EU haluaa Suomen kaventavan junaratojaan – Liikenneministeri Harakka: Ehdotus kohtuuton sekä taloudelllisesti että toiminnan kannalta
https://yle.fi/uutiset/3-12560163
EU-komissio esittää, että Suomen pitäisi rakentaa uudet junaradat eurooppalaisen standardin, 1435 millimetriä mukaisiksi eli nykyistä vajaa yhdeksän senttimetriä kapeammiksi.
Ajatus on mieletön. Onko Espanjassa tai Portugalissa 1435mm, EI ole, eikä tule!
Eu haluaa Suomen rataverkon ja kaluston uusiksi eli 1435 mm raideleveydeksi
38
309
Vastaukset
- Anonyymi
Leveäraiteinen rautatie
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Leveäraiteinen_rautatie
1 674 mm: Espanja.
1 665 mm: Portugali. - Anonyymi
EU vaatii: "EUROOPAN komissio vaatii, että Suomi rakentaisi kaikki uudet raideyhteydet eurooppalaisen standardin raideleveyteen ja tekisi suunnitelman siihen siirtymiseksi myös olemassa olevassa rataverkossa. Asiasta kertoo liikenne- ja viestintäministeriö tiedotteessaan."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008980463.html
PS Jos EU vaatii, niin EU:n pitää maksaa: - Anonyymi
Taas määräys jota lopulta vain Suomi noudatta pilkulleen.
- Anonyymi
Jos kokoomus voittaa seuraavat eduskuntavaalit niin kannattaa EU:n ehdotusta.
- Anonyymi
1520 mm, Suomi tosin 1524 mm, mutta noin pieni ero ei haittaa.
Armenia, Azerbaidžan, Valko-Venäjä, Suomi, Viro, Georgia, Kazakstan, Kirgisia, Latvia, Liettua, Moldova, Mongolia, Venäjä, Tadžikistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raideleveys
Mitenkähän Baltian maat mahtanevat nauraa tuollaiselle hulluudelle...?- Anonyymi
Eivät kai mitenkään. Rakenteilla oleva Rail Baltica Varsovasta Tallinnaan on 1435 mm raideleveydellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät kai mitenkään. Rakenteilla oleva Rail Baltica Varsovasta Tallinnaan on 1435 mm raideleveydellä.
Niin tosiaan, hankeesta ei ole kauheasti meluttu mutta ainakin baltiassa oli isoja kylttejä jotta suomikin on tuossa mukana ilm. maksumiehenä jälleen, hanke lienee saksalaista eli Euta. Kiina taas sitä tunneliaan suomesta viroon taisi ajaa joku pelimiljardööri meiltäpäin puhemiehenä, tietty avomielinen katsellaan sitten sotien jälkeen ehkäpä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät kai mitenkään. Rakenteilla oleva Rail Baltica Varsovasta Tallinnaan on 1435 mm raideleveydellä.
Rail Baltica Tallinnasta Berliiniin 1435 mm leveä:
https://fi.frwiki.wiki/wiki/Rail_Baltica
- Anonyymi
Aivan loistava asia ei ainakaan venäläiset voi käyttää rautateitämme mielenvikaisissa hyökkäyksissään sen jälkeen Ukrainassahan venäjän strategian on saada rautatiet haltuun koska venäjän joukkojen huolto kulkee pääasiassa rautateillä joissa on sama raideleveys kuin Ukrainassa.
Nykymaailman tilanne huomioon ottaen tuollaisessa on hyvinkin paljon positiivisia puolia.- Anonyymi
Ryssän takia pitä rautatiet purkaa ja ratapenkat hävitettää. Sama varautuminen koskee myös maanteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ryssän takia pitä rautatiet purkaa ja ratapenkat hävitettää. Sama varautuminen koskee myös maanteitä.
Venäjällä oli alunperin USA:n etelävaltioissa tuolloin käytetty 1524 mm raideleveys, jonka teki heille amerikkalainen insinööri George Whistler. Sittemmin venäläisten raideleveys on ei niin millilleen päässyt hieman pyöristymään kapeammaksi ja pitäisi olla noin 1520 mm.
Suomessa raideleveys on yhä se entinen Yhdysvaltain etelävaltioiden 1524 mm.
Yhdysvalloissa etelävaltioiden rautatiet muutettiin 1880-luvulla kapeampaan 1435 millin leveyteen, joka on Euroopassakin yleinen standardi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjällä oli alunperin USA:n etelävaltioissa tuolloin käytetty 1524 mm raideleveys, jonka teki heille amerikkalainen insinööri George Whistler. Sittemmin venäläisten raideleveys on ei niin millilleen päässyt hieman pyöristymään kapeammaksi ja pitäisi olla noin 1520 mm.
Suomessa raideleveys on yhä se entinen Yhdysvaltain etelävaltioiden 1524 mm.
Yhdysvalloissa etelävaltioiden rautatiet muutettiin 1880-luvulla kapeampaan 1435 millin leveyteen, joka on Euroopassakin yleinen standardi.Venäläinen raideleveys ei pyöristynyt vaan Neuvostoliitto siirtyi raideleveydessä metrijärjestelmään eli 1520 mm. Suomen rautatiet jäi tuuma-aikaan eli viiden jalan leveyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläinen raideleveys ei pyöristynyt vaan Neuvostoliitto siirtyi raideleveydessä metrijärjestelmään eli 1520 mm. Suomen rautatiet jäi tuuma-aikaan eli viiden jalan leveyteen.
Ei siirtynyt. 1524 millimetriä on ihan yhtä paljon tai vähän metrijärjestelmää kuin 1520 millimetriä.
- Anonyymi
Uliuliuli...
- Anonyymi
Kavennetaan ilman muuta kunhan EU rahoittaa homman. Suomalaiset tuntien kenelläkään ei ole munaa sitä vaatia.
- Anonyymi
EU rahoittaa 1435 mm RailBaltic -radan suunnittelusta ja rakentamisesta peräti 85%... ...täysin ilmaista balteille ja silti baltit ovat riidelleet jo vuosikausia radan lopullisesta linjauksesta. 😁
- Anonyymi
Kerrankin suomalaispoliitikko uskaltaa edes sanoa, "ei käy".
- Anonyymi
Väärässä kohtaa.. Päärata pitää kaksoiskiskottaa, jolloin saadaan Itämeren kiertävä suurnopeusrata, Helsinki - Tallinna tunneli ja Rail Baltica liittyvät kuvioon.
- Anonyymi
Eiköhän nämä raideväli muutokset ole jo ajatuksenakin kovin vanhanaikaisia, tavara kulkee näinkin ja tuleva liikenne lienee etupäässä autoilua, ilmailua ja jos junissa niin suurnopeusjunia japanin tapaa. tuo olisi näin pienessä maassa helvetin kallista ja typerää nopeasti muuttuvan tekniikan aikana, lisäksi kasvavat nopeasti muuttuvat kulkutaudit ja virukset onjo muuttaneet ihmisten liikkumista, julkisiin ei monikaan halua tämmöisenä aikana. Saattaa olla jotta matkailukin on tulevaisuudessa erittäin tarkoin säädeltyä, kulkutautien etemistä kuvaa apinatauti ei ollut uhka kolme viikkoa sitten, nyt jo yli kaksikymmentä tapausta todennäkoisesti tänään jo 200 suomessa, kerroin kasvaa virus tarttui aluksi vaikeasti homoillessa jne, eilen kerrottiin jotta pisaratartuntana kuten korona, paljon sekanaivien kehotetaan pitämään tallessa kumppanien tiedot jotta voidaan löytää tautiset, joo näihän pilettäjät varmaan tekee. Globalismi on siinä pisteessä jotta kokonaisia kansoja voi hävitä samaan tapaan kun on tapahtunut aienmin mm. Maia kultuuri ja monet muut mistä on selviä viiteitä, tiukat rajat jopa muurit voi tulla takaisin. Populaa on maapallolla liikaa luonto kehittää puolustuksen joka voi hävittää väen neljännekseen . Nyt pitää keskittyä omavaraisuuteen ja sulkea rajoja muitakin kuin venäjän.
- Anonyymi
Nyt kun venäjän kanssa ei tehdä edes kauppaa voitasiin rajoilta purkaa rautatiet siihen suuntaan turhina kapistuksina muutenkin ja alkaa keskittymään lopullisesti rautateiden ja teiden kuntoon lännen suunnassa venäjä jäisi ikäänkuin meidän selän taakse elelemään omaa sotaisaa elämäänsä ...kohtahan se kaatuu muutenkin omaan ryssimiseensä eikä Suomella ole oikein mitään intressiä tai halua siihen suuntaan investoida tai muutenkaan sijoittaa niillä kun on tapana muiden sijoitukset ja investoinnit kansallistaa joten rypekööt nyt kerrankin omassa paskassaan oikein kunnolla.
- Anonyymi
Vaikka raideleveyden muuttamiseen saadaan EU-rahoitus, niin muutos olisi kauhea takaisku yhteiskunnallistamiseen pyrittäessä.
VR menettäisi liki monopoliasemansa, kun isojen EU-maiden rautatieyhtiöt pääsisivät suoraan kilpailemaan sen kanssa ilman kaluston teknisiä muutoksia.
Tälläin myös suomalaiset liikenneviranomaiset ym. menettäisivät oletettua valtaansa ja matkalippujen hinnatkin laskisivat.- Anonyymi
Tuo venäjän läpi Kiinaan vievä rata on melkoisen tärkeä kilpailuvaltti kunhan olot taas rauhoittuu toivottavasti myös pian, kiinalaisilla oli hanke tehdä tunneli suomesta viroon, tosin nyt kuulostaa siltä jotta maailman talousmahtina Kiina on Usan kanssa riidoissa lähialueidensa vallasta ja sotilaalliset jännitteet on sielläkin medioiden mukaan, Usa tuskin haluaa kiinan tunneleita tulevaksi meillekään? Kiina on myös sotilasmahti jonka kykyjä ei taideta uskaltaa edes arvailla, luononvarat on nyt kysyttyjä toivotaan jotta välit tuonnepäin ei huonone tälläkin laitaa, komponetteja tärkeitä tuotetaa niin paljon Kiinassa. Ydinvoimaa tarvitaan nopsaa ja Japani on huippu kompakteissa ja pienissä ydinvoimaloissa suomen varmaan pakkokin saada ainakin 5-10 ydinvoimalaa nopeasti lisää Japani on tehokas toimittaja. Tietysti jos maailmasota alkaa tuolla tai täällä suuntaa tai molemissa, menee kaikki suunnitelmat uusiksi ehkä koko maailmanjärjestys ydinsota on myös pelottavan lähellä, mutta aina tarvitaan energiaa enenmän kuin omiksi tarpeiksi, keskisen euroopan energiasiat saattaa olla pitkään ongelma, nopein ja paras on ydinvoima, tuota pitää suomen kiirehtiä vaikka euroopan talous tullee vaatimaan uusia avustuspaketteja mm. Italia, Espanja ja jopa Saksa ?
- Anonyymi
Jos tuonne pohjoiseen tehtäisiin Suomen puolelle yksikin eurooppalaiseen rataverkkoon liitetty täyden palvelun 1435mm ratapiha, niin VR:lle avautuisi valtavat eurooppalaiset markkinat Norjan valtamerisatamat mukaan lukien siten, että VR:n yhteisöverot jäisi kuljetuksista Suomeen. Sekä liikennöinnissä että Fleet Caren osalta kaluston kunnossapidossa. Se kompensoisi terveellä tavalla tuota Venäjän markkinan merkittävää vähenemää. Kaluston hankinta ei ole VR:lle ongelma.
Vielä tämä: Kiinassa on 1435mm raideleveys, vaikka se on melko tehokkaasti jätetty Suomen mediassa kertomatta, kuten myös se, että Rail Balticaa rakennetaan 1435mm raideleveydellä! Eli kaikki Kouvolasta Venäjän kautta Kiinaan lähteneet junat ovat pysähtyneet Kiinan rajalle ja siinä on siirtokuormaus junasta junaan, kun raideleveys vaihtuu. - Anonyymi
AAA.... Sulla on pilke silmäkulmassa =)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo venäjän läpi Kiinaan vievä rata on melkoisen tärkeä kilpailuvaltti kunhan olot taas rauhoittuu toivottavasti myös pian, kiinalaisilla oli hanke tehdä tunneli suomesta viroon, tosin nyt kuulostaa siltä jotta maailman talousmahtina Kiina on Usan kanssa riidoissa lähialueidensa vallasta ja sotilaalliset jännitteet on sielläkin medioiden mukaan, Usa tuskin haluaa kiinan tunneleita tulevaksi meillekään? Kiina on myös sotilasmahti jonka kykyjä ei taideta uskaltaa edes arvailla, luononvarat on nyt kysyttyjä toivotaan jotta välit tuonnepäin ei huonone tälläkin laitaa, komponetteja tärkeitä tuotetaa niin paljon Kiinassa. Ydinvoimaa tarvitaan nopsaa ja Japani on huippu kompakteissa ja pienissä ydinvoimaloissa suomen varmaan pakkokin saada ainakin 5-10 ydinvoimalaa nopeasti lisää Japani on tehokas toimittaja. Tietysti jos maailmasota alkaa tuolla tai täällä suuntaa tai molemissa, menee kaikki suunnitelmat uusiksi ehkä koko maailmanjärjestys ydinsota on myös pelottavan lähellä, mutta aina tarvitaan energiaa enenmän kuin omiksi tarpeiksi, keskisen euroopan energiasiat saattaa olla pitkään ongelma, nopein ja paras on ydinvoima, tuota pitää suomen kiirehtiä vaikka euroopan talous tullee vaatimaan uusia avustuspaketteja mm. Italia, Espanja ja jopa Saksa ?
Venäjän kauppa tyrehtyy kokonaan ja tuskinpa sinnekään on kukaan mitään investoimassa, koska Fortumkin pakotetaan pysymään maassa. Jos se lähtee Venäjältä, sen voimalaitokset kansallistetaan. Ei sellaisen valtion kanssa käydä mitään kauppaa. Kiinankaupankin voit unohtaa ihan kokonaan. Onneksi Fennovoima-hanke meni puihin, ostakoot reaktorinsa Nipponin pojilta.
- Anonyymi
Vaikka itse kannatan raidevälimuutosehdotusta, on tuo lippujen hinta vähän kysymysmerkki. Lippujen hinnat saattavat pääradalla laskea, kun raiteille tulee useita uusia operaattoreita. Se tosin edellyttää sitä, että Suomesta on yhteys sekä Ruotsin, että Viron kautta EU1435 rautatieverkostoon. Saksassa kun olin vähän vuosituhannen vaihteen jälkeen, olivat lippujen hinnat selvästi bussiliikennettä kalliimmat, mutta lentoliikennettä halvemmat. Tietysti siellä oli nopeampia junia, että se lienee syy. Olivat muistaakseni kyllä Pendolinoa hätäisempiä.
Pitkiäkin matkoja pystyi matkustamaan edullisesti päivälipuilla tai aluelipuilla paikallisjunilla (Hessenticket, RegionalBahn).
Valtio pystyy kompensoimaan menetettyjä tuloja lisenssimaksuilla. - Anonyymi
No ei vaan aivan päinvastoin! VR odottelee vesi kielellä pääsyä Suomen kamaralta eurooppalaisen rautatiejärjestelmän valtaville markkinoille. Yritysostojakin on jo länsinaapureista tehty. Eurooppalaisen rautatien jatkaminen edes Kemiin on myös Suomen valtion kannalta kannattavaa, koska VR pystyisi jatkossakin maksamaan työ- ja yhteisöveronsa Suomeen, jos Suomen puolelle saadaan täyden palvelun eurooppalainen ratapiha kalustonhuoltopajoineen ja kalustotukikohtineen.
- Anonyymi
Onhan tää kannattavampi, kuin se aikoinaan onneton sadan vuoden talo. Täsdä maksaa miljardit valtio(me), eikä joku hökkä.
- Anonyymi
Helsinki - Tallinna tunneli kannattaa rakentaa ja päärata kannattaa kaksoiskiskottaa, jolloin saadaan aikaan Itämeren kiertävä suurnopeusjunayhteys. Tavara voidaan kuljettaa Tornion kautta Narvikiin tai muualle laivattavaksi. Rail Baltica on kaksoiskiskotettu käyttämään sikäläistä 1520mm ja eurooppalaista 1435mm järjestelmää.
- Anonyymi
Hyvä ideahan tuo on. Hiukka kallista, mutta rataa pitää huoltaa ja uusia muutoinkin. Lisäksi olisihan se vain hyvä ettei ryssien junat pystyisi noin vai ajelemaan tankkilastissa suoraan helsinkiin. Toki ne ei kyllä enää suomen Natoon liittymisen jälkeen uskaltaisi tehdä sitä, mutta silti olisi ihan hyvä varmuuden vuoksi muuttaa rataleveys erilaiseksi kuin itärajan takana.
- Anonyymi
Teatterimaisteri Harakka jyrkästi vastustaa itämiehittäjäystävällisestä raideleveydestä luopumista.
- Anonyymi
Tästä aiheesta on muuten monta keskusteluketjua Suomi24:ssa, muun muassa:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17516502/eu-vaatii-suomea-luopumaan-5-jalan-raideleveydesta - Anonyymi
Kun Rail Baltica valmistuu, on Baltian maissa pohjois-eteläsuunnassa manner-eurooppaan yhdistävä rata. Rataa on perusteltu muun muassa turvallisuussyillä, joukkojen ja kaluston siirtely NATO-maiden välillä helpottuu. Tähän asti tavaran rahtaaminen on ollut mahdotonta tai hankalaa, esimerkiksi Riian ja Tallinnan välillä ei ole suoraa junayhteyttä. Tietyissä tapauksissa jos Baltian maiden välillä haluaa rahdata tavaraa, reitti kulkee Venäjän tai Valko-Venäjän läpi, mikä ei nykytilanteessa ole mahdollista. Julkisilla jos matkustaa maiden välillä, pitää mennä bussilla. Rail Baltica mahdollistaa nopean henkilöjunaliikenteen bussilla.
Kun Rail-Baltica valmistuu, osa Suomalaisista rahtareista joutuu hakemaan trailerinsa Virosta. Ei enää pitkän matkan keikkoja, voi olla kotona enemmän perheen kanssa. Toinen seuraus saattaa olla rahtiliikenteen siirtyminen junille Itämeren itälaitaa pitkin, mikä on Ruotsin läpi kulkevasta ja Suomen-Tukholman lauttaliikenteestä pois. Kolmanneksi, tulee painetta rakentaa se Helsinki - Tallinna rautatietunneli.
Ja viimeisenä, tulee painetta ja painostusta EU:n suunnalta yhdistää Suomessa ainakin suurimmat kaupungit komission esityksen mukaisesti 1435mm kiskotuksella. Kahden eri standardin ongelma on ratkaistu Baltian maissa limikiskotuksella, kaksoiskiskotus, jotta samaa rataa voidaan ajaa kahden eri järjestelmän junilla.
Linkitän tähän Rail Baltican toimintaa esittelevän englanninkielellä tekstitetyn Youtube videon, videossa kannattaaa huomioida mm. rahdin käsittely:
https://youtu.be/keDh68lHB-s- Anonyymi
Korjaus:
Rail Baltica mahdollistaa nopean henkilöjunaliikenteen /bussilla/.
Rail Baltica mahdollistaa nopean henkilöjunaliikenteen vaikka ICE-junilla.
- Anonyymi
Rail Baltica projekti on tällä hetkellä menossa Latviassa ja urakoitsijoilla on parhaillaaan meneillään tarjouskilpailun 2. kierros. On suunniteltu, että työt Riian ympäristössä alkavat 2023.
https://www.railbaltica.org/
Arkkitehdin näkemys Ülemisten terminaalista:
https://youtu.be/UIltcI7cfZ0
https://rbulemiste.ee/
Ülemiste on alue Lasnamäen kaupunginosassa Tallinnassa. - Anonyymi
Espanjassa on käytössä 1435 mm raideleveys Keski-Euroopan suuntaisissa yhteyksissä.
- Anonyymi
Nyt se Suomen raideliikenteen laajentaminen oleellisilta osiltaan TEN-T standardin mukaiseksi 1435mm raideleveydeksi alkoi:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4248972d-dc33-47d6-b4ec-f30488ba21d1
Hurraa! Vielä kun saataisiin se jonain päivänä Helsinkiin asti kaksoiskiskotuksella, limikiskotus ja Tallinnaan tunnelin kautta. No jos muut EU maat kustantavat koko homman eikä se vaikuta mitenkään matkustusmukavuuteen junassa niin eikai siinä sitten. Kyllä se minulle sopii. Siinä työllistetään monta ihmistä pitkäksi aikaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329