Mietin jo teinkö virheen ostaessani sähköauton. Nyt on vielä suht halpa sähkösopimus mutta syksyllä tämä määräaikainen sopimus päättyy. Voi hyvin tulla viisinkertainen hinta uudessa, jopa enemmänkin. Puhumattakaan talven tulevista sähkön katkaisuista sähköpulan takia.
Hirvittääkö teitä muitakin sähköautoilijoita sähkön raju hinnannousu ja talven tulevat sähkökatkot?
15
90
Vastaukset
- Anonyymi
Ensi kesään asti siirtoineen päälle 7 senttiä kwh…sinänsä väliä kun työnantaja sen maksaa. Tämä siis kotilatauksesta. Töissä ei mittaria ja lataan aina ilmaiseksi.
Vapaa autoetu tippui -290e sähköautoon vaihdettaessa muutenkin joten sekin hyvä.
Ei vaikuta sähkön hinnan nousu omaan elämääni. Vapaa autoetu pysyy yhtä halpana vaikka maksais euron/kwh. Onhan sähköllä ajossa muutakin kun se että se on halpaa. Kuten esim ylivoimainen kiihtyvyys ja ajokokemus yhdellä polkimella. Ei vaihteistoa…hiljainen…miksi siis ajaa enää bensalla? - Anonyymi
Asian voi ajatella niin että bensa-auton kulutus on 7 l satasella ja bensan hinta nyt keskimäärin 2,26 euroa per litra. Sata kilometriä maksaa 15,82 euroa.
Sähköauton kulutus 17 kilowattituntia satasella. Jotta ajaminen olisi yhtä kallista kuin bensa-autolla niin kilowattitunnin pitäisi maksaa 15,82 / 17 euroa kilowattitunnilta eli 93 senttiä kilowattitunnilta.
93 senttiä kilowattitunnilta keskimääräisesti pidemmän ajan yli olisi niin kova hinta että Suomessa ehtisi moni talo pimentyä ja kylmentyä maksamattoman sähkölaskun takia. Luultavasti valtiovalta joutuisi puuttumaan tilanteeseen kun ihmiset lähtisivät osoittamaan mieltään.
Nyt määräaikaisen sopimuksen voi saada noin 23 eurolla per kilowattitunti eli sähkösopimusten hintojen pitäisi nousta tästäkin vielä 4 kertaisiksi ja jäädä sille tasolle pysyvästi ennen kuin sähköautoilu muuttuu kannattamattomaksi näillä bensan hinnoilla. Bensa hinta tuskin laskee kovin nopeasti alle kahden euron tässä maailman tilanteessa. - Anonyymi
Tunnin tai parin sähkökatkos ei vaikuta sähköautoilijan elämään millään lailla. Jos suunniteltuja sähkökatkoja joudutaan tekemään ne tapahtuvat luultavasti korkeimman kulutuksen aikoihin eli aamulla ja illalla kun ihmiset ovat kotona. Tämä on nykyiset tiedon mukaan epätodennäköistä varsinkin jos Olkiluoto 3 saadaan tuottamaan sähköä talveksi.
Sähköautoa on hyvä ladata yön hiljaisina tunteina kun kulutus on muutenkin alhaista ja jos on pörssisähkösopimus hintakin on luultavasti alhainen. - Anonyymi
Olisi kannattanut odottaa ja tilata vetyauto
- Anonyymi
Vetyauton odottaminen on taatusti paras säästökeino - ei tule koskaan autonvaihto eteen.
- Anonyymi
hih-tesla ja -40 pakkanen...
- Anonyymi
Pakkanen on paljon suurempi ongelma polttomoottoriautoilla. Varsinkaan dieselautot eivät ilman erityisiä lämmitystoimia liikahdakaan -40 asteen pakkasilla. Joten tuollainen hihittely on surkuhupaisan typerää.
Sähköauto kuluttaa enemmän pakkasilla, mutta muuten se kulkee kovillakin pakkasilla helposti. Paljon paremmin kuin polttomoottoriautot, etenkin dieselit.
- Anonyymi
On kummallista, että sinä kuvittelet sähköautoilijoiden kärsivän eniten jos sähkön hinta viisinkertaistuvan. Ei, tuosta kärsii eniten ne joilla on kodissa sähkölämmitys. Ja kaikki ihmiset jotka sähköä käyttäisivät maksaisi sähköstään viisinkertaisesti. Sähköautoilu olisi tuolloin pienin murhe.
Ja sähköauton ostaneet ovat keskimäärin varakkaampia ja hyvätuloisempia kuin muut, joten sähkön hinnan nousu vaikuttaa heihin vähemmän. Sähkön hinnan nousu häiritsee enemmän pienituloisia, joilla EI ole sähköautoa. Paitsi tietenkin jos saa sähköön rahaa sossusta.
Ja tuollaiset lyhyet sähkön katkaisut tunniksi eivät sähköautoilua paljon häiritse. Auto vain ladataan silloin kun sähkö toimii. Sähkön katkaisu haittaa muuta elämää enemmän kuin auton latausta.- Anonyymi
Ja ylipäätään tuntuu siltä, että jotkut höpisee sähkön hinnan noususta aivan kuin se lähinnä koskisi vain sähköautoilijoita. Kaikkihan sähköä käyttävät ja useimmat myös joutuu maksamaan siitä itse. Joten tuollainen höpötys sähkön hinnasta ja kuinka se tekee sähköautoilun kalliiksi on aika sadistista, koska sähköstä joutuu itsekin maksamaan.
Jos sähköstä maksaa nyt 100 euroa kuussa niin viisinkertaistumisen jälkeen joutuu maksamaan sähköstä 500 euroa kuussa, jos kuluttaa sähköä yhtä paljon. Eikä ole mitään väliä lataako sähköllä autoa tai käyttää tietokonetta.
- Anonyymi
Ajattelin juuri tehdä kabsalaisaloitteen siitä et sähkönhintaa verotettaisiin tosi tankasti et kwh hinta nousisi 2.5€ tasolle koska etua on muutenkin verotettu suomessa.
Samaan tapaan kuin diesel käyttömaksu mikä muuttui ajoneuvoveroksi.
Nimi muutetaan sähköajoneuvoveroksi. Pistetään heti kaikille ajoneuvuille 10.000€
vuosittainen vero koska sähköautot kuormittaa tieverkkoa enemmän kuin polttomoottoriset autot. Myös sähköautojen vaatima infra on kallista rakentaa ja sähköautojen omistajien se kuuluu maksaa.
Oikeasti SÄHKÖAUTOJEN kokonaispäästöt on isommat kuin polttomoottoriautojen.
Eli päästöillä ei niitä voi perustella. Nyt kun kerran sähköpula alkaa vaivata niin sähköautoilun hintaa pitää nostaa dierselin ja bensan tasolle. Ei tässä ole käytännössä muuta vaihtoehtoa.- Anonyymi
"Oikeasti SÄHKÖAUTOJEN kokonaispäästöt on isommat kuin polttomoottoriautojen."
Tuo oli pelkkää valetta. Jos katsotaan koko auton elinkaarta niin sähköauton kokonaispäästöt ovat paljon alemmat kuin polttomoottoriautossa. Mutta tuota typerää valetta jotkut idiootit edelleen levittävät.
Lisäksi sähköautojen käyttämä sähkö on pikkuruinen osa sähkön kulutuksesta. Ne eivät vaikuta sähköpulaan yhtään.
Ja dieselistä ja bensasta pitää päästä eroon joka tapauksessa.
- Anonyymi
Minua hirvittää jos vetyautot lyö läpi, niin pitäisi maksaa todennäköisesti yli 12e vetykilo (100km), ostaa yli 70 000e vetyauto ja maksaa paljon kalliimmin huolloista 8000km välein. Sitten vielä vety loppu usein harvoilta vetytankkausasemilta mitä on Kaliforniassa tapahtunut tänäkin päivänä. Ei voi lähteä lomamatkalle ympäri Suomea. Hankalaa, kallista ja stressaavaa autoilua. Ja tätä mallia jotkut tyhmät vielä kannattaa.
- Anonyymi
Toivottavasti et omalla rahalla ostanut. Työsuhdeauto on siitä helppo että siitä pääsee eroon kohtuu kustannuksin 3v liisariajan päättyessä. Oma sähköauto jää todennäköisesti kevytpressun alle liiterin taa lahoamaan.
- Anonyymi
Kun sähköauto lahoaa liiterin nurkalla kevytpressun alla, niin silloin on mukavaa lähteä kauppareissulle itselataavalla hybridi-Tojotalla. Sehän kulkee puolet sähköllä.
- Anonyymi
Vetytalous nimenomaan lisää sähkökriisejä tulevaisuudessa, koska vedyn tuottamiseen tarvitaan paljon sähköä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747