskaa. Hieno reissu kaiken kaikkiaan.

    • Anonyymi

      Ysillä ollessani ihastuin 8 luokalla olleeseen tyttöön.
      Tehtiin treffit ja mentiin tytön porukan kesämökille.

      Nyt tuota ajatellessa tulee mieleen negatiivisia asioita, ainakin jos isänä tuollaisia juttuja ajattelee. Mutta tuossa hetkessä ja ajassa se oli viatonta hempeää hellyyttä ja tutkimusmatkaa, nuoren naiseksi tulevan tytön kehoon.

      Samalla biologian tunneilta opittuja eroavaisuuksia tuli tarkasteltua lähemmin, myös ne kohdat kehosta jotka laittavat syvästi huokailemaan.

      Tuo tyttö on yksi parhaita koulumuistoja.

      AV

      • Anonyymi

        Tämä on kyllä aivan ihme homma tämäkin kiekura ihmismielessä. Siis ainakin miehen.

        Kun se 15-vuotias pojankolli, joka on tutkinut ikäisensä tytön saloja, muuttuu 35-vuotiaaksi tyttölapsen isäksi, niin kaikki teinipojat muuttuvat epäilyttäviksi hyypiöiksi, jotka on pidettävä loitolla.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kyllä aivan ihme homma tämäkin kiekura ihmismielessä. Siis ainakin miehen.

        Kun se 15-vuotias pojankolli, joka on tutkinut ikäisensä tytön saloja, muuttuu 35-vuotiaaksi tyttölapsen isäksi, niin kaikki teinipojat muuttuvat epäilyttäviksi hyypiöiksi, jotka on pidettävä loitolla.

        -keinovaginamies-

        Noin se tavallaan jostain syystä menee, kai se on jotain suojeluvaistoa.
        Ainakin puhuttelu pitää olla (roikottaa jaloista näsineulan kaiteiden ulkopuolella ja ottaa lupaus siitä ettei mitään pahaa tapahdu).

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se tavallaan jostain syystä menee, kai se on jotain suojeluvaistoa.
        Ainakin puhuttelu pitää olla (roikottaa jaloista näsineulan kaiteiden ulkopuolella ja ottaa lupaus siitä ettei mitään pahaa tapahdu).

        AV

        Voi olla suojeluvaistoa, mutta voi olla vallanhalua "minun omaisuuteen (tyttöön) ei kosketa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla suojeluvaistoa, mutta voi olla vallanhalua "minun omaisuuteen (tyttöön) ei kosketa".

        Voi se olla sitäkin, jos on osittain valvonut tyttären eteen 100 yötä ja viettänyt vapaa ajastaan 20 000 tuntia lapsen kanssa, voi toki tulla tilanne missä arvioi väärin uutta tulokasta.

        AV


    • Ei oikein jaksa muistella menneitä kouluaikoja, ne on olleet aika ikävää aikaa elämässäni monesta syystä. Mutta pääosin nyt huonon terveydentilani vuoksi ja koulukiusaamisen vuoksi.

      Mielummin keskityn nykypäivään, kun elämä on parempaa mitä silloin oli.

    • Anonyymi

      Sain koulussa jälki istuntoa vaikka en tehnyt mitään. Joku oli valehdellut. Haastoin opettajan oikeuteen vapauden riistosta ja sain 1000 markkaa korvauksia.

      • Anonyymi

        Miä haluan matkaverin


    • Muistan, miten 9:n luokan voimistelunopettaja halusi kasvattaa meistä huippu-urheilijoita.
      Onneksi seiväshypystä sai kieltäytyä.

    • Anonyymi

      Koenumerot ovat jääneet mieleen:

      10: ok
      10-: menettelee vielä
      9,5: huono juttu
      9 : törkeää

      🦄

      • Anonyymi

        Etkö saanut koskaan 10 ?
        Minäpä sain, useammin.

        Kireys tietyissä paikoissa on hyväksi, mutta pingottaminen elämässä tappaa ihmisen.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö saanut koskaan 10 ?
        Minäpä sain, useammin.

        Kireys tietyissä paikoissa on hyväksi, mutta pingottaminen elämässä tappaa ihmisen.

        -keinovaginamies-

        Sinähän lupasit alkaa kannattamaan tasa-arvoa?

        Mauttomat kaksimieliset vitsit eivät kuulu vastakkaisen sukupuolen kunnioittavaan kohteluun.

        🦄


      • Anonyymi

        Minun koenumerot:

        10 erikoishuippu
        9-10 huippu
        8 oikein hyvä
        7 (yleisin) ok
        6 ok jos en ole lukenut
        4-5 yritä keskittyä

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän lupasit alkaa kannattamaan tasa-arvoa?

        Mauttomat kaksimieliset vitsit eivät kuulu vastakkaisen sukupuolen kunnioittavaan kohteluun.

        🦄

        Minä olen aina kannattanut tasa-arvoa. Varsinkin seksuaalikäyttäytymisen osalta olen jopa rohkaissut naisia olemaan yhtä vapautuneita kuin miehet.

        Jos sinun mielesi luo tuosta lauseesta naisia halventavan mielikuvan, niin se on sinun päässäsi. Mieleltään tasa-arvoinen ihminen voi käsittää sen koskemaan vaikkapa vatsalihaksia. Ne löytyy kaikilta.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aina kannattanut tasa-arvoa. Varsinkin seksuaalikäyttäytymisen osalta olen jopa rohkaissut naisia olemaan yhtä vapautuneita kuin miehet.

        Jos sinun mielesi luo tuosta lauseesta naisia halventavan mielikuvan, niin se on sinun päässäsi. Mieleltään tasa-arvoinen ihminen voi käsittää sen koskemaan vaikkapa vatsalihaksia. Ne löytyy kaikilta.

        -keinovaginamies-

        ”Jos sinun mielesi luo tuosta lauseesta naisia halventavan mielikuvan, niin se on sinun päässäsi.”

        Kyllä sai. Eikä se lähde sieltä kovin helpolla pois. En jatka keskustelua kanssasi.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aina kannattanut tasa-arvoa. Varsinkin seksuaalikäyttäytymisen osalta olen jopa rohkaissut naisia olemaan yhtä vapautuneita kuin miehet.

        Jos sinun mielesi luo tuosta lauseesta naisia halventavan mielikuvan, niin se on sinun päässäsi. Mieleltään tasa-arvoinen ihminen voi käsittää sen koskemaan vaikkapa vatsalihaksia. Ne löytyy kaikilta.

        -keinovaginamies-

        Naiset eivät koskaan voi olla yhtä vapautuneita kuin miehet seksuaalikäyttäytymisen osalta. Tai voivat, mutta se on heille itselleen vähintään turvatonta ellei vaarallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jos sinun mielesi luo tuosta lauseesta naisia halventavan mielikuvan, niin se on sinun päässäsi.”

        Kyllä sai. Eikä se lähde sieltä kovin helpolla pois. En jatka keskustelua kanssasi.

        🦄

        Se on hyvä varoa mitä omassa mielessä liikkuu.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset eivät koskaan voi olla yhtä vapautuneita kuin miehet seksuaalikäyttäytymisen osalta. Tai voivat, mutta se on heille itselleen vähintään turvatonta ellei vaarallista.

        Jos asiaan liittyy vaaroja, se ei ole naisten syy vaan miesten.

        Älä yritä syyllistää naisia miesten tekemistä asioista. Se ei mene feministille läpi.

        🦄


    • Anonyymi

      Kouluni, kansakoulu, oppikoulu/peruskoulu ja lukio opettajineen olivat parasta A luokkaa. Siihen aikaan opettajillakin oli vielä homma hallussa, tarvittava auktoriteetti, vaikka luokkien koko oli huima verrattuna tähän päivään.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Koulussa oli mukavaa. Oltiin luokkaretkellä tukholmassa ja laivan hytissä me kaikki ryypättiin ja pidettiin hauskaa. Kaksi meidän luokan tyttöä oli pyytänyt iso veljensä mukaan laivalle jotka haki meille alkoholia laivan kaupasta. Sitten juotiin niitä viinoja hytissä. Pelattiin pullonpyöritystä ja tyttö sai tehtäväksi suudella minua. Se oli mukavaa koska tyttö oli kaunis.

      T: viinamies

    • Anonyymi

      Miksi te niitä kauheita koulumuistoja haluatte muistella.

    • Tapahtuihan silloin vaikka ja mitä, vaikka pääosinhan se oli sitä tasaista ja arkista paarustamista.

      Yksi parhaita muistoja on se, kun yksi luokkakaveri otti ja kiskaisi jäämötikän rehtorin ikkunan läpi, hitto mikä härdelli siitä syntyi.

    • Opettajat on varmaan parhaansa yrittäny. Kävin tosiaan peruskoulua, mutta aikamoista kansakoulua se vielä oli. Opettajillahan oli yleensä vaan keskikoulu käytynä ja siihen päälle seminaari. Kutosen matikka meni opettajalla jo ymmärryksen yli. Määrärahat oli tiukalla, mutta ois toivonu että ees puiset höylät mallia kansakoulu ois terotettu. Toi kässä on sellanen aine ettei sitä saisi oppilaalta sammuttaa, vaan päin vastoin se monella kaipais sellasta herättelyä. onneks mulla ylä aste oli entinen kansalaiskoulu ja siellä oli hienot kässän tilat sekä puulle että metallille. Kansalaiskoulun puuopettaja olikin sitten astetta hurjempi. Ainoo mikä on todellla jääny vaivaamaan on, kun lukiossa ei kässää ollut. Ymmärrän kyllä jos koko ikä luokka siirtyy yliopistoon, niin ei kässää tarvi. mutta nykytilanteessa se ois perusteltu.

    • Anonyymi

      Mitäs koulussa nyt tapahtui. Olin kympin oppilas, tylsää oli joka hetki. Kyllästyin amiksen jälkeen opiskeluun ja menin eka armeijaan ja sitten töhin. Vaikka olin hyvä koulussa niin en vaan jaksanut istua siellä enää. Opiskelin sitten vuosien aikana itsenäisesti kotona rakennusinsinööriksi. Kävin suorittamassa muutamia tehtäviä koulussa ja näyttökokeita. Muuten en jaksanut istua paikallaan koulussa enää.

    • Anonyymi

      Erikoinen juttu, että neljännellä oli ihan normaalia mennä toppahousut jalassa kouluun talvella, mutta vitosella ei kukaan enää käyttäny. Toinen oli kun kakkosella, joku kiroili, niin heti kanneltiin opettajalle ja kiroilija jäi jälki istuntoon. Mutta kolmosella kukaan ei enää kannellu. Erikoisia ikärajoja koulussa, joista ei kukaan puhu, mutta se vaan menee ikään kuin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.

      • Anonyymi

        Kerran ala-asteella kun kirjoittelin haistattelulappuja toisen tytön kanssa keskenämme, niin tokihan muut heti siitä kantelivat ja kiikutitivat meidän molempien laputkin ihan opettajalle nähtäväksi. Muutoin oli sellainen luokka, ettei mistään oikeastaan kanneltu, joten sen kerran kun itse tein jotain "pahaa" niin jostain syystä olikin muiden sitten ihan "pakko" kannella. Maikka sitten pisti meidät kumittamaan lapuista kaikki haastattelut pois. Sama maikka myös lupasi, ettei kertoisi asiasta vanhemmillemme. Mutta kas kummaa, sitten sain kuulla äidiltäni että maikka oli hänelle kuitenkin kertonut...

        Kirjautumaton palstalutka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran ala-asteella kun kirjoittelin haistattelulappuja toisen tytön kanssa keskenämme, niin tokihan muut heti siitä kantelivat ja kiikutitivat meidän molempien laputkin ihan opettajalle nähtäväksi. Muutoin oli sellainen luokka, ettei mistään oikeastaan kanneltu, joten sen kerran kun itse tein jotain "pahaa" niin jostain syystä olikin muiden sitten ihan "pakko" kannella. Maikka sitten pisti meidät kumittamaan lapuista kaikki haastattelut pois. Sama maikka myös lupasi, ettei kertoisi asiasta vanhemmillemme. Mutta kas kummaa, sitten sain kuulla äidiltäni että maikka oli hänelle kuitenkin kertonut...

        Kirjautumaton palstalutka

        "haastattelut" = haistattelut

        Kirjautumaton palstalutka


    • Luokkaretkelle ei päästy kun kukaan opettaja ei meidän kanssa sinne halunnut. Se osa koulua jäi kokematta.
      Opettajista jäi mieleen teknisen työn opettaja sekä uskonnon opettaja. Teknisen työn opettaja haisi viinalle mutta tuossa uskonnon opettajassa oli joku mikä sai kuuntelemaan. Kun useat opettajat totesivat että ei teistä pojat mitään tule niin hänen tunnilla kyllä aina yritettiin parhaamme; se riitti hänelle enemmän kuin mainiosti.

      Vähiten hauskin hetki oli liikuntatunnilla kun piti tehdä haarahyppy jonkun pukin yli. Toista kertaa en yrittänyt ja vieläkin sattuu kun muistelee. Yksi mieleenpainuva hetki oli kun saatiin biologian kokeet takaisin. Kaikki muut vastaukset väärin paitsi kärpästen risteytystehtävä josta täydet pisteet. Se tehtävä oli niin laaja että silläkin sai jo muistaakseni seiskan.

      Yhdeksän vuotta peruskoulua mutta se tärkein opetus tuli päätösjuhlassa jossa edellä kerrottu uskonnonopettaja totesi suunnilleen " ihmistä ei pidä arvioida numeroiden eikä suoritteiden kautta vaan ihminen on jo itsessään arvokas"

      • Anonyymi

        Koulusta jää aina osa kokematta. Mä oisin halunnu nähdä koulun pannuhuoneen. Mutta sitä ei näytetty. 30 vuotta myöhemmin kuulin että koulu puretaan homeen takia. Ja tarpeeks kauan kun kunnanvirastossa anelin, niin tuli kiinteistöpäällikkö sen pannuhuoneen näyttään. Että jos jotain jää kokematta, niin kunnanvirastoon, niin asiat ratkee.


    • Anonyymi

      Lukion uskonnonopettaja. Voi jeesus mikä fanaatikko!

      Mentiin reippaasti opinto-ohjelman ohi. Opettaja pyysi, että kukin meistä oppilaista miettisi sydämessään, mitä Jeesus sanoillaan tarkoitti.

      Kuulin myöhemmin, että opettajasta olisi valitettu.

    • Anonyymi

      Parhaat muistot liittyy kyllä yläasteen kieltenopettajiin. Sekä saksan- että ruotsinmaikka oli sellaisia naisia että motivaatiota löytyi :)

      Vieläkin näen joskus unta noista tummista kaunottarista. Varsinkin saksanmaikan tummakarvaiset käsivarret hivelevät aivosolujani.

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      Suurin osa koulumuistoistani on pelkkää paskaa kiusaamisen takia.

      Kirjautumaton palstalutka

      • Anonyymi

        Koulu ja vankila ovat loistava tapa tutustua kaikenlaisiin limoihin.


      • Juuri noihin opettajiin kiinnittäisin huomiota. Monet on eteviä omassa aineessaan. Mutta jos aineen on lukenut yliopistossa, niin se on hyvä tie tutkijaksi tai jos opettaa haluaa, niin lukioon sitten. Peruskouluun pitäis aina mennä luokanopettajakoulutuksen kautta. Oppilaat kun on siinä iässä että tarvii sitä kasvatuksellista puolta. Aineen opettajan pätevyyden saa helposti sivuaineena, kun opettajakoulutus on nykyisin aina yliopiston yhteydessä. Sivuaine voisi olla pakollinenkin. Sitten saatais alakoulun aineopetusta paremmaksi ja yläkoulun kasvatuspuolta eteenpäin. Uskon että kiusaaminenkin vähentyis, kun opettajat tietää mitä tekee. Ei ihme että häiriöt lisääntyy, kun luokanopettaja opettaa kutosella vielä 1 plus 1 ja seiskalla aineopettaja puhuu ydinfysiikkaa eikä huomaa että luokassa on muitakin.


    • Anonyymi

      Toisaalta jos "koulumuistoihin" käyvät myös yliopisto eli aikuisiän koulut, löytyy sieltä sitten rutkasti hyviä ja hauskojakin muistoja.

      Ehkä paras oli se, kun selitin yhdelle havaijilaiselle, miten käytävän juoma-automaatista sai myös keittoa. En osannut aina lausua englanninkielisiä sanoja oikein, joten minun sanomanani "soup" kuulostikin sanalta "soap". Siinä sitten vakavalla naamalla selitin oudon ilmeen saaneelle havaijilaiselle että "No siis KEITTOA, sitähän voi juoda kuumana tai kylmänä". No sitten ko. tyyppi meni ihmettelemään yhdelle afrikkalaiselle "Siis tästä saa saippuaa?!" Kun afrikkalainen sitten oikaisi, että keittoa, niin lopulta vasta tajuttiin millaisen kommelluksen oma ääntämiseni oli saanut aikaan...

      Kirjautumaton palstalutka

    • Anonyymi

      Niin ja sitten lukiossa pitkän matikan maikka heitteli tytöille aina kaksimielisyyksiä. Esim. kun eräs tyttö söi omenaa, heitti "varo ettei mee siemenet sisään!" Kerran tunnilla se vertasi paraabeliä "naisen rintoihin". Mulle se ei tietenkään mitään heitellyt, kun olin sekä pojille että vanhemmille miehille ilmaa.

      Kirjautumaton palstalutka

    • On jäänyt tuo jälki-istunto kokematta, kun koskaan ei tullut mieleen tehdä mitään millä olisi paikan ansainnut. Millaista siellä on?

      Järjestetäänköhän jossain sellaista elämysmatkaa, että aikuisena voisi käydä jälki-istunnossa, kun ei lapsena päässyt.

      Kevään liikuntatuntien pesäpallo-ottelut muistan hyvin. Miten voi lyhyeen liikuntatuntiin mahtua monien tuntien tylsä odottelu. Odottelua että porukka löytää sopivat räpylät ja oliko siinä jotain muitakin varusteita, odottelua että kenttä on piirretty, odottelua lyöntijonossa, odottelua takakentällä johon pallo ei koskaan tule ja odottelua että joku löytää pallon pöpeliköstä sen jälkeen kun joku sattui kerran kunnolla osumaan lyönnissään. Ja ennen kaikkea odottelua että joko se kesäloma kohta alkaisi.

      • Anonyymi

        Elämysmatka oiskin hyvä idea. Vois ostaa maaseudulta vanhan kansakoulun. Ohjelmassa ois juuri odottelusta koostuvia liikuntatunteja, tylsiä oppitunteja, pahaa kouluruokaa ja tietenkin höyläämistä tylsällä höylällä. Lisäksi tulisi mielivaltaisia jälki-istuntoja ja muita rangaistuksia. Roolihahmona ois tiukka opettaja ja matkalaisten joukkoon huomaamattomasti liittyvä häirikkö oppilas.


      • Anonyymi

        Olen ollut jälki-istunnossa ainakin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla istuin, koska olin unohtanut virsikirjan kotiin peräti neljä kertaa lukukauden aikana.

        Toisella kerralla istuin muutaman muun oppilaan kanssa ryhmähengen vuoksi. Kukaan ei halunnut paljastaa opettajalle syyllistä, olikohan se karkin syönti välitunnilla, ja sen vuoksi kaikki istuivat.

        Jälki-istunto on voimaannuttava tuokio. Se tapahtui niin, että istutaan pulpetissa koulupäivän päätteeksi opettajan valvonnassa. Mitään muuta ei saa tehdä kuin istua ryhdikkäästi (ja ajatella). Jos näytti katuvalta ja vakavalta, niin pääsi aikaisemmin pois. Siinä mielessä jälki-istunto muistuttaa vankilatuomiota.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut jälki-istunnossa ainakin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla istuin, koska olin unohtanut virsikirjan kotiin peräti neljä kertaa lukukauden aikana.

        Toisella kerralla istuin muutaman muun oppilaan kanssa ryhmähengen vuoksi. Kukaan ei halunnut paljastaa opettajalle syyllistä, olikohan se karkin syönti välitunnilla, ja sen vuoksi kaikki istuivat.

        Jälki-istunto on voimaannuttava tuokio. Se tapahtui niin, että istutaan pulpetissa koulupäivän päätteeksi opettajan valvonnassa. Mitään muuta ei saa tehdä kuin istua ryhdikkäästi (ja ajatella). Jos näytti katuvalta ja vakavalta, niin pääsi aikaisemmin pois. Siinä mielessä jälki-istunto muistuttaa vankilatuomiota.

        - Sheena

        Vai virsikirja. Noi uskovaiset opettajat olikin kaikkein rasittavimpia. Tehdään tollasesta pikkuasiasta suuri. Ensimmäinen opettaja oli tosi uskovainen, ja vielä 3-6 luokkien valvoja sanoi aina ruokailun päätteeksi kiitos jeesus ruuasta. mutta ylä asteen opettaja sanoi ruokailun päätteeksi vaan kiitos ruoasta. eikä mitään jeesusta siihen enää sotkenu. Toisaalta toi oli ihan hyvä semmonen hiljentyminen siihen ruokailun päätteeksi, joka siis koko peruskoulun ajan aina pidettiin. Nykyään kai oppilaat käy syömässä vähän miten sattuu, eikä syömään mennä enää jonossa.


    • Noh välitunnilla availin opettajille ovia ja tykkäsin opettaja aina kehu minua.

    • Anonyymi

      Kuka niitä tahtoo muistella. Karmeita tarinoita.

    • Ruotsin opettaja. Ihan ok naisopettaja mutta hölötti välillä omituisuuksia numero kuudesta ja seksistä. Hän sanoi, että kyllä miehet tietää ja naureskeli päälle.
      Oltiin lukion eka luokalla.

    • Anonyymi

      Ei koulussa ollut aluksi kivaa. Yks paska kakara kiusasi minua ja työnsin sen rappusia alas. Se halvaantui loppuiäksi. Sen jälkeen pystyin opiskelemaan melko hyvin mutta ammattikoulussakin oli yks paska tyyppi joka vittuili koko ajan. Joudun sitten hermostumaan ja vedin sitä turpaan kunnolla. Sain syytteen siitä mutta oli siinä hyviäkin puolia että naiset huomasi minut ja sain naisen helposti sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Kuka niitä painajaisia tahtoo muistella? En ole masokisti.

      • Anonyymi

        Nyt on lauantai. olis illan kauhukertomuksen paikka.


    • Anonyymi

      Ette te nyt oikeesti voi olla noin tyhjäpäisiä, ettette koulusta tän enempää muista.

      • Anonyymi

        Muistetaan me. Tietty. Muttei tahdota muistaa tai muistella. Miksi itselleen piruja maalailee. Tyhmäjän sellainen on. Kerro omistas jos noin innokas siihen olet ja se sinulle jotain antaa. Ollaan pelkkinä korvina💩


    • Anonyymi

      Kaiken jättäminen viime hetkeen. Kokeisiin luettiin vielä samana päivänä, kun ne pidettiin.

    • Anonyymi

      ...uskonnolliset päivänavaukset...yhteiset tilaisuudet juhlasalissa, se hikisten sukkien haju kun istuttiin muistaakseni lattialla...luokanvalvoja oli vanhan ketun oloinen ulstereineen, sotaveteraani joka rauhallisesti pyöritteli peukaloitaan katsellessaan aherrusta ja työnsä tehneitä kehotti samaan...välitunnilla tytöt roikkuivat käsipuolessaan pihalla... uusi luokanvalvoja sitten pauhasi menetetystä kostamosta ja antoi tukkapöllyä...naurukaverin kanssa eeppisiä kohtauksia...hiihtokisojen katsomista tvstä koulun portaikossa, rehtori oli urheilumiehiä... omat tosi pitkät sukset joissa oli kasvunvaraa...kylmyys, oli kylmiä talvia...piirissä jumppaa hiller tokaziejn tai tamburiinin tahtiin...köydellä kiipeämistä... onnetonta suunnistusta...uimaopetus, siinä oli jotain pielessä... luokan parhaana juoksukisoihin joiden taso oli liian kova...kerran hiihtämään että saatiin olla hullulta opelta rauhassa niin se tuli sinne perään kiusaamaan, mentiin puun taakse hankeen piiloon nauramaan niin se hiihti ohi, se meidät sitte seuraavalla kierroksella sai kiinni ja järjesti varmaan rangaistuksena tekniikkasulkeiset...erittäin väsyneitä aamuja iltavirkulle, suorastaan etovaa oloa...yläasteella kuviot jossain määrin uusiksi, kommenttia samanluokkalaiselta vähemmän tutulta että on ihan eri ihminen vapaalla, se iso ryhmä pisti varmaan jäihin...luokan urheilulliset olivat niitä toivoja... lasketteluretket joilla toiset olivat kuin kala vedessä ja toiset täysiä tampioita ilman asiallisia vermeitäkään...lukioon en jatkanut ihan siksi että ne samat naamat olivat jo ihan liikaa...luokkaretkille ei koskaan päästy, jos ei 9. keväistä jätevedenpuhdistamovierailua lasketa...se miten ei ollut täysin kiinni elämässä noina vuosina, aika massiivistakin eskapismia sekä kirjoihin ja päiväuniin

      • Anonyymi

        "...uskonnolliset päivänavaukset..."

        Jotain tällaista on minullekin tapahtunut kansakoulussa. Opettaja soitti polkuharmoonia ja taisimme laulaa virsiä vai oliko se Maamme-laulu.

        Snellmanin koulu oli jo talona kolossaalinen painajainen, ainakin pienen ihmisen silmissä.
        Tollasia rakennuksia näkee kauhuleffoissa.

        https://www.ts.fi/uutiset/1074080051


    • Musiikkitunnilla luokan edessä laulaminen. Onko laulaminen osa kansansivistystä?

      • Noi typerät laulutunnit onkin jäänyt mieleen. Ainakin siinä oppi vihaamaan musiikkia. Eikä edes opettajalla ollut minkäänlaista sävelkorvaa. Ensimmäinen opettaja hakkasi mekaanisesti pianoa, nuotilleen kyllä oikein, mutta ilman mitään tunnettaa. Seuraava opettaja soittikin harmoonilla ihan miten sattuu ja lauloi oudosti korkealta kiekuen. Eikä siinä laulukokeessa ollut mitään järkeä. Musikaalisuutensa voisi ilmaista myös pianolla tai kitaralla. Tiedän kyllä että virossa oli laulava vallankumous, mutta suomen talous tuskin laulamalla nousee.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Noi typerät laulutunnit onkin jäänyt mieleen. Ainakin siinä oppi vihaamaan musiikkia. Eikä edes opettajalla ollut minkäänlaista sävelkorvaa. Ensimmäinen opettaja hakkasi mekaanisesti pianoa, nuotilleen kyllä oikein, mutta ilman mitään tunnettaa. Seuraava opettaja soittikin harmoonilla ihan miten sattuu ja lauloi oudosti korkealta kiekuen. Eikä siinä laulukokeessa ollut mitään järkeä. Musikaalisuutensa voisi ilmaista myös pianolla tai kitaralla. Tiedän kyllä että virossa oli laulava vallankumous, mutta suomen talous tuskin laulamalla nousee.

        Laulukoe kaikkien kuullen oli yksi kaikkein tymperämpiä asioita koulussa.


    • Anonyymi

      Kidutettiin silmittömästi monta vuotta. Opettajat tiesivät, mutta eivät reagoineet mitenkään. En ollut mikään ujo ja hiljainen, ennemmin outo. Päätin käsi nyrkissä,
      että tulee päivä, jolloin kukaan ei kiusaa. Se tulikin. Olin moottoripyöräjengissä pohjoismaiden huipulla. Sinne sopi ihan loistavasti ihmisiä vihaava henkilö. Sieltä oli aikoinaan lähdettävä. En ole sen jälkeen oikein sopeutunut mihinkään.

    • Anonyymi

      Ihan täyspaskat opettajat ja luokkakaverit koko kouluajan. Opiskeluaikana oli jo päinvastainen, hyvä meininki.

    • Anonyymi

      Rupeesin tossa justiin muisteleen vanhoja koulukavereja. Kävin siis Kiimingin yläasteen vuodesta -96 alkain. Meitä oli aasta hoohon luokkia ja kullahi varmaan parikymmentä oppilasta. Poikia nyt tullut mieleen jotain 65 kipaletta ja tyttöjä rupesin tänään muisteleen niin 35 ainakin muistui mieleen. ois kyllä haaska tietää mitä kuuluu niillehi kuista en ole kuullut pihaustakaan sitten ysin päästötodistuksen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe